Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #1 Skrevet 13. november 2016 I år skal alle samles hos mine foreldre på julaften,det er noen år siden sist. Min bror og svigerinne har 3 barn i alderen 7 til 1 år, vi har 3 barn i alderen 10 til 3 år. I dag ringte min mor og sa julemiddagen ble servert så tidlig som kl 15,for de andre måtte dra senest 18.30 fordi barna skulle legge seg. Ærlig talt,det er julaften! Vi har mange tradisjoner som vi vil holde på, og som våre barn gleder seg til,så kl 15 blir altfor tidlig for oss. Jeg sa til min mor at da ble vi hjemme og feiret for oss selv. Hun ble sint og kjeftet i vei,og mente at vi var urimelige. Er vi det? Eller min bror/svigerinne som legger føringer for alle andre på julaften fordi deres barn må legges til normal tid? Min mor la på med meg,så jeg planlegger nå julefeiring her hjemme med mann og barn. Anonymous poster hash: 06fe4...161
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #3 Skrevet 13. november 2016 Jeg hadde gjort som dere og blitt hjemme, enkelt og greit. Anonymous poster hash: 4bc27...4aa
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Dere er ikke sære nei... Anonymous poster hash: a095a...4b3
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 Om det er en fast tradisjon at dere spiser til en viss tid , mener jeg at dine foreldre burde fortsatt med dette ! Så får heller de som ikke ønsker dette komme før og reise tidligere og spise /få med seg det de rekker! De kan ikke forvente å få alt tilpasset dems rutiner! Anonymous poster hash: 6de1c...3d7
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 Her ville jeg funnet et kompromiss eller jenket meg veldig. Tenk hvor mye din mor gleder seg til julefeiring med alle sine. Prøv å sette deg inn i hennes situasjon; hva om dette var dine voksne barn og barnebarn. Synes du og din bror må finne frem til løsningen som passer best mulig for alle parter. Kanskje dere kan ta gaveåpning hjemme? Anonymous poster hash: 00c52...5d1
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 Dere er ikke sære. Håper ikke mine søsken blir sånn den dagen de får barn. Her er barna våkne eller så har vi hatt med vogna som vi jar lagt barnet i om det skulle være behov for det. Men vi har ikke hatt behov for det. Jeg har drøya kvilingen litt lenger ut på dagen og latt barnet sove så lenge som mulig. Første barnet var 11 mnd den første julen og det gikk strålende. Minsten var 6 måneder på første jul og sov litt i vippestolen vi hadde med. Ikke vært noen sure miner på ungene noen av julene Anonymous poster hash: 27f91...255
hysterika Skrevet 13. november 2016 #8 Skrevet 13. november 2016 (endret) Kan dere ikke få til et kompromiss? At dere f.eks. alle spiser middag hos din mor, og så kan dere dra videre til andre ting når broren din drar hjem? Endret 13. november 2016 av hysterika
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #9 Skrevet 13. november 2016 Ja dere er litt sære. Man truer ikke med å utebli fra julefeiring fordi man ikke får spise middag på et visst klokkeslett. Alle som har småbarn på julaften vet at det kan være stressende. Unger er spente, foreldre er spente, man vil gjerne nyte maten og man vil gjerne ha litt opplagte unger til pakkeåpningen eller nissebesøk. Vi har hatt en unge som klarte omstilling av rutiner uten noen problemet og ett barn som måtte legges på et visst klokkeslett hver eneste dag fram til hun var 1,5 år. På julaften da hun var 10 måneder ble julemiddagen tilpasset barnets rutiner. I fjor hadde vi besøk av mannen søster med familie. Minstemann på ett årer livredd fremmede så da ble det ingen nisse det året - selv om våre unger er vant til at nissen kommer. Vi trumfet ikke igjennom vår tradisjon når vi visste at det kom til å ødelegge kvelden for et barn og to andre foreldre! Anonymous poster hash: 3b9e1...346
Yellow Brick Road Skrevet 13. november 2016 #10 Skrevet 13. november 2016 Julemiddag klokka tre hadde ikke vært aktuelt her hos oss, og avslutning av julefeiringa klokka halv syv hadde vært enda mindre aktuelt. Vi hadde også takket pent nei og feiret hjemme.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #11 Skrevet 13. november 2016 Ja dere er litt sære. Man truer ikke med å utebli fra julefeiring fordi man ikke får spise middag på et visst klokkeslett. Alle som har småbarn på julaften vet at det kan være stressende. Unger er spente, foreldre er spente, man vil gjerne nyte maten og man vil gjerne ha litt opplagte unger til pakkeåpningen eller nissebesøk. Vi har hatt en unge som klarte omstilling av rutiner uten noen problemet og ett barn som måtte legges på et visst klokkeslett hver eneste dag fram til hun var 1,5 år. På julaften da hun var 10 måneder ble julemiddagen tilpasset barnets rutiner. I fjor hadde vi besøk av mannen søster med familie. Minstemann på ett årer livredd fremmede så da ble det ingen nisse det året - selv om våre unger er vant til at nissen kommer. Vi trumfet ikke igjennom vår tradisjon når vi visste at det kom til å ødelegge kvelden for et barn og to andre foreldre! Anonymous poster hash: 3b9e1...346 Ja ja. .. Da får vi være sære da,og ta hensyn til våre egne barn. HI Anonymous poster hash: 06fe4...161
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #12 Skrevet 13. november 2016 Hva med å forslå noe midt i mellom? Det vanlige er vel middag kl 17, så kanskje kl 16 i stedet da? Din bror og svigerinne kan holde barna oppe _litt_ lengre, og dere kan spise middag _litt_ tidligere. Anonymous poster hash: e0c11...61f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #13 Skrevet 13. november 2016 Fastsatt avslutningstid hadde jeg regelrett nekta, ser for meg panikken når noen sitter lengre med niddagen og desserten kommer etter skjema. Får jo ikke noen julelunsj heller når man må stresse avgårde for å spise middag lenge før jula ringes inn. Dere er IKKE sære! Det er det leggetidsnaziene som er. Anonymous poster hash: 576b9...30c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #14 Skrevet 13. november 2016 Ja dere er litt sære. Man truer ikke med å utebli fra julefeiring fordi man ikke får spise middag på et visst klokkeslett. Alle som har småbarn på julaften vet at det kan være stressende. Unger er spente, foreldre er spente, man vil gjerne nyte maten og man vil gjerne ha litt opplagte unger til pakkeåpningen eller nissebesøk. Vi har hatt en unge som klarte omstilling av rutiner uten noen problemet og ett barn som måtte legges på et visst klokkeslett hver eneste dag fram til hun var 1,5 år. På julaften da hun var 10 måneder ble julemiddagen tilpasset barnets rutiner. I fjor hadde vi besøk av mannen søster med familie. Minstemann på ett årer livredd fremmede så da ble det ingen nisse det året - selv om våre unger er vant til at nissen kommer. Vi trumfet ikke igjennom vår tradisjon når vi visste at det kom til å ødelegge kvelden for et barn og to andre foreldre! Anonymous poster hash: 3b9e1...346 Synes det er forskjell på om det kommer nisse eller ei, og spise kl.15.30.... her har vi spist til vanlig tid 17-17.30 med småbarn i hus. Og lagt de enten i vogn eller reiseseng der vi har vært. I fjor var vi ikke hjemme før etter kl.23, men 2 1/2 åringen var fortsatt våken. Hadde fått tilbud å legge seg, men koste seg med jevngamle søskenbarn og sovnet derfor ikke før vi kom hjem. Har feiret jul med mine søskenbarn et år. De dro kl.20. For å dra hjem for å åpne flere julegaver.. ble en kort feiring da synes jeg. Anonymous poster hash: b6281...d3c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #15 Skrevet 13. november 2016 Tenker det er at det er broren din med familie som er litt sære. Å spise middag tidligere, tenker jeg vel at alle bør kunne takle, men å avslutte 18.30 er mer spesielt. Skjønner at barn er forskjellige, og at noen er avhengige av rutiner. Vi har heller ikke hatt småbarn våkne til midnatt selv om det er julaften, men det er jo flere måter å gjøre det på. Ofte kan de yngste legge seg der de er når det trengs, enten det er på et gjesterom, på besteforeldrenes soverom eller i en vogn. Og så kan de løftes forsiktig i bilen når de skal dra hjem. Mange barn som er vant til stramme rutiner, tåler et avbrekk i rutinen ved spesielle anledninger. Nå skriver du ingenting om avstanden mellom foreldrene dine og de to andre familiene. Er det langt å kjøre? Hvis det er langt, kanskje det er rom for at den ene familien overnatter hos besteforeldrene? Når flere familier skal feire jul sammen, kan ikke alle få det akkurat slik de alltid har hatt det og insistere på å gjennomføre alle sine tradisjoner hvis de ikke sammenfaller med de andre. Men alle må gi og ta litt. Anonymous poster hash: 45b3e...8a8
Kamomille Skrevet 13. november 2016 #16 Skrevet 13. november 2016 Tenker det er at det er broren din med familie som er litt sære. Å spise middag tidligere, tenker jeg vel at alle bør kunne takle, men å avslutte 18.30 er mer spesielt. Skjønner at barn er forskjellige, og at noen er avhengige av rutiner. Vi har heller ikke hatt småbarn våkne til midnatt selv om det er julaften, men det er jo flere måter å gjøre det på. Ofte kan de yngste legge seg der de er når det trengs, enten det er på et gjesterom, på besteforeldrenes soverom eller i en vogn. Og så kan de løftes forsiktig i bilen når de skal dra hjem. Mange barn som er vant til stramme rutiner, tåler et avbrekk i rutinen ved spesielle anledninger. Nå skriver du ingenting om avstanden mellom foreldrene dine og de to andre familiene. Er det langt å kjøre? Hvis det er langt, kanskje det er rom for at den ene familien overnatter hos besteforeldrene? Når flere familier skal feire jul sammen, kan ikke alle få det akkurat slik de alltid har hatt det og insistere på å gjennomføre alle sine tradisjoner hvis de ikke sammenfaller med de andre. Men alle må gi og ta litt. Anonymous poster hash: 45b3e...8a8 Det står da ingenting om å avslutte julefeiringen kl 18:30? Det står heller ikke noe om når HI vanligvis spiser julemiddag. Det eneste aom er oppgitt er at HI har MANGE tradisjoner de ønsker å beholde (uten at det er oppgitt hvilke), at julemiddagen blir servert kl 15 og at den ene familien kommer til presse hjem kl 18:30. De andre kan vel da fortsette feiringen?
Mostly Harmless Skrevet 13. november 2016 #17 Skrevet 13. november 2016 Nå skal jeg foreslå et kompromiss som kanskje kan passe begge parter. Jeg forstår det slik at TS med familie har tradisjoner tidligere på dagen, mens bror med familie enten har barn med store søvnproblemer eller er fryktelig sære. Uansett, hva med om bror med barn møter tidlig, åpner litt gaver og koser seg med besteforeldrene. Så kommer TS med familie til det som for dem er vanlig tid, og middagen forskyves deretter. Bror med familie kan da reise hjem etter middag, mens TS med familie etter middag åpner pakker og koser seg med besteforeldrene. Ikke optimalt, kanskje, men dere får litt tid sammen, og bestemor slipper å velge hvem hun skal ta hensyn til.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #18 Skrevet 13. november 2016 Ja, dere er sære. Når din bror har en unge på et år, så tilpasse man deretter. Det er snakk om bare noe få år til med tidlig middag. Det er tross alt jul, en familie høytidig. Syns derfor det er drøyt å true med å være hjemme pga den lille bagateller. For 3 år siden begynte vi også med tidlig middag siden min lillebror og kona fikk unge. Og siden den tid har vi alltid hatt julemiddag kl.15.30. Det fungerer faktisk helt utmerket, siden julegave utpakking tar sin tid. Og vi merkes at ungene er mer roligere nå som gavene åpnes litt over kl.17 kontra før så sent som langt over kl.19. Og de får også mer tid til å leke med julegavene sine før de stuper i seng. Alt i alt har tidlig julemiddag ført til mye positiv til vår familie iallefall. Prøv nå et år, så får dere heller se an hvordan det går. Funker ikke det, så er det ikke forsent å endre planen til neste år. Anonymous poster hash: cb292...d72
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #19 Skrevet 13. november 2016 Jeg tenker at det er helt innafor at dere velger å feire hjemme for å holde på deres tradisjoner. Og helt innafor at broren din vil dra hjem tidlig. Dere får bare feire hver for dere frem til barna er store nok til at dere er enig i hvordan dere vil ha det! Vi legger også opp til tidlig middag nå når barna er veldig små, men da hjemme hos oss selv, så får besøket velge om de vil komme eller ikke Anonymous poster hash: dcb31...ec6
Sokkedyret Skrevet 13. november 2016 #20 Skrevet 13. november 2016 Synes både dere og de andre er litt sær. Sært å bli hjemme på grunn av tidlig middag og sært å si at en må reise hjem kl 18.30 på julaften. Her bør en kunne bli enig om et kompromiss! Jeg er fan av tidlig julemiddag da så vi rekker å få gjort litt før barna blir trøtt og grinete. Men jeg innfinner meg med slik vertskapet bestemmer og hadde aldri funnet på å bli hjemme fordi jeg er uenig med klokkeslett for middagen.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #21 Skrevet 13. november 2016 Dere er sære og bortskjemte hele gjengen!! Dere burde takke uansett, broren din burde tilpasse seg. Det burde dere alle! Tenk så heldige dere er! Også krangler dere om det fineste som er; julemiddag med nærmeste familie! Dere kommer til og med til innkjøpt mat og dekket bord! Skjerp dere!!! Anonymous poster hash: 15a19...2ab
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #22 Skrevet 13. november 2016 Julemiddag spises klokka 17 når julen ringes inn. Jeg er også litt nazi i forhold til leggetider og vi feirer derfor hjemme. Vil ikke pålegge andre å følge våre tradisjoner. Og orker heller ikke farta rundt med trøtte unger og et lass med gaver. Alle er velkommen og feiringa avsluttes ikke selv om barna legger seg. Så kanskje din bror kunne ha invitert alle til seg, så kan barna deres legge seg i rett tid. Ellers var det et godt forslag over her med at de åpnet gaver først, så middag. Anonymous poster hash: 04f65...f43
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #23 Skrevet 13. november 2016 Dere er ikke sære! Det er det de andre som er! Hvis de må legge barna til fast tidspunkt på selveste julaften så burde de holde seg hjemme! Ikke ødelegge kvelden for resten av familien. Jeg blir så oppgitt av slike folk!!! Men synes synd på din mor som står midt mellom og sikkert bare vil at alle skal ha det fint! Anonymous poster hash: bd307...d10
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #24 Skrevet 13. november 2016 Jeg synes dere begge virker sære og lite smidige jeg. Dere burde klare å finne en løsning som begge kan leve med. Virker som dere begge oppfører dere som små drittunger som forventer at alle skal ta hensyn til dere. Anonymous poster hash: 120f4...09c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #25 Skrevet 13. november 2016 Tenker dette er trolling da den motsatte enden av problemstillingen ble diskutert her forrige uke. Da var det forslag om å spise middag tidligere. Jeg personlig ville tilpasset meg de med små barn. Og at ungene blir skuffet fordi det blir pakker tidligere kjøper jeg ikke. Derfor. TROLL TROLL TROLL. Anonymous poster hash: 6413c...06e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå