Gå til innhold

Oslo...,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant tema. Jeg liker ikke Oslo jeg heller. Bergen og Trondheim er mye koseligere steder, selv om det er narkiser og kriminelle der også. Noe av det mest usjarmerende med mange oslofolk er holdningen om at alle som er fra nord for sinsenkrysset er bønder og idioter. Tipper det ca det lokalbefolkningen i Hemsedal og Trysil tenker om hovedstadens teslaadel og afterskikonger også

Anonymous poster hash: f4847...8c3

Nå må du ikke blande folk fra Bærum og Oslo Vest (også Bærum) med Oslofolk. Jeg liker ikke folk som har problemer med innvandring, homofili, alternative livsformer og alt som ikke er som det var i gamle dager. Mange av disse kommer fra bygda, og understøtter fordommene jeg har mot sneversynt, baksnakkende bygdekultur. Men, er du åpen og hyggelig er det det samme for meg hvor du kommer fra, så lenge du slipper folk av kollektivtransport før du går på selv, og står til høyre i rulletrapper. Fint om dere ikke går 4 i bredden i snegletempo på fortauet og. Bønder er jeg kjempefan av, de gjør en utrolig viktig jobb for landet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tråden er jo et glitrende eksempel på hvor de finnes!

Anonymous poster hash: f4847...8c3

Så rart at noen går i forsvar etter så mye dritt som kom i hovedinnlegget.

Anonymous poster hash: 2526c...baa

Skrevet

ALT for mange innvandrere i Oslo! Føles som de er flere enn etniske nordmenn. De får meg til å føle meg utrygg. Og heldigvis for dere kommer ikke jeg til å dra til Oslo med mindre jeg absolutt må!

Anonymous poster hash: bd601...e53

Skrevet

Jeg regner med at dere ikke reiser til andre storbyer.

Anonymous poster hash: 470ee...079

Skrevet

ALT for mange innvandrere i Oslo! Føles som de er flere enn etniske nordmenn. De får meg til å føle meg utrygg. Og heldigvis for dere kommer ikke jeg til å dra til Oslo med mindre jeg absolutt må!

Like greit for oss andre at du holder deg unna og.

Anonymous poster hash: 2b15a...f28

Skrevet

Takk og farvel! Det er ikke innvandrerene som får deg til å føle deg utrygg, det er uvitenheten, mangelen på kunnskap, evnen til å ta til deg korrekt informasjon og fordommene dine.

Skrevet

Oi snakk om å stigmatisere . Bor på østkanten , og her endel flerspråklige . Og vettu hva , vi nordmenn har mye å lære på gjestfrihet og være åpen for andre mennesker . For hvem inviterer på middag , hvem dukker opp å hjelper til på felles arrangement . Og hvem åpner hjemmene for å br inn naboer . Jo nettopp flerspråklige .

Anonymous poster hash: 13a23...d88

Skrevet

Takk og farvel! Det er ikke innvandrerene som får deg til å føle deg utrygg, det er uvitenheten, mangelen på kunnskap, evnen til å ta til deg korrekt informasjon og fordommene dine.

Enig !

Skrevet

Det som jeg synes er litt underholdende omkring dette temaet er hvordan en del Oslofolk blir sure så fort noen sier noe negativt om Oslo. Mens selv tar de ikke fem øre for å snakke ned stort sett alle andre steder i landet og kalle folk utenfor Oslo (altså det klare flertallet av Norges befolkning) for ukultiverte, ikke-utdanna, usiviliserte bønder. (Når ble det negativt å være bonde forresten? Trendy Oslofolk med sans for økologisk og kortreist norsk mat burde jo omfavne bøndene).

Jeg kjenner Oslo godt, og mener byen, som de fleste andre steder i vårt lille land, har både positive og negative sider. Jeg bor selv på et lite tettsted på Østlandet og pendler daglig til Oslo, bruker 30 min fra jeg reiser hjemmefra til jeg er på jobb. De fleste av mine kolleger er Oslofolk (de fleste opprinnelig fra Hedmark faktisk) som aldri i verden kunne tenke seg å bo her jeg bor (det er jo såååå langt unna!) Hvorfor skulle det fornærme meg? Jeg ønsker heller ikke å bo i Oslo - hvorfor skulle det fornærme dem? Visst kunne jeg sikkert trivdes i en villa med eplehage på Storo eller i et av de gamle, enorme husene på Bislett, men jeg verken evner eller ønsker å betale de enorme summene det koster å kjøpe bolig der. De aller fleste steder i Oslo ønsker jeg ikke å bo. Hvorfor provoserer det?

Og nei, det er ikke sånn at man MÅ ha bodd i Oslo for å kunne si at man ikke ønsker å bo der. Like lite som Oslofolk MÅ ha bodd i Trondheim, Stavanger, Møre og Romsdal eller på Eidsvoll for å si at de ikke vil bo der.

Folk er forskjellige og har ulike ønsker og behov. Og de fleste av oss har et såpass godt inntrykk av de ulike stedene i det lille landet vårt at vi ikke trenger å ha bodd overalt for å gjøre oss opp en mening om hvor vi ønsker og ikke ønsker å bo.

Og vi er da så få i dette landet at vi bør klare å unngå å være fordomsfulle ovenfor folk bare fordi vi bor fem mil unna hverandre!

Heia Oslo! Heia Nord-Norge, Sørlandet, Gudbrandsdalen og Bergen! Og heia alle andre steder i landet vårt hvor folk bor og trives!

Og husk: ikke døm folk ut i fra hvor de kommer fra. Siviliserte folk er ikke fordomsfulle ovenfor folk som kommer fra andre steder enn dem selv, verken når det gjelder utland eller innland.

Anonymous poster hash: c4c81...ddc

Skrevet

Det som jeg synes er litt underholdende omkring dette temaet er hvordan en del Oslofolk blir sure så fort noen sier noe negativt om Oslo. Mens selv tar de ikke fem øre for å snakke ned stort sett alle andre steder i landet og kalle folk utenfor Oslo (altså det klare flertallet av Norges befolkning) for ukultiverte, ikke-utdanna, usiviliserte bønder. (Når ble det negativt å være bonde forresten? Trendy Oslofolk med sans for økologisk og kortreist norsk mat burde jo omfavne bøndene).

Jeg kjenner Oslo godt, og mener byen, som de fleste andre steder i vårt lille land, har både positive og negative sider. Jeg bor selv på et lite tettsted på Østlandet og pendler daglig til Oslo, bruker 30 min fra jeg reiser hjemmefra til jeg er på jobb. De fleste av mine kolleger er Oslofolk (de fleste opprinnelig fra Hedmark faktisk) som aldri i verden kunne tenke seg å bo her jeg bor (det er jo såååå langt unna!) Hvorfor skulle det fornærme meg? Jeg ønsker heller ikke å bo i Oslo - hvorfor skulle det fornærme dem? Visst kunne jeg sikkert trivdes i en villa med eplehage på Storo eller i et av de gamle, enorme husene på Bislett, men jeg verken evner eller ønsker å betale de enorme summene det koster å kjøpe bolig der. De aller fleste steder i Oslo ønsker jeg ikke å bo. Hvorfor provoserer det?

Og nei, det er ikke sånn at man MÅ ha bodd i Oslo for å kunne si at man ikke ønsker å bo der. Like lite som Oslofolk MÅ ha bodd i Trondheim, Stavanger, Møre og Romsdal eller på Eidsvoll for å si at de ikke vil bo der.

Folk er forskjellige og har ulike ønsker og behov. Og de fleste av oss har et såpass godt inntrykk av de ulike stedene i det lille landet vårt at vi ikke trenger å ha bodd overalt for å gjøre oss opp en mening om hvor vi ønsker og ikke ønsker å bo.

Og vi er da så få i dette landet at vi bør klare å unngå å være fordomsfulle ovenfor folk bare fordi vi bor fem mil unna hverandre!

Heia Oslo! Heia Nord-Norge, Sørlandet, Gudbrandsdalen og Bergen! Og heia alle andre steder i landet vårt hvor folk bor og trives!

Og husk: ikke døm folk ut i fra hvor de kommer fra. Siviliserte folk er ikke fordomsfulle ovenfor folk som kommer fra andre steder enn dem selv, verken når det gjelder utland eller innland.

Villa med eplehage på Storo?

Anonymous poster hash: d2b06...8a2

Skrevet

Bare hyggelig!

Så kan dere kose dere med de store gjengene av ikke-etniske nordmenn som flokker seg rundt unge jenter, voldtar, stjeler, raner, dealer, osv. Er ikke til å stikke under en stol at de fleste av disse ender opp i fine Oslo.

Skrevet

Hun mener vel 50 meter over Storokrysset, på Disen/Grefsen. Kan jo teknisk kalles for Storo.

Skrevet

Bare hyggelig!

Så kan dere kose dere med de store gjengene av ikke-etniske nordmenn som flokker seg rundt unge jenter, voldtar, stjeler, raner, dealer, osv. Er ikke til å stikke under en stol at de fleste av disse ender opp i fine Oslo.

Vel, etter MANGE år i denne byen har jeg kun blitt voldtatt av en fyr fra Jessheim, som er og har kritthvite aner. Kos deg på landet, med fyllekjørere/råkjørere og gærninger med hagle og AG3...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/skjoet-med-hagle-paa-fotoboks-maa-betale-nesten-en-halv-mill-kroner/a/23685830/

https://www.nrk.no/ho/politimann-skutt-med-hagle-_-mann-pagrepet-etter-atte-timer-lang-aksjon-1.12067536

https://www.nrk.no/ostfold/skutt-med-hagle-1.346698

http://www.smp.no/nyheter/article185532.ece

http://www.tv2.no/a/6038037/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/geilo-drapene/tre-skutt-og-drept-paa-geilo/a/2246195/

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt, og er prinsipielt enig. Imidlertid var det sånn at denne tråden ble åpnet med følgende:

"Netopp vært to dager i Oslo.Var et mareritt!!Så mye folk og høy musikk på restaurantene.Mange ruset folk som en ser ofte,og slosskamper.Trikk /buss og tog som må bytte og går i hytt og pine.Folk som valser over gangoverfelt på rød mann!!Hadde aldri våget å kjøre bil på de veiene.Over my dead body ,at jeg noensinne kommer tilbake!!!"

Ikke verdens sakligste vurdering der altså, og man kan jo lure på hva slags mål HI har med å åpne en sånn tråd. Det er vel ikke akkurat en fredelig aksept av andres preferanser vi snakker om, og det er vel ikke rart at folk blir provoserte. Jeg synes det er sånn hver eneste gang denne diskusjonen kommer opp, en eller annen skriker: Oslo er fælt! Jeg hater Oslo! - og det er klart vi som elsker Oslo og bor her blir provoserte.

Skrevet

Hun mener vel 50 meter over Storokrysset, på Disen/Grefsen. Kan jo teknisk kalles for Storo.

Stemmer det. Veldig mange koselige hus der!

Skrevet

Stemmer det. Veldig mange koselige hus der!

Jada. Men det heter ikke Storo der, var derfor usikker på hvor du mente.

Skrevet

Midt i krysset sikkert :)

Skrevet

Jada. Men det heter ikke Storo der, var derfor usikker på hvor du mente.

Ok. Venninna mi bodde i et av husene som ligger bare et steinkast fra Ringveien, og hun sa hun bodde på Storo.

Men da sier vi Grefsen da.

Skrevet

Haha. Reagerte jeg på også. 😂😂😂

Anonymous poster hash: 13840...4f9

Skrevet

Netopp vært to dager i Oslo.Var et mareritt!!Så mye folk og høy musikk på restaurantene.Mange ruset folk som en ser ofte,og slosskamper.Trikk /buss og tog som må bytte og går i hytt og pine.Folk som valser over gangoverfelt på rød mann!!Hadde aldri våget å kjøre bil på de veiene.Over my dead body ,at jeg noensinne kommer tilbake!!!

Anonymous poster hash: 39507...45c

Men norsk kan de fleste av oss.

Skrevet

Oslo er jo marka, øyene, Kampen, Rodeløkka, Bygdøy, Løkka, Frogner, Vålerenga, Ullevål Hageby, kolonihager, parsellhager, Maridalen , Sørkedalen osv, osv. Dere anti Oslofolk har nok bare vært på Karl Johan, nedre del

Anonymous poster hash: 6577b...fa6

Skrevet

Haha. Reagerte jeg på også. 😂😂😂

Anonymous poster hash: 13840...4f9

Var det såååå morsomt altså? Villaområdet jeg sikta til ligger en ti minutters rusletur fra Storo.

Uansett var poenget mitt at det finnes steder i Oslo, typ villaområder, som jeg sikkert kunne trives i. Også finnes det en haug av områder jeg overhode ikke kunne tenke meg å bo i.

(Den store mediasnakkiden som innebærer at man vil gjøre om villastrøk til tett blokkbebyggelse innebærer for øvrig også Storo.)

Skrevet

HI Jeg skjønner på en måte hva du mener.8 av 10 ganger jeg har vært i Oslo har jeg sett dop.Jeg har sett noen true andre med kniv.Jeg har jo sett litt av hvert. Men dette er en hovedstad! Jeg blir fasinert og også litt svimmel når jeg kommer til Oslo,fordi jeg ikke er vant til det 😆 men jeg klarer jo å tenke på alt det fine Oslo har å by på! Jeg elsker å se folkelivet, parkene, støyet,hele pakka 😃

Anonymous poster hash: f4fa4...05a

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt, og er prinsipielt enig. Imidlertid var det sånn at denne tråden ble åpnet med følgende:

"Netopp vært to dager i Oslo.Var et mareritt!!Så mye folk og høy musikk på restaurantene.Mange ruset folk som en ser ofte,og slosskamper.Trikk /buss og tog som må bytte og går i hytt og pine.Folk som valser over gangoverfelt på rød mann!!Hadde aldri våget å kjøre bil på de veiene.Over my dead body ,at jeg noensinne kommer tilbake!!!"

Ikke verdens sakligste vurdering der altså, og man kan jo lure på hva slags mål HI har med å åpne en sånn tråd. Det er vel ikke akkurat en fredelig aksept av andres preferanser vi snakker om, og det er vel ikke rart at folk blir provoserte. Jeg synes det er sånn hver eneste gang denne diskusjonen kommer opp, en eller annen skriker: Oslo er fælt! Jeg hater Oslo! - og det er klart vi som elsker Oslo og bor her blir provoserte.

Men hvis det var hennes opplevelse av byen - hvorfor kan hun ikke skrive det? Det er nå engang slik at ikke alle trives i Oslo. Og ikke alle vil eller kan gå absolutt alle steder på plassen man er for å se om man ramler over et sted man liker.

Men - hvis man blir provosert over at folk misliker stedet man bor på, så skjønner jeg jo at hi oppfattes som provoserende. Men da må man være konsekvent da, og heller ikke snakke ned andre steder i Norge. Det er vel ikke sånn at det er greit å mislike alle andre steder enn Oslo? F. eks er Drammen et sted som er yndet å hate. Reagerer du like sterkt når folk snakker dritt om Drammen? Lillestrøm? Trondheim? Tromsø?

Jeg mener det er helt ok å si at man ikke liker eller trives på et sted (Oslo inkludert). Det er når man begynner å snakke dritt om MENNESKENE som bor der eller kommer derfra man blir en fordomsfull og gjerne snobbete person.

Skrevet

De er byer, men ikke storbyer.

Sammenlignet med andre land, så er vel Oslo nesten ikke en storby, men det er den største byen vi har i Norge.

Anonymous poster hash: 2c635...af5

M.a.o en småby med storbyproblemer... Det er enda mer tragisk.

Anonymous poster hash: 8f1d6...189

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...