Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #51 Skrevet 31. januar 2017 Pedagogisk leder mener også at det beste for barnet er å få utsatt skolestart å hun tror han kommer til å være mye mer moden for skolestart med ett ekstra år i barnehagen. Han har to gode venner i barnehagen som han leker mye med så noen dager kjefter sønnen min på meg fordi jeg kommer for tidlig å henter han.Så er ikke sånn at det bare er negativt i barnehagen. Han er veldig trygg på de ansatte i barnehagen å bytte barnehage hadde nok gjort mer skade. Dessuten får jeg ikke byttet barnehage når far ikke er enig,sist jeg prøvde det så ringte far barnevernet. Hjemme er han en veldig snill og omsorgsfull som ikke er stygg mot andre barn.Han har fortsatt litt problemer med å leke med andre barn men etter å la lekt en stund med samme barn så tilpasser de seg hverandre å leker veldig fint. Oppstår det konflikter så kan han skrike men er aldri utagerende. Hjemme er han som regel i godt humør,unntaket er hvis vi øver på å skrive bokstaver å ikke får det til,da blir han rasende hjemme også. Familien min kjenner seg overhodet ikke igjen i hvordan barnehagen beskriver sønnen min for han er en helt annen person hjemme og på besøk hos venner og familie. Jeg har også hatt barnevakt utenfra å hun kan heller ikke skjønne beskrivelsen fra oppførselen i barnehagen,hun beskriver han som en livlig gutt med godt humør og som er veldig omsorgsfull. Han har ingen søsken. Anonymous poster hash: 11d36...91f Jeg skjønner ikke helt hvordan han kan være så utrygg i barnehagen som du sier, når han er veldig trygg på alle de ansatte og har 2 gode venner Anonymous poster hash: 06984...d5f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #52 Skrevet 31. januar 2017 Jeg skjønner ikke helt hvordan han kan være så utrygg i barnehagen som du sier, når han er veldig trygg på alle de ansatte og har 2 gode venner Anonymous poster hash: 06984...d5f Og hvordan kan venner og familie mene at han har godt av et år til i barnehagen, når de ikke kjenner igjen beskrivelsen barnehagen gir av han? Anonymous poster hash: 06984...d5f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #53 Skrevet 1. februar 2017 Jeg vet om en gutt som ikke hadde så mye norsk språk, han forsto bare enkle setninger, han hadde mange utfordringer psykisk og fysisk det ble søkt utsatt skolestart på han men fikk blankt nei ( hs, bhg, ppt, foreldre søkte) skolen mente og at han hadde hatt godt av ett år ekstra i bhg men nei. Så ikke lett og få utsatt start. Jeg jobber i barnehage og var med å søkee utsatt skolestart for en gutt som ikke kunne ett ord norsk, snakket nesten ikke, var utrygg og usikker og sleit med det sosiale samspillet, skjønte ikke lekekoder. De fikk avslag. Nå går han i 3 klasse og kan nesten ikke noe norsk enda. Så det er ikke så lett å få utsatt skolestart mange steder Anonymous poster hash: 06984...d5f
Iiiiik Skrevet 1. februar 2017 #54 Skrevet 1. februar 2017 Sønnen til venninnen min har dovns syndrom og bruker fortsatt bleie. Han fikk ikke utsatt skolestart på tross av dette. Anonymous poster hash: 2d613...75a Men det er jo ikke så rart, for et år ekstra i barnehagen vil ikke gjøre noe med at han har Down syndrom. Poenget med utsatt skolestart er i hovedsak at barnet skal ha mulighet til å i større grad begynne på lik linje med de andre barna.
Iiiiik Skrevet 1. februar 2017 #55 Skrevet 1. februar 2017 Det finnes ikke en helt klar nasjonal føring på kriterier for utsatt skolestart, det er opp til hver enkelt kommune å vurdere hvem som skal få innvilget utsatt skolestart. Derfor er det også ulike svar i denne tråden på hvordan folk har gått frem, og hva som skal til for å få ja. I de fleste kommuner er det slik at rektor er mottaker av søknaden om utsatt skolestart, og at hun deretter innhenter vurdering fra PPT. Hvis gutten din ikke er utredet, ville mange kommuner avslått søknaden, fordi det ikke er så sannsynlig at barnet har klart seg uten spesialpedagogiske ressurser i barnehagen, men allikevel skal tenkes å fungere så dårlig i skolen at det ikke kan begynne.
Blondzilla Skrevet 1. februar 2017 #56 Skrevet 1. februar 2017 Det finnes ikke en helt klar nasjonal føring på kriterier for utsatt skolestart, det er opp til hver enkelt kommune å vurdere hvem som skal få innvilget utsatt skolestart. Derfor er det også ulike svar i denne tråden på hvordan folk har gått frem, og hva som skal til for å få ja. I de fleste kommuner er det slik at rektor er mottaker av søknaden om utsatt skolestart, og at hun deretter innhenter vurdering fra PPT. Hvis gutten din ikke er utredet, ville mange kommuner avslått søknaden, fordi det ikke er så sannsynlig at barnet har klart seg uten spesialpedagogiske ressurser i barnehagen, men allikevel skal tenkes å fungere så dårlig i skolen at det ikke kan begynne. Nettopp, ppt bør med andre ord på banen før dere sender søknaden.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #57 Skrevet 1. februar 2017 Nettopp, ppt bør med andre ord på banen før dere sender søknaden.Har som sagt kontaktet PPT å får bare til svar at for henvendelser om utsatt skolestart så må jeg kontakte skolen og at det er de som skal ha søknaden.Senare vil skolen kontakte PPT som så vil teste sønnen min å se om han er skoleklar. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #58 Skrevet 1. februar 2017 Og hvordan kan venner og familie mene at han har godt av et år til i barnehagen, når de ikke kjenner igjen beskrivelsen barnehagen gir av han? Anonymous poster hash: 06984...d5f Når de hører hvordan barnehagen beskriver hverdagene i barnehagen så er det ikke vanskelig å konkludere med at han ikke er klar for å begynne på skole.Å som sagt så er det jo tydlig her hjemme også at han er veldig umoden,forskjellen er bare at hjemme så er han blid og fornøyd mens i barnehagen er han mye sint. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Iiiiik Skrevet 1. februar 2017 #59 Skrevet 1. februar 2017 Har som sagt kontaktet PPT å får bare til svar at for henvendelser om utsatt skolestart så må jeg kontakte skolen og at det er de som skal ha søknaden. Senare vil skolen kontakte PPT som så vil teste sønnen min å se om han er skoleklar. Anonymous poster hash: 11d36...91f "Jeg viser til brev om innskriving på skolen for Per Hansen og søker med dette om utsatt skolestart for ham. Han går nå i Elvekroken barnehage, og har assistent der store deler av uka. I barnehagehverdagen strever han med å finne sin plass sosialt og han trenger mye voksenstøtte for å inngå i lek. Han kommer lett i konflikter med andre, og det kan se ut til at han strever med å forstå sosiale koder. Han er ikke interessert i skolelignende aktiviteter og blir svært frustrert når han blir bedt om å øve på bokstaver og klarer ikke å sitte stille i førskolegruppe eller i samlingsstund. Han er født sent på året, og vi tror derfor at han vil ha godt av å vente et år med å begynne på skolen slik at avstanden mellom ham og de andre ikke blir så stor. Mvh Berta Hansen".
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #60 Skrevet 1. februar 2017 Jeg skrev ca. noe sånt og bare det. La ved anbefaling fra barnehagen og utredning fra ppt. Ingen diagnose utover forsinket språkutvikling. Fikk utsatt skolestart uten problemer.Anonymous poster hash: 2bea9...43f Det gikk så lett ja Jeg har skrevet ca 1 og en halv side så håper at det kan hjelpe til å bli hørt. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #61 Skrevet 1. februar 2017 Mitt barn har mest sannsynlig Asperger, utredes nå. Begynte på skole nå og har det mye bedre med rutinene og opplegget der enn de løse rammene i bhg. Anonymous poster hash: b7301...dd0
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #62 Skrevet 1. februar 2017 Mitt barn har mest sannsynlig Asperger, utredes nå. Begynte på skole nå og har det mye bedre med rutinene og opplegget der enn de løse rammene i bhg. Anonymous poster hash: b7301...dd0 Okey det er betryggende å høre ettersom han mest sannsynlig må begynne på skolen til høsten uansett. Er jo Aspergers jeg også mistenker med sønnen min. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #63 Skrevet 1. februar 2017 Det gikk så lett ja Jeg har skrevet ca 1 og en halv side så håper at det kan hjelpe til å bli hørt. Anonymous poster hash: 11d36...91f Ja, men jeg la også ved to rapporter på flere sider fra ppt og fra barnehagen der de anbefalte utsatt skolestart. Det gikk altså på språkvansker, sjenerthet/engstelse og umodenhet. Anonymous poster hash: 2bea9...43f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #64 Skrevet 1. februar 2017 "Jeg viser til brev om innskriving på skolen for Per Hansen og søker med dette om utsatt skolestart for ham. Han går nå i Elvekroken barnehage, og har assistent der store deler av uka. I barnehagehverdagen strever han med å finne sin plass sosialt og han trenger mye voksenstøtte for å inngå i lek. Han kommer lett i konflikter med andre, og det kan se ut til at han strever med å forstå sosiale koder. Han er ikke interessert i skolelignende aktiviteter og blir svært frustrert når han blir bedt om å øve på bokstaver og klarer ikke å sitte stille i førskolegruppe eller i samlingsstund. Han er født sent på året, og vi tror derfor at han vil ha godt av å vente et år med å begynne på skolen slik at avstanden mellom ham og de andre ikke blir så stor. Mvh Berta Hansen". Kort og poengtert. Noe særlig mer kan virke mot sin hensikt. Det er fagfolkenes rapport som skal være begrunnelsen. Anonymous poster hash: 2bea9...43f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #65 Skrevet 1. februar 2017 Okey det er betryggende å høre ettersom han mest sannsynlig må begynne på skolen til høsten uansett. Er jo Aspergers jeg også mistenker med sønnen min. Anonymous poster hash: 11d36...91f Men er han ikke inne i systemet da, under utredning? Anonymous poster hash: 06984...d5f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #66 Skrevet 1. februar 2017 Sønnen min har ikke språkproblemer han KAN snakke å fortelle hva som er galt,istedenfor skriker han så høyt han kan i stedet om det oppstår en konflikt. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #67 Skrevet 1. februar 2017 Men er han ikke inne i systemet da, under utredning? Anonymous poster hash: 06984...d5f Nei jeg gikk til legen for å få han utredet for aspergers men på det skjemaet så måtte far også skrive under på at han vil få sønnen våres utredet å det nekter far. Han mener at den dårlige oppførselen heller sikkert kommer av dårlig oppdragelse i stedet. Å det kommer fra en far som ikke gidder å følge opp samvær annenhver helg engang fordi alt annet er viktigere enn å være med sønnen sin. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #68 Skrevet 1. februar 2017 Nei jeg gikk til legen for å få han utredet for aspergers men på det skjemaet så måtte far også skrive under på at han vil få sønnen våres utredet å det nekter far. Han mener at den dårlige oppførselen heller sikkert kommer av dårlig oppdragelse i stedet. Å det kommer fra en far som ikke gidder å følge opp samvær annenhver helg engang fordi alt annet er viktigere enn å være med sønnen sin. Anonymous poster hash: 11d36...91f Men hva gjør barnehagen? Har de ikke henvist dere noe sted, f.eks ppt? Eller søkt om ekstraressurs på han? Anonymous poster hash: 06984...d5f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #69 Skrevet 1. februar 2017 Men hva gjør barnehagen? Har de ikke henvist dere noe sted, f.eks ppt? Eller søkt om ekstraressurs på han? Anonymous poster hash: 06984...d5f Nei barnehagen har ikke henvist han til noen,de bare anbefalte å gå til barnepsykolog. De har en annen gutt på samme avdeling som er enda mer utfordrende og enda mer utagerende så han har en ekstra person som er noen timer med han flere ganger i uken,men sønnen min har ikke fått noe sånt tilbud. Barnehagen har vel ikke råd Spesialpedagogen som observerte han hadde heller ikke anbefalt noe hjelp videre untatt tiltak i barnehagen for å få han trygg. Det virker rart at hun ikke har anbefalt noe mer hjelp videre,om sønnen min er er gale i barnehagen som pedagogisk leder skal ha det til. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #70 Skrevet 1. februar 2017 Nei barnehagen har ikke henvist han til noen,de bare anbefalte å gå til barnepsykolog. De har en annen gutt på samme avdeling som er enda mer utfordrende og enda mer utagerende så han har en ekstra person som er noen timer med han flere ganger i uken,men sønnen min har ikke fått noe sånt tilbud. Barnehagen har vel ikke råd Spesialpedagogen som observerte han hadde heller ikke anbefalt noe hjelp videre untatt tiltak i barnehagen for å få han trygg. Det virker rart at hun ikke har anbefalt noe mer hjelp videre,om sønnen min er er gale i barnehagen som pedagogisk leder skal ha det til. Anonymous poster hash: 11d36...91f Det er ikke barnehagen som betaler for ekstra assistent eller spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Når ppt har anbefalt det, har barnet krav på det og kommunen betaler. Uten utredning får du ikke utsatt skolestart, du må få far til å samtykke, for barnets skyld. Hvis han er observert av spesialpedagog, så skrev vel den personen en rapport? Hvor kom spesialpedagogen fra? Anonymous poster hash: 2bea9...43f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #71 Skrevet 1. februar 2017 Nei barnehagen har ikke henvist han til noen,de bare anbefalte å gå til barnepsykolog. De har en annen gutt på samme avdeling som er enda mer utfordrende og enda mer utagerende så han har en ekstra person som er noen timer med han flere ganger i uken,men sønnen min har ikke fått noe sånt tilbud. Barnehagen har vel ikke råd Spesialpedagogen som observerte han hadde heller ikke anbefalt noe hjelp videre untatt tiltak i barnehagen for å få han trygg. Det virker rart at hun ikke har anbefalt noe mer hjelp videre,om sønnen min er er gale i barnehagen som pedagogisk leder skal ha det til. Anonymous poster hash: 11d36...91f Da synes jeg at barnehagen ikke gjør jobben sin, jeg blir litt sjokkert. For en tafatt ubrukelig pedleder som mener at barnet må gå et år ekstra i barnehagen, uten å prøve å hjelpe barnet. Hvorfor har du ikke krevd at de gjør noe? Har de ingen tiltak for hvordan de skal jobbe med han i det hele tatt, ingen tiltak i hverdagen? Ekstraressurs er det ikke barnehagen som betaler for. Det søker barnehagen om, så får de tildelt de ressursene som er til rådighet, som oftest mye mindre enn hva barnehagen har søkt om Anonymous poster hash: 06984...d5f
Mamma_til_2 Skrevet 1. februar 2017 #72 Skrevet 1. februar 2017 Nei barnehagen har ikke henvist han til noen,de bare anbefalte å gå til barnepsykolog. De har en annen gutt på samme avdeling som er enda mer utfordrende og enda mer utagerende så han har en ekstra person som er noen timer med han flere ganger i uken,men sønnen min har ikke fått noe sånt tilbud. Barnehagen har vel ikke råd Spesialpedagogen som observerte han hadde heller ikke anbefalt noe hjelp videre untatt tiltak i barnehagen for å få han trygg. Det virker rart at hun ikke har anbefalt noe mer hjelp videre,om sønnen min er er gale i barnehagen som pedagogisk leder skal ha det til. Anonymous poster hash: 11d36...91f Bhg får tilskudd fra kommunen på hvert enkelt barn som trenger ekstra hjelp ( det må søkes om og det er ikke lett og få, barnet må være under utredning og det bør ligge med en rapport fra ppt, fastlege etc) Om barnet ditt er observert av spes ped og hun ikke fant noe og sette fingeren på så trenger han ikke ekstra resurser.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #73 Skrevet 1. februar 2017 Meg fra tidligere med lik gutt som fungerer i skolen. Jeg gikk til fastlege etter anbefaling fra PPT og far måtte ikke skrive under i det hele tatt. Vår gutt fikk ekstra hjelp i overgangen fra bhg til skole og assistent i skole fra PPT. Alle ser og hører at han er høysensitiv. I BUP så sier de at høysensitiviteten ofte er et symptom på noe annet så mye skal utelukkes før man kun sitter igjen med kun høysensitivitet. Far reagerer naturlig i grunn, det kan være vondt å akseptere at barna er annerledes. Kanskje han skulle ha pratet med noen om dette. Regner jo med at han også egentlig vil det beste for sitt barn og sønnen deres vil komme seg gjennom skolegangen og barndommen mye lettere med støtte fra skole og omgivelse, ikke minst forståelse dersom han skulle vise seg å ha Asperger. Anonymous poster hash: b7301...dd0
Blondzilla Skrevet 1. februar 2017 #74 Skrevet 1. februar 2017 Har som sagt kontaktet PPT å får bare til svar at for henvendelser om utsatt skolestart så må jeg kontakte skolen og at det er de som skal ha søknaden. Senare vil skolen kontakte PPT som så vil teste sønnen min å se om han er skoleklar. Anonymous poster hash: 11d36...91f Men dy må få han utredet nå, før skolestart. Barnehagen kan sende henvisning til ppt. Dersom per leder er enig i at han bør ha utsatt skolestart er der merkelig at hun ikke har henvist til ppt tidligere. Et barn som har klart seg uten ekstra ressurser i barnehagen får aldri i verdeb utsatt skolestart.
Blondzilla Skrevet 1. februar 2017 #75 Skrevet 1. februar 2017 Bare for å klargjøre hvordan saksgangen i dette er (ihvertfall i Oslo): Barnehage henviser ppt En fra ppt kommer og observerer og tester barnet Denne skriver så en rapport der hun kummer med en anbefaling av hvor mange timer spesialpedagogisk hjelp barnet bør få. Dette kalles et vedtak. Rapporten sendes bydelen som tildeler barnet timer, vanligvis det minste timetallet ppt setter. Timene blir utført av en pedagog eller assistent fra bydelens fagsenter. Vedtak fra ppt må fornyes og revurderes hvert 2.år minst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå