Gå til innhold

Uff, jeg har blitt kjeftemamma...f

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mangler jo fullstendig autoritet overfor ungene dine! Hvordan i all verden har du tenkt å takle tenårene når du må melde pass alt i barnehagen? Jeg hadde blitt skremt.

Anonymous poster hash: b74ef...42c

Skrevet

Flere barn i barnehagealder ER krevende.

Og ungene dine høres helt normale ut, og du også.

Her får se se noe på nettbrett før vi drar. De spiser i barnehagen så ingen frokost.

Mens de ser bærer jeg sekker ut i bilen. Kler på meg selv alt bortsett fra sko.

Barna kler jeg på ullbukser og jakke i stua, foran nettbrett.

Skrur av nettbrett og sier gå og ta på sko. Minste klarer ikke helt fikse sko selv så henne må jeg hjelpe.

Ved henting henter jeg eldste først. Og de MÅ bli med inn når neste hentes, ingen frilek er lov.

Minste bæres til bilen og de andre to må gå vedsiden av meg. Jeg trenger ikke kjefte for at de skal gjøre det, de vet at det er det eneste alternativet.

Nå blir jeg sikkert hudfletta fordi jeg bruker nettbrett for å holde de i ro men det funker her.

Og jeg orker ikke starte dagen med krangling og kamp.

Og å gi de beskjed om å kle på seg tar hundre år. Og det kan de ikke noe for heller, til dels. De eldste kan kle på seg men med den logistikken vi har så har ikke morgenen flere minutter å avse.

Anonymous poster hash: 0f5f9...b15

Skrevet

Har ikke trappegrind siden det er dør ut til gangen der trappa er. Vi pleier lukke døra dit når vi er i stua.

Anonymous poster hash: 75dce...4cd

Ja, alt dette er jo bare forslag. Jeg vet jo ingenting om hvordan huset deres ser ut eller hvilket barn det er lettest å oppnå et samarbeid med i disse situasjonene. Det må jo finnes en eller annen måte å få geleidet tre barn inn i en gang og holde dem der, hvis det løser morgenlogistikken.

Her appellerer jeg til fireåringen dersom jeg ikke har mulighet til å kontrollere begge to. Han er kjempestolt hvis han kan ta seg av lillebror mens jeg henter noe jeg har glemt eller lignende. Kan femåringen din få i oppgave å underholde minste i bilen mens du går tilbake og henter treåringen i barnehagen?

Skrevet

Hva med en eller annen gulrot for den som kommer NÅ? Med nedtelling?

Erfaring (riktignok med to, all ære til deg som har tre) tilsier at nedtelling i seg selv får fart på dem 'jeg teller til tre!!' (uten å si noe om at det egentlig ikke skjer noe særlig når man kommer til tre).

Det trenger jo ikke å være en stor belønning, men - en eplebit? Noe de får lov til å gjøre selv? Låse døra? Slukke lyset? Låse opp bilen? Sånne ting ligger det prestisje i her i huset i hvert fall.

Skrevet

Jeg tenker det av og til er lov å klage som mamma. Men du vil få bedre respons hvis du vedkjenner at det er utblåsing du Gjør, og at du gjerne vil høre om andre også var igjennom samme fase.

Det er så tydelig at du egentlig ikke ønsker råd og tips, selv om du formulerte et spørsmål.

Skrevet

Jeg ville satt minste i vogn, bært mellomste og premiert eldste for hver gang hun oppførte seg uten tull.

Hvis de er på ulike avdelinger ville jeg vurdert å hentet eldste først og satt i bilen mens jeg hentet de to andre.

Du må ta for deg en og en unge, de er jo på helt ulike stadier. At yngste og mellomste er litt vanskelige er ikke så unormalt, men at 5-åringen ikke hører etter ville jeg vært mer bekymret over. En 5-åring skal snart begynne på skolen og må kunne ta imot beskjeder fra voksne. Dessuten vil nok 3-åringen ta etter eldste hvis den eldste begynner å høre etter.

Anonymous poster hash: 78c4c...855

Skrevet

Det er jo det som er essensen ja. Få de til å høre. Beklager så mye at jeg ikke fikk det fram i hovedinnlegget, men nå vet du det. Og da hadde du ingen råd?

Jo, men jeg får uansett bare kjeft.

Anonymous poster hash: c8e15...314

Skrevet

Hva med en eller annen gulrot for den som kommer NÅ? Med nedtelling?

Erfaring (riktignok med to, all ære til deg som har tre) tilsier at nedtelling i seg selv får fart på dem 'jeg teller til tre!!' (uten å si noe om at det egentlig ikke skjer noe særlig når man kommer til tre).

Det trenger jo ikke å være en stor belønning, men - en eplebit? Noe de får lov til å gjøre selv? Låse døra? Slukke lyset? Låse opp bilen? Sånne ting ligger det prestisje i her i huset i hvert fall.

På eldste funker det å telle til to, eller true med å telle til tre da. Men kan ikke bruke den for ofte for da mister den piffen. Det er kjempeprestisje med tingene du sier her også, problemet mitt blir bare da at det blir krangling mellom de to eldste hvem som skal få lov å gjøre hva. Det funket fint når de var to. Yngste brydde seg ikke om slikt. Det er liksom kampen, leken og konkuransen mellom de to eldste som tar knekken på alt her. Det går som en lek de dagene jeg bare må levere eller hente to (om en er syk eller skal bli med til en venn eller noe). DA går alt på skinner og de hører på alt jeg sier. Men når ikke fram når de to eldste er sammen der. 

Skrevet

Jeg tenker det av og til er lov å klage som mamma. Men du vil få bedre respons hvis du vedkjenner at det er utblåsing du Gjør, og at du gjerne vil høre om andre også var igjennom samme fase.

Det er så tydelig at du egentlig ikke ønsker råd og tips, selv om du formulerte et spørsmål.

Jasså er det det? Jeg er ute etter råd og tips, men råd og tips som vil hjelpe på min situasjon da helst. Ser du ikke at det er bedre enn tips som ikke hjelper meg? 

Det er jo nettopp det å få speseilt de to eldste til å høre og gjøre som jeg sier jeg strever med. Vil ikke hjelpe å kle på dem eller rydde for dem eller synge for dem. Dessverre. Hadde det nå vært så enkelt.

Skrevet

Jo, men jeg får uansett bare kjeft.

Men er ikke du trollemor med de elleve små som synger de for å samle? Hvordan mener du jeg skal kunne ta deg seriøst?

Skrevet

Jasså er det det? Jeg er ute etter råd og tips, men råd og tips som vil hjelpe på min situasjon da helst. Ser du ikke at det er bedre enn tips som ikke hjelper meg?

Det er jo nettopp det å få speseilt de to eldste til å høre og gjøre som jeg sier jeg strever med. Vil ikke hjelpe å kle på dem eller rydde for dem eller synge for dem. Dessverre. Hadde det nå vært så enkelt.

Poenget mitt er at du ville fått støtte hvis du var mer åpen om du er frustrert. Det finnes selvfølgelig ingen easy fix på dette her.

Nå biter du hodet av alle som du ikke synes er til hjelp. Dét er faktisk ganske usympatisk. Jeg prøver å huske at du sikkert er sliten, men skal innrømme at jeg også blir provosert av deg. Utakk er verdens lønn.

Anonymous poster hash: 5a702...f30

Skrevet

Poenget mitt er at du ville fått støtte hvis du var mer åpen om du er frustrert. Det finnes selvfølgelig ingen easy fix på dette her.

Nå biter du hodet av alle som du ikke synes er til hjelp. Dét er faktisk ganske usympatisk. Jeg prøver å huske at du sikkert er sliten, men skal innrømme at jeg også blir provosert av deg. Utakk er verdens lønn.

Dette var skrevet av meg.

Skrevet

Jeg biter ikke hodet av andre enn trollet som er inne for å provosere og som mener jeg skal synge sammen barna. Sånt blir for dumt. Mulig jeg har blandet sammen koder, men det er nå bare trollet som jeg ikke helt greier svelge. 

Ellers svarer jeg på det jeg har prøvd og som ikke funker, dette mest for å vise at jeg har sett svaret, men det var også feil da.

Her inne er det jo klin umulig å gjøre noe rett. Alle er sure uansett.

Skrevet

Men er ikke du trollemor med de elleve små som synger de for å samle? Hvordan mener du jeg skal kunne ta deg seriøst?

Det er vel akkurat dette jeg mener... Du er sint og frekk mot folk som aldri har gjort deg noe. Lykke til med barna, og ha et fint liv.

(Og igjen: jeg troller ikke. Jeg bytter bare ut kjeft og gauling med en liten trudelutt. Du burde prøve, man blir i bedre humør av sang.)

Skrevet

Det er vel akkurat dette jeg mener... Du er sint og frekk mot folk som aldri har gjort deg noe. Lykke til med barna, og ha et fint liv.

(Og igjen: jeg troller ikke. Jeg bytter bare ut kjeft og gauling med en liten trudelutt. Du burde prøve, man blir i bedre humør av sang.)

Skal prøve det når jeg har elleve barn som deg.

Skrevet

Jeg biter ikke hodet av andre enn trollet som er inne for å provosere og som mener jeg skal synge sammen barna. Sånt blir for dumt. Mulig jeg har blandet sammen koder, men det er nå bare trollet som jeg ikke helt greier svelge.

Ellers svarer jeg på det jeg har prøvd og som ikke funker, dette mest for å vise at jeg har sett svaret, men det var også feil da.

Du fremstår jo ikke som noen solstråle selv. De som prøver å svare deg ordentlig får bare beskjed om at det de forslår ikke virker.

Unger er utfordrende og du må rett og slett sette deg litt i respekt. Jeg snakker ikke om å skremme dem, men de må skjønne at det faktisk er du som bestemmer. De er store nok til å gjøre avtaler med. Om de er flinke og gjør det de skal kan dere finne på noe gøy. Tøyser de forsvinner godene. Det kan være alt fra å se film etter middag til å få noe ekstra godt til kvelds.

Du må ta tak nå, kampene blir ikke enklere med årene.

Skrevet

Du fremstår jo ikke som noen solstråle selv. De som prøver å svare deg ordentlig får bare beskjed om at det de forslår ikke virker.

Unger er utfordrende og du må rett og slett sette deg litt i respekt. Jeg snakker ikke om å skremme dem, men de må skjønne at det faktisk er du som bestemmer. De er store nok til å gjøre avtaler med. Om de er flinke og gjør det de skal kan dere finne på noe gøy. Tøyser de forsvinner godene. Det kan være alt fra å se film etter middag til å få noe ekstra godt til kvelds.

Du må ta tak nå, kampene blir ikke enklere med årene.

Men det er jo det jeg er ute etter, hvordan få de til å høre = vise meg respekt. Trusler og konsekvenser som egentlig er straff blir vel ikke å endre på det? Eneste de respekterer er jo når jeg hever stemmen og snakker strengt til dem. DA hører de jo. Men må man altså heve stemmen da? 

Skrevet

Skal prøve det når jeg har elleve barn som deg.

Du, hva har jeg egentlig gjort deg...?

Du kommer nok neppe til å slutte med å kjefte. Du er jo den fødte megge.

Skrevet

Men det er jo det jeg er ute etter, hvordan få de til å høre = vise meg respekt. Trusler og konsekvenser som egentlig er straff blir vel ikke å endre på det? Eneste de respekterer er jo når jeg hever stemmen og snakker strengt til dem. DA hører de jo. Men må man altså heve stemmen da?

Nei, du kan jo prøve med kalling, sjikane og sarkasmer. Det er du øvet i.

Skrevet

Du fremstår som ganske sur altså.

Hva med å koste på seg litt vennlighet mot fremmede mennesker som faktisk tar seg tid til å sette seg ned og skrive et svar for å hjelpe deg?

Anonymous poster hash: f3657...8db

Skrevet

Jeg skrev det jo. Gjør avtaler. 'Er dere flinke får dere xxx etter middag. Kommer dere ikke når jeg roper blir det ingenting av'.

Jeg vet at det er vanskelig å beholde roen, men som du sier er det ikke en god følelse å være en kjeftemamma.

Skrevet

Du, hva har jeg egentlig gjort deg...?

Du kommer nok neppe til å slutte med å kjefte. Du er jo den fødte megge.

Du troller i min tråd. 

Skrevet

Du troller i min tråd.

Rapporter henne

Det er ikke lov med trolling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...