Gå til innhold

Utsatt skolestart-hjeelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

PPT skriver:

Barn som kan kvalifisere til utsatt skolestart vil være:

• Barn som med ett ekstra år i barnehagen vurderes til å kunne klare seg uten spesialundervisning ved skolestart

Barn som er født sent på året

Så nei det trenger ikke være en diagnose for at barnet skal få utsatt skolestart.

Anonymous poster hash: 11d36...91f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg har skrevet som grunn til nå er:Jeg mener at det beste for "Per" vil være å få utsatt skolestart,han vil trenge mer tid på å modnes før han begynner på skole.Han trenger også mer tid på å bli tryggere i sosiale settninger,noe jeg tror han blir om han får ett ekstra år i barnehagen.   Anonymous poster hash: 11d36...91f

Skal du søke om utsatt skolestart må du argumentere godt for hvorfor han vil profitere på å gå et år ekstra i barnehagen. Da holder det ikke med at du "tror han blir mer trygg i sosiale setninger hvis han går et år ekstra i. Arnehagen.

Du bør skrive hva/hvordan de spesifikt jobber i barnehagen for å øke guttens sosiale kompetanse og at det er viktig å fullføre/oppnå bedre resultater før han begynner på skolen.

Allier deg med PPT, få de på lag, og kjør på med gode argumenter. Du må være overbevist om at dette er det rette, IKKE at det kanskje er rett.

Anonymous poster hash: 93203...f73

Skrevet

Sønnen til venninnen min har dovns syndrom og bruker fortsatt bleie. Han fikk ikke utsatt skolestart på tross av dette.

Anonymous poster hash: 2d613...75a

Skrevet

Pedagogisk leder mener også at det beste for barnet er å få utsatt skolestart å hun tror han kommer til å være mye mer moden for skolestart med ett ekstra år i barnehagen.

Han har to gode venner i barnehagen som han leker mye med så noen dager kjefter sønnen min på meg fordi jeg kommer for tidlig å henter han.Så er ikke sånn at det bare er negativt i barnehagen.

Han er veldig trygg på de ansatte i barnehagen å bytte barnehage hadde nok gjort mer skade.

Dessuten får jeg ikke byttet barnehage når far ikke er enig,sist jeg prøvde det så ringte far barnevernet.

Hjemme er han en veldig snill og omsorgsfull som ikke er stygg mot andre barn.Han har fortsatt litt problemer med å leke med andre barn men etter å la lekt en stund med samme barn så tilpasser de seg hverandre å leker veldig fint.

Oppstår det konflikter så kan han skrike men er aldri utagerende.

Hjemme er han som regel i godt humør,unntaket er hvis vi øver på å skrive bokstaver å ikke får det til,da blir han rasende hjemme også.

Familien min kjenner seg overhodet ikke igjen i hvordan barnehagen beskriver sønnen min for han er en helt annen person hjemme og på besøk hos venner og familie.

Jeg har også hatt barnevakt utenfra å hun kan heller ikke skjønne beskrivelsen fra oppførselen i barnehagen,hun beskriver han som en livlig gutt med godt humør og som er veldig omsorgsfull.

Han har ingen søsken.

Det virker jo som det er barnehagen som er problemet. Hvis han er en helt annen gutt hjemme, også sammen med andre barn, så er jo ikke problemet det at han er for umoden for skolen. Problemet virker jo å være at han ikke takler kaoset i barnehagen. Å ha han i barnehagen et år til kan jo være mer skadelig enn å få han inn i skolen, der omgivelsene er helt annerledes. 

Forøvrig synes jeg det er hårreisende at ikke flere instanser er inne i bildet her...

Anonymous poster hash: f372e...d2e

Skrevet

Skal du søke om utsatt skolestart må du argumentere godt for hvorfor han vil profitere på å gå et år ekstra i barnehagen. Da holder det ikke med at du "tror han blir mer trygg i sosiale setninger hvis han går et år ekstra i. Arnehagen.

Du bør skrive hva/hvordan de spesifikt jobber i barnehagen for å øke guttens sosiale kompetanse og at det er viktig å fullføre/oppnå bedre resultater før han begynner på skolen.

Allier deg med PPT, få de på lag, og kjør på med gode argumenter. Du må være overbevist om at dette er det rette, IKKE at det kanskje er rett.

Anonymous poster hash: 93203...f73

Prosessen er sånn at søknaden skal til skolen så ble bare avvist når jeg kontaktet PPT å fikk beskjed om å kontakte skolen han skal begynne på anngående utsatt skolestart.

Så er det skolen som skal kontakte PPT videre.

Skrevet

Det er relativt sjelden at barn får utsatt skolestart nå for tiden. Jeg har søkt for mange, men bare fått innvilget for to barn. For å få det innvilget må man "bevise" at barnet vil dra vesentlig nytte av et år til i barnehage. Det må være sannsynlig at barnet får en god utvikling det ekstra året. Barn med downs for eksempel får ofte ikke utsatt skolestart fordi det ekstra året ikke vil gjøre noen vesentlig forskjell. Barnet vil jo ha like mye down's om et år. Om utsatt skolestart skal ha noe for seg må også barnehagen være god, om den ikke er det tror jeg barnet kan få vel så god oppfølging i skolen.

Skrevet

Mitt var lignende ditt, men uten den store utageringen. Utageringen kom da han begynte i 1 klasse... skolen forverret hele tilstanden. Var under utredning 4 år hos BUP før de fikk han samarbeidsvillig nok til at de fikk sette riktige diagnoser.

Anonymous poster hash: 923b0...f90

Skrevet

Det virker jo som det er barnehagen som er problemet. Hvis han er en helt annen gutt hjemme, også sammen med andre barn, så er jo ikke problemet det at han er for umoden for skolen. Problemet virker jo å være at han ikke takler kaoset i barnehagen. Å ha han i barnehagen et år til kan jo være mer skadelig enn å få han inn i skolen, der omgivelsene er helt annerledes. 

Forøvrig synes jeg det er hårreisende at ikke flere instanser er inne i bildet her...

Anonymous poster hash: f372e...d2e

Han er umoden hjemme også å veldig utrygg på nye situasjoner men ikke så gale som i barnehagen.

Det virker som han syns barnehagen forventer mye av han,da kan du tenke deg hvordan det blir med alle forventningene på en skole.

Jeg hadde jo håpet at pedagogen som var inne skulle gjøre litt mer enn å bare observere og fortelle hvilken tiltak de bør gjennomføre.

Skrevet

Mitt var lignende ditt, men uten den store utageringen. Utageringen kom da han begynte i 1 klasse... skolen forverret hele tilstanden. Var under utredning 4 år hos BUP før de fikk han samarbeidsvillig nok til at de fikk sette riktige diagnoser.

Anonymous poster hash: 923b0...f90

Tror du det hadde hjelpet med ett år ekstra i barnehagen?

Skrevet

Det er relativt sjelden at barn får utsatt skolestart nå for tiden. Jeg har søkt for mange, men bare fått innvilget for to barn. For å få det innvilget må man "bevise" at barnet vil dra vesentlig nytte av et år til i barnehage. Det må være sannsynlig at barnet får en god utvikling det ekstra året. Barn med downs for eksempel får ofte ikke utsatt skolestart fordi det ekstra året ikke vil gjøre noen vesentlig forskjell. Barnet vil jo ha like mye down's om et år. Om utsatt skolestart skal ha noe for seg må også barnehagen være god, om den ikke er det tror jeg barnet kan få vel så god oppfølging i skolen.

Det blir snakket så varmt om god oppfølging på skolen ja men søsteren min som har barn på skole i samme kommune kan fortelle at hun ofte at sett at barna får ikke den oppfølgingen de burde.

Er selvsagt forskjellig fra skole til skole men jeg er uansett veldig redd for at de ikke klarer å følge han opp godt nok.

Skrevet

Sønnen til venninnen min har dovns syndrom og bruker fortsatt bleie. Han fikk ikke utsatt skolestart på tross av dette.

Anonymous poster hash: 2d613...75a

Det virker som det er verre å få utsatt skolestart når barnet har en diagnose,for da er det ikke nødvendigvis at det vil hjelpe med ett ekstra år i barnehagen.

Skrevet

Skal du søke om noe som helst, så må du i alle fall skaffe deg hjelp til å skrive!

I mange, langt fra alle, tilfelle, vil et barn født sent på året profitere på utsatt skolestart. Ofte gjelder dette særlig gutter.

Anonymous poster hash: aa9be...931

Skrevet

Skal du søke om noe som helst, så må du i alle fall skaffe deg hjelp til å skrive!

I mange, langt fra alle, tilfelle, vil et barn født sent på året profitere på utsatt skolestart. Ofte gjelder dette særlig gutter.

Det skal jo ikke skrives på en proffesjonell måte,jeg skal bare skrive hvilke utfordringer jeg ser at han har,å skrive noe om hvorfor jeg ønsker at han skal få utsatt skolestart.

Skrevet

Det skal jo ikke skrives på en proffesjonell måte,jeg skal bare skrive hvilke utfordringer jeg ser at han har,å skrive noe om hvorfor jeg ønsker at han skal få utsatt skolestart.

Det er ingen fordel for søknaden at den er full av enkle, grammatiske feil. Beklager.

Skrevet

Det er ingen fordel for søknaden at den er full av enkle, grammatiske feil. Beklager.

"Søknaden er avslått pga grammatiske feil" 

Ja ser det virkelig for meg! :P

Som barnehagen sa så trenger jeg ikke skrive så mye,må bare få med litt om utfordringene hans og få med at jeg ønsker vudering fra PPT.

Skrevet

Jeg vet om en gutt som ikke hadde så mye norsk språk, han forsto bare enkle setninger, han hadde mange utfordringer psykisk og fysisk det ble søkt utsatt skolestart på han men fikk blankt nei ( hs, bhg, ppt, foreldre søkte) skolen mente og at han hadde hatt godt av ett år ekstra i bhg men nei.

Så ikke lett og få utsatt start.

Skrevet

Jeg vet om en gutt som ikke hadde så mye norsk språk, han forsto bare enkle setninger, han hadde mange utfordringer psykisk og fysisk det ble søkt utsatt skolestart på han men fikk blankt nei ( hs, bhg, ppt, foreldre søkte) skolen mente og at han hadde hatt godt av ett år ekstra i bhg men nei.

Så ikke lett og få utsatt start.

Nei vet at det ikke er lett,men tenker samtidig at det skader jo ikke å prøve når vi føler det er viktig for gutten min.

Jeg sender søknaden i morgen så får vi bare vente å se når PPT har mulighet til å se på saken.

Skrevet

Så rart du må skrive søknad om utsettelse. Vi snakka med ped leder i barnehagen, hun kontakta ppt, de hadde et lite møte. Så var det innvilget.

Datteren vår fikk utsatt skolestart pga umodenhet. Også er hun født sent på året (romjul)

Som lederen i bhg sa til oss, hvis datteren vår begynner på skolen, henger etter i første klasse, så er det så stor sjanse for at hun kan ende opp med å ligge etter i 2 kl, 3 kl osv.

Datteren vår går nå i 5 kl. Og klarer seg midt på tre. Er så gla for at vi valgte å vente.

Anonymous poster hash: a2410...c83

Skrevet

Så rart du må skrive søknad om utsettelse. Vi snakka med ped leder i barnehagen, hun kontakta ppt, de hadde et lite møte. Så var det innvilget.

Datteren vår fikk utsatt skolestart pga umodenhet. Også er hun født sent på året (romjul)

Som lederen i bhg sa til oss, hvis datteren vår begynner på skolen, henger etter i første klasse, så er det så stor sjanse for at hun kan ende opp med å ligge etter i 2 kl, 3 kl osv.

Datteren vår går nå i 5 kl. Og klarer seg midt på tre. Er så gla for at vi valgte å vente.

Anonymous poster hash: a2410...c83

Jeg fikk beskjed av barnehage og skolen at jeg sende inn en søknad å den må inneholde hvilke utfordringer han har og hvorfor jeg mener at det vil hjelpe om han går ett ekstra år i barnehagen.

Jeg tenker det samme som lederen i deres barnehagen at om sønnen min begynner i år så vil han hele tiden ligge langt bak de andre. Dessverre er ikke avgjørelsen opp til meg å  bestemme,men vil hvertfall at PPT skal teste han  å si hva de mener.

Skrevet

tviler på at du får utsatt er helt utrolig vanskelig, foreldrene prøvde med meg også,og jeg har en kronisk sykdom + at jeg var veldig urolig ( ikke Adhd ), men fikk ikke usatt det, og det er svært vanskelig,men lykke til <3 

Skrevet

Stakkars gutt, tenker jeg. Barnehagen klarer jo ikke å "lese" hvem han er og hva han trenger for å fungere godt. Det er veldig trist. Ingen barn ER utagerende eller slemme, selv ikke de med diagnose. De utagerer fordi ingen forstår hvordan de har det inni seg og det oppstår derfor et følelsesmessig kaos. Stakkars😢😢😢

Anonymous poster hash: 3e461...c65

Skrevet

Stakkars gutt, tenker jeg. Barnehagen klarer jo ikke å "lese" hvem han er og hva han trenger for å fungere godt. Det er veldig trist. Ingen barn ER utagerende eller slemme, selv ikke de med diagnose. De utagerer fordi ingen forstår hvordan de har det inni seg og det oppstår derfor et følelsesmessig kaos. Stakkars

Anonymous poster hash: 3e461...c65

Jeg tror ikke det er noe flinkere til det på skolen,der er det mye mer hektisk hverdag å altfor få voksne per barn.

Tror barnehagen har begynt å bli flinkere til å gi han pusterom fra de andre barna å det kan jo hjelpe litt på,men er fortsatt en lang vei å gå.

Håper at det kan hjelpe at han begynner å gå til barnepsykolog så vi kanskje finner ut hvorfor han har så mye sinne i barnehagen.

Skrevet

Lykke til ☺☺

Anonymous poster hash: 53841...34b

Skrevet

Det jeg har skrevet som grunn til nå er:

Jeg mener at det beste for "Per" vil være å få utsatt skolestart,han vil trenge mer tid på å modnes før han begynner på skole.

Han trenger også mer tid på å bli tryggere i sosiale settninger,noe jeg tror han blir om han får ett ekstra år i barnehagen.

Jeg skrev ca. noe sånt og bare det. La ved anbefaling fra barnehagen og utredning fra ppt. Ingen diagnose utover forsinket språkutvikling. Fikk utsatt skolestart uten problemer.

Anonymous poster hash: 2bea9...43f

Skrevet

Du burde heller fokusere på å få han utredet og søke om å ha en assistent eller støttepedagog på han fra dag 1 på skolen. Læreren har ikke kapasitet til å bruke tid på ett barn som utagerer og bråker i undervisningen og de andre elevene har krav på en skolehverdag hvor de ikke blir spyttet på, skreket til, slått eller at alt fokus går på din sønn.

Tror ikke ett år til i brhg med det samme opplegget virker, og kjedelig å være 6-7 år gammel på en avdeling hvor de yngste som begynner på stor avdeling ikke er blitt 3 år enda

Anonymous poster hash: 58a81...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...