Gå til innhold

Hvorfor spiser du kjøtt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor spiser DU kjøtt - i 2015 - hvor det florerer av gode, sunne, lettvinte og spennende alternativer? Hvorfor velger DU å spise mat fra dyr som har levd ekstremt dårlige og unaturlige liv, hvorfor drikker du melk som er spesialtilpasset kalver - kalver som blir tatt fra moren sin like etter fødsel og får melk på flaske istedenfor å få være sammen med moren sin?

 

Jeg tror ettertiden kommer til å dømme dette industrialiserte dyreholdet hardt, og at dere som velger å lukke øynene for de lidelsene dyr gjennomgår vil bli sett på på samme måte som vi i dag kan sjokkeres over at mennesker valgte å se en annen vei og late som ingenting under holocaust og slaveriet i USA.

 

Jeg skjønner at folk spiste kjøtt fra døde dyr og drakk melken til andre pattedyr i 1900, da importmuligheter var begrenset, og man manglet kjøl og frys. Men IDAG!?! I 2015!?! Hvorfor i all verden?!?!

 

Anonymous poster hash: cda87...1f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser sauekjøtt vi har slakta selv etter å ha gitt de et fint liv, egg fra høner på gården og hjortekjøtt av hjort vi skyter selv! Men skjønner poenget ditt!!

 

Anonymous poster hash: c28e6...bad

Skrevet

Fordi det er en false-flag operasjon satt i gang av David Bowie og jeg liker David Bowie



Anonymous poster hash: b446e...699
Skrevet

Fordi det smaker himmelsk godt med både kjøtt og melk. 



Anonymous poster hash: 70455...862
Skrevet

Fordi det er godt.

 

Anonymous poster hash: 45a88...a83

Skrevet

Fordi at det er godt og jeg blir mett av det.

 

Anonymous poster hash: 38ff7...ed4

Skrevet

Fordi ungene nekter å spise bønner, linser og andre vegetabilske proteinkilder. Rekker ikke lage to middager hver dag. Men spiser mest fisk, da. Ellers hadde jeg droppet kjøtt som jeg gjorde før.

 

Anonymous poster hash: 49e21...9be

Skrevet

Jeg synes også kjøtt er godt, men velger å ikke spise det av etiske grunner. Det var noe annet i gamle dager, slik kjøtt produseres i dag kan jeg ikke lenger få meg til å spise det.

 

Ville dere godtatt at hunder, katter og hester skulle tilbragt livene sine slik griser og kuer gjør det? Vi har blitt så vant til å lukke øynene, ikke tenke over hva vi gjør, at vi ikke ser hvor moralsk forkastelig det er. Slik slavedriverne en gang sa at de må holde slaver for å få det til å gå rundt økonomisk, at slavene ikke ville kunne overleve uten sine hvite slavedriverne...Slik argumenterer vi for at det er økonomisk nødvendig å forverre dyrs liv og umulig å endre på fordi "kjøtt er god"...

 

Anonymous poster hash: cda87...1f2

Skrevet

Spiser kjøtt fordi det er godt!!



Anonymous poster hash: 00af1...f4d
Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt eller fisk:) jeg liker det ikke, mene de etiske grunnene er også en god grunn.

 

Jobber med å kutte ut egg og melk. En ting er at det også et uetisk, men jeg tror ikke melk er så bra for oss selv om vi har fått høre det siden vi var små

 

Anonymous poster hash: 41be8...0ed

Skrevet

Fordi det er godt og jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten å spise kjøtt



Anonymous poster hash: 87b8f...3dd
Skrevet

Fordi jeg var vegetarianer i syv år. Nå jobber jeg aktivt med å ta igjen det forsømte 😄

Skrevet

Fordi det er en del av livets sirkel. Vi har spist kjøtt siden tidenes morgen, og det kommer nok ikke til å endre seg.

Selvfølgelig har kjøttproduksjonen økt, vi er også en god del flere mennesker enn for 200 år siden.

 

Men la oss si at alle ble vegetarianere på en uke. Evt veganere.

 

Hvor skulle alle dyrene gå? Skal vi la alt dyreliv florere fritt uten kontroll? Forstår du ikke hvilket kaos som vil oppstå hvis man ikke lenger skal verken fiske fra havet eller slakte dyr?

 

Jeg spiser kjøtt med god samvittighet!

Kjøper som oftest økologisk, men det er fortsatt kjøtt.

Skrevet

Åh forresten! Sammenligne å spise kjøtt med Holocaust og slaveri er et direkte slag i ansiktet på ofrene for begge grusomheter. Få litt perspektiv for Guds skyld!

Skrevet

Vel, jeg må ha mat. 

Kjøtt er mat. 



Anonymous poster hash: feb09...620
Skrevet

Fordi det er en del av livets sirkel. Vi har spist kjøtt siden tidenes morgen, og det kommer nok ikke til å endre seg.

Selvfølgelig har kjøttproduksjonen økt, vi er også en god del flere mennesker enn for 200 år siden.

 

Men la oss si at alle ble vegetarianere på en uke. Evt veganere.

 

Hvor skulle alle dyrene gå? Skal vi la alt dyreliv florere fritt uten kontroll? Forstår du ikke hvilket kaos som vil oppstå hvis man ikke lenger skal verken fiske fra havet eller slakte dyr?

 

Jeg spiser kjøtt med god samvittighet!

Kjøper som oftest økologisk, men det er fortsatt kjøtt.

Ja, det har alltid vært en del av livets sirkel at vi spiser det som er tilgjengelig for oss, men ikke at vi stuer andre dyrearter sammen i trange båser i fabrikklignende bygg og holder dem der fra de blir født til de dør. For meg er det noe fullstendig annet.

 

At hele verdens befolkning blir veganere over natten er et urealistisk scenario. Mer realistisk er en gradvis nedtrapping av kjøttforbruket i landet, gradvis strengere krav til dyrevelferd, og etterhvert en gradvis og naturlig nedlegging av dyreproduksjon.

 

Anonymous poster hash: cda87...1f2

Skrevet

Åh forresten! Sammenligne å spise kjøtt med Holocaust og slaveri er et direkte slag i ansiktet på ofrene for begge grusomheter. Få litt perspektiv for Guds skyld!

Jeg setter selvsagt mennesker over dyr, jeg er et menneske selv så det er naturlig for meg. Om du setter deg ned og tenker over saken ser du kanskje noen likhetstrekk allikevel? Tyskerne så på jødene som undermennesker og tillot seg dermed å oppføre seg grusomt og umenneskelig mot dem. Det samme gjorde hvite mennesker mot fargede, bla i slaveriet i USA. I dag tillater vi oss å behandle enkelte dyr på måter som strider fullstendig mot deres natur. Dyr trenger frisk luft, bevegelsesfrihet, nærhet til eget avkom og andre i arten, de trenger å få leve i pakt med sin natur. Å nekte dem det er et grovt maktovergrep fra menneskehetens side.

 

Anonymous poster hash: cda87...1f2

Skrevet

Fordi vi mennesker er ment å spise både kjøtt og planter. Det er en meget gunstig kilde til jern og proteiner. Det er ingen grunn til ikke å spise kjøtt. Det finnes drøssevis av etisk forsvarlige kjøttkilder.

 

Anonymous poster hash: a07b3...f24

Skrevet

Blir for dumt å kaste det jeg har skutt!

Skrevet

Fordi vi mennesker er ment å spise både kjøtt og planter. Det er en meget gunstig kilde til jern og proteiner. Det er ingen grunn til ikke å spise kjøtt. Det finnes drøssevis av etisk forsvarlige kjøttkilder.

 

Anonymous poster hash: a07b3...f24

Hvilke da?!?

 

Anonymous poster hash: cda87...1f2

Skrevet

Fordi jeg mener det er riktig å spise dyr så lenge de har hatt det fint. Jeg tåler ikke det meste av "kjøtterstatning" heller :)

 

 

Anonymous poster hash: 82db8...b58

Skrevet

Fordi kjøtt er menneskemat.

 

Er glad i vilt, og viltkvotene må tas for å holde en frisk og sunn stamme med dyr i skogene våre.

Er også glad i fisk, men prøver unngå de store oppdrettsfiskene. Bor heldigvis ved sjøen og har fiskemottak rett borte i veien og kan kjøpe fisk fisket samme natt/morgen fra fiskebåt ute på sjøen.

 

Når det kommer til okse, svine og lam/sauekjøtt har jeg ingen dårlig samvittighet for å spise det heller. Selvfølgelig skal man ha dyrevelferd på dagsordenen, og det har vi i stor grad her i Norge selv om noen ting selvfølgelig kan bli bedre.

 

Jeg kjøper også melk bare fra Tine meierier som henter melk også fra mindre gårder rundt i hele landet og ikke bare fra stordriftsgårder på sentrale østlandet sånn som Q-meieriet gjør.



Anonymous poster hash: 7d630...9ad
Skrevet

Blir for dumt å kaste det jeg har skutt!

Det er helst frittgåande som blir ete her også. Økologisk, dyrevennleg, miljøvennleg, kortreist og godt. Men også ein del av butikkvarianten, helst frå ei lokal slaktebedrift og ikkje Gilde. Men skulle det kome kjøt frå storindustrien i hus er det ikkje noko som tek nattesøvna det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...