Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #26 Skrevet 13. november 2016 Høres ut som dere er like sære begge to, dere er vel oppdratt av samme mora Bror forventer å få det på sin måte, du blir sur og nekter komme fordi du ikke får det på din måte, og mor kjefter og legger på midt i samtalen. Koselig familie.... Du sier det er lenge siden sist dere feiret sammen, det går vel an for alle å tilpasse seg dette året, for å glede besteforeldrene og for å få en feiring med mange hensyn til å gå så smidig som mulig. Kan ikke broren din overnatte da, og legge barna sine der dere er til normal tid? Eller dere finner en middelvei og spiser middag klokken 16. Eller barna til broren din åpner halvparten av gavene på morgenen evt, før middag? Dere høres like lite samarbeidsvillige ut alle mann. Anonymous poster hash: 3d02f...8ef
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #27 Skrevet 13. november 2016 Tenker dette er trolling da den motsatte enden av problemstillingen ble diskutert her forrige uke. Da var det forslag om å spise middag tidligere. Jeg personlig ville tilpasset meg de med små barn. Og at ungene blir skuffet fordi det blir pakker tidligere kjøper jeg ikke. Derfor. TROLL TROLL TROLL. Anonymous poster hash: 6413c...06e Skrik troll så mye du vil. Vi har en halvtime å kjøre,og skal blant annet i kirken,og mannen har sine ting han gjør på julaften uten at jeg går nærmere inn på hva. For han er det utelukket å droppe det da det er sterke følelser i bildet. Min bror har sagt at de firer ikke på klokkeslettet. Vi har alltid spist julemiddagen kl 17,også da våre barn var små,vår yngste er 3 år. Vi synes det er tåpelig å holde på leggetid på julaften,de har heller aldri forsøkt å la barna være lenger oppe så de kan ikke si at barna blir grinete,for det vet de ikke. Synes også synd på deres eldste som får så kort julekveld. HI Anonymous poster hash: 06fe4...161
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #28 Skrevet 13. november 2016 Skrik troll så mye du vil. Vi har en halvtime å kjøre,og skal blant annet i kirken,og mannen har sine ting han gjør på julaften uten at jeg går nærmere inn på hva. For han er det utelukket å droppe det da det er sterke følelser i bildet. Min bror har sagt at de firer ikke på klokkeslettet. Vi har alltid spist julemiddagen kl 17,også da våre barn var små,vår yngste er 3 år. Vi synes det er tåpelig å holde på leggetid på julaften,de har heller aldri forsøkt å la barna være lenger oppe så de kan ikke si at barna blir grinete,for det vet de ikke. Synes også synd på deres eldste som får så kort julekveld. HI Anonymous poster hash: 06fe4...161 Dere trenger ikke avslutte julekvelden bare fordi din bror gjør det. Forøvrig høres dere sære ut hele gjengen. Anonymous poster hash: 00c52...5d1
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #29 Skrevet 13. november 2016 Skrik troll så mye du vil. Vi har en halvtime å kjøre,og skal blant annet i kirken,og mannen har sine ting han gjør på julaften uten at jeg går nærmere inn på hva. For han er det utelukket å droppe det da det er sterke følelser i bildet. Min bror har sagt at de firer ikke på klokkeslettet. Vi har alltid spist julemiddagen kl 17,også da våre barn var små,vår yngste er 3 år. Vi synes det er tåpelig å holde på leggetid på julaften,de har heller aldri forsøkt å la barna være lenger oppe så de kan ikke si at barna blir grinete,for det vet de ikke. Synes også synd på deres eldste som får så kort julekveld. HI Anonymous poster hash: 06fe4...161 Som mor til to hvor den ene var grei selvom rutiner ble brukt og den andre absolutt ikke var det synes jeg du lyder veldig sjefete. Så du vet bedre enn foreldrene hvordan barna hans reagerer? Det kjøper jeg ikke. Familien trodde også at jeg var hysterisk når jeg holdt på leggetidene for vår yngste. "Ja men han leker jo fint. Han takler da fint å være oppe litt til". Jotakk. Det de ikke så var så hele natten som fulgte hvor ungen ikke greide å finne roen og våknet konstant natten igjennom hvoretter både han og jeg var helt knust neste dag og hele den dagen var ødelagt. Men det så jo familien ikke. Så de syntes jeg var urimelig når jeg holdt på leggetid for ham. I tillegg greide vi aldrig å få satt ham i bilen uten at han våknet og så hadde vi det gående så med mindre vi kunne overnatte var kvelds besøk første ca 2 år et problem. Jeg var lut lei å bli stemplet som hysterisk - men jeg var ikke villig til å la hele 1.juledag være ødelagt for familien vår fordi guttungen og jeg var ødelagt etter en håpløs natt. I dag er han 7 år og kan fint være oppe til midnatt på nyttårsaften uten problemer, så jeg har ikke skapt et rutinemonster, om noen tror det. Men som helt liten hadde han det behovet. Slik var det bare. Så kort sagt: Ikke Vær så hånlig over for din bror. Sannsynligvis synes han også at det er kjipt å måtte ta hensyn til barnet på den måten. Den store hemmeligheten er at det blir jul likevel også selvom man gjør ting litt anderledes enn normalt. Anonymous poster hash: 8587c...073
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #30 Skrevet 13. november 2016 For meg er det helt utenkelig å spise middag kl 15. Vi gjør det aldri ellers og ihvertfall ikke på julaften. Vi har også barn med søvnvansker som man ikke kan forskyve noen timer uten å måtte betale for det i flere uker etterpå. Men vi ville da aldri forlange at andre skulle vende om sine vaner ( er virkelig ikke mange i Norges land som spiser middag kl 15 nå om dagen) for oss. Vi har løst det sånn som andre foreslo lenger opp med at vi kom før de andre og åpnet gaver for så å avslutte kvelden med middag (selv om vi heller aldri avslutter dagen så tidlig som 1830). Veldig koselig det også. De andre kjører vanlig julaften. For meg høres det ut som din bror evt brors samboer egentlig ikke har så lyst å feire jul sammen med dere og besteforeldrene og gjør seg litt kostbar nå. Synd at de bruker ungene til det, for det kan stigmatiserer ungene opp gjennom årene for resten av familien. Jeg ville ha gjort som deg å feiret alene hjemme. Dere er absolutt ikke sære. Vi har også mange tradisjoner med sterke følelser knytret til som man ikke rekker til kl 15 julaften. Anonymous poster hash: 1ed77...aec
Superdolly Skrevet 13. november 2016 #31 Skrevet 13. november 2016 Jeg synes også du er sær. Jeg kan skjønne at din mor ble lei seg her. Jeg har to barn som var særdeles fleksible ifht rutiner og fint tålte å være lengre oppe en kveld. Og så har jeg et barn som var helt avhengig av å slavisk følge leggetiden og de faste rutinene. Og det var ikke bare å legge barnet hos besteforeldre og bære det sovende ut i bilen. Barnet våknet garantert uansett tiltak, klarte ikke å roe seg igjen og natten som fulgte ble et hylende mareritt med et barn som ikke sovnet igjen. Og dermed var også neste dag ødelagt. Og det var jeg ikke villig til, bare fordi voksne folk er så rigide at de ikke kan rikke på en eneste rutine på julaften. Litt paradoksalt forresten, at man er så rigid selv mens man uten videre forventer at de aller minste må være mer fleksible.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #32 Skrevet 13. november 2016 Ja kanskje broren din er litt sær, men der er du å synes jeg. Da v¨rt barn var 1 år måtte vi følge soverutiner, ellers ble det er helvete i flere kvelder etterpå. Dagen etter stod hun da opp grytidlig å grein seg gjennom store deler av den. Kan noe slikt være grunnen? Jeg ville aldri avlyst familiejula bare for å få det på min måte. Barna dine har det nok gøy selv om mat og gaver er tidligere enn ellers. Så kan dere bli igjen på kaker etter de andre har reist. Hvor koselig blir det vel om de godtar å spise senere nå? Anonymous poster hash: c4d32...1cd
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #33 Skrevet 13. november 2016 Ja kanskje broren din er litt sær, men der er du å synes jeg. Da v¨rt barn var 1 år måtte vi følge soverutiner, ellers ble det er helvete i flere kvelder etterpå. Dagen etter stod hun da opp grytidlig å grein seg gjennom store deler av den. Kan noe slikt være grunnen? Jeg ville aldri avlyst familiejula bare for å få det på min måte. Barna dine har det nok gøy selv om mat og gaver er tidligere enn ellers. Så kan dere bli igjen på kaker etter de andre har reist. Hvor koselig blir det vel om de godtar å spise senere nå? Anonymous poster hash: c4d32...1cd Nå har hi og hennes familie tradisjoner som er viktige for dem og det er ingen automatikk i at det er hi sine tradisjoner som skal vike og ikke broren sin familie som skal tilpasse seg. Anonymous poster hash: 4bc27...4aa
Gjest Antarctica Skrevet 13. november 2016 #34 Skrevet 13. november 2016 Ja, dere er sære. Når din bror har en unge på et år, så tilpasse man deretter. Det er snakk om bare noe få år til med tidlig middag. Det er tross alt jul, en familie høytidig. Syns derfor det er drøyt å true med å være hjemme pga den lille bagateller. For 3 år siden begynte vi også med tidlig middag siden min lillebror og kona fikk unge. Og siden den tid har vi alltid hatt julemiddag kl.15.30. Det fungerer faktisk helt utmerket, siden julegave utpakking tar sin tid. Og vi merkes at ungene er mer roligere nå som gavene åpnes litt over kl.17 kontra før så sent som langt over kl.19. Og de får også mer tid til å leke med julegavene sine før de stuper i seng. Alt i alt har tidlig julemiddag ført til mye positiv til vår familie iallefall. Prøv nå et år, så får dere heller se an hvordan det går. Funker ikke det, så er det ikke forsent å endre planen til neste år. Anonymous poster hash: cb292...d72 Alle har da hatt ettåringer. Newsflash: de er bare ett år én gang. Det kan bli litt tullete på 1.juledag, men så er det jo også fridag den 26. De greier sikkert å få ungen i tur igjen før han/hun skal tilbake i barnehagen...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #35 Skrevet 13. november 2016 Klart du må få lov til å følge deres julerutiner. En 1-åring bør da pokker meg tilpasse de voksnes ønsker, først som sist. Og moren din, hvem er det hun tror hun er som ikke først og fremst tar hensyn til deg og din familie?! Curlingforeldre får altså de mest uspiselige ungene. Det er du kroneksempelet på. Anonymous poster hash: d9194...c20
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #36 Skrevet 13. november 2016 Dette kan jo løses ganske enkelt ved at julen blir feiret hos din bror og svigerinne. Da kan de legge barna akkurat når det passer de. Men mistenker egentlig at denne løsningen ikke passer for broren til HI. Anonymous poster hash: d049d...51d
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #37 Skrevet 13. november 2016 Dette kan jo løses ganske enkelt ved at julen blir feiret hos din bror og svigerinne. Da kan de legge barna akkurat når det passer de. Men mistenker egentlig at denne løsningen ikke passer for broren til HI. Anonymous poster hash: d049d...51d Nei de orker ikke "det styret" med å ha julefeiringen hjemme hos seg selv. Dere som sier at vi må vike for våre tradisjoner osv,dere vet selvfølgelig ikke hva det er siden jeg har unnlatt å skrive det,men nå bryr jeg meg ikke om jeg blir gjenkjent. Mannen har et eldre barn som ble skadet for livet for noen år tilbake,og hun bor i bolig da hun krever døgnkontinuerlig pleie. Vi er sammen med henne til det er tid for julemiddagen. Det er viktig for de andre barna at hun også får feiret jul,vi vet ikke hvor lenge vi har henne. Så ja,da er vi sære som feirer hjemme og gjør som vi har gjort de siste årene. Anonymous poster hash: 06fe4...161
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #38 Skrevet 13. november 2016 Jeg skjønner broren din som vil legge barna til vanlig tid og jeg skjønner at dere ikke vil begynne så tidlig, men det var kanskje ikke så lurt av deg å bli sur på telefonen. Det hadde vært lurere å si at det blir vanskelig for dere og at du kunne snakke med broren din for å finne en løsning som passer for begge. Ring han og minn han på hva dere gjør på formiddagen og spør om de kan komme tidlig og åpne gaver, så kan dere komme f.eks16.30 så dere kan spise middag da, før de drar hjem og dere kan bli lenger. Anonymous poster hash: af518...f63
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #39 Skrevet 13. november 2016 Ja. Du er kjempesær. Du er invitert bort, men du liker ikke vertinnens planer og blir snurt og avlyser. Sykt dårlig folkeskikk. Anonymous poster hash: b3f12...1ab
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #40 Skrevet 13. november 2016 Jeg likte ideen til hun over, at de kommer kl 15, åpner litt gaver, så kommer dere til julemudsag klokken 17.00 og når de går hjem fortsetter dere å åpne gaver Anonymous poster hash: 15337...48e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #41 Skrevet 13. november 2016 Ja. Du er kjempesær. Du er invitert bort, men du liker ikke vertinnens planer og blir snurt og avlyser. Sykt dårlig folkeskikk. Anonymous poster hash: b3f12...1ab Den opprinnelige planen var kl 17! Det er min bror og svigerinne som har fått mine foreldre til å endre på planen. Anonymous poster hash: 06fe4...161
Nebbdyret Skrevet 13. november 2016 #42 Skrevet 13. november 2016 Eg tenker at alle i utgangspunktet kan vere litt fleksible. Har sjølv opplevd å stoppe midt i gaveopning for at dei med små born kunne legge dei. Då styrte me det slik at ungane fekk opna alle sine pakkar, med innslag av ei og anna vaksengave. Når ungane var lagde fortsette me vaksne med resten av våra gåver og kosa oss vidare utover kvelden. Men eg har også nokre ting som eg ikkje går på kompromiss med når det kjem til Julafta. Og det må vere greit at vi vaksne også har ting som blir prioritert på Julafta, for meg er det m.a. tradisjon med Askepott og då er eg utilgjengelig. Noko alle veit 😅 Så det å ver fleksibel treng ikkje bety du må endre alle planane til din familie. Kan det vere ei løysing å ha middag 16.30, så får bror din og familie enten opne pakkar før, eller vere med på utpakking til dei må gå 18. 30?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #43 Skrevet 13. november 2016 Nei, du er overhodet ikke sær. Hadde nektet selv, og feiret hjemme. Og moren din kan bli så sur hun bare vil, det er hun som sitter der kl 18:30 alene på julekvelden. Blir så oppgitt av foreldre som må holde rutiner uansett hva. Bare tull at man ikke kan strekke ut en dag i året,når man har fridager påfølgende. Og små barn bør også læres å legges andre steder. De foreldrene som er nazi på leggerutiner uansett hva, er det som oftes for egen del. For de selv vil ha fred og ro, og orker ikke grinete unger. De skyver bare ungene foran seg når egentlig de vil er å ta hensyn til dem selv. Nå kommer mange til å hyle opp, og skrike det ene og det andre. Ingen tvil om at barn er forskjellige, og at noen krever andre rutiner enn andre. Men at man ikke kan strekke ut et par timer eller legge, er bare for at man selv ikke orker. De kan bare argumentere så mye de vil, men alle rundt vet jo at de i bunn og grunn det. Derfor trenger dere ikke ta hensyn til slike ting. Dere trenger heller ikke endre deres tradisjoner. Bare til å feire hjemme og kose dere sammen. Så kan dere heller ha en av juledagene sammen. Brunsj burde jo passe ypperlig for broren din f.eks.... Anonymous poster hash: 88081...2cf
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #44 Skrevet 13. november 2016 Nei, du er overhodet ikke sær. Hadde nektet selv, og feiret hjemme. Og moren din kan bli så sur hun bare vil, det er hun som sitter der kl 18:30 alene på julekvelden. Blir så oppgitt av foreldre som må holde rutiner uansett hva. Bare tull at man ikke kan strekke ut en dag i året,når man har fridager påfølgende. Og små barn bør også læres å legges andre steder. De foreldrene som er nazi på leggerutiner uansett hva, er det som oftes for egen del. For de selv vil ha fred og ro, og orker ikke grinete unger. De skyver bare ungene foran seg når egentlig de vil er å ta hensyn til dem selv. Nå kommer mange til å hyle opp, og skrike det ene og det andre. Ingen tvil om at barn er forskjellige, og at noen krever andre rutiner enn andre. Men at man ikke kan strekke ut et par timer eller legge, er bare for at man selv ikke orker. De kan bare argumentere så mye de vil, men alle rundt vet jo at de i bunn og grunn det. Derfor trenger dere ikke ta hensyn til slike ting. Dere trenger heller ikke endre deres tradisjoner. Bare til å feire hjemme og kose dere sammen. Så kan dere heller ha en av juledagene sammen. Brunsj burde jo passe ypperlig for broren din f.eks....Anonymous poster hash: 88081...2cf Ja, du har helt rett. De av oss som ikke strekker leggetiden i flere timer for barna gjør det for vår egen del, fordi vi ( sitert) vil ha fred og ro og orker ikke grinete unger. Synes DU det er digg med grinete unger som aller helst bare vil sove? Hvem er mest ego her,tro? Anonymous poster hash: 15337...48e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #45 Skrevet 13. november 2016 Ja, du har helt rett. De av oss som ikke strekker leggetiden i flere timer for barna gjør det for vår egen del, fordi vi ( sitert) vil ha fred og ro og orker ikke grinete unger. Synes DU det er digg med grinete unger som aller helst bare vil sove? Hvem er mest ego her,tro? Anonymous poster hash: 15337...48e HI her.Må si jeg synes bror og svigerinne er mest ego, med tanke på at min mann og våre barn ønsker å feire litt jul med en kjær datter og søster som kanskje ikke lever neste jul! Anonymous poster hash: 06fe4...161
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #46 Skrevet 13. november 2016 HI her. Må si jeg synes bror og svigerinne er mest ego, med tanke på at min mann og våre barn ønsker å feire litt jul med en kjær datter og søster som kanskje ikke lever neste jul!Anonymous poster hash: 06fe4...161 Dette var ikke til deg,hi, men til hun over, som jeg siterte. Forøvrig synes jeg dere begge bør jekke dere litt. La de åpne gaver først, så kommer dere og spiser 16.00, åpner resten av gavene og når de går hjem tar dere frem julekakene. Se løsninger sammen,det er jul Anonymous poster hash: 15337...48e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #47 Skrevet 13. november 2016 Dette var ikke til deg,hi, men til hun over, som jeg siterte. Forøvrig synes jeg dere begge bør jekke dere litt. La de åpne gaver først, så kommer dere og spiser 16.00, åpner resten av gavene og når de går hjem tar dere frem julekakene. Se løsninger sammen,det er jul Anonymous poster hash: 15337...48e Min bror firer ikke,så da blir det hjemmejul i år. Anonymous poster hash: 06fe4...161
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #48 Skrevet 13. november 2016 HI her. Må si jeg synes bror og svigerinne er mest ego, med tanke på at min mann og våre barn ønsker å feire litt jul med en kjær datter og søster som kanskje ikke lever neste jul! Anonymous poster hash: 06fe4...161 Om dere hadde trukket dere fra feiringen pga dette ville ingen blitt snurt. At du furter som en unge fordi dere ikke automatisk blir prioritert er bare ufint. Stakkars moren din som prøver å tilpasse seg alle og bare får kjeft. Dere må åpenbart feire hjemme fremover. Å feire som en storfamilie krever smidighet som dere mangler Anonymous poster hash: d9194...c20
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #49 Skrevet 13. november 2016 Om dere hadde trukket dere fra feiringen pga dette ville ingen blitt snurt. At du furter som en unge fordi dere ikke automatisk blir prioritert er bare ufint. Stakkars moren din som prøver å tilpasse seg alle og bare får kjeft. Dere må åpenbart feire hjemme fremover. Å feire som en storfamilie krever smidighet som dere mangler Anonymous poster hash: d9194...c20 Ja den smidigheten er vi nok foruten så lenge situasjonen er slik den er,og det er helt greit. Anonymous poster hash: 06fe4...161
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #50 Skrevet 13. november 2016 Men er dere fra tidlig morgen frem til klokken 17.00 på rommet til den syke datteren ( og er hun bevisst at det er julaften og ikke en vanlig tirsdag?) Sier både du, bror din, mor, mannen, alle nei til å inngå kompromisset 16.00 istedenfor 15.00 og 17.00?? Anonymous poster hash: 15337...48e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå