Gå til innhold

Fattige i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er du ikke fattig. Det må da være en hyggelig nyhet for deg? Gratulerer!!

Det har jeg heller ikke påstått jeg sa jeg har veldig dårlig råd

Anonymous poster hash: a606c...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i det billigste området og skal haplass til meg selv og 3 barn. Jeg har søkt om kommunalt lån, men fått avslag grunnet inntekt. Bare jeg blir frisk og kommer meg i jobb, så kan jeg komme meg opp igjen, men det er litt langt frem i tid. Jeg har sett på tilsvarende boliger som min, men de er det få av og med 3 store barn, så må vi ha mer enn et eller to soverom. Har søkt nav om å få dekket noe husleie, men de ser jo på kontoutskrifter at jeg klarer det og dekker derfor ikke. Det samme gjelder bostøtte. Får ikke noe der heller. Faller liksom litt mellom to stoler hvor jeg på den ene siden ikke har råd til noe ekstra og på den andre siden har såpass at jeg klarer meg. De helgene barna er hos far, så lever jeg på vann, for spiser jeg får jeg dårlig samvittighet fordi det går utover barna. Men jeg klarer meg for all del. Men noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne spise de helgene uten dårlig samvittighet og kanskje til og med hatt en billig vin til 60-70 kr og kost meg litt. I stedet går jeg og gleder meg til de kommer hjem, for da blir det mat. Jeg kjøper ikke kaffe en gang. Alt av kjøp til meg går utover barna og jeg gjør alt jeg kan for at de skal merke minst mulig til de. Så den kaffen jeg dropper i løpet av uken, den gjør at jeg kan kjøpe ei flaske brus til barna på lørdagen og hvis jeg dropper mat annenhver helg, så kan jeg kanskje slå til med potetgull også.

Anonymous poster hash: 70318...d66

Men hvor er far?? Betaler han ikke bidrag?? Han må jo betale noe!! Om du ikke blir enig med han må du gå via nav. Du kan jo ikke fø alle tre barn helt alene.
Skrevet

Men hvor er far?? Betaler han ikke bidrag?? Han må jo betale noe!! Om du ikke blir enig med han må du gå via nav. Du kan jo ikke fø alle tre barn helt alene.

I de 21000 jeg får tilsammen er barnetrygd, aap og barnebidrag.

Skrevet

Det har jeg heller ikke påstått jeg sa jeg har veldig dårlig råd

Anonymous poster hash: a606c...a21

He he

Da handler ikke denne tråden om deg. Enkelte er fryktelig oppmerksomhetssyke

Skrevet

He he

Hehe, ja det var rette raua som feis

Anonymous poster hash: 7a2fa...9de

Skrevet

He he

Vi ser det, ja...

Anonymous poster hash: e06ef...514

Skrevet

I de 21000 jeg får tilsammen er barnetrygd, aap og barnebidrag.

Har du ingen mulighet til å få mer i bidrag? Jeg mener det går jo ut over han sine barn om de ikke for klær, mat osv.

Skrevet

Å klippe gutter er da noe av det enkleste som finnes. Vi kjøpte en klipper/barbermaskin til 600 kroner og sparte den raskt inn. Her putter du på en greiest (som jeg ikke vet hva heter)på barbermaskinen og den gjør at du bare kjører maskinen over hodet bak og på sidene og alt blir klippet i lik avstand fra hodet. Så klipper du luggen og ferdig på null komma niks. Det er altså så enkelt at et barn kan gjøre det. Folk her snakker som om de har dårlig råd og bobler om at de MÅ til frisøren. Det koster jo en formue, og har du dårlig råd så prioriterer du ikke det. 

Anonymous poster hash: 99800...ad9

Akkurat det tenkte jeg også!! Og du får barbermaskiner som er billigere enn 600 kr! Europris f.eks.

Anonymous poster hash: 4cadc...81b

Skrevet

Jeg har full forståelse for at man er fattig i Norge på helt andre forutsetninger enn i andre land.

Men man bør ikke gå til frisøren hver 3. Mnd med unger om man er fattig. Da kjøper man en hårklippemaskin og klipper selv. Er man fattig tar man seg ikke råd til å være forfengelig.

Jeg kjenner mange med OK+ økonomi som klipper ungene selv. Så uvanlig er det virkelig ikke.

TVlisens er neste ting på lista. Internett må man faktisk ha, men TV er en luksusgode og totalt unødvendig om man har nett.

Skrevet

Jeg har full forståelse for at man er fattig i Norge på helt andre forutsetninger enn i andre land.

Men man bør ikke gå til frisøren hver 3. Mnd med unger om man er fattig. Da kjøper man en hårklippemaskin og klipper selv. Er man fattig tar man seg ikke råd til å være forfengelig.

Jeg kjenner mange med OK+ økonomi som klipper ungene selv. Så uvanlig er det virkelig ikke.

TVlisens er neste ting på lista. Internett må man faktisk ha, men TV er en luksusgode og totalt unødvendig om man har nett.

Jupp

Skrevet

Har du ingen mulighet til å få mer i bidrag? Jeg mener det går jo ut over han sine barn om de ikke for klær, mat osv.

Jeg får bidrag via nav. Altså fra nav. Far er regnet som bidragsudyktig

Skrevet

Jeg får bidrag via nav. Altså fra nav. Far er regnet som bidragsudyktig

:(( uff ikke lett det der.

Skrevet

:(( uff ikke lett det der.

Kan jeg spørre hvor mye du får fra Nav når far er bidragsudyktig?

Ser nok ut til at det blir sånn her også, da far er permittert fra jobben, og ser ut til at han blir oppsagt etter hvert.

Anonymous poster hash: 4cadc...81b

Skrevet

Altså, nå fabrikerer du bare kriterier. Å ha til vanlig livsopphold betyr i Norge også å stelle seg på et skikkelig vis.

Skrevet

Altså, nå fabrikerer du bare kriterier. Å ha til vanlig livsopphold betyr i Norge også å stelle seg på et skikkelig vis.

Fattig! Ikke vanlig livsopphold. FATTIG. Fattige skal være utstelte. De skal såvidt ha råd til mat utgått på dato. Ikke frisørtime hver 3. mnd
Skrevet

Fattig! Ikke vanlig livsopphold. FATTIG. Fattige skal være utstelte. De skal såvidt ha råd til mat utgått på dato. Ikke frisørtime hver 3. mnd

Så flott at du sitter på definisjonen av hva fattigdom i Norge er... Eller ikke....

Anonymous poster hash: 87eb3...891

Skrevet (endret)

Å stelle seg på skikkelig vis er virkelig ikke ensbetydende med at man må ha en frisørlaget sveis. Seriøst nå blir jeg oppgitt!

Vanlige mennesker som ikke er definert som fattige hverken av seg selv eller andre må også snu på kronene av og til. Da tar man ikke ungene til frisøren for en kul klipp, da kan de ha en standard maskinklipp. Å prioritere kul sveis forran mat eller varme klær er bare fullstendig virkelighetsfjernt.

Endret av hol(L)y COW
Skrevet

Hvis det er meg du mener, så er barna mine alle 3 barn "store" og jeg hadde mye høyere inntekt før jeg brått en dag ble lam og innlagt på sykehus. Jeg hadde altså alle barna før dette inntraff og ofret ikke det å få fler barn en eneste tanke! Men ta vare på barna jeg allerede hadde måtte jeg jo

Nei jeg hentyder ikke til en bestemt person. Dette var en generell mening.

Anonymous poster hash: 145cf...ede

Skrevet

Og der fant jeg ut at jeg er fattig, siden jeg ligger under lavtlønnsgrensen

Anonymous poster hash: 7a2fa...9de

Jeg hadde vært fattig jeg også om jeg hadde vært enslig forsørger...

Anonymous poster hash: 2b198...f62

Skrevet

Det er da ganske mye! Når jeg var assistent i bhg hadde jeg utbetalt14000. 12000 for å sitte på ræv er ganske mye! Jeg mener at ingen trenger være fattige i norge i dag. Har en høye boutgifter kan en flytte til et biligere sted. Vi har tilbud om GRATIS høyere utdanning og skolegang for den saks skyld. En er selv ansvarlig for egne valg.

Anonymous poster hash: e1b02...032

Jeg er ufør etter bilulykke og får utbetalt 12 000.bruker ca 4000 på medisiner og behandling.sitte på ræva? Det gjør jeg ikke.Jeg skulle gjerne jobba jeg

Anonymous poster hash: d0796...cfc

• 9 måneder senere...
Skrevet
På 12.12.2016 den 21.32, Anonym bruker skrev:

Broren din får vel penger fra Nav? Hvor mye? Alle i samfunnet trenger ikke tjene det samme. Det betyr jo ikke at de er "fattige" for det om. 

Anonymous poster hash: 99800...ad9

Så om man er fattig på grunn av dårlige valg tidligere i livet har man ikke rett til å definere seg som fattig? Man er ikke EKTE fattig om man har satt seg i dyp gjeld og pga dette fått så dårlig råd at man ikke kan forsørge seg og sine, da er man bare dum og kan skyldes seg selv. Er FATTIG en definisjon man må gjøre seg fortjent til????  hvordan definerer DU fattigdom i Norge da? Er man fattig først når man ikke har ordentlige og hele klær, når man bare har et skift med klær, er man først fattig når man ikke har et sted og bo eller holder det at man kanskje ikke kan kjøpe mat, men må gå i containere og søppeldunker for å finne noe å spise? Eller holder det at man bare kan spise litt brød hver dag?

Anonymkode: 77c2d...2a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...