Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #76 Skrevet 11. juli 2016 Jeg synes denne tråden er litt komisk. Årsaken til at det i det hele tatt er et diskusjonstema er tredelt: 1. Flyselskapene vil tjene mest mulig. 2. Passasjerer vil ikke betale det det egentlig koster å fly. 3. Passasjerer bruker ikke den markedsmakten vi har. Både de som lener setene bakover og de som raser over de som gjør det står jo egentlig på samme side, men synes ikke å forstå det. Forskning har i mange år vist at mindre plass på fly øker risikoen for blodpropp. Dette vet flyselskapene, dette vet myndigheter, dette vet de fleste noenlunde informerte passasjerer. Siden passasjerene ikke bryr seg og det sjelden kommer opp store saker om slike blodproppsaker i media, så bryr hverken flyselskapene eller myndigheten seg. Ingen har oversikten over hvor stort problem dette er, for det er ingen rapporteringsplikt på slike tilstander. Hadde det vært det så ville det trolig blitt et krav for flyselskapene å gi passasjerene den plassen som var tidligere og som var bedre helsemessig for passasjerene. Men flyselskapene gjør selvfølgelig ikke det frivillig, for da må de øke prisene hvis de vil tjene like mye - eller ta samme pris som i dag og tjene mindre. Og passasjerene er så kortsynte at de bare er ute etter å betale minst mulig, uavhengig av at prisene er helt urealistisk lave. Passasjerene driter i at de kabinansatte ikke har gode arbeidsforhold eller lønn - bare de får superbillige billetter så lukker de øynene for virkeligheten. Å støtte selskap som Ryanair er idioti. Av mange grunner. Arbeidsforholdene til de ansatte burde være nok til å skygge unna dette selskapet og lignende selskap. Men også fordi slike selskap er med på å drive bort de som driver mer seriøst og med helhetlig tankegang både når det kommer til arbeidsforhold, lønn, drift og passasjerenes helse. Disse siste selskapene har nødvendigvis litt høyere billettpriser fordi de forholder seg til utgifter som må til om man skal drive mer forsvarlig overfor ansatte og reisende. Men passasjerene vil ikke betale - de bare støtter de pengegriske selskapene som er ute etter å tyne mest mulig ut av både ansatte og passasjerer. Og de reisende bryr seg ikke om at de utsetter seg for risiko. For de reisende, de bruker heller energien på å krangle med sidemannen eller den foran eller bak om sine RETTIGHETER. Rettigheter som de driter fullstendig i når de velger billigselskapene. Om folk begynte å bruke sin markedsmakt så hadde det ikke tatt lang tid før selskapene måtte gi oss litt mer seteplass på flyene igjen. Men det er jo for krevende - da må man faktisk ta stilling til noe, man må kanskje ytre en mening som betyr noe og stå for den, man må kanskje engasjere seg der det betyr noe. Da er det bedre å krangle på et anonymforum med andre for å få ut frustrasjonen selv om det er helt hensiktsløst. Flyselskapene gnir seg i hendene over slike diskusjoner som dette - det får fokuset bort fra det ansvaret selskapene har, og dermed kan de fortsette sin elendige praksis og tjene enda mye mer.... og knipe inn et par centimeter på lengden og bredden neste år også. Kort fortalt - dere får det dere selv velger, damer! Er dere ikke fornøyde, bruke engasjementet der det nytter, velg selskap som driver riktigere både med tanke på ansatte og reisende. Eller la være å engasjere dere som forbrukere, men da kan dere egentlig også bare holde kjeft. Anonymous poster hash: 54e31...8e0 Og da kan du jo kanskje også legge til informasjon om hvilke flyselskaper man BURDE bruke da, hvis man ønsker å være en bevisst forbruker? Du later jo til å vite så mye om det. Anonymous poster hash: 984ff...cfd
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #77 Skrevet 11. juli 2016 Jeg bor et lite sted, og må nok nøye meg med Ryanair, da det er det eneste selskapet som flyr ruten. Ikke så lett å bare si at slike selskap støtter ikke jeg, da det er det eneste alternativet vi har. Anonymous poster hash: 400ac...58d
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #78 Skrevet 11. juli 2016 Jeg bor et lite sted, og må nok nøye meg med Ryanair, da det er det eneste selskapet som flyr ruten. Ikke så lett å bare si at slike selskap støtter ikke jeg, da det er det eneste alternativet vi har. Anonymous poster hash: 400ac...58d Forstår at det er et problem, men man kan likevel begynne å bruke sin forbrukermakt - gi tilbakemeldinger til selskapene at du vil ha mer seteplass osv. og at du er villig til å betale for det om de kommer med et ordentlig tilbud. Leserinnlegg i aviser, spre innlegg på fb, snakk om det med familie, venner, kolleger, bekjente. Det må en holdningsendring til, og der kan hver enkelt bidra på sitt vis. Anonymous poster hash: 54e31...8e0
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #79 Skrevet 11. juli 2016 Og da kan du jo kanskje også legge til informasjon om hvilke flyselskaper man BURDE bruke da, hvis man ønsker å være en bevisst forbruker? Du later jo til å vite så mye om det. Anonymous poster hash: 984ff...cfd Nr. en må i hvert fall være å unngå de absolutt billigste selskapene som stadig kommer frem i media for dårlige ansettelsesforhold og dårlig plass for passasjerer. Utover det må man nesten sjekke litt selv, hvilke selskaper kommer jo an på reisemål også. Det var det der med å være engasjert og bevisst forbruker - det krever et minimum av egen innsats. Anonymous poster hash: 54e31...8e0
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #80 Skrevet 11. juli 2016 Et drag i setet hver andre time når dere skal på toalettet tåler jeg fint. Om barnet sitter og sparker i setet mitt klarer jeg å si fra. Først høflig. Deretter ikke så høflig. Er dere for lange til setet får dere bestille plass med ekstra beinplass eller velge et annet fly. Anonymous poster hash: 9d027...b07 Du kødder nå? Bestille et annet fly fordi du MÅ ha setet ned? Forøvrig tar jeg aldri seteryggen ned selv, uten å høre med de som sitter bak. Barna har ofte bordet nede også for å ha leker og tegesaker på, og da kan ikke personen foran ha nede seteryggen. Anonymous poster hash: b2861...4d7
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #81 Skrevet 11. juli 2016 Det var det der med å være engasjert og bevisst forbruker - det krever et minimum av egen innsats. Anonymous poster hash: 54e31...8e0 Du vet med andre ord ikke selv? Anonymous poster hash: 984ff...cfd
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #82 Skrevet 11. juli 2016 Du vet med andre ord ikke selv? Anonymous poster hash: 984ff...cfd Du gidder med andre ord ikke sjekke noe selv? Som sagt, det kommer helt an på hvor man ønsker å reise, jeg har ikke full oversikt over alle steder. Jeg velger heller bort å reise enn å reise med billigselskaper som Ryanair hvis jeg ikke finner et annet alternativ, eller jeg velger andre reisemåter. Anonymous poster hash: 54e31...8e0
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #83 Skrevet 11. juli 2016 Du gidder med andre ord ikke sjekke noe selv? Anonymous poster hash: 54e31...8e0 Poenget mitt er at du er på BIM nå. Når du likevel tar deg tid til å skrive et såpass langt innlegg av noenlunde seriøst art, så kan du vel også ta deg tid til å namedroppe et par selskaper som er "stuerene" å bruke? Men det er åpenbart for mye for langt? Du må huske at dette er forumet hvor folk spør hvordan man får til å booke ferieturer uten å gå via Ving... Anonymous poster hash: 984ff...cfd
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #84 Skrevet 11. juli 2016 Poenget mitt er at du er på BIM nå. Når du likevel tar deg tid til å skrive et såpass langt innlegg av noenlunde seriøst art, så kan du vel også ta deg tid til å namedroppe et par selskaper som er "stuerene" å bruke? Men det er åpenbart for mye for langt? Du må huske at dette er forumet hvor folk spør hvordan man får til å booke ferieturer uten å gå via Ving... Anonymous poster hash: 984ff...cfd http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2013/06/Dette-er-verdens-beste-og-verste-flyselskaper http://e24.no/naeringsliv/lavprispiloter-og-billige-flyverter-presser-sas/20376699 https://www.nrk.no/ostfold/skal-kartlegge-arbeidsforholdene-i-lufta-1.12082154 https://www.nrk.no/ostfold/skal-kartlegge-arbeidsforholdene-i-lufta-1.12082154 Bare et forslag til lesing. Anonymous poster hash: 54e31...8e0
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #85 Skrevet 11. juli 2016 Dibber på tur 😂 http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/11/01/article-2226057-0B34714E000005DC-255_468x600.jpg Anonymous poster hash: 1f09f...8e2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #86 Skrevet 11. juli 2016 Selvsagt ikke bare for, også for at det er mer behagelig. Jeg merker enorm forskjell på rygg og hofter om jeg sitter med eller uten nedlagt sete på lengre turer. Anonymous poster hash: 2d5f3...752 Jeg også, klarer ikke en flytur uten å legge ned setet, på grunn av leddene mine. Da er jeg lenket til seng/sofa med store doser smertestillende i dagene etterpå. Uavhengig av om personen bak meg er lav eller høy må jeg justere seteryggen flere ganger i løpet av flyturen. De med lange ben må booke sete ved nødutgangene om de har behov for mer benplass enn det de får når personen foran legger ned setet! (Og om vi skal sammenligne ubehag; jeg ville mye heller hatt blåmerker på knærne og hatt det ubehagelig på en flytur, enn de smertene som flyturen uten å justere setet ville påført meg!) Jeg retter selvsagt opp setet når det deles ut mat, og legger det ikke ned igjen før maten er ryddet unna. Anonymous poster hash: a6263...fcd
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #87 Skrevet 11. juli 2016 Jeg også, klarer ikke en flytur uten å legge ned setet, på grunn av leddene mine. Da er jeg lenket til seng/sofa med store doser smertestillende i dagene etterpå. Uavhengig av om personen bak meg er lav eller høy må jeg justere seteryggen flere ganger i løpet av flyturen. De med lange ben må booke sete ved nødutgangene om de har behov for mer benplass enn det de får når personen foran legger ned setet! (Og om vi skal sammenligne ubehag; jeg ville mye heller hatt blåmerker på knærne og hatt det ubehagelig på en flytur, enn de smertene som flyturen uten å justere setet ville påført meg!) Jeg retter selvsagt opp setet når det deles ut mat, og legger det ikke ned igjen før maten er ryddet unna. Anonymous poster hash: a6263...fcd Tror ikke smertene dine blir bedre av å ha knær langt inn i ryggen store deler av turen. Det er svært ubehagelig. Og dette gnålet om nødutgang.. Dette med knær i setet er et problem for folk som ikke er høyere enn 180 cm. Svært mange er på den høyden. Det er ikke nok plasser ved nødutgangene. Anonymous poster hash: 8ab92...378
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #88 Skrevet 11. juli 2016 Nordmenn er så jævla ego. Ser det igjen og igjen. Meg meg meg... Anonymous poster hash: 98beb...453
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #89 Skrevet 11. juli 2016 Tror ikke smertene dine blir bedre av å ha knær langt inn i ryggen store deler av turen. Det er svært ubehagelig. Og dette gnålet om nødutgang.. Dette med knær i setet er et problem for folk som ikke er høyere enn 180 cm. Svært mange er på den høyden. Det er ikke nok plasser ved nødutgangene. Anonymous poster hash: 8ab92...378 Jeg har sldri opplevd ubehag på grunn av knær i seteryggen selv om jeg legger ned ryggen og de som sitter bak har vært ganske lange. Jeg tror faktisk mange her overdriver en god del når det gjelder hvor liten plass de selv eller andre har til bena. Det er trangt, men de aller fleste kan sitte normalt i setet også når seteryggen forrang er felt ned. Anonymous poster hash: 9d027...b07
Gjest Antarctica Skrevet 11. juli 2016 #90 Skrevet 11. juli 2016 Hvis du synes det er en så lite interresant og lite viktig diskusjon, foreslår jeg at du peller deg it av tråden i stedet for å hakke på enkeltpersoner. Anonymous poster hash: 984ff...cfd Denne diskusjonen kunne brått oppsummeres i to setninger; "Er det uhøflig å bruke et flysete på den måten det er konstruert?" "Ja, det er skammelig dårlig gjort, men å skjelle ut fremmede på nett er innafor, di megge!"
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #91 Skrevet 11. juli 2016 Jeg har sldri opplevd ubehag på grunn av knær i seteryggen selv om jeg legger ned ryggen og de som sitter bak har vært ganske lange. Jeg tror faktisk mange her overdriver en god del når det gjelder hvor liten plass de selv eller andre har til bena. Det er trangt, men de aller fleste kan sitte normalt i setet også når seteryggen forrang er felt ned. Anonymous poster hash: 9d027...b07 Hadde du sittet foran en med lange ben på 180 cm hadde du kjent det. I tillegg ville setet ditt ristet og hoppet hver gang personen bak flyttet på seg, hvilket ville vært ofte pga seteryggen i knærne. Anonymous poster hash: 8ab92...378
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #92 Skrevet 11. juli 2016 Hadde du sittet foran en med lange ben på 180 cm hadde du kjent det. I tillegg ville setet ditt ristet og hoppet hver gang personen bak flyttet på seg, hvilket ville vært ofte pga seteryggen i knærne. Anonymous poster hash: 8ab92...378 Mannen min er 185 og har likevel ikke noe problem med å sitte i setet uten å trykke knærne inn i ryggen på den som sitter foran. Det går for svogeren min på 190 cm også. Ingen av dem har god plass, men det går også på lavprisfly. Anonymous poster hash: 9d027...b07
Lovemychild Skrevet 11. juli 2016 #93 Skrevet 11. juli 2016 Jeg legger aldri ned setet helt, kan ta det nedbitte,itt og hører med den bak om det er ok. Verste er om en sitter og spiser, og så legger personen foran ned setet.Ekkelt og irriterende.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #94 Skrevet 11. juli 2016 Mannen min er 185 og har likevel ikke noe problem med å sitte i setet uten å trykke knærne inn i ryggen på den som sitter foran. Det går for svogeren min på 190 cm også. Ingen av dem har god plass, men det går også på lavprisfly. Anonymous poster hash: 9d027...b07 Da har han ikke spesielt lange ben 😊 Jeg er 182 cm og har knærne i seteryggen foran til og med i SAS sine fly. Legger personen foran setet ned har vi det fryktelig ubehagelig begge to. Ikke ser jeg ut som en dvergpincher på stylter heller 😊 Anonymous poster hash: 8ab92...378
sotosmor Skrevet 11. juli 2016 #95 Skrevet 11. juli 2016 Men det er ikke de som sitter foran sitt problem. Det er ikke verre å legge ned setet enn å ta ned armlenet for å hindre at en overvektig på nabostaten tyter inn på ditt sete. Anonymous poster hash: 9d027...b07 Jeg har bare et lite ønske om at folk kan ta litt hensyn til hverandre. Å legge ned setet på korte innenlands turer er helt unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #96 Skrevet 11. juli 2016 Jaja, vi er tydeligvis i to leirer her. Folk med folkskikk (dvs evnen til å ta hensyn til andre) og de som kun er opptatt av sitt eget velbehag. Dette gjør jeg i slike tilfeller; - sier au ganske høyt når de trykker setet inn i knærne mine. - spør om de kan heve setet litt - om de ikke gjør det, kan de regne med a) overivrig aktivitet i seteryggen b)hosting og nysing i øret c)sure blikk etter flyturen. Jeg godtar rett og slett ikke at andre folk invaderer mine 30 cm foran ansiktet med bakhodet sitt! Og jeg er 180 cm, det samme som de fleste andre nordmenn. Ikke kom med idioti om at vi må bestillr spesialseter - for å unngå uoppdratte egoister!! Nei, da skal heller egoistene få gjennomgå. Anonymous poster hash: 57e71...531
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #97 Skrevet 11. juli 2016 Jaja, vi er tydeligvis i to leirer her. Folk med folkskikk (dvs evnen til å ta hensyn til andre) og de som kun er opptatt av sitt eget velbehag. Dette gjør jeg i slike tilfeller; - sier au ganske høyt når de trykker setet inn i knærne mine. - spør om de kan heve setet litt - om de ikke gjør det, kan de regne med a) overivrig aktivitet i seteryggen b)hosting og nysing i øret c)sure blikk etter flyturen. Jeg godtar rett og slett ikke at andre folk invaderer mine 30 cm foran ansiktet med bakhodet sitt! Og jeg er 180 cm, det samme som de fleste andre nordmenn. Ikke kom med idioti om at vi må bestillr spesialseter - for å unngå uoppdratte egoister!! Nei, da skal heller egoistene få gjennomgå. Anonymous poster hash: 57e71...531 For meg virker du ganske egoistisk. Anonymous poster hash: a1f7b...59b
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #98 Skrevet 11. juli 2016 Nei, det er ikke greit! De få cm man får lagt ned setet hjelper ingenting, men blir bare belastning for de bak. Anonymous poster hash: 0610b...e5e
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #99 Skrevet 11. juli 2016 OK på lange nattflygninger, men ikke ellers. Anonymous poster hash: bc364...abe
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #100 Skrevet 11. juli 2016 Min mann på 193 fløy med vår datter på fanget da hun var 1 år og 11 mnd, og personen foran la setet ned. Jeg bare måpte da han fortalte det! Han er en type som ikke sier ifra, men han gjorde ikke noen stor innsats for at hun skulle sitte stille på den turen;) Som forøvrig var på drøyt 1,5 time midt på dagen. Anonymous poster hash: ae889...d33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå