Ophiophagus Hannah Skrevet 1. desember 2016 #76 Skrevet 1. desember 2016 Hvis du leser deg litt opp på barneoppdragelse, så ser du (kort fortalt) at barn som vokser opp med trygge og konsekvente foreldre, ofte blir det du oppfatter som " veloppdragne". Imidlertid har det vist seg at barn som vokser opp med urimelig strenge foreldre, ofte blir utagerende på andre arenaer enn hjemme (som skole eller barnehage). Det har også vist seg at foreldre som er urimelig strenge ofte oppnår barn som lyver. Dette er egentlig helt logisk når du tenker på det. Barna lærer ikke konsekvenser, som man kaller det, og de lærer heller ikke hvorfor det de gjør er feil - men de lærer veldig godt at det er viktig å skjule hva de har gjort for foreldrene sine, for å slippe unna kjeft og strenge straffer. De vet at de vil bli møtt med lite forståelse hvis de forteller hva som har skjedd, de vet også at de vil få kjeft og konsekvenser. Det er derfor veldig viktig å lære barn at det er trygt å snakke med foreldrene sine om hva som har skjedd, også når de har gjort noe galt! Det er mye viktigere enn at de lærer seg at "her er det mor som bestemmer". Så etter min mening oppnår du, ved å være urimelig streng (som du er her) ved å straffe en syvåring ett år etter en hendelse, lærer du han ikke at han må "høre på mor" men du lærer han at han ikke kan stole på mor. Du fremstår som urimelig nå ovenfor familien din, vennene dine, og nå en gjeng med fremmede damer - det er klart du fremstår som urimelig ovenfor din syv år gammle sønn!
Superdolly Skrevet 1. desember 2016 #77 Skrevet 1. desember 2016 Det gjør jeg ikke. Jeg ønsker ikke at mine barn skal være uoppdragne. Jeg er lærer og makan til hvor mange uoppdragne barn det finnes i en og samme klasse. Grøss Anonymous poster hash: a338f...f16 Det er i grunnen skremmende å lese at du er lærer. Når du er i stand til å hevne deg på ditt eget barn et helt år etter forseelsen lurer jeg virkelig på hva du er i stand til å gjøre mot elevene. Jeg håper inderlig at du ikke jobber på skolen der mine barn går/ skal gå, for du høres ut som du er ondskapsfull. En passende konsekvens for å snike i kalenderen er at barnet ikke får noe de dagene det har sneket seg til å åpne. Dette du driver med er verken straff eller konsekvens, det er hevn. Og hevn fungerer særdeles dårlig i barneoppdragelsen.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #78 Skrevet 1. desember 2016 Du er lærer? Fengselslærer da,eller? Anonymous poster hash: 2b4aa...9b9
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #79 Skrevet 1. desember 2016 Nå har jeg lest alle svarene dine, og du har jo overhodet ikke fokus på hva som gjør at barnet ditt lærer av sin adferd for ett år siden. Ditt fokus er å få gjennom din egen mening, statuere et eksempel som kun gir deg tilfredsstillelse og som gir smått med læring til ditt barn. Du oppnår ingenting ved å gi en straff i år for noe han gjorde for et år siden, og det som er verre er at du ikke ser at det er din adferd som skaper problemer nå. Du burde faktisk satt deg ned med barnet når han gjorde det ifjor, og gitt han en passende konsekvens da og så bli ferdig med hendelsen. Det du gjør er å la ditt barn få svi i ett år og det virket som at du nyter det også, og det er skremmende. Ja man skal stå ved det man sier, men en del av lærdommen til et barn er å oppleve at foreldrene tar feil, innrømmer feilen de har gjort og snakker med barnet hvordan dette burde blitt løst annerledes. Du burde satt deg ned med barnet i november og hatt den vanskelige samtalen om hva som skjedde i fjor, hva du sa og at det er feil å straffe han ett år etter. Samtidig burde du gitt klar beskjed om at hvis han gjentok adferden i år så ville årets kalender bli avsluttet uten at han ville fått åpnet de resterende lukene. På den måten ville du fått statuert et eksempel på at sniking ikke er ønskelig adferd og en eventuell straff ville blitt forståelig for barnet ettersom straffen ville kommet umiddelbart etter. Og ikke minst du ville lært barnet ditt at alle kan ta feil (til og med mor), og at det er viktig å rette opp i feilen og ikke ri prinsipper kun for prinsippenes skyld. Det du gjør nå er å si at uansett hvor bra han har oppført seg i 2016 så spiller det ingen rolle for straff får han uansett for hva han gjorde i 2015. Dette er jo kremeksemplet på å sannsynliggjøre at barnet bare gir faen og ikke gidder høre på hva mor sier fordi han uansett får en straff lenge etterpå. Du lærer han ingenting, det eneste du oppnår er en indre glede for deg selv da du tar hensyn til dine egne følelser rundt dette, og for barnet ditt gir du ingen annen lærdom enn at han uansett blir straffet så hvorfor høre etter i det hele tatt. Anonymous poster hash: fdd79...dce
MTF Skrevet 1. desember 2016 #80 Skrevet 1. desember 2016 Definitivt for streng. Helt feil å straffe ham ett år etter "forbrytelsen".
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #81 Skrevet 1. desember 2016 Tipper hi godter seg og gleder seg hele dagen for å se det skuffede fjeset på barnet når han likevel ikke får kalender. Håper det er troll, for en ekte mor skal ikke være skadefro og hevngjerrig Anonymous poster hash: 2b4aa...9b9
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #82 Skrevet 1. desember 2016 Regner med at samme regler gjelder for deg. Derfor får du ikke noe julemat hele jula iår pga godterier du tok ekstra i første klasse. Du får ikke stå noe på ski hele vinteren pga snøballen du kastet i barnehagen. Til sommeren blir det ikke noe is som straff for at du sprutet på en annen i andre klasse. Urimelig ja, men da lærer du nok til en annen gang. Anonymous poster hash: 1ef65...724
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #83 Skrevet 1. desember 2016 Den eneste uten oppdragelse her er deg HI!! Ta til deg det som er skrevet her. Barnet ditt blir ikke "snillere" av denne straffen din. Det eneste er at han trolig kommer til å føler seg utestengt, urettferdig behandlet og usikker. Vil du ødelegge adventstiden hans 1 år etter en dum handling fra hans side? Er det så vanskelig å innrømme feil? Eller er gutten din så ufordragelig at han fortjener dette? Anonymous poster hash: cbbf1...b14
mammadrøm Skrevet 1. desember 2016 #84 Skrevet 1. desember 2016 Kan ikke tro at du er lærer, for så lite pedagogisk hadde du neppe handlet da. Jeg ble ordentlig trist av dette innlegget jeg, du straffer barnet ditt i 24 dager året etter han gjorde noe dumt(som egentlig var ganske uskyldig). Ingen god mor gjør slikt mot sitt barn, det handler ikke om at han kommer til å overleve, for ja det gjør han. Det handler mer om at man må klare å tilgi og gi han en ny sjanse i år! Du starter et innlegg med overskriften "er jeg for streng", noe som betyr at du tydeligvis er i tvil om du gjør rett, men når du får drøssevis med tilbakemeldinger som tilsier at du er for streng så er du overhode ikke lydhør for at du tar feil. Rystet langt inn i hjertet. Hilsen barnevernspedagog
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #85 Skrevet 1. desember 2016 Dette er jo bare trist, HI 😥 Anonymous poster hash: 0e56d...490
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #86 Skrevet 1. desember 2016 Hallo? Det er jo tusen millioner ganger for strengt. Dette er jo bare hårreisende strengt. For en mor! (Har ikke lest alle de andre svarene, så jeg vet ikke hvilken retning diskusjonen har gått i) Anonymous poster hash: 2463c...177
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #87 Skrevet 1. desember 2016 Fikk helt vondt av dette 😢 Kunne jeg aldri gjort mot barna mine. Å selv om jeg aldri hadde gitt en så streng straff har allikevel mitt barn på 10 år aldri gjort noe slikt som ditt barn gjorde i fjor. Så mulig du har feilet allerede? Det var vel ikke særlig veloppdragent det han gjorde i fjor. Greit at man skal være konsekvent og streng. Men det finnes grenser også. Å riktige måter man skal gjøre det på. Dette er ikke en riktig måte! Det grenser til psykisk mishandling. Eller det er det! Anonymous poster hash: 3f92f...ac6
hol(L)y COW Skrevet 1. desember 2016 #88 Skrevet 1. desember 2016 Et år etter? For en 16-åring kunne jeg kanskje skjønne at du ikke gadd året etter, men en 6-åring??
Maibaby:) Skrevet 1. desember 2016 #89 Skrevet 1. desember 2016 Stakkars barn, dette er absolutt ikke greit! Håper du revurderer valget ditt etter å ha lest kommentarene her..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #90 Skrevet 1. desember 2016 Du KAN ikke ha lærerutdannelse. Du har jo ikke peiling på barns utvikling! Dette er ikke oppdragelse i mine øyne, det er en urimelig straff som klmmer til å gjøre barnet sitt usikkert, forskjellsbehandlet og krenket hver dag i 24 dager. Hva tror du det kommer til å gjøre med ham? Hvordan tror du minnene hans om jula kommer til å være framover? Du er ikke bare streng, du er grusom og ond! Min 6-åring spiste opp hele sin sjokoladekalender på en kveld i fjor. Konsekvensen var at han ikke hadde luker å åpne de andre dagene. Passende konsekvens til en som åpner alle pakkene er at han ikke har fler pakker i kalenderen sin. Ikke ta fra ham gleden året etter??? Vet jeg har svart på innlegget før, men jeg helt sjokkert!! Håper du tar til vettet før det er for sent. Og jeg er faktisk enig med hun som nevnte barnevernet, for regner med dette ikke er det eneste tilfellet du viser totalt manglende vurderingsevne når det gjelder barneoppdragelse. Hva skjer om ungene ikke rydder rommet? Ingen bursdagsfeiring? Anonymous poster hash: 69226...10d
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #92 Skrevet 1. desember 2016 Hi her Stakkars unge? Fordi han ikke får kalender? Herregud, tar jo helt av her jo. Og nei, jeg gleder meg ikke over at han blir lei seg, men jeg gleder meg over at han ikke kommer til å gjøre noe slikt igjen. Vi hadde også en episode med eldste rundt samme alder, og han lærte. Nå har jeg verdens mest veloppdragne 9- åring, og det vinner vi alle på. Anonymous poster hash: a338f...f16
mamma_bergen Skrevet 1. desember 2016 #93 Skrevet 1. desember 2016 Jeg tror dette bare er tull. Ingen normalt oppegående menneske og mor kan mene at dette er riktig.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #94 Skrevet 1. desember 2016 Herregud dette må jo være tull, ingen kan være så blåste at de straffer et lite barn ET ÅR etterpå. Er ellers en konsekvent mor og er for grenser, men dette er jo bare helt sykt. Hvis dette er sant: Gratulerer med å ha misforstått totalt! Anonymous poster hash: c9e78...129
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #95 Skrevet 1. desember 2016 Hi her Stakkars unge? Fordi han ikke får kalender? Herregud, tar jo helt av her jo. Og nei, jeg gleder meg ikke over at han blir lei seg, men jeg gleder meg over at han ikke kommer til å gjøre noe slikt igjen. Vi hadde også en episode med eldste rundt samme alder, og han lærte. Nå har jeg verdens mest veloppdragne 9- åring, og det vinner vi alle på. Anonymous poster hash: a338f...f16 Jeg virket ekstremt veloppdragen også da jeg var liten. Jeg var ikke veloppdragen, jeg var redd for pappa. Han var også helt urimelig. Jeg løy og skjulte ting for han, og inni meg raste ett opprør. Ingen så dette, ingen vet dette. Hadde jeg møtt feil personer da hadde jeg lett blitt dratt ut på skråplanet. Som voksen hadde vi et elendig forhold, et kaldt et og jeg dro omtrent aldri på besøk. Han er død nå og greit av det. Anonymous poster hash: 1ef65...724
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #96 Skrevet 1. desember 2016 Hi her Stakkars unge? Fordi han ikke får kalender? Herregud, tar jo helt av her jo. Og nei, jeg gleder meg ikke over at han blir lei seg, men jeg gleder meg over at han ikke kommer til å gjøre noe slikt igjen. Vi hadde også en episode med eldste rundt samme alder, og han lærte. Nå har jeg verdens mest veloppdragne 9- åring, og det vinner vi alle på. Anonymous poster hash: a338f...f16 Og igjen, du misser hele poenget, og det er virkelig skummelt. Det er ikke det at en 6-åring ikke har kalender folk reagerer på, det er måten du tenker på. Måten du "oppdrar" barna dine på. For dette er ikke oppdragelse, dette er en mamma med narsissistiske og psykopatiske trekk... Hvordan har 9-åringen det oppe i dette? Hvordan føles det for en 9-åring å åpne gaver hver dag mens lillebror bare må se på? Hvordan har empatien utviklet seg hos din "ekstremt veloppdragne" 9-åring? Anonymous poster hash: 19f96...94a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #97 Skrevet 1. desember 2016 Hi her Stakkars unge? Fordi han ikke får kalender? Herregud, tar jo helt av her jo. Og nei, jeg gleder meg ikke over at han blir lei seg, men jeg gleder meg over at han ikke kommer til å gjøre noe slikt igjen. Vi hadde også en episode med eldste rundt samme alder, og han lærte. Nå har jeg verdens mest veloppdragne 9- åring, og det vinner vi alle på. Anonymous poster hash: a338f...f16 Fy fader. Stakkars barna dine. Sånne uforholdsmessig store straffer får kanskje barna til å fremstå som "veloppdragne", mens i virkeligheten er de redde, usikre og har konstant klump i brystet. Anonymous poster hash: 2463c...177
Marriet Skrevet 1. desember 2016 #98 Skrevet 1. desember 2016 Hi her Stakkars unge? Fordi han ikke får kalender? Herregud, tar jo helt av her jo. Og nei, jeg gleder meg ikke over at han blir lei seg, men jeg gleder meg over at han ikke kommer til å gjøre noe slikt igjen. Vi hadde også en episode med eldste rundt samme alder, og han lærte. Nå har jeg verdens mest veloppdragne 9- åring, og det vinner vi alle på. Anonymous poster hash: a338f...f16 Det er ikke synd på han fordi han ikke får kalender. Det er synd på han fordi han blir forskjellsbehandlet og straffet i et helt år for en rampestrek. Du forstår virkelig ikke barn, men jeg må si at jeg også tror bare dette er tull etterhvert. Hadde du vært lærer så hadde du hatt evnen til å forstå at det er en grunn til at alle andre i denne tråden er mer eller mindre enig i at det du gjør er galt. Hadde du vært lærer har du tatt utdanning som igjen beviser at du evner å ta i mot lærdom og ikke minst evnen til å reflektere. Enten tuller du om hele opplegget eller så står jeg innefor det jeg skrev tidligere om at du er dum. Dum som et brød og du kommer til å ødelegge barna dine hvis du fortsetter sånn.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #99 Skrevet 1. desember 2016 Hi her Stakkars unge? Fordi han ikke får kalender? Herregud, tar jo helt av her jo. Og nei, jeg gleder meg ikke over at han blir lei seg, men jeg gleder meg over at han ikke kommer til å gjøre noe slikt igjen. Vi hadde også en episode med eldste rundt samme alder, og han lærte. Nå har jeg verdens mest veloppdragne 9- åring, og det vinner vi alle på. Anonymous poster hash: a338f...f16 5 sider, 96 svar, INGEN er enig med deg og likevel tar du ikke snev av selvkritikk. Familie og venner forteller deg at her tar du fei, likevel tar du ikke snev av selvkritikk. Det sier veldig mye om deg. Du trenger seriøst foreldreveiledning, du ødelegger barna dine. I dine øyne fremstår de som veloppdragne, men du forstår virkelig ikke hva det handler om. Et barn skal ta de rette valgene fordi det er oppdratt til å tenke selv, etterhvert forstå konsekvens og har empati, da veldig de rett fordi de selv ønsker å gjøre de rette tingene. Dine barn fremstår som veloppdragne for deg, men de tar de rette valgene av frykt for straffen, fordi de er redd deg og kuet av deg. Det er to veldig forskjellige ting. Anonymous poster hash: 19f96...94a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2016 #100 Skrevet 1. desember 2016 De er vel veloppdragne for de vet at om de gjør en liten feil i oktober blir det ikke sommerferie neste år eller nie annet slikt sykt Anonymous poster hash: 2b4aa...9b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå