Gå til innhold

Vi som har fått baby i juni og juli 2015 :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Feberen hadde gått over klokken 7 i morges! :-D hurra! Da er det bare å amme og håndmelke til den store gullmedaljen! :legrine: var nok bare noen fortetninger :-D prinsessen har sluknet og ligger i vognen nå så nå kan jeg tydde/vaske/game? Tror faktisk jeg skal ta det med ro så ikke det blusser opp igjen! :-( Ikke lyst til å være syk når jeg er alene hjemme med fisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sovner også stort sett ved 21-22 tiden, men styrer mye i timene fra kl 19-22. Etterhvert som han roer seg mer tror jeg at han kommer til å legge seg for kvelden ved 20 tiden. han er ganske forutsigbar da, sovner 22- våkner 0230 for mat, så 0430, og så 0730.jeg legger meg med han kl 22 ish.

Sovnet din da du la han kl 1930? Når våkner han for mat tror du da? Misunner de som har små som sover hele natten gjennom allerede nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sovner også stort sett ved 21-22 tiden, men styrer mye i timene fra kl 19-22. Etterhvert som han roer seg mer tror jeg at han kommer til å legge seg for kvelden ved 20 tiden. han er ganske forutsigbar da, sovner 22- våkner 0230 for mat, så 0430, og så 0730.jeg legger meg med han kl 22 ish.

Sovnet din da du la han kl 1930? Når våkner han for mat tror du da? Misunner de som har små som sover hele natten gjennom allerede nå....

Han sov i 45 minutter, da våknet han med ett hyl. Det gjør han aldri på dagtid, så tror han ble redd. Lå litt sammen han, måtte gi pupp. Etter 5 min sovnet han og sov i 45 min til. Har akkurat roet ham og ga ham smokk istedenfor pupp. Det aksepterte ham og sovnet igjen. Så får vi se når han våkner igjen. Har planlagt å ta med nestet opp neste gang han våkner. Han sover i det på dagtid og føler seg trygg der, så kanskje det hjelper å legge ham oppi der. Men føler uansett at det var riktig å legge ham såpass tidlig, han er jo veldig trøtt.

Ellers så har han hatt omtrent like sove rutiner som din frem til nå:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å legge han for natten sånn rundt 21, litt ettersom hvordan det passer. Men istedenfor at han sover i stua hele kvelden har jeg begynt å stelle og ta på pysj og legge han på soverommet. I natt sov han fra 21 til 02, fikk pupp og sov videre til 06. Men da var det ikke snakk om å sove mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stackars liten har blivit så förkjöla, så i natt blev det ingen sömn alls nästan. Tycker så synd om honom! Men har sköljt med melk og använder nässug.

 

Vi lägger oss tillsammans mellan 21-23 oftast. Då har vi bytt om till pysj och kanske tagit ett bad. Sedan ammar jag i sängen med nattlys, och så legger jag honom i hans nest i sin säng. Eftersom han våkner så mange ganger så sover vi sammen och går upp mellom 8-9. Då är han våken en stund. Jag måste hålla honom igång på dagen i våkentiderna för att han ska sova på natten. Han måste vara våken minst 1-1.5h varje gang han våkner og så ca 2h på kvällen. Han är inte en sån som sover mer när han har sovit mycket :)

 

Längtar tills han sover längre och vi får in mer rutin, då tänkte jag lägga honom 19-20, det får bli beroende på vad som passar honom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er det noen av dere som har testet ut svøping? Lille tass våkner ofte av veivende bein og armer- har sett filmer av hvordan man kan svøpe, men føler at det ser litt drastisk ut.. Funker det egentlig?

 

Og en annen ting, er det bare meg eller opplever noen av dere andre at det nesten har blitt en vekt konkurranse blant mange mødre om hvilken baby som har gått opp mest? Jeg var på barselgruppe her om dagen, og da var det super hett tema, og den ene etter den andre kom med det ene tallet høyere enn det andre. Stakkars hun som hadde en baby som "bare" hadde gått opp 200 gr på en uke..( hvilket jo er normalt) Synes egentlig at det er rare greier å skryte av, selv om det kjennes godt å vite at man kan gi babyen det han/hun trenger. Resten av livet er vi jo egentlig motsatt, og snakker oss ned i vekt- hehe😜

Snodige saker..

ja, merker at det nesten blir en skryte konkurranse om hvor " flinke" barna er til å gå opp i vekt, gråte lite, sove mye ( og helst hele natta) og så videre. Og ikke minst hvor velfylte mors pupper er!!!! Det virker nesten som om noen mødre tror det er deres fortjeneste at barna er " snille", men det handler jo om at barna er ulike individer, helt fra unnfangelsen. Det med antall gram handler nok mye om vissheten om at barnet trenger føde for å overleve, det ligger dypt i oss. Jeg har selv kjent på redselen for at ungen ikke fikk nok mat, noe han ikke gjorde i en periode. Da følte jeg meg som en elendig mor, en som ikke klarte å fø opp barnet sitt. Lettelsen var stor da vekta økte, ja jeg sprøyt tilogmed til venninner uten barn av de 300 grammene knøttet hadde gått opp. Veldig interessant for dem😜

Hvordan fikk du vekta til å gå mer opp? Sliter selv med hun lille. Hun er sugesvak og går ikke nok opp i vekt. Her er det et problem at hun sover for mye.. For da spiser hun for lite, noe dom gjør henne slapp og fører til mer søvn. En ond sirkel mao. Så ikke noe skryting fra denne kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Såååå bra!!! Lykke til- er helt sikker på at det er en god avgjørelse!

 

 

 

Det er helt sant. Vi drar en tur til legevakten nå. Feberen har heldigvis ikke gått noe særlig opp igjen så jeg skal forsøke kompresser, amming og melking/pumping over natten men får legen til å se på meg i kveld og så skriver hun ut antibiotika til meg som jeg eventuelt kan ta ut i morgen. Er ingen åpne apoteker her nå :-/

 

Så bra at du tok turen, hvordan gikk det?

Blir bekymret av sånt jeg nå vettu

Legen syntes brystet mitt så bra ut, det er ikke spesielt hissig men hun kjente at det var tette melkeganger. Jeg skal prøve kompresser, massasje, amming og håndmelking kombinert med naproxen til i morgen, dersom jeg ble mye verre så skulle jeg på apoteket. Fikk med meg en resept på antibiotika :D

 

Føles bra å ha blitt sett på, da er jeg i det minste under oppsyn. Formen er ikke tipp topp men den er definitivt bedre. Skal ta tempen straks så får vi se om det går rette veien. Har ammet en god runde med masse massasje også :-) Håper det går over og takk for omtanken! <3

Så bra at du fikk sjekket det opp og har fått hjelp :) Høres ikke noe godt ut! Her har jeg blitt nazi på å pumpe ved spreng uansett nå. Har heldigvis heldigvis ikke skjedd veldig ofte nå siden jeg startet med det. Mini er mye roligere og verken gulper eller er urolig ved brystet lengre og så er det jo forebyggende mot betennelse.

 

Må si det er litt fasinerende med denne pumpingen da. På 15 min kommer det 100 ml med melk. Jeg som var redd for å ikke klare å produsere nok. Var til oppfølging på Riksen og legen holdt på å dette av stolen da han så at mini hadde økt vekten med 800 gram på 14 dager. Han sa det måtte være rekord :P Klart: med appetitten til hans så er det ikke så rart, haha :)

 

På søndag blir det første natten borte fra hjemmet. Oldeforeldre kommer på besøk til svigers og vil selvsagt møte mini. Siden de er syke med kreft og skal operere så kommer de allerede nå og da må de være hos svigers 2 timer unna oss. Da ble det best at vi overnattet der enn at de må dra helt inn til oss.

 

Det blir med én natt da jeg egentlig ikke er klar for overnattinger enda da vi ofte blir liggende halve dagen(pluss hele natten) å amme, kose og småsove. Jeg blir jo utslitt av så mye som mini ammer og i tillegg er han ekstremt klengete og mammadalt nå. Å være hos andre da er ikke særlig morro. Her kan jeg ligge på stuen i sofaen med puppene hengende ut og underholde meg med serier/film etc. På besøk blir det verre med det. Samtidig er det jo ikke så spennende for de vi er hos at vi er mer på soverommet enn med dem, men sånn må det bare bli når de kommer såpass tidlig etter fødsel og vil se han.

 

Men blir kjekt å treffe dem da :)

Ååå som jeg savner det å kunne ligge og sove/ amme langt utover dagen, uten andre plikter eller ting som måtte gjøres😄 Nå er det opp med storejentene klokka sju uansett, mens lillegullet snorksover videre så søtt i senga. Litt misunnelig mamma der av og til ja😜

 

Her har vi foreløpig lite rutiner på soving og spising, men så er hun jo bare 1 mnd gammel snart også. Hun kan ofte ha en litt urolig periode på kveldstid, før hun gjerne sovner for natta rundt midnatt. Da sover hun typisk ca 6 timer i strekk, og det er bare helt vidunderlig og gjør at jeg orker å stå opp og hoppe kl sju hver dag. Men hun er fortsatt såpass liten at ingen dager er helt like enda, så at de gode nattvanene hennes plutselig snur må jeg vel bare være godt forberedt på er jeg redd😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe faste rutiner. Har pleid å ta kveldsstellet ca 18-19 og lagt han på soverommet. Noen ganger sover han til morgenen med mat og bleieskift hver tredje time, mens andre ganger så nekter han å sove uten at jeg er så nært at han kan lukte meg :P

 

Siden økedøgnet sist søndag har han vært ekstremt klengete og mammadalt. Vil helst sove helt inntil meg eller oppå meg så siste uken har han vært mye i sofaen hvor vi har laget en sengekrok der jeg kan ligge og amme han til han sovner sånn at jeg og mannen får litt tid sammen så jeg ikke bare ligger på soverommet med mini.

 

I går fikk vi skrekkspillet Until Dawn så da lå mini i mellom oss og snorket :P Siden vi spiller sammen så var det ikke noe stress at jeg ammet litt innimellom mens mannen spilte og jeg fulgte med :) Sånn sett er det greit nå mens han er så liten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte inn ull klær til gullet i går, men er usikker på når jeg skal begynne å bruke det? Det er jo litt kaldere i lufta nå syntes jeg. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt tynne ull bodyer, ull jakker ol på og av hele veien. Barn er så ulike, noen er veldig varme mens andre fryser lettere. Jeg har en av den siste varianten.. Definitivt høst i lufta her i dag, var 8 gr da jeg kjørte storebror på skolen... Brrrrr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt litt styr med leggingen og det blir gjerne til at hun blir ammet i søvn. Jeg tror hun bare trenger å gråte for vi kan gjøre akkurat det samme på dagen uten noe hyl og skrik. I forgårs var hun helt fra seg stakkar, hadde mareritt hver gang hun duppet av og våknet så armer og ben fløy og gråt så sårt! Herregud, hadde gitt en million for å kunne komme inn i drømmene og ordnet opp! Ikke minst, fått se hva hun drømmer om! Hun har jo ikke mange erfaringene ennå.. Kan det være at det er tomt for pupp? :legrine:

 

I går derimot gikk det som en drøm! Hun sovnet, sov, våknet, ammet sov. Ikke noe hyl og skrik før leggetid! Veldig deilig :D Vi starter leggingen rundt 21:30 som har vært vår leggetid. Innreise til jobb har vært rundt 05:00 så da trenger vi søvnen og starter legging 21:35 så er vi i seng før 23:00 i det minste! :fnise:

 

Har ikke kjøpt noe ull ennå men mini er gloheit. Må ofte ta av dynen hennes på natten fordi hun blir så svett stakkar, selv i bare en tynn, kortermet bomullsbody!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

 

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

 

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

 

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :) ❤️

 

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Noen som så smått har begynt å få rutiner? :) min er 6 uker og vi har ingen klare rutiner, men begynner å se ett lite mønster i sovingen. Sovner stort sett mellom 2200-2400 og sover ca 5 timer, mat og 2 timer søvn, mat og 2 timer søvn - så er det morning mellom 0800-1000. Mating og soving på dagtid varierer veeeeldig :) sover mye synes jeg.......kanskje våken 3-5 timer totalt! :)

På dagtid har vi ikke det, da styrer han det selv. Men i 19.30 tiden, etter storebror er i seng så begynner vi kveldsstell på babygutt, evt. et deilig bad, pyjamas eller en ren body (spørs hvor varmt det er), så er det pupp eller utpumpet melk på flaske. Da er han så trett etterpå og istedet for å legge ham i krybben sin på stuen legger vi ham i sengen sin på rommet vårt, der er det svalere temp og stille ikke minst. Da sover han til vi legger oss i 24 tiden, da gir vi ei flaske da også og foretar et bleieskift før vi alle stuper i seng. Han våkner igjen i 03 tiden og i 06 tiden. Så pleier han å sove igjen til i 09 - 09.30 ca. Vi kjøpte oss den neonate babycallen, supert å kunne følge med på temperatur på rommet han sover i og virkelig høre alle lyder. Vi har et enetasjes hus så det ville gått greit likevel, men synes dog det er tryggere med denne babycallen :)

Hvor kjøpte du den?

 

Den kjøpte jeg på Elkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

 

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

 

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

 

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :) ❤️

 

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Er den appen bra? Har ikke funnet noen jeg liker, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

 

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

 

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

 

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :) ❤️

 

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Her har vi lite rutiner på plass foreløpig og jeg nyter det! Deilig å kunne være litt fleksibel både på dag- og kveldstid, jeg synes disse soverutinene med faste dupper og fast leggetid kommer raskt nok, og gjør en også mer "låst" i forhold til å finne på ting. Men, synes å se et lite mønster på natta ihvertfall, hvor hun virker å ha en lang og god soveperiode mellom midnatt og seks- sju tida på morgenen uten mat. Det er jo helt fantastisk, så vi krysser alt vi har for at akkurat DET varer!!😄🙏😄

 

MoD, det dessverre veldig vanlig at de "våkner opp" og blir litt mer krevende etterhvert, etter de første par-tre ukene hvor de nærmest er i koma etter fødselen😜 Har opplevd akkurat det samme her, med alle tre, og nå med kjære minstemor. Hun har begynt å kave fælt og vekke seg selv i vogna, så bruker ofte bæresjalet i stedet. Hun har også blitt mer var når jeg legger henne fra meg, så må ofte "jobbe" litt mer for å få henne til å sove videre hvis hun f.eks har sovnet på armen og så legges ned i senga si. Ligge våken og alene er heller ikke så stas i lengden, det holder gjerne med et par-tre til fem minutter så er DET kjedelig og leit og alarmen går😄

 

Ellers er vi godt i gang med forkjøla-runde nr 2 her i heimen, men hun er foreløpig bare litt tett i nesa og klarer å amme greit enn så lenge. Men kjenner at det begynner å bli nok sykdom her nå, i tillegg til den røde betente tommelen hennes som vi driver og smører med antibiotikakrem og prøver å forhindre videre spredning.. Små bekymringer vil det jo alltid være, men de blir liksom ekstra store nå de første ukene hvor de er så små og skjøre disse gullene våre💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

 

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

 

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

 

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :) ❤️

 

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Her har vi lite rutiner på plass foreløpig og jeg nyter det! Deilig å kunne være litt fleksibel både på dag- og kveldstid, jeg synes disse soverutinene med faste dupper og fast leggetid kommer raskt nok, og gjør en også mer "låst" i forhold til å finne på ting. Men, synes å se et lite mønster på natta ihvertfall, hvor hun virker å ha en lang og god soveperiode mellom midnatt og seks- sju tida på morgenen uten mat. Det er jo helt fantastisk, så vi krysser alt vi har for at akkurat DET varer!!😄🙏😄

 

MoD, det dessverre veldig vanlig at de "våkner opp" og blir litt mer krevende etterhvert, etter de første par-tre ukene hvor de nærmest er i koma etter fødselen😜 Har opplevd akkurat det samme her, med alle tre, og nå med kjære minstemor. Hun har begynt å kave fælt og vekke seg selv i vogna, så bruker ofte bæresjalet i stedet. Hun har også blitt mer var når jeg legger henne fra meg, så må ofte "jobbe" litt mer for å få henne til å sove videre hvis hun f.eks har sovnet på armen og så legges ned i senga si. Ligge våken og alene er heller ikke så stas i lengden, det holder gjerne med et par-tre til fem minutter så er DET kjedelig og leit og alarmen går😄

 

Ellers er vi godt i gang med forkjøla-runde nr 2 her i heimen, men hun er foreløpig bare litt tett i nesa og klarer å amme greit enn så lenge. Men kjenner at det begynner å bli nok sykdom her nå, i tillegg til den røde betente tommelen hennes som vi driver og smører med antibiotikakrem og prøver å forhindre videre spredning.. Små bekymringer vil det jo alltid være, men de blir liksom ekstra store nå de første ukene hvor de er så små og skjøre disse gullene våre💛

Hva har skjedd med tommelen hennes? Her er også nesa til gullet tett innimellom, men sist fikk vi en nesesuger på Ullevål, som er mye bedre enn den du kjøper på apoteket. Det er igrunnrn bare ett rør av gummi, men den er mye mer skånsom å sette inn i nesa. Hvis hun blir veldig rett anbefaler jeg å dra til Ullevål for å få ut snørra. Min ble mye bedre etterpå. De "støvesuger" ut snørra, veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :) ❤️

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Er den appen bra? Har ikke funnet noen jeg liker, egentlig.

Ja den er super :) Alt stemmer foreløpig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :)

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Her har vi lite rutiner på plass foreløpig og jeg nyter det! Deilig å kunne være litt fleksibel både på dag- og kveldstid, jeg synes disse soverutinene med faste dupper og fast leggetid kommer raskt nok, og gjør en også mer "låst" i forhold til å finne på ting. Men, synes å se et lite mønster på natta ihvertfall, hvor hun virker å ha en lang og god soveperiode mellom midnatt og seks- sju tida på morgenen uten mat. Det er jo helt fantastisk, så vi krysser alt vi har for at akkurat DET varer!!

MoD, det dessverre veldig vanlig at de "våkner opp" og blir litt mer krevende etterhvert, etter de første par-tre ukene hvor de nærmest er i koma etter fødselen Har opplevd akkurat det samme her, med alle tre, og nå med kjære minstemor. Hun har begynt å kave fælt og vekke seg selv i vogna, så bruker ofte bæresjalet i stedet. Hun har også blitt mer var når jeg legger henne fra meg, så må ofte "jobbe" litt mer for å få henne til å sove videre hvis hun f.eks har sovnet på armen og så legges ned i senga si. Ligge våken og alene er heller ikke så stas i lengden, det holder gjerne med et par-tre til fem minutter så er DET kjedelig og leit og alarmen går

Ellers er vi godt i gang med forkjøla-runde nr 2 her i heimen, men hun er foreløpig bare litt tett i nesa og klarer å amme greit enn så lenge. Men kjenner at det begynner å bli nok sykdom her nå, i tillegg til den røde betente tommelen hennes som vi driver og smører med antibiotikakrem og prøver å forhindre videre spredning.. Små bekymringer vil det jo alltid være, men de blir liksom ekstra store nå de første ukene hvor de er så små og skjøre disse gullene våre

Ja, visste jo at han var dømt til å kreve mer etterhvert :P

 

Men var så luksus! Men han er jo superrolig da så skal ikke klage! Han var jo helt rolig på cafeen. Bare tullet han godt inn i teppe og la han på fanget så lå han i koma :)

 

Nå har jeg akkurat spist frokost og slapper av ALENE!!!! Mini ligger helt rolig, dog lys våken, med mannen i sengen. Spennende å se hvor lenge det varer :P Litt senere skal jeg og mini møte to kollegaer av meg som også har fått baby for noen måneder siden så det blir kos :)

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :)

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Her har vi lite rutiner på plass foreløpig og jeg nyter det! Deilig å kunne være litt fleksibel både på dag- og kveldstid, jeg synes disse soverutinene med faste dupper og fast leggetid kommer raskt nok, og gjør en også mer "låst" i forhold til å finne på ting. Men, synes å se et lite mønster på natta ihvertfall, hvor hun virker å ha en lang og god soveperiode mellom midnatt og seks- sju tida på morgenen uten mat. Det er jo helt fantastisk, så vi krysser alt vi har for at akkurat DET varer!!

MoD, det dessverre veldig vanlig at de "våkner opp" og blir litt mer krevende etterhvert, etter de første par-tre ukene hvor de nærmest er i koma etter fødselen Har opplevd akkurat det samme her, med alle tre, og nå med kjære minstemor. Hun har begynt å kave fælt og vekke seg selv i vogna, så bruker ofte bæresjalet i stedet. Hun har også blitt mer var når jeg legger henne fra meg, så må ofte "jobbe" litt mer for å få henne til å sove videre hvis hun f.eks har sovnet på armen og så legges ned i senga si. Ligge våken og alene er heller ikke så stas i lengden, det holder gjerne med et par-tre til fem minutter så er DET kjedelig og leit og alarmen går

Ellers er vi godt i gang med forkjøla-runde nr 2 her i heimen, men hun er foreløpig bare litt tett i nesa og klarer å amme greit enn så lenge. Men kjenner at det begynner å bli nok sykdom her nå, i tillegg til den røde betente tommelen hennes som vi driver og smører med antibiotikakrem og prøver å forhindre videre spredning.. Små bekymringer vil det jo alltid være, men de blir liksom ekstra store nå de første ukene hvor de er så små og skjøre disse gullene våre

Hva har skjedd med tommelen hennes? Her er også nesa til gullet tett innimellom, men sist fikk vi en nesesuger på Ullevål, som er mye bedre enn den du kjøper på apoteket. Det er igrunnrn bare ett rør av gummi, men den er mye mer skånsom å sette inn i nesa. Hvis hun blir veldig rett anbefaler jeg å dra til Ullevål for å få ut snørra. Min ble mye bedre etterpå. De "støvesuger" ut snørra, veldig effektivt.

Jeg synes den snørreugeren på apoteket er super(den du tar munnstykket og suger med munnen, den andre skal man ikke bruke før baby er 3 mnd). Tar først litt saltvanndråper og så kommer all shiten ut. Min er ikke forskjølet, men han har "melkesnørr" som helsesøster kalte det. Ikke så rart så ivrig han er og av og til før det i nesen og vrangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :) ❤️

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Er den appen bra? Har ikke funnet noen jeg liker, egentlig.
Ja den er super :) Alt stemmer foreløpig :)

Finnes den på norsk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :) ❤️

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Er den appen bra? Har ikke funnet noen jeg liker, egentlig.
Ja den er super :) Alt stemmer foreløpig :)

Finnes den på norsk også?

Det vet jeg ikke...tror den bare er på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bare med et lite tips folkens- vi diskuterte bæresjal og seler for litt siden. Jeg har vært på og av fornøyd med mine bæretøy, og tok de med til en barnefysioterapeut som vi går til. Hun anbefalte å dra innom "bæreglede", en butikk i Oslo som er ekspert på bæretøy. Hun som driver butikken var bare utrolig dyktig, og hjalp meg med teknikk, og tilpasning. Jeg endte selvfølgelig opp med et sjal til (close caboo), men følte ikke noe kjøpepress. Tenkte jeg måtte tipse dere hvis det er noen som sliter litt med bæretøyet, så kan man ta m sitt eget og få veiledning der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bare med et lite tips folkens- vi diskuterte bæresjal og seler for litt siden. Jeg har vært på og av fornøyd med mine bæretøy, og tok de med til en barnefysioterapeut som vi går til. Hun anbefalte å dra innom "bæreglede", en butikk i Oslo som er ekspert på bæretøy. Hun som driver butikken var bare utrolig dyktig, og hjalp meg med teknikk, og tilpasning. Jeg endte selvfølgelig opp med et sjal til (close caboo), men følte ikke noe kjøpepress. Tenkte jeg måtte tipse dere hvis det er noen som sliter litt med bæretøyet, så kan man ta m sitt eget og få veiledning der!

Close Caboo har jeg også, kjøpt på Bæreglede for mange herrens år siden ;) Veldig glad i det altså, senest brukt på shoppingrunde på senteret her idag. Da klarte vi oss gjennom hele runden uten at hun våknet, drøye fire timer uten mating eller gråt, praktisk😄 Men hun har begynt å mislike bilkjøring da, buhuu. Ikke så greit, når alle tre barna må sitte baki, og jeg må sitte foran uten å kunne trøste. Får bare håpe at det er forbigående, selv om jeg tviler sterkt..

 

Tommelen hennes er heldigvis bedre nå, men har vært kraftig betent (rød, hoven) pga en infeksjon rett ved neglen. Hun har hatt veldig flisete negler etter fødsel, så vet ikke om det er derfor kanskje? Jaja, Fucidin-krem har heldigvis gjort susen, så nå ser det ut som at vi slipper antibiotikamikstur i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...