Gå til innhold

Er jeg for streng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 7 og 9 åring.

De hadde hver sin pakkekalender i fjor. Jeg gav tydelig beskjed at hvis de åpnet den i skjul, så ble det ingen kalender året etter. 6- åringen den gangen klarte ikke å holde seg. Det blir derfor ingen kalender på ham i år. Flere synes jeg er for streng.. Jeg derimot har ikke dårlig samvittighet, da han visste konsekvensene. Hva synes dere?

Anonymous poster hash: a338f...f16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg var en konsekvens som er helt feil. En konsekvens bør komme temmelig umiddelbart og være direkte knyttet til handlingen. Nå velger du å straffe ungen ett år etter handlingen. Det er så feil som det kan få blitt.

Skrevet

Han var 6 år. Et lite barn som kommer til å huske det året han ikke fikk kalender for resten av livet.

Å gi straffen et år etter 'forbrytelsen' er en vannvittig overreaksjon.

Så ja, jeg syns det er for strengt, slemt og dumt.

Skrevet

Synd at det skal gå utover 9 åringen at 6 åringen ikke hørte etter. Men jeg er jo enig, man skal stå for slike "trusler".

Her blir det for første gang ikke pakkekalender for jeg gidder ikke 😁 Det var helt ok for min 6 åring (jente). Har kjøpt haribo og smarties som skal deles med lillesøster. Ville heller gjort noe sånt istedet tror jeg. De dør ikke om de ikke får pakkekalender 😊

Anonymous poster hash: cebdb...0f9

Skrevet

Ja jeg synes du er for streng.

Dette er en konsekvens som kommer altfor lenge etter gjerningen. Straff må komme med en gang, ikke ett år senere.

Dessuten utvikler de seg mye fra på et år.

Skrevet

Jeg har en 7 og 9 åring.

De hadde hver sin pakkekalender i fjor. Jeg gav tydelig beskjed at hvis de åpnet den i skjul, så ble det ingen kalender året etter. 6- åringen den gangen klarte ikke å holde seg. Det blir derfor ingen kalender på ham i år. Flere synes jeg er for streng.. Jeg derimot har ikke dårlig samvittighet, da han visste konsekvensene. Hva synes dere?

Jeg er veldig for at barn kan lære av konsekvenser, men konsekvenser som kommer 1 år etter for en 6 åring er i vel overkant synes jeg.

Og nå er det vel ikke akkurat det verste et barn kan gjøre, å snike i kalenderen... så ja, jeg synes du er altfor streng i dette tilfellet. Dersom du skulle gi han konsekvenser for dette burde du heller fjernet ett par pakker fra kalenderen i fjor, så hadde han nok lært av det til i år;-)

Anonymous poster hash: 95fd7...981

Skrevet

En 6 åring skjønner fint at man ikke skal åpne ting uten å få lov først. Det er ikke ett lite barn. En 4 åring derimot...

Anonymous poster hash: cebdb...0f9

Skrevet

Ja, det syns jeg var altfor stengt.

Å vente et år med å innfri straffen er slemt.

Anonymous poster hash: 47dcc...a7c

Skrevet

Jeg håper du tuller, hvem gjør sånt!? En ting er å gi en litt kjipere kalender enn du hadde tenkt (sjokokalender til en tier f.eks.), men å forvente at poden skal lære noe som helst av en konsekvens som kommer ett år senere blir for dumt. Han blir lei seg hver dag frem til jul, that's it. Kanskje husker han at det ikke var så kult å ikke ha noe spenning igjen i fjor, jeg vet det var det som skjedde med meg det ene året jeg snoket på alle julegavene (ble ikke tatt), gjorde det ikke igjen for det var ikke noe gøy på julaften, og om ikke han har lært så er det ikke så spennende å snike på en sjokoladekalender.

Skrevet

Det er bare rett og slett slemt og idiotisk å vente ett år med å gi straff.

Anonymous poster hash: 7b0b8...921
Skrevet

Heilt kokko straff, spør du meg.  Konsekvensen for han blei jo i fjor at han ikkje fekk åpne kalendar dag for dag, og dermed gjekk glipp av den spenninga.  Hadde snakka med han om dette i år, og avtalt at han ikkje skulle gjere det slik denne gangen.  Det var jo ikkje akkurat århudrets skandale at han åpna pakkane, og det gjekk berre ut over han sjølv.

Skrevet

Nei nå får du virkelig gi deg. Han var 6 år gammel, og nå, et helt år etter så skal du straffe ham fortsatt?

Er du riktig navlet?

Klart han ikke fatter konsekvensene av en handling et helt år senere?

Anonymous poster hash: dc241...5a6

Skrevet

Ikke greit. Å fjerne et par pakker fra kalenderen i fjor hadde vært innafor. Å straffe en 7 åring for noe han gjorde for et helt år siden er bare ren idioti. Dette lærer han ingenting av annet enn at mamma er urettferdig der eldstemann sitter med kalenderen sin.

Skrevet

Du kan jo ikke straffe barnet ett år senere!

Skrevet

Stakkars unge

Anonymous poster hash: 8b638...bb7

Skrevet

Det var jo en helt idiotisk ting å si og har ikke noe med streng eller ikke streng å gjøre. Slemt er hva det er!

Anonymous poster hash: 41f76...ff1

Skrevet

Synes heller du burde fjernet kalenderen det året, ikke ett helt år etterpå

Anonymous poster hash: 2b4aa...9b9

Skrevet

Ja, du er for streng. Det er ikke rettferdig å forvente at en 6 åring skal tenke konsekvenser og straff ett år fram i tid.

Skrevet

Helt klart for streng. Jeg er ganske så streng selv, men dette syns jeg ikke var greit.

Skrevet

Ja, du er på bærtur. Er du klar over hvor lenge et år er, for et barn!? Du må seriøst revurdere denbe avgjørelsen. Hvis barnet ditt mangler impulskontroll og ikke klarer å holde seg unna kalenderen, så trenger han hjelp og verktøy for å håndtere sine handlinger bedre. Ikke hinsides forsinket straff som ødelegger hele adventstiden!

Anonymous poster hash: 8bf1f...d18

Skrevet

Du er ikke streng.

Du er ond, føleseskald, dummer deg ut og feiler fullstendig i metodene dine.

Det er et år siden, 14% av livet hans siden. Nå er det forsent å straffe.

Du tar en teori og praktiserer den fullstendig feil.

Eneste rette er å ta en prat med gutten, forklare hva som var feil, gi en rimeligere advarsel som faktisk henger sammen med gjerningen og løp ut og kjøp 24 små gaver i løpet av kvelden.

Anonymous poster hash: 1ef65...724

Skrevet

Ja!

6 år... jeg hadde muligens gjort det samme enda og er på mitt 35-år.

Sønnen og samboeren min vet hvordan jeg er, så blir sikkert en og en dag😬

Er det ikke verre enn som så tenker jeg.

Se løsninger istedet... pynt en kurv og legg pakkene hans hver dag i den:)

Han var 6!!! år, sikkert altfor spent og nysjerrig.

Skrevet

Jeg har en 7 og 9 åring.

Dette blir helt feil! De er et år eldre nå og skal ikke straffes for noe som skjedde året før. Konsekvenser er ikke alltid så lett å skjønne seg på når de ikke kommer før året etter. Et år for barn er veeeeldig lenge!

Ikke bare streng, men helt på vidda spør du meg.

Anonymous poster hash: 69226...10d

Skrevet

Ja! Det Er jo helt hinsides!

Han er 6 år😳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...