Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #76 Skrevet 19. oktober 2016 Men det du fremmer her er ikke vitenskap, men kostholdsreligion. Jævlig slitsomt! Du må forholde deg til at de fleste andre ikke er like ekstrem som deg og ditt kosthold. Tro meg jeg har også ønsket at dere fikk være helt alene i egen barnehage! Debatten om sukker (én teskje på grøten én gang i uken) er så ufattelig sløsing av min tid at jeg blir forbannet på idiotene som tar det opp på nytt og på nytt. Anonymous poster hash: 24062...56d Så enig i dette!! Nesten så jeg fikk lyst å gi deg en klem Anonymous poster hash: 5afc2...701
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #77 Skrevet 19. oktober 2016 Og jeg blir litt flau på dine vegne, som ønsker å dytte dine egne kostholdsholdnknger - som går langt utenfor de nasjonale anbefalingene - på andre. Forøvrig er det ikke fullt då enkelt som at det automatisk er foreldrenes "skyld" hvis et barn er kresent... Hilsen mamma til to barn - et som "nesten ikke spiser noe", og ett som elsker grønnsaker. Vi må faktisk si til ham at "du kan ikke BARE spise brokkoli, du må spise litt kjøttkake også." Men jeg er ikke flau over mitt kresne barn, for jeg vet bedre. Anonymous poster hash: b0d5f...8d4 Kan du være vennlig å peke på hvor "mine" kosholdsholdninger går ut over de nasjonale anbefalingene? Anonymous poster hash: 9c100...82a
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #78 Skrevet 19. oktober 2016 Først: Det er forskjell på eplemos. Noen er sukkerfri av disse også. De inneholder kun fruktsukkeret, og i tillegg fiber fra frukten og det er sunnere med frukt enn hvitt, raffinert sukker. Mange av dere som nå er mødre, og selv vokste opp på den tida da barna for alvor gikk i barnehage (slutten av 80-tallet og frem til 2000), har vokst opp med at det var boller, saft og pølser stadig vekk. Kostholdet i barnehagene var helt forferdelig dårlig på 1990- tallet spesielt. I tillegg fikk barna masse halvfabrikata og posemat som skulle tilsettes kjøttdeig hjemme. Den generasjonen som vokste opp da var utrolig småfeite, og jeg ser på kvinner i aldersgruppen, de er nå i 20-30-årene. De er så mye større enn det min generasjon var. (Jeg er i 40-årene). Var nettopp en tur på utested og fikk ganske sjokk da jeg så disse jentene på 25 -30 som vagget rundt i korte miniskjørt. Det samme med mennene. De var rett og slett mye større på en utrent måte. Barnehagene måtte ta grep for Helsedepartementet innførte strenge retningslinjer for barnehagene som gjaldt kostholdendringer. Slutt på all saftdrikkingen. Vann i stedet. Slutt på alle disse bursdagsfeiringene med is og kaker. Helt unødvendig i bhage der det stadig er noen som har bursdag. Du bør være så glad for at du har en barnehage som tar kostholdsrådene på alvor. Dette dreier seg ikke om at barna ikke skal kose seg, men det kan de gjøre når det er noe spesielt som skjer. Før jul. 17. mai ol. De trenger det ikke regelmessig hver måned. I tillegg er det ikke noe stas om man feirer noe hele tiden. Det kan man heller gjøre hjemme hos hver familie. Da kan dere kjøre på med sukker OM DERE ØNSKER DET! Anonymous poster hash: 9c100...82a Helt enig. Og veldig interessant. Jeg har nemlig tenkt at det er en del overvektige folk på min alder (i 20/30-årene), og lurt på om det bare er vår generasjon eller om det er sånn man bare blir når man blir eldre. Det hadde vært interessant å sammenligne 80-90-tallsbarn med øvrige generasjoner hva gjelder overvekt. Og til de som sier at de som har fanatiske foreldre får barn som svinger andre veien. Det hender selvfølgelig av og til, men jeg tror at de fleste følger sine foreldres verdier og livsvaner i det meste (ikke til punkt og prikke, men sånn ca.). Jeg vokste opp med en mor som var opptatt av å være sunn. Vi fikk (litt) helsekostgodteri på lørdager og drakk brus kun på julaften og i bursdager. Jeg spiste ikke Grandiosa (utenom hjemme hos andre) før jeg var i tenårene. Nå i dag blir ikke det sett på som like ekstremt lenger, heldigvis. Det var ikke alltid like gøy for meg da jeg vokste opp. Selvfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne fått nugatti på matpakka på fredager... men nå i dag er jeg utrolig glad for det. Jeg "skeiet ut" med mye dårlig mat da jeg kunne begynne å velge mer selv. Spiste mye halvfabrikata og gatekjøkken og godis. Men det var en periode på noen år. Og nå vet jeg hvor stor forskjell det er på hvordan man føler seg. Det er en enorm forskjell. Det er et annet liv. Det er ikke noe galt med én t-skje sukker i mnd. men det er en skje her og en skje der, og til sammen blir det alt for mye. Går du 100 år tilbake i tid var vårt årlige sukkerinntak på 17 gram i året(!). Når du da ser hva vi spiser i løpet av et år er det jo helt sykt. (Til orientering er eplemosen økologisk og det er ren eplemos ) Anonymous poster hash: 5ecfc...fef
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #79 Skrevet 19. oktober 2016 Men det du fremmer her er ikke vitenskap, men kostholdsreligion. Jævlig slitsomt! Du må forholde deg til at de fleste andre ikke er like ekstrem som deg og ditt kosthold. Tro meg jeg har også ønsket at dere fikk være helt alene i egen barnehage! Debatten om sukker (én teskje på grøten én gang i uken) er så ufattelig sløsing av min tid at jeg blir forbannet på idiotene som tar det opp på nytt og på nytt. Anonymous poster hash: 24062...56d Det er jo ikke noen religion, det er faktisk dette som helsemyndighetene ønsker at barnehagene skal gjøre. Barnehagene skal i så liten grad som mulig servere kaker, is og liknende (grøt med sukker i og på = like mye sukker som mange kaker) uten at det er spesielle ting som skal feires (Julegrøt til jul...) Med andre ord: Det er du som helt uten vitenskapelig dokumentering påberoper deg å ha sannheten. Helsemyndighetene bygger sine anbefalinger på mye mer solid dokumentasjon enn du gjør. Anonymous poster hash: 9c100...82a
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #80 Skrevet 19. oktober 2016 Problemet er at "vanlig kosthold" er det vi fleste spiser. Ditt barn er unntaket. Samfunnet fungerer ikke sånn at flesteparten skal tilpasse seg unntaket, tvert imot. Man kan ikke forvente at ALLE i en barnehage skal spise restriktivt fordi moren til ETT barn ønsker det. Hvilket samfunn lever du i, egentlig? Men det er jo problemet. At det som er vanlig ikke er bra. Se på barnebrusen på McDonald's f.eks. Da den ble lansert ble den reklamert for som en brus "hele familien kan dele". Det som altså var vanlig for en hel familie å dele er det som er vanlig at barn i dag konsumerer alene. På slutten av 1800-tallet var årlig gjennomsnittlig inntak av sukker på 17 gram i året. I dag kan et barn spise 17 gram på en helt vanlig tirsdag uten at vi tenker over det en gang. Det som er vanlig å konsumere i vår kultur er helt ekstremt. Det er boller og wienerbrød på barseltreff, det er godis på lørdager (og gjerne litt på fredag og søndag også), det er kake i bhg hver gang noen har bursdag, vi spiser kjeks og boller når vi har besøk, sukker i kaffen, i youghurten, i frokostblandinger og what not. Et sted må vi kutte... Anonymous poster hash: 5ecfc...fef
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #81 Skrevet 19. oktober 2016 Hehe, så søtt å se at noen mener vi som bruker noe sukker er feite og utrente. Jeg har slanke barn som får søtt på lørdagene, litt sukker på den kjipe smakløse havregrøten (som jeg lager med helmelk i stedet for vann, tenk hvor fælt!), som bruker helprodukter i stedet for lettprodukter og ingen sukkerfrie produkter proppet med aspartam. De er friske, sunne, slanke og gjør det bra i idrett og på skolen. Litt sukker er ikke dødelig altså. Har nettopp lest artikkel i DN om en mor som serverte ungen rå lever i stedet for godteri, gresshoppemel og paleo-eplekake. En annen mor sendte med veganpølser og vegan-is da hun sendte ungen i bursdager. Snakk om å skape et barn som faller utenfor! Link? Høres ut som en jeg kjenner. Må bare sjekke 🤔 Anonymous poster hash: 5ecfc...fef
Ophiophagus Hannah Skrevet 19. oktober 2016 #82 Skrevet 19. oktober 2016 Men det er jo problemet. At det som er vanlig ikke er bra. Se på barnebrusen på McDonald's f.eks. Da den ble lansert ble den reklamert for som en brus "hele familien kan dele". Det som altså var vanlig for en hel familie å dele er det som er vanlig at barn i dag konsumerer alene. På slutten av 1800-tallet var årlig gjennomsnittlig inntak av sukker på 17 gram i året. I dag kan et barn spise 17 gram på en helt vanlig tirsdag uten at vi tenker over det en gang. Det som er vanlig å konsumere i vår kultur er helt ekstremt. Det er boller og wienerbrød på barseltreff, det er godis på lørdager (og gjerne litt på fredag og søndag også), det er kake i bhg hver gang noen har bursdag, vi spiser kjeks og boller når vi har besøk, sukker i kaffen, i youghurten, i frokostblandinger og what not. Et sted må vi kutte...Anonymous poster hash: 5ecfc...fef Men det er her vi nok er forskjellige - vi spiser ikke 17 gram sukker på en helt vanlig tirsdag. Jeg spiste ikke boller og wienerbrød barseltreff, vi spiser veldig sjeldent kaker i hele tatt, og det er på ingen måte kaker på skolen hver gang noen har bursdag. Og godteri er det bare på lørdager, ferdig med saken. Og vi spiser ikke kjeks og boller når vi har besøk - kake til kaffen er noe bestemoren min serverer, det er ingen av mine venninner som gjør det. Jeg vet at sukkerkonsumet i verden har økt, og ja det må kuttes på verdensbasis - (så nylig en dokumentar på nrk tror jeg, og problemet er at sukker er en billig ingrediens, så de som spiser mye ferdigmat og halvfabrikater får i seg alt for mye) At enkelte for i seg alt for mye sukker på grunn av et dårlig kosthold betyr ikke at vi andre må bli helt hysteriske og nekte barna sukker på grøten. Og hvis noen av dere virkelig har like mye sukker på grøten som i en kake - så lager dere enten veldig anderledes kaker enn meg, eller har sykt mye mer sukker på grøten enn meg! Og når det kommer til kosthold, så tror jeg virkelig ikke på at de hadde bedre kosthold på 1800-tallet enn nå. Selv om jeg ikke har noen tall på akkurat sukkerinntaket, så syns jeg at 17 gram i året hørtes lite ut, i alle fall for fattigfolk. Jeg har akkurat lest en bok om hvordan familier levde her i området hvor jeg bor, på begynnelsen av 1900- tallet. Det var mye fattigdom, og barna spiste brød med sirup eller brunprim til frokost, eller brød dyppet i kaffe.Til middag var det havresuppe, flesk og poteter, eller potetsuppe (vann og poteter), og på dårlige dager var det søvn til middag. Så jeg vil si at vårt kosthold har bedret seg veldig siden den gang!
Luksusdyret Skrevet 19. oktober 2016 #83 Skrevet 19. oktober 2016 Link? Høres ut som en jeg kjenner. Må bare sjekke Anonymous poster hash: 5ecfc...fef http://www.dn.no/magasinet/2016/10/14/1752/Livet/den-nye-barnematen
Luksusdyret Skrevet 19. oktober 2016 #84 Skrevet 19. oktober 2016 Men det er her vi nok er forskjellige - vi spiser ikke 17 gram sukker på en helt vanlig tirsdag. Jeg spiste ikke boller og wienerbrød barseltreff, vi spiser veldig sjeldent kaker i hele tatt, og det er på ingen måte kaker på skolen hver gang noen har bursdag. Og godteri er det bare på lørdager, ferdig med saken. Og vi spiser ikke kjeks og boller når vi har besøk - kake til kaffen er noe bestemoren min serverer, det er ingen av mine venninner som gjør det. Jeg vet at sukkerkonsumet i verden har økt, og ja det må kuttes på verdensbasis - (så nylig en dokumentar på nrk tror jeg, og problemet er at sukker er en billig ingrediens, så de som spiser mye ferdigmat og halvfabrikater får i seg alt for mye) At enkelte for i seg alt for mye sukker på grunn av et dårlig kosthold betyr ikke at vi andre må bli helt hysteriske og nekte barna sukker på grøten. Og hvis noen av dere virkelig har like mye sukker på grøten som i en kake - så lager dere enten veldig anderledes kaker enn meg, eller har sykt mye mer sukker på grøten enn meg! Og når det kommer til kosthold, så tror jeg virkelig ikke på at de hadde bedre kosthold på 1800-tallet enn nå. Selv om jeg ikke har noen tall på akkurat sukkerinntaket, så syns jeg at 17 gram i året hørtes lite ut, i alle fall for fattigfolk. Jeg har akkurat lest en bok om hvordan familier levde her i området hvor jeg bor, på begynnelsen av 1900- tallet. Det var mye fattigdom, og barna spiste brød med sirup eller brunprim til frokost, eller brød dyppet i kaffe.Til middag var det havresuppe, flesk og poteter, eller potetsuppe (vann og poteter), og på dårlige dager var det søvn til middag. Så jeg vil si at vårt kosthold har bedret seg veldig siden den gang! Jeg synes også det er litt artig med disse paleofolkene, når det er kjent at gjennomsnittlig levealder i denne tidsalderen var på ca 30 år, folk hadde mangelsykdommer og så videre. Ikke noe å strebe etter akkurat. Men mote er mote.
Hellejenta Skrevet 19. oktober 2016 #85 Skrevet 19. oktober 2016 På mitt første foreldremøte i norsk barnehage hadde vi samme diskusjonene. En mor mente at sukker har unødvendig, inklusive sukker på pannekakene og grøten. (Yoghurt fyfy, is måtte være hjemmelagd uten sukker og syltetøy helst uten sukker)Hun delte ut hefter med 30 spesialoppskrifter, sukkerfrie, men med halve helsekosten i. Bla. dette med fruktspyd var oppe. I teorien høres det jo bra ut, men barna i vår barnehage brukte de tomme spydene som sverd og hadde krig. Det førte til at fruktspyd ble forbudt i barnehagen. De ansatte i barnehagen var veldig forståelsesfulle ovenfor denne mammaen og var så enige. Etter noen måneder kom jeg veldig tidlig for å hente mitt barn. Fikk mildt sagt store øyne da jeg så grøten til det sukkerfrie barnet. Det lå ca 2cm sukker oppå. Jeg måtte jo spørre om hvorfor barnet hadde så mye sukker på. De tre ansatte lo å svarte at pga alt styret med foreldrene til barnet, fikk barnet alltid ekstra sukker på. Sukkerfri my ass!!! Personlig lever jeg etter litt av alt er sunt. En is på en onsdag kan ha en sunn psykososial effekt, mens is hver dag et i overkant. Anonymous poster hash: f91b9...22c Det var da veldig dårlig gjort av barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #86 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg synes også det er litt artig med disse paleofolkene, når det er kjent at gjennomsnittlig levealder i denne tidsalderen var på ca 30 år, folk hadde mangelsykdommer og så videre. Ikke noe å strebe etter akkurat. Men mote er mote. Men nå blader dere argumenter litt her da. Jeg har aldri sagt at kostholdet var bedre for 100 år siden. Jeg sa at de spiste bare noen få gram sukker i året, for å gi et sammenligningsgrunnlag. For at vi bedre skal kunne forstå hvor ekstremt "normalen" er i dag. Paleo vet jeg ikke hva er. Så om det er bra eller ikke får være en annen diskusjon. Anonymous poster hash: 5ecfc...fef
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #87 Skrevet 19. oktober 2016 Men det er her vi nok er forskjellige - vi spiser ikke 17 gram sukker på en helt vanlig tirsdag. Jeg spiste ikke boller og wienerbrød barseltreff, vi spiser veldig sjeldent kaker i hele tatt, og det er på ingen måte kaker på skolen hver gang noen har bursdag. Og godteri er det bare på lørdager, ferdig med saken. Og vi spiser ikke kjeks og boller når vi har besøk - kake til kaffen er noe bestemoren min serverer, det er ingen av mine venninner som gjør det. Jeg vet at sukkerkonsumet i verden har økt, og ja det må kuttes på verdensbasis - (så nylig en dokumentar på nrk tror jeg, og problemet er at sukker er en billig ingrediens, så de som spiser mye ferdigmat og halvfabrikater får i seg alt for mye) At enkelte for i seg alt for mye sukker på grunn av et dårlig kosthold betyr ikke at vi andre må bli helt hysteriske og nekte barna sukker på grøten. Og hvis noen av dere virkelig har like mye sukker på grøten som i en kake - så lager dere enten veldig anderledes kaker enn meg, eller har sykt mye mer sukker på grøten enn meg! Og når det kommer til kosthold, så tror jeg virkelig ikke på at de hadde bedre kosthold på 1800-tallet enn nå. Selv om jeg ikke har noen tall på akkurat sukkerinntaket, så syns jeg at 17 gram i året hørtes lite ut, i alle fall for fattigfolk. Jeg har akkurat lest en bok om hvordan familier levde her i området hvor jeg bor, på begynnelsen av 1900- tallet. Det var mye fattigdom, og barna spiste brød med sirup eller brunprim til frokost, eller brød dyppet i kaffe.Til middag var det havresuppe, flesk og poteter, eller potetsuppe (vann og poteter), og på dårlige dager var det søvn til middag. Så jeg vil si at vårt kosthold har bedret seg veldig siden den gang! Ja. Så stemte ikke min beskrivelse med akkurat deg og din familie. Men la oss ta en helt A4 typisk norsk familie da: Mor og far og to barn pluss to sett besteforeldre. Pluss venner i klassen og én fritidsaktivitet. Da blir det 8 bursdager i familien i året der det spises kake. I tillegg feirer også barna bursdagen sin sammen med venner. Da er vi oppi 10 bursdager med kake og ofte brus. Så har alle vennene i klassen bursdag og barna er invitert i 12 av dem, pluss si 5 stk. fra fritidsaktivitetene. Da er vi oppi 27 kake-, brus- og godtedager i året. Så kommer idrettsarrangementer på søndagene der barna spiser et par kjærligheter og kanskje en vaffel og/eller brus. Si det er 15 av dem ila et år. Da er vi oppi 42 dager. Så kommer lørdagene, jula, 17. mai, påske, sommerferien (masse is), halloween, karneval... Jeg gir opp tellinga.... Kanskje dere ikke spiser snop og godis ved alle disse anledningene, men dette eksemplet kan være en helt normal familie. Så hvorfor gidder dere å sloss for å ha sukker på grøten når det finnes andre like fine, enkle og sunne ting å erstatte det med? Anonymous poster hash: 5ecfc...fef
februarprins2013 Skrevet 19. oktober 2016 #88 Skrevet 19. oktober 2016 ser ikke noe problem med det,bare ikke overdrive
Ophiophagus Hannah Skrevet 19. oktober 2016 #89 Skrevet 19. oktober 2016 Ja. Så stemte ikke min beskrivelse med akkurat deg og din familie. Men la oss ta en helt A4 typisk norsk familie da: Mor og far og to barn pluss to sett besteforeldre. Pluss venner i klassen og én fritidsaktivitet. Da blir det 8 bursdager i familien i året der det spises kake. I tillegg feirer også barna bursdagen sin sammen med venner. Da er vi oppi 10 bursdager med kake og ofte brus. Så har alle vennene i klassen bursdag og barna er invitert i 12 av dem, pluss si 5 stk. fra fritidsaktivitetene. Da er vi oppi 27 kake-, brus- og godtedager i året. Så kommer idrettsarrangementer på søndagene der barna spiser et par kjærligheter og kanskje en vaffel og/eller brus. Si det er 15 av dem ila et år. Da er vi oppi 42 dager. Så kommer lørdagene, jula, 17. mai, påske, sommerferien (masse is), halloween, karneval... Jeg gir opp tellinga.... Kanskje dere ikke spiser snop og godis ved alle disse anledningene, men dette eksemplet kan være en helt normal familie. Så hvorfor gidder dere å sloss for å ha sukker på grøten når det finnes andre like fine, enkle og sunne ting å erstatte det med? Anonymous poster hash: 5ecfc...fef Ikke meningen å være overdrevet kverulant altså, men dette er jo poenget mitt! Hvorfor i alle dager kan dere ikke kutte litt ned på alle dette andre? Dette har liksom blitt slaget om grøt, yogurt og brunost - noe som er helt idiotisk, og det irriterer meg grønn. At jeg må høre på dette styret hele tiden, at jeg for føringer på hva mine barn kan ha i matboksen, noe jeg selv helt fint kan styre, uten diverse forbud. Ut fra det du skriver, er det jo helt tydelig at en porsjon grøt i måneden ikke er problemet. Problemet er mye større og mye mer komplekst. Så slutt og styr med bagateller, sukker på grøten har barn i Norge spist "alltid". Effekten av å redusere lørdagsgodteriposen, kostholdsopplæring, lage mat fra bunnen av, er svært mye mer merkbar, enn alt dette flisespikkeriet på småting. Så spis gjerne noe annnet enn sukker på grøten hjemme - det er helt flott, men mitt problem er at dere legger føringer på hva alle andre skal gjøre, samt tar fokuset fra viktigere saker.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #90 Skrevet 19. oktober 2016 Ligger link lenger opp i tråden. Det er da ikke det artikkelen du viser til sier? Man skal ikke gi store mengder, men det er noe helt annet enn å si at barn under tre år skal unngå det helt. Anonymous poster hash: e7f9d...64c
Hjertefru Skrevet 19. oktober 2016 #91 Skrevet 19. oktober 2016 Ikke meningen å være overdrevet kverulant altså, men dette er jo poenget mitt! Hvorfor i alle dager kan dere ikke kutte litt ned på alle dette andre? Dette har liksom blitt slaget om grøt, yogurt og brunost - noe som er helt idiotisk, og det irriterer meg grønn. At jeg må høre på dette styret hele tiden, at jeg for føringer på hva mine barn kan ha i matboksen, noe jeg selv helt fint kan styre, uten diverse forbud. Ut fra det du skriver, er det jo helt tydelig at en porsjon grøt i måneden ikke er problemet. Problemet er mye større og mye mer komplekst. Så slutt og styr med bagateller, sukker på grøten har barn i Norge spist "alltid". Effekten av å redusere lørdagsgodteriposen, kostholdsopplæring, lage mat fra bunnen av, er svært mye mer merkbar, enn alt dette flisespikkeriet på småting. Så spis gjerne noe annnet enn sukker på grøten hjemme - det er helt flott, men mitt problem er at dere legger føringer på hva alle andre skal gjøre, samt tar fokuset fra viktigere saker. Det er jo helt typisk i vår tid-man velger seg ut en liten detalj som man plukker på. Kan være sukker på grøten, yoghurt eller kake i bursdag. Alt settes inn på å unngå dette. Tror det er fordi at det er mye enklere å konsentrere seg om slike "symboler" enn å se et helhetsbilde der både matkultur og fysisk aktivitet inngår. Sånn er det også på andre områder. Det ser ut som jo mer komplisert livet blir, jo mer kunnskap vi får, desto mer blir vi opptatt av smådetaljer. Psykologisk sett er det kanskje forståelig, men særlig fruktbart er det ikke. At et helt foreldremøte brukes opp på slikt tull er et godt eksempel.
Gjest Antarctica Skrevet 19. oktober 2016 #92 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Ja. Så stemte ikke min beskrivelse med akkurat deg og din familie. Men la oss ta en helt A4 typisk norsk familie da: Mor og far og to barn pluss to sett besteforeldre. Pluss venner i klassen og én fritidsaktivitet. Da blir det 8 bursdager i familien i året der det spises kake. I tillegg feirer også barna bursdagen sin sammen med venner. Da er vi oppi 10 bursdager med kake og ofte brus. Så har alle vennene i klassen bursdag og barna er invitert i 12 av dem, pluss si 5 stk. fra fritidsaktivitetene. Da er vi oppi 27 kake-, brus- og godtedager i året. Så kommer idrettsarrangementer på søndagene der barna spiser et par kjærligheter og kanskje en vaffel og/eller brus. Si det er 15 av dem ila et år. Da er vi oppi 42 dager. Så kommer lørdagene, jula, 17. mai, påske, sommerferien (masse is), halloween, karneval... Jeg gir opp tellinga.... Kanskje dere ikke spiser snop og godis ved alle disse anledningene, men dette eksemplet kan være en helt normal familie. Så hvorfor gidder dere å sloss for å ha sukker på grøten når det finnes andre like fine, enkle og sunne ting å erstatte det med? Anonymous poster hash: 5ecfc...fef Fordi vi ikke spiser alt det andre du forteller om. Jeg husker ikke sist jeg kjøpte en pakke kjeks. Jeg husker ikke sist jeg bakte boller. Vi spiser ikke engang grøt daglig, knapt nok ukentlig. At ungene har sukker på noe hver 14.dag er ikke nok til å starte et korstog. Alle bursdagene du ramser opp: 40 av de 42 feires uansett på en helg. Da får ikke ungene lørdagsgodt i tillegg, hvis de kommer rett fra en bursdag samme dag. Endret 19. oktober 2016 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #93 Skrevet 20. oktober 2016 Ja. Så stemte ikke min beskrivelse med akkurat deg og din familie. Men la oss ta en helt A4 typisk norsk familie da: Mor og far og to barn pluss to sett besteforeldre. Pluss venner i klassen og én fritidsaktivitet. Da blir det 8 bursdager i familien i året der det spises kake. I tillegg feirer også barna bursdagen sin sammen med venner. Da er vi oppi 10 bursdager med kake og ofte brus. Så har alle vennene i klassen bursdag og barna er invitert i 12 av dem, pluss si 5 stk. fra fritidsaktivitetene. Da er vi oppi 27 kake-, brus- og godtedager i året. Så kommer idrettsarrangementer på søndagene der barna spiser et par kjærligheter og kanskje en vaffel og/eller brus. Si det er 15 av dem ila et år. Da er vi oppi 42 dager. Så kommer lørdagene, jula, 17. mai, påske, sommerferien (masse is), halloween, karneval... Jeg gir opp tellinga.... Kanskje dere ikke spiser snop og godis ved alle disse anledningene, men dette eksemplet kan være en helt normal familie. Så hvorfor gidder dere å sloss for å ha sukker på grøten når det finnes andre like fine, enkle og sunne ting å erstatte det med? Anonymous poster hash: 5ecfc...fef Amen!! Jeg er så enig! Barnet vårt er 2 år og får aldri godteri av oss, annet enn hjemmelaget som er raffisert sukkerfri. Vi bruker å tilby henne mye mat før hun skal steder vi vet det serveres mat vi ikke ville gitt henne, men som vi heller ikke kan nekte henne. Det hjelper betraktelig, for når barnet er mett, forsyner barnet seg mindre i selskap 😊 Anonymous poster hash: 811f7...fec
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #94 Skrevet 20. oktober 2016 Beklager skrivefeil, skulle stå "raffinert sukkerfri" Anonymous poster hash: 811f7...fec
Luksusdyret Skrevet 20. oktober 2016 #95 Skrevet 20. oktober 2016 Beklager skrivefeil, skulle stå "raffinert sukkerfri" Anonymous poster hash: 811f7...fec Det heter fri for raffinert sukker, ikke raffinert sukkerfri.
Luksusdyret Skrevet 20. oktober 2016 #96 Skrevet 20. oktober 2016 Ja. Så stemte ikke min beskrivelse med akkurat deg og din familie. Men la oss ta en helt A4 typisk norsk familie da: Mor og far og to barn pluss to sett besteforeldre. Pluss venner i klassen og én fritidsaktivitet. Da blir det 8 bursdager i familien i året der det spises kake. I tillegg feirer også barna bursdagen sin sammen med venner. Da er vi oppi 10 bursdager med kake og ofte brus. Så har alle vennene i klassen bursdag og barna er invitert i 12 av dem, pluss si 5 stk. fra fritidsaktivitetene. Da er vi oppi 27 kake-, brus- og godtedager i året. Så kommer idrettsarrangementer på søndagene der barna spiser et par kjærligheter og kanskje en vaffel og/eller brus. Si det er 15 av dem ila et år. Da er vi oppi 42 dager. Så kommer lørdagene, jula, 17. mai, påske, sommerferien (masse is), halloween, karneval... Jeg gir opp tellinga.... Kanskje dere ikke spiser snop og godis ved alle disse anledningene, men dette eksemplet kan være en helt normal familie. Så hvorfor gidder dere å sloss for å ha sukker på grøten når det finnes andre like fine, enkle og sunne ting å erstatte det med? Anonymous poster hash: 5ecfc...fef Problemet er jo at enkelte foreldre vil at ungene skal være sunne HELE TIDEN. At det ikke kan knyttes kos til mat i det hele tatt, man skal BARE kose seg med andre ting. Samtidig som de samme mødrene sikkert "koser seg" med vin, ost og kjeks og en kaffe latte med venninner iblant. Men barna skal ikke forbinde mat med kos. Hva med når de begynner på skolen, på høyskole, i arbeidslivet? Deltar i familiens julefeiringer, kompisenes bursdager og lignende? I dagens samfunn er mye av kosen knyttet til mat. Ikke nødvendigvis godteri, men noe man ellers ikke spiser hver dag. Hvis man som barn blir oppdratt slik at mat bare er fôr for å overleve, vil barnet slite senere i livet og ikke klare å kose seg i selskap, muligens også utvikle spiseforstyrrelser hvis foreldrene veier maten og fokuserer på karbohydrater og kalorier. Men slik hysteri er vanlig i samfunnet ellers - jeg har en pipestilk av en tenåringsgutt som alltid har vært kjempetynn. Har fått beskjed hos flere helsesøstre at han burde drikke KUN ekstra lett melk eller skummet melk "for å innarbeide gode rutiner tidlig". Lette produkter er med andre ord det samme som "gode rutiner"? Hvor er forskningen som støtter det at lette produkter er så jævla mye sunnere enn vanlige produkter? Har selvfølgelig gitt ham helmelk for å få i ham nok kalorier, han er fortsatt like tynn. Bruker heller ikke lette produkter i matlagingen. I stedet for begrenser jeg mengden, og velger heller naturlige produkter der ingenting er fjernet eller tilsatt. Kjøper blant annet melk rett fra melketanken hos en bonde, upasteurisert og økologisk. Vi har vært og hilst på kyrne hans og vet hvilke forhold de lever under, hva de spiser og så videre. Bestiller ost også derfra, og økologiske poteter fra en annen bonde. Kunne ikke ha falt meg inn å pøse på med lettprodukter, aspartam og annen dritt. Men svært mange foreldre mener at man skal gi ungene FUN Light til juleavslutning på skolen, lettsyltetøy fullt av aspartam og bare lette melkeprodukter. Vi som "avviker" fra dette er visst usunne, feite og dumme.
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #97 Skrevet 20. oktober 2016 Enig med deg i at melka godt kan inneholde fett, men hvorfor upasteurisert?
Luksusdyret Skrevet 20. oktober 2016 #98 Skrevet 20. oktober 2016 Enig med deg i at melka godt kan inneholde fett, men hvorfor upasteurisert? Det er bare fordi vi får upasteurisert fra bonden, sier ikke at den er sunnere, bare at den ikke er bearbeidet og inneholder alle naturlige stoffer. Drakk den ikke da jeg var gravid, da dro vi på butikken. Fersk melk rett fra tanken synes jeg smaker bedre enn kartongmelk som er noen dager gammel. Ser at det kunne misforstås med at jeg mente det var sunnere, men det er feil. Jeg synes bare det smaker bedre enn butikkmelk
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #99 Skrevet 20. oktober 2016 Det er bare fordi vi får upasteurisert fra bonden, sier ikke at den er sunnere, bare at den ikke er bearbeidet og inneholder alle naturlige stoffer. Drakk den ikke da jeg var gravid, da dro vi på butikken. Fersk melk rett fra tanken synes jeg smaker bedre enn kartongmelk som er noen dager gammel. Ser at det kunne misforstås med at jeg mente det var sunnere, men det er feil. Jeg synes bare det smaker bedre enn butikkmelk Man putter ikke andre stoffer oppi melka når den bearbeides. Tar heller ikke naturlige stoffer ut. Den varmes opp for å drepe bakterier og homogeniseres (piskes) for å knuse fettmolekylene. Men utover det skjer det ikke så mye på meieriet.
Luksusdyret Skrevet 20. oktober 2016 #100 Skrevet 20. oktober 2016 Man putter ikke andre stoffer oppi melka når den bearbeides. Tar heller ikke naturlige stoffer ut. Den varmes opp for å drepe bakterier og homogeniseres (piskes) for å knuse fettmolekylene. Men utover det skjer det ikke så mye på meieriet. Men blir ikke noe av innholdet borte under oppvarming? Og når molekylene knuses? Bare lurer altså, har ikke så mye peiling på det, synes bare at det smaker friskere og bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå