Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #26 Skrevet 18. januar 2017 Er for fosterreduksjon i de tilfellene der det er så mange foster at det er sannsynlig at alle dør dersom ikke noen blir tatt bort (ikke normalt, men ved kunstig befruktning er det ikke uvanlig med flerlinger), eller dersom ett/flere fostre er sykt og evt risikerer livet til resterende foster. Men fosterreduksjon i form av å ta bort en av to tvillinger, uten spesiell grunn? Nei det er jeg imot. Ikke klarer jeg å forstå at noen kan finne på å ønske det heller... Når vi prøvde bli gravid så var vi veldig forberedt på at det likegjerne kunne bli to babyer, men det var overhodet ikke en bekymring. Da hadde vi heller latt være å få barn i det hele tatt. Anonymous poster hash: 88ec0...0aa Hvorfor i all verden skal årsaken til at mor ønsker å fjerne babyen ha noe som helst å si? Forklar meg det! Babyen, sønnen eller datteren, bør ha like stor rett til å leve som moren sin! Han/hun er likefullt et menneske! Anonymous poster hash: e1075...a1d
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #27 Skrevet 18. januar 2017 Hvorfor i all verden skal årsaken til at mor ønsker å fjerne babyen ha noe som helst å si? Forklar meg det! Babyen, sønnen eller datteren, bør ha like stor rett til å leve som moren sin! Han/hun er likefullt et menneske! Anonymous poster hash: e1075...a1d Jeg er ikke imot abort på generelt grunnlag, og skiller også mellom foster før uke12 og BARN. Så den diskusjonen der har jeg ikke tenkt å bruke mye tid på men selvsagt har årsaken noe å si - hvorfor bære frem 8 BARN til uke 25, og oppleve å miste alle, fremfor å ta bort 5, og få se de 3 andre vokse opp? Anonymous poster hash: 88ec0...0aa
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #28 Skrevet 18. januar 2017 Hvorfor i all verden skal årsaken til at mor ønsker å fjerne babyen ha noe som helst å si? Forklar meg det! Babyen, sønnen eller datteren, bør ha like stor rett til å leve som moren sin! Han/hun er likefullt et menneske! Anonymous poster hash: e1075...a1d Hva er det med ditt behov for å kritisere andres meninger? Mange mener det er vesensforskjell mellom abort og fosterreduksjon, andre mener det er det samme. Begge meningene er like valide. Og jeg kan akseptere og anerkjenne at andre mener annerledes enn meg. Både om abort og fosterreduksjon. Hvorfor kan ikke du godta at folk mener noe annet enn deg? Anonymous poster hash: 31f1d...f3d
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #29 Skrevet 18. januar 2017 Hvorfor det? Det er på ingen måte et argument som holder vann. "Hvis du har tatt valget om å få barn", mener du også ta de som tok valget om å bli gravide, ikke kan ta abort innen 12. uke, dersom de angrer? Fordi de valgte å få barn.. Hva mener du, egentlig? Blir barnet mer verdt hvis moren ønsker barnet? Får ikke babyen verdi før moren sier "velkommen, lille venn"? Mister babyen sin verdi når moren sier: "Æsj, jeg vil ikke ta ansvar for egne handlinger, jeg vil drepe babyen min"? (Selvsagt ikke, er vel heller "Moren" som mister sin verdi som menneske) Anonymous poster hash: e1075...a1d Nå gjør du deg vanskelig. Enten beholder man eller så tar man abort. Man velger ikke antall etter eget forgodtbefinnende Anonymous poster hash: df444...e06
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #30 Skrevet 18. januar 2017 Jeg er i mot fordi jeg syns ikke utsortering er greit. Nei, tvillinger er kanskje ikke drømmen til alle, men alle vet det er en reell mulighet for det. Fra mitt synspunkt er utsortering av mennesker bare greit når livet til barnet ikke er til å redde. Å sortere friske barn på bakgrunn av kjønn, hudfarge eller antall er forkastelig! Anonymous poster hash: 50148...c9c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #32 Skrevet 18. januar 2017 Imot!! Kun om det er snakk om sykdom ikke forenlig med liv Signerer! Anonymous poster hash: 9710d...9db
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #33 Skrevet 18. januar 2017 Jeg er for abort, men mot fosterreduskjon. Hvorfor? Fordi har du først tatt valget om å få barn så kan du ikke bare velge bort så du sitter igjen med det antallet som passer deg. All or nothing! Anonymous poster hash: df444...e06 Abort er jo akkurat det! Velge hvor mange barn man skal ha! Man blir gravid med et barn, fjerner det, for man har 3 fra før. Så da velger man antallet. Man blir gravid meg 3 barn, har 2 fra før, fjerner to da man ikke orker 5 eller 4 barn (flerlinger er mer slitsomt). Abort er jo nettopp det å velge selv hvor mange barn man skal få. Det er en rett kvinner har hatt i Norge siden 1975. Fosterreduskjon er bare en abort. Anonymous poster hash: 6fe3c...8a1
Tough Shit Skrevet 18. januar 2017 #34 Skrevet 18. januar 2017 Jeg synes dette er et veldig spennende tema. I utgangspunktet for.
Magia Skrevet 18. januar 2017 #35 Skrevet 18. januar 2017 Rent prinsipielt er det jo det samme som en vanlig abort, så jeg ser ikke at det skal være noen forskjell i lovverket om dette.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #36 Skrevet 18. januar 2017 Jeg kjenner jeg har litt blandet følelser. Jeg er for selvbestemt abort. Da er ønske om et barn ikke til stede. Ved fosterreduksjon av f. eks tvillinger er ønske om et barn til stede, men man ønsker bare et barn... Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det. Hva er det neste? Abort fordi babyens kjønn er "feil"? Hvis årsaken til at man ønsker fosterreduksjon er fordi man tror man ikke orker/klarer to barn på en gang, så orker man garantert ikke det ene barnet heller. De aller fleste av oss klarer det vi må klare! Anonymous poster hash: 2ed54...5f7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #37 Skrevet 18. januar 2017 Mot. Anonymous poster hash: 38dab...dc8
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #38 Skrevet 18. januar 2017 For. Vi kan ikke forby fosterreduksjon uten å forby andre former for abort også. Anonymous poster hash: 3895b...15a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #39 Skrevet 18. januar 2017 Nå gjør du deg vanskelig. Enten beholder man eller så tar man abort. Man velger ikke antall etter eget forgodtbefinnende Anonymous poster hash: df444...e06 Dette er jo ikke "vanlige" tvillingsvangerskap. Det er jo snakk om in vitro fertilisering, der det alltid settes inn mange befruktede egg. Da løper man risikoen å føde firlinger som er for små til å leve, for eksempel - en større belastning for mor, for far, for helsevesenet, og ikke minst et mye mer "uetisk" forløp. Anonymous poster hash: 3895b...15a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #40 Skrevet 18. januar 2017 For. Ser ikke noen prinsipiell forskjell på å abortere et uønsket barn som er tvilling og å abortere et uøsket barn som ikke er tvilling. Ville ikke gjort deg selv, hverken i den ene eller den andre situasjonen. Men det er en annen diskusjon. Anonymous poster hash: df517...5de
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #41 Skrevet 18. januar 2017 Dette er jo ikke "vanlige" tvillingsvangerskap. Det er jo snakk om in vitro fertilisering, der det alltid settes inn mange befruktede egg. Da løper man risikoen å føde firlinger som er for små til å leve, for eksempel - en større belastning for mor, for far, for helsevesenet, og ikke minst et mye mer "uetisk" forløp. Anonymous poster hash: 3895b...15a Hvor har du det fra at det alltid settes inn mange befruktede egg ved ivf? Jeg har hatt mange uttak og innsett, og aldri fått inn mer enn 2 egg, og da etter spesielle kriterier. Anonymous poster hash: facb1...a4f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #42 Skrevet 18. januar 2017 Veldig imot😭😓😪😭😓😪 Anonymous poster hash: 5fa30...7c4
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #43 Skrevet 18. januar 2017 Hvor har du det fra at det alltid settes inn mange befruktede egg ved ivf? Jeg har hatt mange uttak og innsett, og aldri fått inn mer enn 2 egg, og da etter spesielle kriterier. Anonymous poster hash: facb1...a4f Ja vel. Jeg har tre barn og ingen av dem har brune øyne. Fins det ikke barn med brune øyne da? Anonymous poster hash: 3895b...15a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #44 Skrevet 18. januar 2017 Ja vel. Jeg har tre barn og ingen av dem har brune øyne. Fins det ikke barn med brune øyne da? Anonymous poster hash: 3895b...15a Synes du det var en bra kommentar på hvor du har det fra at det alltid settes inn mange egg ved ivf? Anonymous poster hash: facb1...a4f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #45 Skrevet 18. januar 2017 Jeg er for selvbestemt abort og jeg er også for fosterreduksjon. Det er av den enkle grunn at jeg møter altfor mange foreldre som har tatt seg vann over hodet. Dersom man kjenner på at man ikke kan gi det fremtidige barnet et godt liv så synes jeg det er ansvarlig å ta abort eller redusere et foster. Alle har hver sin livssituasjon og det er kun de det gjelder som vet hva de takler. Ingen barn fortjener å bli født inn i et liv hvor de ikke kan bli ivaretatt på en forsvarlig måte. I prinsippet er det ingen forskjell på en abort og en fosterreduksjon. Anonymous poster hash: af5c2...d0f Det er akkurat det du sier her som er viktig i denne diskusjonen. Vi kan være idealister så mye vi vil, og snakke om at man ikke har rett til å ta liv etc. Men vi kan ikke bestemme at andre har kapasitet nok til å ta seg av x antall barn. Det er ikke alle som har en god omsorgssituasjon å tilby det eventuelle barnet, selv om de kanskje skulle ønske de hadde det. Muligens lever de i en livssituasjon der de ikke har mulighet til å ta seg av barnet/barna på en god måte, eller de har allerede så mange barn at de ikke klarer den ekstra belastningen. Uansett hvor mange ganger vi sier at de burde tenkt på det før, burde beskyttet seg ordentlig, burde... etc. så kan vi ikke endre disse ufødte barnas oppvekstvilkår. Ved å sette strenge grenser for abort/fosterreduksjon, er vi som samfunn indirekte med på å tilrettelegge for at barn fødes inn i omsorgssvikt. Derfor er jeg for selvbestemt abort/reduksjon, selv om medmennesket i meg i mange tilfeller kan synes det er grusomt (men alternativet er verre...) Anonymous poster hash: f3351...05b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #46 Skrevet 18. januar 2017 Synes du det var en bra kommentar på hvor du har det fra at det alltid settes inn mange egg ved ivf? Anonymous poster hash: facb1...a4f Det var en bra kommentar for å belyse at egen erfaring er verdiløs som bevisførsel. Ikke ment som noe annet. Anonymous poster hash: 3895b...15a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #47 Skrevet 18. januar 2017 FOSTERREDUKSJON: Stortinget skal i morgen ta stilling til om «Lov om svangerskapsavbrudd» også skal åpne for fosterreduksjon, for eksempel at ett av to tvillingfostre kan fjernes. Hva mener dere? Anonymous poster hash: ec96b...90e Det var da svært unøyaktig! pr nå gjennomføres det fosterreduksjoner i Norge med loven i hånd. Det som skal vurderes er i så tilfelle om denne muligheten skal fjernes. Når det er sagt så er jeg for at dette fortsatt skal tillates. Jeg ser ingen forskjell på dette og vanlig abort med et foster, og jeg har ikke sett noen produsere et godt argument for at det ene er greit men det andre ikke. Anonymous poster hash: 2e4a6...ed0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #48 Skrevet 18. januar 2017 Hvor har du det fra at det alltid settes inn mange befruktede egg ved ivf? Jeg har hatt mange uttak og innsett, og aldri fått inn mer enn 2 egg, og da etter spesielle kriterier. Anonymous poster hash: facb1...a4f Offentlig setter de som regel inn ett egg, noen ganger to (etter spesielle kriterier som du skriver). De private klinikkene derimot setter mye oftere inn flere egg enn to, så dere har vel litt rett begge to da. Anonymous poster hash: 2e4a6...ed0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #49 Skrevet 18. januar 2017 Det var en bra kommentar for å belyse at egen erfaring er verdiløs som bevisførsel. Ikke ment som noe annet. Anonymous poster hash: 3895b...15a Du har ikke peiling. Det er ikke vanlig å sette inn flere egg ved ifv mer. Anonymous poster hash: 48e78...dc4
hol(L)y COW Skrevet 18. januar 2017 #50 Skrevet 18. januar 2017 For fri abort, ergo for fosterreduksjon. Det finnes gode og dårlige grunner for abort, men det er ikke min oppgave å synse i hva som er en god (nok) grunn eller ei. Det finnes nok av levende barn som trenger noen som kjemper for dem her i verden, et potensielt liv i en celleklump er ikke noe jeg velger å bruke energi på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå