Gå til innhold

Vi som har fått baby i juni og juli 2015 :)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, å legge henne fra seg er nok kjappeste løsningen, er bare så slitsomt å tro at du er "ferdig" men slettes ikke er det. Ammingen tar fort flere timer fordi hun bare ligger og fjaser. Hun sover så innmari tungt når hun sovner at hun blir helt håpløs på natten, ting tar fort lenger tid enn nødvendig fordi hun ikke orker/gidder å åpne øynene for å finne puppen selv om hun gjerne vil ha. Hun blir ganske fort hissig av seg men da er pappa kjapp på å gå en runde med henne og skifte bleie. Passer meg bra når tiden drar ut så kan jeg duppe litt imens :legrine:

Alle har jo forskjellige babyer, vi er stolte av dem vi har for det de er være seg snill, sulten, skjønn, energisk, våkent blikk eller en rå evne til å prompe og nyse samtidig (jeg har visst prompehumor.. Noe så fantastisk!)

Selv syntes jeg hun sover bra natten igjennom men jeg sover selv veldig dårlig. Jeg tenker liksom ikke så mye over når hun våkner men samboeren, som er vant til å sove natten igjennom er ikke enig i at vi har en sovebaby, som jeg syntes :legrine: men jeg sover aldri natten igjennom. Hun legger også på seg i bra fart, jeg syntes jo dette er bra selv. Hun hadde litt omgangssyke på fredag og da var jeg bekymret, samme som dagen hun ikke spiste noenting (fordi hun var mett fra økedøgnet dagen før).

Puppene mine har mer enn nok melk, jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke kan være takknemlig for det heller? Det er plagsomt å sprenge alle toppene mine, bruke mangfoldige kroner på BH'r som ikke klarer å holde vekten av de og å lekke i sengen, i vasken, i dusjen og i gangen. Vi har alle våre utfordringer!

Jeg syntes det er litt trist hvis jeg må holde kjeft om ting jeg er glad for med babyen. Jeg håper ikke vi utvikler janteloven noe mer enn nødvendig, har vi ikke nok av den overalt ellers i dette lange land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mente ikke at noen skal holde kjeft om ting man er glad for altså, hvis det var " vekt konkurranse" kommentaren du siktet til. Jeg bare observerte det jeg opplevde som konkurranse om vektoppgang med undring... Jeg har hundre ting å være glad og stolt over med min lille baby, og sikkert noe jeg også synes er litt tungt og slitsomt. Jeg synes det skal være rom for å dele begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har testet ut svøping? Lille tass våkner ofte av veivende bein og armer- har sett filmer av hvordan man kan svøpe, men føler at det ser litt drastisk ut.. Funker det egentlig?

Og en annen ting, er det bare meg eller opplever noen av dere andre at det nesten har blitt en vekt konkurranse blant mange mødre om hvilken baby som har gått opp mest? Jeg var på barselgruppe her om dagen, og da var det super hett tema, og den ene etter den andre kom med det ene tallet høyere enn det andre. Stakkars hun som hadde en baby som "bare" hadde gått opp 200 gr på en uke..( hvilket jo er normalt) Synes egentlig at det er rare greier å skryte av, selv om det kjennes godt å vite at man kan gi babyen det han/hun trenger. Resten av livet er vi jo egentlig motsatt, og snakker oss ned i vekt- hehe😜

Snodige saker..

Jeg pleier å svøpe armer, men ikke bein. Har hatt veldig god effekt av det med alle tre, gjør det ofte nå med minsta også. Har hørt at det er uheldig å svøpe beina, så de får hun bevege fritt. Enig at svøping kan se litt drastisk ut, men det er jo egentlig bare trygt og godt for dem slik jeg ser det; en slags etterligning av de trange kårene inne i magen :)

Når det gjelder vekt på babyer vet jeg ikke noe om "konkurranse" siden jeg ikke har vært på barselgruppemøte enda, men det jeg føler litt på nå, som jeg ikke merket særlig til med de to første, det er presset om å komme raskt tilbake både i vekt og kroppsfasong etter fødsel... Skyldes vel mye en viss frue ved navn fotball og andre lignende mediaoppslag, men jeg prøver å ikke tenke for mye på det og heller ta tiden til hjelp. Lettere sagt enn gjort kanskje...😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gruppe så snakket vi faktisk om det. At vi hadde hørt om barselgrupper der de konkurrerte om å være den beste moren, "flinkeste" babyen osv. Hun ene så på meg og bare; Ja vi vet hvem som hadde vunnet :P Mini sov jo under hele treffet :P

Men føler at min lille gruppe er jordnære mødre og følte ikke noe rivaleri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gruppe så snakket vi faktisk om det. At vi hadde hørt om barselgrupper der de konkurrerte om å være den beste moren, "flinkeste" babyen osv. Hun ene så på meg og bare; Ja vi vet hvem som hadde vunnet :P Mini sov jo under hele treffet :P

Men føler at min lille gruppe er jordnære mødre og følte ikke noe rivaleri :P

Så bra at dere snakket om det, det viser en bevissthet omkring temaet. Håper på det samme i min barselgruppe, venter fortsatt på første treff. Hvor mange var det i din gruppe? Og bor dere nærme hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min gruppe var det 4 stk- hs sa det var perfekt m 4-6 stk. Vi bor alle ganske nærme hverandre! De deler ofte inn etter 1.g fødende, og/ eller hvor man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går reiste jeg med fly med begge ungene alene... Minstemann fikk selvsagt mageknip da vi kom til flyplassen og hylte mens jeg prøvde å få pakka vogna i pram packen, mor var noe svett før den vogna lå på rullebåndet. . Da vi var kommet på flyet bæsja ha to ganger, det er ikke akkurat lettvint med bleieskift inne på de flydoene... Men da ga iallfall mageknipen seg. Storebror oppførte seg heldigvis eksemplarisk hele turen!

Selv har jeg brukt sånn elastisk sjal som du knyter selv. Min erfaring er at de siger veldig etterhvert som ungen får litt kroppsvekt, men de er supre når babyen er liten.

Opplever ikke noe av den konkurransen som noen snakker om. Forrige gang syntes jeg nesten det var litt flaut at ungen gikk så raskt opp i vekt, han var jo kjempetjukk . Ikke akkurat rasjonelt men... Denne gangen bryr jeg meg lite om hva andre tenker, men føler ikke at det er noen som bryr seg med det. Vi er en veldig liten barselgruppe da, er bare tre av oss som har møtt opp. Men hadde en flott, avslappet og inkluderende barselgruppe forrige gang. Når det gjelder egen kropp så tenker jeg at det er fint at det er lenge til neste bikinisesong ;-) Vekta ser ut til å stå stille, men bortsett fra litt love handles og en liten bollemage så bryr jeg meg ikke så mye. Men må vel kutte ut sjokolade og is hvis noe skal skje...

Er også veldig fornøyd med å ikke ha de melkemengdene som forrige gang. Det var kjempeslitsomt, lakk overalt, som du sier, PersilleBlomst!

Endret av Krumelur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går startet smerten og i dag kom feberen snikende..redd jeg har påbegynnende mastitt eller tette melkeganger! :-o 39 I feber så langt, sovet sammen med trulte til nå. Er det for sent å starte uttømming? Og kan man dra til poliklinikken med dyrkningsprøve? Har ikke lappen og fastlegen er en time unna og ofte full. Kan ikke vente 3 dager på time o.O :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei, jeg savner ikke den enorme melkesprengen, lekkasjene og alt kliss klasset fra første gangen må jeg si😜 Mye bedre andre og nå tredje gangen heldigvis, mer tilpasset melkemengde helt fra start. Bortsett fra akkurat tredje dagen etter fødsel denne gangen, som jeg husker som enorm spreng. Men det ga seg heldigvis dagen etterpå😄

Når det gjelder "flinke" babyer eller "flinke" mødre er ihvertfall erfaringen min helt klar og tydelig etter nå tre barn- babyer er veldig ulike og har sin egen distinkte personlighet helt fra fødselen. Så når mødre med såkalt "flinke" babyer som både sover og spiser godt prøver å overbevise meg om at det skyldes deres egne gode rutiner eller gode vaner helt fra fødselen, så tenker jeg mitt😉 Jeg har tre barn som alle har vært veldig forskjellig når det kommer til dette med soving/ spising, selv om jeg som mor er den samme. Og min erfaring er også at dette er ting som typisk kan gå litt i bølger; noen har enkle og greie spedbarn og blir derfor lettere sjokkert når babyen plutselig kvikner til og blir mer krevende og viljesterk med alderen. Eller motsatt. Så sånne "beste mor"-konkurranser holder jeg meg langt unna, og jeg bare ni-nyter de enkle nettene jeg har med minsta nå, for jeg vet så altfor godt at det brått kan snu😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går startet smerten og i dag kom feberen snikende..redd jeg har påbegynnende mastitt eller tette melkeganger! :-o 39 I feber så langt, sovet sammen med trulte til nå. Er det for sent å starte uttømming? Og kan man dra til poliklinikken med dyrkningsprøve? Har ikke lappen og fastlegen er en time unna og ofte full. Kan ikke vente 3 dager på time o.O :'(

Å huff. Hvis det er mistanke om brystbetennelse får du helt sikkert en øyeblikkelig-hjelp time hos fastlegen, eventuelt hadde jeg tatt turen på legevakta for CRP og undersøkelse der. Men ring fødeavdelingen og hør med dem, det hadde ihvertfall jeg gjort- med egen opplevelse fortsatt friskt i minne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på hyppig amming med pumping on the side i kveld og natt og ringer sykehuset i morgen! Krysser det jeg har, håper det bare er en kanal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa til meg at dersom feberen kommer har du bare noen timer på å komme deg til legevakten for å få antibiotika. Vet ikke om det er ulike rutiner andre steder, men ville kanskje hørt m legevakten? Håper det snur for deg!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa til meg at dersom feberen kommer har du bare noen timer på å komme deg til legevakten for å få antibiotika. Vet ikke om det er ulike rutiner andre steder, men ville kanskje hørt m legevakten? Håper det snur for deg!

What? :-O Huff.. får vel ringe dem da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig, ta feber etter fødsel på alvor og ring heller en gang for mye enn en gang for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun syntes ikke jeg skulle vente mer enn et par timer. Har nå tatt en lang varm dusj og massert og håndmelket til det store gullmedaljen. Feberen gikk ned fra 39,5 til 38,4 men er fortsatt litt groggy.. Kjenner at jeg er dårlig på å evalurere almenntilstanden min. Og så kjenner jeg at jeg ikker noe god til å vurdere min egen allmenntilstand. Får ta tempen om en times tid å se og så ringe tilbake til legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med helsa di! Hvis du drar inn litt før så kanskje du blir fortere frisk.. Har lykkelig... På forumet her sin historie friskt i minne, det er ikke noe å spøke med feber etter fødsel. Brystbetennelse kan raskt forverre seg. Ikke vær redd for å virke pysete- for det er du ikke!!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant. Vi drar en tur til legevakten nå. Feberen har heldigvis ikke gått noe særlig opp igjen så jeg skal forsøke kompresser, amming og melking/pumping over natten men får legen til å se på meg i kveld og så skriver hun ut antibiotika til meg som jeg eventuelt kan ta ut i morgen. Er ingen åpne apoteker her nå :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant. Vi drar en tur til legevakten nå. Feberen har heldigvis ikke gått noe særlig opp igjen så jeg skal forsøke kompresser, amming og melking/pumping over natten men får legen til å se på meg i kveld og så skriver hun ut antibiotika til meg som jeg eventuelt kan ta ut i morgen. Er ingen åpne apoteker her nå :-/

Så bra at du tok turen, hvordan gikk det?

Blir bekymret av sånt jeg nå vettu😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååå bra!!! Lykke til- er helt sikker på at det er en god avgjørelse!

Blir bekymret av sånt jeg nå vettu

Legen syntes brystet mitt så bra ut, det er ikke spesielt hissig men hun kjente at det var tette melkeganger. Jeg skal prøve kompresser, massasje, amming og håndmelking kombinert med naproxen til i morgen, dersom jeg ble mye verre så skulle jeg på apoteket. Fikk med meg en resept på antibiotika :D

Føles bra å ha blitt sett på, da er jeg i det minste under oppsyn. Formen er ikke tipp topp men den er definitivt bedre. Skal ta tempen straks så får vi se om det går rette veien. Har ammet en god runde med masse massasje også :-) Håper det går over og takk for omtanken! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt en litt tung uke. Har hatt tropevarme så babyen har virkelig mistrivdes, i tillegg har han slitt utrolig mye med luftsmerter. Rett og slett hylt i smerte når han har presset og ut kom kun små fiser. Jeg var ute å kjøpte ammete, fenikkelte, maltekstrakt og miniform, prøvde teene først, det hjalp ikke noe, følte nesten han ble verre, men det var sikkert bare gangen i det. Så begynte jeg med miniform i går og tok en runde med maltekstrakt natt til i dag. På ettermiddagen i dag så bæsja han - det var moren av alle bæsjer det altså, det gikk gjennom bleie og klær, opp til nakken. På en baby på 1 mnd. synes jeg det var veldig imponerende. Han fikk et bad og vips, så kommuniserte han med oss igjen. Han fikk et par runder til med bæsjing i løpet av ettermiddag/kveld og gutten er blitt seg selv igjen, rolig, kommuniserer, gråter ikke lenger og sover mer. Han har riktignok sovet godt på nettene da rommet der er svalt, men fy, det var ikke godt at han hadde så vondt!! Jeg var livredd for kolikk her et øyeblikk, men det ser ut til at dette hjalp. 10 minutter før han bæsjet en innsjø ga jeg ham i tillegg 2 ml med avkjølt fenikkelte i en sprøyte. Jeg er så lettet. Merker også at ammetedrikkingen min har gjort underverker med melkeproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som så smått har begynt å få rutiner? :) min er 6 uker og vi har ingen klare rutiner, men begynner å se ett lite mønster i sovingen. Sovner stort sett mellom 2200-2400 og sover ca 5 timer, mat og 2 timer søvn, mat og 2 timer søvn - så er det morning mellom 0800-1000. Mating og soving på dagtid varierer veeeeldig :) sover mye synes jeg.......kanskje våken 3-5 timer totalt! :)

På dagtid har vi ikke det, da styrer han det selv. Men i 19.30 tiden, etter storebror er i seng så begynner vi kveldsstell på babygutt, evt. et deilig bad, pyjamas eller en ren body (spørs hvor varmt det er), så er det pupp eller utpumpet melk på flaske. Da er han så trett etterpå og istedet for å legge ham i krybben sin på stuen legger vi ham i sengen sin på rommet vårt, der er det svalere temp og stille ikke minst. Da sover han til vi legger oss i 24 tiden, da gir vi ei flaske da også og foretar et bleieskift før vi alle stuper i seng. Han våkner igjen i 03 tiden og i 06 tiden. Så pleier han å sove igjen til i 09 - 09.30 ca. Vi kjøpte oss den neonate babycallen, supert å kunne følge med på temperatur på rommet han sover i og virkelig høre alle lyder. Vi har et enetasjes hus så det ville gått greit likevel, men synes dog det er tryggere med denne babycallen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som så smått har begynt å få rutiner? :) min er 6 uker og vi har ingen klare rutiner, men begynner å se ett lite mønster i sovingen. Sovner stort sett mellom 2200-2400 og sover ca 5 timer, mat og 2 timer søvn, mat og 2 timer søvn - så er det morning mellom 0800-1000. Mating og soving på dagtid varierer veeeeldig :) sover mye synes jeg.......kanskje våken 3-5 timer totalt! :)

På dagtid har vi ikke det, da styrer han det selv. Men i 19.30 tiden, etter storebror er i seng så begynner vi kveldsstell på babygutt, evt. et deilig bad, pyjamas eller en ren body (spørs hvor varmt det er), så er det pupp eller utpumpet melk på flaske. Da er han så trett etterpå og istedet for å legge ham i krybben sin på stuen legger vi ham i sengen sin på rommet vårt, der er det svalere temp og stille ikke minst. Da sover han til vi legger oss i 24 tiden, da gir vi ei flaske da også og foretar et bleieskift før vi alle stuper i seng. Han våkner igjen i 03 tiden og i 06 tiden. Så pleier han å sove igjen til i 09 - 09.30 ca. Vi kjøpte oss den neonate babycallen, supert å kunne følge med på temperatur på rommet han sover i og virkelig høre alle lyder. Vi har et enetasjes hus så det ville gått greit likevel, men synes dog det er tryggere med denne babycallen :)

Hvor kjøpte du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen syntes brystet mitt så bra ut, det er ikke spesielt hissig men hun kjente at det var tette melkeganger. Jeg skal prøve kompresser, massasje, amming og håndmelking kombinert med naproxen til i morgen, dersom jeg ble mye verre så skulle jeg på apoteket. Fikk med meg en resept på antibiotika :D

Føles bra å ha blitt sett på, da er jeg i det minste under oppsyn. Formen er ikke tipp topp men den er definitivt bedre. Skal ta tempen straks så får vi se om det går rette veien. Har ammet en god runde med masse massasje også :-) Håper det går over og takk for omtanken! <3

Så bra at du fikk sjekket det opp og har fått hjelp :) Høres ikke noe godt ut! Her har jeg blitt nazi på å pumpe ved spreng uansett nå. Har heldigvis heldigvis ikke skjedd veldig ofte nå siden jeg startet med det. Mini er mye roligere og verken gulper eller er urolig ved brystet lengre og så er det jo forebyggende mot betennelse.

Må si det er litt fasinerende med denne pumpingen da. På 15 min kommer det 100 ml med melk. Jeg som var redd for å ikke klare å produsere nok. Var til oppfølging på Riksen og legen holdt på å dette av stolen da han så at mini hadde økt vekten med 800 gram på 14 dager. Han sa det måtte være rekord :P Klart: med appetitten til hans så er det ikke så rart, haha :)

På søndag blir det første natten borte fra hjemmet. Oldeforeldre kommer på besøk til svigers og vil selvsagt møte mini. Siden de er syke med kreft og skal operere så kommer de allerede nå og da må de være hos svigers 2 timer unna oss. Da ble det best at vi overnattet der enn at de må dra helt inn til oss.

Det blir med én natt da jeg egentlig ikke er klar for overnattinger enda da vi ofte blir liggende halve dagen(pluss hele natten) å amme, kose og småsove. Jeg blir jo utslitt av så mye som mini ammer og i tillegg er han ekstremt klengete og mammadalt nå. Å være hos andre da er ikke særlig morro. Her kan jeg ligge på stuen i sofaen med puppene hengende ut og underholde meg med serier/film etc. På besøk blir det verre med det. Samtidig er det jo ikke så spennende for de vi er hos at vi er mer på soverommet enn med dem, men sånn må det bare bli når de kommer såpass tidlig etter fødsel og vil se han.

Men blir kjekt å treffe dem da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk sjekket det opp og har fått hjelp :) Høres ikke noe godt ut! Her har jeg blitt nazi på å pumpe ved spreng uansett nå. Har heldigvis heldigvis ikke skjedd veldig ofte nå siden jeg startet med det. Mini er mye roligere og verken gulper eller er urolig ved brystet lengre og så er det jo forebyggende mot betennelse.

Må si det er litt fasinerende med denne pumpingen da. På 15 min kommer det 100 ml med melk. Jeg som var redd for å ikke klare å produsere nok. Var til oppfølging på Riksen og legen holdt på å dette av stolen da han så at mini hadde økt vekten med 800 gram på 14 dager. Han sa det måtte være rekord :P Klart: med appetitten til hans så er det ikke så rart, haha :)

På søndag blir det første natten borte fra hjemmet. Oldeforeldre kommer på besøk til svigers og vil selvsagt møte mini. Siden de er syke med kreft og skal operere så kommer de allerede nå og da må de være hos svigers 2 timer unna oss. Da ble det best at vi overnattet der enn at de må dra helt inn til oss.

Det blir med én natt da jeg egentlig ikke er klar for overnattinger enda da vi ofte blir liggende halve dagen(pluss hele natten) å amme, kose og småsove. Jeg blir jo utslitt av så mye som mini ammer og i tillegg er han ekstremt klengete og mammadalt nå. Å være hos andre da er ikke særlig morro. Her kan jeg ligge på stuen i sofaen med puppene hengende ut og underholde meg med serier/film etc. På besøk blir det verre med det. Samtidig er det jo ikke så spennende for de vi er hos at vi er mer på soverommet enn med dem, men sånn må det bare bli når de kommer såpass tidlig etter fødsel og vil se han.

Men blir kjekt å treffe dem da :)

He he, storebror her gikk opp 500 g i uka i flere mnd ;-) Ble en skikkelig tjukkas etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...