Gå til innhold

Det er snakk om EN teskje sukker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Wow, aldri vært borti så hysteriske foreldre jeg 😅😂

Men jeg er vokst opp med ei venninne som hadde ei så hysterisk mor.. ingen yoghurt, ingen sukker, ekstremt sunn mat uten saus osv.. hva skjedde med barna? De er alle ekstreme usunne matvrak som voksne 😅

Anonymous poster hash: 79db0...e95

Herlig eksempel fra min omgangskrets... Barnet fikk faktisk yoghurt, men bare naturell, for den hadde mest sukker. MEN de tilsatte honning i yoghurten! 😂 For honning er jo liksom ikke... Sukker?! 😂

Anonymous poster hash: b0d5f...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlig eksempel fra min omgangskrets... Barnet fikk faktisk yoghurt, men bare naturell, for den hadde mest sukker. MEN de tilsatte honning i yoghurten! 😂 For honning er jo liksom ikke... Sukker?! 😂

Lol MINST sukker, mente jeg såklart!

Skrevet

Først: Det er forskjell på eplemos. Noen er sukkerfri av disse også. De inneholder kun fruktsukkeret, og i tillegg fiber fra frukten og det er sunnere med frukt enn hvitt, raffinert sukker.

Mange av dere som nå er mødre, og selv vokste opp på den tida da barna for alvor gikk i barnehage (slutten av 80-tallet og frem til 2000), har vokst opp med at det var boller, saft og pølser stadig vekk. Kostholdet i barnehagene var helt forferdelig dårlig på 1990- tallet spesielt. I tillegg fikk barna masse halvfabrikata og posemat som skulle tilsettes kjøttdeig hjemme.

Den generasjonen som vokste opp da var utrolig småfeite, og jeg ser på kvinner i aldersgruppen, de er nå i 20-30-årene. De er så mye større enn det min generasjon var. (Jeg er i 40-årene). Var nettopp en tur på utested og fikk ganske sjokk da jeg så disse jentene på 25 -30 som vagget rundt i korte miniskjørt. Det samme med mennene. De var rett og slett mye større på en utrent måte. 

Barnehagene måtte ta grep for Helsedepartementet innførte strenge retningslinjer for barnehagene som gjaldt kostholdendringer. Slutt på all saftdrikkingen. Vann i stedet. Slutt på alle disse bursdagsfeiringene med is og kaker. Helt unødvendig i bhage der det stadig er noen som har bursdag. 

Du bør være så glad for at du har en barnehage som tar kostholdsrådene på alvor. Dette dreier seg ikke om at barna ikke skal kose seg, men det kan de gjøre når det er noe spesielt som skjer. Før jul. 17. mai ol. De trenger det ikke regelmessig hver måned. I tillegg er det ikke noe stas om man feirer noe hele tiden. Det kan man heller gjøre hjemme hos hver familie. Da kan dere kjøre på med sukker OM DERE ØNSKER DET! 

Anonymous poster hash: 9c100...82a
Skrevet

sukker her, dressing der - altså - når ALLE eventer, bursdager, pølsefest, grøtfredag, påskelunch er usunne så blir summen ganske så stor. 

Alle bekker små gjør en feit unge.

Anonymous poster hash: d92f3...508
Skrevet

Ang. Kanel så er det bare å kjøpe ceylon kanel :) Inneholder ikke kumarin og kan spises av alle. Smaker bedre enn "vanlig" kanel så vi bruker bare den nå alle sammen :)

Skrevet

Først: Det er forskjell på eplemos. Noen er sukkerfri av disse også. De inneholder kun fruktsukkeret, og i tillegg fiber fra frukten og det er sunnere med frukt enn hvitt, raffinert sukker.

Mange av dere som nå er mødre, og selv vokste opp på den tida da barna for alvor gikk i barnehage (slutten av 80-tallet og frem til 2000), har vokst opp med at det var boller, saft og pølser stadig vekk. Kostholdet i barnehagene var helt forferdelig dårlig på 1990- tallet spesielt. I tillegg fikk barna masse halvfabrikata og posemat som skulle tilsettes kjøttdeig hjemme.

Den generasjonen som vokste opp da var utrolig småfeite, og jeg ser på kvinner i aldersgruppen, de er nå i 20-30-årene. De er så mye større enn det min generasjon var. (Jeg er i 40-årene). Var nettopp en tur på utested og fikk ganske sjokk da jeg så disse jentene på 25 -30 som vagget rundt i korte miniskjørt. Det samme med mennene. De var rett og slett mye større på en utrent måte.

Barnehagene måtte ta grep for Helsedepartementet innførte strenge retningslinjer for barnehagene som gjaldt kostholdendringer. Slutt på all saftdrikkingen. Vann i stedet. Slutt på alle disse bursdagsfeiringene med is og kaker. Helt unødvendig i bhage der det stadig er noen som har bursdag.

Du bør være så glad for at du har en barnehage som tar kostholdsrådene på alvor. Dette dreier seg ikke om at barna ikke skal kose seg, men det kan de gjøre når det er noe spesielt som skjer. Før jul. 17. mai ol. De trenger det ikke regelmessig hver måned. I tillegg er det ikke noe stas om man feirer noe hele tiden. Det kan man heller gjøre hjemme hos hver familie. Da kan dere kjøre på med sukker OM DERE ØNSKER DET!

Jeg tilhører ikke den barnehagegenerasjonen i det hele tatt. Jeg gikk deltid tre dager i uka, og husker med gru at jeg ble tvunget til å spise kålrot! 😂

Hvis eplemosen er uten tilsatt sukker, er den tilsatt kunstig søtning. I tillegg kommer uansett fruktsukkeret, som ikke er spesielt sunt selv om det er "naturlig." Det vil til syvende og sist være et spørsmål om mengde sukker i en ts hvitt sukker på grøten vs hvor mye eplemos har man på (og hvilken type). Å si at eplemos er "vinn vinn" i forhold til sukker på havregrøten, viser at man ikke tenker noe særlig over hva eplemos faktisk er laget av. I det hele tatt er det meste et spørsmål om mengde, og hvor ofte man spiser det. Å gjøre et stort nummer ut av en teskje sukker på grøten en gang i uka er meningsløst.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ang. Kanel så er det bare å kjøpe ceylon kanel :) Inneholder ikke kumarin og kan spises av alle. Smaker bedre enn "vanlig" kanel så vi bruker bare den nå alle sammen :)

Enig, ekte kanel er jo uovertruffen mht smak og duft!

Skrevet

Det er så hysterisk at jeg får helt vondt!

Alle mine unger har fått yoghurt i matpakka hver eneste dag. Den ene får sjokolade på skiva hver eneste dag. Også spiser de sunt og godt resten av dagen.

Anonymous poster hash: 6f794...2af

Skrevet

Først: Det er forskjell på eplemos. Noen er sukkerfri av disse også. De inneholder kun fruktsukkeret, og i tillegg fiber fra frukten og det er sunnere med frukt enn hvitt, raffinert sukker. Mange av dere som nå er mødre, og selv vokste opp på den tida da barna for alvor gikk i barnehage (slutten av 80-tallet og frem til 2000), har vokst opp med at det var boller, saft og pølser stadig vekk. Kostholdet i barnehagene var helt forferdelig dårlig på 1990- tallet spesielt. I tillegg fikk barna masse halvfabrikata og posemat som skulle tilsettes kjøttdeig hjemme. Den generasjonen som vokste opp da var utrolig småfeite, og jeg ser på kvinner i aldersgruppen, de er nå i 20-30-årene. De er så mye større enn det min generasjon var. (Jeg er i 40-årene). Var nettopp en tur på utested og fikk ganske sjokk da jeg så disse jentene på 25 -30 som vagget rundt i korte miniskjørt. Det samme med mennene. De var rett og slett mye større på en utrent måte.  Barnehagene måtte ta grep for Helsedepartementet innførte strenge retningslinjer for barnehagene som gjaldt kostholdendringer. Slutt på all saftdrikkingen. Vann i stedet. Slutt på alle disse bursdagsfeiringene med is og kaker. Helt unødvendig i bhage der det stadig er noen som har bursdag.  Du bør være så glad for at du har en barnehage som tar kostholdsrådene på alvor. Dette dreier seg ikke om at barna ikke skal kose seg, men det kan de gjøre når det er noe spesielt som skjer. Før jul. 17. mai ol. De trenger det ikke regelmessig hver måned. I tillegg er det ikke noe stas om man feirer noe hele tiden. Det kan man heller gjøre hjemme hos hver familie. Da kan dere kjøre på med sukker OM DERE ØNSKER DET!  Anonymous poster hash: 9c100...82a

sukker her, dressing der - altså - når ALLE eventer, bursdager, pølsefest, grøtfredag, påskelunch er usunne så blir summen ganske så stor. Alle bekker små gjør en feit unge. Anonymous poster hash: d92f3...508

I rest my case.

Hi

Anonymous poster hash: 28381...f9f

Skrevet

Mulig dette stemmer, men det er langt flere overvektige barn i dag enn det var på 80-90 tallet.
Skrevet

Du måtte bare snike inn at det spesielt er tynne og unge mødre som oppfører seg slik...

Anonymous poster hash: ac30d...a63

Skrevet

Ja til sukker på den jævla grøten! Fader altså....

Anonymous poster hash: f94a2...265

Skrevet

Ja, det er nok posematen i bhg på 90-tallet her i Norge som er forklaringen på verdens fedme problem.

En t-skje sukker på grøten en gang i uken gjør ikke noen feite. Og du er nok en av de HI og flere av oss andre synes er jævlig slitsom (selv om du er i 40-årene).

Anonymous poster hash: 24062...56d

Skrevet

Sukker på grøten, kaker i barnehagen ved bursdag, bursdagsbesøk til venner, masse is om sommeren, masse godis i påsken, masse godis i julen, egen bursdag med flere besøk, lørdagsgodt, noen kjeks på tur, en tursjokolade når toppen er nådd, søndagsmiddag borte med dessert og kake, familien sine bursdager, vafler her, boller der, innimellom brus, juice, kakao på tur, prim, nugatti, syltetøy osv, det blir faktisk ganske mye. Mange spiser gjerne ikke alt dette, men veldig mange gjør det. Jeg liker at Bhg tar grep.

Anonymous poster hash: 77a69...8a7

Skrevet

Små barn * under 3 år, skal ikke ha kanel.

Men litt sukker på grøten skader ikke.

Hvorfor skal de ikke ha kanel? Barnet mitt på 2,5 har fått kanel på grøten bestandig vi har spist grøt 🙄

Anonymous poster hash: 6625d...149

Skrevet

Hvorfor skal de ikke ha kanel? Barnet mitt på 2,5 har fått kanel på grøten bestandig vi har spist grøt 🙄

Anonymous poster hash: 6625d...149

Ligger link lenger opp i tråden.

Skrevet

Du måtte bare snike inn at det spesielt er tynne og unge mødre som oppfører seg slik...

Anonymous poster hash: ac30d...a63

Jeg snek det ikke inn? Det er jo fakta at det er en trend i tiden å få små babyer og ha tynne barn. Og det er det helst de tynne og unge mødrene som syns er viktig.

Hi

Skrevet

Men kan ikke dere tjukke mødrene spise all den drittmaten dere vil hjemme???

Har barna deres vondt av å spise sunt i barnehagen? Kjør på med ei teskje sukker når de entrer garderoben hjemme da.

Ganske utrolig at dere nekter å høre på retningslinjer som er utarbeidet av Helsedirektoratet. 

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/431/Retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen-IS-1484.pdf

Heldigvis er disse FULLE AV SUNN FORNUFT. 

Skrevet

Mulig dette stemmer, men det er langt flere overvektige barn i dag enn det var på 80-90 tallet.

Barna som DA gikk i barnehagen ER BLITT overvektige voksne fordi de fikk så dårlige vaner i barnehagen og hjemme. 

Skrevet

Barna som DA gikk i barnehagen ER BLITT overvektige voksne fordi de fikk så dårlige vaner i barnehagen og hjemme. 

Jeg visste det var slik for jeg ser det jo med egne øyne i denne aldersgruppen. Se også her:https://www.fhi.no/fp/overvekt/overvekt-og-fedme-hos-voksne/   I tillegg vil dere lære barna deres all dumheten dere selv lærte i oppveksten. Synd på barna deres! Foreldrene deres visste ikke bedre, men det gjør vi i dag. 

Skrevet

Var på foreldremøte i barnehagen i går og er fremdeles provosert.

Det ble snakk om kostholdet i barnehagen og styrer informerte om at det ikke er kake på bursdagen, men fruktspyd osv. De får et varmt måltid i uken, ofte i forbindelse med turdagen. Men avogtil er det risgrøt på fredagen, kanskje en gang i mnd i snitt. Så ble det da en voldsom diskusjon om det var nødvendig med sukker på grøten. De unge og syltynne mødrene var helt bestemt på at det var døden i pulverform og om de begynte med det var det rett på sukkerkjøret! Helst ville de ikke ha grøt i det hele, men gikk under tvil med på at det var et Ok måltid iblant. Men sukker, fysj og fy! Noen andre, stort sett litt eldre foreldre, tok til orde for at en teskje sukker nok ikke gjør den store forskjellen og at kanel og sukker hører til på grøt. Diskusjonen ble høylydt og enden på visa ble at vi må melde fra om barnet kan få sukker på eller ikke

Vanlig kanel fra matbutikken var forresten heller ikke bra, helst skulle de sende etter en spesiell type man ikke får her på vår lille plass.

Hvordan har disse foreldrene tenkt å komme seg gjennom barndommen til barna med en så fanatisk holdning til både kosthold og andres meninger?

Jeg har respekt for at andre har sine grunner til å velge annerledes for sine barn, men gjaldt dette mange..? Gud bedre i så fall...

Anonymous poster hash: b2530...e7c

Skrevet

Men kan ikke dere tjukke mødrene spise all den drittmaten dere vil hjemme???

Har barna deres vondt av å spise sunt i barnehagen? Kjør på med ei teskje sukker når de entrer garderoben hjemme da.

Ganske utrolig at dere nekter å høre på retningslinjer som er utarbeidet av Helsedirektoratet.

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/431/Retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen-IS-1484.pdf

Heldigvis er disse FULLE AV SUNN FORNUFT.

Uten at jeg vet hvordan noen her inne ser ut....

Så vil jeg si at det er bedre å være tjukk og snill, en tjukk i hodet.

Skjønner ikke hvorfor du bruker "???". Det er så irriterende.

Anonymous poster hash: f94a2...265

Skrevet

Men kan ikke dere tjukke mødrene spise all den drittmaten dere vil hjemme???Har barna deres vondt av å spise sunt i barnehagen? Kjør på med ei teskje sukker når de entrer garderoben hjemme da. Ganske utrolig at dere nekter å høre på retningslinjer som er utarbeidet av Helsedirektoratet.  https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/431/Retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen-IS-1484.pdf Heldigvis er disse FULLE AV SUNN FORNUFT.  Anonymous poster hash: 9c100...82a

Jeg er ikke tjukk, mannen er ikke tjukk og ingen av barna er det heller. Man blir ikke tjukk av en teskje sukker når man iblant har grøt eller pannekaker. Ikke hvis man spiser variert og fornuftig, og rører på seg. Da kan man til og med skeie ut med kake, potetgull og cola en gang iblant uten å bli tjukk.

Tror det er helt andre mekanismer enn hvitt sukker i moderate mengder som spiller inn når det kommer til fedme. Det hjelper ikke å sukre maten med stevia og lage lavkarbokake hvis man gumler i seg halve kaka. Som ei jeg kjenner gjør. Hun er tjukk selv om hun skyr sukker.

Skrevet

Det temaet var oppe i barnehagen vår engang også.

Jeg sa som sant er at grøt smaker dritt uten sukker, så sukker skulle barna selvfølgelig få.

Det ble ikke kuttet ut den gangen iallfall

Skrevet

Jeg er ikke tjukk, mannen er ikke tjukk og ingen av barna er det heller. Man blir ikke tjukk av en teskje sukker når man iblant har grøt eller pannekaker. Ikke hvis man spiser variert og fornuftig, og rører på seg. Da kan man til og med skeie ut med kake, potetgull og cola en gang iblant uten å bli tjukk.

Tror det er helt andre mekanismer enn hvitt sukker i moderate mengder som spiller inn når det kommer til fedme. Det hjelper ikke å sukre maten med stevia og lage lavkarbokake hvis man gumler i seg halve kaka. Som ei jeg kjenner gjør. Hun er tjukk selv om hun skyr sukker.

Det gjør vi jo ikke heller. Det er jo bare tull. Grunnen til at jeg skrev det om at de tjukke kunne gjøre dette, var fordi den ene som kommenterte her inne skrev at det var de tynne mødrene som var så opptatt av å ikke spise sukker.

Man trenger ikke spise grøt med sukker hver fredag. Det er da unødvendig? Hva trenger barna å bli flinkere til? 

Og til hun over som hevdet at grøt smaker dritt uten sukker, da synes jeg hun skal prøve å smake på dritt og se om hun fremdeles mener det samme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...