Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #51 Skrevet 7. juni 2015 Fordi jeg er kjøtteter. Jeg tror man trenger litt av alt. Går det for lang tid uten at jeg spiser kjøtt (eller hva som helst annet) så får jeg lyst på det. Anonymous poster hash: a2187...369
Leirha Skrevet 7. juni 2015 #52 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er naturlig. Og ikke noe annet vetarianer/veganerhumbug kan overbevise meg om noe annet. Vi trenger animalske proteiner, enkelt og greit. Merkelig at man kan klare seg fint uten da, om det virkelig er slik at vi trenger det Anonymous poster hash: 592b0...1ab Ja veldig merkelig det der. Men det finnes alternative metoder for så mye, betyr ikke at det ikke er naturlig. Nja, vi klarer hverken fordøye eller spise kjøtt rått, så er nok ikke så veldig naturlig. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Er vi så forskjellige fra den gang mennesker nesten levde utelukkende på rått kjøtt? Rart de overlevde. Kanskje var det bare de som spiste bær som klarte å formere seg videre..?
skjotta Skrevet 7. juni 2015 #53 Skrevet 7. juni 2015 Nå har noen sett for mange peta videoer på youtube. Kravene til dyrevelferd i Norge er strenge. Jeg spiser norskt kjøtt med god samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #54 Skrevet 7. juni 2015 Alle dere som tror det ville blitt for mange dyr må ta å åpne en bok. Det er verken sant eller det minste logisk. Det som imidlertid ER sant, er at kjøttproduksjonen er jordan største miljøfiende. Trådstarter appellerte kanskje ikke til dere med den noe kvasse tonen, men h*n har ikke skrevet noe usant. Her i huset har vi et stort sett plantebasert kosthold og det er både for dyra og miljøet sin del. Det er ikke humbug. Bare fordi det er det folk flest gjør, betyr ikke nødvendigvis at det er det riktige. Når unger ikke vet at salamipølsa kommer fra grisen, ja da synes jeg det har skjedd noe skummelt. Vi som generasjon har generelt alt for lite peiling og respekt for hvor maten kommer fra. Anonymous poster hash: 1043f...4d2
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #55 Skrevet 7. juni 2015 Nå har noen sett for mange peta videoer på youtube. Kravene til dyrevelferd i Norge er strenge. Jeg spiser norskt kjøtt med god samvittighet. Regner med du ikke spiser kjøtt når du er på ferie, da? I utlandet, altså. Jeg for min del sluttet å spise svin etter å ha jobbet i et (norsk) svinefjøs. Det er en grunn til at reglene endres hele tiden. Det er ikke bra nok. Hadde en hund blitt behandlet som en norsk gris, hadde hele Norge hyla dyreplageri. Anonymous poster hash: 1043f...4d2
Von Hertelhofen Skrevet 7. juni 2015 #56 Skrevet 7. juni 2015 (endret) Selvfølgelig spiser jeg ikke kjøtt! Andre skapninger skal ikke lide og dø for min apetitt. Jeg bruker litt egg og melkeprodukter, men kjøper økologisk for da har dyrene det (ikke optimalt) men bedre enn i konvensjonelt husdyrhold 😊 Jeg lurer egentlig på når lyset går på hos resten av verdens befolkning... Ignoransen og uvitenheten rundt om kring er helt utrolig. Endret 7. juni 2015 av Von Hertelhofen
skjotta Skrevet 7. juni 2015 #57 Skrevet 7. juni 2015 Nå har noen sett for mange peta videoer på youtube. Kravene til dyrevelferd i Norge er strenge. Jeg spiser norskt kjøtt med god samvittighet. Regner med du ikke spiser kjøtt når du er på ferie, da? I utlandet, altså. Jeg for min del sluttet å spise svin etter å ha jobbet i et (norsk) svinefjøs. Det er en grunn til at reglene endres hele tiden. Det er ikke bra nok. Hadde en hund blitt behandlet som en norsk gris, hadde hele Norge hyla dyreplageri. Anonymous poster hash: 1043f...4d2 Definer "i utlandet"? På Island spiser jeg for eksempel alt fra hest til lundefugl men når vi var i Egypt lot jeg være å spise kjøtt.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #58 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er godt og dessuten en naturlig del av menneskets kosthold. Innse at det er du som er avvikeren, ikke vi andre. "Ti bud til en ung mann som vil fram i verden" av Bjørneboe. Anonymous poster hash: 12576...8e9
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #59 Skrevet 7. juni 2015 Nå har noen sett for mange peta videoer på youtube. Kravene til dyrevelferd i Norge er strenge. Jeg spiser norskt kjøtt med god samvittighet. Regner med du ikke spiser kjøtt når du er på ferie, da? I utlandet, altså. Jeg for min del sluttet å spise svin etter å ha jobbet i et (norsk) svinefjøs. Det er en grunn til at reglene endres hele tiden. Det er ikke bra nok. Hadde en hund blitt behandlet som en norsk gris, hadde hele Norge hyla dyreplageri. Anonymous poster hash: 1043f...4d2 Definer "i utlandet"? På Island spiser jeg for eksempel alt fra hest til lundefugl men når vi var i Egypt lot jeg være å spise kjøtt. Vel, da skal jeg holde kjeft. Jeg synes det virker som du har et reflektert forhold til mat. Jeg skrev utlandet som i ikke Norge, fordi du skrev at du spiste norsk kjøtt. Anonymous poster hash: 1043f...4d2
skjotta Skrevet 7. juni 2015 #60 Skrevet 7. juni 2015 Jeg skrev at jeg spiste norskt kjøtt med god samvittighet, ikke at jeg eksklusivt spiser norskt kjøtt.
Katteskinnet Skrevet 7. juni 2015 #61 Skrevet 7. juni 2015 Nå har noen sett for mange peta videoer på youtube. Kravene til dyrevelferd i Norge er strenge. Jeg spiser norskt kjøtt med god samvittighet. Hm... Har du vært innom et norsk slakteri i det siste? For jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke var imponert. Når man i tillegg vet at kjøttindustrien er en miljøversting og at det faktisk ikke er bra for helsen så var det ikke så veldig vanskelig å gå over til et mer etisk kosthold.
Katteskinnet Skrevet 7. juni 2015 #62 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er naturlig. Og ikke noe annet vetarianer/veganerhumbug kan overbevise meg om noe annet. Vi trenger animalske proteiner, enkelt og greit. Merkelig at man kan klare seg fint uten da, om det virkelig er slik at vi trenger det Anonymous poster hash: 592b0...1ab Ja veldig merkelig det der. Men det finnes alternative metoder for så mye, betyr ikke at det ikke er naturlig. Nja, vi klarer hverken fordøye eller spise kjøtt rått, så er nok ikke så veldig naturlig. Anonymous poster hash: 592b0...1ab Hvorfor spiser folk carpaccio da? Anonymous poster hash: 61f2e...bef Nå er det faktisk sant at mennesker ikke fordøyer kjøtt spesielt bra. Ikke klarer vi å ta til oss mye næring fra rått kjøtt heller, for ikke å snakke om de potensielle helserisikoene ved inntak av rått kjøtt. Jeg er ikke en av dem som sier at mennesker fra naturens side en rene planteetere, vi er like lite det som vi er rene kjøttetere, men mennesker spiser for mye kjøtt i dag. Både for helsen og for klodens del så er det en fordel å kutte ned. Når man i tillegg har en industri hvor dyr havner på samlebånd og behandles som ting og ikke tenkende og følende vesener så er det faktisk merkelig at inntak av kjøtt i vesten bare øker og øker.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #63 Skrevet 7. juni 2015 I all hovedsak spiser vi hjortekjøtt og fra egne høns. Spiser du fisk? Hvor etisk er det? Oppdrettsfisk har det ikke bra, og hvor ille har ikke fisk fisket med trål det før de dør? Mange klemmes ihjel eller kveles. Anonymous poster hash: ec1e0...a09
skjotta Skrevet 7. juni 2015 #64 Skrevet 7. juni 2015 Nå har noen sett for mange peta videoer på youtube. Kravene til dyrevelferd i Norge er strenge. Jeg spiser norskt kjøtt med god samvittighet. Hm... Har du vært innom et norsk slakteri i det siste? For jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke var imponert. Når man i tillegg vet at kjøttindustrien er en miljøversting og at det faktisk ikke er bra for helsen så var det ikke så veldig vanskelig å gå over til et mer etisk kosthold. Ja, det har jeg. Men jeg har også vokst opp med dyrehold og slakt som en del av hverdagen så jeg visste hva jeg gikk til og ble ikke sjokkert. Spiser veldig lite kylling da. Kyllinghold, transport og slakt er ikke pent. Og egg fra "frittgående" høner gir et indre bilde av høner som tripper rundt på et gårdstun mens sannheten er langt derifra.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #65 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er godt! Og fordi jeg har lyst på det. Anonymous poster hash: 34d99...10a
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #66 Skrevet 7. juni 2015 Fordi jeg mener det er riktig å spise dyr så lenge de har hatt det fint. Jeg tåler ikke det meste av "kjøtterstatning" heller Anonymous poster hash: 82db8...b58 Kan forsåvidt være med deg på den - spørsmålet mitt er vel hvor bra dyra egentlig har det før de blir kjøtt nå i 2015, dersom vi ser bort fra vilt og enkelte idealistiske øko-gårder? Anonymous poster hash: cda87...1f2
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #67 Skrevet 7. juni 2015 Vi spiser reinkjøtt, elgkjøtt, fisk og drikker melk fra en lokal småskoler produsent. Ser overhode ingenting etisk galt med det. Gidder ikke spise smakløse ting som bønner og linser hver bidige dag. Og både jeg og mr riddick går på elgjakt, tenk deg det, for noen slemminger! Ukrydret og dårlig tilberedt kjøtt er rimelig smakløst det også. Som alt annet trenger bønner og linser krydder og god tilberedning for å smake godt. Forøvrig synes jeg det er mye, mye mer sympatisk og naturlig å gå på elgjakt enn å gå i butikken og kjøpe svinepølser til 19,90 Anonymous poster hash: cda87...1f2
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #68 Skrevet 7. juni 2015 Fordi mannen jakter elg, og vi har frysen full av elgkjøtt. De jakter elg fordi bestanden blir altfor stor, og dyrene lider unødvendig hvis de lar det være... Anonymous poster hash: fbe0d...969
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #69 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er godt og dessuten en naturlig del av menneskets kosthold. Innse at det er du som er avvikeren, ikke vi andre. Sug lut, nå skuffer du altså! Gå noen få år tilbake og avvikerne var de som mente kvinner skulle få stemmerett og at homofile skulle få leve sammen. Skulle de lagt seg ned og gitt opp kampen for det de tror på fordi de avvek fra majoritetens mening mener du? Anonymous poster hash: cda87...1f2
sug lut Skrevet 7. juni 2015 #70 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er godt og dessuten en naturlig del av menneskets kosthold. Innse at det er du som er avvikeren, ikke vi andre. Sug lut, nå skuffer du altså! Gå noen få år tilbake og avvikerne var de som mente kvinner skulle få stemmerett og at homofile skulle få leve sammen. Skulle de lagt seg ned og gitt opp kampen for det de tror på fordi de avvek fra majoritetens mening mener du? Anonymous poster hash: cda87...1f2 Nei bevares, hold gjerne på, men innse også gjerne at det er to litt forskjellige typer saker.
Katteskinnet Skrevet 7. juni 2015 #71 Skrevet 7. juni 2015 Nå har noen sett for mange peta videoer på youtube. Kravene til dyrevelferd i Norge er strenge. Jeg spiser norskt kjøtt med god samvittighet. Hm... Har du vært innom et norsk slakteri i det siste? For jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke var imponert. Når man i tillegg vet at kjøttindustrien er en miljøversting og at det faktisk ikke er bra for helsen så var det ikke så veldig vanskelig å gå over til et mer etisk kosthold. Ja, det har jeg. Men jeg har også vokst opp med dyrehold og slakt som en del av hverdagen så jeg visste hva jeg gikk til og ble ikke sjokkert. Spiser veldig lite kylling da. Kyllinghold, transport og slakt er ikke pent. Og egg fra "frittgående" høner gir et indre bilde av høner som tripper rundt på et gårdstun mens sannheten er langt derifra. Jeg er imot den samlebåndmentaliteten man ser hos moderne jordbruk i dag. Dyrehold og slakt kan være veldig naturlig og etisk riktig det, men når dyr behandles som gjenstander så blir det feil i mine øyne. Og ja, helt enig med deg angående kyllinghold.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #73 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er godt og fordi jeg har uvanlig lite sympati med dyr. Anonymous poster hash: 69836...940
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #74 Skrevet 7. juni 2015 Tja.. Jeg har prøvd å leve som vegetarianer, men det er virkelig ikke noe for meg. Og du aner ikke hvor fantastisk himmelsk det var å spise kjøtt igjen etter den perioden. Det kjentes virkelig på hele meg at kroppen trengte det! Selv om jeg synes fryktelig synd i dyrene, så har jeg ikke viljestyrke nok, desverre. Anonymous poster hash: fc462...40e Det kan være vanskelig for nordmenn å gå over til et vegansk kosthold fordi vi tradisjonelt har basert næringsinntekt vår så mye på kjøtt, fisk og meieriprodukter. Det er jo fordi det var det vi nordmenn hadde tilgang til store deler av året i gamle dager. For å gå fra et tradisjonelt nordisk kosthold til et vegansk kosthold kreves det at du er villig til å prøve ut og venne kroppen og smaksløkene dine til endel andre råvarer enn salt kjøtt og søt melk. Det er nødvendig å både ha fokus på å få nok fett og proteiner, samt endel andre næringsstoffer i en overgangsperiode før man kommer såpass inn i det at man ikke lenger trenger å tenke på det. At mennesker som har valgt å kutte kjøtt og fisk uten å erstatte det med fullverdig næring opplever at det er "fantastisk himmelsk" skjønner jeg godt. Det betyr ikke at alle vegetarianere vil oppleve det slik. Anonymous poster hash: cda87...1f2
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #75 Skrevet 7. juni 2015 Fordi det er godt og dessuten en naturlig del av menneskets kosthold. Innse at det er du som er avvikeren, ikke vi andre.Sug lut, nå skuffer du altså! Gå noen få år tilbake og avvikerne var de som mente kvinner skulle få stemmerett og at homofile skulle få leve sammen. Skulle de lagt seg ned og gitt opp kampen for det de tror på fordi de avvek fra majoritetens mening mener du? Anonymous poster hash: cda87...1f2 Nei bevares, hold gjerne på, men innse også gjerne at det er to litt forskjellige typer saker. Fordi det gjelder mennesker og ikke dyr? Jeg tenker at et kjennetegn på den moderne velferdsstaten er at vi har overskudd og empati nok til å ta vare på også de svakeste i samfunnet. Vi arbeider for å gi homofile, kvinner, innvandrere og minoriteter gode rettigheter. Vi tar vare på våre gamle, syke, funksjonshemmede og barn. Vi har fortsatt en lang vei å gå for å ivareta rettighetene til svake grupper av mennesker i samfunnet og å gi dem alle et godt nok liv, men slik jeg ser det er tiden nå kommet for å se på dyrs rettigheter også som en del av vårt ansvar for å ta vare på grupper som i liten eller ingen grad kan stå opp og kjempe for sine behov. Det er lett å snakke om økologisk og vilt, slik mange her gjør. Hadde virkeligheten i Norge vært slik at majoriteten av spist kjøtt hadde vært dette hadde jeg neppe følt det så sterkt som jeg gjør. Som mange sier har det alltid vært en naturlig del av nordmenns kosthold å spise kjøtt. Forskjellen fra gamle dagers familiegårder og til den industrielle kjøttproduksjonen vi har idag er imidlertid enorm og gir grunn til å stoppe opp og se på hvor naturlig, godt og bærekraftig det egentlig er å spise kjøtt i 2015. Anonymous poster hash: cda87...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå