Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #76 Skrevet 18. februar 2016 Dette må jo være troll? HI har en sånn utrolig irriterende måte å formulere seg på. Sånn typisk "jeg er 17 år og jeg vet alt og har alltid rett, uansett!" Anonymous poster hash: 3a0fa...845
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #77 Skrevet 18. februar 2016 vel, dette er jo viktig da: Legg merke til at ovenstående er flyselskapets regler. I tillegg til disse, har hvert land sine egne regler, derfor bør du også sjekke med deres ambassade vad som er aktuelt i ditt feriemål. Så da får du skjekke opp Italia Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #78 Skrevet 18. februar 2016 Dette må jo være troll? HI har en sånn utrolig irriterende måte å formulere seg på. Sånn typisk "jeg er 17 år og jeg vet alt og har alltid rett, uansett!" Anonymous poster hash: 3a0fa...845 Ja, hun hører ikke akkurat på fornuft, eller folk som har opplevd å ikke få komme hjem igjen Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #79 Skrevet 18. februar 2016 Jeg hadde ikke turt, men skulle ønske jeg hadde turt Mange tar livet alt for seriøst! Begynner fødselen på flyet den ene eller andre veien, rekker du garantert å lande før baby kommer ut Føder du der nede, er jo det en fantastisk historie for baby Anonymous poster hash: 74185...8f2 Rekker garantert å lande? Hvor har du det fra? Anonymous poster hash: 26c1a...b77 Hvor jeg har det fra? De fleste jeg kjenner føder ikke på fire timer fra riene starter. Anonymous poster hash: 74185...8f2 Kjenner faktisk fleire som har fødd på 4 timar etter at riene har starta. Meg sjølv inkludert. Til hi, eg hadde ikkje reist. Sjølv om det er kjedeleg å måtte avlyse ferie så hadde eg ikkje teke sjansen på å føde i utlandet. Berre tanken på å ikkje forstå jordmora for eksempel... Anonymous poster hash: d879d...f8d
*Miss Marple* Skrevet 18. februar 2016 #80 Skrevet 18. februar 2016 Så rart at man kan få fly helt lovlig fra til 2 uker før fødsel, også er det sø mange her som klage det til en uforsvarlig krisesituasjon. HAdde det vært farlig hadde det ikke vært lovlig. Anonymous poster hash: bef40...f13 Du vet at du spurte oss om vår mening?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #81 Skrevet 18. februar 2016 Ja, men jeg ba ikke om å bli kalt for 17-åring, troll, umoden osv. Jeg er glad for de svarene jeg fikk av folk som ikke er frekke, men å forsette å følge en tråd hvor folk blir frekke og kaller meg ting, det orker jeg faktisk ikke. Anonymous poster hash: bef40...f13
Hannasbananas Skrevet 18. februar 2016 #82 Skrevet 18. februar 2016 Slutt å skap deg. Du får ikke svarene du ønsker deg, og svarer derfor som en trumpete tolvåring... Den legen som eventuelt gir deg grønt lys for å dra på denne turen, må være ekstremt uansvarlig.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #83 Skrevet 18. februar 2016 Legen vel hvor stor sjansen for å føde i uke 37, kombinert med å føde på 3 timer og 10 minutter. Og jeg tar til meg at i gen her ville reist, så vurderer veldig veldig sterkt på å si nei til turen, til min sønns store skuffelse, men å bli kalt for mye tull, det orker jeg ikke se på. Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #84 Skrevet 18. februar 2016 Legen vurderer vel * Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #85 Skrevet 18. februar 2016 Kjør på. Min venninne gjorde det - ungen er født på et mindre bra sykehus i Hellas. De ble en stund før de kunne dra hjem. Er man lite møblert i toppetasjen går det fort sånn 🙄 Anonymous poster hash: 86334...8e2 Kaller du din venninne lite møblert i toppetasjen? Litt av en "venninne" du er da🙄 Jeg hadde nok ikke tatt sjansen hi. Fødte til termin første gang, men de to neste ble født 3 og 6 uker før termin, uten forvarsel. Så med det i minnet hadde jeg ikke vurdert det engang. Anonymous poster hash: 7ec27...8d0 Det er vel ikke helt urimelig å kalle noen som tar et slikt valg, for lite møblert i toppetasjen? Herre fred, at det går an å vurdere å dra dit så nær termin. Håper leger og flyselskapet setter seg på bakbeina. Anonymous poster hash: b417a...ce0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #86 Skrevet 18. februar 2016 Jeg tenker mitt om folk som kaller andre for *troll* *lite møblert i toppetasjen * osv også.. Ja, det går an å vurdere å dra dit så nærme termin. Tviler sterkt på at jeg drar, men det er fullt mulig å vurdere det Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #88 Skrevet 18. februar 2016 jeg hadde ikke ofret det en tanke en gang. og jeg kan heller ikek forstå at noen kunne finne på å invitere meg da heller i dette tidsrommet og syns det i utgangspunktet er dårlig gjort, kunne de ikke tatt turen en mnd før? evt etter barnet er født? må det på død og liv være rundt termin? det er mange grunner til at jeg ikke haddet villet gjort det, man vet aldri hva slags sykehus man kommer på, og personalet der. jeg ville dessuten foretrukket å ha en jordmor som forstår mitt språk. og hvor jeg slipper ta info osv på italiensk evt dårlig engelsk, har vært mye i italia og de er generelt ikke veldig gode i engelsk. en annen ting er at du om du skulle føde der, må vente ganske lenge for å få norsk pass for å få barnet hjem, dette er en kostbar prosedyre som ikke alle forsikringselskap dekker. spesielt ikke så på tampen av termin. men dette må du selvsagt undersøke, det er også andre prosedyrer i utlandet, i forhold til prøver som tas etter fødsel. der i blant følingsprøve som MÅ tas inen 48t etter fødsel. DENNE ER VIKTIG. jeg ville heller ikke utsatt flypersonalet for en fødsel, en fødsel kan ta flere dager, men det kan også ta 30min. vet flere som har født hjemme da di ikke kom seg avgårde, så dette er en risk du må ta. skjønner at du har veldig lyst å dra, men som fremtidig mor må man bare lære seg å bite i det sure eplet og innse at det ikke er alt man kan være med på. slik er det bare. Anonymous poster hash: 9dadd...877
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #89 Skrevet 18. februar 2016 Men må dere reise så sent, kan familien din ikke ha ferien litt tidligere pga graviditeten din? Anonymous poster hash: 55de2...7c4
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #90 Skrevet 18. februar 2016 Er det lenge til denne planlagte reisen? Er du kommet langt i denne graviditeten? Dreier dette seg om sommerferien? Isåfall er det jo såpass lenge til nå at det er vanskelig å vite om du i det hele tatt er i form til å reise noested. Om du får lov til å gå ombord i flyet på vei til Italia, risikerer du likevel at du ikke får lov til å bli med tilbake. Flyselskapene vil ikke risikere fødsler i lufta eller å måtte mellomlande pga deg. Anonymous poster hash: 2c48d...7ac
Nebbdyret Skrevet 18. februar 2016 #91 Skrevet 18. februar 2016 Eg hadde ikkje turt. No veit eg ikkje kva evt. følger det har for baby i magen å fly så seint i svangerskapet, men om ein legg til grunn at det var 100% trygt, er det 2 ting som ville gjort meg nervøs: 1: Om eg endte opp med å føde i Italia, er eg ikkje bekymra for helsevesenet si kompetanse. Men etter mi erfaring er det tøft nok å skulle kommunisere på norsk når eg er i fødsel, eg har meir enn nok med meg sjølv. Så å skulle snakke engelsk/italiensk eller anna hadde vore eit ekstra stressmoment. 2: Om eg endte opp med å føde på fly. Ser for meg einaste plassen å legge seg ned er i midtgangen (og det fristar lite), eller bak der maten er. Litt forstyrrende om ein må flytte seg fordi passasjeren på 5 B vil ha vegetar og ikkje kylling etc. For å ikkje snakke om at eg ikkje akkurat er stille når eg fødar 😂 Og eit ekstra poeng som mange har sagt: forsikring ift kva ein ev. må betale for situasjonen. Så svar på spørsmålet ditt blir at eg hadde ikkje turt sjølv. Men er det forsvarlig, alt er avklart og du er komfortabel med situasjonar som kan oppstå, må du ha masse lykke til 😀
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #92 Skrevet 18. februar 2016 Å fly flere timer innebærer en økt risiko for blodpropp. Gravide har i utgangspunktet økt risiko for blodpropp og får dermed enda større risiko om de flyr. Om du vil ta den risikoen så er det ditt valg - pass i så fall på å bruke tykke støttestrømper! Jeg hadde ikke tatt risikoen. For hva om blodproppen ikke kommer hos deg, men i morkaken, navlestrengen, hos babyen? Og blodproppen kan du noen ganger merke først etter noen dager. Hva om du får en blodpropp på turen ned? Hvordan tenker du komme deg hjem igjen? Ingen ansvarlig lege ville gitt deg erklæring for at du da kunne fly hjem igjen, tror jeg. Så bare av en slik grunn kan du risikere å bli værende i Italia frem til og etter fødselen. Hvem skal dekke disse utgiftene? Flere har bedt deg sjekke forsikringen din - du bør absolutt sjekke den!! Du kan altså risikere å sitte i Italia i mange uker og måtte føde der. Og hva skjer om alt går bra nedover, men du får en blodpropp på vei hjem - hvordan er det da med behandling her, og hva om du da går raskt inn i fødsel. Hvor mye blir ev. risiko økt ved et keisersnitt om du ikke kan føde normalt pga. en blodpropp? Selv om du er i god form når du reiser ned og ikke får blodpropp så risikerer du andre komplikasjoner av ulike slag. Bare en matforgiftning ville f.eks. ikke vært bra på tampen av svangerskapet når babyen er avhengig av at din bakterieflora er gunstigst mulig fordi babyen arver den og den skal beskytte babyen de første ukene. Om du vil ta den risikoen, så gjør det. Jeg hadde ikke gjort det. Hva om fødselen setter igang der nede? Er dere et sted der de snakker godt nok engelsk på fødeavdelingen? Har du noen som kan være med deg på fødselen der nede? Hvordan tror du det vil være for 7-åringen din om mamma må haste til sykehus eller bli værende på sykehus når han skal hjem? Er det noen som i et slikt tilfelle kan ta seg godt nok av 7-åringen og trygge ham nok til å at han er trygg på å være med hjem igjen med dem selv om du må bli igjen? Og har du noen som kan ta seg av 7-åringen i dager eller uker til du kommer hjem igjen med babyen? Om forsikringen ikke dekker slike ting, har du råd til å dekke opp slike ekstrakostnader? Det du får dekket på forsikring dekker sjelden alle ekstrakostnadene man faktisk får. Og hvis du må på sykehus enten av komplikasjoner, skade, matforgiftning eller fødsel... Da må du også være klar over at du risikerer at bakteriefloraen der nede er såpass anderledes enn vi er vant med, at risikoen er større for deg for sykehusinfeksjoner. Skulle du være maks uheldig så kan dette bli alvorlig for deg og baby. Og når du kommer hjem så risikerer du å bli delvis isolert på sykehus fordi du da blir en risikofaktor for alle andre på det norske sykehuset, det måtte tas forholdsregler i mange uker etter du er kommet hjem og du og baby måtte testes for resistente bakterier. Så selv om et ev. sykehusopphold der går bra, så kan det medføre komplikasjoner når du kommer hjem. Er du villig til å ta en slik risiko? Jeg er det ikke. Om du må føde der, dekker forsikringen det? Dekker forsikringen keisersnitt? Ja, vi skal få dekket via trygderettighetene, men da må du også huske at det du da får dekket er behandling innen det ordinære offentlige tilbudet i Italia, du kan ikke velge et privatsykehus som ev. er bedre. Dette bør også du sjekke. Hvordan er egentlig forholdene til det lokale sykehuset - er det et lokalt sykehus i nærheten? Og om du kommer deg frisk og rask ned og har legeerklæring som dekker også tilbakereisen og du er frisk og rask når du skal fly tilbake... så kan altså flyselskapene likevel velge å ikke la deg få fly. Blir det tvil kan de kreve ny legeerklæring der og da. Rekker du det før flyet går? Har du økonomi til å dekke det? Hvordan vil det være for 7-åringen om mamma ikke får være med flyet likevel? Når alt kommer til alt så har flykapteinen siste og avgjørende ord når det kommer til å tillate deg å bli med flyet eller ikke. Så har du et annet scenarium. Du reiser ned, får en filleskade der nede, f.eks. et lite kutt som du må på legevakt/sykehus for å sjekke, du er frisk og får reise hjem igjen som planlagt. Da må du kontakte sykehuset du skal føde på i Norge med det samme du kommer hjem, for da må sykehuset ta sine forholdsregler mtp. at du er i fare for å bringe med deg farlige/resistente bakterier tilbake til Norge. Du er pliktig å oppgi om du har vært på sykehus i utlandet siste ukene. I verste fall får sykehuset store ekstrakostnader fordi du har brakt med deg bakterier hjem som du selv ikke er blitt syk av, men du kan smitte andre med. Er du villig til å ta den risikoen også? Jeg ville ikke vært det. Det er sikkert mange flere mulige scenarier enn det jeg har kommet på også. Hva f.eks. om du holder deg frisk, men sønnen din eller noen andre av de du reiser med havner på sykehus. Skal du la være å dra til sykehuset for å ikke utsette deg selv (og norske sykehus når du kommer hjem) for smitte? Hva om du og/eller baby får en sykehusinfeksjon der hvis du må føde, hvor lenge må du da være der nede, må du/dere ligge på isolat i Norge? Hva om babyen får komplikasjoner under fødsel, hvordan kommer dere dere hjem igjen? (med en frisk baby så er det jo bare å vente en uke eller to så kan man reise, men hva om babyen ikke skulle være helt frisk? og hva da med forsikringer, ekstrakostnader, 7-åringen som er reist hjem eller er der hos deg?) Som du ser, det er utallige ting du må tenke gjennom, for risikoene er mange og følgene av dem kan bli store. Som regel vil det sikkert gå bra, men så sent i svangerskapet er det masse som du må tenke gjennom - er du virkelig villig til å ta disse risikoene, og har du økonomien til å ta det som ev. kan bli store ekstrakostnader, og har du noen som er villig til å snu om på sitt liv for å ta vare på 7-åringen din i ukesvis om nødvendig? Hvis ja, reis, kos deg og håp alt går bra. Du fikk ganske enstemmig nei fra alle her inne. Når du svarte disse så virket det som om du ikke taklet det og svarene du kom med provoserte folk, for det virket som om du tok veldig lett på dette. At det eneste hinderet ditt var om du fikk fly eller ikke. De fleste her tenker nok over langt flere risikoer, og da er det kanskje ikke så rart om de synes dine svar ga inntrykk av umodenhet og en noe naiv holdning til risikoene? Slik jeg setter opp mitt regnskap når jeg setter opp tur-hygge-gode minner-glede-siste tur med 7-åringen før babyen kommer... opp mot risikoene som kan skje, da er ikke jeg villig til å ta risikoen. For hvis man skulle være uheldig så kan det få for store følger for meg selv, babyen og 7-åringen - og andre pasienter på norske sykehus. Jeg ville aldri tatt en slik risiko uansett hvor mye 7-åringen gleder seg. Dette går på å vurdere om du tør sjansen på at du er heldig og har flaks - og om du er villig til og har råd og samvittighet til å ta følgene om du ikke er 100 % heldig på turen. Anonymous poster hash: 0a4f2...f9a
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #93 Skrevet 18. februar 2016 forskjell på å slenge dritt og gi folk stygge kallenavn, og det å gi konstruktiv kritikk av reisen. Jeg leser det dere som gir gode råd skriver og er takknemlig for det dere skriver. Har også vurdert å ta bilen frem og tilbake, og la 7 åringen sitte på med et annet familiegmedlem på flyet, på vei tilbake til Norge, så får han turen sin og vi slipper de farene fly kan gi (blodpropp, nekte adgang tilbake, en styrtfødsel i luften osv). Men allikevel er jeg veldig usikker på en utenlandstur uansett, Pga alt som kan skje. Men samtidig står det å gi sønnen min den ferien han har gledet seg til lenge, veldig sterkt. Og ja, jeg er fullt klar over at når jeg er høygravid så er det langt fra sikkert at jeg i det heletatt orker en utenlands tur, enten i fly eller bil. Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #94 Skrevet 18. februar 2016 forskjell på å slenge dritt og gi folk stygge kallenavn, og det å gi konstruktiv kritikk av reisen. Jeg leser det dere som gir gode råd skriver og er takknemlig for det dere skriver. Har også vurdert å ta bilen frem og tilbake, og la 7 åringen sitte på med et annet familiegmedlem på flyet, på vei tilbake til Norge, så får han turen sin og vi slipper de farene fly kan gi (blodpropp, nekte adgang tilbake, en styrtfødsel i luften osv). Men allikevel er jeg veldig usikker på en utenlandstur uansett, Pga alt som kan skje. Men samtidig står det å gi sønnen min den ferien han har gledet seg til lenge, veldig sterkt. Og ja, jeg er fullt klar over at når jeg er høygravid så er det langt fra sikkert at jeg i det heletatt orker en utenlands tur, enten i fly eller bil. Anonymous poster hash: bef40...f13 Å kjøre bil så lang vil også gi økt fare for blodpropp, så det er heller ingen god ide. Og samme risikoer ang. helsevesenet vil være tilstede. Tog hvor du kan gå og bevege deg mye kan være bedre enn bil og fly, men igjen - mange og store risikoer om du må i kontakt med helsevesenet der nede. Om det verste skulle skje (fødsel der nede, ikke få fly hjem, komplikasjoner og infeksjoner) tror jeg det vil være en langt større belastning for din sønn å vite at du er på sykehus i et fremmed land enn å ikke få reise på ferietur likevel. Dette er jo en god tid opp og frem, så begynner du nå å forberede ham så går nok det bra. Begynn heller å planlegge en tur om et år eller to og andre ting dere kan finne på hjemme i sommer. Anonymous poster hash: 0a4f2...f9a
Lurt Skrevet 19. februar 2016 #95 Skrevet 19. februar 2016 Hvis barnet blir født i Italia kan det også bli en stor papirmølle. Det er ikke bare å dra til ambassaden å pass heller. Et barn som er født i utlandet blir ikke automatisk norsk statsborger. Og for å få pass må barnet også ha et norsk person.nr. Så Det er ikke sånn at du kan føde i utlandet for deretter å sette seg på flyet hjem. Og som andre sier så bør du skjekke om forsikringen gjelder når du reiser så sent i svangerskapet. Og har du råd til å være i Italia den stunden det tar for å skaffe de rette papirene for å kunne ta med deg barnet hjem igjen? Nei, jeg hadde nok ikke dratt. Hvorfor ikke ta dere en ferietur når barnet er født???
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #96 Skrevet 19. februar 2016 Kunne reist på ferie da men ikke med fly. Min venninne fikk rier i uke 34 ved en flytur. De klarte stoppe de da. En stor sjanse å ta. Og du må tenke over om det er et ok sykehus å eventuelt føde på der du skal. Anonymous poster hash: cc251...f43
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #97 Skrevet 19. februar 2016 Jeg spør igjen, hvorfor ikke reise tidligere? Anonymous poster hash: 55de2...7c4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #98 Skrevet 19. februar 2016 forskjell på å slenge dritt og gi folk stygge kallenavn, og det å gi konstruktiv kritikk av reisen. Jeg leser det dere som gir gode råd skriver og er takknemlig for det dere skriver. Har også vurdert å ta bilen frem og tilbake, og la 7 åringen sitte på med et annet familiegmedlem på flyet, på vei tilbake til Norge, så får han turen sin og vi slipper de farene fly kan gi (blodpropp, nekte adgang tilbake, en styrtfødsel i luften osv). Men allikevel er jeg veldig usikker på en utenlandstur uansett, Pga alt som kan skje. Men samtidig står det å gi sønnen min den ferien han har gledet seg til lenge, veldig sterkt. Og ja, jeg er fullt klar over at når jeg er høygravid så er det langt fra sikkert at jeg i det heletatt orker en utenlands tur, enten i fly eller bil. Anonymous poster hash: bef40...f13 Kjøre bil! Til Italia! Gravid i niende måned! Å kjære folk! Anonymous poster hash: 9416e...aaa
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #99 Skrevet 19. februar 2016 Jeg fødte på 42 minutter. Spørs om flyet hadde greid å finne en nærliggende flyplass, få landingstillatelse OG få flyet ned på den tiden. På tide å vokse opp litt her lille venn. Anonymous poster hash: 86334...8e2
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #100 Skrevet 19. februar 2016 forskjell på å slenge dritt og gi folk stygge kallenavn, og det å gi konstruktiv kritikk av reisen. Jeg leser det dere som gir gode råd skriver og er takknemlig for det dere skriver. Har også vurdert å ta bilen frem og tilbake, og la 7 åringen sitte på med et annet familiegmedlem på flyet, på vei tilbake til Norge, så får han turen sin og vi slipper de farene fly kan gi (blodpropp, nekte adgang tilbake, en styrtfødsel i luften osv). Men allikevel er jeg veldig usikker på en utenlandstur uansett, Pga alt som kan skje. Men samtidig står det å gi sønnen min den ferien han har gledet seg til lenge, veldig sterkt. Og ja, jeg er fullt klar over at når jeg er høygravid så er det langt fra sikkert at jeg i det heletatt orker en utenlands tur, enten i fly eller bil. Anonymous poster hash: bef40...f13 Kjøre bil! Til Italia! Gravid i niende måned! Å kjære folk! Anonymous poster hash: 9416e...aaa Hvor despo er du etter ferie? Du har jo visst lenge at du er gravid - hvorfor har dere ikke endret turen for lengst?? Anonymous poster hash: 86334...8e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå