Gå til innhold

Er det greit å legge ned flysete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man bruker ikke er funksjon bare for at den er der!? Folk som sier sånt, har gått glipp av grunnleggende oppdragelse og folkeskikk. Man tar da HENSYN til de rundt seg!? Nok et eksempel på typisk norsk arroganse.

Jeg er 180 høy, og har fått blåmerker av folk som trykker setet bakover inn i knærne mine. Så nå har jeg blitt litt tøffere, og spør faktisk pent om de kan ta opp stolryggen sin litt igjen. Aldri opplevd at de har nektet, men gjør de det, skal de få en særdeles ubehagelig flytur med mye dunking i setet.

Anonymous poster hash: 57e71...531

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bruker ikke er funksjon bare for at den er der!?

Selvsagt ikke bare for, også for at det er mer behagelig. Jeg merker enorm forskjell på rygg og hofter om jeg sitter med eller uten nedlagt sete på lengre turer.

Anonymous poster hash: 2d5f3...752

Skrevet

Rart det der med at her inne er de som legger setet med egoistisk, nek osv. Mens de som sitter bak er så mye bedre.

Altså , les svarene dere gir en gang til. Dere er direkte frekke og ufordragelige i måten dere omtaler de som legger ned setene, og dere viser ikke mye folkeskikk når dere snakker om å dunke med vilje i setene og gjøre flyturen ubehagelig for de.

Anonymous poster hash: a1f7b...59b

Skrevet

Jeg gjør det. Er kronisk syk og klarer ikke å sitte helt oppreist i flere timer, den tilbakelente stillingen er mer enn bratt nok. De som er for lange for plassen, kan betale for ekstra benplass. De kan også lene sitt eget sete tilbake for å få bedre plass. Jeg ødelegger ikke ferien min med å bli dårlig fordi jeg må sitte oppreist i timevis når det ikke er nødvendig. Reiser imidlertid alltid opp setet når det er matservering. Synes det er frekt å forvente at folk skal sitte helt rett i ryggen i flere timer når det er en funksjon som gjør at man unngår det.

Anonymous poster hash: bd280...004

Skrevet

Men - for argument's sake - vinkelen på seteryggene er da sjelden sånn at man klarer å treffe noen uansett? Det området man fyller med seteryggen er jo uansett friluft (med mindre man presser det helt ned).

Det er ikke det når passasjeren bak har lange ben.

Mine knær treffer seteryggen. Den foran kan ikke legge setet bakover.

Anonymous poster hash: 8ab92...378

Skrevet

Det er ikke det når passasjeren bak har lange ben.

Mine knær treffer seteryggen. Den foran kan ikke legge setet bakover.

Så kjøp sete med bedre benplass .

Skrevet

Jeg gjør det. Er kronisk syk og klarer ikke å sitte helt oppreist i flere timer, den tilbakelente stillingen er mer enn bratt nok. De som er for lange for plassen, kan betale for ekstra benplass. De kan også lene sitt eget sete tilbake for å få bedre plass. Jeg ødelegger ikke ferien min med å bli dårlig fordi jeg må sitte oppreist i timevis når det ikke er nødvendig. Reiser imidlertid alltid opp setet når det er matservering. Synes det er frekt å forvente at folk skal sitte helt rett i ryggen i flere timer når det er en funksjon som gjør at man unngår det.

Det er ikke bare å betale for ekstra benplass. Det er heller ikke det minste spesielt å være 180 cm høy. Plassen på flyet er så trang at helt alminnelig høye mennesker sliter. Da kan man ikke bare lene setet sitt bakover. Det er sånn virkeligheten er.

Skrevet

Så kjøp sete med bedre benplass .

Det er ikke bare å gjøre det skjønner du når bortimot 50% av passasjerene sliter med dårlig plass til beina.

Skrevet

Jeg gjør det. Er kronisk syk og klarer ikke å sitte helt oppreist i flere timer, den tilbakelente stillingen er mer enn bratt nok.

Strengt tatt burde du jo selv betale for spesialplassene med en slik diagnose.

Gjest Skrekkøgla
Skrevet (endret)

Nei, jeg synes ikke det er greit. Man bør isåfall spør den som sitter bak.

Endret av Skrekkøgla
Skrevet

Hun har betalt for et sete som oppfyller hennes behov for å legge ned setet.

Anonymous poster hash: 9d027...b07

Skrevet

Det gjør jeg selvfølgelig, men setene med bedre plass er ikke mer tilbakelente, så jeg er likevel nødt til å lene dem tilbake.

Skrevet

Det gjør jeg selvfølgelig, men setene med bedre plass er ikke mer tilbakelente, så jeg er likevel nødt til å lene dem tilbake.

Du vil fort kunne oppleve at det ikke lar seg gjøre fordi du får knær godt inn i ryggen.

Skrevet

Hun betaler jo for ett sete som kan legges ned.

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Jeg gjorde det på nattefly til Thailand. Da spurte jeg han bak om det var i orden, noe det var. Han skulle sove selv, også! Men på kortere flyreiser pleier jeg å unngå det. 

Jeg husker godt en episode som jeg reagerte litt på. Jeg reiste alene med en baby på 6 måneder. Ble plassert i midterste sete mellom to menn. Jeg sitter med babyen på fanget når personen foran bestemmer seg for å legge ned setet sitt. Og hun hadde absolutt fått med seg at vi hadde babyen bak der, da de ansatte snakket lenge med meg om at det rett og slett ikke var plass noen andre steder, og beklaget veldig. Og gjett om det ble trangt. Det tror jeg de to mennene ved siden av meg også syntes, for han ene prikket rett og slett personen foran på ryggen og sier "Unnskyld meg, det sitter et lite barn bak deg. Du kunne ikke tatt opp setet igjen?" TAKK til deg snille mann, som også lot mitt sovende barns bein hvile på lårene hans :hjerte:

Skrevet

Men det er ikke de som sitter foran sitt problem. Det er ikke verre å legge ned setet enn å ta ned armlenet for å hindre at en overvektig på nabostaten tyter inn på ditt sete.

Det blir de som sitter foran sitt problem når de da får noens knær rett i ryggen. Dessuten så er det lov å vise hensyn til folk rundt seg. Man kan for eksempel ta setet ned et lite hakk, men ikke legge det ned hele veien...

Et drag i setet hver andre time når dere skal på toalettet tåler jeg fint. Om barnet sitter og sparker i setet mitt klarer jeg å si fra. Først høflig. Deretter ikke så høflig. Er dere for lange til setet får dere bestille plass med ekstra beinplass eller velge et annet fly.

På mange fly er det ikke mulig å gjøre det. Og å bare avfeie det med "velg et annet fly"?? Du synes ikke du er litt vel useriøs nå? Hvis Henrik skal hjem til hjembyen sin for å delta i begravelsen til bestemor, så "må han bare velge et annet fly" fordi du hevder din rett til å legge ned ryggen på setet sitt?

Dersom jeg er trøtt og skal sove legger jeg ned setet. Passer på at den bak meg ikke har noe på bordet sitt. Legger ikke ned sete på en halvimes fly, men varer turer mer enn 2 timer og jeg kan benytte tiden til å sove gjør jeg det.

Argumentet at noen er for høye godtar jeg ikke. Er man for lang må man kjøpe ekstra beinplass i business class eller første. Akkurat som feite mennesker må kjøpe et ekstra sete når det ikke holde rmed et. Ikke et menneskerett å reise i billigste klasse.

Anonymous poster hash: a08ad...f9f

Det er ikke alltid mulig å få kjøpt business eller førsteklassebilletter på flyreiser... Og det blir stadig vanskeligere å få god nok plass på flysetene. Årsaken til det er at folk ikke er villige til å betale det det koster å fly, og bare vil ha billigere og billigere billetter. Dermed presser flyselskapene flymaskinene sine til det ytterste og setter setene tettere og tettere...

Rart det der med at her inne er de som legger setet med egoistisk, nek osv. Mens de som sitter bak er så mye bedre.

Altså , les svarene dere gir en gang til. Dere er direkte frekke og ufordragelige i måten dere omtaler de som legger ned setene, og dere viser ikke mye folkeskikk når dere snakker om å dunke med vilje i setene og gjøre flyturen ubehagelig for de.

Ganske forståelig at folk blir provoserte av de holdningene folk fremviser i sin iver etter å forsvare sin rett til å legge ned seteryggene. Jeg spør deg det samme: Har du lest de svarene de som gjør dette? De er ikke mindre ufordragelige, så her er begge parter like ille...

Det er for øvrig ikke snakk om å dunke i setene foran med vilje, det er snakk om at det blir konsekvensen når man insisterer på å legge stolryggen ned foran en person som er over 190 cm høy. Du mener vel ikke at en person skal sitte helt 100 prosent i ro uten mulighet for å kunne bevege på bena i det hele tatt?? Da blir det nødvendigvis en del dunking i setet foran hvis vedkommende insisterer på å legge ned stolryggen... DET er det de prøver å fortelle...

Man får ikke bedre plass til knær og ben av å lene setet bakover... Dermed hjelper det lite for en som er over 190 cm høy at de også kan gjøre dette.

Og at man er frekk fordi man forventer at folk viser hensyn til sine medpassasjerer? Really?

Anonymous poster hash: 984ff...cfd

Skrevet

Det er ihvertfall ikke greit å slenge setet bakover uten å sjekke først. Jeg fikk maten min i fanget en gang av en kar som bare slang setet bakover da han var ferdig med å spise, uten tanke for at den som satt bak ikke var det. Ikke greit!  Dere som maser så mye om at man har betalt for et sete med mulighet for å legge seg ned: Hvor legger dere setet deres ned hen? Jo, i det lille rommet på flyet der jeg har betalt for å kunne sitte og spise, lese og strikke uten å klø dere i panna! Dere legger dere ned i MITT tilmålte område, og øker deres eget. Om ikke det er frekt å gjøre uten å spørre, så vet ikke jeg. 

Skrevet

Dere som ikke får plass i flystevne må klage til flyselskapene, ikke regne med at vi andre skal løse problemet deres.

Hvis det er viktig for dere kan dere jo forsøke å betale for den ekstra plassen. Det meste lar seg ordne om nok penger kommer på bordet.

Skrevet

Dere som ikke får plass i flystevne må klage til flyselskapene, ikke regne med at vi andre skal løse problemet deres.

Hvis det er viktig for dere kan dere jo forsøke å betale for den ekstra plassen. Det meste lar seg ordne om nok penger kommer på bordet.

Nei, det er klart at det å vise hensyn til folk og ha normal folkeskikk er jo for mye forlangt...

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis Henrik skal hjem til hjembyen sin for å delta i begravelsen til bestemor, så "må han bare velge et annet fly" fordi du hevder din rett til å legge ned ryggen på setet sitt?

Har klippet vekk det meste av innlegget, for det var så hysterisk, men denne ville jeg beholde. Den var fin.

Tenk hvis, dersom, såfremt... Tenk hvis Henrik har annet å tenke på enn knærne sine når han skal i begravelse? Tenk hvis Henrik bare skal på fylla, blir det verre eller bedre av det?

Skal si engasjementet for dette er i ferd med å ta nye høyder. På linje med "barn på fly"- tråden. Tror det er mange dibberne som bør ta toget!

Skrevet

Det er ihvertfall ikke greit å slenge setet bakover uten å sjekke først. Jeg fikk maten min i fanget en gang av en kar som bare slang setet bakover da han var ferdig med å spise, uten tanke for at den som satt bak ikke var det. Ikke greit!  Dere som maser så mye om at man har betalt for et sete med mulighet for å legge seg ned: Hvor legger dere setet deres ned hen? Jo, i det lille rommet på flyet der jeg har betalt for å kunne sitte og spise, lese og strikke uten å klø dere i panna! Dere legger dere ned i MITT tilmålte område, og øker deres eget. Om ikke det er frekt å gjøre uten å spørre, så vet ikke jeg. 

Signerer! Veldig godt skrevet. Jeg kan ikke fordra at folk legger bak setet og stjeler av min lille plass.  

Anonymous poster hash: 3e3f5...48e

Skrevet

Nei, det er klart at det å vise hensyn til folk og ha normal folkeskikk er jo for mye forlangt...

Når det gjelder å faktisk forvente at jeg ikke bruker det produktet jeg har kjøpt så fordi du vil ha mer enn du har betalt for så mener jeg det er for mye forlangt, ja.

Skrevet

Når det gjelder å faktisk forvente at jeg ikke bruker det produktet jeg har kjøpt så fordi du vil ha mer enn du har betalt for så mener jeg det er for mye forlangt, ja.

Og på hvilken måte vil jeg ha mer enn jeg har betalt for??

Skrevet

Har klippet vekk det meste av innlegget, for det var så hysterisk, men denne ville jeg beholde. Den var fin.

Tenk hvis, dersom, såfremt... Tenk hvis Henrik har annet å tenke på enn knærne sine når han skal i begravelse? Tenk hvis Henrik bare skal på fylla, blir det verre eller bedre av det?

Skal si engasjementet for dette er i ferd med å ta nye høyder. På linje med "barn på fly"- tråden. Tror det er mange dibberne som bør ta toget!

Er ikke du lærer? Du burde kjenne igjen det å sette ting på spissen...

Ellers, om du har glede av å latterliggjøre meg, så kos deg med det. Herregud...

Skrevet

Jeg synes som hovedregel at man skal la det være oppreist av hensyn til de bak. Jeg flyr en del innenlands med SAS i jobben, og det er så trangt at hvis noen legger ned setet får man ikke brukt brettet, pc ol bak.

Heldigvis forstår de fleste det på disse flyvningene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...