Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #51 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg synes det er helt snodig at folk trekker sammenhenger mellom fars permisjon og fars totale deltagelse, eller omvendt. Hvor mange ekstra uker den ene eller andre har permisjon betyr da ingenting for engasjementet de neste 18 årene +. Anonymous poster hash: 51782...28c Det MÅ ikke gjøre det, men det KAN gjøre det, er du ikke enig? Det kan være at løsningen på fordeling av permisjonsukene uttrykker noe mer enn akkurat 10 eller 20 uker. Det kan være at det uttrykker mors manglende vilje til å slippe far til, eller det kan uttrykke fars manglende evne til å ta ansvar. Det kan uttrykke parets manglende evne til konfliktløsning og til å inngå kompromisser. Eller det kan uttrykke at de er enige om at akkurat nå er akkurat mor best. Eller en masse andre forklaringer. Og det å frarøve en baby primæromsorgsgiver KAN være traumatisk for babyen. Det er mye som kan skje, helt uten at det skal vektlegges noe særlig. Anonymous poster hash: 51782...28c
Iiiiik Skrevet 6. oktober 2015 #52 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder. I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna. Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte. Vi har ikke fasiten. Anonymous poster hash: a1df2...e72 Likestilling er likestilling, det betyr likeVERD og like muligheter. Men det er fortsatt kvinner som går gravide, føder og ammer. Det er kvinner som må restitueres etter fødsel, det er kvinner som produserer melk. WHO anbefaler fullamming til fylte 6 måneder, altså med morsmelk som eneste næring. Så skal man plutselig kutte tvert av fordi mor skal ut i jobb? De som mener at FAR må få lov til ditten og datten, har misforstått noe viktig - man skal ta hensyn til BARNETS beste, ikke det mor eller far vil. For barnet er det best med morsmelk lengst mulig. Men det er vel ikke sånn at hvis man ikke ammer mellom 07.30 og 16.30 (eller hvor lenge man er på jobb), så må man kutte tvert? Mine unger fikk i hvert fall morsmelk morgen og kveld lenge etter at jeg begynte å jobbe. Mor får jo melkespreng hvis det blir så stort opphold, eller så går melkeproduksjoner kraftig ned. Så da blir mor nødt til å bruke matpausen sin til å stå på dass og pumpe. Istedet for å spise og hvile. Ja, da går melkeproduksjonen ned. Ja, da får man melkespreng en stund. Nei, da trenger man ikke å stå på dass og pumpe i lunchen. Man kan akseptere at barnet er i ferd med å klare seg med mindre morsmelk.
Luksusdyret Skrevet 6. oktober 2015 #53 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder. I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna. Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte. Vi har ikke fasiten. Anonymous poster hash: a1df2...e72 Likestilling er likestilling, det betyr likeVERD og like muligheter. Men det er fortsatt kvinner som går gravide, føder og ammer. Det er kvinner som må restitueres etter fødsel, det er kvinner som produserer melk. WHO anbefaler fullamming til fylte 6 måneder, altså med morsmelk som eneste næring. Så skal man plutselig kutte tvert av fordi mor skal ut i jobb? De som mener at FAR må få lov til ditten og datten, har misforstått noe viktig - man skal ta hensyn til BARNETS beste, ikke det mor eller far vil. For barnet er det best med morsmelk lengst mulig. Jeg har fullamma mine barn til 6-7mnd. Og ammet fram til 14mnd. Er jo null problem å amme selv om man jobber! Barnet blir ammet før jeg drar, og når jeg kommer hjem.Til lunsj spiser barnet fast føde. Ser virkelig ikke problemet! Anonymous poster hash: a1df2...e72 For noe navlebeskuende tull! Det var ikke noe problem for deg. For mange andre er det vanskelig. Anonymous poster hash: 51782...28c Jeg fikk melkespreng etter 3-4 timer uten amming da babyene var 6 måneder. Jeg jobber også slik at jeg ikke har mulighet til å dra midt på dagen, og pumping fikk jeg aldri til (har 4 barn og aldri klart å pumpe verken med hendene, manuell pumpe eller elektrisk pumpe). Så her måtte vi ha kuttet ammingen.
Iiiiik Skrevet 6. oktober 2015 #54 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg synes det er helt snodig at folk trekker sammenhenger mellom fars permisjon og fars totale deltagelse, eller omvendt.Hvor mange ekstra uker den ene eller andre har permisjon betyr da ingenting for engasjementet de neste 18 årene +. Anonymous poster hash: 51782...28c Det MÅ ikke gjøre det, men det KAN gjøre det, er du ikke enig? Det kan være at løsningen på fordeling av permisjonsukene uttrykker noe mer enn akkurat 10 eller 20 uker. Det kan være at det uttrykker mors manglende vilje til å slippe far til, eller det kan uttrykke fars manglende evne til å ta ansvar. Det kan uttrykke parets manglende evne til konfliktløsning og til å inngå kompromisser. Eller det kan uttrykke at de er enige om at akkurat nå er akkurat mor best. Eller en masse andre forklaringer. Menns manglende deltagelse i husarbeid har ingenting med permisjonen å gjøre. Alt for mange jeg kjenner har gjort alt i huset mens de selv hadde permisjon, noe mannen også forventet, mens da mannen hadde permisjon så ble det sagt at permisjonen er ment til å gå til samspill med barnet og ikke til husarbeid, slik at damene måtte ta husarbeidet etter å ha kommet hjem fra jobb. Generelt i samfunnet gjør kvinner mye mer husarbeid enn menn, selv om begge jobber like mye. Jeg skrev ingenting om husarbeid, tror du har rett i din observasjon. Jeg mente å skrive om fars delaktighet i barna.
Luksusdyret Skrevet 6. oktober 2015 #55 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder. I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna. Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte. Vi har ikke fasiten. Anonymous poster hash: a1df2...e72 Likestilling er likestilling, det betyr likeVERD og like muligheter. Men det er fortsatt kvinner som går gravide, føder og ammer. Det er kvinner som må restitueres etter fødsel, det er kvinner som produserer melk. WHO anbefaler fullamming til fylte 6 måneder, altså med morsmelk som eneste næring. Så skal man plutselig kutte tvert av fordi mor skal ut i jobb? De som mener at FAR må få lov til ditten og datten, har misforstått noe viktig - man skal ta hensyn til BARNETS beste, ikke det mor eller far vil. For barnet er det best med morsmelk lengst mulig. Men det er vel ikke sånn at hvis man ikke ammer mellom 07.30 og 16.30 (eller hvor lenge man er på jobb), så må man kutte tvert? Mine unger fikk i hvert fall morsmelk morgen og kveld lenge etter at jeg begynte å jobbe. Mor får jo melkespreng hvis det blir så stort opphold, eller så går melkeproduksjoner kraftig ned. Så da blir mor nødt til å bruke matpausen sin til å stå på dass og pumpe. Istedet for å spise og hvile. Ja, da går melkeproduksjonen ned. Ja, da får man melkespreng en stund. Nei, da trenger man ikke å stå på dass og pumpe i lunchen. Man kan akseptere at barnet er i ferd med å klare seg med mindre morsmelk. Så, som du poengterer, så går fars rettigheter foran barns behov for morsmelk. Uten å måtte gå i jobb når barnet er 5-6 måneder hadde ikke de trengt å kutte ut ammingen. Man kan ikke bare "akseptere at barnet er i ferd med å klare seg med mindre morsmelk", siden man skaper denne situasjonen selv. Et barn spiser vanligvis hver 3-4 time, og det at barnet må gå uten morsmelk i opptil 10 timer er noe man da skaper selv.
Bolleklar Skrevet 6. oktober 2015 #56 Skrevet 6. oktober 2015 Nå banner jeg i kirken, men jeg er så engasjert i dette at jeg ikke klarer å la være å kommentere. Det er supert med en engasjert pappa, og likestilling er også svært viktig i dagens samfunn. MEN, nå er det jo slik at svangerskap, fødsel, og spedbarnstiden ikke er likestillt fra naturens side! Det er mor som er gravid, som føder barnet, og som i utgangspunktet skal fø det opp med sin egenprodusert melk. Jeg mener derfor det er unaturlig at far skal ha særlig mer en fedrekvoten hvis ikke det er spesielle forhold som ligger til grunn. Dersom mor ikke ammer er det alikevel hennes kropp som har gjennomgått svangerskap og fødsel. Hun TRENGER tiden etterpå. HI, du har min fulle støtte! Hilsen yrkesaktiv tobarnsmor (nå i laaaaang mammapermisjon)
Luksusdyret Skrevet 6. oktober 2015 #57 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg synes det er helt snodig at folk trekker sammenhenger mellom fars permisjon og fars totale deltagelse, eller omvendt.Hvor mange ekstra uker den ene eller andre har permisjon betyr da ingenting for engasjementet de neste 18 årene +. Anonymous poster hash: 51782...28c Det MÅ ikke gjøre det, men det KAN gjøre det, er du ikke enig? Det kan være at løsningen på fordeling av permisjonsukene uttrykker noe mer enn akkurat 10 eller 20 uker. Det kan være at det uttrykker mors manglende vilje til å slippe far til, eller det kan uttrykke fars manglende evne til å ta ansvar. Det kan uttrykke parets manglende evne til konfliktløsning og til å inngå kompromisser. Eller det kan uttrykke at de er enige om at akkurat nå er akkurat mor best. Eller en masse andre forklaringer. Menns manglende deltagelse i husarbeid har ingenting med permisjonen å gjøre. Alt for mange jeg kjenner har gjort alt i huset mens de selv hadde permisjon, noe mannen også forventet, mens da mannen hadde permisjon så ble det sagt at permisjonen er ment til å gå til samspill med barnet og ikke til husarbeid, slik at damene måtte ta husarbeidet etter å ha kommet hjem fra jobb. Generelt i samfunnet gjør kvinner mye mer husarbeid enn menn, selv om begge jobber like mye. Jeg skrev ingenting om husarbeid, tror du har rett i din observasjon. Jeg mente å skrive om fars delaktighet i barna. Rart, har ikke sett så mye klaging over deltagelse i barna. Mange fedre spiller gjerne fotball med barna, er trenere på barnas idrettslag, går med dem på ski, i skogen, spiller spill - altså alt som er moro. Samtidig som de ikke gjør en dritt av husarbeid, siden det er så kjedelig.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #58 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder. I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna. Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte. Vi har ikke fasiten. Anonymous poster hash: a1df2...e72 Likestilling er likestilling, det betyr likeVERD og like muligheter. Men det er fortsatt kvinner som går gravide, føder og ammer. Det er kvinner som må restitueres etter fødsel, det er kvinner som produserer melk. WHO anbefaler fullamming til fylte 6 måneder, altså med morsmelk som eneste næring. Så skal man plutselig kutte tvert av fordi mor skal ut i jobb? De som mener at FAR må få lov til ditten og datten, har misforstått noe viktig - man skal ta hensyn til BARNETS beste, ikke det mor eller far vil. For barnet er det best med morsmelk lengst mulig. Jeg har fullamma mine barn til 6-7mnd. Og ammet fram til 14mnd. Er jo null problem å amme selv om man jobber! Barnet blir ammet før jeg drar, og når jeg kommer hjem. Til lunsj spiser barnet fast føde. Ser virkelig ikke problemet! Anonymous poster hash: a1df2...e72 Så da fullammet du ikke om babyen spiste mat midt på dagen. Anonymous poster hash: 05215...3df
Iiiiik Skrevet 6. oktober 2015 #59 Skrevet 6. oktober 2015 Rart, har ikke sett så mye klaging over deltagelse i barna. Mange fedre spiller gjerne fotball med barna, er trenere på barnas idrettslag, går med dem på ski, i skogen, spiller spill - altså alt som er moro. Samtidig som de ikke gjør en dritt av husarbeid, siden det er så kjedelig. Jeg hører venninner og bekjente som klager over at far ikke kan trøste når barna slår seg, at barna bare roper på mamma når det er noe, at mannen ikke kan sette sammen klær, at han ikke lager riktig matpakke, at barna ringer ørti ganger hvis hun er på seminar med jobben osv.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #60 Skrevet 6. oktober 2015 For en luksusdebatt... tenk på alenemødre, foreldre som ikke har lønnet permisjonstid eller foreldre i u-land Anonymous poster hash: 2cb84...94e
Luksusdyret Skrevet 6. oktober 2015 #61 Skrevet 6. oktober 2015 Rart, har ikke sett så mye klaging over deltagelse i barna. Mange fedre spiller gjerne fotball med barna, er trenere på barnas idrettslag, går med dem på ski, i skogen, spiller spill - altså alt som er moro. Samtidig som de ikke gjør en dritt av husarbeid, siden det er så kjedelig. Jeg hører venninner og bekjente som klager over at far ikke kan trøste når barna slår seg, at barna bare roper på mamma når det er noe, at mannen ikke kan sette sammen klær, at han ikke lager riktig matpakke, at barna ringer ørti ganger hvis hun er på seminar med jobben osv. At menn ikke gidder å sette seg inn i hvordan man kler på et barn vitner kun om latskap. Mener de at damene er født med en medfødt evne til å kle på barna riktig, smøre riktige matpakker osv? HVORFOR er det ofte sånn at fedre lager pølse og brød til middag, kler på barna for lite osv? VItner det om at menn er hjernedøde idioter? For damene måtte jo lære seg det selv. Det finnes sikkert masse instruksjonsvideoer på youtube om hvordan man kler på et barn, og det finnes mange bøker med enkle oppskrifter på matpakker og middager, du får til og med utdelt et sånt bok på helsestasjon. Synes det blir for ille å si at det er mor sin skyld at far ikke gidder å lære seg elementære ting som påkledning og matlaging. Eller at han glemmer å sende med svømmetøy på skolen når mor er på jobb, selv om det står i ukeplanen. Så vidt jeg vet, har menn også hjerne, hender og føtter slik at de både kan lese, lære seg motoriske ting som påkledning og memorere noen enkle oppskrifter.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #62 Skrevet 6. oktober 2015 Og dette er grunnen til at permisjonen bør være delt på midten.... Egoistiske mødre som skal ha "alt".... Anonymous poster hash: 21fc1...efe
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #63 Skrevet 6. oktober 2015 Og dette er grunnen til at permisjonen bør være delt på midten.... Egoistiske mødre som skal ha "alt".... Anonymous poster hash: 21fc1...efe Stakkars babyer som skal lide pga enkeltes besynderlige syn på likestilling Anonymous poster hash: 51782...28c
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #64 Skrevet 6. oktober 2015 Og dette er grunnen til at permisjonen bør være delt på midten.... Egoistiske mødre som skal ha "alt".... Anonymous poster hash: 21fc1...efe Tror du det hadde blitt flere eller ferre barn om det hadde blitt slik ? Det er fortsatt vi damer som bestemmer om vi skal ha barn eller ikke. Anonymous poster hash: 05215...3df
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #65 Skrevet 6. oktober 2015 Fy f... Dette er akkurat grunnen til at denne fedrekvote-greia er helt sykt. Det er DU som har gått gravid, det er DU som har født, det er DU som er mor, det er DU som ammer!! Idiotmann! Guuuud jeg er glad jeg har en mann som forstår at dette er faktisk en plass i livet han havner på tredjeplass. Det er mor og barn som er viktige det første året..... Man skal ikke tulle med biologien. Blir forbanna på dine vegne. Denne mannen kan ta seg en svææææær bolle! Anonymous poster hash: b1428...987
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #66 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder. I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna. Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte. Vi har ikke fasiten. Anonymous poster hash: a1df2...e72 Likestilling er likestilling, det betyr likeVERD og like muligheter. Men det er fortsatt kvinner som går gravide, føder og ammer. Det er kvinner som må restitueres etter fødsel, det er kvinner som produserer melk. WHO anbefaler fullamming til fylte 6 måneder, altså med morsmelk som eneste næring. Så skal man plutselig kutte tvert av fordi mor skal ut i jobb? De som mener at FAR må få lov til ditten og datten, har misforstått noe viktig - man skal ta hensyn til BARNETS beste, ikke det mor eller far vil. For barnet er det best med morsmelk lengst mulig.Jeg har fullamma mine barn til 6-7mnd. Og ammet fram til 14mnd. Er jo null problem å amme selv om man jobber! Barnet blir ammet før jeg drar, og når jeg kommer hjem.Til lunsj spiser barnet fast føde. Ser virkelig ikke problemet! Anonymous poster hash: a1df2...e72 For noe navlebeskuende tull!Det var ikke noe problem for deg. For mange andre er det vanskelig. Anonymous poster hash: 51782...28c Jeg fikk melkespreng etter 3-4 timer uten amming da babyene var 6 måneder. Jeg jobber også slik at jeg ikke har mulighet til å dra midt på dagen, og pumping fikk jeg aldri til (har 4 barn og aldri klart å pumpe verken med hendene, manuell pumpe eller elektrisk pumpe). Så her måtte vi ha kuttet ammingen. Så da måtte du vekke babyen på natta hver 3. Time for å amme? Selv etter babyen var over 6 måneder? Anonymous poster hash: 0f685...d74
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #67 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder. I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna. Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte. Vi har ikke fasiten. Anonymous poster hash: a1df2...e72 Likestilling er likestilling, det betyr likeVERD og like muligheter. Men det er fortsatt kvinner som går gravide, føder og ammer. Det er kvinner som må restitueres etter fødsel, det er kvinner som produserer melk. WHO anbefaler fullamming til fylte 6 måneder, altså med morsmelk som eneste næring. Så skal man plutselig kutte tvert av fordi mor skal ut i jobb? De som mener at FAR må få lov til ditten og datten, har misforstått noe viktig - man skal ta hensyn til BARNETS beste, ikke det mor eller far vil. For barnet er det best med morsmelk lengst mulig.Jeg har fullamma mine barn til 6-7mnd. Og ammet fram til 14mnd. Er jo null problem å amme selv om man jobber! Barnet blir ammet før jeg drar, og når jeg kommer hjem.Til lunsj spiser barnet fast føde. Ser virkelig ikke problemet! Anonymous poster hash: a1df2...e72 For noe navlebeskuende tull!Det var ikke noe problem for deg. For mange andre er det vanskelig. Anonymous poster hash: 51782...28c Jeg fikk melkespreng etter 3-4 timer uten amming da babyene var 6 måneder. Jeg jobber også slik at jeg ikke har mulighet til å dra midt på dagen, og pumping fikk jeg aldri til (har 4 barn og aldri klart å pumpe verken med hendene, manuell pumpe eller elektrisk pumpe). Så her måtte vi ha kuttet ammingen. Så da måtte du vekke babyen på natta hver 3. Time for å amme? Selv etter babyen var over 6 måneder? Anonymous poster hash: 0f685...d74 He he tror du virkelig alle babyer på 6 mnd sover sammen hengende 3 timer på natten? Anonymous poster hash: 05215...3df
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #68 Skrevet 6. oktober 2015 Hvordan hadde han sett for seg fullamming om du skal jobbe? Jeg har heldigvis en mann som ville babyens beste og at jeg skulle amme lengst mulig. Med første var jeg ikke bra i underlivet før 6 mnd etter fødsel heller så hadde uansett ikke gått. Anonymous poster hash: 05215...3df Når barnet er 6 mnd er fast føde introdusert (gjerne for to mnd siden). Ingen fullammer i 10 mnd som er mors perm + felleskvoten (ca). Dårlig argument! Dessuten vet ikke hi om ammingen blir vellykket. Anonymous poster hash: f0d05...6c2 Mor har ikke alltid 10 mnd! Her er babyen 8 mnd ca. når min perm er ferdig... Da har jeg hele fellesperioden! Anonymous poster hash: 45f76...13c
Gjest Kira Skrevet 6. oktober 2015 #69 Skrevet 6. oktober 2015 Tråden er moderert. Begrunnelse: * Persondebatt, personangrep, trakassering eller trusler. Kira
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #70 Skrevet 6. oktober 2015 hvorfor kan ikke mor få være mor og far få være far? Når det kommer til graviditet,fødsel og spedbarnstid finnes det ikke likestilling. Når far kan føde og amme kan vi heller snakke om delt permisjon. Hvem er alle dere som deler permisjonen 50/50? Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste en som har gjort det på den måten. Er jo bare styr og stress, for både mor, far og barn.. Anonymous poster hash: 72dba...6d3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #71 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder. I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna. Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte. Vi har ikke fasiten. Anonymous poster hash: a1df2...e72 Likestilling er likestilling, det betyr likeVERD og like muligheter. Men det er fortsatt kvinner som går gravide, føder og ammer. Det er kvinner som må restitueres etter fødsel, det er kvinner som produserer melk. WHO anbefaler fullamming til fylte 6 måneder, altså med morsmelk som eneste næring. Så skal man plutselig kutte tvert av fordi mor skal ut i jobb? De som mener at FAR må få lov til ditten og datten, har misforstått noe viktig - man skal ta hensyn til BARNETS beste, ikke det mor eller far vil. For barnet er det best med morsmelk lengst mulig. Jeg har fullamma mine barn til 6-7mnd. Og ammet fram til 14mnd. Er jo null problem å amme selv om man jobber! Barnet blir ammet før jeg drar, og når jeg kommer hjem.Til lunsj spiser barnet fast føde. Ser virkelig ikke problemet! Anonymous poster hash: a1df2...e72 Så da fullammet du ikke om babyen spiste mat midt på dagen. Anonymous poster hash: 05215...3df Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg fullamma frem til hhv 6mnd og 7mnd. Da begynte jeg på jobb, og babyen spiste fast føde midt på dagen (og gradvis mer og mer). Jeg fullamma ikke til 14mnd om det er det du stusset på. Anonymous poster hash: a1df2...e72
Luksusdyret Skrevet 6. oktober 2015 #72 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder. I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna. Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte. Vi har ikke fasiten. Anonymous poster hash: a1df2...e72 Likestilling er likestilling, det betyr likeVERD og like muligheter. Men det er fortsatt kvinner som går gravide, føder og ammer. Det er kvinner som må restitueres etter fødsel, det er kvinner som produserer melk. WHO anbefaler fullamming til fylte 6 måneder, altså med morsmelk som eneste næring. Så skal man plutselig kutte tvert av fordi mor skal ut i jobb? De som mener at FAR må få lov til ditten og datten, har misforstått noe viktig - man skal ta hensyn til BARNETS beste, ikke det mor eller far vil. For barnet er det best med morsmelk lengst mulig. Jeg har fullamma mine barn til 6-7mnd. Og ammet fram til 14mnd. Er jo null problem å amme selv om man jobber! Barnet blir ammet før jeg drar, og når jeg kommer hjem.Til lunsj spiser barnet fast føde. Ser virkelig ikke problemet! Anonymous poster hash: a1df2...e72 Så da fullammet du ikke om babyen spiste mat midt på dagen. Anonymous poster hash: 05215...3df Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg fullamma frem til hhv 6mnd og 7mnd. Da begynte jeg på jobb, og babyen spiste fast føde midt på dagen (og gradvis mer og mer). Jeg fullamma ikke til 14mnd om det er det du stusset på. Anonymous poster hash: a1df2...e72 men de fleste begynner i jobb allerede når babyen er 7 eller 8 måneder. Hvis flere uker overføres til far, må mor kanskje starte i jobb med 5 måneder gammel baby. Stå opp hver natt 3-4 ganger for å amme, for så å sitte i minst 8 timer på jobb, pumpe på do for å lette på trykket og forebygge brystbetennelse, så hjem og amme og på'n igjen.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #73 Skrevet 6. oktober 2015 Her delte vi slik at mannen fikk 14 uker, og pga div måtte han ta disse ukene ut mens jeg enda fullammet. Det var et jævlig slit for å si det rett ut. Jeg ammet 2-3 ganger om natten, opp på jobb og så måtte han komme innom i lunsjen for vår baby ville absolutt ikke ta flaske. Og til slutt stresse hjem til en krakilsk unge. Personlig blir jeg (min personlig opplevelse altså) ekstremt sliten av å være melkemaskin, også når jeg har permisjon. Så for meg var dette et lite mareritt og jeg vil aldri fordele det slik igjen. Kroppen min er tydeligvis treg i oppfattelsen for den bruker laaang tid å komme seg etter fødsel (har lavt stoffskifte så mulig det ligger noe der). Anonymous poster hash: c086a...240
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #74 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder. I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna. Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte. Vi har ikke fasiten. Anonymous poster hash: a1df2...e72 Likestilling er likestilling, det betyr likeVERD og like muligheter. Men det er fortsatt kvinner som går gravide, føder og ammer. Det er kvinner som må restitueres etter fødsel, det er kvinner som produserer melk. WHO anbefaler fullamming til fylte 6 måneder, altså med morsmelk som eneste næring. Så skal man plutselig kutte tvert av fordi mor skal ut i jobb? De som mener at FAR må få lov til ditten og datten, har misforstått noe viktig - man skal ta hensyn til BARNETS beste, ikke det mor eller far vil. For barnet er det best med morsmelk lengst mulig. Jeg har fullamma mine barn til 6-7mnd. Og ammet fram til 14mnd. Er jo null problem å amme selv om man jobber! Barnet blir ammet før jeg drar, og når jeg kommer hjem.Til lunsj spiser barnet fast føde. Ser virkelig ikke problemet! Anonymous poster hash: a1df2...e72 Så da fullammet du ikke om babyen spiste mat midt på dagen. Anonymous poster hash: 05215...3df Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg fullamma frem til hhv 6mnd og 7mnd. Da begynte jeg på jobb, og babyen spiste fast føde midt på dagen (og gradvis mer og mer). Jeg fullamma ikke til 14mnd om det er det du stusset på. Anonymous poster hash: a1df2...e72 men de fleste begynner i jobb allerede når babyen er 7 eller 8 måneder. Hvis flere uker overføres til far, må mor kanskje starte i jobb med 5 måneder gammel baby. Stå opp hver natt 3-4 ganger for å amme, for så å sitte i minst 8 timer på jobb, pumpe på do for å lette på trykket og forebygge brystbetennelse, så hjem og amme og på'n igjen. Nettopp. Hvor mye ekstra hadde anonym over gitt til far om hun fullammet til 6 og 7 mnd. Man kan ikke bare bryte tvert og tro ungen kan spise hele måltider slik plutselig heller. Tar stort sett flere uker opp til mnd å komme opp i ett helt måltid. Mine brukte flere mnd på det. Anonymous poster hash: 05215...3df
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #75 Skrevet 6. oktober 2015 Her delte vi slik at mannen fikk 14 uker, og pga div måtte han ta disse ukene ut mens jeg enda fullammet. Det var et jævlig slit for å si det rett ut. Jeg ammet 2-3 ganger om natten, opp på jobb og så måtte han komme innom i lunsjen for vår baby ville absolutt ikke ta flaske. Og til slutt stresse hjem til en krakilsk unge. Personlig blir jeg (min personlig opplevelse altså) ekstremt sliten av å være melkemaskin, også når jeg har permisjon. Så for meg var dette et lite mareritt og jeg vil aldri fordele det slik igjen. Kroppen min er tydeligvis treg i oppfattelsen for den bruker laaang tid å komme seg etter fødsel (har lavt stoffskifte så mulig det ligger noe der). Anonymous poster hash: c086a...240 Det er vel nettopp det jeg mener. Mange babyer nekter å ta flaske. Da må mor til pers og ta både natt og dag og så å si ikke sove for at far skal kunne knytte seg til barnet. Vanligvis må damene ta unna alt husarbeid også. Det er rart hvordan kvinner forventer så mye av andre kvinner. At man skal ofre seg uansett - vil ikke mannen være med på fødsel så må han slippe, vil han være med, men du vil ikke - da må du likevel ha ham der. Vil han ikke ha sex med deg som gravid så må du bare akseptere det, men du må villig stille opp hvis han vil ha sex og ikke du, eller så er det ikke rart han er utro. La ham slippe husarbeid, det er kvinneoppgave. Og så videre og så videre. Mor skal da ikke ofre helsa si for at far skal kunne ta flere uker permisjon. Anonymous poster hash: fa529...74d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå