Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #76 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er godt og fordi jeg har uvanlig lite sympati med dyr. Anonymous poster hash: 69836...940 Så sørgelig for deg. For igjen å dra opp de store ordene; dette sa også mennesker under andre verdenskrig og i slavetiden. "Jeg har uvanlig lite sympati med jøder" sa de og lukket øyne og ører da jødene ble fraktet skrikende bort i fullstappede vogner. "Jeg har uvanlig lite sympati med negere" sa de mens voksne menn ble pisket til blods. Om du ikke har empati nok til å se at andre vesener er verdifulle, har følelser og krav på å få leve et så fritt liv som mulig er det synd for deg og dine omgivelser. Da mitt nyfødte barn ble tatt fra meg og operert, stelt og lagt i kuvøse med full overvåking sa hjernen min at dette var det beste for barnet mitt, og den eneste sjansen hun hadde for å overleve. Men kroppen min, hormonene mine, hjertet mitt - det skrek etter barnet mitt og sørget over å ikke få det eneste som virket naturlig i den situasjonen - å få holde barnet mitt tett, tett inntil brystet. Dyr har ingen menneskelig hjerne, men når man ser hvordan dyr beskytter og tar vare på avkommet sitt er jeg overbevist om at de har mange av de samme følelsene og hormonene som vi har. Kua blir tatt fra kalven sin like etter fødsel, for at vi skal kunne drikke melka den produserer.Når ku og kalv er adskilt gråter de etter hverandre i dagesvis før de gir opp. Er det riktig? Anonymous poster hash: cda87...1f2
skjotta Skrevet 7. juni 2015 #77 Skrevet 7. juni 2015 Nå har noen sett for mange peta videoer på youtube. Kravene til dyrevelferd i Norge er strenge. Jeg spiser norskt kjøtt med god samvittighet.Hm... Har du vært innom et norsk slakteri i det siste? For jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke var imponert.Når man i tillegg vet at kjøttindustrien er en miljøversting og at det faktisk ikke er bra for helsen så var det ikke så veldig vanskelig å gå over til et mer etisk kosthold. Ja, det har jeg. Men jeg har også vokst opp med dyrehold og slakt som en del av hverdagen så jeg visste hva jeg gikk til og ble ikke sjokkert. Spiser veldig lite kylling da. Kyllinghold, transport og slakt er ikke pent. Og egg fra "frittgående" høner gir et indre bilde av høner som tripper rundt på et gårdstun mens sannheten er langt derifra. Jeg er imot den samlebåndmentaliteten man ser hos moderne jordbruk i dag. Dyrehold og slakt kan være veldig naturlig og etisk riktig det, men når dyr behandles som gjenstander så blir det feil i mine øyne. Og ja, helt enig med deg angående kyllinghold. Jeg er klar over at samlebåndsmentaliteten eksisterer i noen tilfeller av dyrehold i Norge, men der er flere bønder som ser dyrene som individer med behov enn der er som ser dem som gjenstander. De fleste bøndene jeg kjenner har navn på både kuer og sauer og gleder seg stort over begivenheter som fødsler og sørger over tap. De fleste fjøs i dette landet er velholdte og de fleste dyrene er velstelte. Jeg lar ikke min avsky for de som ikke behandler dyrene godt straffe de som gjør det og som er avhengige av at jeg kjøper produktene de selger. På slaktehuset skjønner jeg at de må se på dyrene som gjenstander. Samboeren min er slakter, og han ville ikke skadet et dyr utenfor jobben sin, men når han er på jobb så er han på jobb. Han kan ikke gråte over hvert dyr han avliver, og han kan heller ikke ta inn over seg at han tar livet av dem på den måten jeg ville gjort (ergo er jeg ikke slakter) men han bryr seg på den måten at han streber etter en rask og smertefri avlivning for hvert dyr.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #78 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er naturlig. Og ikke noe annet vetarianer/veganerhumbug kan overbevise meg om noe annet. Vi trenger animalske proteiner, enkelt og greit. Merkelig at man kan klare seg fint uten da, om det virkelig er slik at vi trenger det Anonymous poster hash: 592b0...1ab Ja veldig merkelig det der. Men det finnes alternative metoder for så mye, betyr ikke at det ikke er naturlig. Nja, vi klarer hverken fordøye eller spise kjøtt rått, så er nok ikke så veldig naturlig. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Er vi så forskjellige fra den gang mennesker nesten levde utelukkende på rått kjøtt? Rart de overlevde. Kanskje var det bare de som spiste bær som klarte å formere seg videre..? Merkelig hvor mange som snakket om carpaccio og lignende og kalte meg troll. Skjønner at jeg burde ha formulert meg annerledes. Mennesker kan i noen tilfeller spise rått kjøtt, men ta tas svært få næringsstoffer opp. Det er også ytterst få dyr/fisker vi kan spise rå, og da må man være forsiktig med å ikke forurense kjøttet når man tilbereder det. I noent tilfeller bruker man eddik og/eller sitron for å hjelpe prosessen. Mennesker er ikke skapt for å spise rått kjøtt. Eller mye kjøtt i det hele tatt. Ser man på enzymene vi har i spyttet, tennene, neglene og tarmsystemet så er det helt klart at mennesker er laget for en diett som først og fremst består av grønnsaker og lignende. Og ja, vi er svært forskjellige fra den gangen mennesker spiste rått kjøtt. Det var i all høyeste grad menneskets evne til å skape ild som satte fortgang på evolusjonen som har gjort oss slik vi er. Anonymous poster hash: 592b0...1ab
Leirha Skrevet 7. juni 2015 #79 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er naturlig. Og ikke noe annet vetarianer/veganerhumbug kan overbevise meg om noe annet. Vi trenger animalske proteiner, enkelt og greit. Merkelig at man kan klare seg fint uten da, om det virkelig er slik at vi trenger det Anonymous poster hash: 592b0...1ab Ja veldig merkelig det der. Men det finnes alternative metoder for så mye, betyr ikke at det ikke er naturlig. Nja, vi klarer hverken fordøye eller spise kjøtt rått, så er nok ikke så veldig naturlig. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Er vi så forskjellige fra den gang mennesker nesten levde utelukkende på rått kjøtt? Rart de overlevde. Kanskje var det bare de som spiste bær som klarte å formere seg videre..? Merkelig hvor mange som snakket om carpaccio og lignende og kalte meg troll. Skjønner at jeg burde ha formulert meg annerledes. Mennesker kan i noen tilfeller spise rått kjøtt, men ta tas svært få næringsstoffer opp. Det er også ytterst få dyr/fisker vi kan spise rå, og da må man være forsiktig med å ikke forurense kjøttet når man tilbereder det. I noent tilfeller bruker man eddik og/eller sitron for å hjelpe prosessen. Mennesker er ikke skapt for å spise rått kjøtt. Eller mye kjøtt i det hele tatt. Ser man på enzymene vi har i spyttet, tennene, neglene og tarmsystemet så er det helt klart at mennesker er laget for en diett som først og fremst består av grønnsaker og lignende. Og ja, vi er svært forskjellige fra den gangen mennesker spiste rått kjøtt. Det var i all høyeste grad menneskets evne til å skape ild som satte fortgang på evolusjonen som har gjort oss slik vi er. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Kan sikkert finne mye for og imot, noen snakker som om vi burde spise mest kjøtt, andre mest planter. Jeg googlet dette idag, da jeg syns det var svært rart at vi ikke skal kunne spise rått kjøtt, jeg får ikke det til å henge sammen. Fant lite å¨at vi ikke kan spise kjøtt, eller rått kjøtt, men fant at vi burde spise variert, da vi er tilpasset en variert kost. Kom over denne linken som var intressant http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=16020
hol(L)y COW Skrevet 7. juni 2015 #80 Skrevet 7. juni 2015 Ja altså fri Dagros og drit i barn i den tredje verdens som må eksportere mat til oss fordi vi ikke gidder å spise mat vi selv kan produsere. Kjempebra for miljøet også, send jumbo jeter med mat halve verden rundt.
sug lut Skrevet 7. juni 2015 #82 Skrevet 7. juni 2015 Fordi tofu er ekkelt ...men dog faktisk ikke så ekkelt som de som spiser den.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #83 Skrevet 7. juni 2015 Ja altså fri Dagros og drit i barn i den tredje verdens som må eksportere mat til oss fordi vi ikke gidder å spise mat vi selv kan produsere. Kjempebra for miljøet også, send jumbo jeter med mat halve verden rundt. Du kan produsere maten din selv uten å spise kjøtt. Anonymous poster hash: 41be8...0ed
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. juni 2015 #84 Skrevet 7. juni 2015 Ja altså fri Dagros og drit i barn i den tredje verdens som må eksportere mat til oss fordi vi ikke gidder å spise mat vi selv kan produsere. Kjempebra for miljøet også, send jumbo jeter med mat halve verden rundt. Du kan produsere maten din selv uten å spise kjøtt. Anonymous poster hash: 41be8...0ed I rekkehus, i blokk eller i enebolig? Mulig man lever godt på fleinsopp, virker til å funke for deg?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #85 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er naturlig. Og ikke noe annet vetarianer/veganerhumbug kan overbevise meg om noe annet. Vi trenger animalske proteiner, enkelt og greit. Merkelig at man kan klare seg fint uten da, om det virkelig er slik at vi trenger det Anonymous poster hash: 592b0...1ab Ja veldig merkelig det der. Men det finnes alternative metoder for så mye, betyr ikke at det ikke er naturlig. Nja, vi klarer hverken fordøye eller spise kjøtt rått, så er nok ikke så veldig naturlig. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Er vi så forskjellige fra den gang mennesker nesten levde utelukkende på rått kjøtt? Rart de overlevde. Kanskje var det bare de som spiste bær som klarte å formere seg videre..? Merkelig hvor mange som snakket om carpaccio og lignende og kalte meg troll. Skjønner at jeg burde ha formulert meg annerledes. Mennesker kan i noen tilfeller spise rått kjøtt, men ta tas svært få næringsstoffer opp. Det er også ytterst få dyr/fisker vi kan spise rå, og da må man være forsiktig med å ikke forurense kjøttet når man tilbereder det. I noent tilfeller bruker man eddik og/eller sitron for å hjelpe prosessen. Mennesker er ikke skapt for å spise rått kjøtt. Eller mye kjøtt i det hele tatt. Ser man på enzymene vi har i spyttet, tennene, neglene og tarmsystemet så er det helt klart at mennesker er laget for en diett som først og fremst består av grønnsaker og lignende. Og ja, vi er svært forskjellige fra den gangen mennesker spiste rått kjøtt. Det var i all høyeste grad menneskets evne til å skape ild som satte fortgang på evolusjonen som har gjort oss slik vi er. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Kan sikkert finne mye for og imot, noen snakker som om vi burde spise mest kjøtt, andre mest planter. Jeg googlet dette idag, da jeg syns det var svært rart at vi ikke skal kunne spise rått kjøtt, jeg får ikke det til å henge sammen. Fant lite å¨at vi ikke kan spise kjøtt, eller rått kjøtt, men fant at vi burde spise variert, da vi er tilpasset en variert kost. Kom over denne linken som var intressant http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=16020 Det finnes nok av steder som linker vårt stadig økende inntak av kjøtt med livsstilssykdommer som kreft (spesielt tarm og leverkreft) sukkersyke, hjertesykdommer og overvekt. Stort inntak av kjøtt er også linket til tidlig død. Dette er veldokumentert. (http://www.pcrm.org/health/cancer-resources/diet-cancer/facts/meat-consumption-and-cancer-risk) Anonymous poster hash: 592b0...1ab
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #86 Skrevet 7. juni 2015 Fordi tofu er ekkelt ...men dog faktisk ikke så ekkelt som de som spiser den. Sier du seriøst at vegetarianere/veganere er ekle? Anonymous poster hash: 592b0...1ab
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #87 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er godt og fordi jeg har uvanlig lite sympati med dyr. Anonymous poster hash: 69836...940 Så sørgelig for deg. For igjen å dra opp de store ordene; dette sa også mennesker under andre verdenskrig og i slavetiden. "Jeg har uvanlig lite sympati med jøder" sa de og lukket øyne og ører da jødene ble fraktet skrikende bort i fullstappede vogner. "Jeg har uvanlig lite sympati med negere" sa de mens voksne menn ble pisket til blods. Om du ikke har empati nok til å se at andre vesener er verdifulle, har følelser og krav på å få leve et så fritt liv som mulig er det synd for deg og dine omgivelser. Da mitt nyfødte barn ble tatt fra meg og operert, stelt og lagt i kuvøse med full overvåking sa hjernen min at dette var det beste for barnet mitt, og den eneste sjansen hun hadde for å overleve. Men kroppen min, hormonene mine, hjertet mitt - det skrek etter barnet mitt og sørget over å ikke få det eneste som virket naturlig i den situasjonen - å få holde barnet mitt tett, tett inntil brystet. Dyr har ingen menneskelig hjerne, men når man ser hvordan dyr beskytter og tar vare på avkommet sitt er jeg overbevist om at de har mange av de samme følelsene og hormonene som vi har. Kua blir tatt fra kalven sin like etter fødsel, for at vi skal kunne drikke melka den produserer.Når ku og kalv er adskilt gråter de etter hverandre i dagesvis før de gir opp. Er det riktig? Anonymous poster hash: cda87...1f2 Mulig det er instinkt som gjør at dyra passer på avkommet sitt, hadde de ikke gjort det så hadde jo raser dødd ut. Dessuten "bryr" veldig mange dyrearter seg om avkommet sitt bare den første tiden, så oppfordres de til å klare seg selv. Anonymous poster hash: 07fda...b82
mamma_til_verdens_beste Skrevet 7. juni 2015 #88 Skrevet 7. juni 2015 Fordi kjøtt er godt vel. Men husk at ikke alle dyr harchatt det dårlig før de slaktes da...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #89 Skrevet 7. juni 2015 Ja altså fri Dagros og drit i barn i den tredje verdens som må eksportere mat til oss fordi vi ikke gidder å spise mat vi selv kan produsere. Kjempebra for miljøet også, send jumbo jeter med mat halve verden rundt. Med tanke på hvor mye vann og mark man bruker på dyr som skal brukes til slakt så har man nok av ressurser til å dyrke det man trenger for et vegetarisk kosthold. Om du virkelig er opptatt av miljøet så ville du nok ha innsett at det å kutte ned på kjøttet er det beste du kan gjøre. Anonymous poster hash: 592b0...1ab
Leirha Skrevet 7. juni 2015 #90 Skrevet 7. juni 2015 Fordi tofu er ekkelt Kjempe ekkelt, dessverre Skulle gjerne likt det. Men så ville jeg gjerne likt sushi også.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #91 Skrevet 7. juni 2015 Fordi tofu er ekkelt Kjempe ekkelt, dessverre Skulle gjerne likt det. Men så ville jeg gjerne likt sushi også. Med tanke på at tofu ikke er sunt så gjør dere nok best i å ikke spise det. Anonymous poster hash: 592b0...1ab
sug lut Skrevet 7. juni 2015 #92 Skrevet 7. juni 2015 Fordi tofu er ekkelt ...men dog faktisk ikke så ekkelt som de som spiser den. Sier du seriøst at vegetarianere/veganere er ekle? Anonymous poster hash: 592b0...1ab [/aHvil -Hvilket svar ønsker du deg?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #93 Skrevet 7. juni 2015 Fordi tofu er ekkelt ...men dog faktisk ikke så ekkelt som de som spiser den. Sier du seriøst at vegetarianere/veganere er ekle? Anonymous poster hash: 592b0...1ab [/aHvil -Hvilket svar ønsker du deg? Hm, jeg ville tro siden jeg spør at jeg vil ha det du faktisk mener? Å skulle dømme millioner av mennesker kun basert på hva de spiser virker som en svært snever og forenklet måte å tenke på, derfor jeg spør. Anonymous poster hash: 592b0...1ab
Leirha Skrevet 7. juni 2015 #94 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er naturlig. Og ikke noe annet vetarianer/veganerhumbug kan overbevise meg om noe annet. Vi trenger animalske proteiner, enkelt og greit. Merkelig at man kan klare seg fint uten da, om det virkelig er slik at vi trenger det Anonymous poster hash: 592b0...1ab Ja veldig merkelig det der. Men det finnes alternative metoder for så mye, betyr ikke at det ikke er naturlig. Nja, vi klarer hverken fordøye eller spise kjøtt rått, så er nok ikke så veldig naturlig. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Er vi så forskjellige fra den gang mennesker nesten levde utelukkende på rått kjøtt? Rart de overlevde. Kanskje var det bare de som spiste bær som klarte å formere seg videre..? Merkelig hvor mange som snakket om carpaccio og lignende og kalte meg troll. Skjønner at jeg burde ha formulert meg annerledes. Mennesker kan i noen tilfeller spise rått kjøtt, men ta tas svært få næringsstoffer opp. Det er også ytterst få dyr/fisker vi kan spise rå, og da må man være forsiktig med å ikke forurense kjøttet når man tilbereder det. I noent tilfeller bruker man eddik og/eller sitron for å hjelpe prosessen. Mennesker er ikke skapt for å spise rått kjøtt. Eller mye kjøtt i det hele tatt. Ser man på enzymene vi har i spyttet, tennene, neglene og tarmsystemet så er det helt klart at mennesker er laget for en diett som først og fremst består av grønnsaker og lignende. Og ja, vi er svært forskjellige fra den gangen mennesker spiste rått kjøtt. Det var i all høyeste grad menneskets evne til å skape ild som satte fortgang på evolusjonen som har gjort oss slik vi er. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Kan sikkert finne mye for og imot, noen snakker som om vi burde spise mest kjøtt, andre mest planter. Jeg googlet dette idag, da jeg syns det var svært rart at vi ikke skal kunne spise rått kjøtt, jeg får ikke det til å henge sammen. Fant lite å¨at vi ikke kan spise kjøtt, eller rått kjøtt, men fant at vi burde spise variert, da vi er tilpasset en variert kost. Kom over denne linken som var intressant http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=16020 Det finnes nok av steder som linker vårt stadig økende inntak av kjøtt med livsstilssykdommer som kreft (spesielt tarm og leverkreft) sukkersyke, hjertesykdommer og overvekt. Stort inntak av kjøtt er også linket til tidlig død. Dette er veldokumentert. (http://www.pcrm.org/health/cancer-resources/diet-cancer/facts/meat-consumption-and-cancer-risk) Anonymous poster hash: 592b0...1ab Jeg har ikke ment at vi kun skal spise kjøtt, eller har et kosthold som burde inneholde mest mulig kjøtt. Det jeg vil fram til at det virker mer logisk for oss mennesker å ha en variert kost, MEN bestående av kjøtt, som en del av kostholdet. Jeg vet faktisk at man kan få livstilsykdommer av for mye kjøttinntak, men man kan også få mangelsykdommer av å ikke spise kjøtt..Om en ikke er påpasselig nok å få i seg viktige stoffer. For meg virker det veldig mye tiltak, og det virker mye lettere og mer naturlig å spise kjøtt for å balansere kosten og for å få i deg disse viktige stoffene, istedet for å gjøre om kosten sin til en vitenskap for å få i seg nok. Har ei venninne som har vært vegetarianer i mange år, men en dag sa kroppen hennes stopp, den klarte det bare ikke, og hun trodde selv hun var flink til å passe på inntaket. Men tingen er at vi er avhengige av et visst nivå av proteiner hver dag, det mest opptimale er animalske proteiner, da dette tas best opp i kroppen, proteiner en får gjennom feks plantekost tar ikke kroppen opp like godt som animalske proteiner. Så det vil si at en må spise mer proteiner om man kutter ut kjøtt. Forstår bare ikke vitsen med å kutte kjøtt. Selv kunne jeg sikker spist mer av det, men jeg liker ikke så mye kjøtt og det eneste kjøttet jeg får i meg er til middag, og som regel er det kyllingkjøtt.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #95 Skrevet 7. juni 2015 Jeg har ikke ment at vi kun skal spise kjøtt, eller har et kosthold som burde inneholde mest mulig kjøtt. Det jeg vil fram til at det virker mer logisk for oss mennesker å ha en variert kost, MEN bestående av kjøtt, som en del av kostholdet. Jeg vet faktisk at man kan få livstilsykdommer av for mye kjøttinntak, men man kan også få mangelsykdommer av å ikke spise kjøtt..Om en ikke er påpasselig nok å få i seg viktige stoffer. For meg virker det veldig mye tiltak, og det virker mye lettere og mer naturlig å spise kjøtt for å balansere kosten og for å få i deg disse viktige stoffene, istedet for å gjøre om kosten sin til en vitenskap for å få i seg nok. Har ei venninne som har vært vegetarianer i mange år, men en dag sa kroppen hennes stopp, den klarte det bare ikke, og hun trodde selv hun var flink til å passe på inntaket. Men tingen er at vi er avhengige av et visst nivå av proteiner hver dag, det mest opptimale er animalske proteiner, da dette tas best opp i kroppen, proteiner en får gjennom feks plantekost tar ikke kroppen opp like godt som animalske proteiner. Så det vil si at en må spise mer proteiner om man kutter ut kjøtt. Forstår bare ikke vitsen med å kutte kjøtt. Selv kunne jeg sikker spist mer av det, men jeg liker ikke så mye kjøtt og det eneste kjøttet jeg får i meg er til middag, og som regel er det kyllingkjøtt. Jeg synes det er litt skummelt å dra inn anekdoter når man diskuterer. Da kan jeg for eksempel si at jeg har vært vegetarianer i ti år uten hverken mangelsykdommer eller supplementer. Det bidrar i svært liten grad til diskusjonen, derfor forholder jeg meg til forskning. Og forskning konkluderer med at vegetarianere lever lenger. Det finnes ikke noe i kjøtt man ikke kan få fra andre kilder, og det er svært sjeldent en vegetarianer får livsstilssykommer eller mangelsykdommer. Det er heller ikke et stort tiltak. Kanskje du blander med veganere? Der kan jeg være enig i at man må være påpasselig med dietten for å ikke utvikle mangelsykdommer. Som vegetarianer har man heller ingen problemer med inntak av protein (Men når det er sagt så er det nok proteiner i bønner/linser/grønnsaker til at det ikke er et reelt problem) Du forstår ikke hvorfor man kutter kjøtt? Det finnes utallige grunner. Noen kutter ut kjøtt for helsens del, noen av etiske grunner, andre for miljøet. Kyllingindustrien i seg selv er en grunn for mange. Anonymous poster hash: 592b0...1ab
sug lut Skrevet 7. juni 2015 #96 Skrevet 7. juni 2015 Jeg har ikke ment at vi kun skal spise kjøtt, eller har et kosthold som burde inneholde mest mulig kjøtt. Det jeg vil fram til at det virker mer logisk for oss mennesker å ha en variert kost, MEN bestående av kjøtt, som en del av kostholdet. Jeg vet faktisk at man kan få livstilsykdommer av for mye kjøttinntak, men man kan også få mangelsykdommer av å ikke spise kjøtt..Om en ikke er påpasselig nok å få i seg viktige stoffer. For meg virker det veldig mye tiltak, og det virker mye lettere og mer naturlig å spise kjøtt for å balansere kosten og for å få i deg disse viktige stoffene, istedet for å gjøre om kosten sin til en vitenskap for å få i seg nok. Har ei venninne som har vært vegetarianer i mange år, men en dag sa kroppen hennes stopp, den klarte det bare ikke, og hun trodde selv hun var flink til å passe på inntaket. Men tingen er at vi er avhengige av et visst nivå av proteiner hver dag, det mest opptimale er animalske proteiner, da dette tas best opp i kroppen, proteiner en får gjennom feks plantekost tar ikke kroppen opp like godt som animalske proteiner. Så det vil si at en må spise mer proteiner om man kutter ut kjøtt. Forstår bare ikke vitsen med å kutte kjøtt. Selv kunne jeg sikker spist mer av det, men jeg liker ikke så mye kjøtt og det eneste kjøttet jeg får i meg er til middag, og som regel er det kyllingkjøtt. Jeg synes det er litt skummelt å dra inn anekdoter når man diskuterer. Da kan jeg for eksempel si at jeg har vært vegetarianer i ti år uten hverken mangelsykdommer eller supplementer. Det bidrar i svært liten grad til diskusjonen, derfor forholder jeg meg til forskning. Og forskning konkluderer med at vegetarianere lever lenger. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Ja, men ikke hvorfor. Det er ikke belegg for at det er en kausal forbindelse mellom å kutte kjøtt og å leve lenger. Ingen bestrider korrelasjonen.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #97 Skrevet 7. juni 2015 Jeg har ikke ment at vi kun skal spise kjøtt, eller har et kosthold som burde inneholde mest mulig kjøtt. Det jeg vil fram til at det virker mer logisk for oss mennesker å ha en variert kost, MEN bestående av kjøtt, som en del av kostholdet. Jeg vet faktisk at man kan få livstilsykdommer av for mye kjøttinntak, men man kan også få mangelsykdommer av å ikke spise kjøtt..Om en ikke er påpasselig nok å få i seg viktige stoffer. For meg virker det veldig mye tiltak, og det virker mye lettere og mer naturlig å spise kjøtt for å balansere kosten og for å få i deg disse viktige stoffene, istedet for å gjøre om kosten sin til en vitenskap for å få i seg nok. Har ei venninne som har vært vegetarianer i mange år, men en dag sa kroppen hennes stopp, den klarte det bare ikke, og hun trodde selv hun var flink til å passe på inntaket. Men tingen er at vi er avhengige av et visst nivå av proteiner hver dag, det mest opptimale er animalske proteiner, da dette tas best opp i kroppen, proteiner en får gjennom feks plantekost tar ikke kroppen opp like godt som animalske proteiner. Så det vil si at en må spise mer proteiner om man kutter ut kjøtt. Forstår bare ikke vitsen med å kutte kjøtt. Selv kunne jeg sikker spist mer av det, men jeg liker ikke så mye kjøtt og det eneste kjøttet jeg får i meg er til middag, og som regel er det kyllingkjøtt. Jeg synes det er litt skummelt å dra inn anekdoter når man diskuterer. Da kan jeg for eksempel si at jeg har vært vegetarianer i ti år uten hverken mangelsykdommer eller supplementer. Det bidrar i svært liten grad til diskusjonen, derfor forholder jeg meg til forskning. Og forskning konkluderer med at vegetarianere lever lenger. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Ja, men ikke hvorfor. Det er ikke belegg for at det er en kausal forbindelse mellom å kutte kjøtt og å leve lenger. Ingen bestrider korrelasjonen. Det er sant som du sier at utdatert forskning ikke kunne finne en direkte forbindelse mellom en vegetarisk diett og forventet livslengde, men nyere forskning fra blant annet JAMA Internal Medicine konkluderer med at det mest sannsynlig dreier som blodtrykk. Vegetarianere har lavere blodtrykk enn kjøttetere, mye fordi en vegetarianer får i seg mat som også i stor grad senker blodtrykket. Når man ser på øvrige risikofaktorer ved kjøttinntak som kreft, overvekt, diabetes og hjertesykdom så ser man at det er en forbindelse mellom kjøtt og sykdom som ikke bare kan forklares med at en vegetarianer har en høyere sannsynlighet for en sunnere livsstil. Anonymous poster hash: 592b0...1ab
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #98 Skrevet 8. juni 2015 Gud hjelpe meg. Du har i alle fall ikke vokst opp på en gård. Anonymous poster hash: 4f8c4...5c8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #99 Skrevet 8. juni 2015 I all hovedsak spiser vi hjortekjøtt og fra egne høns. Spiser du fisk? Hvor etisk er det? Oppdrettsfisk har det ikke bra, og hvor ille har ikke fisk fisket med trål det før de dør? Mange klemmes ihjel eller kveles. Anonymous poster hash: ec1e0...a09 Jeg anser ikke det å spise oppdrettsfisk som bedre nei, ville foretrukket hjortejakt. Anonymous poster hash: cda87...1f2
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #100 Skrevet 8. juni 2015 Ja altså fri Dagros og drit i barn i den tredje verdens som må eksportere mat til oss fordi vi ikke gidder å spise mat vi selv kan produsere. Kjempebra for miljøet også, send jumbo jeter med mat halve verden rundt. Hvor tror du vi får dyrefôr fra? Hva tror du dyrene spiser, og hvor tror du denne maten dyrkes? Det er mye mer ressursbesparende å spise "grøntforet" selv istedenfor å gi det til dyr og så spise kjøttet fra dyrene. Anonymous poster hash: cda87...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå