Gå til innhold

Hvorfor røyker du der det ikke er lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får deg til å tro at jeg har minst kunnskap om dette? :) Røykte selv i mange år, men fant plutselig ut at jeg ville slutte, og da sluttet jeg. Jeg hadde type 20 om dagen, så ikke kom å si at jeg ikke vet hva jeg snakker om!

Min eks-svigerfar sluttet den dagen han fikk vite at han skulle bli bestefar, for 16 år siden. 

Så siden du sluttet så enkelt, så burde alle andre klare det like enkelt? Det betyr ikke at du vet hva du snakker om. Hadde du visst det, så hadde du og visst at nikotin er enormt avhengighetsskapende, og at det ikke har så mye med viljestyrke å gjøre. Er enig i at alle kan klare det, men at det er så enkelt for alle er bare tull. Det har ingenting med svakhet å gjøre

Anonymous poster hash: 38d58...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men da kan du velge å spise innendørs, det er jo ditt eget valg. Det er ikke uhøflig å røyke på uteservering så lenge det er lov.

Usaklig argument. Har tilgode å se et promping forbudt-skilt. Betyr ikke at det ikke er uhøflig å slippe en stinkefjert på kafé.

Anonymous poster hash: de105...815

Skrevet

Usaklig argument. Har tilgode å se et promping forbudt-skilt. Betyr ikke at det ikke er uhøflig å slippe en stinkefjert på kafé.

tja, sant nok det... men det står da heller ikke promping tillatt. Derimot setter de frem askebeger, så det sier seg vel selv at det er ok å røyke der da? :P

Anonymous poster hash: 1604a...ae3

Skrevet

Jeg røyker der det ikke er lov fordi jeg gidder ikke alltid bry meg. Dyreparken, feks. Hele parken er røykfri uten om én plass. Hvis jeg tar en røyk på veien mellom to aktivitetsplasser og det ikke er folk som blir plaget av min røyk, ser jeg ikke problemet.

Vet jeg får tyn for svaret mitt, men det er allikevel grunnen til at jeg fyrer opp 2-3 røyk på høylys dag i en fornøyelsespark. Jeg er ikke til plage for noen, og jeg gidder ikke gå kjempelangt for å ta en røyk i fri luft.

Anonymous poster hash: e9ff2...d69

Røykeforbudet i dyreparken er ikke pga sjenanse for andre, men pga brannfare. Skulle der bli brann i parken vil alle dyrene omkomme i brannen. De har ingen steder å gå...

Skrevet

Røyken din kommer inn døren og vinduene også.

Det er mye som er lovlig som du nok ikke ønsker at andre skal gjøre mot deg.

Anonymous poster hash: b36e8...320

Men i og med at de ikke bryter noen lover så ignorerer jeg og lever videre. Høy musikk på kvelden er kjempeirriterende, men det er ikke forbudt å sitte ute i varmen og spille musikk. Fulle folk på cafeer/restauranter/barer er irriterende for meg, men ikke ulovlig.

Jeg er kjempeallergisk mot parfyme og buss/tog/fly/forsamlinger er veldig plagsomme og til tider smertefulle men jeg løper ikke rundt og ber resten av verden om å ta hensyn til meg. Det er mitt valg å ta den flyturen, gå på den kinoen og da må jeg bare leve med konsekvensene av mitt valg.

Anonymous poster hash: 3fcd6...c48

Skrevet

Nei. Liker ikke drita fulle folk, de er til mye større sjenanse enn røykere de og. Men det kommer jo ikke røyk fra de så da er det vel greit?

Anonymous poster hash: 4f991...bc5

Herregud, som du dummer deg ut i denne tråden... 🙄

Anonymous poster hash: 116f9...d2c

Skrevet

Det verste er faktisk når røykere setter seg ved siden av meg på kino f.eks. De stinker jo..

Anonymous poster hash: 0bf38...dcd

Skrevet

Her inne er jo folk helt fanatiske. Når jeg går ned hovedgata i byen jeg bor ser jeg igrunn aldri noen som røyker, uhyre sjeldent. Men var på utekonsert for kort tid siden, med 4-5000 andre, og inni hampen der røykte ufattelig mange vil tippe iallefall 40%. Vet mange festrøyker, men jeg tror jammen med det er mange smugrøykere og.

Røyker selv, tar alltid hensyn til de rundt meg. Men er jeg på uteservering så tar jeg meg røyk ja. Men er jeg der midt på dagen og det sitter barn i nærheten, er stufullt så røyker jeg ikke. Men ettermiddag/kveld med voksne så røyker jeg. Det er en mye større røykfri innesone til de som plages, de kan sette seg der.

Og ja er jeg i fornøyelsespark med barna så røyker jeg gjerne en eller to på anviste plasser ila dagen, mens ungene leker litt lenger borte. Ja jeg klarer å holde meg hvis jeg vil, men jeg blir da dessverre sur og stresset om jeg går en hel dag uten og det påvirker stemningen til tross for at jeg gjør så godt jeg kan. 3-4 timer uten er ikke noe problem. Men er man der fra 10-19 så er det verre.

Skyt meg den som vil, og jeg røyker aldri med ungene ved siden av meg eller på fanget etc. Selv om man har denne ektremt plagsomme uvanen så betyr ikke det at man er fullstendig idiot som mange her inne vil mene. 

De som røyker der det ikke er lov, forstår jeg meg ikke på. Som regel er det en grunn til at det ikke skal røykes der.

Anonymous poster hash: 70d86...69c
Skrevet

Jeg røyker der det ikke er lov fordi jeg gidder ikke alltid bry meg. Dyreparken, feks. Hele parken er røykfri uten om én plass. Hvis jeg tar en røyk på veien mellom to aktivitetsplasser og det ikke er folk som blir plaget av min røyk, ser jeg ikke problemet.

Vet jeg får tyn for svaret mitt, men det er allikevel grunnen til at jeg fyrer opp 2-3 røyk på høylys dag i en fornøyelsespark. Jeg er ikke til plage for noen, og jeg gidder ikke gå kjempelangt for å ta en røyk i fri luft.

Snakk om å være superegoistisk, lat og utrolig dum. Har du tenkt et eneste sekund på brannfaren med det du gjør? Jeg vil si at hvis du setter fyr på hele parken, så er du absolutt til plage

Skrevet

Og du mente at jeg var usakelig............

Skrevet

Dette kommer fra en ikke-røyker: Man skal vise hensyn til andre og ikke røyke der det ikke er tillat. Det er jo en grunn til at det ikke er tillat.

Men hvorfor klarer ikke folk å tolerere littegrann? Sitter man ute og tar en pils på en restaurant, og personen ved siden av røyker; så får man ikke kreft etter den kvelden. Det lukter ikke godt, men herlighet. Er det så stor krise?

Anonymous poster hash: f71fc...c3c
Skrevet

Røykeforbudet i dyreparken er ikke pga sjenanse for andre, men pga brannfare. Skulle der bli brann i parken vil alle dyrene omkomme i brannen. De har ingen steder å gå...

Og så fyrer de opp raketter og flammekastere kl 23 på kvelden når kaptein sabeltann showet begynner. Er det ikke skogbrannfare da?
Skrevet

Det er ikke så lenge siden jeg var ung. ;)

Og de askebegrene utenfor sykehusene burde absolutt flyttes. Det burde være egne innbydende røykeområder litt lenger unna, vel så mye av hensyn til pasientene som av hensyn til røykere. Det er jo folk med luftveisproblemer og det som verre er som ikke har annet valg enn å gå ut og inn der.

Anonymous poster hash: 20672...dcd

På Ahus er det en sittegruppe med en diger tønne av et askebeger ca 10 meter unna inngangen der barneavdelingen er. Men likevel sitter folk der med sykehusklær på og rullator og røyker det de makter. Sa ifra når jeg stod og ventet på taxi med babyen, men da satte fyren seg godt ned på rullatoren under det enorme røyking forbudt skiltet og røyka enda mer👍🏻

Min oppfatning av røykere er desverre at de fleste er gjennomsyra egoister som gjerne skulle ha hoppet i trynet på masete ikke-røykere.

Anonymous poster hash: 6748f...62e

Skrevet

Dette kommer fra en ikke-røyker: Man skal vise hensyn til andre og ikke røyke der det ikke er tillat. Det er jo en grunn til at det ikke er tillat.

Men hvorfor klarer ikke folk å tolerere littegrann? Sitter man ute og tar en pils på en restaurant, og personen ved siden av røyker; så får man ikke kreft etter den kvelden. Det lukter ikke godt, men herlighet. Er det så stor krise?

Anonymous poster hash: f71fc...c3c

De fleste godtar det jo. Men det er ekkelt, folk liker ikke å bli tvunget til å lide seg igjennom noe som plager dem. Ganske logisk.

Anonymous poster hash: 6748f...62e

Skrevet

Og du kan velge å ikke røyke når folk må sitte så tett.

Det er uansett uhøflig å røyke der man kommer så tett innpå andre med røyken at den plager andre.

Anonymous poster hash: 6f69b...252

Nå har røykere svært begrenset muligheter til å ta seg en røyk så hvis det er tillatt å røyke på en kafe ute så har de alle rett til å ta en røyk. Hvis det sjenerende deg så må du flytte deg til et sted hvor det er røyking forbudt. Jeg røyker ikke og har aldri gjort det, men når jeg er med min mor som røyker så får de som tror de kan diktere andre klar tale fra meg. Hvis de ber min mor om å slutte å røyke får de beskjed om at det er lov og røyke og hvis de ønsker å unngå det må de finne seg en annen plass. Flere ganger har de som klaget tatt det til de som jobber der, og hver gang har de fått beskjed om å flytte seg til et sted hvor det ikke er lov til å røyke da det har satt seg på en plass som gir klare indikasjoner på at det kommer til å bli røkt der.

Anonymous poster hash: f5c42...575

Skrevet

Og så fyrer de opp raketter og flammekastere kl 23 på kvelden når kaptein sabeltann showet begynner. Er det ikke skogbrannfare da?

Der er ganske stor forskjell på flammer over vann omgitt av folk klare til å slukke et eventuelt uhell og tusenvis av mennesker som slenger sniper i tørre grøftekanter, men det ser vel du og?

Skrevet (endret)

Det har gode pyroteknikkere og de vet hva de gjør.

At noen kaster en sneip i grøften hvor det er kjempetørt er ikke bra., det var en gang en som slukket røyken sin i en blomsterpotte på en fin sommerdag det tok fyr i den en time etter.

Dette var jo selvsagt ikke til deg men til Anonym over, quotet feil!!!

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Og du mente at jeg var usakelig............

Ja, den var kanskje ikke så saklig den heller, men poenget er at det er mye som er lov som allikevel er uhøflig. Å rape høyt ved bordet, gå i slitt joggebukse i bryllup, banne etc. Er ikke automatisk ansett som gode manerer kun fordi det er lovlig.

Skrevet

Ja, den var kanskje ikke så saklig den heller, men poenget er at det er mye som er lov som allikevel er uhøflig. Å rape høyt ved bordet, gå i slitt joggebukse i bryllup, banne etc. Er ikke automatisk ansett som gode manerer kun fordi det er lovlig.

meg, fra tidligere, som også svarte deg med promping på cafe.

Hør. alle vet at de tingene du ramser opp ikke passer seg... Det er meget skjelden du ser noen komme i joggebuksa i bryllup. Banning er det sånn sett verre med. Uansett, ingen plass er det liksom et "velkommen-skilt" for bannere, folk i joggebukse, folk som raper.. Derimot, på cafe, ute, jo der står askebegrene. Fortell meg når de har gjort det såpass klart for meg, hvorfor skulle det da være uhøflig?

Liker du ikke røyk kan du tross alt trekke inn. Hvor vanskelig er det?

Skrevet

Akkurat når det kommer til uteservering så tar jeg meg en røyk med god samvittighet. Jeg har satt meg ute fordi jeg ønsker å ta meg en røyk etter maten med enten kaffe eller en drink i hånda. For meg og mine venninner som røyker så er dette halve gleden med å sitte på uteservering, altså den kosen. Er jeg ute med familien setter vi oss alltid inn på grunn av røyk, og det ser jeg ikke på som et problem.

Anonymous poster hash: 5f707...fdd

Også når det er 25 grader og alle sitter ute? Da går din familie inn i varmen?

Anonymous poster hash: 8152e...c91

Skrevet

hvis det hade vært sånn at man bare kunne latt være, så hadde man jo sluttet å røyke.. Hvor vanskelig er det å forstå at man er avhengig av røyk? Det er jo ikke noe man går rundt for å plage andre med. Man er avhengig, og det er sånn det fungerer.

Bare vær glad det ikke er vanlig å røyke innendørs lenger. Skal ikke lenger tilbake enn min barndom, da var det helt normalt å røyke inne, med barn og ikke røykere.

Altså, den avhengigheten sitter i hodet. Har man bittelitt å fare med, så klarer man for pokker å la vær å røyke de få timene man er i fornøyelsespark med ungene.

Hvordan tror du folk klarer å slutte å røyke, forresten? De bare lar vær.

Ja, jeg har vært storrøyker selv, jeg klarte likevel å følge lover og regler.

Skrevet

Du ER til plage for noen! Himla egofjols.

Skrevet

Også når det er 25 grader og alle sitter ute? Da går din familie inn i varmen?

Anonymous poster hash: 8152e...c91

Ja, det gjør vi.

Skrevet

Ja, det gjør vi.

Og vi går jo ikke inn i varmen. Det er da gjerne ikke varmere inne enn ute på sommeren. Hadde de hatt 25 grader inne hadde vi valgt å spise et annet sted.

Skrevet

Fordi det er der askebegerene står, idiotisk nok... Ikke logisk i det hele tatt...

Anonymous poster hash: 7a16e...ca7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...