Gå til innhold

Det er snakk om EN teskje sukker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det er jo problemet. At det som er vanlig ikke er bra. Se på barnebrusen på McDonald's f.eks. Da den ble lansert ble den reklamert for som en brus "hele familien kan dele". Det som altså var vanlig for en hel familie å dele er det som er vanlig at barn i dag konsumerer alene. På slutten av 1800-tallet var årlig gjennomsnittlig inntak av sukker på 17 gram i året. I dag kan et barn spise 17 gram på en helt vanlig tirsdag uten at vi tenker over det en gang.

Det som er vanlig å konsumere i vår kultur er helt ekstremt. Det er boller og wienerbrød på barseltreff, det er godis på lørdager (og gjerne litt på fredag og søndag også), det er kake i bhg hver gang noen har bursdag, vi spiser kjeks og boller når vi har besøk, sukker i kaffen, i youghurten, i frokostblandinger og what not. Et sted må vi kutte...

Anonymous poster hash: 5ecfc...fef

Morsomt at du sammenlikner med kostholdet på 1800 tallet. Da var det dårlige kostholdet en vesentlig årsak til at gjennomsnittlig levealder var på ca 40 år og at de som hadde råd til mer sukker mm levde flere tiår lengre enn de fattige.

Anonymous poster hash: 70a17...08f

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Men blir ikke noe av innholdet borte under oppvarming? Og når molekylene knuses? Bare lurer altså, har ikke så mye peiling på det, synes bare at det smaker friskere og bedre.

Drikk for all del det du syns er best! Men innholdet blir ikke borte, pasteurisering er under kokepunktet (når melka koker, endres jo smak og lukt radikalt.) Og å knuse fettet betyr at det ikke lenger samler seg som fløte øverst i flaske/kartong. Hele innholdet er "like fett".

Skrevet

Helt enig. Og veldig interessant. Jeg har nemlig tenkt at det er en del overvektige folk på min alder (i 20/30-årene), og lurt på om det bare er vår generasjon eller om det er sånn man bare blir når man blir eldre. Det hadde vært interessant å sammenligne 80-90-tallsbarn med øvrige generasjoner hva gjelder overvekt.

Og til de som sier at de som har fanatiske foreldre får barn som svinger andre veien. Det hender selvfølgelig av og til, men jeg tror at de fleste følger sine foreldres verdier og livsvaner i det meste (ikke til punkt og prikke, men sånn ca.). Jeg vokste opp med en mor som var opptatt av å være sunn. Vi fikk (litt) helsekostgodteri på lørdager og drakk brus kun på julaften og i bursdager. Jeg spiste ikke Grandiosa (utenom hjemme hos andre) før jeg var i tenårene. Nå i dag blir ikke det sett på som like ekstremt lenger, heldigvis. Det var ikke alltid like gøy for meg da jeg vokste opp. Selvfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne fått nugatti på matpakka på fredager... men nå i dag er jeg utrolig glad for det. Jeg "skeiet ut" med mye dårlig mat da jeg kunne begynne å velge mer selv. Spiste mye halvfabrikata og gatekjøkken og godis. Men det var en periode på noen år. Og nå vet jeg hvor stor forskjell det er på hvordan man føler seg. Det er en enorm forskjell. Det er et annet liv.

Det er ikke noe galt med én t-skje sukker i mnd. men det er en skje her og en skje der, og til sammen blir det alt for mye. Går du 100 år tilbake i tid var vårt årlige sukkerinntak på 17 gram i året(!). Når du da ser hva vi spiser i løpet av et år er det jo helt sykt.

(Til orientering er eplemosen økologisk og det er ren eplemos ;))

Vil tro disse 17 gram var raffinert sukker, og at karbohydrater fra korn, melk og frukt ( epler og pærer) og bær IKKE er tatt med i dette 17 gram i året. For 100 år siden var vel sukker neste ukjent, i den form vi har det i dag, men sukker fantes jo da også.. I form av karbohydrater i f.eks Brunost, brød, grøt, POTETER,- ikke minst,- MASSE karbohydrater.... Mange overlevde vel på potet, og vil tro inntak av karbohydrater fra poteter oversteg i stor grad 17g ren sukker i ÅRET!!!!

Anonymous poster hash: 7dbcd...143

Skrevet

SLutt å "belønn" storinnkjøp av brus og potetgull! Vil mye heller ha en bok brus på 0,33l til 10 kr ink.pant,- og kjøpe 2 hver til barna når det er helg. Mer enn nok,- og de kan få to smaker i tillegg! La helle store flasker ha en dyrere. Er barna uenig om brus kjøper vi 2 eller 3 sorter,- da 1,5 liter hver,- slik at de får viljen,- og tre slike flasker er gjerne rimeligere enn to mindre bokser (vi handler tilbud, må spare også)... Da ender det opp med at vi voksne også tar oss brus (det er IKKE nødvendig for vår del, men vi har jo kjøpt det og da "må man" drikke opp....

Det samme med potetgull,- hvorfor koster det, -på tilbud 20 kr for en SVÆÆÆÆR pose potetgull, igjen, man vil ha flere smaker og kose seg med,- og vi kjøper to eller tre,. alle blir åpnet, har ikke samvittighet til å kaste,- og vi spiser opp alt. Hva med å la småposer (maks størrelse som potetskruene fra Maarud, gjenre mindre) være mye rimeligere! For ikke å snakke om at naturlige nøtter er MYE dyrere enn de som er olja og salta.. Kan jo gjøre det selv, og moderere innholdet,- men når prisene er slik!!!

Store sjokoladeplater, 20 kr stk på tilbud, hva med å la "sjokoladebarene" koste 5 kroner. Tenker størrelse  toppris,- New Energi som maks størrelse her også.... Så kunne barna fått hver sin plate, smakt av hverandre og fått "flere smaker",- og vært fornøyd......Og vi foreldre hadde også kunne kjøpt oss en liten en hver..:Ikke kjøpe en stor plate hver,- fordi vi vil ha ulike smaker,- også sitte og stappe i oss....

Det er jo selvmotsigende dette,- men pris blender,- og fornuft når det kommer til usunn mat og at det er BEDRE og kaste rester enn å spise opp når det kommer til dette,- det "når ikke inn":.... Og tror ikke vi er alene. Og vi er en over snittet sunn familie, aktive og slanke og i form hele hurven. JEG finner oss ikke "over snittet sunne";- men vi får stadig høre det...... For kun få år siden, i middelhavsland, så fantes ikke store poser med snack eller sjokoladeplater større enn 100 gram. Nå begynner det å komme,- og man ser også der større og større folk. I Kroatia henger de litt etter,- var der i fjor,- og der var det så moro med "bittesmå" poser med saltsnack i alle varianter og små sjokolader til en slikk og ingenting...Kunne kjøpe 4-5 sjokolader og kose oss med,- dele på og være fornøyd, og det tilsvarte under en storplate vi kjøper her hjemme....3poser salt kjeks og snack i ass sorter inneholdt mindre enn en pose Maarud potetgull her hjemme i gram....

Jeg tror det er HER kampen må starte. La små kvanta av usunn mat/altså snop og snack være rimeligere pr.enhet,- la usunn mat prises dyere og "dump" prisene på de sunneste alternativ..F.eks  La sukkerfri, proteinrike meieriprodukter koste MYE mindre enn i dag,- og sett opp pris på de med fruktpureer og sukker tilsatt..... For det hjelper ikke å BARE øke priser på usundt!! Priser på sunn må MER ENN tilsvarende NED!! og belønn småkjøp av brus og godteri. Det tror jeg på en 5års periode hadde slått ut dramatisk helsemessig.... Man må BELØNNES for å spise sunnere,- ikke straffes for å spise usundt,- det er det som funker,- tror jeg...

Gjest Antarctica
Skrevet

Vil tro disse 17 gram var raffinert sukker, og at karbohydrater fra korn, melk og frukt ( epler og pærer) og bær IKKE er tatt med i dette 17 gram i året. For 100 år siden var vel sukker neste ukjent, i den form vi har det i dag, men sukker fantes jo da også.. I form av karbohydrater i f.eks Brunost, brød, grøt, POTETER,- ikke minst,- MASSE karbohydrater.... Mange overlevde vel på potet, og vil tro inntak av karbohydrater fra poteter oversteg i stor grad 17g ren sukker i ÅRET!!!!

Du er klar over at potetene la grunnlaget for befolkningsveksten over hele Europa etter krisa i seinmiddelalderen, ikke sant? Og at da potetplantene fikk en sykdom som ødela avlingene, døde folk i hopetall av sult? Poteter er ikke gift...

Karbohydrater i form av glykose er den eneste næringen hjernen kan oppta.

(Det forklarer muligens en del her...)

Skrevet

Du er klar over at potetene la grunnlaget for befolkningsveksten over hele Europa etter krisa i seinmiddelalderen, ikke sant? Og at da potetplantene fikk en sykdom som ødela avlingene, døde folk i hopetall av sult? Poteter er ikke gift...

Karbohydrater i form av glykose er den eneste næringen hjernen kan oppta.

(Det forklarer muligens en del her...)

Mulig jeg ordla meg dårlig. Jeg er glad i poteten jeg :) Og kom med disse eksemplene i forhold til at 17 gram sukker, må være SUKKER og ikke karbohydrater i andre former enn såkalt raffinert sukker...

Skrevet

Jeg snek det ikke inn? Det er jo fakta at det er en trend i tiden å få små babyer og ha tynne barn. Og det er det helst de tynne og unge mødrene som syns er viktig.

Hi

Anonymous poster hash: 28381...f9f

Evt det faktum at tynne mødre er tynne fordi de faktisk tenker på kostholdet og har barn som er tynne av samme grunn? 🤔

Anonymous poster hash: eed3b...ceb

Skrevet

Amen!! Jeg er så enig! Barnet vårt er 2 år og får aldri godteri av oss, annet enn hjemmelaget som er raffisert sukkerfri. Vi bruker å tilby henne mye mat før hun skal steder vi vet det serveres mat vi ikke ville gitt henne, men som vi heller ikke kan nekte henne. Det hjelper betraktelig, for når barnet er mett, forsyner barnet seg mindre i selskap 😊

Anonymous poster hash: 811f7...fec

Synest rett og slett du er litt søt 😍 Slik holdt vi på med eldste også, litt småhysyeriske førstegangsforeldre. Så kom nr 2 og 3 og vi har endret holdninger, samt at vi er tryggere på oss selv og har ikke behov for å følge hver eneste råd og retningslinje vi kommer over.

Skrevet

Evt det faktum at tynne mødre er tynne fordi de faktisk tenker på kostholdet og har barn som er tynne av samme grunn? 🤔

Selvsagt

Tynn er det overordna målet, at ungene er i fare for å få mangelsykdommer og/eller spiseforstyrrelser er ikke viktig.

Hi

Skrevet

Mulig jeg ordla meg dårlig. Jeg er glad i poteten jeg :) Og kom med disse eksemplene i forhold til at 17 gram sukker, må være SUKKER og ikke karbohydrater i andre former enn såkalt raffinert sukker...

Neida, jeg skjønte godt poenget ditt😊

Anonymous poster hash: f06e0...1d5

Skrevet

Men blir ikke noe av innholdet borte under oppvarming? Og når molekylene knuses? Bare lurer altså, har ikke så mye peiling på det, synes bare at det smaker friskere og bedre.

Ingenting blir borte - men uhomogenisert melk er litt sunnere for kroppen, da de knuste fettmolekyler er mindre enn de originale og dermed enkelt passerer over i blodet.
Skrevet

Men det er jo problemet. At det som er vanlig ikke er bra. Se på barnebrusen på McDonald's f.eks. Da den ble lansert ble den reklamert for som en brus "hele familien kan dele". Det som altså var vanlig for en hel familie å dele er det som er vanlig at barn i dag konsumerer alene. På slutten av 1800-tallet var årlig gjennomsnittlig inntak av sukker på 17 gram i året. I dag kan et barn spise 17 gram på en helt vanlig tirsdag uten at vi tenker over det en gang.

Det som er vanlig å konsumere i vår kultur er helt ekstremt. Det er boller og wienerbrød på barseltreff, det er godis på lørdager (og gjerne litt på fredag og søndag også), det er kake i bhg hver gang noen har bursdag, vi spiser kjeks og boller når vi har besøk, sukker i kaffen, i youghurten, i frokostblandinger og what not. Et sted må vi kutte...

Syns alltid det er litt tåpelig å sammenligne enkelte ting med fortiden... Nå er det vel et faktum at levealderen den gang var generelt MYE lavere enn det er i dag? Ergo vi får i oss mye mer av sunnere næring i dag enn på 1800 tallet. Det er summen av alt som du sier... Så ikke trekk ut et enkelt element fra 1800 tallet.... For øvrig helt enig i måtehold og bevissthet... Men fanatisme slår som regel feil  ut. ;) Så lenge foreldrene er våkne på det, så gjør ikke den ENE skjea med sukker på grøten i barnehagen noe... 

Anonymous poster hash: 10cb0...3bc

Skrevet

Synest rett og slett du er litt søt 😍 Slik holdt vi på med eldste også, litt småhysyeriske førstegangsforeldre. Så kom nr 2 og 3 og vi har endret holdninger, samt at vi er tryggere på oss selv og har ikke behov for å følge hver eneste råd og retningslinje vi kommer over.

For oss handler det ikke om å være hysterisk (som for øvrig er et ord jeg synes misbrukes her inne), men om å være kvalitetsbevisst. Alt sukker vi klarer å holde barnet unna er gull verdt. Barnet vårt vet ikke en gang hva godteri er og det er supert eks når vi er på handletur. Hva er vitsen med å fremskynde introduksjonen av søtsaker? Det at småbarn på død og liv må ha sukker for å kose seg tror jeg er bare noe vi voksne innbiller oss.

Skrevet

For oss handler det ikke om å være hysterisk (som for øvrig er et ord jeg synes misbrukes her inne), men om å være kvalitetsbevisst. Alt sukker vi klarer å holde barnet unna er gull verdt. Barnet vårt vet ikke en gang hva godteri er og det er supert eks når vi er på handletur. Hva er vitsen med å fremskynde introduksjonen av søtsaker? Det at småbarn på død og liv må ha sukker for å kose seg tror jeg er bare noe vi voksne innbiller oss.

Vi er trygge på oss selv ettersom vi ikke følger "saueflokken" og trives med det 😊

Skrevet

Mulig jeg ordla meg dårlig. Jeg er glad i poteten jeg :) Og kom med disse eksemplene i forhold til at 17 gram sukker, må være SUKKER og ikke karbohydrater i andre former enn såkalt raffinert sukker... Anonymous poster hash: 7dbcd...143

Dette er et tema jeg ikke vet voldsomt mye om - men jeg har lest at fattigfolk i byene stort sett hadde prim eller sirup på brødet (hvis de hadde noe på brødet), så derfor overrasket det meg at de kun fikk i seg 17 gram sukker i året... Det betyr vel kanskje at veldig mange ikke hadde til "smør på brødet"?

Gjest Antarctica
Skrevet

Ingenting blir borte - men uhomogenisert melk er litt sunnere for kroppen, da de knuste fettmolekyler er mindre enn de originale og dermed enkelt passerer over i blodet.

Fett passerer ikke gjennom tarmveggen, slik jeg lærte på skolen i alle fall. Det spaltes ved hjelp av gallen.

Gjest Antarctica
Skrevet

Alt dét er i alle fall jeg helt enig i. Ikke noe problem der.

Men å frelse en hel barnehage over på "usukret jordbærpuré og ceylonkanel" på grøten - det er bare veldig, veldig far fetched.

Skrevet

Fett passerer ikke gjennom tarmveggen, slik jeg lærte på skolen i alle fall. Det spaltes ved hjelp av gallen.

Om det allerede er spaltet går langt mere av det rett i blodet. Man opptar en mindre prosentdel av det naturlige fettet enn av det knuste i den homogeniserte melken.

Anonymous poster hash: d78f6...639

Gjest Antarctica
Skrevet

Om det allerede er spaltet går langt mere av det rett i blodet. Man opptar en mindre prosentdel av det naturlige fettet enn av det knuste i den homogeniserte melken.

Anonymous poster hash: d78f6...639

Aha. Da fikk jeg vite noe nytt.

Skrevet

Selvsagt

Tynn er det overordna målet, at ungene er i fare for å få mangelsykdommer og/eller spiseforstyrrelser er ikke viktig.

Hi

Herregud, er det dette dere som er feitere innbiller dere? At vi er kun opptatt av å være tynn og da oppdrar barn med spiseforstyrrelser?

Jeg er tynn FORDI jeg er sunn. Tynn er ikke målet, men en konsekvens.

Helt fra barnsben av så føler jeg kroppen fungerer bedre med et sunt kosthold. Dette påvirker selvfølgelig kostholdet til hele familien. MEN jeg er ingen fanatiker og barna spiser det de blir tilbudt, om det så er salat eller grøt med sukker på.

Men jeg er så inderlig lei at de dere mener er helt blåst i hodet og fanatisk angående sukker er de tynne med de tynne barna.

Skrevet

Herregud, er det dette dere som er feitere innbiller dere? At vi er kun opptatt av å være tynn og da oppdrar barn med spiseforstyrrelser?

Jeg er tynn FORDI jeg er sunn. Tynn er ikke målet, men en konsekvens.

Helt fra barnsben av så føler jeg kroppen fungerer bedre med et sunt kosthold. Dette påvirker selvfølgelig kostholdet til hele familien. MEN jeg er ingen fanatiker og barna spiser det de blir tilbudt, om det så er salat eller grøt med sukker på.

Men jeg er så inderlig lei at de dere mener er helt blåst i hodet og fanatisk angående sukker er de tynne med de tynne barna.

De jeg mener er blåst i hodet, som du så treffende sier, er de som predikerer høyt om hvor ille sukker er i enhver sammenheng. Jeg mener ikke at alle tynne mennesker er fanatiske mtp mat og næring, absolutt ikke.

Hi

Skrevet

Sukker på grøten, kaker i barnehagen ved bursdag, bursdagsbesøk til venner, masse is om sommeren, masse godis i påsken, masse godis i julen, egen bursdag med flere besøk, lørdagsgodt, noen kjeks på tur, en tursjokolade når toppen er nådd, søndagsmiddag borte med dessert og kake, familien sine bursdager, vafler her, boller der, innimellom brus, juice, kakao på tur, prim, nugatti, syltetøy osv, det blir faktisk ganske mye. Mange spiser gjerne ikke alt dette, men veldig mange gjør det. Jeg liker at Bhg tar grep.

Anonymous poster hash: 77a69...8a7

Det du beskriver der.. Det er livet! De fleste kommer seg fint igjennom uten å bli feite

Makan til hysteri

Anonymous poster hash: 6801d...17f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...