Anonym bruker Skrevet 7. juli 2016 #101 Skrevet 7. juli 2016 Klart du ikke kan snakke om hvor stygt det er i Volda, her er jo kjempefint! 😉✌️ Norge er et spesielt vakkert land, særlig på grunn av bygdene og kulturlandskapet. Oslo har mye bra å by på av aktiviteter, og kulturliv, helt sikkert. Byen har nok sine perler også. Men for oss som kommer fra fjord og fjell og fossefall, så fremstår dessverre ikke Oslo som et glansbilde, for å være helt ærlig. Når man sammenligner Oslo med resten av Europas hovedsteder, så tenker man ikke at byen troner på topplisten over attraktive steder å besøke. Det er først og fremst resten av landet vi stolt vil vise frem. Anonymous poster hash: 68a30...c9c Ørsta er mye finere;) Anonymous poster hash: 00d8a...eba
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #102 Skrevet 8. juli 2016 Hvis du er et ekte bymenneske liker du faktisk også disse sidene av byen. Jeg synes faktisk det er litt herlig med alt av godt og dårlig Oslo kan by på av trafikk, folk, butikker, utesteder, horer, narkomane, turister. Det er jo det som er byen, den lever, pulserer og byr på det meste. Anonymous poster hash: cfbee...b08
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #103 Skrevet 8. juli 2016 Tror bare det er Oslo hvor det er legitimt for alle som ikke er derfra å slenge usigelig mye dritt! Jeg reiser ikke til noens hjemby, for så å proklamere hvor jævlig stygt det er der!! Hvis det er så grusomt i Oslo, hvorfor er da byen en av de raskest voksende i Europa? Anonymous poster hash: 18d32...57c
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #104 Skrevet 8. juli 2016 http://www.aftenposten.no/osloby/Na-strommer-amerikanske-turister-til-Oslo-585087b.html Anonymous poster hash: 6577b...fa6
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #105 Skrevet 8. juli 2016 Men norsk kan de fleste av oss. Drittkjerring Anonymous poster hash: 8fffd...3ec
the amazing spidermamma Skrevet 8. juli 2016 #106 Skrevet 8. juli 2016 Og det er jo dette jeg mener er paradokset. Hvis du ønsket å være turist i Budapest, og fikk vite av alle som bor der at "Ja, det er en herlig by! Vi elsker den! Hold deg unna sentrum, og dra heller til skogene utenfor!" - da ville det klinge litt rart, ikke sant? Det beste og vakreste med byen er liksom å komme seg ut av den og være i villmarka i stedet? Ikke et standpunkt som er mulig å forklare en turist, i alle fall. Svenskene ville se Oslos "Gamla Stan", amerikanerne ville se folkeliv, tyskerne og franskmennene lurte på hvor våre historiske bygninger var. Og da lot de seg ikke imponere av slottet, men noe som kunne tilsvare Notre Dame... Går ikke an å si "vi må holde oss unna byens hovedgate". Tyskerne er stolte av Unter den Linden og franskmennene av sin Champs-Elysées, mens oslofolk forter seg alle å si "byen er flott, men bare idioter vil oppsøke Karl Johan". Hva forteller det om nordmenn og hovedstaden deres? Intet annet enn "troll, vær deg selv nok, og pass på å ha 56 tv-kanaler så du slipper å forlate din trygge villa." Anonymous poster hash: 8f1d6...189 Nei, du har ikke skjønt det. Poenget er at du får BÅDE utesteder, konserter, et yrende folkeliv, I TILLEGG TIL skogen og strendene. Alle byer har steder hvor det er mindre trivelig å oppholde seg. I Oslo er det området rundt Oslo s.
sug lut Skrevet 8. juli 2016 #107 Skrevet 8. juli 2016 Drittkjerring Anonymous poster hash: 8fffd...3ec Se der, ja, et norsk ord stavet riktig. Da mangler bare tegnsetting og setningsbygning.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #108 Skrevet 8. juli 2016 Og det er jo dette jeg mener er paradokset. Hvis du ønsket å være turist i Budapest, og fikk vite av alle som bor der at "Ja, det er en herlig by! Vi elsker den! Hold deg unna sentrum, og dra heller til skogene utenfor!" - da ville det klinge litt rart, ikke sant? Det beste og vakreste med byen er liksom å komme seg ut av den og være i villmarka i stedet? Ikke et standpunkt som er mulig å forklare en turist, i alle fall. Svenskene ville se Oslos "Gamla Stan", amerikanerne ville se folkeliv, tyskerne og franskmennene lurte på hvor våre historiske bygninger var. Og da lot de seg ikke imponere av slottet, men noe som kunne tilsvare Notre Dame... Går ikke an å si "vi må holde oss unna byens hovedgate". Tyskerne er stolte av Unter den Linden og franskmennene av sin Champs-Elysées, mens oslofolk forter seg alle å si "byen er flott, men bare idioter vil oppsøke Karl Johan". Hva forteller det om nordmenn og hovedstaden deres? Intet annet enn "troll, vær deg selv nok, og pass på å ha 56 tv-kanaler så du slipper å forlate din trygge villa." Anonymous poster hash: 8f1d6...189 Hvorfor er det så paradoksalt? Det er jo nettopp historien og nærheten til naturen som gjør Oslo så spesiel som europeisk hovedstad. Når man kjenner historien til Norge og Oslo skjønner man også hvorfor den foreksempel ikke har så grandiøse bygninger som mange andre storbyer i Europa. Skulle ikke undre meg om turister i Brasilia spør om hvor gamlebyen er, men da må man vel sørge før at de vet hvorfor den ikke eksisterer og så setter det nok pris på det de ser på en annen måte. Jeg har mye besøk fra utlandet (jobber i et veldig internasjonalt miljø) og da tar jeg dem med på ting som er spesielt for Oslo og som de ikke vil oppleve i mange andre hovedsteder. Å ta T-banen til Holmekollen en søndag morgen i skisesongen pleier å være et hit. Ski, korketrekkeren og pølsegrilling med familien. Kjempeeksotisk for veldig mange utlendinger. Sove i telt helt alene en kort tur fra sentrum. Mange har aldri vært steder hvor det ikke er masse mennesker rundt hele tiden. Bade på øyene etter en varm arbeidsdag. Hagefest i en idyllisk hage nært sentrum men likevel så skjermet det føles som en helt annen verden. Har båt og pleier å ta med gjester på tur på fjorden. Ikke mange andre land har en slik båtkultur som Norge hvor "alle" har båt og ikke alle hovedsteder har et utall av idylliske øyer og holmer hvor man kan legge til en kort båttur fra sentrum. Jeg liker at Oslo ikke er som "alle" andre storbyer. Det er en del av sjarmen dens selv om den selvfølgelig også sine mindre sjarmerende sider. Det har vel de fleste byer. Anonymous poster hash: d422c...d1b
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #109 Skrevet 8. juli 2016 Da må vi ha vært "heldig"som så 3 slosskamper på 2 dager.Kan tenke men ikke forstå det med trikk og buss...I min by kjører som oftest folk bil.Gode kollektivtilbud også men ikke vimsete system.Reiste med barna mine ,det strider for de å gå på rødt.De reagerte skikkelig når de så voksne trosse regler.Så at Oslo har fallert siden jeg var en svipp for 3 år siden.Følte meg ikke trygg når vi ankom Oslo s me tog om kvelden!Tror denne turen har satt en skikkelig støkk i meg!!!! Haha, beklager, men du fremstår rimelig komisk. 😂 Anonymous poster hash: 21752...67a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #110 Skrevet 8. juli 2016 Jeg er vokst opp i Oslo, på tjukkeste østkanten, men har bodd ute av kommunene endel år. Jobbet der, men gjør heller ikke det mer. På 40 år har Oslo forandret seg mye. I min klasse på Grorud hadde vi to barn med norsk far, utenlandsk mor, samt en båtflyktning. Resten var nordmenn. Slik er det ikke lengre, men jeg synes ikke det er udelt negativt! Eneste grunnen til at vi valgte å flytte (eller følte oss presset ut) var boligprisene. Vi ønsket oss større bolig og hage, men ønsket oss ikke 5 mill eller mer i gjeld! I dag bor jeg landlig og jobber landlig. Jeg misliker endel her jeg bor nå, ting jeg ikke er vant til! All sladderen, all frykten for endringer, alle problemene som oppstår når 2/3 av kommunen er i slekt osv osv. Barna har det enn så lenge supert, men jeg flytter tilbake til Oslo når de blir voksene! Ingenting er som noen dager i Oslo! Jeg går gjerne med barna i Karl Johan, i Grønnlandsleiret og igjennom Oslo S osv. Det er jo helt fantastisk! Det er etter min oppfatning mitt ansvar å fostre unger med selvsikkerhet! Unger som tørr og kan ferdes i feks Oslo og kanskje spesielt i Oslo fordi de har endel studietilbud. Klarer man Oslo klarer man også Trondheim og andre byer i Oslo. Ja, jeg bruker faktisk mye tid og penger på å vise og lære mine barn at verden er mer en den trygge boblen de bor i nå. De skal vite om farene og de skal føle de mestrer og har glede av Oslo også. Jeg tenker med gru på endel av deres klassevenner som aldri har vært i feks Oslo og faktisk ikke vet hva t-bane og en turban er. Men, vi er gudsjelov alle forskjellige! Anonymous poster hash: 8f084...065
uhhuhher Skrevet 8. juli 2016 #111 Skrevet 8. juli 2016 (endret) Der jeg liker med Oslo, er at byen ikke later som. Her har vi alt - rå virkelighet og idyll side ved side. Prøver ikke å romantisere problemer, men jeg liker at jeg ikke bor i et tilsynelatende glansbilde. At jeg kan velge å bo et sted der vi ikke må ha hytte, må ha to biler, må ha, ha, ha. At barna mine får se hvor variert verden er, at det er like vanlig å ha venner med hijab som uten. Jeg liker den lille smaken av travelhet hver dag på banen, jobbe i sentrum, for så å bruke 20 minutter hjem til et stille, rolig, grønt nabolag. Oslo er ingen storby i internasjonal forstand, den er provinsiell som resten av landet vårt, men den vokser i eksplosiv fart (på godt og vondt!) og har nå over 600 000 innbyggere. Her får vi en liten smak av verden utenfor vår egen komfortsone. Det liker jeg, selv om det være ubehagelig av og til. Endret 8. juli 2016 av uhhuhher
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #112 Skrevet 8. juli 2016 Og det er jo dette jeg mener er paradokset. Hvis du ønsket å være turist i Budapest, og fikk vite av alle som bor der at "Ja, det er en herlig by! Vi elsker den! Hold deg unna sentrum, og dra heller til skogene utenfor!" - da ville det klinge litt rart, ikke sant? Det beste og vakreste med byen er liksom å komme seg ut av den og være i villmarka i stedet? Ikke et standpunkt som er mulig å forklare en turist, i alle fall. Svenskene ville se Oslos "Gamla Stan", amerikanerne ville se folkeliv, tyskerne og franskmennene lurte på hvor våre historiske bygninger var. Og da lot de seg ikke imponere av slottet, men noe som kunne tilsvare Notre Dame... Går ikke an å si "vi må holde oss unna byens hovedgate". Tyskerne er stolte av Unter den Linden og franskmennene av sin Champs-Elysées, mens oslofolk forter seg alle å si "byen er flott, men bare idioter vil oppsøke Karl Johan". Hva forteller det om nordmenn og hovedstaden deres? Intet annet enn "troll, vær deg selv nok, og pass på å ha 56 tv-kanaler så du slipper å forlate din trygge villa." Anonymous poster hash: 8f1d6...189 Så send svenskene til Kampen og Rodeløkka, Tyskerne til festningsområdet og Amerikanerne til Løkka en sommerdag! Ingen byer er like, men for oss som kjenner Oslo er det variasjonene som gjør den så fantastisk! Anonymous poster hash: 7484c...53a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #113 Skrevet 8. juli 2016 Så send svenskene til Kampen og Rodeløkka, Tyskerne til festningsområdet og Amerikanerne til Løkka en sommerdag! Ingen byer er like, men for oss som kjenner Oslo er det variasjonene som gjør den så fantastisk! Anonymous poster hash: 7484c...53a For du kan ikke virkelig mene at Oslo er begrenset til det som befinner seg innenfor ring 1? Vi snakker jo ikke om å sende noen ut av Oslo, men å bevege seg utenom nederste del av Karl Johan. Fra Egertorget og opp til slottet er jo Karl Johan like fin som en hvilken som helst annen hovedgate. (Men fortsatt ikke et område som valfartes av oss som bor i byen og har våre egne ferdselsområder) Anonymous poster hash: 7484c...53a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #114 Skrevet 8. juli 2016 Jeg er mest i min sentrumsbydel, men elsker allikevel lukten av varm asfalt på Jernbanetorget en varm sommerdag :-) Anonymous poster hash: 6577b...fa6
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2016 #115 Skrevet 8. juli 2016 Så send svenskene til Kampen og Rodeløkka, Tyskerne til festningsområdet og Amerikanerne til Løkka en sommerdag! Ingen byer er like, men for oss som kjenner Oslo er det variasjonene som gjør den så fantastisk! Anonymous poster hash: 7484c...53a Tro meg, Akershus er ikke spesielt imponerende for dem som bygde Neuschwannstein. Anonymous poster hash: 8f1d6...189
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #116 Skrevet 9. juli 2016 Tro meg, Akershus er ikke spesielt imponerende for dem som bygde Neuschwannstein. Anonymous poster hash: 8f1d6...189 Eh, Neuschwanstein ble bygd på slutten av 1800-tallet av en stormannsgal konge, Akershus festning er fra middelalderen. Rar sammensligning. Anonymous poster hash: 04906...70d
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #117 Skrevet 9. juli 2016 Netopp vært to dager i Oslo.Var et mareritt!!Så mye folk og høy musikk på restaurantene.Mange ruset folk som en ser ofte,og slosskamper.Trikk /buss og tog som må bytte og går i hytt og pine.Folk som valser over gangoverfelt på rød mann!!Hadde aldri våget å kjøre bil på de veiene.Over my dead body ,at jeg noensinne kommer tilbake!!! Anonymous poster hash: 39507...45c Trikk og buss som går i hytt og pine og hvor man må bytte? De følger jo rutetabellen. Ditt problem at du ikke skjønner systemet. Hvordan skulle linjekartet sett ut tror du, hvis ingen måtte bytte? Én rute for en hver tenkelig reise? Kollektivtrafikken i Oslo er kjempebra. Tenk om alle skulle kjørt bil overalt, det hadde jo vært helvete. Vi har bil, men bruker den bare til ferieturer og besøk til slektninger utenfor byen. Og en Ikeatur i ny og ne. Jeg er så glad for at jeg slipper å kjøre bil hver dag! Anonymous poster hash: 04906...70d
Mamma_til_2 Skrevet 9. juli 2016 #118 Skrevet 9. juli 2016 Trikk og buss som går i hytt og pine og hvor man må bytte? De følger jo rutetabellen. Ditt problem at du ikke skjønner systemet. Hvordan skulle linjekartet sett ut tror du, hvis ingen måtte bytte? Én rute for en hver tenkelig reise? Kollektivtrafikken i Oslo er kjempebra. Tenk om alle skulle kjørt bil overalt, det hadde jo vært helvete. Vi har bil, men bruker den bare til ferieturer og besøk til slektninger utenfor byen. Og en Ikeatur i ny og ne. Jeg er så glad for at jeg slipper å kjøre bil hver dag! Anonymous poster hash: 04906...70d Ja og til og med IKEA turen trenger man ikke bil til, det går jo busser dit og😆 Elsker Oslo Akershus for det fantastiske kollektivtilbudet, jeg er oppvokst på landet og der går det 2 busser i døgnet, tog og trikk vet de ikke hva er engang så når man reiser dit på ferie er man støkk på en plass med mindre man leier bil på flyplassen som er 5t unna.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #119 Skrevet 9. juli 2016 Jeg syns Oslo er herlig og lengter tilbake hele tiden. Hadde flyttet på sekundet om det ikke var for at jeg ikke har råd (for ja, det er dyrt). Jeg har aldri følt meg utrygg, og jeg har gått endel alene ute på kvelden. Man oppsøker ikke de mørkeste bakgatene midt på natta selvfølgelig, men det gjør man vel ikke i Tromsø eller Kristiansand heller? Men ja, HI, det hender vi går på rød mann. Om du ikke tåler det, er det ikke bare Oslo du skal holde deg unna. Jeg tror du skal satse på å holde deg unna alle byer og tettsteder med trafikklys. Anonymous poster hash: 75569...e1c
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #120 Skrevet 9. juli 2016 Eh, Neuschwanstein ble bygd på slutten av 1800-tallet av en stormannsgal konge, Akershus festning er fra middelalderen. Rar sammensligning. Anonymous poster hash: 04906...70d Jeg pleide også å fokusere på det historiske og legge veldig vekt på alder. Men du vet - de er turister, ikke studenter. Festningen blir ikke spektakulær av at jeg sier den er gammel. Notre Dame er like gammel. Anonymous poster hash: 8f1d6...189
Ylva og Mathilde Skrevet 9. juli 2016 #121 Skrevet 9. juli 2016 Jeg pleide også å fokusere på det historiske og legge veldig vekt på alder. Men du vet - de er turister, ikke studenter. Festningen blir ikke spektakulær av at jeg sier den er gammel. Notre Dame er like gammel. Anonymous poster hash: 8f1d6...189 Men vi var jo et knøttlite land med et HELT annet klima en sør-Europa. Bare se hvor knøttsmå stavkirkene er! Hvis de forventer bygninger i Louvre-skala vet de jo ingenting om Norge. Og da hjelper det vel ikke å reise til noen av de andre byene heller?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #122 Skrevet 9. juli 2016 Elsker å bo nesten i sentrum, men samtidig å kunne gå 15 minutter å være her :-) Anonymous poster hash: 6577b...fa6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #123 Skrevet 9. juli 2016 Hm, hvor ble bildet av den hyggelige landeveien av? Anonymous poster hash: 6577b...fa6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #124 Skrevet 9. juli 2016 Jeg pleide også å fokusere på det historiske og legge veldig vekt på alder. Men du vet - de er turister, ikke studenter. Festningen blir ikke spektakulær av at jeg sier den er gammel. Notre Dame er like gammel. Anonymous poster hash: 8f1d6...189 Jøss... Snakk om å undervurdere folk. 🙄 Anonymous poster hash: 396b0...9ff
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #125 Skrevet 9. juli 2016 Hvis du ikke kommer fra Oslo og ikke kommer fra utlandet, kommer du ikke fra en storby. Verken Bergen, Trondheim, Stavanger eller Kristiansand er ordentlige storbyer. Anonymous poster hash: 39b9b...654 Oslo er heller ikke en ordentlig storby... Anonymous poster hash: ac6d4...138
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå