Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #51 Skrevet 18. oktober 2016 Selv om andre har ett annet syn på sukker enn dere , betyr det ikke hysteri. Jeg kaller det å være kvalitetsbevisst. Hvorfor fremskynde introduksjonen av sukker? Når det gjelder kanel er kanel kjøpt i matbutikk,såkalt kassiakanel, ikke spesielt sunt. Ceylonkanel er ekte kanel. Det var flott at dere kom frem til en løsning som gagnet alle. Stakkars de som ikke fikk sukker på grøten, for noen slemme foreldre. Jeg har en datter på 2 år som aldri får godteri hos oss. Hun vet ikke hva godteri og brus er og det er meget praktisk eks på handleturer. Hun har vel spist et par sjokoladebiter i sitt liv og jeg tenker på med glede over alt sukker vi har spart henne for. Litt sukker her og der blir fort mer enn man tror. Jeg tenker "Vi har vårt kosthold og andre har sitt kosthold". Hvorfor bruke tid og energi på å rakke ned på folk som har ett annet synspunkt enn deg selv? Anonymous poster hash: 811f7...fec
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #52 Skrevet 18. oktober 2016 😂😂😂 Skjønner at du blir provosert. Bestefaren min spiste kake og søtsaker hver dag i 96 år.. man dauer ikke av sukker på grøten😉 Anonymous poster hash: f96b1...dea Å! Er det sånn det fungerer! Da kan vi jo alle bare begynne å røyke, for jeg vet om en mann som røkte daglig, og han ble over 100 år, så da kan det jo ikke være farlig!! Og jeg satt løs i baksetet da jeg var barn, og lever fortsatt, så da trenger vel ikke mine barn ha på belte heller... Anonymous poster hash: b678d...f28
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #53 Skrevet 18. oktober 2016 Folk tenker kun på fedme som en konsekvens av sukker. Hva med kreft og andre sykdommer? Her kan nok sukkeret være en ulumsk bidragsyter. Dessuten er det ikke ensbetydende at hvis du er slank er du også sunn Anonymous poster hash: 811f7...fec
sug lut Skrevet 18. oktober 2016 #54 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg ser med gru på muligheten for å få svigerdøtre med denslags idiotholdninger en gang i tiden. Minner meg på at våre sønner må pålegges å ikke innlate seg med sukkerhysteriske neper.
Ophiophagus Hannah Skrevet 18. oktober 2016 #55 Skrevet 18. oktober 2016 Det er hysteri. Og det er ett av de hystetiene jeg ikke orker å forholde meg til. Jeg lukker ørene, og forsvinner inn i min egen "verden" når "kostholdsdebatten" starter på foreldremøte. Den kommer alltid. Mine barn spiser sunt og variert. De er slanke og aktive. Sukker på grøten er en selvfølge - og den tipper dem ikke over i kategorien usunne og overvektige barn. Vi spiser lørdagsgodteri, men ikke mye. Vi har bare dessert på søndager. Og (her er det sikkert forskjeller) de spiser virkelig ikke mye kake i barnebursdager - og det gjør ikke de andre barna heller. De er nesten så jeg ikke gidde å ha kake i bursdagene lengre - barna er så gira at de knapt har tid til å få i seg kake. Så selv om jeg forsøker, så klarer jeg ikke sette meg inn i hvorfor sukker på grøten, en sjelden gang, er et problem. I mine øyne er det et skikkelig ikke-problem.
*Miss Marple* Skrevet 18. oktober 2016 #56 Skrevet 18. oktober 2016 Det er hysteri. Og det er ett av de hystetiene jeg ikke orker å forholde meg til. Jeg lukker ørene, og forsvinner inn i min egen "verden" når "kostholdsdebatten" starter på foreldremøte. Den kommer alltid. Mine barn spiser sunt og variert. De er slanke og aktive. Sukker på grøten er en selvfølge - og den tipper dem ikke over i kategorien usunne og overvektige barn. Vi spiser lørdagsgodteri, men ikke mye. Vi har bare dessert på søndager. Og (her er det sikkert forskjeller) de spiser virkelig ikke mye kake i barnebursdager - og det gjør ikke de andre barna heller. De er nesten så jeg ikke gidde å ha kake i bursdagene lengre - barna er så gira at de knapt har tid til å få i seg kake. Så selv om jeg forsøker, så klarer jeg ikke sette meg inn i hvorfor sukker på grøten, en sjelden gang, er et problem. I mine øyne er det et skikkelig ikke-problem. Det er vel hva man kan kalle et skikkelig flott i-landsproblem. Man har virkelig ikke mange problemer i livet om det er der man velger å legge inn tungt skyts. Det som forundrer meg i denne type debatter er hvor lite villige noen er til å tenke måtehold og sunn fornuft. Selv om man får sukker på grøten betyr ikke det at man mauler sjokolade uka gjennom.
Gjest Antarctica Skrevet 18. oktober 2016 #57 Skrevet 18. oktober 2016 Sukker på grøten, kaker i barnehagen ved bursdag, bursdagsbesøk til venner, masse is om sommeren, masse godis i påsken, masse godis i julen, egen bursdag med flere besøk, lørdagsgodt, noen kjeks på tur, en tursjokolade når toppen er nådd, søndagsmiddag borte med dessert og kake, familien sine bursdager, vafler her, boller der, innimellom brus, juice, kakao på tur, prim, nugatti, syltetøy osv, det blir faktisk ganske mye. Mange spiser gjerne ikke alt dette, men veldig mange gjør det. Jeg liker at Bhg tar grep. Anonymous poster hash: 77a69...8a7 For da slipper familien selv å gjøre det 😁
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #58 Skrevet 18. oktober 2016 Skal man unngå at ungene bli feit, er dte bare en løsning: Dropp grøten og gi de avocade med reker og majones i istedet!! JA TIL LAVKARBO I skole og barnehage Helst ketolysekur på alle måltider som skal serveres Anonymous poster hash: 4f23e...7ac
Gjest Antarctica Skrevet 18. oktober 2016 #59 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg er ikke tjukk, mannen er ikke tjukk og ingen av barna er det heller. Man blir ikke tjukk av en teskje sukker når man iblant har grøt eller pannekaker. Ikke hvis man spiser variert og fornuftig, og rører på seg. Da kan man til og med skeie ut med kake, potetgull og cola en gang iblant uten å bli tjukk. Tror det er helt andre mekanismer enn hvitt sukker i moderate mengder som spiller inn når det kommer til fedme. Det hjelper ikke å sukre maten med stevia og lage lavkarbokake hvis man gumler i seg halve kaka. Som ei jeg kjenner gjør. Hun er tjukk selv om hun skyr sukker. Noen former for sukkererstatning starter dessuten samme glykemiske prosess i kroppen som sukker... Så det hjelper ikke å fjerne det hvis man erstatter det med noe annet søtt.
Ophiophagus Hannah Skrevet 18. oktober 2016 #60 Skrevet 18. oktober 2016 Selv om andre har ett annet syn på sukker enn dere , betyr det ikke hysteri. Jeg kaller det å være kvalitetsbevisst. Hvorfor fremskynde introduksjonen av sukker? Når det gjelder kanel er kanel kjøpt i matbutikk,såkalt kassiakanel, ikke spesielt sunt. Ceylonkanel er ekte kanel. Det var flott at dere kom frem til en løsning som gagnet alle. Stakkars de som ikke fikk sukker på grøten, for noen slemme foreldre. Jeg har en datter på 2 år som aldri får godteri hos oss. Hun vet ikke hva godteri og brus er og det er meget praktisk eks på handleturer. Hun har vel spist et par sjokoladebiter i sitt liv og jeg tenker på med glede over alt sukker vi har spart henne for. Litt sukker her og der blir fort mer enn man tror. Jeg tenker "Vi har vårt kosthold og andre har sitt kosthold". Hvorfor bruke tid og energi på å rakke ned på folk som har ett annet synspunkt enn deg selv? Anonymous poster hash: 811f7...fec Helt fint at dere har "deres kosthold og vi har vårt". Problemet er imidlertid at "deres" kosthold påvirker alle andre. Vi må høre på yogurtdebatten og grøtdebatten om og om igjen. Jeg synes at dette i stor grad er en oppkonstruert problemstilling, som får for mye plass. Det er langt viktigere saker vi burde fokusere på. Jeg synes det offentlige bør servere sunn, norsk tradisjonsmat, og være moderate i forhold til ulike kostholdstrender.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #61 Skrevet 18. oktober 2016 Helt fint at dere har "deres kosthold og vi har vårt". Problemet er imidlertid at "deres" kosthold påvirker alle andre. Vi må høre på yogurtdebatten og grøtdebatten om og om igjen. Jeg synes at dette i stor grad er en oppkonstruert problemstilling, som får for mye plass. Det er langt viktigere saker vi burde fokusere på. Jeg synes det offentlige bør servere sunn, norsk tradisjonsmat, og være moderate i forhold til ulike kostholdstrender. Men du gir søren i at ditt "moderate kosthold" som du tror er sunt, skal dyttes på mine barn? Jeg vil ha det beste for mine barn: Ren mat, uten tilsetningstoffer, minst mulig vanlig sukker. Fedme og overvekt er et kjempeproblem som er vanskelig å bli kvitt om man ikke starter å passe på når barna er små. Det er et mye større problem at mange spiser for mye sukker, enn at noen spiser for lite. Jeg skulle gjerne ønske at det fantes barnehager der vi kunne være alene og slapp å forholde oss til deres tankegang, men det er det jo ikke. Det er dessuten samfunnets oppgave å passe på at dine barn spiser sunn mat. Barn er i vekst og trenger riktig næring, mye sukker i kostholdet kan føre til at barnet får for lite av viktige næringsstoffer. Dette er en annen viktig grunn til å begrense sukkerinntaket hos barn. Veldig mye vanlig mat er tilsatt sukker og det skal lite til for et barn å få for mye pr dag/hver uke. https://www.fhi.no/nettpub/barnehelserapporten/helse-og-levevaner/utvikling-av-overvekt-og-fedme-blan/ Så er det viktig å si: Selvsagt får mine barn masse god mat, men ikke en masse sukker midt i uka. Tenk for en mulighet barnehagene har til å lære barna sunne matvaner. Bedre matvaner enn de lærer av sine foreldre som plukker av salatblader, paprika, løk - you name it, på maten de spiser. Ja, mine barn blir veldig ivrige når vi har kake og sjokolade. Vet du hvorfor? Jo fordi de ikke spiser dette så ofte. Grøt et kjempestas. Alle mine tre har vært i himmelen når de har fått havregrøt med ekte kanel, rørte USUKRA jordbær, Meierismør og litt melk i kanten. Nam Jeg har jevnlig besøk av barn som er så vanskelige i matveien at jeg blir fullstendig oppgitt. Hadde jeg vært deres foreldre, hadde jeg vært flau. De liker ikke noe. Anonymous poster hash: 9c100...82a
Gjest Antarctica Skrevet 18. oktober 2016 #62 Skrevet 18. oktober 2016 Men du gir søren i at ditt "moderate kosthold" som du tror er sunt, skal dyttes på mine barn? Jeg vil ha det beste for mine barn: Ren mat, uten tilsetningstoffer, minst mulig vanlig sukker. Fedme og overvekt er et kjempeproblem som er vanskelig å bli kvitt om man ikke starter å passe på når barna er små. Det er et mye større problem at mange spiser for mye sukker, enn at noen spiser for lite. Jeg skulle gjerne ønske at det fantes barnehager der vi kunne være alene og slapp å forholde oss til deres tankegang, men det er det jo ikke. Det er dessuten samfunnets oppgave å passe på at dine barn spiser sunn mat. Barn er i vekst og trenger riktig næring, mye sukker i kostholdet kan føre til at barnet får for lite av viktige næringsstoffer. Dette er en annen viktig grunn til å begrense sukkerinntaket hos barn. Veldig mye vanlig mat er tilsatt sukker og det skal lite til for et barn å få for mye pr dag/hver uke. https://www.fhi.no/nettpub/barnehelserapporten/helse-og-levevaner/utvikling-av-overvekt-og-fedme-blan/ Så er det viktig å si: Selvsagt får mine barn masse god mat, men ikke en masse sukker midt i uka. Tenk for en mulighet barnehagene har til å lære barna sunne matvaner. Bedre matvaner enn de lærer av sine foreldre som plukker av salatblader, paprika, løk - you name it, på maten de spiser. Ja, mine barn blir veldig ivrige når vi har kake og sjokolade. Vet du hvorfor? Jo fordi de ikke spiser dette så ofte. Grøt et kjempestas. Alle mine tre har vært i himmelen når de har fått havregrøt med ekte kanel, rørte USUKRA jordbær, Meierismør og litt melk i kanten. Nam Jeg har jevnlig besøk av barn som er så vanskelige i matveien at jeg blir fullstendig oppgitt. Hadde jeg vært deres foreldre, hadde jeg vært flau. De liker ikke noe. Anonymous poster hash: 9c100...82a Mine fikk ikke heller godteri før de var 2 og visste ikke hva det var. De fikk saltpinner uten salt til lørdagsgodt når de eldre barna fikk noe. Vi opererer ikke med godteri midt i uka her heller, ikke dessert, ikke kaker til kaffen og fruktyoghurt bare unntaksvis. Men derfra til å vente at alle barna i barnehagen skal endre på noe fast tilbehør til tradisjonsmaten, er å tillegge dette for stor vekt. Hvor mange grøtskåler eter de ukentlig, liksom?
Ophiophagus Hannah Skrevet 18. oktober 2016 #63 Skrevet 18. oktober 2016 Men du gir søren i at ditt "moderate kosthold" som du tror er sunt, skal dyttes på mine barn? Jeg vil ha det beste for mine barn: Ren mat, uten tilsetningstoffer, minst mulig vanlig sukker. Fedme og overvekt er et kjempeproblem som er vanskelig å bli kvitt om man ikke starter å passe på når barna er små. Det er et mye større problem at mange spiser for mye sukker, enn at noen spiser for lite. Jeg skulle gjerne ønske at det fantes barnehager der vi kunne være alene og slapp å forholde oss til deres tankegang, men det er det jo ikke. Det er dessuten samfunnets oppgave å passe på at dine barn spiser sunn mat. Barn er i vekst og trenger riktig næring, mye sukker i kostholdet kan føre til at barnet får for lite av viktige næringsstoffer. Dette er en annen viktig grunn til å begrense sukkerinntaket hos barn. Veldig mye vanlig mat er tilsatt sukker og det skal lite til for et barn å få for mye pr dag/hver uke. https://www.fhi.no/nettpub/barnehelserapporten/helse-og-levevaner/utvikling-av-overvekt-og-fedme-blan/ Så er det viktig å si: Selvsagt får mine barn masse god mat, men ikke en masse sukker midt i uka. Tenk for en mulighet barnehagene har til å lære barna sunne matvaner. Bedre matvaner enn de lærer av sine foreldre som plukker av salatblader, paprika, løk - you name it, på maten de spiser. Ja, mine barn blir veldig ivrige når vi har kake og sjokolade. Vet du hvorfor? Jo fordi de ikke spiser dette så ofte. Grøt et kjempestas. Alle mine tre har vært i himmelen når de har fått havregrøt med ekte kanel, rørte USUKRA jordbær, Meierismør og litt melk i kanten. Nam Jeg har jevnlig besøk av barn som er så vanskelige i matveien at jeg blir fullstendig oppgitt. Hadde jeg vært deres foreldre, hadde jeg vært flau. De liker ikke noe. Anonymous poster hash: 9c100...82a Mine barn spiser sunt, lite sukker, og de plukker på ingen måte av salatblader av maten - de legger salatblader og paprika på maten. Det har de lært av meg, og det er min jobb å lære dem det. De spiser lite sukker og de spiser variert og næringsrik mat, og jeg lager så og si alt fra bunnen, så jeg vet hva det er i maten jeg serverer. Derfor er sukker på grøten en gang i måneden, og en yogurt i matpakke nå og da et skikkelig ikke-problem. Og mitt "moderate kosthold" som jeg vil skal dyttes på dine barn er sunt, det er poenget. På AKS her spiser de typisk hjemmelaget grønnsakssuppe, fiskekaker, kyllingsalat og tomatsuppe (laget fra bunnen) og en gang i måneden grøt, da med sukker. Så lang dere spiser sunt ellers, så er det virkelig ikke et problem. Det er et større problem, at mange voksne tror dette er et problem - det blir skapt oppkonstruerte problemer som tar fokuset vekk fra viktigere ting. Det er ikke sukker på grøten som skaper økt overvekt blant barn. Det er sosial skiller, inaktivitet, og familier med manglende kunnskap om kosthold (enkelt sagt).
Ophiophagus Hannah Skrevet 18. oktober 2016 #64 Skrevet 18. oktober 2016 Dessuten er dette med at fedme og overvekt er et kjempeproblem, en sannhet med modifikasjoner... På skolen her er det svært få barn som sliter med overvekt. Jeg hører veldig mye om overvektige barn, men det er ikke så mange jeg ser. Dette er i Oslo, og jeg vet at det er store regionale forskjeller. Jeg har også tidligere i en kort periode undervist i mat og helse på en ungdomsskole. Da fikk vi beskjed om å tone kraftig ned fokuset på kalorier i undervisningen; overvekt blant elevene var ikke et utbredt problem på denne skolen, undervekt var derimot en større bekymring. Særlig blandt jentene. Vi valgte å legge fokus på hva et sunt kosthold er, samt viktigheten av å spise nok for å vokse og holde seg frisk. Vi forklarte hva kalorier er, men la ikke så mye vekt på hvor mye kalorier osv da mange av elevene allerede visste mye om å telle kalorier... Så jeg vtror ikke et ensidig fokus på "sunnhet" og mye fokus på kosthold nødvendigvis fører til sunne ungdommer. Det er derfor jeg personlig tror på en vanlig sunt og variert kosthold, ikke for mye fokus på alt barna ikke skal spise - jeg ønsker at barna mine skal vokse opp med en sunn innstilling til mat.
Fru vims Skrevet 18. oktober 2016 #65 Skrevet 18. oktober 2016 Syntes det er helt greit at det ikke er kake på bursdager. Ikke at jeg er fanatisk. Men kan bli veldig mye kake i løpet av måneden. Og er vant til at det er smothie eller popkorn istedenfor, og barna er like fornøyd med det. Men at barna ikke skal få sukker på grøten er helt fanatisk.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #66 Skrevet 19. oktober 2016 Her var det også snakk om å IKKE ha brunost, da brødet hadde så mye sukker i seg uansett. Yoghurt og juice var UAKTUELT, og frukt burde byttes ut med grønnsaker. Ja og vann!! Viktig med vann! De måtte minne barna om å drikke vann,- for om de ble tørst er det for sent......Av en eller annen merkelig grunn hadde de lest en teori om at når man er tørst er kroppen allerede dehydrert, det kunne være farlig...Så viktig å IKKE la ungen bli tørst.. Hvorfor kjenner vi tørstefølelsen, tenkte jeg da. Om det allerede er for sent å drikke Det var godt voksne foreldre da,- kan bli litt overbeskyttende iblant.... Anonymous poster hash: 7dbcd...143
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #67 Skrevet 19. oktober 2016 Men du gir søren i at ditt "moderate kosthold" som du tror er sunt, skal dyttes på mine barn? Jeg vil ha det beste for mine barn: Ren mat, uten tilsetningstoffer, minst mulig vanlig sukker. Fedme og overvekt er et kjempeproblem som er vanskelig å bli kvitt om man ikke starter å passe på når barna er små. Det er et mye større problem at mange spiser for mye sukker, enn at noen spiser for lite. Jeg skulle gjerne ønske at det fantes barnehager der vi kunne være alene og slapp å forholde oss til deres tankegang, men det er det jo ikke. Det er dessuten samfunnets oppgave å passe på at dine barn spiser sunn mat. Barn er i vekst og trenger riktig næring, mye sukker i kostholdet kan føre til at barnet får for lite av viktige næringsstoffer. Dette er en annen viktig grunn til å begrense sukkerinntaket hos barn. Veldig mye vanlig mat er tilsatt sukker og det skal lite til for et barn å få for mye pr dag/hver uke. https://www.fhi.no/nettpub/barnehelserapporten/helse-og-levevaner/utvikling-av-overvekt-og-fedme-blan/ Så er det viktig å si: Selvsagt får mine barn masse god mat, men ikke en masse sukker midt i uka. Tenk for en mulighet barnehagene har til å lære barna sunne matvaner. Bedre matvaner enn de lærer av sine foreldre som plukker av salatblader, paprika, løk - you name it, på maten de spiser. Ja, mine barn blir veldig ivrige når vi har kake og sjokolade. Vet du hvorfor? Jo fordi de ikke spiser dette så ofte. Grøt et kjempestas. Alle mine tre har vært i himmelen når de har fått havregrøt med ekte kanel, rørte USUKRA jordbær, Meierismør og litt melk i kanten. Nam Jeg har jevnlig besøk av barn som er så vanskelige i matveien at jeg blir fullstendig oppgitt. Hadde jeg vært deres foreldre, hadde jeg vært flau. De liker ikke noe. Anonymous poster hash: 9c100...82a Men det du fremmer her er ikke vitenskap, men kostholdsreligion. Jævlig slitsomt! Du må forholde deg til at de fleste andre ikke er like ekstrem som deg og ditt kosthold. Tro meg jeg har også ønsket at dere fikk være helt alene i egen barnehage! Debatten om sukker (én teskje på grøten én gang i uken) er så ufattelig sløsing av min tid at jeg blir forbannet på idiotene som tar det opp på nytt og på nytt. Anonymous poster hash: 24062...56d
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #68 Skrevet 19. oktober 2016 Selv om andre har ett annet syn på sukker enn dere , betyr det ikke hysteri. Jeg kaller det å være kvalitetsbevisst. Hvorfor fremskynde introduksjonen av sukker? Når det gjelder kanel er kanel kjøpt i matbutikk,såkalt kassiakanel, ikke spesielt sunt. Ceylonkanel er ekte kanel. Det var flott at dere kom frem til en løsning som gagnet alle. Stakkars de som ikke fikk sukker på grøten, for noen slemme foreldre. Jeg har en datter på 2 år som aldri får godteri hos oss. Hun vet ikke hva godteri og brus er og det er meget praktisk eks på handleturer. Hun har vel spist et par sjokoladebiter i sitt liv og jeg tenker på med glede over alt sukker vi har spart henne for. Litt sukker her og der blir fort mer enn man tror. Jeg tenker "Vi har vårt kosthold og andre har sitt kosthold". Hvorfor bruke tid og energi på å rakke ned på folk som har ett annet synspunkt enn deg selv? Anonymous poster hash: 811f7...fec Bare vent til du får flere barn, vi kan snakkes igjen da😉 Anonymous poster hash: 9c749...b80
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #69 Skrevet 19. oktober 2016 På mitt første foreldremøte i norsk barnehage hadde vi samme diskusjonene. En mor mente at sukker har unødvendig, inklusive sukker på pannekakene og grøten. (Yoghurt fyfy, is måtte være hjemmelagd uten sukker og syltetøy helst uten sukker)Hun delte ut hefter med 30 spesialoppskrifter, sukkerfrie, men med halve helsekosten i. Bla. dette med fruktspyd var oppe. I teorien høres det jo bra ut, men barna i vår barnehage brukte de tomme spydene som sverd og hadde krig. Det førte til at fruktspyd ble forbudt i barnehagen. De ansatte i barnehagen var veldig forståelsesfulle ovenfor denne mammaen og var så enige. Etter noen måneder kom jeg veldig tidlig for å hente mitt barn. Fikk mildt sagt store øyne da jeg så grøten til det sukkerfrie barnet. Det lå ca 2cm sukker oppå. Jeg måtte jo spørre om hvorfor barnet hadde så mye sukker på. De tre ansatte lo å svarte at pga alt styret med foreldrene til barnet, fikk barnet alltid ekstra sukker på. Sukkerfri my ass!!! Personlig lever jeg etter litt av alt er sunt. En is på en onsdag kan ha en sunn psykososial effekt, mens is hver dag et i overkant. Anonymous poster hash: f91b9...22c
Luksusdyret Skrevet 19. oktober 2016 #70 Skrevet 19. oktober 2016 Hehe, så søtt å se at noen mener vi som bruker noe sukker er feite og utrente. Jeg har slanke barn som får søtt på lørdagene, litt sukker på den kjipe smakløse havregrøten (som jeg lager med helmelk i stedet for vann, tenk hvor fælt!), som bruker helprodukter i stedet for lettprodukter og ingen sukkerfrie produkter proppet med aspartam. De er friske, sunne, slanke og gjør det bra i idrett og på skolen. Litt sukker er ikke dødelig altså. Har nettopp lest artikkel i DN om en mor som serverte ungen rå lever i stedet for godteri, gresshoppemel og paleo-eplekake. En annen mor sendte med veganpølser og vegan-is da hun sendte ungen i bursdager. Snakk om å skape et barn som faller utenfor!
Luksusdyret Skrevet 19. oktober 2016 #71 Skrevet 19. oktober 2016 Mine fikk ikke heller godteri før de var 2 og visste ikke hva det var. De fikk saltpinner uten salt til lørdagsgodt når de eldre barna fikk noe. Vi opererer ikke med godteri midt i uka her heller, ikke dessert, ikke kaker til kaffen og fruktyoghurt bare unntaksvis. Men derfra til å vente at alle barna i barnehagen skal endre på noe fast tilbehør til tradisjonsmaten, er å tillegge dette for stor vekt. Hvor mange grøtskåler eter de ukentlig, liksom? Hva er saltpinner uten salt? :D
Luksusdyret Skrevet 19. oktober 2016 #72 Skrevet 19. oktober 2016 Men du gir søren i at ditt "moderate kosthold" som du tror er sunt, skal dyttes på mine barn? Jeg vil ha det beste for mine barn: Ren mat, uten tilsetningstoffer, minst mulig vanlig sukker. Fedme og overvekt er et kjempeproblem som er vanskelig å bli kvitt om man ikke starter å passe på når barna er små. Det er et mye større problem at mange spiser for mye sukker, enn at noen spiser for lite. Jeg skulle gjerne ønske at det fantes barnehager der vi kunne være alene og slapp å forholde oss til deres tankegang, men det er det jo ikke. Det er dessuten samfunnets oppgave å passe på at dine barn spiser sunn mat. Barn er i vekst og trenger riktig næring, mye sukker i kostholdet kan føre til at barnet får for lite av viktige næringsstoffer. Dette er en annen viktig grunn til å begrense sukkerinntaket hos barn. Veldig mye vanlig mat er tilsatt sukker og det skal lite til for et barn å få for mye pr dag/hver uke. https://www.fhi.no/nettpub/barnehelserapporten/helse-og-levevaner/utvikling-av-overvekt-og-fedme-blan/ Så er det viktig å si: Selvsagt får mine barn masse god mat, men ikke en masse sukker midt i uka. Tenk for en mulighet barnehagene har til å lære barna sunne matvaner. Bedre matvaner enn de lærer av sine foreldre som plukker av salatblader, paprika, løk - you name it, på maten de spiser. Ja, mine barn blir veldig ivrige når vi har kake og sjokolade. Vet du hvorfor? Jo fordi de ikke spiser dette så ofte. Grøt et kjempestas. Alle mine tre har vært i himmelen når de har fått havregrøt med ekte kanel, rørte USUKRA jordbær, Meierismør og litt melk i kanten. Nam Jeg har jevnlig besøk av barn som er så vanskelige i matveien at jeg blir fullstendig oppgitt. Hadde jeg vært deres foreldre, hadde jeg vært flau. De liker ikke noe. Anonymous poster hash: 9c100...82a Problemet er at "vanlig kosthold" er det vi fleste spiser. Ditt barn er unntaket. Samfunnet fungerer ikke sånn at flesteparten skal tilpasse seg unntaket, tvert imot. Man kan ikke forvente at ALLE i en barnehage skal spise restriktivt fordi moren til ETT barn ønsker det. Hvilket samfunn lever du i, egentlig?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #73 Skrevet 19. oktober 2016 Men du gir søren i at ditt "moderate kosthold" som du tror er sunt, skal dyttes på mine barn? Jeg vil ha det beste for mine barn: Ren mat, uten tilsetningstoffer, minst mulig vanlig sukker. Fedme og overvekt er et kjempeproblem som er vanskelig å bli kvitt om man ikke starter å passe på når barna er små. Det er et mye større problem at mange spiser for mye sukker, enn at noen spiser for lite. Jeg skulle gjerne ønske at det fantes barnehager der vi kunne være alene og slapp å forholde oss til deres tankegang, men det er det jo ikke. Det er dessuten samfunnets oppgave å passe på at dine barn spiser sunn mat. Barn er i vekst og trenger riktig næring, mye sukker i kostholdet kan føre til at barnet får for lite av viktige næringsstoffer. Dette er en annen viktig grunn til å begrense sukkerinntaket hos barn. Veldig mye vanlig mat er tilsatt sukker og det skal lite til for et barn å få for mye pr dag/hver uke. https://www.fhi.no/nettpub/barnehelserapporten/helse-og-levevaner/utvikling-av-overvekt-og-fedme-blan/ Så er det viktig å si: Selvsagt får mine barn masse god mat, men ikke en masse sukker midt i uka. Tenk for en mulighet barnehagene har til å lære barna sunne matvaner. Bedre matvaner enn de lærer av sine foreldre som plukker av salatblader, paprika, løk - you name it, på maten de spiser. Ja, mine barn blir veldig ivrige når vi har kake og sjokolade. Vet du hvorfor? Jo fordi de ikke spiser dette så ofte. Grøt et kjempestas. Alle mine tre har vært i himmelen når de har fått havregrøt med ekte kanel, rørte USUKRA jordbær, Meierismør og litt melk i kanten. Nam Jeg har jevnlig besøk av barn som er så vanskelige i matveien at jeg blir fullstendig oppgitt. Hadde jeg vært deres foreldre, hadde jeg vært flau. De liker ikke noe. Anonymous poster hash: 9c100...82a Og jeg blir litt flau på dine vegne, som ønsker å dytte dine egne kostholdsholdnknger - som går langt utenfor de nasjonale anbefalingene - på andre. Forøvrig er det ikke fullt då enkelt som at det automatisk er foreldrenes "skyld" hvis et barn er kresent... Hilsen mamma til to barn - et som "nesten ikke spiser noe", og ett som elsker grønnsaker. Vi må faktisk si til ham at "du kan ikke BARE spise brokkoli, du må spise litt kjøttkake også." Men jeg er ikke flau over mitt kresne barn, for jeg vet bedre. Anonymous poster hash: b0d5f...8d4
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #74 Skrevet 19. oktober 2016 Mulig dette stemmer, men det er langt flere overvektige barn i dag enn det var på 80-90 tallet. Vel, det er også langt flere med spiseforstyrrelser i dag enn på 80- 90 tallet, hvordan kan det ha seg? , Anonymous poster hash: b2530...e7c
Gjest Antarctica Skrevet 19. oktober 2016 #75 Skrevet 19. oktober 2016 Hva er saltpinner uten salt? :D De finnes ikke! Så mannen satte seg og pillet alle saltkorna av noen vanlige saltpinner 😛
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå