Gå til innhold

Oslo...,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Netopp vært to dager i Oslo.Var et mareritt!!Så mye folk og høy musikk på restaurantene.Mange ruset folk som en ser ofte,og slosskamper.Trikk /buss og tog som må bytte og går i hytt og pine.Folk som valser over gangoverfelt på rød mann!!Hadde aldri våget å kjøre bil på de veiene.Over my dead body ,at jeg noensinne kommer tilbake!!!

Anonymous poster hash: 39507...45c

Ha ha, nei og godt er det. Er nok bønder i byen om sommeren, godt å bli kvitt en og annen:-)

Anonymous poster hash: 9b6f9...0b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer aldeles ikke fra landet og er langt ifra bonde.Kommer fra en storby selv,bor ti min med bil fra sentrum.

Anonymous poster hash: 39507...45c

Hvilken storby er det i så fall? Oslo er den eneste storbyen jeg vet om i Norge i hvert fall...

Anonymous poster hash: 9b6f9...0b6

Skrevet

M.a.o en småby med storbyproblemer... Det er enda mer tragisk.

Anonymous poster hash: 8f1d6...189

Men Oslo har jo ikke spesielt store problemer! Kriminaliteten er jevnt nedadgående. Det er bare det at man ser ikke alle de velfungerende skattebetalerene som finansierer distriktene, man ser de få innvandrede narkomane og tiggere som trekker i sentrum.

Skrevet

Hahaha... "Alle" elsker å hate Oslo. Det er i alle fall en ting distrikts-Norge klarer å enes om.

Anonymous poster hash: 396b0...9ff
Skrevet

Men hvis det var hennes opplevelse av byen - hvorfor kan hun ikke skrive det? Det er nå engang slik at ikke alle trives i Oslo. Og ikke alle vil eller kan gå absolutt alle steder på plassen man er for å se om man ramler over et sted man liker.

Men - hvis man blir provosert over at folk misliker stedet man bor på, så skjønner jeg jo at hi oppfattes som provoserende. Men da må man være konsekvent da, og heller ikke snakke ned andre steder i Norge. Det er vel ikke sånn at det er greit å mislike alle andre steder enn Oslo? F. eks er Drammen et sted som er yndet å hate. Reagerer du like sterkt når folk snakker dritt om Drammen? Lillestrøm? Trondheim? Tromsø?

Jeg mener det er helt ok å si at man ikke liker eller trives på et sted (Oslo inkludert). Det er når man begynner å snakke dritt om MENNESKENE som bor der eller kommer derfra man blir en fordomsfull og gjerne snobbete person.

Anonymous poster hash: c4c81...ddc

Du skjønner ikke hva jeg mener. Selvfølgelig kan hun skrive og mene det så mye hun bare orker. Det er ikke provoserende i seg selv at man misliker noe. Problemet er at det ikke akkurat er i moderate ordelag hun beskriver byen, og hun beskriver dessuten ting de færreste av oss opplever, og helt uten noe mål og mening. Og da er det virkelig ikke så rart om hun får et par sure kommentarer tilbake. Om noen hadde skrevet "fy faen, jeg hater Lillestrøm, det stedet der er skikkelig schtøgt, alle slåss hele tida og dessuten er fotballaget deres rævva!" - og det var det - så hadde jeg ikke syntes det var det minste rart om Lillestrømbeboerne hadde blitt provoserte. Hva er det i det hele tatt man vil oppnå ved å skrive noe sånt? Det var ingen spørsmål der, bare oppgulp. Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke er spesielt tiltrukket av Lillestrøm, men det betyr jo ikke at jeg føler behov for å skrive noe kjipt på et forum om jeg tilfeldigvis har vært der en dag heller.

Ser du forskjellen?

Anonymous poster hash: 2b15a...f28

Skrevet

Hahaha... "Alle" elsker å hate Oslo. Det er i alle fall en ting distrikts-Norge klarer å enes om.

På samme måte som "alle" Oslofolk elsker å hate "distrikts-Norge" (altså hele Norge minus lille Oslo)?

Skrevet (endret)

På samme måte som "alle" Oslofolk elsker å hate "distrikts-Norge" (altså hele Norge minus lille Oslo)?

Men, vi hater jo ikke? Jeg synes Ålesund er en utrolig vakker by, får tårer i øynene når jeg tar toget over Dovre, og når jeg kjører langs fjordene på Vestlandet, synes Besseggen/Prekestolen/Galdhøpiggen er fantastisk, fergene i Ryfylke og utsikten fra dem er vidunderlig!

Vi misliker dog de som er trangsynte, fordomsfulle, negative, og kommer hit og slenger dritt om byen vår og innbyggerene, som vi er så glad i, og som tar i mot alle som ikke passer inn hos dere. Kunne ikke ramle meg inn å reise til Volda, og begynne å snakke om hvor stygt det er der! Eller spørre hva i alle dager som gikk feil under byplanelgningen i Haugesund? Finn ett 100% gjennomført vakkert og feilfritt sted i Norge med 500 000 innbyggere, så kan vi snakkes da.

Endret av Ylva og Mathilde
Skrevet

Hvis du ikke kommer fra Oslo og ikke kommer fra utlandet, kommer du ikke fra en storby. Verken Bergen, Trondheim, Stavanger eller Kristiansand er ordentlige storbyer.

Anonymous poster hash: 39b9b...654

Kristiansand er da en storby!!😂✌️

Anonymous poster hash: 4ca77...6e1

Skrevet

Men, vi hater jo ikke? Jeg synes Ålesund er en utrolig vakker by, får tårer i øynene når jeg tar toget over Dovre, og når jeg kjører langs fjordene på Vestlandet, synes Besseggen/Prekestolen/Galdhøpiggen er fantastisk, fergene i Ryfylke og utsikten fra dem er vidunderlig!

Vi misliker dog de som er trangsynte, fordomsfulle, negative, og kommer hit og slenger dritt om byen vår og innbyggerene, som vi er så glad i, og som tar i mot alle som ikke passer inn hos dere. Kunne ikke ramle meg inn å reise til Volda, og begynne å snakke om hvor stygt det er der! Eller spørre hva i alle dager som gikk feil under byplanelgningen i Haugesund? Finn ett 100% gjennomført vakkert og feilfritt sted i Norge med 500 000 innbyggere, så kan vi snakkes da.

Ok, så ingen Oslofolk snakker dritt om andre steder i Norge?

I så fall er det greit. Men jeg har da virkelig opplevd min andel Oslofolk som er utrolig nedlatende mot folk som ikke kommer fra eller bor i Oslo. Blant annet ved konsekvent å kalle alle utenfor Ring 3 for bønder (som om bønder er verdens ekleste mennesker...) og ved å påstå at folk som ikke liker Oslo bare er dumme og ukultiverte.

Hvis man selv snakker ned steder der folk bor, så får en tåle at andre snakker nedsettende om stedet man bor på selv også.

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt, og er prinsipielt enig. Imidlertid var det sånn at denne tråden ble åpnet med følgende:

"Netopp vært to dager i Oslo.Var et mareritt!!Så mye folk og høy musikk på restaurantene.Mange ruset folk som en ser ofte,og slosskamper.Trikk /buss og tog som må bytte og går i hytt og pine.Folk som valser over gangoverfelt på rød mann!!Hadde aldri våget å kjøre bil på de veiene.Over my dead body ,at jeg noensinne kommer tilbake!!!"

Ikke verdens sakligste vurdering der altså, og man kan jo lure på hva slags mål HI har med å åpne en sånn tråd. Det er vel ikke akkurat en fredelig aksept av andres preferanser vi snakker om, og det er vel ikke rart at folk blir provoserte. Jeg synes det er sånn hver eneste gang denne diskusjonen kommer opp, en eller annen skriker: Oslo er fælt! Jeg hater Oslo! - og det er klart vi som elsker Oslo og bor her blir provoserte.

Anonymous poster hash: 2b15a...f28

Ingen mål med tråden egentlig .Bare så lettet å glad for å komme meg bort fra Oslo og hjem.Veldig sjokkert over opplevelsene fra turen denne gang.Har nok vært på feil plasser og kan hende jeg ville likt Oslo hvis jeg hadde vært på andre plasser eller utenfor Oslo.Hvor folk velger å bo må være opp til dem.Synest det er fascinerende at Oslo skal ha den STOR forran byen sin.At de andre byene som er byer ,ikke kan defineres som det for de ikke har stor foran.Da kalles det bonde og at en ikke kommer fra en by.
Skrevet

I så fall er det greit. Men jeg har da virkelig opplevd min andel Oslofolk som er utrolig nedlatende mot folk som ikke kommer fra eller bor i Oslo. Blant annet ved konsekvent å kalle alle utenfor Ring 3 for bønder (som om bønder er verdens ekleste mennesker...) og ved å påstå at folk som ikke liker Oslo bare er dumme og ukultiverte.

Hvis man selv snakker ned steder der folk bor, så får en tåle at andre snakker nedsettende om stedet man bor på selv også.

Idioter finnes det jo overalt, Oslo er absolutt heller ikke fri for dem. Vi får dem til og med tilsendt fra hele landet, hele verden faktisk.

Jeg er med i Klanen, så jeg har vel ropt ett og annet om bønder, men det er jo bare spøk. Som sagt tidligere har jeg stor respekt og takknemlighet for arbeidet bønder utfører, og vet at det er en utrolig viktig jobb.

Poenget må være å være åpen og opplyst, uansett hvor du kommer fra.

Skrevet

Klart du ikke kan snakke om hvor stygt det er i Volda, her er jo kjempefint! 😉✌️

Norge er et spesielt vakkert land, særlig på grunn av bygdene og kulturlandskapet. Oslo har mye bra å by på av aktiviteter, og kulturliv, helt sikkert. Byen har nok sine perler også. Men for oss som kommer fra fjord og fjell og fossefall, så fremstår dessverre ikke Oslo som et glansbilde, for å være helt ærlig. Når man sammenligner Oslo med resten av Europas hovedsteder, så tenker man ikke at byen troner på topplisten over attraktive steder å besøke. Det er først og fremst resten av landet vi stolt vil vise frem.

Anonymous poster hash: 68a30...c9c

Skrevet

Klart du ikke kan snakke om hvor stygt det er i Volda, her er jo kjempefint! 😉✌️

Norge er et spesielt vakkert land, særlig på grunn av bygdene og kulturlandskapet. Oslo har mye bra å by på av aktiviteter, og kulturliv, helt sikkert. Byen har nok sine perler også. Men for oss som kommer fra fjord og fjell og fossefall, så fremstår dessverre ikke Oslo som et glansbilde, for å være helt ærlig. Når man sammenligner Oslo med resten av Europas hovedsteder, så tenker man ikke at byen troner på topplisten over attraktive steder å besøke. Det er først og fremst resten av landet vi stolt vil vise frem.

Dessverre sant. Og jeg har jobbet flere år i turistnæringen, vært guide i Oslo tre år og i Tromsø fem år. Må bare si at noen ganger var jeg direkte flau overfor turister. Mye av Oslo bør forbigåes i stillhet.

Nytter ikke å si at "jammen på Bygdøy er det fint". Det er som å si at København er fælt, men dra ut til Amager og nyt det grønne gresset der.

Skrevet

Dessverre sant. Og jeg har jobbet flere år i turistnæringen, vært guide i Oslo tre år og i Tromsø fem år. Må bare si at noen ganger var jeg direkte flau overfor turister. Mye av Oslo bør forbigåes i stillhet.

Nytter ikke å si at "jammen på Bygdøy er det fint". Det er som å si at København er fælt, men dra ut til Amager og nyt det grønne gresset der.

Bra du sluttet som guide, er jo 1000-vis av perler, uten at du må ut på Bygdøy! (Og Bygdøy er fortsatt Oslo) Mulig jeg har et i overkant "Myrsnipete" forhold til byen, men jeg har gått/syklet/løpt den på kryss og tvers fra øst til vest og nord til sør, og tenker flere ganger "DETTE skulle turistene/folk utenfra sett". Men, de går jo aldri slike steder. De skal på død og liv til Aker Brygge og de andre turistfellene.

Skrevet

Bra du sluttet som guide, er jo 1000-vis av perler, uten at du må ut på Bygdøy! (Og Bygdøy er fortsatt Oslo) Mulig jeg har et i overkant "Myrsnipete" forhold til byen, men jeg har gått/syklet/løpt den på kryss og tvers fra øst til vest og nord til sør, og tenker flere ganger "DETTE skulle turistene/folk utenfra sett". Men, de går jo aldri slike steder. De skal på død og liv til Aker Brygge og de andre turistfellene.

Bra jeg sluttet som guide? Tror du jeg drev et byrå med mine private tjenester basert på hvilke biter jeg selv likte best... 😂 Nei, det var nok mer kunnskapsbasert enn bare sykling rundt på selvvalgte plasser.

Det man må kunne for å være guide kan i alle fall ikke den vanlige osloborger. Når ei dame fikk seg til å si "jeg har bodd i Oslo i 30 år, men nå fikk jeg endelig vite hvilken øy som er Hovedøya!"...

Skrevet

Bra jeg sluttet som guide? Tror du jeg drev et byrå med mine private tjenester basert på hvilke biter jeg selv likte best... 😂 Nei, det var nok mer kunnskapsbasert enn bare sykling rundt på selvvalgte plasser.

Det man må kunne for å være guide kan i alle fall ikke den vanlige osloborger. Når ei dame fikk seg til å si "jeg har bodd i Oslo i 30 år, men nå fikk jeg endelig vite hvilken øy som er Hovedøya!"...

Beklager, det var en dust kommentar fra min side, fikk inntrykk av at du skammet deg over Oslo, og da hadde du vært feil person til jobben, mente jeg.

Skrevet

Lurer på hvorfor disse stedene aldri blir figurerte i reklame hvis de er så fantastiske? Du kunne jo tjent mye penger på å selge disse skjulte skattene :) De er nok bra og fine nok, men tviler på at Oslo kan måle seg med Stockholm, København, Paris, Lisboa, Barcelona, Praha etc. i skjønnhet og kultur. Selv ikke med de andre norske byene kan Oslo måle seg. Bergen topper stadig internasjonale lister, men aldri Oslo?

Skjønner godt at Oslofolk er glade i byen sin, det er jo nettopp det den er, byen deres. Akkurat som at folk er mest glad i sine egne barn, uansett hvor middelmådige de er. Foreldrene ser det som er fint i dem. Men se ser med subjektive øyne, ikke objektive.

Skrevet

Jeg må si at jeg har faktisk aldri møtt på noen "oslofolk" som elsker å hate distrikts-Norge. Bortsett fra her inne da, men det regner jeg ikke med, verken når det gjelder å hate Oslo eller distrikts-Norge. 

Hvor møter du disse Oslofolkene som snakker så nedsettende om folk som ikke kommer fra eller bor i Oslo egentlig? Da, igjen, sett bort fra her inne på forumet.

Ingen mål med tråden egentlig .Bare så lettet å glad for å komme meg bort fra Oslo og hjem.Veldig sjokkert over opplevelsene fra turen denne gang.Har nok vært på feil plasser og kan hende jeg ville likt Oslo hvis jeg hadde vært på andre plasser eller utenfor Oslo.Hvor folk velger å bo må være opp til dem.Synest det er fascinerende at Oslo skal ha den STOR forran byen sin.At de andre byene som er byer ,ikke kan defineres som det for de ikke har stor foran.Da kalles det bonde og at en ikke kommer fra en by.

Vet ikke hvor du har det fra at "Oslo" absolutt skal ha STOR foran byen sin jeg? Det er, som jeg har nevnt lengre opp her også, du selv som bragte det uttrykket på banen først her...

Skrevet

Jeg må si at jeg har faktisk aldri møtt på noen "oslofolk" som elsker å hate distrikts-Norge. Bortsett fra her inne da, men det regner jeg ikke med, verken når det gjelder å hate Oslo eller distrikts-Norge.

Hvor møter du disse Oslofolkene som snakker så nedsettende om folk som ikke kommer fra eller bor i Oslo egentlig? Da, igjen, sett bort fra her inne på forumet.

Vet ikke hvor du har det fra at "Oslo" absolutt skal ha STOR foran byen sin jeg? Det er, som jeg har nevnt lengre opp her også, du selv som bragte det uttrykket på banen først her...

Har aldri før i mitt liv omtalt byen min for storby,før nå .....for å poengtere at byen jeg kommer fra er en by og ikke bondeland for det ikke er Oslo.Ser på byene på lik linje og omtaler de ikke med størrelse.Kansje jeg skal beg med det?storbutikk,storskole,Storbuss,storbarnehage,stormiddag,storfrokost...and the list goes on;))

Skrevet

Har aldri før i mitt liv omtalt byen min for storby,før nå .....for å poengtere at byen jeg kommer fra er en by og ikke bondeland for det ikke er Oslo.Ser på byene på lik linje og omtaler de ikke med størrelse.Kansje jeg skal beg med det?storbutikk,storskole,Storbuss,storbarnehage,stormiddag,storfrokost...and the list goes on;))

Du er sjeldent usaklig.

Anonymous poster hash: 2526c...baa

Skrevet (endret)

Noe av det som er fint med Oslo er jo dette med at selv om man er midt i sentrum, så er man alltid en kort båttur/trikketur/spasertur unna naturen (øyene, Østmarka,Nordmarka osv). Dette er det ikke mange andre hovedsteder som kan skilte med.

Men for en som har skogen utafor stuedøra f.eks, er ikke dette noe man reiser til Oslo for å oppleve, selv om dette er noe av det vi som bor i Oslo setter pris på - dette med at det alltid er et stort og variert kulturtilbud, samtidig som du godt kan dra til skogs og ikke møte et menneske.

Hvis man kommer til Oslo og forventer seg en arkitektonisk perle, blir man nok skuffet, selv om f.eks operaen er flott. Men når Hi er sjokkert over at det er trikker og busser og narkomane her, og da har hun kanskje litt merkelige forventninger til hva en by er.

Oslo har massevis av sjarm, men hvis du vaser rundt i krysset rundt Oslo City vil du aldri få øye på den.

Endret av the amazing spidermamma
Skrevet

HI Jeg skjønner på en måte hva du mener.8 av 10 ganger jeg har vært i Oslo har jeg sett dop.Jeg har sett noen true andre med kniv.Jeg har jo sett litt av hvert. Men dette er en hovedstad! Jeg blir fasinert og også litt svimmel når jeg kommer til Oslo,fordi jeg ikke er vant til det 😆 men jeg klarer jo å tenke på alt det fine Oslo har å by på! Jeg elsker å se folkelivet, parkene, støyet,hele pakka 😃

Anonymous poster hash: f4fa4...05a

Er det HI som skriver dette? Samme måte å skrive på uten mellomrom etter punktsetting. Finnes vel ikke så mange som er like dårlig til å skrive?

Anonymous poster hash: 853c8...aa0

Skrevet

Jeg elsker livet i Oslo! Drar dit på jentetur hvert år og vi storkoser oss:) Hadde ikke ønsket å bo der da, men deilig med et avbrekk fra en liten by med lite liv.

Anonymous poster hash: f0210...30d

Skrevet

Er det HI som skriver dette? Samme måte å skrive på uten mellomrom etter punktsetting. Finnes vel ikke så mange som er like dårlig til å skrive?

Anonymous poster hash: 853c8...aa0

Hi her:nei var ikke jeg som skrev det innlegget:).Må ha truffet et ømt tema ser jeg....Som gjør at du snurper over skrivemåten min:).
Skrevet

Noe av det som er fint med Oslo er jo dette med at selv om man er midt i sentrum, så er man alltid en kort båttur/trikketur/spasertur unna naturen (øyene, Østmarka,Nordmarka osv). Dette er det ikke mange andre hovedsteder som kan skilte med.

Men for en som har skogen utafor stuedøra f.eks, er ikke dette noe man reiser til Oslo for å oppleve, selv om dette er noe av det vi som bor i Oslo setter pris på - dette med at det alltid er et stort og variert kulturtilbud, samtidig som du godt kan dra til skogs og ikke møte et menneske.

Hvis man kommer til Oslo og forventer seg en arkitektonisk perle, blir man nok skuffet, selv om f.eks operaen er flott. Men når Hi er sjokkert over at det er trikker og busser og narkomane her, og da har hun kanskje litt merkelige forventninger til hva en by er.

Oslo har massevis av sjarm, men hvis du vaser rundt i krysset rundt Oslo City vil du aldri få øye på den.

Og det er jo dette jeg mener er paradokset.

Hvis du ønsket å være turist i Budapest, og fikk vite av alle som bor der at "Ja, det er en herlig by! Vi elsker den! Hold deg unna sentrum, og dra heller til skogene utenfor!" - da ville det klinge litt rart, ikke sant? Det beste og vakreste med byen er liksom å komme seg ut av den og være i villmarka i stedet?

Ikke et standpunkt som er mulig å forklare en turist, i alle fall. Svenskene ville se Oslos "Gamla Stan", amerikanerne ville se folkeliv, tyskerne og franskmennene lurte på hvor våre historiske bygninger var. Og da lot de seg ikke imponere av slottet, men noe som kunne tilsvare Notre Dame...

Går ikke an å si "vi må holde oss unna byens hovedgate". Tyskerne er stolte av Unter den Linden og franskmennene av sin Champs-Elysées, mens oslofolk forter seg alle å si "byen er flott, men bare idioter vil oppsøke Karl Johan". Hva forteller det om nordmenn og hovedstaden deres? Intet annet enn "troll, vær deg selv nok, og pass på å ha 56 tv-kanaler så du slipper å forlate din trygge villa."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...