Gå til innhold

Tips til flotte guttenavn? Kresen!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha et litt "ordentlig" guttenavn, men er ikke så begeistret for navn som Sverre og Nils, og heller ikke veldig norrøne navn som Ravn og Loke. Vil helst at det skal være litt "klassisk pent", uten å være for feminint. Ikke for hardt, ikke for mykt.. Ønsker at det skal fungere på engelsk og ikke ha særnorske bokstaver, så f.eks. Simen og Håkon utgår, selv om jeg synes begge er veldig fine. Vil heller ikke ha et navn som er utpreget bibelsk, som Samuel eller Matheus, uansett hvor fine de er.. Guttenavn er så vanskelig, synes nesten ingen er bra nok;) Håper noen har knakende gode forslag:) Beskriv gjerne hva du eventuelt liker med navnet:) Har lett MYE i alle slags navnelister, så må nok overbevises da jeg tror jeg har tenkt gjennom de fleste navn nå..

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen navn jeg liker: Arthur, Edgar, Walter, Hugo, Alfred. Men guttenavn er vanskelig (synes jeg).

Arthur er brukt tilbake i slekten og alt, men er litt for hardt for min smak:/ Edgar er han onde i Aristokattene;) Walter er ødelagt av assosiasjoner for meg. Hugo er jeg ikke så glad i. Alfred er ganske fint, men når ikke helt opp. Fred-delen ødelegger litt. Åh, så vanskelig jeg er! ;) Navnene er liksom fine på andre, men ikke riktige for meg.. Men takk for forslag:):)

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Philip

Andreas

Fredrik

Sebastian

William

Nicolas

Jakob

Kristian

Henrik

Tobias

Theodor

Andreas, Fredrik, Kristian og Henrik er litt for mye brukt i min egen generasjon til at jeg faller helt for de. Selv om de er fine navn:)

 

Nicolas er opptatt, og det er Theodor, også.

 

Sebastian og Tobias er jeg ikke helt sikker på hvor "stødige" er akkurat nå, hva mener dere? De er fine, og på kanskje-listen, men er litt usikker..

 

Jakob er fint, men litt i religiøs-båsen. Philip har jeg litt negative assosiasjoner til, dessverre.

 

Takker for alle forslag:)

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en vanskelig nøtt.. :) Tenkte først på Henrik, men det funker vel ikke så bra engelsk, og det var et kriteriene? Hva med Aksel da?? Det er et fint og stødig navn, og ordentlig som du sier, ikke er det hardt eller tungt heller, og det funker på engelsk. :) Ellers.. Oskar, Erik, Viktor, Henry, Adam, Martin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonathan

Markus

Adrian

Magnus

Benjamin

Sebastian

Tobias

Albert

Oskar

Fredrik

Jonathan er ganske fint, men når ikke helt opp som favoritt her. Markus er opptatt, men uansett ikke helt en toppkandidat. Adrian er ikke noe favoritt hos meg. Magnus er koselig, men ikke helt perfekt, og synes ikke det er superbra på engelsk, selv om det går. Benjamin er egentlig fint, men er det litt religiøst? Er også litt usikker på stødigheten her (innspill?). Med Albert er jeg ikke helt begeistret for delen -bert, og usikker på uttale, "Albrt" eller "Albært".. Fint på engelsk. Oskar er et navn jeg har på listen, faktisk. Er fint, bare litt i tvil på "skar"-lyden? Uff, jeg er vanskelig! ;)

 

 

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en vanskelig nøtt.. :) Tenkte først på Henrik, men det funker vel ikke så bra engelsk, og det var et kriteriene? Hva med Aksel da?? Det er et fint og stødig navn, og ordentlig som du sier, ikke er det hardt eller tungt heller, og det funker på engelsk. :) Ellers.. Oskar, Erik, Viktor, Henry, Adam, Martin?

Ja.. Du skjønner vel at jeg sliter! ;P Aksel er ganske fint, men er liksom ikke helt det rette. Tror jeg. Skal smake mer på det:)

 

Oskar er også fint, og på listen. Litt i tvil. Erik er nydelig på engelsk, men ikke noen favoritt på norsk. Viktor er litt.. Jeg vet ikke.. Ikke helt rett. Henry er jo fint, men kommer ikke over han i Mot i brystet;) Adam er litt religiøst. Martin er fint, men usikker på om "det rette". Har tenkt litt på Martinus og Martinius, men redd folk blander de (blir jo ikke en gang enig med meg selv om favoritten), og blitt nesten litt "teit" nå pga. de tvillingene;)

 

Takk for forslag:)

 

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman

Isak

Eliott

Herman er ikke helt rett. Isak er opptatt. Elliot er kanskje en mulighet, men litt usikker på hvordan det egentlig fungerer på norsk, og med et veldig norsk etternavn, type Elliot Rødkråke. ;)

 

Men takk for forslag, BW:)

 

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver..

 

Julian

Anton

Oliver

Wilmer

Alvin/Albin

Kristoffer

Mikkel

Liam

Conrad

Cornelius

Kasper

Ikke verst at dere gidder å prøve:)

 

Julian har jeg dessverre litt negative assosiasjoner til. Anton er ikke helt rett, uten at jeg helt vet hvorfor. Oliver er veldig fint, men opptatt. Wilmer er på listen, det synes jeg er fint:) Alvin er ikke helt rett. Liker Eivind (opptatt og feil "stil"), men ikke Alvin og Edvin. Vet ikke hvorfor. Albin er litt "albino".. Kristoffer er det for mange i min generasjon som heter, og litt negative assosiasjoner til noen av de. Mikkel er fint, men opptatt. Liam er ikke helt rett for meg. Konrad er litt "mørkt" på en måte? Kanskje bare i mitt hode;) Men ikke en favoritt. Cornelius er opptatt i form av jentenavnet. Kasper er ganske fint, og på listen over mulige. Noen grunn til at du skriver Conrad og Cornelius med C, og Kasper med K?

 

Takk for alle forslag:)

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere navn som du setter i religiøs-båsen. Men tror du ikke dette vil forsvinne helt når ditt eget nydelige lille barnet heter det? Du vil ikke assosiere det lenger med noe annet enn din egen fine lille sønn. Synd, at du på en måte eliminerer mange fine navn. F.eks Jakob ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leon

Alexander

Theo

Michael

Richard

Leon er ok, men liker nok bedre Leonard. Smaker litt på det, men usikker. Alexander er det igjen for mange fra min generasjon (og andre) som heter, så blir liksom ikke rett. Theo er litt opptatt i form av Theodor, og foretrekker som hovedregel ikke kortformene. Har tenkt på Matheo, men ikke sikker på stødigheten.. Michael er fint, men er litt i tvil. Richard er for hardt for min smak, og har litt negative assosiasjoner.

 

Takk for forslag:) Skal ikke være lett;)

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere navn som du setter i religiøs-båsen. Men tror du ikke dette vil forsvinne helt når ditt eget nydelige lille barnet heter det? Du vil ikke assosiere det lenger med noe annet enn din egen fine lille sønn. Synd, at du på en måte eliminerer mange fine navn. F.eks Jakob ;-)

Er litt enig. Jakob kan gå. Noen religiøse navn oppfattes som mer religiøse enn andre, litt avhengig av hvem og hvor mange som bruker dem. Utelukker ikke helt alle (og mange man ikke tenker på at er bibelske), men skulle aller helst sett at det hadde annet opphav.

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er flere navn som du setter i religiøs-båsen. Men tror du ikke dette vil forsvinne helt når ditt eget nydelige lille barnet heter det? Du vil ikke assosiere det lenger med noe annet enn din egen fine lille sønn. Synd, at du på en måte eliminerer mange fine navn. F.eks Jakob ;-)

Er litt enig. Jakob kan gå. Noen religiøse navn oppfattes som mer religiøse enn andre, litt avhengig av hvem og hvor mange som bruker dem. Utelukker ikke helt alle (og mange man ikke tenker på at er bibelske), men skulle aller helst sett at det hadde annet opphav.

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Er forresten ikke fordi jeg tror jeg selv vil gå og assosiere det med noe religiøst, men fordi jeg ikke ønsker å sende noen som helst religiøse signaler ut..

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm den var vanskelig! Jeg prøver meg:

 

Levi

Kasper

Oliver

William

Elias

Viktor

Ludvik

Linus

Olai

Olve

Alfred

Hector

Johan

Martinus/ Martinius

August

Edvard

Christian

Vilhelm

Simon

 

Godt mulig flere av de er kristne, jeg leser sjelden bibelen, så det vet jeg lite om ;)

 

 

 

Anonymous poster hash: dea68...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du har sikkert dine grunner for det. Bibelske navn er jo så mye brukt i dag, at de færreste vil sende ut religiøse signaler. Men mulig andre tenker annerledes. ;-) Lykke til med valget!

Flere forslag:

Vincent

Vigan

Fabian

Cedrik

Caspian

Blir kanskje litt for sære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm den var vanskelig! Jeg prøver meg:

 

Levi

Kasper

Oliver

William

Elias

Viktor

Ludvik

Linus

Olai

Olve

Alfred

Hector

Johan

Martinus/ Martinius

August

Edvard

Christian

Vilhelm

Simon

 

Godt mulig flere av de er kristne, jeg leser sjelden bibelen, så det vet jeg lite om ;)

 

 

 

Anonymous poster hash: dea68...9d2

Mange fine. Liker Edvard, men så mange sier "Eddvartt" og da blir det for hardt, synes jeg. Wilhelm/Vilhelm er veldig fint og på listen. Simon er fint, men opptatt. De andre er ikke aktuelle eller nevnt før. Takk for forslag:)

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du har sikkert dine grunner for det. Bibelske navn er jo så mye brukt i dag, at de færreste vil sende ut religiøse signaler. Men mulig andre tenker annerledes. ;-) Lykke til med valget!

Flere forslag:

Vincent

Vigan

Fabian

Cedrik

Caspian

Blir kanskje litt for sære?

Vincent er litt "Vinni" for meg. Vigan har jeg faktisk aldri hørt, tror ikke det er helt rett. Fabian er litt "banneord" for meg, hehe. Men kom nå på at jeg liker Ferdinand:) Cedrik er fint. Kanskje litt for spesielt, men liker det ganske godt:) Caspian er fint! Får ikke helt bestemt meg for om jeg liker Caspian eller Casper best.

 

Takk for forslag:)

 

 

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasper

Nikolai

Jesper

Olav

Thomas

Henning

Kristian

Liam

Kasper og Nikolai liker jeg:) Jesper kan jeg dessverre ikke si uten å gjespe..:/ Olav er kjempefint, et av de fineste guttenavnene som finnes. Men opptatt av flere:( Resten er ikke helt rett.

 

Takk for forslag:)

 

Anonymous poster hash: 87639...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...