Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #51 Skrevet 12. desember 2016 Kan bruke den pc du allerede har, eller skrive på studiestedet. Bøker har de på biblioteket, kjøpte to bøker i løpet av tfe års studier.. Anonymous poster hash: 25ff4...af2 Kommer helt an på hva du studerer - og hvem pokker sier at du har en pc fra før? Klart man kan gjøre det dyrere eller rimeligere, men gratis er det ikke. Anonymous poster hash: dac12...64f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #52 Skrevet 12. desember 2016 Er 21000 i inntekt regnet som fattig? Det er jo enormt mange som har den inntekten og lavere. Inkludert meg selv, tenker ikke på meg selv som fattig Anonymous poster hash: 7a2fa...9de Kommer jo an på hva pengene skal rekke til og om du forsørger flere enn deg selv, det. Anonymous poster hash: e06ef...514
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2016 #53 Skrevet 12. desember 2016 Kronisk sykdom og lav inntekt er nummer en som fattigdomsårsak. Skjeldent selvforskyldt. Levde også veldig billig i en periode på 4-5 år etter studier, da barna var små. Det er ikke det samme som langtidsfattigdom, at friske mennesker velger å ikke jobbe, for å jobbe med tilknytning til baby når en sparer pengene på bok, og en vet en på et aller annet tidspunkt skal kjøpe bolig, jobbe etc. Anonymous poster hash: 3a306...0b1
trekkoppfugl Skrevet 13. desember 2016 #54 Skrevet 13. desember 2016 De er fremdeles ikke fattige i Norge, som jo denne tråden handler om. Den handler ikke om "lavtlønna". Anonymous poster hash: 99800...ad9 Ufrivillig deltidsarbeidende har ofte lavere inntekt enn sosialhjelpsmottakere. Og sosialstønad ligger langt under sifos budsjett. Så jo, de er fattige, i følge norsk definisjon. I Norge finnes det svært få tilfeller av ekstrem eller absolutt fattigdom, det gjelder da i hovedsak fattige tilreisende fra EØS, som tigger og samler flasker.
trekkoppfugl Skrevet 13. desember 2016 #55 Skrevet 13. desember 2016 https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%2520FMTE/Barn%2520og%2520foreldre/Barnevern/Kunnskapsgrunnlag%2520barnefattigdom.pdf&ved=0ahUKEwiAnZrZ0_DQAhVIlSwKHUPgCvYQFghDMAU&usg=AFQjCNHKB1YxebodOISS_mXerQiBBVj5xQ&sig2=284vhmXmxzJwyleR480hHQ
Luksusdyret Skrevet 13. desember 2016 #56 Skrevet 13. desember 2016 Ufrivillig deltidsarbeidende har ofte lavere inntekt enn sosialhjelpsmottakere. Og sosialstønad ligger langt under sifos budsjett. Så jo, de er fattige, i følge norsk definisjon. I Norge finnes det svært få tilfeller av ekstrem eller absolutt fattigdom, det gjelder da i hovedsak fattige tilreisende fra EØS, som tigger og samler flasker. Jeg anbefaler denne anonyme som mener så mye om fattigdom å lese seg opp på fattigdomsgrensa i Norge og hvor mange som per d. d. som er under denne grensen. Man kan ikke mene at en gruppe ikke er fattig, hvis de er ansett for å være under nasjonal fattigdomsgrense. Det går ikke an å finne opp egne begreper der det allerede eksisterer begreper som brukes i forskning, fastsettelse av satser og lignende. Og det folk skriver om klær - det er nødvendighet i et så kaldt land som Norge. Man kan ikke kjøpe billige dårlige vinterklær til barnet sitt hvis man ikke har noen å arve fra, slik at barnet fryser i barnehagen. Man kan ikke la være å kjøpe ordentlige vintersko til barnet. Hvis man kjører bil for å komme seg til jobb og barnehage, kan man ikke kjøre uten barnestol i bilen hvis barnet er under en viss alder. Og nei, ikke alle studier er "gratis". Da jeg studerte, fikk vi ikke tak i bøkene på biblioteket og måtte kjøpe. Bøker er DYRT i Norge. Hver av de litt tjukkere fagbøkene kostet mellom 400 og 600 kroner, og det var i 2005! Man kan ikke bestandig bruke bøkene som noen før deg har brukt, for kunnskap på mange studier blir fort utdatert - for eksempel, på jussen fikk man en helt ny tvistelov for noen år siden - det vil si at bøkene med lærestoff knyttet til den gamle tvistemålsloven ikke lenger kunne brukes, og man måtte kjøpe nye. Det samme gjelder for eksempel lege- og sykepleierstudiet - hvis det kommer nye metoder, ny forskning, nye teknologier, kan man ikke bruke 10 år gamle bøker, for da stryker man på eksamen. De fleste som studerer må bruke transport til og fra studiestedet, det koster penger. Man bør ha en PC som er i såpass stand at man kan levere oppgaver på den. Blir man utplassert i praksis som sykepleier, hjelpepleier, lege, så må man kjøre dit og gjerne betale for parkering. I Norge koster absolutt ALT penger. Det er utrolig pengesluk på skolene - juleavslutninger, innsamlinger til diverse ting, kalendergave til klassen og lignende. Har du barn som går i 1. klasse og jobber fullt, så MÅ du ha SFO - det er dyrt siden det ikke finnes makspris på det. Alle aktiviteter for barn koster penger - her har vi langt igjen å gå i forhold til mange andre og mye fattigere land, for eksempel Tyrkia. Og man kan nesten ikke bidra til utestengelse av sitt eget barn fra fellesskapet ved å ikke la barnet delta på NOE som helst. Ja, vi har høye lønninger i Norge, men vi har også skyhøye priser på alt. Folk som er lavtlønnede, må jobbe deltid ufrivillig og så videre, kan fort havne under fattigdomsgrensa.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #57 Skrevet 13. desember 2016 Fra: https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%20FMTE/Barn%20og%20foreldre/Barnevern/Kunnskapsgrunnlag%20barnefattigdom.pdf Hvorfor noen blir fattige mens andre ikke blir det. Argumentene har vanligvis blitt delt inn i individuelle og strukturelle forklaringer, dvs. årsaken ligger hos de fattige selv, eller i samfunnsstrukturen (Fløtten & Grødem, 2014). Noen mener at det er individuelle skjebner som gjør at noen blir fattige (for eksempel at enkelte er født med en funksjonsnedsettelse eller blir syke og at dette medfører at de ikke får de godt betalte jobbene eller faller ut av arbeidsmarkedet). En alternativ forklaring er individuell skyldforklaring, dvs. at egenskaper ved de fattige selv (avvikende moral eller atferd for eksempel) forklarer fattigdommen. Individuell skyld-argumentene tar også utgangspunkt i human kapital, og de sier at fattigdom skyldes forhold som for eksempel lav intelligens, manglende utdanning, liten jobberfaring eller dårlige språkkunnskaper. Strukturell skyld-forklaringene er en tredje type fattigdomsforklaring. I denne forklaringsmodellen er fattigdom ikke en konsekvens av personlige egenskaper, men av mangelfull eller ineffektiv politikk eller av som systematisk stenger enkelte grupper ute fra arbeidsmarkedet eller utdanningssystemet. Til sist har vi strukturell skjebne-forklaringene, der fattigdom ses som et resultat av strukturelle forhold som det er vanskelig å gjøre noe med (for eksempel globaliseringen av økonomien eller den teknologiske utviklingen). Rauhut (2013b) løfter, i sin analyse av fattigdom i Sverige, frem tre årsaker: familiestruktur (en stor andel av sosialhjelpsmottakerne er personer som er nylig skilt/ separert og barnefattigdommen er spesielt utbredt blant barn til enslige foreldre), tilknytning til arbeidsmarkedet (arbeidsledighet samt bakenforliggende faktorer som for eksempel utdanning, helse, diskriminering og sosial kapital)15 og velferdsordningene. Hvilken av disse som er den viktigste årsaken til fattigdom til dels er et ideologisk spørsmål. I lavinntektsutvalget blir det rapportert flere plager og psykosomatiske symptomer og de norske barna/ungdommene i lavinntektsutvalget har om lag dobbelt så stort skolefravær pga. sykdom som kontrollutvalget. (Mye vondt i viljen? Enklere å unngå det som ikke er gøy, vil bare gjøre det som er lystbetont. Slitsomt å gå på skolen. Vil heller være hjemme og se på tv-serier?) Anonymous poster hash: 99800...ad9
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #58 Skrevet 13. desember 2016 Kommer helt an på hva du studerer - og hvem pokker sier at du har en pc fra før? Klart man kan gjøre det dyrere eller rimeligere, men gratis er det ikke. Anonymous poster hash: dac12...64f Man kan faktisk velge en utdanning hvor man kun må ut med semesteravgift og eventuelt skrivesaker og en rimelig minnepenn. Jeg studerte sammen med ei som gjennom hele bacheloren i forkant av semesteret scannet alle bøkene fra biblioteket på en minnepenn til 79kr. Hun brukte pc på pc-rommet på skolen. Vi hadde 3 arbeidskrav, en hjemmeeksamen og bacheloroppgaven. Disse måtte gjøres på pc. Og hun måtte da lese bøkene på pcen på skolen. Hun fikk bare Aer og Ber. Kostet henne 4000 å ta bacheloren. Hun jobbet en del ved siden av og tok bare ut stipendddlen fra Lånekassen. Anonymous poster hash: 41319...234
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #59 Skrevet 13. desember 2016 Nå til dags er de fleste bøkene på nettet så for å lese til prøver eller innlevere lekser så må en ha pc hjemme. Vi har også prøver på skolen der elevene MÅ ha pc så går du på videregående så må du faktisk ha pc. Jeg hadde en gammel pc som nettopp ble ødelagt,å jeg fikk beskjed av læreren min at pc måtte jeg bare skaffe uansett for ellers kan jeg ikke følge undervisningen. Endte opp med at jeg måtte kjøpe en pc på avbetaling enda jeg ikke egentlig har råd til det heller. Så å ta utdannelse kan fort bli dyrt for en som hadde ganske dårlig råd i utgangspunktet. Anonymous poster hash: a606c...a21
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #60 Skrevet 13. desember 2016 Fra: https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%20FMTE/Barn%20og%20foreldre/Barnevern/Kunnskapsgrunnlag%20barnefattigdom.pdf Hvorfor noen blir fattige mens andre ikke blir det. Argumentene har vanligvis blitt delt inn i individuelle og strukturelle forklaringer, dvs. årsaken ligger hos de fattige selv, eller i samfunnsstrukturen (Fløtten & Grødem, 2014). Noen mener at det er individuelle skjebner som gjør at noen blir fattige (for eksempel at enkelte er født med en funksjonsnedsettelse eller blir syke og at dette medfører at de ikke får de godt betalte jobbene eller faller ut av arbeidsmarkedet). En alternativ forklaring er individuell skyldforklaring, dvs. at egenskaper ved de fattige selv (avvikende moral eller atferd for eksempel) forklarer fattigdommen. Individuell skyld-argumentene tar også utgangspunkt i human kapital, og de sier at fattigdom skyldes forhold som for eksempel lav intelligens, manglende utdanning, liten jobberfaring eller dårlige språkkunnskaper. Strukturell skyld-forklaringene er en tredje type fattigdomsforklaring. I denne forklaringsmodellen er fattigdom ikke en konsekvens av personlige egenskaper, men av mangelfull eller ineffektiv politikk eller av som systematisk stenger enkelte grupper ute fra arbeidsmarkedet eller utdanningssystemet. Til sist har vi strukturell skjebne-forklaringene, der fattigdom ses som et resultat av strukturelle forhold som det er vanskelig å gjøre noe med (for eksempel globaliseringen av økonomien eller den teknologiske utviklingen). Rauhut (2013b) løfter, i sin analyse av fattigdom i Sverige, frem tre årsaker: familiestruktur (en stor andel av sosialhjelpsmottakerne er personer som er nylig skilt/ separert og barnefattigdommen er spesielt utbredt blant barn til enslige foreldre), tilknytning til arbeidsmarkedet (arbeidsledighet samt bakenforliggende faktorer som for eksempel utdanning, helse, diskriminering og sosial kapital)15 og velferdsordningene. Hvilken av disse som er den viktigste årsaken til fattigdom til dels er et ideologisk spørsmål. I lavinntektsutvalget blir det rapportert flere plager og psykosomatiske symptomer og de norske barna/ungdommene i lavinntektsutvalget har om lag dobbelt så stort skolefravær pga. sykdom som kontrollutvalget. (Mye vondt i viljen? Enklere å unngå det som ikke er gøy, vil bare gjøre det som er lystbetont. Slitsomt å gå på skolen. Vil heller være hjemme og se på tv-serier?) Anonymous poster hash: 99800...ad9 Vet du, HI, enten er du bare ute etter å provosere, eller du liker å tråkke på andre (i så fall er du bare en av de stusseligste på forumet) eller du er rett og slett så kort som du gjennom hele tråden har gitt uttrykk for. Which is it? En ting er i hvert fall helt sikkert, du har enorme kunnskapshull i din utdanning!!! Jeg har tidligere i tråden anbefalt deg å skaffe deg litt kunnskap, og nå har du visst googlet. Men det er pussig, du greier fremdeles å bare bekrefte dine fordommer og din manglende innsikt. Det eneste du gidder å trekke ut er det som du mener bekrefter dine fordommer - mens du overser helt alt det andre som utgjør en enormt mye større årsak til fattigdom i Norge. Du har uthevet det du føler bekrefter dine fordommer. Leste du det andre? Anbefaler å lese en gang til, og uthever det du ikke uthevet: Fra: https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%20FMTE/Barn%20og%20foreldre/Barnevern/Kunnskapsgrunnlag%20barnefattigdom.pdf Hvorfor noen blir fattige mens andre ikke blir det. Argumentene har vanligvis blitt delt inn i individuelle og strukturelle forklaringer, dvs. årsaken ligger hos de fattige selv, eller i samfunnsstrukturen (Fløtten & Grødem, 2014). Noen mener at det er individuelle skjebner som gjør at noen blir fattige (for eksempel at enkelte er født med en funksjonsnedsettelse eller blir syke og at dette medfører at de ikke får de godt betalte jobbene eller faller ut av arbeidsmarkedet). En alternativ forklaring er individuell skyldforklaring, dvs. at egenskaper ved de fattige selv (avvikende moral eller atferd for eksempel) forklarer fattigdommen. Individuell skyld-argumentene tar også utgangspunkt i human kapital, og de sier at fattigdom skyldes forhold som for eksempel lav intelligens, manglende utdanning, liten jobberfaring eller dårlige språkkunnskaper. Strukturell skyld-forklaringene er en tredje type fattigdomsforklaring. I denne forklaringsmodellen er fattigdom ikke en konsekvens av personlige egenskaper, men av mangelfull eller ineffektiv politikk eller av som systematisk stenger enkelte grupper ute fra arbeidsmarkedet eller utdanningssystemet. Til sist har vi strukturell skjebne-forklaringene, der fattigdom ses som et resultat av strukturelle forhold som det er vanskelig å gjøre noe med (for eksempel globaliseringen av økonomien eller den teknologiske utviklingen). Rauhut (2013b) løfter, i sin analyse av fattigdom i Sverige, frem tre årsaker: familiestruktur (en stor andel av sosialhjelpsmottakerne er personer som er nylig skilt/ separert og barnefattigdommen er spesielt utbredt blant barn til enslige foreldre), tilknytning til arbeidsmarkedet (arbeidsledighet samt bakenforliggende faktorer som for eksempel utdanning, helse, diskriminering og sosial kapital)15 og velferdsordningene. Hvilken av disse som er den viktigste årsaken til fattigdom til dels er et ideologisk spørsmål. Du er bare en kunnskapsløs og innsiktsløs person med dertil tilhørende fordommer, Hi. Du er verre enn Scrooge i juletiden. Håper det nye året kan bringe deg litt mer innsikt og kunnskap. Anonymous poster hash: 87eb3...891
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #61 Skrevet 13. desember 2016 Vet du, HI, enten er du bare ute etter å provosere, eller du liker å tråkke på andre (i så fall er du bare en av de stusseligste på forumet) eller du er rett og slett så kort som du gjennom hele tråden har gitt uttrykk for. Which is it? En ting er i hvert fall helt sikkert, du har enorme kunnskapshull i din utdanning!!! Jeg har tidligere i tråden anbefalt deg å skaffe deg litt kunnskap, og nå har du visst googlet. Men det er pussig, du greier fremdeles å bare bekrefte dine fordommer og din manglende innsikt. Det eneste du gidder å trekke ut er det som du mener bekrefter dine fordommer - mens du overser helt alt det andre som utgjør en enormt mye større årsak til fattigdom i Norge. Du har uthevet det du føler bekrefter dine fordommer. Leste du det andre? Anbefaler å lese en gang til, og uthever det du ikke uthevet: Fra: https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%20FMTE/Barn%20og%20foreldre/Barnevern/Kunnskapsgrunnlag%20barnefattigdom.pdf Hvorfor noen blir fattige mens andre ikke blir det. Argumentene har vanligvis blitt delt inn i individuelle og strukturelle forklaringer, dvs. årsaken ligger hos de fattige selv, eller i samfunnsstrukturen (Fløtten & Grødem, 2014). Noen mener at det er individuelle skjebner som gjør at noen blir fattige (for eksempel at enkelte er født med en funksjonsnedsettelse eller blir syke og at dette medfører at de ikke får de godt betalte jobbene eller faller ut av arbeidsmarkedet). En alternativ forklaring er individuell skyldforklaring, dvs. at egenskaper ved de fattige selv (avvikende moral eller atferd for eksempel) forklarer fattigdommen. Individuell skyld-argumentene tar også utgangspunkt i human kapital, og de sier at fattigdom skyldes forhold som for eksempel lav intelligens, manglende utdanning, liten jobberfaring eller dårlige språkkunnskaper. Strukturell skyld-forklaringene er en tredje type fattigdomsforklaring. I denne forklaringsmodellen er fattigdom ikke en konsekvens av personlige egenskaper, men av mangelfull eller ineffektiv politikk eller av som systematisk stenger enkelte grupper ute fra arbeidsmarkedet eller utdanningssystemet. Til sist har vi strukturell skjebne-forklaringene, der fattigdom ses som et resultat av strukturelle forhold som det er vanskelig å gjøre noe med (for eksempel globaliseringen av økonomien eller den teknologiske utviklingen). Rauhut (2013b) løfter, i sin analyse av fattigdom i Sverige, frem tre årsaker: familiestruktur (en stor andel av sosialhjelpsmottakerne er personer som er nylig skilt/ separert og barnefattigdommen er spesielt utbredt blant barn til enslige foreldre), tilknytning til arbeidsmarkedet (arbeidsledighet samt bakenforliggende faktorer som for eksempel utdanning, helse, diskriminering og sosial kapital)15 og velferdsordningene. Hvilken av disse som er den viktigste årsaken til fattigdom til dels er et ideologisk spørsmål. Du er bare en kunnskapsløs og innsiktsløs person med dertil tilhørende fordommer, Hi. Du er verre enn Scrooge i juletiden. Håper det nye året kan bringe deg litt mer innsikt og kunnskap. Anonymous poster hash: 87eb3...891 Alle tre tingene trekkes frem som årsaker. Når man velger å fremheve en foran de to andre, så kan det være basert på egne erfaringer, og ikke fordommer. Det er jo ikke slik at du sitter på sannheten og ikke jeg. Jeg har møtt mange som passer inn i årsak nr 2, og jeg kan velge å basere det jeg tror på alle disse jeg har møtt. (I jobben min møter jeg folk fra hele samfunnet.) Hva jobber du med? Hva baserer du dine kunnskaper på? Har du egne erfaringer? Anonymous poster hash: 99800...ad9
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #62 Skrevet 13. desember 2016 Hva er fattigdomsgrensa i Norge nå? Anonymous poster hash: 4cadc...81b
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #63 Skrevet 13. desember 2016 Alle tre tingene trekkes frem som årsaker. Når man velger å fremheve en foran de to andre, så kan det være basert på egne erfaringer, og ikke fordommer. Det er jo ikke slik at du sitter på sannheten og ikke jeg. Jeg har møtt mange som passer inn i årsak nr 2, og jeg kan velge å basere det jeg tror på alle disse jeg har møtt. (I jobben min møter jeg folk fra hele samfunnet.) Hva jobber du med? Hva baserer du dine kunnskaper på? Har du egne erfaringer? Anonymous poster hash: 99800...ad9 Du forstår det fremdeles ikke. Du velger å trekke frem bare det som støtter de fordommene du selv beskrev i hovedinnlegget. Du diskuterte ikke alle årsakene. I det hele tatt har du ikke vært villig til å diskutere saklig om helheten i fattigdomsproblematikken og du har gang på gang avslørt at du ikke har nok kunnskap om det. Javel, så har du noen personlige erfaringer hvor du har sett personer som føler seg som fattige, men egentlig bare har elendig økonomistyring. Du skriver "Jeg har møtt mange som passer inn i årsak nr 2, og jeg kan velge å basere det jeg tror på alle disse jeg har møtt." Helt klar, du kan velge å "tro" akkurat det du selv vil. Men ved å si dette så bekrefter du bare hvor lite innsikt du har i fattigdomsproblematikken og de omfattende og ofte sammensatte årsakene til dette. Ved å hevde at alle fattige er det pga. egne dårlige valg er rett og slett pinlig kunnskapsløst. Jeg har både av interesse og fag lest mye om fattigdomsproblematikk. Gjennom jobben min møter jeg alt fra "toppsjiktet" i landet til de fattige, og jeg har hatt en jobb hvor jeg fikk direktekontakt med svært mange av de fattige og de som lå i nedre nivå av lavtlønnede. At du velger å tro at de tilfellene du har sett av elendig økonomistyring er gjeldende for de fleste fattige viser bare tydelig at du ikke egentlig kan noe om problemet. De som er fattige - ikke bare føler de er det - de har ikke råd til å røyke, drikke alkohol, gå på byen, shoppe, kjøpe seg luksusartikler, dra på ferie. De som ER fattige har nemlig ikke noe penger til å gjøre alt dette. De som har det er IKKE fattige, de har bare ikke lært seg økonomistyring. Anonymous poster hash: 87eb3...891
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #64 Skrevet 14. desember 2016 Det er nok mange som påstår de ER fattige, men som egentlig ikke er det ja... Kjenner til ei som alltid klager over økonomi, hun er uføretrygdet, og har selvfølgelig ikke en stor inntekt. Men hun har da råd til å gå til frisør, legge negler, vipper osv. Røyker og bruker penger på mye annet unødvendig. Vil ikke kalle henne fattig, selv om jeg tror hun ser på seg selv som det. Anonymous poster hash: 4cadc...81b
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #65 Skrevet 14. desember 2016 Selv fattige må til frisør innimellom da. Har selv dårlig råd men kan likevel ikke la vær å gå til frisør med sønnen min når han trenger det. Ser ikke noe fint ut nå når håret hans har vokst sånn,så han må klippes før jul uansett om jeg har råd til det eller ikke. Anonymous poster hash: a606c...a21
vimsa3 Skrevet 14. desember 2016 #66 Skrevet 14. desember 2016 Jeg er regnet som fattig i Norge. Jeg har en gammel telefon, det samme har sønnen på 16. Vi har ingen nettbrett, 16 åringen har en skole-PC som stipendet har betalt. Jeg har to barn til på 12 og 13. Jeg har ca 16000 i faste utgifter hver mnd og inntekt på 21000 totalt. Jeg har ikke kjøpt klær til meg selv på 2 år, barna får litt når budsjettet tillater det og vi kjøper bare billig mat. Det går akkurat hver mnd, men januar og desember er alltid litt verre. I år får jeg 1000 fra nav og har meldt meg på for å få julegave via organisasjon slik at i alle fall barna får noe. Øvrige familie får en sjokoladeplate da de koster lite akkurat nå, så blir det i alle fall noe. Anonymous poster hash: 70318...d66 Er ikke men som spydig men som hjelp. Du har jo ikke så veldig lite inn i måneden men utgifter på 16000 er jo veldig mye? Hva går det til ? Og hadde du kanskje hatt en mulighet til å redusere det? Vill bare hjelpe og i hvertfall gi deg en klem 💕. ( har vert der jeg og en periode i midt liv og det var ikke bare bare)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #67 Skrevet 14. desember 2016 Det er nok mange som påstår de ER fattige, men som egentlig ikke er det ja... Kjenner til ei som alltid klager over økonomi, hun er uføretrygdet, og har selvfølgelig ikke en stor inntekt. Men hun har da råd til å gå til frisør, legge negler, vipper osv. Røyker og bruker penger på mye annet unødvendig. Vil ikke kalle henne fattig, selv om jeg tror hun ser på seg selv som det. Anonymous poster hash: 4cadc...81b Ånei, tenk at en fattig klipper seg. Det er jo helt uhørt..... Anonymous poster hash: 7a2fa...9de
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #68 Skrevet 14. desember 2016 Alle tre tingene trekkes frem som årsaker. Når man velger å fremheve en foran de to andre, så kan det være basert på egne erfaringer, og ikke fordommer. Det er jo ikke slik at du sitter på sannheten og ikke jeg. Jeg har møtt mange som passer inn i årsak nr 2, og jeg kan velge å basere det jeg tror på alle disse jeg har møtt. (I jobben min møter jeg folk fra hele samfunnet.) Hva jobber du med? Hva baserer du dine kunnskaper på? Har du egne erfaringer? Anonymous poster hash: 99800...ad9 Hva pokker skal liksom egne erfaringer bevise? Driver du forskning på naboer og kjenninger? Anonymous poster hash: e06ef...514
Evablaum Skrevet 14. desember 2016 #69 Skrevet 14. desember 2016 Selv fattige må til frisør innimellom da. Har selv dårlig råd men kan likevel ikke la vær å gå til frisør med sønnen min når han trenger det. Ser ikke noe fint ut nå når håret hans har vokst sånn,så han må klippes før jul uansett om jeg har råd til det eller ikke. Anonymous poster hash: a606c...a21 Fantastisk 😂
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #70 Skrevet 14. desember 2016 Fantastisk Hyggelig person du.. Anonymous poster hash: a606c...a21
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #71 Skrevet 14. desember 2016 Selv fattige må til frisør innimellom da. Har selv dårlig råd men kan likevel ikke la vær å gå til frisør med sønnen min når han trenger det. Ser ikke noe fint ut nå når håret hans har vokst sånn,så han må klippes før jul uansett om jeg har råd til det eller ikke. Anonymous poster hash: a606c...a21 Jeg klipper barna selv. Stod over frisøren en gang og spurte "hva gjør du nå?" Osv og lærte meg å bruke maskin og saks. Og på Facebook og YouTube er det masse videoer om hårklipp. Jeg investerte i en maskin og noen sakser og de siste 10 årene har ingen av oss gått til frisøren.. jeg kjøper en farge annenhver mnd, men da billigste merke. At jeg bruker 99,- på meg selv annenhver mnd er ikke overforbruk. Ikke røyker jeg, ikke kjøper jeg sminke. Jeg ønsker meg noen ganger sminke til bursdagen min, men sminke er ikke noe man må kjøpe så ofte heller. Jeg går ikke ut på byen heller.. Anonymous poster hash: 70318...d66
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #72 Skrevet 14. desember 2016 Er ikke men som spydig men som hjelp. Du har jo ikke så veldig lite inn i måneden men utgifter på 16000 er jo veldig mye? Hva går det til ? Og hadde du kanskje hatt en mulighet til å redusere det? Vill bare hjelpe og i hvertfall gi deg en klem 💕. ( har vert der jeg og en periode i midt liv og det var ikke bare bare) Jeg får dessverre ikke endret det. Men inkludert i de 16000 er husleie, strøm, telefon og bensin til det gamle vraket mitt. Det er dyrt å bo når man har barn man skal ha plass til. Kan ikke ha en ettroms til 6000.- i mnd. Leien her er 11500,-. Jeg hadde også høyere inntekt før jeg plutselig ble syk og innlagt (10 000 mer faktisk), så jeg skrev en 3 års kontrakt basert på den inntekten. Man forventer jo ikke å bli brått syk når man klatrer i superfart på karrierestigen Anonymous poster hash: 70318...d66
Luksusdyret Skrevet 14. desember 2016 #73 Skrevet 14. desember 2016 Jeg får dessverre ikke endret det. Men inkludert i de 16000 er husleie, strøm, telefon og bensin til det gamle vraket mitt. Det er dyrt å bo når man har barn man skal ha plass til. Kan ikke ha en ettroms til 6000.- i mnd. Leien her er 11500,-. Jeg hadde også høyere inntekt før jeg plutselig ble syk og innlagt (10 000 mer faktisk), så jeg skrev en 3 års kontrakt basert på den inntekten. Man forventer jo ikke å bli brått syk når man klatrer i superfart på karrierestigen Anonymous poster hash: 70318...d66 Kan ikke forstå at folk mener 16 000 i faste utgifter er veldig MYE? Har man barn, så må man ha plass til barn. Man kan ikke leie rom i et kollektiv når man har to barn for eksempel. Jeg bor i mellomstor by, men til og med her koster toromsleilighet rundt 10 000 i måneden. Så har man strøm, internett, kanskje barnehage, mobil, månedskort til buss/tog eventuelt årsavgift og forsikring på bil, innboforsikring, TV-lisens... Hvordan i huleste klarer folk å komme under 16 000 da? Det med klipping av barn - ja, noen KAN lære seg å klippe selv. Jeg har imidlertid aldri klart det, har prøvd i 10 år ved hjelp av Youtube, Facebook og lignende, og klipper skjevt og jævlig fortsatt. Man bør jo også stusse eget hår for å ikke gå rundt med floker og halvdødt hår og plages. Det er de færreste som klarer selv uten å se ut som takras. Har man ikke billige utenlandsfrisører, så blir det en utgift. Jeg kan mye, for eksempel skru på bilen og bake fantastiske kaker, men klippe kan jeg altså ikke, og heller ikke strikke slik at jeg kan lage ullklær til barna selv. Ikke alle klarer å lære alt her i verden. Å la barnet gå på skolen med hår som ser ut som kråkereir slik at barnet blir ertet er heller ikke en løsning.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #74 Skrevet 14. desember 2016 Jeg sliter veldig med begrepet "fattige i Norge". Kan noen klare å overbevise meg om at det faktisk er folk som ikke på grunn av egen sløsing, egne dumme valg, faktisk er fattige? Jeg jobber og har grei kommunal lønn selv, men har valgt å jobbe noe redusert for å være mer med barna når de er små. Det er en prioritering som gir oss mye mindre å rutte med hvert år. Jeg handler absolutt alt på salg, og veldig mye brukt. Ser ofte at folk er nedsylta i gjeld, og de bruker penger de ikke har. Det er også de som går på Nav, og som bruker penger på ting jeg ikke ville brukt penger på. Frisør, dyr mat, alkohol, røyk, merkeklær osv osv. Jeg tenker ofte at om jeg var deres økonomiske rådgiver skulle det bli vei i vellinga! De er på en måte selv skyld i fattigdommen sin... Noen innspill? Anonymous poster hash: 99800...ad9 Er du 40 år og jobb søker detter ikkje jobber i rett i armane. Da HI burde du forstå gangen. Bruk dei små grå du har. Da begynner du slik HI KVIFOR ER 40 ÅRINGEN JOBB SØKER OG SÅ FORSETTER DU. Anonymous poster hash: eaf78...a1e
Luksusdyret Skrevet 14. desember 2016 #75 Skrevet 14. desember 2016 Er du 40 år og jobb søker detter ikkje jobber i rett i armane. Da HI burde du forstå gangen. Bruk dei små grå du har. Da begynner du slik HI KVIFOR ER 40 ÅRINGEN JOBB SØKER OG SÅ FORSETTER DU. Anonymous poster hash: eaf78...a1e Jeg lurer mer på hvorfor ei voksen dame som mest sannsynlig har barn ikke klarer å skrive bedre norsk enn en seksåring... Det kan være mange grunner til at man er jobbsøker - nedskjæringer på arbeidsplassen/konkurs i en bedrift, så er man plutselig uten jobb. Det er ingen andre jobber å få der man bor, flytting er vanskelig og så videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå