Gå til innhold

Uff, jeg har blitt kjeftemamma...f

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev det jo. Gjør avtaler. 'Er dere flinke får dere xxx etter middag. Kommer dere ikke når jeg roper blir det ingenting av'.

Jeg vet at det er vanskelig å beholde roen, men som du sier er det ikke en god følelse å være en kjeftemamma.

3 åringer har lite tidsperskepktiv, å lokke med en belønning som kommer om 9-10 timer frister ikke så mye. Jeg har også vært borti unger som er oppfostret med slike premier for alt, og de forventer jo å få premie for å ta av seg skoene selv liksom.

Er det virkelig ikke noe man kan gjøre med bare det en sier, uten trusler, premier osv som funker?

Anonymous poster hash: 75dce...4cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 åringer har lite tidsperskepktiv, å lokke med en belønning som kommer om 9-10 timer frister ikke så mye. Jeg har også vært borti unger som er oppfostret med slike premier for alt, og de forventer jo å få premie for å ta av seg skoene selv liksom.

Er det virkelig ikke noe man kan gjøre med bare det en sier, uten trusler, premier osv som funker?

Nei, jeg vet virkelig ikke hva du er ute etter. Du får fortsette å brøle, det er visst det eneste du evner. Det handler om å snakke med ungene og om du ikke ser forskjell på å premiere alt kontra gjøre avtaler om hyggelige ting (høre på barne-cd i bilen osv) har jeg ikke mer å komme med.

Det er dine unger, ingen andre kan komme med en quick-fix for dere.

Skrevet

Ikke med dine barn, tydeligvis ... Du har jo prøvd alt og ingenting funker. De er sikkert påvirket av omgivelsene.

hjelpes, du var en ufordragelig anonym...

Anonymous poster hash: 92f8f...e99

Skrevet

Ønsker du et tryllemiddel?

Barna kan lære at mamma bestemmer ved at gjør man ikke som mamma sier så er ikke mamma hyggelig å ha med p gjøre mens hvis man faktisk hører på mamma så er verden et bedre sted å være. Har ikke noe med premier å gjøre men at en fungerende/fornøyd mamma gir et fornøyelig liv.

Anonymous poster hash: c81bc...35e

Skrevet

Ønsker du et tryllemiddel?

Barna kan lære at mamma bestemmer ved at gjør man ikke som mamma sier så er ikke mamma hyggelig å ha med p gjøre mens hvis man faktisk hører på mamma så er verden et bedre sted å være. Har ikke noe med premier å gjøre men at en fungerende/fornøyd mamma gir et fornøyelig liv.

Anonymous poster hash: c81bc...35e

Men det er jo slik vi har det nå... Og jeg vil jo helst slippe å være misfornøyd mamma som må heve stemmen.

Skrevet

Men det er jo slik vi har det nå... Og jeg vil jo helst slippe å være misfornøyd mamma som må heve stemmen.

Man trenger da virkelig ikke heve stemmen for at ungene skal skjønne at grensen er nådd. Du virker noe begrenset...

Anonymous poster hash: b74ef...42c

Skrevet

Man trenger da virkelig ikke heve stemmen for at ungene skal skjønne at grensen er nådd. Du virker noe begrenset...

Hehe, det er jo nettopp derfor jeg er frustrert da. Fordi jeg MÅ nettopp det. 

Skrevet

Du har latt barna ta styringen. Lykke til med tenårene.

Skrevet

Det er vel akkurat dette jeg mener... Du er sint og frekk mot folk som aldri har gjort deg noe. Lykke til med barna, og ha et fint liv.

(Og igjen: jeg troller ikke. Jeg bytter bare ut kjeft og gauling med en liten trudelutt. Du burde prøve, man blir i bedre humør av sang.)

Anonymous poster hash: c8e15...314

Jeg ser helt klart poenget ditt. Hvis min eldste bare surrer og ikke hører etter, funker det faktisk å synge beskjedene. Om jeg høres gal ut gir jeg blanke f i, tøysete mammaer står ofte høyt i kurs ;)

Anonymous poster hash: 57f40...cf6

Skrevet

Forventer du virkelig at den på 1,5 og den på 3 skal finne frem alt selv og legge på plass alt selv i barnehagen? Hver dag? Det har i allefall ikke jeg tid til om morgenen.. syntes du lager det litt vanskelig for deg selv, du har fått masse råd.

Har selvfølgelig forståelse for at det er heltisk og slitsomt med 3 barn som skal i barnehagen, men jeg har troen på litt bedre tid på morgenen, senke kravene litt og belønning.

Skrevet

Hvis man ikke har førerkort er det dumt å kjøpe bil, og å sette seg bak rattet er enda dummere - det er direkte forbudt.

Men hvis man ikke har kunnskap om barneoppdragelse, og ikke eier et eneste verktøy for å ta ledelsen (unntatt kjefting) - da er det kjempelurt å sette til verden tre stykk på fem år.

Søk hjelp.

(Og jo, jeg har en sang i stedet for et rop. Og det virker, fordi man fanger flere fluer med honning enn med eddik, som amerikanerne sier. Men jeg regner ikke med at du ser noe poeng i det.)

Skrevet

Du har latt barna ta styringen. Lykke til med tenårene.

Men hvordan forhindre dem i å ta styringen da? Uten å heve stemmen?

Skrevet

Forventer du virkelig at den på 1,5 og den på 3 skal finne frem alt selv og legge på plass alt selv i barnehagen? Hver dag? Det har i allefall ikke jeg tid til om morgenen.. syntes du lager det litt vanskelig for deg selv, du har fått masse råd.

Har selvfølgelig forståelse for at det er heltisk og slitsomt med 3 barn som skal i barnehagen, men jeg har troen på litt bedre tid på morgenen, senke kravene litt og belønning.

Nei, 1,5 åringen hjelper jeg jo som jeg har skrevet ovenfor. 3 åringen greier fint selv, det er ikke der problemet er. Det er å komme seg til det punktet hvor man kan få begynt med dette, dvs rive seg løs fra leken med eldste søskenet.

Skrevet

Det er du som er problemet. Det er ikke barna som ikke hører, det er du som ikke kan kommunisere.

Du må gi tydelige beskjeder, og være klar på hva du forventer. Ingen her inne kan lære deg å snakke ordentlig til barna dine, sånn at de respekterer deg. Men det finnes kurs, så kanskje du skal sjekke det ut?

Du finner problemer til alle løsningene som kommer og er sur og negativ. Flere av tipsene ville helt sikkert ha hjulpet deg en del,  men du gidder vel ikke anstrenge deg nevneverdig, eller å tenke litt selv.  Lite løsningsorientert kaller man det. 

Anonymous poster hash: 7f9e9...150
Skrevet

Men hvordan forhindre dem i å ta styringen da? Uten å heve stemmen?

Jeg tror du kan ha god nytte av litt teori om emnet, ev litt veiledning på helsestasjonen for å få noen verktøy til å hjelpe deg med.

Skrevet

Det er du som er problemet. Det er ikke barna som ikke hører, det er du som ikke kan kommunisere.

Du må gi tydelige beskjeder, og være klar på hva du forventer. Ingen her inne kan lære deg å snakke ordentlig til barna dine, sånn at de respekterer deg. Men det finnes kurs, så kanskje du skal sjekke det ut?

Du finner problemer til alle løsningene som kommer og er sur og negativ. Flere av tipsene ville helt sikkert ha hjulpet deg en del,  men du gidder vel ikke anstrenge deg nevneverdig, eller å tenke litt selv.  Lite løsningsorientert kaller man det. 

Jeg vet jo at jeg er problemet, har jeg sagt noe annet? Beskjedene mine er tydelige de, men de når jo ikke fram. Om jeg bytter ut beskjedene med "vil dere ha godteri eller is?" så reagerer de ikke, ergo de hører ikke det jeg sier. Løsningene som kommer? Du mener rådene folk gir? Det er jo ikke nødvendigvis løsninger, ikke for oss hvertfall. Mye av det har jeg prøvd uten hell, andre ting vet jeg vil gi andre problemer så da er det jo ikke noen vits å hoppe på.

Kurs hadde vært fint, men det er lite tilbud om sånt her i distriketet. Tenke selv gjør jeg jo hele tiden, ellers hadde jeg vel som en sau bare prøvd alt dere kom med på rad og rekke? Og løsningsorientert? Jeg er jo ute etter å løse dette, men ikke koste hva det koste vil. 

Skrevet

Jeg tror du kan ha god nytte av litt teori om emnet, ev litt veiledning på helsestasjonen for å få noen verktøy til å hjelpe deg med.

Så du hadde ikke noe å komme med? Annet enn å belønne dem?

Skrevet (endret)

Så du hadde ikke noe å komme med? Annet enn å belønne dem?

Nå mistenker jeg at du provoserer med vilje. Det kan da ikke være mulig å ikke ta til seg noen innspill, hverken fra meg eller andre. Du har jo fått mange tips som blir sablet ned.

Min løsning er å ha såpass autoritet at ungene skjønner når det svarer seg å komme. En sint mamma er ingen hyggelig mamma og de er ikke gamle før de skjønner sammenhengen mellom trass og ukoselig mor. Det hender at jeg også hever stemmen, men det er når jeg selv er sliten og ikke orker å ta kampen. Som regel holder det å minne om avtalen vi gjør på forhånd om eks at etter frokost er det tannpuss og påkledning. Ingen rom for lek eller tøys.

God oppførsel belønnes med fornøyd mamma som orker å gjøre hyggelige ting som å synge i bilen (jeg er ikke modig nok til å synge i porten) eller finne på noe kjekt etter middag.

Hvorfor har du så mye mot å belønne god oppførsel, men er rask til å kjefte på tøys?

Og hvorfor oversåg du helt forslaget mitt om å søke hjelp på eks helsestasjonen? Forventer du at du skal få en oppskrift på ungene dine her inne?

Endret av *Miss Marple*
Skrevet

Jeg vet jo at jeg er problemet, har jeg sagt noe annet? Beskjedene mine er tydelige de, men de når jo ikke fram. Om jeg bytter ut beskjedene med "vil dere ha godteri eller is?" så reagerer de ikke, ergo de hører ikke det jeg sier. Løsningene som kommer? Du mener rådene folk gir? Det er jo ikke nødvendigvis løsninger, ikke for oss hvertfall. Mye av det har jeg prøvd uten hell, andre ting vet jeg vil gi andre problemer så da er det jo ikke noen vits å hoppe på.

Kurs hadde vært fint, men det er lite tilbud om sånt her i distriketet. Tenke selv gjør jeg jo hele tiden, ellers hadde jeg vel som en sau bare prøvd alt dere kom med på rad og rekke? Og løsningsorientert? Jeg er jo ute etter å løse dette, men ikke koste hva det koste vil. 

Kanskje den eldste egentlig ønsker at du har 5 min ekstra oppmerksomhet i forbindelse med påkledning? Hvordan løse det med to små til, jo da må du begrense muligheten for tull og kaos. "vi har ikke trappegrind, så minsten går i trrappa". skaff en grind da. Eller sett minsten i en stol med en leke. Så får du litt friere tøyler til to. (her kan man tenke selv)

Deretter går du for eldste, for mellomste dilter vel bare etter uansett. Følg ham til gangen. Så gir du eldste litt oppmerksomhet og ros under påkledning, og gir ham noe å holde på med mens du veileder mellomste med påkledning. Så fullfører du minsten til slutt. Hele veien er du TYDELIG på hva du forventer, UTEN å skrike. Snakk med barna, syng en sang, whatever for å holde et hyggelig fokus. 

Dette var ett mulig scenario. Nå er jeg spent på alle problemene, og unnskyldningene på hvorfor dette ikke ville funket. Og så kan du tenke selv, og fylle inn der hvor jeg ikke har lagt inn spesifikke detaljer. Lykke til, dette klarer du! 

Skrevet

Det er jo det som er essensen ja. Få de til å høre. Beklager så mye at jeg ikke fikk det fram i hovedinnlegget, men nå vet du det. Og da hadde du ingen råd?

Kanskje en joik...??😂😂😂

Anonymous poster hash: 60fa3...0c3

Skrevet

"Overgangssituasjoner" er alltid vanskelige. Beregn en halv time mer, og legg lista lavere for en del ting. F eks spør deg selv: "MÅ de virkelig pusse tenner hver morgen? Eller er det nok å drikke et glass vann ved frokosten og ta en tannvennlig tyggis etterpå?"

Og del opp oppgavene i smått. Ikke si "nå vil jeg at dere tar på utetøy." Si "nå skal alle ta sko på." Når det er gjort: "nå skal alle ta jakke på".

Hvis du har mulighet, gå ut og start bilen litt før, så den er varm når dere kommer ut. Eller skaff motorvarmer/kupévarmer. Så går de bare rett ut og setter seg uten en masse kløneri, og du tar bare utetøy med i en stor pose.

Masse gode tips, takk 💙 Ikke hi her da 😉

Anonymous poster hash: c202d...fb2

Skrevet

Masse gode tips, takk 💙 Ikke hi her da 😉

Anonymous poster hash: c202d...fb2

Det skjønte jeg. Hun svarte ikke like, skal vi si, hyggelig. Bare full av påskudd for hvorfor tipsene ikke ville hjelpe.

Skrevet

Nå mistenker jeg at du provoserer med vilje. Det kan da ikke være mulig å ikke ta til seg noen innspill, hverken fra meg eller andre. Du har jo fått mange tips som blir sablet ned.

Min løsning er å ha såpass autoritet at ungene skjønner når det svarer seg å komme. En sint mamma er ingen hyggelig mamma og de er ikke gamle før de skjønner sammenhengen mellom trass og ukoselig mor. Det hender at jeg også hever stemmen, men det er når jeg selv er sliten og ikke orker å ta kampen. Som regel holder det å minne om avtalen vi gjør på forhånd om eks at etter frokost er det tannpuss og påkledning. Ingen rom for lek eller tøys.

God oppførsel belønnes med fornøyd mamma som orker å gjøre hyggelige ting som å synge i bilen (jeg er ikke modig nok til å synge i porten) eller finne på noe kjekt etter middag.

Hvorfor har du så mye mot å belønne god oppførsel, men er rask til å kjefte på tøys?

Og hvorfor oversåg du helt forslaget mitt om å søke hjelp på eks helsestasjonen? Forventer du at du skal få en oppskrift på ungene dine her inne?

Fins ikke ferdighetsprøve før man får barn, vøtt. Derav spørsmålene.

Skrevet

Snakk med barna. Forbered de på hva dere skal gjøre og hva du forventer av dem. Begynn gjerne kvelden i forveien. Gjenta f.eks ved morgenstellet og påminn ved frokost.

Hva med å si at hvis de er flinke å komme når du gir beskjed, så kan de få leke i 5 minutter.

Når du kjører til bhg, så snakk om forventninger ved hentesituasjonen. Vi kler på, så kan du leke utenfor til alle er klare. Når mamma går mot porten må dere komme slik at vi kan dra hjem. Påminn når du kommer for å hente.

Kanskje kan du finne på noe gøy i bilen. En liten lek, sangstund/fortelling eller en cd med musikk de liker... Dette kan du bruke som oppmuntring for å få dem lettere med ut i bilen.

Beregn litt bedre tid slik at du ikke blir stresset.

Anonymous poster hash: 690bf...430

Skrevet

Har ikke noe imot å belønne med ros, og det gjør jeg jo også som jeg har skrevet. Har noe imot å belønne med andre ting, slik at barna forventer belønning for alt de gjør. Helsestasjonen her vi bor er det ikke noe hjelp i med slike ting. De måler og veier og setter vaksiner, noe særlig annet duger de ikke til dessverre. Ikke får man time heller før etter mange mange uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...