Gå til innhold

Er vi sære her? Ang julefeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ENE året, som kanskje er det siste de får feiret med den skadde datteren.

Håper dette innlegget kom av at du ikke har lest hele tråden. Hvis ikke MÅ du få litt perspektiv.

Jeg har ikke lest tråden, kun de første innleggene. Det kom ikke frem noen speIelle omstendigheter der, så beklager om jeg støtte noen.

Anonymous poster hash: 7f96b...769

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor kunne dere ikke ha hatt middag 17 og barnet i seng 19? Barnet kunne ha fått åpne gaver før middag. En ettåring er jo nesten mest interessert i papiret uansett.

For meg er middag kl 17 på julaften nesten hellig.

Anonymous poster hash: 04f65...f43

Det var det første barnet og vi syns det var stort å ha barnet med oss på feiringen. Tidspunkt for middag var mindre viktig.

Anonymous poster hash: 7f96b...769

Skrevet

Jeg mener fortsatt at dette fint kan løse seg, men det krever et minimum av tilpasningsvilje fra din bror. Hvis det viktige for ham er å dra hjem halv syv, ser jeg ingen grunn til at middagen ikke kan være litt senere, og så kan barna hans åpne gaver før middag og reise hjem etter dere har spist. Hva sier han til den løsningen?

Han har valget mellom å kreve tidlig middag og feire jul helt uten dere, eller snu litt om på rekkefølgen og se dere til middag. Er han ikke villig til å justere litt, er han mer enn gjennomsnittlig hensynsløs, og da kan dette neppe være første konflikten dere har.

Selv om din familie er uenig i deres prioriteringer, bør de ha gangsyn nok til å se at her er sterke følelser involvert. Vil de ikke ta hensyn til det, blir det kanskje koseligere for dere å feire jul uten dem, uansett.

Skrevet

Jeg forstår meg ikke på så fryktelig lite tilpasningsdyktige folk.

Det er mulig du er litt for steil, men det var din bror som begynte "galskapen"!

Dine barn er heller ikke så særlig store. Har en 10 åring selv. Er vel heller litt på at en tilpasser seg de største barna, og ikke de minste som ikke kommer til å huske noe av jula, eller forstå seg på stort så uansett.

Din bror bør se det hele i litt perspektiv og ikke bare ha noen oppkonstruerte behov, som alle må ta hensyn til. Han har rikelig med alternativer.

Anonymous poster hash: 4c2d1...49e

Skrevet

Syntes synd på foreldrene dine som har så bortskjemte unger!

Spis kl 16 da, så må alle fire litt på kravene.

Snakk om å ødelegge juleaften for en liten bagatell. Bare for å være vanskelig.

Dere kommer til dekket bord. Regnet heller ikke med at vi snakker spleiselag her!

Skam dere!

Skrevet

Dere kommer til dekket bord. Regnet heller ikke med at vi snakker spleiselag her!

Skam dere!

Liten bagatell??? At min mann og barn ønsker å tilbringe tid med en datter og søster som kanskje ikke lever neste jul,er en bagatell???

Er vel heller du som bør skamme deg dypt og inderlig,og kryss fingrene for at du aldri havner i vår situasjon!

Anonymous poster hash: 06fe4...161

Skrevet

Det er jo bare helt tydelig at dere ikke kan feire sammen, du og broren din. Dere har ulike behov. Så kan dere heller feire sammen igjen når dere har mulughet til det. Synd det ikke ble avklart litt tidligere.

Unødvendig av deg å bli sur på broren din, og absolutt ingen grunn til å bli sur på moren din. Du og din bror har jo akkurat like store preferanser til julefeiringen. Like sære begge to. Jeg skjønner godt begges behov,men ikke kranglinga.

Anonymous poster hash: dcb31...ec6

Skrevet

Jeg synes ikke dere er sære.

Skjønner godt dere vil besøke stedatteren din, det er deres juletradisjon!

Har ikke familien din fått det med seg?

Og uansett synes jeg ikke at jula skal omrokeres fordi noen har småbarn og kjører rutinekjør.

Dette barnet kan vel legges hos besteforeldrene.

Kanskje det er din brors kone som bestemmer ,og at han kommer litt i skvis her.

Skrevet

Det er jo bare helt tydelig at dere ikke kan feire sammen, du og broren din. Dere har ulike behov. Så kan dere heller feire sammen igjen når dere har mulughet til det. Synd det ikke ble avklart litt tidligere.

Unødvendig av deg å bli sur på broren din, og absolutt ingen grunn til å bli sur på moren din. Du og din bror har jo akkurat like store preferanser til julefeiringen. Like sære begge to. Jeg skjønner godt begges behov,men ikke kranglinga.

Hvem har nevnt krangling? At min mor la på er ensbetydende med krangling? Hun er sur,jeg er skuffet

Både min bror og foreldre er klar over vår "tradisjon" på julaften,slik har det vært de siste årene.

Vi prioriterer et barn som ikke vil få feiret så mange julaftner,kunne aldri gjort om på det.

Skrevet

I år skal alle samles hos mine foreldre på julaften,det er noen år siden sist.

Min bror og svigerinne har 3 barn i alderen 7 til 1 år, vi har 3 barn i alderen 10 til 3 år.

I dag ringte min mor og sa julemiddagen ble servert så tidlig som kl 15,for de andre måtte dra senest 18.30 fordi barna skulle legge seg. Ærlig talt,det er julaften!

Vi har mange tradisjoner som vi vil holde på, og som våre barn gleder seg til,så kl 15 blir altfor tidlig for oss. Jeg sa til min mor at da ble vi hjemme og feiret for oss selv. Hun ble sint og kjeftet i vei,og mente at vi var urimelige.

Er vi det? Eller min bror/svigerinne som legger føringer for alle andre på julaften fordi deres barn må legges til normal tid?

Min mor la på med meg,så jeg planlegger nå julefeiring her hjemme med mann og barn.

Får min støtte

Mine barn får vere vakne så lenge som dei vil. Kose seg med sine gaver

Anonymous poster hash: ccbb5...726

Skrevet

Dine foreldre har invitert deg og din bror med familier på middag klokken 17.  Din mor og din bror har endret på tidspunktet uten å spørre deg om råd.  Det er ufint.  Din mor kunne ringt deg, sagt at din bror ønsket å endre tidspunktet og så kunne dere forsøkt å finne en ny løsning som passet alle involverte planer.  

Nå har dine foreldre invitert deg med familie på middag.  De har så endret til et tidspunkt som ikke passer dere.  Og på toppen av det hele blir din mor sur.  

Det er en ting å be om å justere en avtale, det er en annen ting å diktere hva du og din familie skal gjøre på julaften.    

Det er mange som har sterke tradisjoner i julen, deres tradisjon involverer et alvorlig sykt barn.  

For å bevare freden i familien bør du ta kontakt med din mor, forklare at mannen din prioriterer sitt alvorlig syke barn, din bror prioriterer vanlig leggetid på julaften.  Siden det ikke lar seg forene velger du, din mann og deres barn å bli hjemme i julen.  Foreslå at dere heller treffes en av juledagene.  Ønsk dem en god jul.

Anonymous poster hash: 14ff0...7b8
Skrevet

Moren din er helt på bærtur. Så ufint! Jeg hadde høflig takket nei, og presisert at planene for øvrig ikke kan endres. Selvfølgelig er prioriterer man et barn fremfor øvrig familie!

Skrevet

Liten bagatell??? At min mann og barn ønsker å tilbringe tid med en datter og søster som kanskje ikke lever neste jul,er en bagatell???

Er vel heller du som bør skamme deg dypt og inderlig,og kryss fingrene for at du aldri havner i vår situasjon!

Jeg leste hovedinnlegget ditt,og der står det ABSOLUTT INGENTING om det du skriver her!

Det har kommet inn flere sider med svar, og jeg har ikke lest alle sammen. Jeg gikk ut ifra det du skrev først. Du må jo legge alle fakta på bordet om du ønsker ett konstruktivt svar.

Nå som du faktisk forteller om ett sykt barn, endrer der SELVSAGT alt!

Klart hensynene skal rettes mot dere npr situasjonen er som den er.

Grusomt å måtte gå igjennom det dere gjør nå 😢

Håper alt ordner seg for dere, for barnet og at julen blir flott.

Skrevet

Selvsagt skal dere tilbringe tid med den syke datteren. Det høres ut som om hun ikke vet hvilken dag det er og heller ikke husker tradisjoner fra i fjor.

Hva med å tilbringe lillejulaften hos henne, gå innom en tur på julaften og så rekker dere middagen? Kirken kan du vel få i alle andre dager og heller bruke den tiden med familien og den syke datteren?

Barna er også viktige her, selv om de har en syk søster. Kanskje de hadde satt mer pris på å feire jul med slekta enn å sitt i kirka og feire jul alene hjemme, kun fordi mor skal ha tradisjonene sine?

Tradisjoner kan tilpasses. Du kan gå i kirka 1.juledag istedenfor julaften, dere kan tilbringe flere dager men kortere tid hver gang hos den syke søsteren og dere kan lage nye tradisjoner som føres videre til neste år.

Jeg har aldri skjønt hvorfor det er så viktig å spise middag kl 17.00? Kan man ikke legge opp dagen etter barna?

Vi gjør det på vår måte. Spiser en god lunsj med alt mulig godt sammen med besteforeldre og oldeforeldre hjemme hos oss. Så åpnes gavene. Man har gått å sett på gavene siden dagen før så man har hatt god tid til å glede seg og kjenne på kriblingen i magen.

Vi går på sein gudstjeneste utpå ettermiddagen. På kvelden samles alle mine søsken hos foreldrene mine og spiser julemiddag. Vi koser oss lenge med bordet. Så går vi rundt juletreet, spiller brettspill, spiser kaker og godteri og koser oss. Alle overnatter og det er madrasser overalt på gulvene utpå kvelden!

Neste morgen spiser vi julefrokost før vi reiser hjemover utpå ettermiddagen. Da leker vi med gaver og tar en luftetur ut.

Det ble for sent med de minste med gaver etter middag. Hvorfor vente med gaver til de har lagt seg? Dessuten ble det for kaotisk med 5 med følge og 3-4 barn hver og skulle åpne gaver sammen!

Anonymous poster hash: 043e8...8d7

Skrevet

Selvsagt skal dere tilbringe tid med den syke datteren. Det høres ut som om hun ikke vet hvilken dag det er og heller ikke husker tradisjoner fra i fjor.

Hva med å tilbringe lillejulaften hos henne, gå innom en tur på julaften og så rekker dere middagen? Kirken kan du vel få i alle andre dager og heller bruke den tiden med familien og den syke datteren?

Barna er også viktige her, selv om de har en syk søster. Kanskje de hadde satt mer pris på å feire jul med slekta enn å sitt i kirka og feire jul alene hjemme, kun fordi mor skal ha tradisjonene sine?

Tradisjoner kan tilpasses. Du kan gå i kirka 1.juledag istedenfor julaften, dere kan tilbringe flere dager men kortere tid hver gang hos den syke søsteren og dere kan lage nye tradisjoner som føres videre til neste år.

Jeg har aldri skjønt hvorfor det er så viktig å spise middag kl 17.00? Kan man ikke legge opp dagen etter barna?

Vi gjør det på vår måte. Spiser en god lunsj med alt mulig godt sammen med besteforeldre og oldeforeldre hjemme hos oss. Så åpnes gavene. Man har gått å sett på gavene siden dagen før så man har hatt god tid til å glede seg og kjenne på kriblingen i magen.

Vi går på sein gudstjeneste utpå ettermiddagen. På kvelden samles alle mine søsken hos foreldrene mine og spiser julemiddag. Vi koser oss lenge med bordet. Så går vi rundt juletreet, spiller brettspill, spiser kaker og godteri og koser oss. Alle overnatter og det er madrasser overalt på gulvene utpå kvelden!

Neste morgen spiser vi julefrokost før vi reiser hjemover utpå ettermiddagen. Da leker vi med gaver og tar en luftetur ut.

Det ble for sent med de minste med gaver etter middag. Hvorfor vente med gaver til de har lagt seg? Dessuten ble det for kaotisk med 5 med følge og 3-4 barn hver og skulle åpne gaver sammen!

Jeg skal ha mine tradisjoner? Har du lest tråden? Det er jentas far og søsken som insisterer på at det skal være slik vi alltid har gjort etter ulykken. Barna mine har opplevd ting ingen burde som små. Det var andre som døde i den ulykken som sto barna like nær som søsteren som overlevde. Så at de virkelig vil ha tid med søsteren forstår jeg veldig godt. De to eldste pusler om henne og får respons i form av smil tilbake,så hva jenta forstår eller ikke er det ingen som vet.

Å endre på vårt opplegg er uaktuelt. Hva hvis dette er siste julen hun lever? Så skal jeg måtte si til hennes søsken at nei vi kunne ikke være sammen med henne sist julaften fordi onkel måtte hjem for å legge barna siden! Derfor måtte vi reise tidlig for å rekke middagen.

Forventer vel egentlig ikke at mennesker uten samme erfaring skal forstå,men familien min som har sett hvilken innvirkning dette har hatt på barna ja.

Skrevet

Jeg skal ha mine tradisjoner? Har du lest tråden? Det er jentas far og søsken som insisterer på at det skal være slik vi alltid har gjort etter ulykken. Barna mine har opplevd ting ingen burde som små. Det var andre som døde i den ulykken som sto barna like nær som søsteren som overlevde. Så at de virkelig vil ha tid med søsteren forstår jeg veldig godt. De to eldste pusler om henne og får respons i form av smil tilbake,så hva jenta forstår eller ikke er det ingen som vet.

Å endre på vårt opplegg er uaktuelt. Hva hvis dette er siste julen hun lever? Så skal jeg måtte si til hennes søsken at nei vi kunne ikke være sammen med henne sist julaften fordi onkel måtte hjem for å legge barna siden! Derfor måtte vi reise tidlig for å rekke middagen.

Forventer vel egentlig ikke at mennesker uten samme erfaring skal forstå,men familien min som har sett hvilken innvirkning dette har hatt på barna ja.

Men kan dere ikke være sammen med henne fra dere står opp og til middagen begynner? I tillegg er dere vel hos henne de andre dagene i julen også?

Skrevet

Men kan dere ikke være sammen med henne fra dere står opp og til middagen begynner? I tillegg er dere vel hos henne de andre dagene i julen også?

Det står vel ikke bare på HI og hennes familie. Det handler like mye om hva som kreves av pleie, medisiner, mat og hvor lang tid dette tar. Og om personalet på institusjonen. Blir helt matt over hvor mye disse foreldrene skal tilrettelegge for et barn som er "friskt" og må legge seg kl 19.

Skrevet

Det ble for sent med de minste med gaver etter middag. Hvorfor vente med gaver til de har lagt seg? Dessuten ble det for kaotisk med 5 med følge og 3-4 barn hver og skulle åpne gaver sammen!Anonymous poster hash: 043e8...8d7

Det å tilbringe tid med den syke datteren er da ikke bare for datterens del.

Selv om hun kanskje ikke vet hvilken dag det er går det hele minst liken mye ut på å lage fine juleminner for de som er igjen. Da skjønner jeg at det er viktig å gjøre på selve julaften.

Å lage juleminner med resten av slekta har man mange andre år å gjøre det på.

Skrevet

Hi dere er ikke sære. Bror og din mor er , og noen av hønene her inne. Ei sidestilte deres behov og brors denne dagen. Seriøst det er jo vanvidd! Å legge en frisk ettåring så julaften slutter halv 7... er liksom like sterk grunnlag til å stå på sitt som hi og familien sin situasjon? Virkelig? Visse folk har rare meninger altså. Igjen din bror og mor er helt blåst.

Skrevet

Det å tilbringe tid med den syke datteren er da ikke bare for datterens del.

Selv om hun kanskje ikke vet hvilken dag det er går det hele minst liken mye ut på å lage fine juleminner for de som er igjen. Da skjønner jeg at det er viktig å gjøre på selve julaften.

Å lage juleminner med resten av slekta har man mange andre år å gjøre det på.

Kan bare trykke en liker derfor siterer jeg det også fordi jeg liker det så innmari godt! 😁

Skrevet

Er du seriøs??

Anonymous poster hash: 27293...4b1

Skrevet

Skam dere!

Les hele tråden så kan vi se om du endrer mening om hvem som burde skamme seg!

Anonymous poster hash: 3e6f7...7d5

Skrevet

Djeezus, er det rart det er krig i verden... Ja dere høres sære ut. Ikke noe å krangle og lage bråk for. Jeg vil tro dere og barna deres ikke får noe varige men eller traumer av å spise middag klokka 15 istedet for 17.

Anonymous poster hash: ff8b6...969

Jo akkurat i denne situasjon kan det faktisk hende at de fåt varige men av å ikke få feire jul Med sin døende søster

Anonymous poster hash: 912e7...d68

Skrevet

Håper virkelig at mange av svarene her er som de er fordi folk ikke har lest hele tråden!!!

Eller mener dere det er viktigere å ta hensyn til en frisk 1-åring (og sikkert de to eldre barna også...) som MÅ legge seg klokka sju, enn å ta hensyn til en familie som med stor sannsynlighet feirer den siste julen sammen med en datter/søster?????!! I så fall er det GRUSOMT at dere kan ha sånne meninger!!!

Anonymous poster hash: 00716...d3c
Skrevet

Men at det går av da! Du og din bror må bare feire hver for dere. Jeg skjønner inderlig godt at det er viktig for dere å spise senere så dere får vært sammen med jenta på dagen. Men din bror er jo ikke dumt som ønsker å spise tidlig på grunn av sine barn. Dere har begge hvert deres å ta hensyn til. Så får din mor velge hvem hun vil feire med. Kanskje annenhvert år frem til dere har mulighet til å feire sammen igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...