Gå til innhold

Hvorfor røyker du der det ikke er lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker da på plasser hvor det står at det ikke er lov.

I fornøyelsesparker, på bensinstasjon i parkeringshus, på holdeplasser på T-bane og tog.

Anonymous poster hash: 9ac65...902

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kanskje fordi jeg ikke har sett at det ikke er lov?

Anonymous poster hash: 1604a...ae3
Skrevet

Det gjør jeg ikke.

Skrevet

Det står som regel godt synlige oppslag om at det ikke er lov å røyke, men ofte er det nok å bruke sunn fornuft.

Å røyke på en bensinstasjon innebærere eksplosjonsfare...

Å røyke rett på utsiden av dører som går opp hele tiden vil gjøre at røyken driver inn.

Klassisk er det på alle sykehus rundt omkring, der står det veldig tydelige plakater om at det ikke er lov å røyke rett utenfor dørene og pga. luftinntak til bygget.... det står likevel alltid røykere der, både pasienter og pårørende.

Jeg tenker at man ikke trenger å ha sett et slikt oppslag for å bruke sunn fornuft.

Anonymous poster hash: 6f69b...252
Skrevet

Jeg tenker da på plasser hvor det står at det ikke er lov.

I fornøyelsesparker, på bensinstasjon i parkeringshus, på holdeplasser på T-bane og tog.

For ikke å snakke om rett utenfor inngangene til sykehusene... 🙄

Anonymous poster hash: 116f9...d2c

Skrevet

kanskje fordi jeg ikke har sett at det ikke er lov?

Går jo an å bruke hue. Alle disse stedene er det mange folk, og det er jævlig sjenerende med røyking tett på seg. Og i parkeringshus blir det helt grusomt å være når det er røykt der.

For ikke å snakke om at det kan medføre fare på bensinstasjon.

Anonymous poster hash: 3edf9...6ad

Skrevet

Grunnen til at jeg spør var en pappa som tente seg en røyk i køen til tømmerenna på tusenfryd i dag. Skjønner bare ikke greia med det. Han var norsk så kan ikke skylde på språket.

Skrevet

I min ungdom røyket jeg på tusenfryd fordi det tar altfor lang tid å gå helt ut av parken for å ta seg en røyk. Trengte den tiden til all køståingen. :P Gjemte meg bort i skogen da, langt fra barna og deres synsfelt.

Etter jeg har fått barn selv følger jeg regler da, selv om jeg ikke er enig i dem. (Synes i det minste de kunne hatt et bortgjemt røykeområde der barna ikke går.) Og for øvrig røyker jeg ikke lenger. :P

Anonymous poster hash: 20672...dcd
Skrevet

I min ungdom røyket jeg på tusenfryd fordi det tar altfor lang tid å gå helt ut av parken for å ta seg en røyk. Trengte den tiden til all køståingen. :P Gjemte meg bort i skogen da, langt fra barna og deres synsfelt.

Etter jeg har fått barn selv følger jeg regler da, selv om jeg ikke er enig i dem. (Synes i det minste de kunne hatt et bortgjemt røykeområde der barna ikke går.) Og for øvrig røyker jeg ikke lenger. :P

Da jeg var ung var det tillatt å røyke på tusenfryd.

Sånn bortsett fra det, er det artig hvordan det er plassert askebeger rett foran inngangen til enkelte sykehus samtidig som de kaller det "røykfritt".

Røykere blir skviset ut over alt. Vi må snart gjemme oss inn i skogen og lage vår egen lille stamme der inne for røykere fordi alle skal bestemme over hva og hvor vi får lov. Til og med på kafé.. Ute.. Så får man stygge blikk og føler man ikke er velkommen av ikke-røykere.

Anonymous poster hash: 47d7c...1c4

Skrevet

Sånn bortsett fra det, er det artig hvordan det er plassert askebeger rett foran inngangen til enkelte sykehus samtidig som de kaller det "røykfritt".

Røykere blir skviset ut over alt. Vi må snart gjemme oss inn i skogen og lage vår egen lille stamme der inne for røykere fordi alle skal bestemme over hva og hvor vi får lov. Til og med på kafé.. Ute.. Så får man stygge blikk og føler man ikke er velkommen av ikke-røykere.

Men det er jo sjenerende når noen røyker der man oppholder seg, al8ker mest på cafe der man gjerne spiser.

Anonymous poster hash: 3edf9...6ad

Skrevet

Det er ikke så lenge siden jeg var ung. ;)

Og de askebegrene utenfor sykehusene burde absolutt flyttes. Det burde være egne innbydende røykeområder litt lenger unna, vel så mye av hensyn til pasientene som av hensyn til røykere. Det er jo folk med luftveisproblemer og det som verre er som ikke har annet valg enn å gå ut og inn der.

Skrevet

Til og med på kafé.. Ute.. Så får man stygge blikk og føler man ikke er velkommen av ikke-røykere.

Utekafeer er svært populære når det er sol, dvs. bordene settes som regel svært tett for å få plass til flest mulig på det aktuelle området kafeen/restauranten har til rådighet ute. Man sitter nesten skulder til skulder med nabobordet mange steder.

Er det sterk sol settes mange plasser opp lerrettak, er det vind trekker de ofte opp glassvegger. Så i realiteten så er ikke ute virkelig ute lenger - selv om det er et visst antall cm fra glassveggen opp til "taket" uten vegg.

Jeg har mange ganger kommet hjem fra uteservering stinkende av røyk både i klær og hår.

Å spise når naboen blåser røyken på deg eller holder røyken mot ditt bord for å være høflig mot de på andre siden, det er ikke akkurat kjekt. Så sitter du ved siden av meg i en slik situasjon, da kommer jeg trolig til å be deg holde røyken langt unna meg og blåse opp istedenfor mot andre gjester (for de færreste røykere blåser rett på de de sitter sammen med.... kan jo ikke være så uhøflig mot noen de kjenner, de de ikke kjenner er det ikke så nøye med...). Eller jeg gir deg et blikk du ikke vil misforstå. Men jeg har mer sansen for å si det direkte og på en høflig måte enn å bare sende et stygt blikk.

Skrevet

Utekafeer er svært populære når det er sol, dvs. bordene settes som regel svært tett for å få plass til flest mulig på det aktuelle området kafeen/restauranten har til rådighet ute. Man sitter nesten skulder til skulder med nabobordet mange steder.Er det sterk sol settes mange plasser opp lerrettak, er det vind trekker de ofte opp glassvegger. Så i realiteten så er ikke ute virkelig ute lenger - selv om det er et visst antall cm fra glassveggen opp til "taket" uten vegg. Jeg har mange ganger kommet hjem fra uteservering stinkende av røyk både i klær og hår.Å spise når naboen blåser røyken på deg eller holder røyken mot ditt bord for å være høflig mot de på andre siden, det er ikke akkurat kjekt. Så sitter du ved siden av meg i en slik situasjon, da kommer jeg trolig til å be deg holde røyken langt unna meg og blåse opp istedenfor mot andre gjester (for de færreste røykere blåser rett på de de sitter sammen med.... kan jo ikke være så uhøflig mot noen de kjenner, de de ikke kjenner er det ikke så nøye med...). Eller jeg gir deg et blikk du ikke vil misforstå. Men jeg har mer sansen for å si det direkte og på en høflig måte enn å bare sende et stygt blikk.  Anonymous poster hash: 6f69b...252

Nettopp av det du sier der går ikke jeg på uteservering , jeg klarer ikke å spise maten min når noen sitter 20 cm fra meg og røyker og det blåser aske rundt over alt.

Skrevet

Altså, at du velger å utsette deg for kreftfare, og synes der er greit at det stinker røyk av hår og klær er helt greit. Ditt valg og jeg legger meg ikke opp i det.

Men du kan ikke samtidig velge å utsette meg for det samme, du er helt nødt til å vise hensyn og røyke der du ikke generer andre

Anonymous poster hash: 78065...269

Skrevet

Nettopp av det du sier der går ikke jeg på uteservering , jeg klarer ikke å spise maten min når noen sitter 20 cm fra meg og røyker og det blåser aske rundt over alt.

Jeg har egentlig nærmest sluttet med det selv. Ekstra ille er det når de sitter og drikker i tillegg til å røyke, da går hensynet til andre ned i samme takt som promillen øker.

Men jeg har blitt flinkere til å si fra. Har møtt personer som ikke vil ta hensyn, da har jeg bedt kafeen gjøre noe med glassveggene og/eller taket for å få det levelig der om de ønsker å ha spisegjester der.

Skrevet

Utekafeer er svært populære når det er sol, dvs. bordene settes som regel svært tett for å få plass til flest mulig på det aktuelle området kafeen/restauranten har til rådighet ute. Man sitter nesten skulder til skulder med nabobordet mange steder.

Er det sterk sol settes mange plasser opp lerrettak, er det vind trekker de ofte opp glassvegger. Så i realiteten så er ikke ute virkelig ute lenger - selv om det er et visst antall cm fra glassveggen opp til "taket" uten vegg.

Jeg har mange ganger kommet hjem fra uteservering stinkende av røyk både i klær og hår.

Å spise når naboen blåser røyken på deg eller holder røyken mot ditt bord for å være høflig mot de på andre siden, det er ikke akkurat kjekt. Så sitter du ved siden av meg i en slik situasjon, da kommer jeg trolig til å be deg holde røyken langt unna meg og blåse opp istedenfor mot andre gjester (for de færreste røykere blåser rett på de de sitter sammen med.... kan jo ikke være så uhøflig mot noen de kjenner, de de ikke kjenner er det ikke så nøye med...). Eller jeg gir deg et blikk du ikke vil misforstå. Men jeg har mer sansen for å si det direkte og på en høflig måte enn å bare sende et stygt blikk.

Men da kan du velge å spise innendørs, det er jo ditt eget valg. Det er ikke uhøflig å røyke på uteservering så lenge det er lov.

Anonymous poster hash: 38d58...d9a

Skrevet

Men da kan du velge å spise innendørs, det er jo ditt eget valg. Det er ikke uhøflig å røyke på uteservering så lenge det er lov.

Og du kan velge å ikke røyke når folk må sitte så tett.

Det er uansett uhøflig å røyke der man kommer så tett innpå andre med røyken at den plager andre.

Skrevet

jeg røyker på uteservering når det er lov. Da tenker jeg helt ærlig ikke så mye på sidemannen.

Men har sett noen resturanter som prøvde å ikke ha røyk på uteserveringa (egons i min by hvertfall). Så ut som de rimelig kjapt ombestemte seg og tillot røyking likevel.

Er det lov, så er det lov! :)

Skrevet

Som føre dette røyker, så må jeg si meg helt enig i at røykere ikke har NOE som helst med. Å røyke der det kan komme til å plage andre. Merker etter jeg sluttet ( ble plutselig gravid). Hvor utrolig ekkelt det er, hvor mye det faktisk plager, og hvor lenge dårlig form kan sitte i etter å ha blitt utsatt for det.

Så jeg er totalt for at velger man å røyke, ja da kan man versågod finne seg en egen plass, der det ikke plager noen andre enn deg selv.

Jeg har faktisk dårlig samvittighet over min holdning som røyker.

Skrevet

Det her er jo forklaringen på hvorfor det blir forbudt å røyke flere og flere steder. "Hvorfor skal jeg ta hensyn til andre, jeg bryter jo ingen lov"

Anonymous poster hash: 38300...2a7

Skrevet

Helt utrolig at det er lov. De som jobber der har rett på røykfri arbeidsplass, men de har ikke det så lenge gjestene røyker der de jobber.

På tide å sette opp røyking forbut også på "ute" servering

Anonymous poster hash: b36e8...320

Skrevet

Som føre dette røyker, så må jeg si meg helt enig i at røykere ikke har NOE som helst med. Å røyke der det kan komme til å plage andre. Merker etter jeg sluttet ( ble plutselig gravid). Hvor utrolig ekkelt det er, hvor mye det faktisk plager, og hvor lenge dårlig form kan sitte i etter å ha blitt utsatt for det.

Så jeg er totalt for at velger man å røyke, ja da kan man versågod finne seg en egen plass, der det ikke plager noen andre enn deg selv.

Jeg har faktisk dårlig samvittighet over min holdning som røyker.

hva??

Skrevet

Og du kan velge å ikke røyke når folk må sitte så tett.

Det er uansett uhøflig å røyke der man kommer så tett innpå andre med røyken at den plager andre.

Jeg røyker ikke selv, sluttet for mange år siden. Men jeg mener uansett at det ikke er uhøflig å røyke der det er lov. Det er spisestedets sitt ansvar at bordene står så tett. Jeg synes det er frekkere å skule stygt eller å be de la vær å røyke

Skrevet

hva??

Du forstod veldig godt hva jeg sier ! Skjerp deg !

Skrevet

Helt utrolig at det er lov. De som jobber der har rett på røykfri arbeidsplass, men de har ikke det så lenge gjestene røyker der de jobber.

På tide å sette opp røyking forbut også på "ute" servering

Anonymous poster hash: b36e8...320

Jeg er ikke uenig med deg i det. Men så lenge det er lov, så gjør ikke røykerene noe galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...