Gå til innhold

Diskuterer med mannen om permisjon :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han vil ha mer enn de 10 ukene som fedrekvoten er på.. 

Hva gjorde dere som var uenige?? Jeg tenker først og fremst på ammingen.. :(

Anonymous poster hash: 1b961...605
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han vil ha mer enn de 10 ukene som fedrekvoten er på..

Hva gjorde dere som var uenige?? Jeg tenker først og fremst på ammingen.. :(

Ammingen trenger ikke bli et problem. Jeg ammet leeenge etter jeg begynte å jobbe. Du får ammefri, pluss at du kanskje kan jobbe redusert mens babyen er liten?

Vil han dele felleskvoten 50/50 eller vil han bare ha et par uker ekstra? Du kan si at kravet er at han kommer på besøk hver dag i lunsjen, så ammer du morgen, lunsj og etter jobb ;p

Pris deg lykkelig for at mannen bryr seg!!

Anonymous poster hash: f0d05...6c2

Skrevet

Min mann har også prøvd seg med at han synes det er lite med 10 uker... Men jeg har vært ganske steil på at han ikke "får" mer... Spesielt med tanke på ammingen... Vi må ha 100% utbet. og får da bare 49 uker, så jeg skal jo uansett ikke være hjemme lengre enn til babyen er mer enn rundt 7 mnd, så det er tidlig nok å forlate den/slutte å amme synes jeg. Mannen her har heldigvis skjønt greia og er enig at han ikke tar mer enn 10 uker.

Anonymous poster hash: b6ce1...a4c
Skrevet

Er du gravid? Jeg tenker at dere burde blitt enige om dette før dere fikk barn, men er du alkerede gravid så tenker jeg det er flott at mannen vil ta mer enn det han må. De fleste ukene er til for å deles uansett.

Anonymous poster hash: 422ac...63c

Skrevet

Jeg synes det er helt fair at far vil ha mer enn fedrekvoten. Du har krav på en time ammefri i døgnet frem til barnet er 1(?) år gammelt. Ammer barnet mye fremdeles under permisjonen hans, får han sørge for å komme med baby til deg for at den skal få pupp, i lunsjen. 

Men, MME er ikke farlig for babyen, altså. Det går fint å delamme, og på et tidspunkt spiser også baby flere mat-måltider per dag. 

Jeg synes det er kjempeflott at han vil være hjemme med baby. Hadde vært overlykkelig om det hadde vært her hjemme! Men jeg er i en litt annen situasjon, hvor jeg har fått fødselsdepresjon og legen vil "sykemelde" meg fra permisjonen, og la far ta over. Men far vil ikke pga jobb, med mindre det blir helt krise. For han er det først krise når jeg tar/prøver å ta livet av meg, så...

Anonymous poster hash: dbeef...2bd
Skrevet

Hvordan hadde han sett for seg fullamming om du skal jobbe?

Jeg har heldigvis en mann som ville babyens beste og at jeg skulle amme lengst mulig.

Med første var jeg ikke bra i underlivet før 6 mnd etter fødsel heller så hadde uansett ikke gått.

Anonymous poster hash: 05215...3df
Skrevet

Jeg har heldigvis en mann som ville babyens beste og at jeg skulle amme lengst mulig.

Med første var jeg ikke bra i underlivet før 6 mnd etter fødsel heller så hadde uansett ikke gått.

Når barnet er 6 mnd er fast føde introdusert (gjerne for to mnd siden). Ingen fullammer i 10 mnd som er mors perm + felleskvoten (ca).

Dårlig argument! Dessuten vet ikke hi om ammingen blir vellykket.

Skrevet

Jeg hadde stått steilt på at det er uaktuelt å ha en annen fordeling enn 10 uker til mannen, og resten til mor.

Hvorfor skal man gjøre amming vanskeligere enn det er? Hvorfor må barnet oppleve å bli dratt ut og til mors jobb hver bidige dag når mor uansett kunne vært hjemme og ammet i ro og fred med barnet. 

Helt ærlig hadde jeg begynt å tvile veldig på mannen hvis han ikke klare å sette amming, barnets  behov og mors behov for å komme seg igjen etter fødselen først.

Det er et paradoks at mor er sikret 9 uker permisjon (og kun 6 uker med barnet), mens far er sikret 10 uker permisjon sammen med barnet. Det er en helt håreisende utvikling som har dratt likestillingen altfor langt. 

Anonymous poster hash: b5cc7...2d2
Skrevet

Hos oss hadde mer enn 10 uker ikke fungert, greit med ammefri osv. men gutten vår spiste nærmest ikke fast føde før han var rundt 8 mnd og nektet flaske. Ja, det er flott med en aktiv far, men må også tenke på barnets beste.

Anonymous poster hash: e5a84...0d4

Skrevet

Hi her.

Dette er barn nummer to. Forrige kom når pappapermisjon var på nettopp 14 uker, derfor han vil ha dette og MER igjen. Jobben min er vanskelig mtp ammefri og jobbe redusert, det er for langt unna. Jeg følte meg tvunget til å slutte å amme sist da ungen var 9-10 mnd gammel fordi jeg fikk spreng på dagtid, jeg fikk ikke til kun kveldsamming. :(

Skrevet

Denne tråden er et strålende argument for at Høyres idé om at hver familie selv skal få bestemme pappakvoten er en elendig idé.

Jeg vil jo også egentlig ha lengst mulig tid med barnet. Men barnet er jo like mye farens. Og min mann ønsker jo like sterkt som meg å få være hjemme med sitt barn! Og jeg ønsker jo virkelig å tilrettelegge for at min mann skal få prøve seg alene. Jeg vet ikke med dere, men jeg merker at jeg lett tar styringa i forhold til babyen når vi begge er hjemme. Noe som ikke fremmer likestillingen akkurat.

Jeg var hjemme til barnet var 7mnd, og mannen tok resten. Det var dette som passa best med våre jobber, da vi begge er lærere, og det var mest logisk å fordele i forhold til skolestart. Det var fælt å gå fra barnet første dag, men så gikk det seg til. Og barnet har jo storkost seg med pappaen.

Ammingen tar vi før jeg går, og når jeg kommer hjem. Barnet spiser jo fast føde på dagtid.

Anonymous poster hash: a1df2...e72

Skrevet

Jeg skjønner ham godt, jeg, selvfølgelig vil han også ha tid med barnet.

Kan du jobbe mindre enn 100% og i tillegg ta ammefri, f.eks? Jeg begynte å jobbe deltid etter 6 mnd med førstemann, det gikk veldig fint.

Jeg ammet før jeg gikk på jobb, og så hadde jeg pumpet en dose kvelden i forveien som babyen fikk i løpet av dagen. Kroppen min tilpasset seg fort, og jeg ammet til han var halvannet.

Det er kjempeviktig at pappaen også får mulighet til å knytte bånd til barnet uten at mor er der.

Skrevet

Hvis dere ikke blir enige om noe annet får dere dele likt. Du har hatt 9 mnd til å bli kjent med ungen mens du gikkk gravid. Din arbeidsgiver har tatt belastningen med å ha en gravid arbeidstaker. Det skulle bare mangle at ikke far tik minst 50% etter fødselen.

Anonymous poster hash: 12007...e05
Skrevet

Jeg fullammet i 6 måneder og ammet videre til barnet var 20 måneder. Far hadde 20 uker permiosjon og det var ikke noe problem! Jeg begynte å jobbe når barnet var litt over 7 måneder etter å ha hatt 26 uker permisjon og 4 uker ferie (man kan utsette permisjon pga ferie). Jeg hadde en time ammefri på morgenen. Ungen nektet flaske med mme eller pumpet morsmelk så hun spiste grøt med pappaen. Amming før og etter jobb. Far og barn ble godt kjent.

Det er greit at du ikke vil at far skal ha lengre permisjon, men bruk et annet argument enn amming. Det er sjelden det er noe problem med amming hvis mor er borte i 7 timer daglig fra rundt 7 måneder.

Anonymous poster hash: 2ffb5...40b
Skrevet

Og likevel mener "alle" mødre at kvar familie må få bestemme sjølv og at lengre fedrekvoter er noe tull,for dei klarer jo å bli enige om riktig fordeling sjølv.

HAHAHAHAHA!

Skrevet

Når barnet er 6 mnd er fast føde introdusert (gjerne for to mnd siden). Ingen fullammer i 10 mnd som er mors perm + felleskvoten (ca).

Dårlig argument! Dessuten vet ikke hi om ammingen blir vellykket.

Jeg har ei på 10,5 mnd som jeg fortsatt fullammer. Så det der stemmer ikke. Men klart, det er ikke vanlig.

Jeg ville gjerne at mannen skulle ta mer perm enn kun fedrekvoten. Heldigvis kunne han ikke for det hadde ikke gått dessverre. Men i de fleste tilfeller er det fullt mulig.

Det er en grunn til fedrekvoten, hvis ikke hadde ikke fedrene fått noe permisjon i det hele tatt ser det ut til...

Anonymous poster hash: 9d39b...483

Skrevet

Herlighet, du har da ikke enerett på ungen! Ta med deg pumpe på jobb. Hvordan tror du ammende mødre gjør det i land hvor permisjonen kun er 3 mnd? Om dere ikke blir enige om fordeling, er 50-50 den eneste løsningen.

Anonymous poster hash: 5c98c...8e8

Skrevet

Det er synes vanskelig å planlegge ift amming, tenk om man ikke får det til eller noe annet oppstår. Barnet har det like fint sammen med far som med mor. Utrolig bra at far engasjerer seg og vil være hjemme med egen pode. Når jeg vokste opp var moren min hjemme i tre mnd før jeg ble sendt avgårde til dagmamma, ble folk ut av meg og. Vi må slippe mennene til!

Anonymous poster hash: 2cb84...94e

Skrevet

Jeg er sjokkert! Hva får deg til å tro at du kan bestemme dette? Jeg foreslår at du kun tar mammakvoten (ja, for det finnes faktisk) og far tar hele fellesdelen. Barnet har mer behov for en engasjert pappa med flaske enn en selvsentrert mor med melk i brystene.

Anonymous poster hash: 7f20c...1ce

Skrevet

Jeg er sjokkert! Hva får deg til å tro at du kan bestemme dette? Jeg foreslår at du kun tar mammakvoten (ja, for det finnes faktisk) og far tar hele fellesdelen. Barnet har mer behov for en engasjert pappa med flaske enn en selvsentrert mor med melk i brystene.

At det var? Stått opp med feil bein idag?

Skrevet

Tja. Eller hun kan gå fra han og få hele permisjonen selv til barnets beste siden far kun ser seg selv.

Satt på spissen siden du er så frekk.

Skrevet

Ingen vits at flere kommenterer, jeg kommer ikke til å lese flere svar her etter den siste drittkommentaren.

Hi

Skrevet

Jeg synes folk skal droppe tåpeligheter om likestilling og heller fokusere på hva som er barnets beste. Barns behov skal aldri gå på bekostning av "likestilling".

Anonymous poster hash: 51782...28c

Skrevet

Du må jo være temmelig innskrenket i toppetasjen.

Anonymous poster hash: 51782...28c

Skrevet

Jeg blir så sjokkert over kvinner I dag. Vi ønsker full likestilling, men samtidig vil vi ikke gi fra oss noen av våre goder.

I min barselgruppe var det 4 stk som ikke en gang hadde snakket med mannen sin om permisjonen, kvinnene hadde bare sendt inn skjemaet slik at mannen kun fikk sitt minimum. I tillegg ler de av hvordan mennene kler på babyene rart, med farger som knæsjer og strømpebukse under bodyen osv. Dette samtidig som de klager over at mennene er lite engasjert i barna.

Man får jo ikke likestilling om vi ikke slipper mennene til! Og da må de få lov til å prøve og feile. Og til å gjøre ting på sin måte.

Vi har ikke fasiten.

Anonymous poster hash: a1df2...e72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...