Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #51 Skrevet 5. juni 2016 Min første tanke også. En 3 åring som sitter stille ved siden av mor og leser bøker? Når man er sammen med andre 3 åringer i en spennende park? Beklager barnet ditt høres lite sosialt ut og interessert i omverden, evt får han streng straff av dere dersom han ikke "oppfører seg fint". Anonymous poster hash: 50c0d...31d Jeg synes ikke det er så rart jeg. Når de andre treåringene løper rundt og skriker, knuffer hverandre, krangler om leker og lager kvalm er det vel ikke så rart at han ikke vil være med på det? Hvordan hadde du selv reagert hvis du var sammen med en gruppe voksne som oppførte seg tilsvarende? Vi "straffer" ikke barnet vårt. Det var forøvrig et _skikkelig_ toskete innspill. Anonymous poster hash: 1c151...89a
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #52 Skrevet 5. juni 2016 Har bare lest noen av svarene, men hjelpe meg. Det er da ikke nødvendigvis noe galt med his barn bare fordi han er rolig og har liten utforskertrang. Det er heller ikke noe galt med de andre treåringene ut fra his beskrivelse. Barn er fra naturens side ulike. Noen er sedate, andre er bajas, og de fleste er et sted i mellom. Jeg har fem barn. Alle er ulike, men ingen er så rolige som his. Alle er høflige og godt oppdratt. De enkleste å oppdra til å passe inn i dagens samfunn og krav er helt klart de rolige. Selv har jeg en forkjærlighet for utforskende og høflige barn med glimt i øyet. Anonymous poster hash: 7918f...21f
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #53 Skrevet 5. juni 2016 En ting til: synes dere virkelig at det er greit at barna (deres) er en pest og plage for andre bare fordi de har "utfordkertrang"? Hi Anonymous poster hash: 1c151...89a
sug lut Skrevet 5. juni 2016 #54 Skrevet 5. juni 2016 En ting til: synes dere virkelig at det er greit at barna (deres) er en pest og plage for andre bare fordi de har "utfordkertrang"? Hi Anonymous poster hash: 1c151...89a Basert på observasjoner av andres dritunger så vil jeg tippe at svaret hos 95% av foreldre burde være et rungende JA. Men det svaret får du selvsagt ikke her. Kos deg med en unge som kommer til å funke i verden, du.
Twintipp og himmelblå Skrevet 5. juni 2016 #55 Skrevet 5. juni 2016 (endret) Blås i janteloven over her. Enkelte unger trenger faktisk ikke å herje og styre for å kunne kose seg. Min har også alltid vært som din. Ble helt forskrekket av unger som var bavianer, og som flere hevder over her er jeg uenig! Du trenger slett ikke å oppføre deg som en brunstig elgokse for å leke og kose deg. Litt selvregulering er bare fint å besitte! Vi har opplevd og gjort KJEMPEmasse i løpet av min sønns liv, ene og alene fordi han er et "enkelt" barn og det lar seg gjøre. Han HØYST fungerende på alle plan og jeg er veldig glad for at han aldri har vært krevende og et barn som maser og tar stor plass. Nyt det HI!!!!! Endret 5. juni 2016 av Twintipp og himmelblå
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #56 Skrevet 5. juni 2016 Må faktisk også innrømme at jeg ble mer bekymra enn noe annet. Satt han på teppet med deg hele tiden på lekeplassen? Høres ut som en mini—voksen... Ønsker du ikke at barnet skal leke seg med de andre barna? Jeg har barn som hører når vi prater til de, og oppfører seg. Men de er fysiske i lek og elsker å bruke kroppen! Det betyr ikke at de ikke er oppdratt. Kjære vene! Må si jeg er nysgjerrig på fortsettelsen mtp ditt barn. Anonymous poster hash: c6e2b...bab
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #57 Skrevet 5. juni 2016 Må faktisk også innrømme at jeg ble mer bekymra enn noe annet. Satt han på teppet med deg hele tiden på lekeplassen? Høres ut som en mini—voksen... Ønsker du ikke at barnet skal leke seg med de andre barna? Jeg har barn som hører når vi prater til de, og oppfører seg. Men de er fysiske i lek og elsker å bruke kroppen! Det betyr ikke at de ikke er oppdratt. Kjære vene! Må si jeg er nysgjerrig på fortsettelsen mtp ditt barn. Anonymous poster hash: c6e2b...bab Klart du er bekymret. Kun det livet du lever er det du forstår. En normal menneskelig (primitiv) ting dette. Om man "vokser litt" klarer man å glede seg på andres vegne. Man lærer at mennesker er forskjellige og at ingen har en fasit. Men du har ikke kommet dit enda ser jeg... håper du gjør det snart, for det må være slitsomt å være så bekymret for andres (til og med ukjente) hverdag. Anonymous poster hash: df78f...c9d
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #58 Skrevet 5. juni 2016 Må faktisk også innrømme at jeg ble mer bekymra enn noe annet. Satt han på teppet med deg hele tiden på lekeplassen? Høres ut som en mini—voksen... Ønsker du ikke at barnet skal leke seg med de andre barna? Jeg har barn som hører når vi prater til de, og oppfører seg. Men de er fysiske i lek og elsker å bruke kroppen! Det betyr ikke at de ikke er oppdratt. Kjære vene! Må si jeg er nysgjerrig på fortsettelsen mtp ditt barn. Anonymous poster hash: c6e2b...bab Hvor har du det fra at vi var på lekeplass? Vi var i parken sammen med kjempemange folk, med og UTEN barn, som solte seg, spiste mat, grillet osv. I denne settingen var barnet mitt litt bakpå, på lekeplassen er han veldig aktiv. Anonymous poster hash: 1c151...89a
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #59 Skrevet 5. juni 2016 Barnet mitt tar godt vare på og er forsiktig med lekene sine. Han er glad i dem og har et forhold til dem. Det er vel ikke rart at han reagerer når noen slenger lekene hans veggimellom ?? Hadde du likt hvis noen kom og rotet i sakene dine og kastet dem rundt? Det var ekstremt mange mennesker i parken i går og vanskelig å holde oversikten. Det er ikke noe gøy for et barn å komme bort fra foreldrene. Dessuten er det ikke andre folks problem at jeg har valgt å få barn og de skal få slippe å ha min unge løpende rundt seg og på teppet sitt når de vil hygge seg i parken. De andre mødrene løp rundt som gale etter ungene sine. Skikkelig masete. Min fikk gå rundt og jeg ropte på ham når han gikk for langt. Jeg ser ikke problemet med det. Jeg er den voksne, jeg bestemmer og lager reglene. Barnet mitt har også en del medbestemmelse og får være med å ta avgjørelser ut i fra alder og ferdigheter. Damene i barselgruppa (som forøvrig er en del yngre enn meg) lot jo ungene ta helt styringen. Hi Anonymous poster hash: 1c151...89a Synes det høres ut som dere har utrolig strenge regler for barnet deres. Minner litt om et par jeg kjenner. De belønner barnet veldig ved rolig adferd. Alltid ros og få når det er lite lyd og rolig aktivitet. "Straffer" nokså hardt hvis det er antydning til noe tull, eller høylytt lek. De blir stressa hvis barnet roper hvis de sparker ball feks. Det barnet får nesten ikke muligheten til å være et lekende barn. Joda, noen barn er rolige, og noen er det stikk motsatte. Jeg ville vært bekymret i begge ytterkantene. Anonymous poster hash: c6e2b...bab
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #60 Skrevet 5. juni 2016 Hvor har du det fra at vi var på lekeplass? Vi var i parken sammen med kjempemange folk, med og UTEN barn, som solte seg, spiste mat, grillet osv. I denne settingen var barnet mitt litt bakpå, på lekeplassen er han veldig aktiv. Anonymous poster hash: 1c151...89a My bad! Park, ikke lekeplass. Fremdeles synes jeg det er litt merkelig å være sååå fornøyd mtp at barnet ikke i noen særlig grav vil leke med de andre. Forresten, hva mener du med at barnet har et forhold til lekene sine? Jeg er i utgangspunktet ikke bekymret for barnet, men det du verdsetter hos barnet. Anonymous poster hash: c6e2b...bab
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #61 Skrevet 5. juni 2016 Min eldste var også sånn. Hadde ingen trassalder, var en drøm å ha med overalt for han var så fornuftig, lydig og rolig.. Lillebror var stikk motsatt 😏 Uansett, eldste er nå skolegutt og er ganske krevende 😬 Han som var såå snill som liten er for det meste sur, komplisert og vil ingenting.. *sukk*. Anonymous poster hash: a49cf...8f7
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #62 Skrevet 5. juni 2016 Mine barn er godt oppdratt, sitter i ro på bussen etc. Men når vi er i parken for å leke med andre barn, da sitter de ikke på teppet og leser i en bok! De blir ikke rystet over å se lekene sine bli lekt med -hallo! Det er jo bare trist. Du sier han går i barnehagen. Er det ingen barn som roter med lekene der? Enten lyver du eller så er det en trist barnehage. Før jeg legger meg rydder jeg opp leker rundt i huset, det er en koselig stund, jeg tenker på alle de fine stundene med lek i løpet av dagen. Den gyldne middelvei, ja takk! Anonymous poster hash: 54ab0...fde Enig! Anonymous poster hash: a5115...307
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #63 Skrevet 5. juni 2016 Veldig mye av dette er medfødt. Bare vent til du evt får et barn til, HI, det kan hende personligheten er en helt annen. Mannen min og jeg er også veldig rolige. Vi hever aldri stemmen, blir egentlig aldri sinte osv, men vår datter ble født med temperament. Er veldig herlig likevel, sta og flink og får ting gjort. Veldig smart og kreativ. Vi er veldig stolte av henne. Hennes oppførsel er vel omtrent midt mellom slik du beskriver din sønn og de andre barna. Hun er rolig på bussen osv, men herjer rundt når hun er sammen med oss. Det høres ut som om sønnen din er introvert, det er også mannen min, og delvis jeg. Det er ikke noe i veien i det, jeg reagerer på at enkelte sier de ville vært bekymret om deres barn var stille og rolige, om de ellers virker som de har det bra. Men du legger nok litt for mye vekt på deres oppdragelse, HI. For jeg tipper at 90% av det du beskriver skyldes medfødt personlighet og temperament Anonymous poster hash: d88f2...57f
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #64 Skrevet 5. juni 2016 Barnet mitt tar godt vare på og er forsiktig med lekene sine. Han er glad i dem og har et forhold til dem. Det er vel ikke rart at han reagerer når noen slenger lekene hans veggimellom ?? Hadde du likt hvis noen kom og rotet i sakene dine og kastet dem rundt? Det var ekstremt mange mennesker i parken i går og vanskelig å holde oversikten. Det er ikke noe gøy for et barn å komme bort fra foreldrene. Dessuten er det ikke andre folks problem at jeg har valgt å få barn og de skal få slippe å ha min unge løpende rundt seg og på teppet sitt når de vil hygge seg i parken. De andre mødrene løp rundt som gale etter ungene sine. Skikkelig masete. Min fikk gå rundt og jeg ropte på ham når han gikk for langt. Jeg ser ikke problemet med det. Jeg er den voksne, jeg bestemmer og lager reglene. Barnet mitt har også en del medbestemmelse og får være med å ta avgjørelser ut i fra alder og ferdigheter. Damene i barselgruppa (som forøvrig er en del yngre enn meg) lot jo ungene ta helt styringen. Hi Anonymous poster hash: 1c151...89a Jeg var slik som barn jeg også, og jeg er den dag i dag veldig forsiktig og følsom. Det har ikke bare vært en fordel i voksen alder :-/ Anonymous poster hash: d88f2...57f
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #65 Skrevet 5. juni 2016 Synes det høres ut som dere har utrolig strenge regler for barnet deres. Minner litt om et par jeg kjenner. De belønner barnet veldig ved rolig adferd. Alltid ros og få når det er lite lyd og rolig aktivitet. "Straffer" nokså hardt hvis det er antydning til noe tull, eller høylytt lek. De blir stressa hvis barnet roper hvis de sparker ball feks. Det barnet får nesten ikke muligheten til å være et lekende barn. Joda, noen barn er rolige, og noen er det stikk motsatte. Jeg ville vært bekymret i begge ytterkantene. Anonymous poster hash: c6e2b...bab Vi har ingen strenge regler annet enn at vi går på bena inne, bruker innestemme, skiller mellom utelek og innelek og vi er snille med hverandre. Det er ikke snakk om straff eller belønning, men positiv forsterkning av ønsket atferd. Det vil si vanlig folkeskikk). Vi har et relativt organisert hjem hvor det meste har sin plass, vi planlegger, vi er relativt strukturerte, hverdagen er forutsigbar, vi er opptatt av trygghet+rammer og vi voksne er enige om hva som et OK og hva som ikke er OK. Anonymous poster hash: 1c151...89a
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #66 Skrevet 5. juni 2016 Vi har ingen strenge regler annet enn at vi går på bena inne, bruker innestemme, skiller mellom utelek og innelek og vi er snille med hverandre. Det er ikke snakk om straff eller belønning, men positiv forsterkning av ønsket atferd. Det vil si vanlig folkeskikk). Vi har et relativt organisert hjem hvor det meste har sin plass, vi planlegger, vi er relativt strukturerte, hverdagen er forutsigbar, vi er opptatt av trygghet+rammer og vi voksne er enige om hva som et OK og hva som ikke er OK. Anonymous poster hash: 1c151...89a Ok Anonymous poster hash: c6e2b...bab
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #67 Skrevet 5. juni 2016 Vi har ingen strenge regler annet enn at vi går på bena inne, bruker innestemme, skiller mellom utelek og innelek og vi er snille med hverandre. Det er ikke snakk om straff eller belønning, men positiv forsterkning av ønsket atferd. Det vil si vanlig folkeskikk). Vi har et relativt organisert hjem hvor det meste har sin plass, vi planlegger, vi er relativt strukturerte, hverdagen er forutsigbar, vi er opptatt av trygghet+rammer og vi voksne er enige om hva som et OK og hva som ikke er OK. Anonymous poster hash: 1c151...89a Glemte å signere.Dette er Hi Anonymous poster hash: 1c151...89a
*Miss Marple* Skrevet 5. juni 2016 #68 Skrevet 5. juni 2016 Vi har ingen strenge regler annet enn at vi går på bena inne, bruker innestemme, skiller mellom utelek og innelek og vi er snille med hverandre. Det er ikke snakk om straff eller belønning, men positiv forsterkning av ønsket atferd. Det vil si vanlig folkeskikk). Vi har et relativt organisert hjem hvor det meste har sin plass, vi planlegger, vi er relativt strukturerte, hverdagen er forutsigbar, vi er opptatt av trygghet+rammer og vi voksne er enige om hva som et OK og hva som ikke er OK. Anonymous poster hash: 1c151...89a Det er sikkert en skjønn og sjarmerende gutt dere har og som lett tar til seg korreks. Det trenger ikke være et problem at han er rolig, eneste jeg reagerte på i innlegget ditt var at istede for å følge han på oppdagelsesferd utenfor teppet så ropte du han tilbake? Kanskje man blir litt bedagelig av å ha så lydige barn? Jeg er nok av de mødrene som knapt sitter nedpå i parker og andre plasser med mye folk. Vi jobber med å høre etter og ta imot instruks, med vekslende hell 😝 men vår erfaring er at det går seg til og ungene lærer seg alminnelig folkeskikk etterhvert bare man er konsekvent nok.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #69 Skrevet 5. juni 2016 Slapp av, de som svarer her har helt tydelig barn som er stikk motsatt! Nyt og ha et barn som dette. Jeg har hatt to stk. De er enda rolige, talenter innen idrett og kjempeflinke på skolen.. Populære blant venner og ordentlige gutter, de er født slik. Aldri vært noe bråk med de to. Vi er utrolige stolte av de!❤️ Anonymous poster hash: a45eb...fa3
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #70 Skrevet 5. juni 2016 Glemte å signere. Dette er Hi Anonymous poster hash: 1c151...89a Det skjønte vi. Tror vi kan si oss enig i å være uenig når det kommer til hva som er "veloppdratt" og ikke. Å passe perfekt inn i mamma og pappas organiserte hjem med innestemme og gåføtter på til enhver tid, er ikke for meg å være veloppdratt. Å utforske, leke og være nysgjerrig, samtidig som man tester, lytter og klarer å forholde seg til enkelte regler er for meg å være veloppdratt. Det å støtte barnet når det utforsker og tester er like mye oppdragelse som positiv forsterkning. Lykke til! Anonymous poster hash: c6e2b...bab
Iselilja Skrevet 5. juni 2016 #71 Skrevet 5. juni 2016 En ting til: synes dere virkelig at det er greit at barna (deres) er en pest og plage for andre bare fordi de har "utfordkertrang"? Hi Anonymous poster hash: 1c151...89a Hi; har det slått deg at en treåring ikke er ferdig oppdratt, og at det er nettopp oppdragelse disse mødrene driver med når de strever med å få treåringene til å sitte stille i bussen? Du har kanskje hatt en kortere og lettere vei til mål, eller vært flinkere og mer effektiv i oppdragelsen, men det er ikke vanlig at barn blir født ferdig oppdratt.
Mostly Harmless Skrevet 5. juni 2016 #72 Skrevet 5. juni 2016 (endret) En ting til: synes dere virkelig at det er greit at barna (deres) er en pest og plage for andre bare fordi de har "utfordkertrang"? Hi Anonymous poster hash: 1c151...89a Nei. Det er derfor vi løper etter dem. Vi får ikke lært dem å oppføre seg blant folk uten å oppsøke steder der det er folk. Endret 5. juni 2016 av Mostly Harmless
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #73 Skrevet 5. juni 2016 Herreguuuud! Det er så typisk DIB! La nå hi være stolt av sønnen sin uten å rope ut om diagnoser! Barnet sitter på teppet ved mor og leker, da er han ikke apatisk. Barnet gikk for å utforske, men kom da mor ropte. Det er ikke å nekte ham å utforske, men ingen vil vel at barna skal forsvinne!? Jeg har tre småtroll av noen gutter. De er høflige, er ikke bajas på bussen, men sitter rolig med sele på, på butikken maser de aldri, men går ved siden av meg. Men de løper rundt i skogen, klatrer, finner på noen sprell i ny og ne, osv, men de er aldri slem med noen. Og jeg er verdens stolteste mamma og syns alle tre er supre! Er enig med du som også skrev om dine (var det også tre gutter?) Hi, fortsett å være stolt over gutten din! Han er helt normal, og ville ikke vært noe bekymret over ham i det hele tatt. Apatiske barn leker ikke, og det er normalt å være redd for lekene sine, det er mine også Anonymous poster hash: d2864...389
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #74 Skrevet 5. juni 2016 Det er sikkert en skjønn og sjarmerende gutt dere har og som lett tar til seg korreks. Det trenger ikke være et problem at han er rolig, eneste jeg reagerte på i innlegget ditt var at istede for å følge han på oppdagelsesferd utenfor teppet så ropte du han tilbake? Kanskje man blir litt bedagelig av å ha så lydige barn? Jeg er nok av de mødrene som knapt sitter nedpå i parker og andre plasser med mye folk. Vi jobber med å høre etter og ta imot instruks, med vekslende hell 😝 men vår erfaring er at det går seg til og ungene lærer seg alminnelig folkeskikk etterhvert bare man er konsekvent nok. Jeg er sikker på hi tar barnet med andre steder for å utforske. Man trenger ikke å løpe etter og pa barnet utforske overalt. Mor trenger å sitte med andre og være sosial av og til. Blir så dumt å slenge beskyldninger som dette og få andre til å føle seg som dårlig mor. Anonymous poster hash: d2864...389
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #75 Skrevet 5. juni 2016 En 3åring har ikke forståelse for folkeskikk, regler og lover satt igang av foreldre. Dette handler om personlighet. Da jeg ble født, var jeg et barn som din sønn. Rolig, oppdragen, god orden i lekene, veldig høflig og snill. Aldri noen problemer! Min lillesøster var stikk motsatt. Full i energi, hørte det hun ville høre, og havnet i baluba til enhver tid, og et temperament som et lemen. Samme oppdragelse, samme foreldre, samme grunnlag. Men forskjellig personlighet! Jeg er i dag en person som er sår og engstelig. Hun er en megatøff dame med bein i nesa og god karriere. De barna som løper, skriker og skrubber opp knærne, er ofte de som håndterer verden bedre. De barna som ikke tør å forlate mors skjørt, og får angst når noen roter i lekene, de får mye å kjempe med når de kommer i den virkelige verden. Anonymous poster hash: e5bd2...f2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå