Gå til innhold

Fosterreduksjon ; for eller imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så innmari MOT fosterreduksjon. Skjønner dere ikke hvor forferdelig dette er?!?! Hva slags samfunn lever vi i, som godtar slike drap? Kom ikke å si at det ikke er det. Det er å benekte fakta. Å finne unnskyldninger for at abort er greit syns jeg er hårreisende. verdien av et liv er borte, og det syns jeg er forferdelig trist Et liv er Guds gave og slikt skal man ikke kaste bort. Det er sannheten!

Anonymous poster hash: c747e...88b

bf0b3ec466118e7ae6b041944f3b23a0.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bf0b3ec466118e7ae6b041944f3b23a0.jpg

👏🏻

Anonymous poster hash: 3b33e...257

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet imot abort generelt, ville aldri tatt det selv med mindre det gikk utover mitt eget liv om jeg gjennomførte. Men at svangerskapsreduksjon skal være noe værre en abort og at mange er så imot det, det overrasker meg.

Anonymous poster hash: 48703...8d6

Jeg er for rett til selvbestemt abort, men ellers er jeg enig med deg. Skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjell - rent etisk, for det er jo det dette handler om - på abort av et foster i et enlingsvangerskap, og abort av ett eller flere fostre i et flerlingsvangerskap. Et liv er et liv. Medisinsk sett er det ingen tvil om at flerlingsvangerskap er forbundet med betydelig økt risiko. Personlig ville jeg beholdt tvillinger, men hadde jeg blitt gravid med tre eller flere, ville jeg sannsynligvis ønsket å redusere til ett eller høyst to. Både pga risiko for egen helse, og ikke minst en mye høyere risiko for å få opptil flere ekstremt premature barn, som kan få alvorlige skader eller dø.

Anonymous poster hash: c7bcd...a1c

Skrevet

Jeg er for rett til selvbestemt abort, men ellers er jeg enig med deg. Skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjell - rent etisk, for det er jo det dette handler om - på abort av et foster i et enlingsvangerskap, og abort av ett eller flere fostre i et flerlingsvangerskap. Et liv er et liv. Medisinsk sett er det ingen tvil om at flerlingsvangerskap er forbundet med betydelig økt risiko. Personlig ville jeg beholdt tvillinger, men hadde jeg blitt gravid med tre eller flere, ville jeg sannsynligvis ønsket å redusere til ett eller høyst to. Både pga risiko for egen helse, og ikke minst en mye høyere risiko for å få opptil flere ekstremt premature barn, som kan få alvorlige skader eller dø.

Men så har man jo her i verden veldig mange historier om flerlingefødsler som har gått fin også! Ta bort en hvis man har tre eller flere?? I min vei der jeg vokste opp var det trillinger. Gikk så fint så.

Jeg kan forstå i noen tilfeller at det er eneste utvei med abort, men jeg mener at hvis man har valgt å bli gravid fordi man vil ha barn, så klarer man det man får. Ja, min mening. Klart det er knalltøft, men jeg ville heller levd med mye slit og alle barna mine enn å gå livet gjennom med vissheten om at det kunne vært en til (eller flere) søsken til dette/de to barna...

Synes kontrollbehovet i dag er gått så langt. Alt skal være perfekt, liksom. Til og med antallet barn. Livet kan ikke alltid planlegges og kontrolleres, og dette mener jeg er feil bruk av teknologien tilgjengelig. Tenk på de psykiske sidene av dette på sikt, og om søskenet/søsknene får vite hva mamma har gjort. Jeg kunne ikke valgt bort et barn med mindre legen sa jeg måtte av uløselig alvorlige helsemessige årsaker.

Anonymous poster hash: fd85e...12b

Skrevet

Jeg er for.

Jeg ble gravid med trillinger som døde pga de ble født prematurt i uke 24.

Så ble jeg gravid to ganger til og hadde risikosvangerskap der babyene ble født prematurt i uke 29 og 26.

Jeg ble gravid igjen nå mange år etter uten at det var planlagt, jeg har gått flere år på samme p-pille. Merket ikke jeg var gravid før uke 8 og fikk ultralyd pga jeg er 39.

Den viste trillinger på nytt. Det ble krisemøte på sykehuset pga min kropp mest sannsynlig ikke klarer bære fram mer enn et barn om gangen.

Hadde jeg hatt valget ville jeg enkelt tatt fostereduksjon for å bære fram et barn istedenfor å antagelig bære fram tre som ikke overlevde.

Svangerskapet ble liggende på sykehus fra uke 18. I uke 26 ble tre bitte små babyer født. De har kjempet for livet i ukesvis, ledninger, maskiner osv. Trilling3 døde etter tre uker, trilling1 døde etter 5 ukers kamp, trilling2 overlevde mot alle odds. Hun er har mange plager etter 8 måneder på sykehus.

Jeg hadde enkelt valgt å redusere for å la disse slippe alle smerter og kamper, å la en få leve et bedre liv.

Men jeg hadde selvsagt ikke klart å velge en som skulle få overlevd mens vi stod foran tre kuvøser med bitte små babyer.

Anonymous poster hash: a2dca...04f

Må bare kommentere på at det er leit å høre om det du og din mann har gått gjennom. Tror ingen er uenig i at det i noen tilfeller må brukes skjønn, og at denne teknologien da er til nytte.

Det jeg er imot, er en tankegang om at nei, dette passer dårlig inn i planene våre, det blir for dyrt og strevsomt...Ting som i utgangspunktet virker vanskelig og uoverkommelig, men som kan løses hvis man kanskje får litt hjelp og støtte. Man må ikke ha et kjempestort hus, barna trenger ikke hvert sitt rom og ting og klær kan kjøpes brukt (eksempler). Det er den tanken om at livsplanen rokkes, og ønske om å kontrollere dette, som jeg er imot. I de fleste tilfeller klarer man en utfordring med en eller flere barn mer enn planlagt, og jeg tror man blir lykkeligere av å leve med det valget enn et utad "perfekt" ytre som mange er opptatt av.

Skrevet

Men hvorfor er det verre å abortere bort et tvillingfoster enn et annet foster?

Fordi tvillinger hører sammen på en måte. Vil man ikke alltid lure på om de var eneggede, toeggede osv

Anonymous poster hash: 9710d...9db

Skrevet

Men så har man jo her i verden veldig mange historier om flerlingefødsler som har gått fin også! Ta bort en hvis man har tre eller flere?? I min vei der jeg vokste opp var det trillinger. Gikk så fint så.

Jeg kan forstå i noen tilfeller at det er eneste utvei med abort, men jeg mener at hvis man har valgt å bli gravid fordi man vil ha barn, så klarer man det man får. Ja, min mening. Klart det er knalltøft, men jeg ville heller levd med mye slit og alle barna mine enn å gå livet gjennom med vissheten om at det kunne vært en til (eller flere) søsken til dette/de to barna...

Synes kontrollbehovet i dag er gått så langt. Alt skal være perfekt, liksom. Til og med antallet barn. Livet kan ikke alltid planlegges og kontrolleres, og dette mener jeg er feil bruk av teknologien tilgjengelig. Tenk på de psykiske sidene av dette på sikt, og om søskenet/søsknene får vite hva mamma har gjort. Jeg kunne ikke valgt bort et barn med mindre legen sa jeg måtte av uløselig alvorlige helsemessige årsaker.

Joda, trillinger kan gå helt fint. Eller man kan ende opp med en begravelse med tre bittesmå kister. Jeg vet mange som har hatt tvillingsvangerskap hvor de har mistet ett eller begge barna, og hvor de overlevende barna har fått store skader. Mange, mange måneder på sykehus, foreldre og barn som utsettes for store lidelser. Er de historiene verdt mindre enn den om dine trillingnaboer? Jeg vet også om trillinger det har gått utmerket med, men jeg vil selv ha retten til å bestemme om det har noen betydning for mitt valg eller ikke.

Du kan selv velge, ingen vil tvinge deg til å redusere/abortere hvis du blir gravid med tre. Men du har ingen rett til å bestemme over meg, min kropp. Det er i bunn og grunn det samme som med selvbestemt abort i en enlinggraviditet. Er du tilhenger av selvbestemt abort? Jeg har flere borte i gata som har fått barn det går helt fint med, født en og en. Faktisk har jeg tre stk her hjemme.

Skrevet

Må bare kommentere på at det er leit å høre om det du og din mann har gått gjennom. Tror ingen er uenig i at det i noen tilfeller må brukes skjønn, og at denne teknologien da er til nytte.

Det jeg er imot, er en tankegang om at nei, dette passer dårlig inn i planene våre, det blir for dyrt og strevsomt...Ting som i utgangspunktet virker vanskelig og uoverkommelig, men som kan løses hvis man kanskje får litt hjelp og støtte. Man må ikke ha et kjempestort hus, barna trenger ikke hvert sitt rom og ting og klær kan kjøpes brukt (eksempler). Det er den tanken om at livsplanen rokkes, og ønske om å kontrollere dette, som jeg er imot. I de fleste tilfeller klarer man en utfordring med en eller flere barn mer enn planlagt, og jeg tror man blir lykkeligere av å leve med det valget enn et utad "perfekt" ytre som mange er opptatt av.

Tror du virkelig noen velger fosterreduksjon fordi de mangler to soverom?! Fordi de ikke har råd til å kjøpe tre sett med ski, og ikke har kommer på tanken at Finn eksisterer?! Jeg synes ditt innlegg er respektløst mot de kvinnene dette gjelder. De er i en fortvilet situasjon.

Tror ikke du har skjønt alvoret i hvor risikofylt en trillinggraviditet er. Det er nok nemlig først og fremst når det gjelder trillinger og flere dette er en høyaktuell problemstilling - og for enkelte tvillingsvangerskap der det er "noe mer." Syke søsken, syke foreldre, bare som eksempler. Dette er en vurdering kvinnen SELV må få gjøre, det er ikke riktig at noen andre skal sitte og moralisere på nett og si at "det går vel bra", uten å ane noe om den enkeltes situasjon. Akkurat som ved abort av ett foster.

Skrevet

Da er du jo litt rar? Man kan feks ta abort fordi man er voldtatt, eller fordi man akkurat har skilt seg fra mannen, fordi livet generelt ikke passer til å få barn akkurat da, dvs man velger bort å få barn akkurat da, eller med den faren (voldtektsmann eller ex). Når man utfører fosterreduskjon så vil man jo ha barn, det var bare ikke rett antall. Det blir for meg noe helt annet, og ikke samme etiske forvsarlighet. Må jo også være fælt for en tvilling å vokse opp uten tvillingen sin... Som mor valgte å ta bort, det kunne jo like gjerne vært den som overlevde som ble tatt bort. Nei uff.

Anonymous poster hash: 3f079...0db

Det er hvertfall et tåpelig argument, at det er trist å vokse opp uten tvillingen sin.. for du tror oppriktig at de som velger fosterreduksjon forteller om det til barna sine?

Jeg har tatt abort tidligere.. huff så fælt det må være for barna mine å vokse opp uten det søskenet jeg aborterte! Eller vent, det kommer jeg selvsagt aldri til å fortelle de om.

Skrevet

For fri abort, ergo for fosterreduksjon.

Det finnes gode og dårlige grunner for abort, men det er ikke min oppgave å synse i hva som er en god (nok) grunn eller ei.

Det finnes nok av levende barn som trenger noen som kjemper for dem her i verden, et potensielt liv i en celleklump er ikke noe jeg velger å bruke energi på.

Har ikke lest på nær alt her - så sorry hvis jeg gjentar noe.

Jeg "kjemper" ikke for en celleklump, men er prinsipp. Og prinsipper er viktig. Etiske rettningslinjer er viktig. Særlig viktig nå som teknologien og forskningen har ført oss inn i "nytt" territorium, hvor mer og mer av naturen kan sorteres og kontrolleres.

Det er veldig viktig å ta de etiske debattene rundt dette. Det handler ikke om celleklumper og potensielle liv, mot levende barn - det handler om mye, mye mer enn det.

Skrevet

Men det du sier her gjelder jo for paret i 40-årene med tre barn der kona blir uplanlagt gravid også, som innser at de ikke har råd, helse eller overskudd til et fjerde barn og velger abort.

Det er greit at HUN tar abort, men ikke tobarnsmoren som blir gravid med trillinger og innser at hun ikke makter fem barn? Sistnevntes fostere er mer verdt i kraft av å ha tvillingfostre?

Skrevet

Jeg er for.

Jeg ble gravid med trillinger som døde pga de ble født prematurt i uke 24.

Så ble jeg gravid to ganger til og hadde risikosvangerskap der babyene ble født prematurt i uke 29 og 26.

Jeg ble gravid igjen nå mange år etter uten at det var planlagt, jeg har gått flere år på samme p-pille. Merket ikke jeg var gravid før uke 8 og fikk ultralyd pga jeg er 39.

Den viste trillinger på nytt. Det ble krisemøte på sykehuset pga min kropp mest sannsynlig ikke klarer bære fram mer enn et barn om gangen.

Hadde jeg hatt valget ville jeg enkelt tatt fostereduksjon for å bære fram et barn istedenfor å antagelig bære fram tre som ikke overlevde.

Svangerskapet ble liggende på sykehus fra uke 18. I uke 26 ble tre bitte små babyer født. De har kjempet for livet i ukesvis, ledninger, maskiner osv. Trilling3 døde etter tre uker, trilling1 døde etter 5 ukers kamp, trilling2 overlevde mot alle odds. Hun er har mange plager etter 8 måneder på sykehus.

Jeg hadde enkelt valgt å redusere for å la disse slippe alle smerter og kamper, å la en få leve et bedre liv.

Men jeg hadde selvsagt ikke klart å velge en som skulle få overlevd mens vi stod foran tre kuvøser med bitte små babyer.

Anonymous poster hash: a2dca...04f

Noen får jammen mer enn andre... Trist at dere har måttet oppleve alt dette!

Forstår godt at du er for, og i ditt tilfelle og med din historikk så ville det vel vært det beste med en fosterreduksjon.

Selv synes jeg dette er et vanskelig spørsmål, jeg greier ikke si klart for eller mot.

I tilfeller der mors eller en eller flere fosters helse og/eller liv står i fare er jeg helt klart for en fosterreduksjon.

Men jeg synes det også åpner for en del vanskelige spørsmål som man ev. bør få klare lover eller regler for.

F.eks. er det mulig å teste privat med blodprøve hvilket kjønn barna har allerede fra uke 7 i svangerskapet.

Indisk-norske kvinner i Norge føder f.eks. langt flere gutter enn det som ellers er normalt, og man mener at årsaken til dette er kjønnsselektive aborter, hvor mor har fått testet kjønn på foster tidlig og velger å abortere jentefoster. Dette bør forbys ved lov, men problemet blir å regulere det private markedet for slike tester.

Jeg vet ikke om det er mulig å sjekke kjønn på flerlinger på denne måten, men iom. at testene stadig blir mer avanserte så bør loven ev. også omfatte slike tilfeller - for da åpnes det for spørsmålet om foreldre skal få velge hvilke kjønn av flerlinger som skal tas bor (er jo ikke alle som er eneggede), eller er det legene som skal velge og hvordan skal i så fall de velge.

Det å fjerne ett eller flere foster utgjør jo også en risiko for det eller de gjenværende fostrene, er det riktig å utsette det/de for denne risikoen hvis man ikke har spesielle hensyn (liv/helse) som tilsier at man bør ta en fosterreduksjon?

Jeg synes dette er vanskelig. Jeg er absolutt for der det er snakk om liv/helse, men sliter veldig med å akseptere det for de som bare ikke vil ha f.eks. tvillinger og derfor vil ta bort ene tvillingen. Vet om tre som har gått og følt at det manglet en person i livet deres, de har følt at de hadde en tvilling som burde vært der. En fikk vite som voksen at moren hadde mistet ene tvillingen forholdsvis tidlig i svangerskapet, to andre fikk først som voksne vite at de hadde hatt en tvilling som døde ved fødsel (hadde aldri vært nevnt av noen i familien, svært få visste). Så det kan virke som om tvillinger har en kontakt som vi enda ikke forstår og at denne kontakten etableres svært tidlig i svangerskapet. Det er også en grunn til at jeg synes dette er vanskelig.

Anonymous poster hash: b8f8c...293

Skrevet

Fordi tvillinger hører sammen på en måte. Vil man ikke alltid lure på om de var eneggede, toeggede osv

Anonymous poster hash: 9710d...9db

Men tuller du? De tankene kan man ha om man fjerner ett foster også. Såkalt vanlig abort. Hvem ville den blitt, osv? Hvorfor skal vi dømme andre!? Det er snakk om inntil

12 uker, det er ille et barn!!

Anonymous poster hash: 7dbd8...69c

Skrevet

Det er ren og skjær ondskap å klare å fjerne tvillingen til et barn, for så å oppdra dette barnet og hele tiden ha i bakhodet at barnet mangler en vesentlig del av seg, en tvillingsjel, som mamma fjernet frivillig.

Det er hjerterått og i mine øyne fullstendig uforståelig.

Man tar abort dersom man er i en situasjon der det er umulig å bringe barn til verden. Den selvbestemmelsesretten er selvsagt i et fritt, demokratisk samfunn. Fosterreduksjon, derimot, fører oss nærmere en selektiv og hjerterå mentalitet, der kun de 'heldige' får lov til å leve.

Jeg hører argumentet at det ikke er forskjell på en vanlig abort og det å fjerne ett av flere foster. Men det ER en forskjell. Den ligger i at det ligger to (eller flere) likeverdige foster der, samtidig. Foreldrene ønsker barn. Men ett eller flere av fostrene skal altså ikke få livets rett i et lotteri de aller fleste medisinske personell ikke vil være vitne til eller ta ansvar for. Dette blir noe helt annet enn å avbryte svangerskapet fordi det ikke er mulig å gjennomføre på akkurat det tidspunktet i kvinnens liv.

Og hva med tankene i etterkant? Om jeg visste at jeg hadde fjernet tvillingsjelen til mine nydelige barn, en sjel som oppstod samtidig, men som ikke var like ønsket som tvillingen... om jeg måtte hver dag leve i visshet om at jeg kunne vært et slikt barn rikere hadde det ikke vært for at jeg benyttet meg av et lovverk som gir litt for mye frihet til å være selektive og egoistiske... jeg tror jeg hadde levd i evig sorg og anger. Vi må passe oss før dette samfunnet blir for hjerterått og kalkulerende.

Skrevet

Det er ren og skjær ondskap å klare å fjerne tvillingen til et barn, for så å oppdra dette barnet og hele tiden ha i bakhodet at barnet mangler en vesentlig del av seg, en tvillingsjel, som mamma fjernet frivillig.

Det er hjerterått og i mine øyne fullstendig uforståelig.

Man tar abort dersom man er i en situasjon der det er umulig å bringe barn til verden. Den selvbestemmelsesretten er selvsagt i et fritt, demokratisk samfunn. Fosterreduksjon, derimot, fører oss nærmere en selektiv og hjerterå mentalitet, der kun de 'heldige' får lov til å leve.

Jeg hører argumentet at det ikke er forskjell på en vanlig abort og det å fjerne ett av flere foster. Men det ER en forskjell. Den ligger i at det ligger to (eller flere) likeverdige foster der, samtidig. Foreldrene ønsker barn. Men ett eller flere av fostrene skal altså ikke få livets rett i et lotteri de aller fleste medisinske personell ikke vil være vitne til eller ta ansvar for. Dette blir noe helt annet enn å avbryte svangerskapet fordi det ikke er mulig å gjennomføre på akkurat det tidspunktet i kvinnens liv.

Og hva med tankene i etterkant? Om jeg visste at jeg hadde fjernet tvillingsjelen til mine nydelige barn, en sjel som oppstod samtidig, men som ikke var like ønsket som tvillingen... om jeg måtte hver dag leve i visshet om at jeg kunne vært et slikt barn rikere hadde det ikke vært for at jeg benyttet meg av et lovverk som gir litt for mye frihet til å være selektive og egoistiske... jeg tror jeg hadde levd i evig sorg og anger. Vi må passe oss før dette samfunnet blir for hjerterått og kalkulerende.

Så et søskenskap mellom to søsken som er unnfanget samtidig er mer verdt enn et søskenskap mellom to søsken som er unnfanget til forskjellig tidspunkt?

Har tvillinger liksom felles sjel?

Skrevet

Så et søskenskap mellom to søsken som er unnfanget samtidig er mer verdt enn et søskenskap mellom to søsken som er unnfanget til forskjellig tidspunkt?

Enig med deg. Høres helt søkt ut!

Skrevet

Så det er motivet for å ta abort som skal være avgjørende?

Si en dame tar abort fordi hun fant ut at det passa litt dårlig med allikevel. Hun ble invitert til bryllup og ville ha på seg den nye, trange kjolen hun ser så flott ut i. Ingen stiller spørsmål.

Så har vi et par med to barn som etter mye overveielser har bestemt seg for et tredje. De har regna på at de har akkurat råd til det om de prioriterer bort ferier og ny bil. På UL viser det seg at de venter trillinger. Noe de verken har plass, økonomi eller tid til. Foreldrene blir moralsk fordømt om de velger fosterreduksjon.

Skal andres følelser ("JEG ville følt det helt jævlig om jeg fjerna et tvillingfoster!")og moralske kompass være styrende for andre menneskers valg, så må jo dette gjelde for alle aborter.

Kanskje vi skal innføre en nemd som skal få avgjøre hvorvidt en kvinne skal få ta abort eller ikke, med grunnlag i hennes motiv for å gjennomføre aborten?

Dette!

Skrevet

Jeg er for både abort og derfor også fosterreduksjon.

Anonymous poster hash: 8ccba...534

Skrevet

Ikke mer verdt kanskje, men mer unikt!!

Men tvillinger har ikke felles sjel da.....

Anonymous poster hash: bf254...15e

Skrevet

Så innmari MOT fosterreduksjon. Skjønner dere ikke hvor forferdelig dette er?!?! Hva slags samfunn lever vi i, som godtar slike drap? Kom ikke å si at det ikke er det. Det er å benekte fakta. Å finne unnskyldninger for at abort er greit syns jeg er hårreisende. 😭😭 verdien av et liv er borte, og det syns jeg er forferdelig trist 😢 Et liv er Guds gave og slikt skal man ikke kaste bort. Det er sannheten!

Anonymous poster hash: c747e...88b

Tror ikke på gud. Så det argumentet er meningsløst.

I tillegg mener jeg ikke at livet starter ved befruktning.

Anonymous poster hash: c6df3...620

Skrevet

Jeg tenker faktisk mest på hvor mye foreldrene vil slite i ettertid, hver gang de ser på sitt nydelige barn, det barnet som mangler sin tvilling. Jeg er ikke overbevist om at en påminnelse om dette hjerteråe valget de tok den gang vil være sunt for et moralfriskt menneske. Vi er ikke roboter.

Å måtte avbryte et svangerskap i en bestemt livsituasjon (og tro meg, det er et forjævlig valg det også) vil ikke produsere synlige påminnelser om det man måtte gjøre da.

Som sagt, jeg er sterkt i tvil over hvorvidt en slik mulighet vil gagne noen mer enn det vil skape fremtidig smerte og anger.

Hadde jeg visst at noen av mine barn kunne vokst opp med et så nært søsken, men at jeg med vitende og vilje rev det bort samtidig som ett fikk leve, hadde jeg slitt med meg selv resten av livet.

Jeg har tatt abort da jeg var meget ung, og takk og pris for at jeg hadde den muligheten, og jeg må også leve med at barna mine kunne hatt et mye eldre søsken. Men det svangerskapsavbruddet skjedde fordi det ikke var gjennomførbart i det hele tatt!

For meg er det stor forskjell, ja.

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Men allikevel er jeg nære på å si ja. Fordi følelsene mine tukler seg til her...

Jeg ser på mine to nydelige og tenker at hadde bare en av dem vært her hadde jeg alltid blitt minnet om at jeg valgt boren\søsteren din bort.

Men man får jo som regel ikke vite at man bærer tvillinger flr i uke 18-20. I dag er det ikke lov å abortere bort friske fostere senere enn 12 uke....

Dette er jo ikke sant. Du kan ikke velge selv uten nemd etter uke 12. Du kan likevel søke og få innvilget etter uke 12 selv med et friskt foster.

Anonymous poster hash: c6df3...620

Skrevet

Ikke mer verdt kanskje, men mer unikt!!

Men tvillinger har ikke felles sjel da.....

Anonymous poster hash: bf254...15e

Så kvinner skal ikke få velge fosterreduksjon fordi DU har en romantisk forestilling om at en tvilling er mer unik enn et barn som ikke har en tvilling...?

Tvillinger blir til fordi mora slipper to egg eller fordi et egg deler seg. Er ikke mer mystisk enn som så, selv om noen åpenbart tillegger tvillinger en høyere og mer romantisk verdi enn andre barn.

Skrevet

Jeg tenker faktisk mest på hvor mye foreldrene vil slite i ettertid, hver gang de ser på sitt nydelige barn, det barnet som mangler sin tvilling. Jeg er ikke overbevist om at en påminnelse om dette hjerteråe valget de tok den gang vil være sunt for et moralfriskt menneske. Vi er ikke roboter.

Å måtte avbryte et svangerskap i en bestemt livsituasjon (og tro meg, det er et forjævlig valg det også) vil ikke produsere synlige påminnelser om det man måtte gjøre da.

Som sagt, jeg er sterkt i tvil over hvorvidt en slik mulighet vil gagne noen mer enn det vil skape fremtidig smerte og anger.

Hadde jeg visst at noen av mine barn kunne vokst opp med et så nært søsken, men at jeg med vitende og vilje rev det bort samtidig som ett fikk leve, hadde jeg slitt med meg selv resten av livet.

Jeg har tatt abort da jeg var meget ung, og takk og pris for at jeg hadde den muligheten, og jeg må også leve med at barna mine kunne hatt et mye eldre søsken. Men det svangerskapsavbruddet skjedde fordi det ikke var gjennomførbart i det hele tatt!

For meg er det stor forskjell, ja.

Er det annerledes å tenke på tvillingen som ikke ble til enn å tenke på store/lillesøster eller store/lillebror som aldri ble til? Antar du at en kvinne som tok abort for ti år siden tenker og savner storesøster eller storebror som hun valgte bort?

Mange av svarene her tyder på at mange tillegger tvillinger en større verdi enn et singelt barn. "Du er bare en, så du kan aborteres uten at vi tenker noe mer over det. Du derimot har en tvilling og er mer verdt".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...