Gå til innhold

Avvik på ultralyd.. 💔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gråter og gråter. Uplanlagt gravid i uke 19, 2 barn fra før. Ultralyd idag, var mest opphengt i kjønnet da vi har to av samme fra før. Så viser det seg at de ser en liten del av tarmen på utsiden ved navlestrengen. De sier det er hinne over. Jeg vet ikke hva dette vil si for oss, for ungen. De klarte ikke få helt oversikt over nyrer og ungen åpnet ikke nevene under undersøkelsen. Bena beveget seg normalt. Må tilbake imorgen til spesialist. Min verden har falt i grus, er så redd for barnet nå, driter i kjønn! I mitt hode er barnet nå hverken levedyktig eller uten store handikap. Noen erfaringer? Jeg er vettskremt selv om de sa at bildene kunne lyve siden jeg er overvektig og det var dårlig avbildning.

Anonymous poster hash: 0fb38...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så trist!

Har du mulighte til å ta 3D ultralyd?

Anonymous poster hash: d03ee...bb8

Skrevet

Tarmene på utsiden har jeg hørt om før, de opererer dem inn etter fødsel og barnet blir helt friskt.

Dette med nyrer o.l vet jeg ikke noe om, men spesialistene har landets mest moderne og tipp topp utsyr, de vil forhåpentligvis se ting bedre og gi dere svar på alle spørsmål i morgen.

Lykke, lykke til!

Anonymous poster hash: 14165...766

Skrevet

Jeg vet hvordan du har det! prøv å slapp av. Jeg vet det ikke er enkelt! 

Du trenger ikke 3D ultralyd som anonym over skriver. Det er utrolig hva de ser. Spesialister ser ting andre ikke ser. 

Ta vare på hverandre nå! 

Anonymous poster hash: 7dd0d...da8
Skrevet

Det må Være fryktløs skremmende å få beskjed om at noe er feil på ultralyd og sitte igjen med 1000 spørsmål. Jeg håper undersøkelse hos spesialist vil gi mer klarhet og noen svar så dere ikke trenger å være så redde. Å bli født med noe av tarmen utenfor er ikke så helt uvanlig og det behøver ikke å være livstruende tror jeg. Jeg har i allefall både lest og sett på tv at sette kan opereres og bli helt i orden. Ang de andre tingene som nyrer og hender vet jeg ikke, men frykt ikke det verste for det kan jo være bare at det trengs bedre utstyr og erfaren lege for å vurdere ordentlig. Lykke til.

Anonymous poster hash: 1418a...da6

Skrevet

Dersom det er omphalocele, så er jo barnet levedyktig. Det vil kreve operasjoner, gjerne i flere omganger, for å få alt inn i tarmen. Det kan forekomme tilleggsavvik, og jeg vil tro barnet får en grundig sjekk. Omphalocele alene, vil gå seg til, men det er klart at det kan bli litt trøbbel med tarmen og bukveggen på sikt når barnet vokser. Håper dere får oppfølging og informasjon av leger som har kunnskap om dette. Hvis ikke, så finnes det jo leger som arbeider med å operere slike barn. Da må dere få snakke med noen som kan gi dere svar. Men alle barn er ulike, selv om de har samme diagnose.

Lykke til! Klem

Anonymous poster hash: b747e...291

Skrevet

Forstår deg så inderlig godt da jeg selv var i en lignende situasjon for to år siden. Masse lykke til. Prøv å ikke ta sorgen på forskudd selv om det er lettere sagt enn gjort.

Anonymous poster hash: cbdc3...697

Skrevet

Dersom det er omphalocele, så er jo barnet levedyktig. Det vil kreve operasjoner, gjerne i flere omganger, for å få alt inn i tarmen. Det kan forekomme tilleggsavvik, og jeg vil tro barnet får en grundig sjekk. Omphalocele alene, vil gå seg til, men det er klart at det kan bli litt trøbbel med tarmen og bukveggen på sikt når barnet vokser. Håper dere får oppfølging og informasjon av leger som har kunnskap om dette. Hvis ikke, så finnes det jo leger som arbeider med å operere slike barn. Da må dere få snakke med noen som kan gi dere svar. Men alle barn er ulike, selv om de har samme diagnose.

Lykke til! Klem

Mente å få alt inn i bukhulen.

Skrevet

Hun trodde nyrene var bra, slet litt med å få tydelige bilder. Det som "stakk ut" var minimalt sa de. Men når de i tillegg ikke kunne se at baby åpnet hendene, så tenker jo jeg at det må være mer.. Ungen var rolig, imorgen skal jeg drikke masse saft! Uff, man tror liksom ikke sånt her skal skje med en selv.. Måtte bare slutte å google. HI

Skrevet

Uff, jeg vet hvordan du har det! Vi fikk beskjed om avvik i hjernen, fikk mye oppfølging og mange ul, og det viste seg å ikke være noe! Noen ganger er det bedre å være lykkelig uvitende altså... De mistenkte trisomi og div skummelt og jeg så bare værste utfall, klarte ikke se for meg at det skulle gå bra.

Men nå har vi verdens herligste treåring :-)

Så det trenger ikke bli så ille som du ser for deg.

Anonymous poster hash: 6e923...763

Skrevet

Hei.

Jeg var der du er nå for ett år siden.

Jeg fikk tett oppfølging under hele svangerskapet.

Min lille ble født med misdannelser på tarmen.

Ikke livstruende eller farlig. Han ble operert rett etter fødsel og alt har gått kjempe flott.

Jeg vet ikke hva som er galt hos deg og skal ikke fungere som spådame for deg.

Du er nå i trygge hender. Du vil få tett oppfølging hele svangerskapet.

Alt vil sjekkes på din lille.

Du er 19 uker på vei. Din lille spire er sterk og utvikler seg.

Pust med magen og IKKE ta sorgene på forskudd.

Legene er så flinke i dag og etter flere uker på Riksen har jeg sett barn med alle mulige slags misdannelser i mage/tarm. Jeg har blitt kjent med foreldre og fått høre deres historie.

Noen visste før fødsel og andre ikke.

Jeg hadde dr Lundring på AHUS som fulgte meg opp. UL tredje hver uke. Han var flott. Han beroliget meg og sa at ALT var flott med min lille. Han hadde normalt hjerte og hjerne. Nyrer fungerte. Det var bare dette avviket på tarmen. De klarte ikke se hva det var men jeg fikk beskjed at det ville bli kirurgi rett etter fødsel.

Forstår så godt din frykt kjære deg, får klump i halsen bare jeg tenker på alt som skjedde i hodet mitt.

Men din lille spire lever, vokser og trives i magen din. Tenk på det.

Den har det trygt i magen din, og nå vil de gjøre alt for å finne ut hva som er avviket.

Når h*n er klar for å se dagens lys vil det stå leger klare for å ta vare på h*n og deg.

De er sterke som okser disse små og deres vilje til å leve er enorm.

Mitt lille vidunder sover nå. Han har to arr på magen og er frisk og rask.

Ja, du vil kanskje få en litt anderledes start på mamma tilværelsen.

Men du og dere klarer alt.

Pust med magen og ta en dag av gangen.

På en måte var det for meg greit å vite dette før fødsel. Jeg var forberedt på et litt lengre sykehusopphold.

Jeg ble så beroliget av Lundring så jeg fantes ikke redd.

Leger og jordmødre er ikke alltid like flink til å forklare. De er ofte brutalt ærlige og tenker ikke alltid over at dette er skummelt for oss.

Regner med du vil få mer informasjon i morgen.

Skriv ned alt du lurer på og spør i vei.

Min frykt var om barnet ville bli handikapet, hadde han vondt der inne, det var tusen spørsmål.

Hvis du vil snakke med meg privat så send meg en Mail.

Det kan være godt å prate med noen som forstår hva du føler.

Hvis ikke. Masse lykke til og oppdater oss gjerne.

DU ER I TRYGGE HENDER. ❤️❤️❤️

Skrevet

Hei.

Ikke livstruende eller farlig. Han ble operert rett etter fødsel og alt har gått kjempe flott.

Legene er så flinke i dag og etter flere uker på Riksen har jeg sett barn med alle mulige slags misdannelser i mage/tarm. Jeg har blitt kjent med foreldre og fått høre deres historie.

Jeg hadde dr Lundring på AHUS som fulgte meg opp. UL tredje hver uke. Han var flott. Han beroliget meg og sa at ALT var flott med min lille. Han hadde normalt hjerte og hjerne. Nyrer fungerte. Det var bare dette avviket på tarmen. De klarte ikke se hva det var men jeg fikk beskjed at det ville bli kirurgi rett etter fødsel.

Forstår så godt din frykt kjære deg, får klump i halsen bare jeg tenker på alt som skjedde i hodet mitt.

Den har det trygt i magen din, og nå vil de gjøre alt for å finne ut hva som er avviket.

Når h*n er klar for å se dagens lys vil det stå leger klare for å ta vare på h*n og deg.

På en måte var det for meg greit å vite dette før fødsel. Jeg var forberedt på et litt lengre sykehusopphold.

Leger og jordmødre er ikke alltid like flink til å forklare. De er ofte brutalt ærlige og tenker ikke alltid over at dette er skummelt for oss.

Min frykt var om barnet ville bli handikapet, hadde han vondt der inne, det var tusen spørsmål.

Du er en engel. Tusen takk ❤️ Har to sterke friske barn fra før, så tok det for gitt at lille også skulle være likens. Ser for meg downs nå eller andre handikap. Håper h*n beveger hendene normalt neste gang. Er så redd at jeg er kvalm og imorgen begynner jeg i ny jobb. Som ikke vet at jeg er gravid. HI

Skrevet

Hei.

Du er en engel. Tusen takk ❤️ Har to sterke friske barn fra før, så tok det for gitt at lille også skulle være likens. Ser for meg downs nå eller andre handikap. Håper h*n beveger hendene normalt neste gang. Er så redd at jeg er kvalm og imorgen begynner jeg i ny jobb. Som ikke vet at jeg er gravid. HI

Helt naturlige tanker.

Hadde de selv. Så for meg en pleietrengende hjerneskadet baby som måtte bo på institusjon.

Det er så langt fra sannheten for oss.

Han er helt som andre barn bortsett fra to arr.

Typisk kvinner å tenke slik. Mannen var helt "ta en dag av gangen"

Fikk et skriv fra sykehuset som beskrev hvordan menn og kvinner reagerte ved slike beskjeder.

Vi passet helt inn i den malen.

Ingen kjenner fremtiden. ❤️

Skrevet

Tenkt masse på deg HI.

Vil ønske deg masse lykke til i dag.

Skrevet

Tarm på utsiden av bukhulen heter gastrochise, og har veldig gode prognoser. De opereres etter fødsel, trenger gjerne flere operasjoner, men har ofte gode resultat. Google det så ser du :-)

Anonymous poster hash: 618de...aa5

Skrevet

Kameraten til minstegutten vår ble født med tarmene på utsiden. Mye operasjoner til å begynne med, men kvikkere 6 åring skal du lete lenge etter! Så hvis det er "bare" det, så er det gode prognoser. Lykke til☺

Anonymous poster hash: f2c40...188

Skrevet

Hvordan gikk det i dag HI?

Anonymous poster hash: 01f76...0c6

Skrevet

Ikke så bra dessverre. Knyttede hender, en liten skjevhet på ryggraden, liten av vekst og den lille "brokken". De tror trisomi 18 og jeg måtte ta fostervannsprøve. Likevel er organene bra, hjernen ser bra ut, beveger seg og er vital. Så dersom kromosomtesten er normal kan det i teorien være snakk om bagateller. Dersom trisomi 18 så avsluttes svangerskapet. Vi er knust. Siste stikk var at det var jente og vi har to gutter. Vil bare bli ferdig med dette, det gjør så vondt. HI

Skrevet

Hvordan gikk det? Har tenkt på deg idag. 

Anonymous poster hash: ae558...bdf
Skrevet

Åhh, uff så grusomt! :( Når får dere svar på fostervannsprøven da? 

Sender deg mange klemmer <3 

Anonymous poster hash: ae558...bdf
Skrevet

Ikke så bra dessverre. Knyttede hender, en liten skjevhet på ryggraden, liten av vekst og den lille "brokken". De tror trisomi 18 og jeg måtte ta fostervannsprøve. Likevel er organene bra, hjernen ser bra ut, beveger seg og er vital. Så dersom kromosomtesten er normal kan det i teorien være snakk om bagateller. Dersom trisomi 18 så avsluttes svangerskapet. Vi er knust. Siste stikk var at det var jente og vi har to gutter. Vil bare bli ferdig med dette, det gjør så vondt. HIAnonymous poster hash: 0fb38...4c0

Fy, så urettferdig det må føles!

Krysser fingrene for at prøven er fin!!

Lykke til! *klem*

Anonymous poster hash: 94e05...1f8

Skrevet

😢💔Skjønner godt at du er bekymret. Krysser fingrene for at det er falsk alarm og at alt er i orden med den lille💕

Anonymous poster hash: fcd9e...d9b

Skrevet

Samboer sa også at det var "urettferdig" at det rammet oss. Tja, vi har to friske nydelige barn fra før, så hvorfor ikke oss? Er verre om det skjer med noen som ikke har andre barn tenker jeg. Det gjør vondt ja, men vi overlever. Og en liten del av meg har ikke gitt opp håpet og heier på jenta i magen. Kanskje det er en grunn til at hun har klort seg fast? Hvis ikke så var det vel ikke meningen at vi skulle ha flere nå. Gjør det for vondt etterpå, prøver vi igjen om noen år. Ja jeg har grått. Mye. Men vi klarer det. Uansett hva som skjer. Får svar om 1-2 dager. HI

Skrevet

Jeg vet godt hvordan du har det

Da jeg var gravid ned datteren min, så sa jordmor på UL at lårbeinet var litt kort. Og etterpå fant de ikke nesebenet, så ble jeg henvist til overlegen på Ullevål. Han mente at alt var bra.

Men jeg kunne få fostervannsprøve om jeg ville, men min daværende samboer var så negativt til det. Så jeg ble så usikker.

Resten av svangerskapet var normalt og fødsel var også normal, men lang fødsel.

Det ble tatt kromosomprøve rett etter fødsel, nettopp for å utelukke. Den var negativ. Hun var veldig hoven i ansiktet, og jeg ble i tvil om hun faktisk hadde downs. Noe jeg noen dager etter la bort, for hun var nok bare hoven.

Men jeg fikk et barn med særskilte behov. Diagnose lettere psykisk utviklingshemming, forsinket skjelettmodning, nedsatt hørsel, forsinket språk og motorikk, enkroprese, hypermobile ledd og utredes nå for ADHD. Så denne listen har dessverre blitt lang og lenger for hvert år. Selvom det er trist og en sorg over å ikke få et normalt fungerende barn, så ville jeg ikke valgt henne bort.

Om jeg hadde fått vite alt dette da hun lå i magen, så er jeg sikker på at jeg ville avsluttet svangerskapet

Anonymous poster hash: 60513...f49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...