Gå til innhold

Fattige i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det er relativ fattigdom. Absolutt fattigdom er det snakk om når en ikke har det aller nødvendigste. Mat og tak over hodet.

Anonymous poster hash: 25ff4...af2

I et kaldt land som Norge er klær også en del av det aller nødvendigste da.

Anonymous poster hash: 365e3...4e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får dessverre ikke endret det. Men inkludert i de 16000 er husleie, strøm, telefon og bensin til det gamle vraket mitt. Det er dyrt å bo når man har barn man skal ha plass til. Kan ikke ha en ettroms til 6000.- i mnd. Leien her er 11500,-. Jeg hadde også høyere inntekt før jeg plutselig ble syk og innlagt (10 000 mer faktisk), så jeg skrev en 3 års kontrakt basert på den inntekten. Man forventer jo ikke å bli brått syk når man klatrer i superfart på karrierestigen

Anonymous poster hash: 70318...d66

Ok ja jeg forstår det. Eneste jeg kan tenke på i den situasjonen er å eventuelt snakke med utleier forklare problemet slik at du blir løst fra kontrakten. Det jeg tenkte på hva i utgangspunktet å flytte til noe mindre sentralt og se om det er billigere? Snakke med barna om de er store nok for å høre hva de synes om dette. Er bare forslag og prøver bare å hjelpe. Dessverre er det tungt å være i utleie markedet. Det er som regel de som sliter mest her. Hadde du hatt noe eget hadde du også hatt flere muligheter.

Skrevet

Kan ikke forstå at folk mener 16 000 i faste utgifter er veldig MYE? Har man barn, så må man ha plass til barn. Man kan ikke leie rom i et kollektiv når man har to barn for eksempel. Jeg bor i mellomstor by, men til og med her koster toromsleilighet rundt 10 000 i måneden. Så har man strøm, internett, kanskje barnehage, mobil, månedskort til buss/tog eventuelt årsavgift og forsikring på bil, innboforsikring, TV-lisens... Hvordan i huleste klarer folk å komme under 16 000 da?

Det med klipping av barn - ja, noen KAN lære seg å klippe selv. Jeg har imidlertid aldri klart det, har prøvd i 10 år ved hjelp av Youtube, Facebook og lignende, og klipper skjevt og jævlig fortsatt. Man bør jo også stusse eget hår for å ikke gå rundt med floker og halvdødt hår og plages. Det er de færreste som klarer selv uten å se ut som takras. Har man ikke billige utenlandsfrisører, så blir det en utgift. Jeg kan mye, for eksempel skru på bilen og bake fantastiske kaker, men klippe kan jeg altså ikke, og heller ikke strikke slik at jeg kan lage ullklær til barna selv. Ikke alle klarer å lære alt her i verden. Å la barnet gå på skolen med hår som ser ut som kråkereir slik at barnet blir ertet er heller ikke en løsning.[/quote

Nå er det jo sånn at om en person har 5000 å leve for på en måned når hun har en ikke så altfor dårlig lønn så er det Jo tydelig for mye. Man kan flytte ut på landet feks. Dessverre som jeg skrev de som leier er en meget utsatt gruppe her i Norge. Leie prisene er mer en om du nedbetaler ett lån. Der har man flere muligheter. Synes dette er ett økende problem her i Norge og lurer på hva man kunne ha gjort med det.

Skrevet

Ok ja jeg forstår det. Eneste jeg kan tenke på i den situasjonen er å eventuelt snakke med utleier forklare problemet slik at du blir løst fra kontrakten. Det jeg tenkte på hva i utgangspunktet å flytte til noe mindre sentralt og se om det er billigere? Snakke med barna om de er store nok for å høre hva de synes om dette. Er bare forslag og prøver bare å hjelpe. Dessverre er det tungt å være i utleie markedet. Det er som regel de som sliter mest her. Hadde du hatt noe eget hadde du også hatt flere muligheter.

Jeg bor i det billigste området og skal haplass til meg selv og 3 barn. Jeg har søkt om kommunalt lån, men fått avslag grunnet inntekt. Bare jeg blir frisk og kommer meg i jobb, så kan jeg komme meg opp igjen, men det er litt langt frem i tid. Jeg har sett på tilsvarende boliger som min, men de er det få av og med 3 store barn, så må vi ha mer enn et eller to soverom. Har søkt nav om å få dekket noe husleie, men de ser jo på kontoutskrifter at jeg klarer det og dekker derfor ikke. Det samme gjelder bostøtte. Får ikke noe der heller. Faller liksom litt mellom to stoler hvor jeg på den ene siden ikke har råd til noe ekstra og på den andre siden har såpass at jeg klarer meg. De helgene barna er hos far, så lever jeg på vann, for spiser jeg får jeg dårlig samvittighet fordi det går utover barna. Men jeg klarer meg for all del. Men noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne spise de helgene uten dårlig samvittighet og kanskje til og med hatt en billig vin til 60-70 kr og kost meg litt. I stedet går jeg og gleder meg til de kommer hjem, for da blir det mat. Jeg kjøper ikke kaffe en gang. Alt av kjøp til meg går utover barna og jeg gjør alt jeg kan for at de skal merke minst mulig til de. Så den kaffen jeg dropper i løpet av uken, den gjør at jeg kan kjøpe ei flaske brus til barna på lørdagen og hvis jeg dropper mat annenhver helg, så kan jeg kanskje slå til med potetgull også.

Skrevet

Kan ikke forstå at folk mener 16 000 i faste utgifter er veldig MYE? Har man barn, så må man ha plass til barn. Man kan ikke leie rom i et kollektiv når man har to barn for eksempel. Jeg bor i mellomstor by, men til og med her koster toromsleilighet rundt 10 000 i måneden. Så har man strøm, internett, kanskje barnehage, mobil, månedskort til buss/tog eventuelt årsavgift og forsikring på bil, innboforsikring, TV-lisens... Hvordan i huleste klarer folk å komme under 16 000 da?

Det med klipping av barn - ja, noen KAN lære seg å klippe selv. Jeg har imidlertid aldri klart det, har prøvd i 10 år ved hjelp av Youtube, Facebook og lignende, og klipper skjevt og jævlig fortsatt. Man bør jo også stusse eget hår for å ikke gå rundt med floker og halvdødt hår og plages. Det er de færreste som klarer selv uten å se ut som takras. Har man ikke billige utenlandsfrisører, så blir det en utgift. Jeg kan mye, for eksempel skru på bilen og bake fantastiske kaker, men klippe kan jeg altså ikke, og heller ikke strikke slik at jeg kan lage ullklær til barna selv. Ikke alle klarer å lære alt her i verden. Å la barnet gå på skolen med hår som ser ut som kråkereir slik at barnet blir ertet er heller ikke en løsning.[/quote

Nå er det jo sånn at om en person har 5000 å leve for på en måned når hun har en ikke så altfor dårlig lønn så er det Jo tydelig for mye. Man kan flytte ut på landet feks. Dessverre som jeg skrev de som leier er en meget utsatt gruppe her i Norge. Leie prisene er mer en om du nedbetaler ett lån. Der har man flere muligheter. Synes dette er ett økende problem her i Norge og lurer på hva man kunne ha gjort med det.

Samtidig- hvis man betaler lån, så kommer alle de kommunale avgiftene, renovasjonen og vann/kloakk i tillegg. Og alt som må fikses må man betale selv. Leier man, er alt dette inkludert i leie. Jeg betaler forøvrig ikke lisens da jeg ikke har TV. For den gamle er ødelagt og har ikke råd til ny

Skrevet

Søtt med "flytt på landet". Da må man jo ha bil og bilutgiftene blir store, man får lang reisetid til og fra eventuell jobb, skole, barnehage. Enebolig på landet er heller ikke billigere enn en liten leilighet i byen. Og lån får man ikke når man har 21 000 i samlet inntekt inkludert 3 stk barnetrygd. No way. Så da får man ikke kjøpt hus og MÅ leie. Leiepriser i Norge i dag er helt grusomt høye fordi det er tøft leiemarked og man kan nesten ta så mye man vil i pris. Jeg sitter veldig godt i det, men ser at mange sliter.

Skrevet

Det er var jeg som nevnte at jeg må til frisør med sønnen min selv om vi egentlig ikke har råd til det.

Jeg har forsøkt å klippe han selv å det ble så fælt at vi måtte til frisøren umiddelbart etterpå! Hadde ikke latt han få gå i barnehagen sånn :P

Så nei frisør er faktisk nødvendig når jeg ikke kan klippe han selv,heldigvis er det billigere for barn så vi har betalt 300 kr.

Det er 300 kr som burde gått til andre ting men han kan jo ikke gå å se forferdelig ut på håret heller.

Nå er han ett stort bustetroll å det er umulig å få håret fint siden det er blitt så mye hår

Anonymous poster hash: a606c...a21

Skrevet

Nå blir jeg sikkert halshugget. Men, her har jeg noen meninger!

1) Hvis man velger å få flere barn, til tross for lav/ingen utdannelse, dårlig inntekt og ingen forbedrende fremtidsutsikter, og SÅ klager over mangel på penger, goder, manglende julegaver til barna osv osv. Da blir jeg oppgitt. Sorry, men du skapte situasjonen selv, helt bevisst.

2) JA, det finnes mennesker i Norge som er fattige kun på bakgrunn av egne elendige valg

3) I Norge har man mange muligheter, det gjelder å finne dem, og bruke dem. 

Anonymous poster hash: f84b0...020
Skrevet

1) Hvis man velger å få flere barn, til tross for lav/ingen utdannelse, dårlig inntekt og ingen forbedrende fremtidsutsikter, og SÅ klager over mangel på penger, goder, manglende julegaver til barna osv osv. Da blir jeg oppgitt. Sorry, men du skapte situasjonen selv, helt bevisst.

2) JA, det finnes mennesker i Norge som er fattige kun på bakgrunn av egne elendige valg

Den anonyme skriver jo at hun ble plutselig syk etter å ha fått barna hun har. Ikke alle har mulighet til å tegne uføreforsikring - jeg har hatt ETT tilfelle av registrert hjerteflimmer i 2001 og er kronisk syk (medfødt og ikke noe som hindrer meg i å jobbe) - jeg har fått avslag overalt på søknad om uføreforsikring. Det kan hende HI var i samme situasjon og derfor sitter med veldig lite penger nå.

Skrevet

Det er var jeg som nevnte at jeg må til frisør med sønnen min selv om vi egentlig ikke har råd til det.

Jeg har forsøkt å klippe han selv å det ble så fælt at vi måtte til frisøren umiddelbart etterpå! Hadde ikke latt han få gå i barnehagen sånn :P

Så nei frisør er faktisk nødvendig når jeg ikke kan klippe han selv,heldigvis er det billigere for barn så vi har betalt 300 kr.

Det er 300 kr som burde gått til andre ting men han kan jo ikke gå å se forferdelig ut på håret heller.

Nå er han ett stort bustetroll å det er umulig å få håret fint siden det er blitt så mye hår

300kr til frisør til barnet ditt, penger du burde brukt på andre mer fornuftige ting...? Ikke rart du er fattig

Skrevet

300kr til frisør til barnet ditt, penger du burde brukt på andre mer fornuftige ting...? Ikke rart du er fattig

Han bør vel heller få så langt hår at det går ned til rumpen hans ja selvsagt..

Er du helt dum heller??

Selvsagt må barn klippes med jevne mellomrom!

Nei jeg har ikke egentlig råd til det men må jo bare ta penger til det når hårklipp trengs.

Skrevet

Hårklipp er en del av såkalt "personlig stell og hygiene". Selvsagt tilhører det basalbehovene. Du virker jo kort.

Anonymous poster hash: e06ef...514

Skrevet

Barnets hår, i likhet med tenner og resten av kroppen, må vedlikeholdes. Hvis man ikke klarer å klippe OK selv, må barnet til frisør. Og man blir ikke rik hvis man bruker 300 kr hver 3. måned til andre ting altså, man er fortsatt fattig.

Skrevet

Jeg bor i det billigste området og skal haplass til meg selv og 3 barn. Jeg har søkt om kommunalt lån, men fått avslag grunnet inntekt. Bare jeg blir frisk og kommer meg i jobb, så kan jeg komme meg opp igjen, men det er litt langt frem i tid. Jeg har sett på tilsvarende boliger som min, men de er det få av og med 3 store barn, så må vi ha mer enn et eller to soverom. Har søkt nav om å få dekket noe husleie, men de ser jo på kontoutskrifter at jeg klarer det og dekker derfor ikke. Det samme gjelder bostøtte. Får ikke noe der heller. Faller liksom litt mellom to stoler hvor jeg på den ene siden ikke har råd til noe ekstra og på den andre siden har såpass at jeg klarer meg. De helgene barna er hos far, så lever jeg på vann, for spiser jeg får jeg dårlig samvittighet fordi det går utover barna. Men jeg klarer meg for all del. Men noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne spise de helgene uten dårlig samvittighet og kanskje til og med hatt en billig vin til 60-70 kr og kost meg litt. I stedet går jeg og gleder meg til de kommer hjem, for da blir det mat. Jeg kjøper ikke kaffe en gang. Alt av kjøp til meg går utover barna og jeg gjør alt jeg kan for at de skal merke minst mulig til de. Så den kaffen jeg dropper i løpet av uken, den gjør at jeg kan kjøpe ei flaske brus til barna på lørdagen og hvis jeg dropper mat annenhver helg, så kan jeg kanskje slå til med potetgull også.

Brus og potetgull koster max 20 kr på Rema, ærlig talt! Kaffe og kneip kan du jo jaggu unne deg de helgene du er aleine. Snakk om å gjøre seg til offer...

Anonymous poster hash: bd42b...d32

Skrevet

Barnets hår, i likhet med tenner og resten av kroppen, må vedlikeholdes. Hvis man ikke klarer å klippe OK selv, må barnet til frisør. Og man blir ikke rik hvis man bruker 300 kr hver 3. måned til andre ting altså, man er fortsatt fattig.

De som er fattige klipper barna selv

Skrevet

Hvis det er meg du mener, så er barna mine alle 3 barn "store" og jeg hadde mye høyere inntekt før jeg brått en dag ble lam og innlagt på sykehus. Jeg hadde altså alle barna før dette inntraff og ofret ikke det å få fler barn en eneste tanke! Men ta vare på barna jeg allerede hadde måtte jeg jo

Skrevet

Hvis det er meg du mener, så er barna mine alle 3 barn "store" og jeg hadde mye høyere inntekt før jeg brått en dag ble lam og innlagt på sykehus. Jeg hadde altså alle barna før dette inntraff og ofret ikke det å få fler barn en eneste tanke! Men ta vare på barna jeg allerede hadde måtte jeg jo

Hva slags forsikring hadde du?

Skrevet

Brus og potetgull koster max 20 kr på Rema, ærlig talt! Kaffe og kneip kan du jo jaggu unne deg de helgene du er aleine. Snakk om å gjøre seg til offer...

Anonymous poster hash: bd42b...d32

Du bor ikke på landet skjønner jeg.. det er ikke en rema tilgjengelig for alle. Og det bør folk på DIB lære seg. Nærmeste rema her er 30 min i bil og det kjører jeg ikke. Vi har en coop 10 min unna som er nærmeste butikk. Den handler jeg i da de har egne produkter. Og det er bare kanskje jeg tar meg råd til dette.

Skrevet

Hva slags forsikring hadde du?

dessverre ikke god nok. Jeg ble ikke permanent lam, så da dekket ikke forsikringen. Jeg går nå

Skrevet

Jeg blir litt oppgitt over de som sier det bare er å flytte til noe billigere for å spare. Er dere ikke klare over hva det koster?

Er man på leiemarkedet har man veldig ofte 3 måneders oppsigelse. Men de som leier ut vil som regel ha deg inn ganske raskt. Dvs at du må påregne ca 2 måneder med doppel husleie. I tillegg kommer nytt depositum som typisk tilsvarer 2-3 måneders husleie. Det gamle depositum får man først utbetalt når leieforholdet på den gamle leiligheten går ut. Og da må man også påregne at tidligere husvært kan ønske å få eventuelle skader dekket osv. Oppå dette kommer så faktiske utgifter til flyttingen.

Åh ja. Det er bare å flytte for å få bedre råd! Men har du virkelig dårlig råd er det ikke bare å flytte.

Anonymous poster hash: dac12...64f

Skrevet

De som er fattige klipper barna selv

Hvor har du belegget for denne påstanden?

Og i tillegg: syns du det burde være et minimumskrav for å kalles fattig, at man ikke kan holde ungene stelt?

Skrevet

Hvor har du belegget for denne påstanden?

Og i tillegg: syns du det burde være et minimumskrav for å kalles fattig, at man ikke kan holde ungene stelt?

Å heller skamklippe barnet??

Nei da bruker jeg heller 300 kr også får jeg heller kutte ned på en annen utgift.

Skrevet

Å klippe gutter er da noe av det enkleste som finnes. Vi kjøpte en klipper/barbermaskin til 600 kroner og sparte den raskt inn. Her putter du på en greiest (som jeg ikke vet hva heter)på barbermaskinen og den gjør at du bare kjører maskinen over hodet bak og på sidene og alt blir klippet i lik avstand fra hodet. Så klipper du luggen og ferdig på null komma niks. Det er altså så enkelt at et barn kan gjøre det. Folk her snakker som om de har dårlig råd og bobler om at de MÅ til frisøren. Det koster jo en formue, og har du dårlig råd så prioriterer du ikke det. 

Anonymous poster hash: 99800...ad9

Skrevet

Jeg lurer mer på hvorfor ei voksen dame som mest sannsynlig har barn ikke klarer å skrive bedre norsk enn en seksåring... Det kan være mange grunner til at man er jobbsøker - nedskjæringer på arbeidsplassen/konkurs i en bedrift, så er man plutselig uten jobb. Det er ingen andre jobber å få der man bor, flytting er vanskelig og så videre.

Om jeg skriver som ein 6 åring så kan jeg mykje om jeg skriver som ein dritt. 

Skrivefeil og ordlegging betyr ikkje at ein er DUM. Da er STATSMENISTEREN DOM. MEN den SOM slenger dritt ER DOM  MrsRiddick.

Anonymous poster hash: eaf78...a1e

Skrevet

Å heller skamklippe barnet??

Nei da bruker jeg heller 300 kr også får jeg heller kutte ned på en annen utgift.

Da er du ikke fattig. Det må da være en hyggelig nyhet for deg? Gratulerer!! 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...