Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #51 Skrevet 18. januar 2017 Det var en bra kommentar for å belyse at egen erfaring er verdiløs som bevisførsel. Ikke ment som noe annet.Anonymous poster hash: 3895b...15a Det er synsing også. Spesielle kriterier gjelder ikke bare for meg i min prosess ved ivf. Les litt om ivf hos de forskjellige klinikkene, både offentlige og private, så vil du se at flerlingsvangerskap helst unngås da det er risikosvangerskap. Flere enn 1 egg settes inn etter spesielle kriterier i det offentlige, i det private er det litt mer valgfrihet om 1 eller 2 egg. Så livmora er ikke alltid stappet full med befruktede egg etter ivf. Det er litt høyere risiko for at befruktede egg deler seg i 2 ved ivf, så hvis det et satt inn 2 egg er det en liten mulighet for å få firlingene du nevnte i det første innlegget ditt. Anonymous poster hash: facb1...a4f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #52 Skrevet 18. januar 2017 For fosteret som blir abortert må det jo være det samme om en tvilling overlever eller om begge aborteres. Så lenge vi har selvbestemt abort ser jeg ikke noe prinsipielt verre i å fjerne et av to tvillingfostere enn å fjerne et av to søsken fra hvert sitt svangerskap. Det jeg synes er et argument mot fosterreduksjon er at et slikt inngrep har en risiko. Hvis det er en vesentlig fare for at den gjenværende tvillingen skades i inngrepet eller at begge fostrene dør og foreldrene saksøker legen eller sykehuset synes jeg det kan være et godt argument for å si nei. Anonymous poster hash: 29139...0c6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #53 Skrevet 19. januar 2017 Er i mot Anonymous poster hash: 9710d...9db
Marriet Skrevet 19. januar 2017 #55 Skrevet 19. januar 2017 Sliter med å ta et standpunkt. Er definitivt for selvbestemt abort. Får litt uggen følelse av fosterreduksjon. Kjenner så mange tvillingpar som på en eller annen måte er helt unike. Men da legger jeg utelukkende følelser til grunn. Mulig jeg føler det sånn fordi tanken er ny og ukjent.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #56 Skrevet 19. januar 2017 For! Anonymous poster hash: b38cc...042
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #57 Skrevet 19. januar 2017 Alternativet til fosterreduksjon vil jo gjerne være abort av begge eller alle foster. Er det noen som synes det er bedre? Er det så ille å vokse opp uten en tvilling at det er bedre å ikke bli født? Anonymous poster hash: 29139...0c6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #58 Skrevet 19. januar 2017 Enig med 8d6... jeg synes det er rart at så mange er helt åpne for abort, men ikke abort hvis det er flerlinger. Ser ikke helt forskjellen? Da er du jo litt rar? Man kan feks ta abort fordi man er voldtatt, eller fordi man akkurat har skilt seg fra mannen, fordi livet generelt ikke passer til å få barn akkurat da, dvs man velger bort å få barn akkurat da, eller med den faren (voldtektsmann eller ex). Når man utfører fosterreduskjon så vil man jo ha barn, det var bare ikke rett antall. Det blir for meg noe helt annet, og ikke samme etiske forvsarlighet. Må jo også være fælt for en tvilling å vokse opp uten tvillingen sin... Som mor valgte å ta bort, det kunne jo like gjerne vært den som overlevde som ble tatt bort. Nei uff. Anonymous poster hash: 3f079...0db
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #59 Skrevet 19. januar 2017 Da er du jo litt rar? Man kan feks ta abort fordi man er voldtatt, eller fordi man akkurat har skilt seg fra mannen, fordi livet generelt ikke passer til å få barn akkurat da, dvs man velger bort å få barn akkurat da, eller med den faren (voldtektsmann eller ex). Når man utfører fosterreduskjon så vil man jo ha barn, det var bare ikke rett antall. Det blir for meg noe helt annet, og ikke samme etiske forvsarlighet. Må jo også være fælt for en tvilling å vokse opp uten tvillingen sin... Som mor valgte å ta bort, det kunne jo like gjerne vært den som overlevde som ble tatt bort. Nei uff. Anonymous poster hash: 3f079...0db En god del av dem som blir litt tidlig i svangerskapet mister en tvilling. Det gjenlevende barnet har jo ingen minner om det og jeg har aldri hørt om at det skal ha budt på spesielle problemer. Hvorfor skulle det bli annerledes ved en provosert abort? Hva når alternativet er å ta abort på begge fostrene? Anonymous poster hash: 29139...0c6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #60 Skrevet 19. januar 2017 Offentlig setter de som regel inn ett egg, noen ganger to (etter spesielle kriterier som du skriver). De private klinikkene derimot setter mye oftere inn flere egg enn to, så dere har vel litt rett begge to da. Anonymous poster hash: 2e4a6...ed0 Private klinikker (i Norge) setter heller ikke inn mer enn en, max to. Anonymous poster hash: 1bea7...6a8
Gjest 5 andre Skrevet 19. januar 2017 #61 Skrevet 19. januar 2017 For! Det må være opp til den enkelte som skal ga barn. Personen står fritt til å abortere flerlinger fram til uke 12, og det må da også kunne være greit at den gravide kan velge om det vil ha flere barn samtidig. Det er jo ikke snakk på sortering, der man kan velge å plukke ut foster av uønsket kjønn, men msn kan velge om livssituasjonen tilsier om man klarer å ivareta 1 eller flere spedbarn på en gang. Og ved graviditet over to fostre, øker jo risikoen betraktelig både mor og barn.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #62 Skrevet 19. januar 2017 Så innmari MOT fosterreduksjon. Skjønner dere ikke hvor forferdelig dette er?!?! Hva slags samfunn lever vi i, som godtar slike drap? Kom ikke å si at det ikke er det. Det er å benekte fakta. Å finne unnskyldninger for at abort er greit syns jeg er hårreisende. 😭😭 verdien av et liv er borte, og det syns jeg er forferdelig trist 😢 Et liv er Guds gave og slikt skal man ikke kaste bort. Det er sannheten! Anonymous poster hash: c747e...88b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #63 Skrevet 19. januar 2017 Så innmari MOT fosterreduksjon. Skjønner dere ikke hvor forferdelig dette er?!?! Hva slags samfunn lever vi i, som godtar slike drap? Kom ikke å si at det ikke er det. Det er å benekte fakta. Å finne unnskyldninger for at abort er greit syns jeg er hårreisende. 😭😭 verdien av et liv er borte, og det syns jeg er forferdelig trist 😢 Et liv er Guds gave og slikt skal man ikke kaste bort. Det er sannheten! Anonymous poster hash: c747e...88b Med den argumentasjonen er du jo mot alle typer abort. Det er jo noe det er greit du mener, men det må vel for deg da være bedre at bare et foster aborteres enn begge. Det er jo gjerne alternativet. Så får man heller forsøke igjen og håpe på bare en neste gang. Anonymous poster hash: 29139...0c6
Lady lovely locks Skrevet 19. januar 2017 #64 Skrevet 19. januar 2017 Jeg er tvilling mor, og denne tanken får det til å gå kalt ned over ryggen på meg. Men verden er jo aldri svart og hvit slik man kan tro av å bruke for mye tid på dib. Som noen over her sier: Hva om du har 4 eller 6 foster i magen. Skal man forrvente at alle takler det? Men å kunne leve med en slik avgjørelse, men evig påminnelse i de\de barna du beholder... Nei dette er vanskelig. Jeg kunne aldri leve med et slikt valg. Når man planlegger å bli gravid bør man være klar fort å ta i mot 1 eller fler, gutter, jenter... Og hvor grensen skal gå.... Nei jeg synes det er et uendelig vanskelig problem. Ønsker at alle kan oppleve å ønske barna sine og ta de i mot med stor glede...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #65 Skrevet 19. januar 2017 Så innmari MOT fosterreduksjon. Skjønner dere ikke hvor forferdelig dette er?!?! Hva slags samfunn lever vi i, som godtar slike drap? Kom ikke å si at det ikke er det. Det er å benekte fakta. Å finne unnskyldninger for at abort er greit syns jeg er hårreisende. verdien av et liv er borte, og det syns jeg er forferdelig trist Et liv er Guds gave og slikt skal man ikke kaste bort. Det er sannheten! Anonymous poster hash: c747e...88b Du mener at et liv er Guds gave, andre tror ikke på Gud. Derfor er ikke livet en gave. Det er evolusjon og biologi. Et embryo er ikke et liv i sev selv. Det er en celleklump som kan utvikle seg til et framtidig liv. Som menneske må man kunne bestemme selv hva man mener at man ønsker å utsette kroppen sin for. Man må selv kunne avgjøre hva man har kapasitet til å følge opp. Da er det bra at man har 12 uker hvor det er åpent for nettopp dette. Anonymous poster hash: 810fc...a1b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #66 Skrevet 19. januar 2017 Med den argumentasjonen er du jo mot alle typer abort. Det er jo noe det er greit du mener, men det må vel for deg da være bedre at bare et foster aborteres enn begge. Det er jo gjerne alternativet. Så får man heller forsøke igjen og håpe på bare en neste gang. Anonymous poster hash: 29139...0c6 "Forsøke igjen, og håpe på bare en neste gang".. hører du ikke hvor feil det er??? Den største gaven i verden er barn. Og dette skal man leke med? Angre seg fordi det ikke passer med flere enn en?? Nei da får man la være å bli gravid. Rett og slett!! Det er så absurd at dette engang skal være et tema. Verden er gal 😢 Blir faktisk fortvilet over menneskers holdninger. Alt skal planlegges ned til minste detalj. Til og med barn- antall og kjønn. Få opp øynene folkens. Dette er galskap!!!! 😫😫 Anonymous poster hash: c747e...88b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #67 Skrevet 19. januar 2017 Da er du jo litt rar? Man kan feks ta abort fordi man er voldtatt, eller fordi man akkurat har skilt seg fra mannen, fordi livet generelt ikke passer til å få barn akkurat da, dvs man velger bort å få barn akkurat da, eller med den faren (voldtektsmann eller ex). Når man utfører fosterreduskjon så vil man jo ha barn, det var bare ikke rett antall. Det blir for meg noe helt annet, og ikke samme etiske forvsarlighet. Må jo også være fælt for en tvilling å vokse opp uten tvillingen sin... Som mor valgte å ta bort, det kunne jo like gjerne vært den som overlevde som ble tatt bort. Nei uff. Anonymous poster hash: 3f079...0db Det kan jo også tenkes en situasjon som du nevner, med skilsmisse/veldig ung mor/voldtekt eller en annen forferdelig vanskelig situasjon, mye gråt og tankespinn, samtaler hos amathea... og at mor tross vanskelighetene sine velger å beholde, selv om hun har "god grunn" til å ta abort. Dersom hun tar en tidlig ul i uke 10,og finner ut at det er tvillinger, og hun kjenner at det av overnevnte grunner bare blir for mye med to - er det bedre å abortete begge enn bare å beholde en? Det synes ikke jeg. Jeg er for at fostereeduksjon skal være lovlig. Jeg tror imidlertid vi kommer til å se det svært sjelden i praksis, og aldri bare fordi foreldrene ikke har "lyst på tvillinger". Anonymous poster hash: 94776...622
Tough Shit Skrevet 19. januar 2017 #68 Skrevet 19. januar 2017 Så innmari MOT fosterreduksjon. Skjønner dere ikke hvor forferdelig dette er?!?! Hva slags samfunn lever vi i, som godtar slike drap? Kom ikke å si at det ikke er det. Det er å benekte fakta. Å finne unnskyldninger for at abort er greit syns jeg er hårreisende. verdien av et liv er borte, og det syns jeg er forferdelig trist Et liv er Guds gave og slikt skal man ikke kaste bort. Det er sannheten! Anonymous poster hash: c747e...88b Si det der uten anonymknappen hvis du mener så sterkt om det
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #69 Skrevet 19. januar 2017 Jeg er tvilling mor, og denne tanken får det til å gå kalt ned over ryggen på meg. Men verden er jo aldri svart og hvit slik man kan tro av å bruke for mye tid på dib. Som noen over her sier: Hva om du har 4 eller 6 foster i magen. Skal man forrvente at alle takler det? Men å kunne leve med en slik avgjørelse, men evig påminnelse i de\de barna du beholder... Nei dette er vanskelig. Jeg kunne aldri leve med et slikt valg. Når man planlegger å bli gravid bør man være klar fort å ta i mot 1 eller fler, gutter, jenter... Og hvor grensen skal gå.... Nei jeg synes det er et uendelig vanskelig problem. Ønsker at alle kan oppleve å ønske barna sine og ta de i mot med stor glede... Er et tvillingfoster mer verdt enn et foster som ikke har en tvilling? Anonymous poster hash: 3b33e...257
Lady lovely locks Skrevet 19. januar 2017 #70 Skrevet 19. januar 2017 Selvfølgelig ikke. Men allikevel er jeg nære på å si ja. Fordi følelsene mine tukler seg til her... Jeg ser på mine to nydelige og tenker at hadde bare en av dem vært her hadde jeg alltid blitt minnet om at jeg valgt boren\søsteren din bort. Men man får jo som regel ikke vite at man bærer tvillinger flr i uke 18-20. I dag er det ikke lov å abortere bort friske fostere senere enn 12 uke....
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #71 Skrevet 19. januar 2017 Selvfølgelig ikke. Men allikevel er jeg nære på å si ja. Fordi følelsene mine tukler seg til her... Jeg ser på mine to nydelige og tenker at hadde bare en av dem vært her hadde jeg alltid blitt minnet om at jeg valgt boren\søsteren din bort. Men man får jo som regel ikke vite at man bærer tvillinger flr i uke 18-20. I dag er det ikke lov å abortere bort friske fostere senere enn 12 uke.... Men hvorfor er det verre å abortere bort et tvillingfoster enn et annet foster? Anonymous poster hash: 3b33e...257
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #72 Skrevet 19. januar 2017 Men hvorfor er det verre å abortere bort et tvillingfoster enn et annet foster?Anonymous poster hash: 3b33e...257 Fordi hvis du i en fortvilet situasjon velger å ta abort(du har kanskje ikke hat ønske om barn, du har kanskje blitt voldtatt...) da er du kanskje ikke i stand til å tavare på barnet. Men hvis du blir gravid å sier som så jamen jeg bare ha en jeg... Da mener jeg at sånn kan man ikke sjonglere med liv. Også tenker jeg det må være grusomt å gå å se på det barnet du beholder å tenke det skulle vært to. Men det finnes vel sikkert grunner folk har til å ta et annet valg enn jeg ville gjort. Men hvis du prøver å poengtere at abort er problematisk uansett, så ser jeg jo det. Men NOEN ganger så er det faktisk beste løsningen. Anonymous poster hash: 35646...99c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #73 Skrevet 19. januar 2017 Fordi hvis du i en fortvilet situasjon velger å ta abort(du har kanskje ikke hat ønske om barn, du har kanskje blitt voldtatt...) da er du kanskje ikke i stand til å tavare på barnet. Men hvis du blir gravid å sier som så jamen jeg bare ha en jeg... Da mener jeg at sånn kan man ikke sjonglere med liv. Også tenker jeg det må være grusomt å gå å se på det barnet du beholder å tenke det skulle vært to. Men det finnes vel sikkert grunner folk har til å ta et annet valg enn jeg ville gjort. Men hvis du prøver å poengtere at abort er problematisk uansett, så ser jeg jo det. Men NOEN ganger så er det faktisk beste løsningen. Anonymous poster hash: 35646...99c Ubs... Var ikke meningen å signere anonymt Anonymous poster hash: 35646...99c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #74 Skrevet 19. januar 2017 Jeg er for. Jeg ble gravid med trillinger som døde pga de ble født prematurt i uke 24. Så ble jeg gravid to ganger til og hadde risikosvangerskap der babyene ble født prematurt i uke 29 og 26. Jeg ble gravid igjen nå mange år etter uten at det var planlagt, jeg har gått flere år på samme p-pille. Merket ikke jeg var gravid før uke 8 og fikk ultralyd pga jeg er 39. Den viste trillinger på nytt. Det ble krisemøte på sykehuset pga min kropp mest sannsynlig ikke klarer bære fram mer enn et barn om gangen. Hadde jeg hatt valget ville jeg enkelt tatt fostereduksjon for å bære fram et barn istedenfor å antagelig bære fram tre som ikke overlevde. Svangerskapet ble liggende på sykehus fra uke 18. I uke 26 ble tre bitte små babyer født. De har kjempet for livet i ukesvis, ledninger, maskiner osv. Trilling3 døde etter tre uker, trilling1 døde etter 5 ukers kamp, trilling2 overlevde mot alle odds. Hun er har mange plager etter 8 måneder på sykehus. Jeg hadde enkelt valgt å redusere for å la disse slippe alle smerter og kamper, å la en få leve et bedre liv. Men jeg hadde selvsagt ikke klart å velge en som skulle få overlevd mens vi stod foran tre kuvøser med bitte små babyer. Anonymous poster hash: a2dca...04f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2017 #75 Skrevet 19. januar 2017 Fordi hvis du i en fortvilet situasjon velger å ta abort(du har kanskje ikke hat ønske om barn, du har kanskje blitt voldtatt...) da er du kanskje ikke i stand til å tavare på barnet. Men hvis du blir gravid å sier som så jamen jeg bare ha en jeg... Da mener jeg at sånn kan man ikke sjonglere med liv. Også tenker jeg det må være grusomt å gå å se på det barnet du beholder å tenke det skulle vært to. Men det finnes vel sikkert grunner folk har til å ta et annet valg enn jeg ville gjort. Men hvis du prøver å poengtere at abort er problematisk uansett, så ser jeg jo det. Men NOEN ganger så er det faktisk beste løsningen. Anonymous poster hash: 35646...99c Så det er motivet for å ta abort som skal være avgjørende? Si en dame tar abort fordi hun fant ut at det passa litt dårlig med allikevel. Hun ble invitert til bryllup og ville ha på seg den nye, trange kjolen hun ser så flott ut i. Ingen stiller spørsmål. Så har vi et par med to barn som etter mye overveielser har bestemt seg for et tredje. De har regna på at de har akkurat råd til det om de prioriterer bort ferier og ny bil. På UL viser det seg at de venter trillinger. Noe de verken har plass, økonomi eller tid til. Foreldrene blir moralsk fordømt om de velger fosterreduksjon. Skal andres følelser ("JEG ville følt det helt jævlig om jeg fjerna et tvillingfoster!")og moralske kompass være styrende for andre menneskers valg, så må jo dette gjelde for alle aborter. Kanskje vi skal innføre en nemd som skal få avgjøre hvorvidt en kvinne skal få ta abort eller ikke, med grunnlag i hennes motiv for å gjennomføre aborten? Anonymous poster hash: 3b33e...257
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå