Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #51 Skrevet 18. februar 2016 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Etter å ha lest på SAS' nettsider ser jeg dessuten at du kan fly fram til fire uker før termin. Fra 4-2 uker før termin krever de legeerklæring OG reisen må godkjennes av SAS' medisinske avdeling. Hadde aldri tatt sjansen. flyr jo ikke uten at legen godkjenner det da. Er det mulig, det er jo ikke engang lov. Det hadde jeg aldri gjort. Alt for nærme termin. Sistemann kom uten forvarsel i uke 37, hadde ikke jeg vært på et sykehus hadde jeg blødd i hjel. Komplikasjoner kan oppstå og man har ikke kontroll over dette. Anonymous poster hash: 5292e...1db de har jo sykehus i Italia også, barn blir jo født der hver dag. Er ikke bare i Norge man kan føde på sykehus. Anonymous poster hash: bef40...f13 Vel, du har tydeligvis bestemt deg. God tur til Italia. Sjekk at reiseforsikringen din dekker fødsel i Italia, da, bare sånn i tilfelle. Tror mange reiseforsikringer kun dekker gravide frem tom 36. svangerskapsuke. Men vi har krav på helsehjelp i utlandet på lik linje som landets innbyggere. Om du da skulle gå i fødsel i Italia vil norsk helseforsikring ( det europeiske helsetrydgkort) dekke utgiftene, men du kan da risikere et lengere opphold i Italia enn planlagt. Tenk om det oppstår komplikasjoner da må du vente til du kan ta vanlig rutefly hjem. Men, det fødes jo også barn i Italia hver dag og sjansen for å føde 2-3 uker før termin er 6-7% God tur Anonymous poster hash: 0b2ed...d3c
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #52 Skrevet 18. februar 2016 Hva om alt er bestilt og du ikke får legeerklæring? Hva om du føder i Italia, skal du reise mange timer fly og styr hjem med en baby på noen dager, med melkespreng, ammeutfordringer, nettingtruse og supermaxi pads? Eller har du økonomi til å være 3-4 uker lenger i Italia? Anonymous poster hash: 55de2...7c4
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #53 Skrevet 18. februar 2016 jeg hadde nok personlig ikke hatt noe problem med å reise, eller føde i Italia. MEN jeg tviler veldig veldig sterkt på at du iheletatt får gå ombord i flyet. Og hvis du kommer deg til Italia, så risikerer du at du blir stanset på flyplassen på vei tilbake til Norge og må være igjen til du føder, pluss litt lengre. Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #54 Skrevet 18. februar 2016 jeg hadde nok personlig ikke hatt noe problem med å reise, eller føde i Italia. MEN jeg tviler veldig veldig sterkt på at du iheletatt får gå ombord i flyet. Og hvis du kommer deg til Italia, så risikerer du at du blir stanset på flyplassen på vei tilbake til Norge og må være igjen til du føder, pluss litt lengre. Anonymous poster hash: 9badc...7a2 hvordan kan de nekte meg det, om flyselskapet og legen har gitt grønt lys? Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #55 Skrevet 18. februar 2016 Jeg hadde ikke turt, men skulle ønske jeg hadde turt Mange tar livet alt for seriøst! Begynner fødselen på flyet den ene eller andre veien, rekker du garantert å lande før baby kommer ut Føder du der nede, er jo det en fantastisk historie for baby Anonymous poster hash: 74185...8f2 Rekker garantert å lande? Hvor har du det fra? Anonymous poster hash: 26c1a...b77 Hvor jeg har det fra? De fleste jeg kjenner føder ikke på fire timer fra riene starter. Anonymous poster hash: 74185...8f2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #56 Skrevet 18. februar 2016 jeg hadde nok personlig ikke hatt noe problem med å reise, eller føde i Italia. MEN jeg tviler veldig veldig sterkt på at du iheletatt får gå ombord i flyet. Og hvis du kommer deg til Italia, så risikerer du at du blir stanset på flyplassen på vei tilbake til Norge og må være igjen til du føder, pluss litt lengre. Anonymous poster hash: 9badc...7a2 hvordan kan de nekte meg det, om flyselskapet og legen har gitt grønt lys? Anonymous poster hash: bef40...f13 Det er ett annet land, og de kan ha eget lovverk, eller ta en vurdering. Det som er greia er at selv om du får legeattest fra legen din i norge, så må du til lege i italia når du skal hjem, for å få ny attest, da den som legen din har skrevet har gått ut, pga tid (mye skjer på en uke i ett svangerskap). Denne legen kan nekte deg reise. Dette må du være obs på. Og dette er førstehåndskunnskap. Har selv blitt nektet hjemreise (dette var ikke italia). Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #57 Skrevet 18. februar 2016 Det er ikke sant. Legen i norge skal gi legesenteret for turen fra og til Norge. Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #58 Skrevet 18. februar 2016 Legeattest, ikke legesenteret Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #59 Skrevet 18. februar 2016 Det er ikke sant. Legen i norge skal gi legesenteret for turen fra og til Norge. Anonymous poster hash: bef40...f13 Ikke når det er så sent i svangerskapet.. Hvis du ikke tror jeg, kan du jo bare prøve. Som sagt, har erfart dette selv. Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #60 Skrevet 18. februar 2016 Det står veldig enkelt på flyselskapets hjemmeside at man må huske på å be legen i Norge gi attest for reisen fra og til Norge. Om man kun skaffer seg legeattest for utreise så må jo en italiensk lege Gjøre en vurdering for hjemreisen og da kan man jo takke seg selv for at man ikke ordnet dette før man dro på ferie. Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #61 Skrevet 18. februar 2016 Det står veldig enkelt på flyselskapets hjemmeside at man må huske på å be legen i Norge gi attest for reisen fra og til Norge. Om man kun skaffer seg legeattest for utreise så må jo en italiensk lege Gjøre en vurdering for hjemreisen og da kan man jo takke seg selv for at man ikke ordnet dette før man dro på ferie. Anonymous poster hash: bef40...f13 jeg hadde attest, både for reise fra og til norge. Men ble stoppet når jeg skulle ombord i flyet,og fikk beskjed om at de ville ha attest fra lege i det aktuelle landet jeg var i. Måtte sitte og vente på lege på flyplassen. Enden på visen var at de andre reiste hjem til norge og jeg måtte bli igjen. dette er to år siden, i syden. Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #62 Skrevet 18. februar 2016 Er det mulig. Hvilket flyselskap reiste du med Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #63 Skrevet 18. februar 2016 Flykapteinen kan nekte hvem som helst adgang Anonymous poster hash: f230e...15e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #64 Skrevet 18. februar 2016 Hvilket flyselskap var det? Bør sende dem klage og be de sette advarsel om at, til tross for at man har legeerklæring så kan man bli nektet hjemreise om man ikke også får legeerklæring av lege i det landet man drar fra. Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #65 Skrevet 18. februar 2016 Er det mulig. Hvilket flyselskap reiste du med Anonymous poster hash: bef40...f13 reiste med Thomas cook airlines gjennom ving. Gran canaria Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #66 Skrevet 18. februar 2016 Hallo...tror du at de nekter adgang for å være vrange. En medisinsk nødssituasjon i lufta er farlig for vedkommende selvsagt, men kan medføre nødlanding, forsinkelser etc for de andre passasjerene. Synes det er helt utrolig at du setter din egen lyst på FERIE fremfor fosterets sikkerhet Anonymous poster hash: f230e...15e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #67 Skrevet 18. februar 2016 Ok, jeg har ikke satt meg inn i dems retningslinjer, kun SAS og Norwegian. Anonymous poster hash: bef40...f13
*Miss Marple* Skrevet 18. februar 2016 #68 Skrevet 18. februar 2016 Hvordan kan en lege garantere for en flyreise en uke frem i tid så sent i svangerskapet? Personlig hadde jeg aldri vurdert å reise så sent i sv.skapet uavhengig av hva legen mente. det er klart at det fødes barn i Italia og at dere selvsagt kommer dere hjem tilslutt om det skulle bli fødsel der, men det er ikke noe jeg ville tatt sjansen på, hverken for egen del eller ungens. Hvordan blir det forresten med pass til den nyfødte? Det må dere kanskje til ambassaden for å få? Det bør du også sjekke i tillegg til om forsikringen din gjelder.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #69 Skrevet 18. februar 2016 Så rart at man kan få fly helt lovlig fra til 2 uker før fødsel, også er det sø mange her som klage det til en uforsvarlig krisesituasjon. HAdde det vært farlig hadde det ikke vært lovlig. Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #70 Skrevet 18. februar 2016 Hallo...tror du at de nekter adgang for å være vrange. En medisinsk nødssituasjon i lufta er farlig for vedkommende selvsagt, men kan medføre nødlanding, forsinkelser etc for de andre passasjerene. Synes det er helt utrolig at du setter din egen lyst på FERIE fremfor fosterets sikkerhet Anonymous poster hash: f230e...15e Jeg var gravid i uke 35+6 når jeg ble nektet hjemreise, pga at det ble uke 36 mens vi var i luften ble jeg nektet. Og jeg var da allså helt umoden og ingen tegn på nærtstående fødsel. Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #71 Skrevet 18. februar 2016 Dette står på sidene til Thomas cook Nyfødte Det anbefales at et spedbarn er minst syv dager gammel før han eller hun flyr. Graviditet Fra uke 28-36 kreves en legeerklæring- Fra 4 uker (uke 36) før beregnet termin er det ikke tillatt å fly. Ha alltid med en legeerklæring som viser hvor langt ut i svangerskapet du er, både ut- og hjemreisen. Hvis du ikke har med legeerklæring, er det mulig du må ta en undersøkelse på stedet. Kostnadene ved dette må du selv betale. Legg merke til at ovenstående er flyselskapets regler. I tillegg til disse, har hvert land sine egne regler, derfor bør du også sjekke med deres ambassade vad som er aktuelt i ditt feriemål. - Skal du reise til Tyrkia etter 28 uke skal du ha en legeerklæring på engelsk. Vanlige reiseforsikringer gjelder ofte bare til uke 28. Sjekk med forsikringsselskapet ditt før du reiser. For evt. Spesialforsikring henvises til aktuelle forsikringsselskap. - Legg merke til at 28-ukersgrensen også gjelder for hjemreisen. Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #72 Skrevet 18. februar 2016 Fordi du ikke hadde legeattest det. For å få fly fra uke 36+0 til uke 37+6 må man ha legeattest Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #73 Skrevet 18. februar 2016 Fordi du ikke hadde legeattest det. For å få fly fra uke 36+0 til uke 37+6 må man ha legeattest Anonymous poster hash: bef40...f13 Jeg hadde legeattest Anonymous poster hash: 9badc...7a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #74 Skrevet 18. februar 2016 Med SAS og Norwegian trenger man ikke legeattest før etter 36+0, og har man godkjenning av lege kan man fly fra 36+0 til 37+6. Har ikke tenkt p fly med Thomas for det er ikke lov, Anonymous poster hash: bef40...f13
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #75 Skrevet 18. februar 2016 Ok dette går over stokk og Stein, jeg melder meg ut Anonymous poster hash: bef40...f13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå