Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #26 Skrevet 12. desember 2016 Før man diskuterer dette bør man jo enes om endel begreper. Fattig f.eks. Er man fattig om man har tak over hodet og mat i magen, men aldri kan delta i samfunnet? Om man har barn som har hele rene klær, men som ikke kan være med på fotballcup? Valg og forutsettinger bør man også se nærmere på. Denne brorens valg beskrevet over her som gikk ut på å døyve symptomer med alkohol og dermed få et tillegsproblem - er det dumme valg? Eller er det å gå til frisøren når man "teller på kronene"? Dine kjennskap til "fattige" mennesker som du mener blåser hele budsjettet på frisør, dyre klær etc er de representative fattige?Sjøl levde jeg i mange år pga sykdom på minstesatsene til NAV og da anså jeg meg sjøl som fattig. På det minste hadde jeg rundt 9000 i måneden. Men, jeg klarte å betale husleie, strøm og billig mat. Sånn sett var jeg rikere enn mange på verdensbasis om man legger det til grunn for å være fattig. Men sammenlignet med mine landsmenn var jeg fattig. Kan godt hende jeg fra tid til annen tok "dumme valg" og blåste 500,- på byen uten egentlig å ha råd til det. Om bedrevitere som deg hadde sett meg da ville du sikkert tenkt at jeg var dum - og deg om det.Det er lett å dømme andre. Det er lett å "leve andres liv". Om jeg hadde fått gjort noe med verdisynet ditt f.eks så skulle det blitt vei i vellinga - for å si det sånn!Du spør etter innspill - du burde helle ønske deg litt innsikt. Anonymous poster hash: 9d46a...d56
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #27 Skrevet 12. desember 2016 Hvem skal hjelpe ham? Hvordan bør han få hjelp? Er det noen mennesker som ingen kan hjelpe? Dreier dette seg ikke om sykdom mer enn fattigdom? Anonymous poster hash: 99800...ad9 Og hvis du leste hele det FØRSTE innlegget mitt, så ville du ha sett at mitt argument er følgende: mye utenforskap, og dermed lav inntekt, skyldes sykdom og/eller uførhet. Anonymous poster hash: e06ef...514
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #28 Skrevet 12. desember 2016 Før man diskuterer dette bør man jo enes om endel begreper. Fattig f.eks. Er man fattig om man har tak over hodet og mat i magen, men aldri kan delta i samfunnet? Om man har barn som har hele rene klær, men som ikke kan være med på fotballcup? Valg og forutsettinger bør man også se nærmere på. Denne brorens valg beskrevet over her som gikk ut på å døyve symptomer med alkohol og dermed få et tillegsproblem - er det dumme valg? Eller er det å gå til frisøren når man "teller på kronene"? Dine kjennskap til "fattige" mennesker som du mener blåser hele budsjettet på frisør, dyre klær etc er de representative fattige? Sjøl levde jeg i mange år pga sykdom på minstesatsene til NAV og da anså jeg meg sjøl som fattig. På det minste hadde jeg rundt 9000 i måneden. Men, jeg klarte å betale husleie, strøm og billig mat. Sånn sett var jeg rikere enn mange på verdensbasis om man legger det til grunn for å være fattig. Men sammenlignet med mine landsmenn var jeg fattig. Kan godt hende jeg fra tid til annen tok "dumme valg" og blåste 500,- på byen uten egentlig å ha råd til det. Om bedrevitere som deg hadde sett meg da ville du sikkert tenkt at jeg var dum - og deg om det. Det er lett å dømme andre. Det er lett å "leve andres liv". Om jeg hadde fått gjort noe med verdisynet ditt f.eks så skulle det blitt vei i vellinga - for å si det sånn! Du spør etter innspill - du burde helle ønske deg litt innsikt. Anonymous poster hash: 9d46a...d56 Får lyst til å se videre på innlegget ditt. Da du var fattig. Hva synes du samfunnet skulle gjort? Skulle de gitt deg mer penger? For dersom det er et fattigdomsproblem - hva er løsningen? Gi disse mer penger? Anonymous poster hash: 99800...ad9
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #29 Skrevet 12. desember 2016 Får lyst til å se videre på innlegget ditt. Da du var fattig. Hva synes du samfunnet skulle gjort? Skulle de gitt deg mer penger? For dersom det er et fattigdomsproblem - hva er løsningen? Gi disse mer penger? Anonymous poster hash: 99800...ad9 Oj, du leker jo ikke enkel. Du er jo enkel. Sier forebygging deg noe? Eller borgerlønn? Eller jobbskaping? Eller tilrettelagte arbeidsplasser? Intelligent skattlegging? Der er 1001 virkemidler, og å forenkle det ned til "skulle vi gitt dem mer penger, lizm" er jo en av høyresidas hovedargumenter for at samfunnet fortsatt burde ligne en Dickens-roman. Anonymous poster hash: e06ef...514
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #30 Skrevet 12. desember 2016 Hi tar dagens pris for forsøk på å være intelligent og liksom stille gode spørsmål - helt blottet for kunnskap og innsikt. Enten er du bare ute etter å provosere, eller så har du faktisk så lite innsikt at du ikke greier å se forbi dine egne fordommer og de få tilfellene du kjenner av personer som sløser. De som har penger til røyk, alkohol, tur på byen, luksusartikler har ikke dårlig råd eller er fattige, de har svært dårlig økonomisk styring. At du ikke ser forskjellen, det har kun med deg å gjøre. Du lurer på hvor mange fattige det er i landet. Vel, det er bare å riste seg et øyeblikk ut av fordomsriket ditt og google litt seriøse kilder så finner du raskt svaret på det. Fattigdom er dessuten ofte et komplisert problem som ikke lar seg fikse med dine selvmekkede amatørteorier. Gratulerer, HI, du er en av de med minst innsikt som jeg har sett/hørt på lenge - og det sier ikke lite! Anonymous poster hash: 87eb3...891
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #31 Skrevet 12. desember 2016 Jeg er regnet som fattig i Norge. Jeg har en gammel telefon, det samme har sønnen på 16. Vi har ingen nettbrett, 16 åringen har en skole-PC som stipendet har betalt. Jeg har to barn til på 12 og 13. Jeg har ca 16000 i faste utgifter hver mnd og inntekt på 21000 totalt. Jeg har ikke kjøpt klær til meg selv på 2 år, barna får litt når budsjettet tillater det og vi kjøper bare billig mat. Det går akkurat hver mnd, men januar og desember er alltid litt verre. I år får jeg 1000 fra nav og har meldt meg på for å få julegave via organisasjon slik at i alle fall barna får noe. Øvrige familie får en sjokoladeplate da de koster lite akkurat nå, så blir det i alle fall noe. Anonymous poster hash: 70318...d66
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #32 Skrevet 12. desember 2016 Det er så godt som ingen absolutt fattigdom i Norge, men relativ fattigdom har vi. Anonymous poster hash: 42eb9...a12
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #33 Skrevet 12. desember 2016 Jeg sjønner hva hi mener, og tenker det selv. Hva er fattig? Ser mange ". Fattige" som er full av sminke og fine klær. Huset er fullt av "siste skrik" pyntegjenstander. Fancy på håret... Er det å være fattig? Sånne ønsker jeg ikke å støtte, deres dumme valg... Jeg gir gledelig bort nye til de som virkelig trenger det, som virkelig er fattig.. ja, jeg vet de finns. Men jeg støtter ikke en alenemor som bruker opp pengene sine på pynteting, sminke og fest, for så suttre over at hun har dårlig råd.. Anonymous poster hash: 8d32a...d23
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #34 Skrevet 12. desember 2016 Det er så godt som ingen absolutt fattigdom i Norge, men relativ fattigdom har vi. Anonymous poster hash: 42eb9...a12 Absolutt fattigdom eksisterer, men vi snakker ikke om det og det er "mørketall". Jeg har råd til hjem og nesten alltid mat, men ikke klær og det er da absolutt fattigdom. Barna arver for det meste eller jeg finner noe på Finn.no og jeg kjøper ikke klær. Jeg bare reparerer det jeg har. Anonymous poster hash: 70318...d66
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #35 Skrevet 12. desember 2016 Absolutt fattigdom eksisterer, men vi snakker ikke om det og det er "mørketall". Jeg har råd til hjem og nesten alltid mat, men ikke klær og det er da absolutt fattigdom. Barna arver for det meste eller jeg finner noe på Finn.no og jeg kjøper ikke klær. Jeg bare reparerer det jeg har. Anonymous poster hash: 70318...d66 Nei, det er relativ fattigdom. Absolutt fattigdom er det snakk om når en ikke har det aller nødvendigste. Mat og tak over hodet. Anonymous poster hash: 25ff4...af2
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #36 Skrevet 12. desember 2016 Nei, det er relativ fattigdom. Absolutt fattigdom er det snakk om når en ikke har det aller nødvendigste. Mat og tak over hodet. Anonymous poster hash: 25ff4...af2 Var ikke jeg som hevdet det du svarte på, men du tar feil. I Norge er nok klær en nødvendighet for overlevelse. Anonymous poster hash: 87eb3...891
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #37 Skrevet 12. desember 2016 Og det tar man opp lån for. Anonymous poster hash: 25ff4...af2 Ja. Men det er stadig ikke sant at det er gratis å studere. Anonymous poster hash: dac12...64f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #38 Skrevet 12. desember 2016 Absolutt fattigdom eksisterer, men vi snakker ikke om det og det er "mørketall". Jeg har råd til hjem og nesten alltid mat, men ikke klær og det er da absolutt fattigdom. Barna arver for det meste eller jeg finner noe på Finn.no og jeg kjøper ikke klær. Jeg bare reparerer det jeg har. Anonymous poster hash: 70318...d66 [/quote Fra fn.no Hva er forskjellen på absolutt og relativ fattigdom? Absolutt fattigdom innebærer at man ikke får dekket helt grunnleggende fysiske behov som mat, klær og hus. Grensen for absolutt fattigdom går ved Verdensbankens fattigdomsgrense på 1,90 dollar dagen. 836 millioner mennesker regnes som ekstremt fattige, eller absolutt fattige. Relativ fattigdom er fattigdom sett i forhold til størstedelen av befolkningen i et land. Grensen for relativ fattigdom fastsettes gjennom en nasjonal fattigdomsgrense. Det er stor forskjell på disse to formene for fattigdom. Grensen for relativ fattigdom i Norge ligger på 60 prosent av medianinntekten. Cirka 11 prosent av den norske befolkningen er fattige ifølge denne definisjonen. Disse personene blir holdt utenfor en del aktiviteter og goder som er vanlige i Norge, men ville vært velstående i mange av verdens fattigste land. Det er ikke mange i Norge som har under 1,90 dollar å leve for per dag. Har man klær, så har man klær, uavhengig av om de er arvet eller kjøpt brukt eller nye. Jeg har selv ingen vintersko, kun joggesko der lilletåa stikker ut. Å kalle meg absolutt fattig er en grov fornærmelse mot de som daglig sulter og fryser ihjel. Anonymous poster hash: 42eb9...a12
trekkoppfugl Skrevet 12. desember 2016 #39 Skrevet 12. desember 2016 Om du tar deg tid til å Google "barnefattigdom", kan du reflektere over disse spørsmålene ut fra et faktagrunnlag, i stedet for dine fordomsfulle observasjoner. Barnefattigdom i Norge har økt kraftig de siste ti årene. Blant fattige familier finnes det alle slags folk. Halvparten av fattige familier i Norge er innvandrere, mange er sosialhjelpsmottakere, og en økende andel såkalte "arbeidende fattige"-Mange av disse jobber ufrivillig deltid og står uten rettigheter hos NAV. Se for deg følgende: Du og ektefellen har høy utdanning, gode jobber, og lever et behagelig middelklassen med hus og to barn. Så bryter en krig ut i hjemlandet ditt. Huset mister all verdi, og dere bruker alle sparepengene på å flykte til Norge, eller hvilket som helst annet land. I Norge tilbringer dere et år på asylmottak, før dere kan begynne på introduksjonsprogrammet, som tar to år. Etter tre år kan dere endelig starte livet igjen (fra bunnen økonomisk) og ta arbeid. Men utdanningen deres følger ikke standarden etter Bolognaprosessen, og blir ikke godkjent av NOKUT. Heldigvis får en av dere en 30% stilling som assistent på et sykehjem, og den andre får en 20% vaskejobb. En lang rekke sykt dårlige valg der, altså.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #40 Skrevet 12. desember 2016 Ja. Men det er stadig ikke sant at det er gratis å studere. Anonymous poster hash: dac12...64f Jo, studier er gratis. Livet koster penger. Anonymous poster hash: 25ff4...af2
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #41 Skrevet 12. desember 2016 Var ikke jeg som hevdet det du svarte på, men du tar feil. I Norge er nok klær en nødvendighet for overlevelse. Anonymous poster hash: 87eb3...891 Men klær har de, bare ikke råd til nye. Anonymous poster hash: 25ff4...af2
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #42 Skrevet 12. desember 2016 Jo, studier er gratis. Livet koster penger. Anonymous poster hash: 25ff4...af2 Livets Harde Skole er IKKE studier! Anonymous poster hash: 83166...ae5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #43 Skrevet 12. desember 2016 Livets Harde Skole er IKKE studier! Anonymous poster hash: 83166...ae5 Nei, hvem har sagt det? Anonymous poster hash: 25ff4...af2
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #44 Skrevet 12. desember 2016 Får lyst til å se videre på innlegget ditt. Da du var fattig. Hva synes du samfunnet skulle gjort? Skulle de gitt deg mer penger? For dersom det er et fattigdomsproblem - hva er løsningen? Gi disse mer penger? Anonymous poster hash: 99800...ad9 Løsningen for meg var at jeg var så heldig å bli frisk, og tar nå en utdannelse, og satser dermed på å komme ut av fattigdommen på den måten. Jeg har også truffet en kar, og det er alltid lettere å være to. (Eller tre da siden vi også har reprodusert oss). Anser meg ikke som fattig lenger. Men, når jeg var fattig var jeg ganske så klar over at jeg ikke tjente egne penger, og at jeg var UTROLIG heldig som bor i et land hvor man har så gode velferdsordninger. Jeg var meg, "en sjel og en shorte" som de sier, og hadde ingen å forsørge eller å ta vare på. Dermed så led jeg ingen nød, men hadde selvfølgelig lite og ingenting til overs til luksus. Det betyr ikke at jeg hadde hullete klær og pappesker til møbler. Så, svaret på hva som bør gjøres er flere, fordi det er individuelt hvorfor mennesker havner i situasjoner der de blir fattige, eller forblir fattige. Forebygging, og oppfølging av unges psykiske helse. Å gjøre undervisning etc så god at foreldrenes sosiale bakgrunn og utdannelse spiller liten rolle. Frafall fra videregående etc er viktige tiltak. Men siden man veit med sikkerhet at fattigdom arves så vil det også til fattige familier være forebyggende i seg selv å gi disse mer penger. Om man ser samfunnsøkonimiske linjer utover årets budsjett så vil det lønne seg på lang sikt øke stønaden til fattige familier istedenfor å stramme inn. Det vi må gjøre er å sørge for at alle har så like som mulighet forutsettinger for å lykkes. Så kan man alltids diskutere veien dit. En annen ting når vi diskuterer fattigdom og bekjempelse av den. Like viktig er det å bekjempe tabuet og skammen ved å være fattig. Jeg leser her at endel forventer endel av fattige mennesker. At de ikke skal bry seg om hvordan hjemmene deres ser ut f.eks. "Er de fattige får faen meg te seg deretter" leser jeg mellom linjene på endel av innleggene. "Har a råd te å ha skrift på veggen og ei pyntepute fra Nille er det ikke lov å sutre". "Også går de til frisør!!!" Med mindre vi får en slags kommunistisk flat økonomi der vi alle tjener likt vil det alltid være mennesker som er fattigst i et samfunn - noe av isjuet er også hva vi gjør med dem. Sparker dem når de ligger nede - eller inkluderer og er rause? Her inne er det mye sparking. HI startet også fulgte endel andre på. Anonymous poster hash: 9d46a...d56
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #45 Skrevet 12. desember 2016 Om du tar deg tid til å Google "barnefattigdom", kan du reflektere over disse spørsmålene ut fra et faktagrunnlag, i stedet for dine fordomsfulle observasjoner. Barnefattigdom i Norge har økt kraftig de siste ti årene. Blant fattige familier finnes det alle slags folk. Halvparten av fattige familier i Norge er innvandrere, mange er sosialhjelpsmottakere, og en økende andel såkalte "arbeidende fattige"-Mange av disse jobber ufrivillig deltid og står uten rettigheter hos NAV. Se for deg følgende: Du og ektefellen har høy utdanning, gode jobber, og lever et behagelig middelklassen med hus og to barn. Så bryter en krig ut i hjemlandet ditt. Huset mister all verdi, og dere bruker alle sparepengene på å flykte til Norge, eller hvilket som helst annet land. I Norge tilbringer dere et år på asylmottak, før dere kan begynne på introduksjonsprogrammet, som tar to år. Etter tre år kan dere endelig starte livet igjen (fra bunnen økonomisk) og ta arbeid. Men utdanningen deres følger ikke standarden etter Bolognaprosessen, og blir ikke godkjent av NOKUT. Heldigvis får en av dere en 30% stilling som assistent på et sykehjem, og den andre får en 20% vaskejobb. En lang rekke sykt dårlige valg der, altså. De er fremdeles ikke fattige i Norge, som jo denne tråden handler om. Den handler ikke om "lavtlønna". Anonymous poster hash: 99800...ad9
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #46 Skrevet 12. desember 2016 Jeg er regnet som fattig i Norge. Jeg har en gammel telefon, det samme har sønnen på 16. Vi har ingen nettbrett, 16 åringen har en skole-PC som stipendet har betalt. Jeg har to barn til på 12 og 13. Jeg har ca 16000 i faste utgifter hver mnd og inntekt på 21000 totalt. Jeg har ikke kjøpt klær til meg selv på 2 år, barna får litt når budsjettet tillater det og vi kjøper bare billig mat. Det går akkurat hver mnd, men januar og desember er alltid litt verre. I år får jeg 1000 fra nav og har meldt meg på for å få julegave via organisasjon slik at i alle fall barna får noe. Øvrige familie får en sjokoladeplate da de koster lite akkurat nå, så blir det i alle fall noe. Anonymous poster hash: 70318...d66 Er 21000 i inntekt regnet som fattig? Det er jo enormt mange som har den inntekten og lavere. Inkludert meg selv, tenker ikke på meg selv som fattig Anonymous poster hash: 7a2fa...9de
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #47 Skrevet 12. desember 2016 De er fremdeles ikke fattige i Norge, som jo denne tråden handler om. Den handler ikke om "lavtlønna". Anonymous poster hash: 99800...ad9 Joda, folk i relativ fattigdom kan absolutt være fattige. Selv om det ikke er automatikk i det. Er du under fattigdomsgrensa over tid går du glipp av mye. Barn som vokser opp slik har det ofte ikke greit, de blir ekskludert fra utviklende sosialt samvær. De er fattige, selv om de i absolutt fattigdom har det langt verre. Anonymous poster hash: 25ff4...af2
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #48 Skrevet 12. desember 2016 Er 21000 i inntekt regnet som fattig? Det er jo enormt mange som har den inntekten og lavere. Inkludert meg selv, tenker ikke på meg selv som fattig Anonymous poster hash: 7a2fa...9de Dette er lønn, bidrag og barnetrygd. På en inntekt er det lite, med to slike er det greit Anonymous poster hash: 70318...d66
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #49 Skrevet 12. desember 2016 Jo, studier er gratis. Livet koster penger. Anonymous poster hash: 25ff4...af2 Så lenge du skal skaffe bøker, materialer, pc osv er det ikke gratis. Anonymous poster hash: dac12...64f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #50 Skrevet 12. desember 2016 Så lenge du skal skaffe bøker, materialer, pc osv er det ikke gratis. Anonymous poster hash: dac12...64f Kan bruke den pc du allerede har, eller skrive på studiestedet. Bøker har de på biblioteket, kjøpte to bøker i løpet av tfe års studier.. Anonymous poster hash: 25ff4...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå