Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Snart 34 uker på vei, og jeg kjenner at jeg trekker et lettelsens sukk nå! Vært litt redd for prematur baby, helt uten grunn egentlig, men likevel. Ble henvist til ultralyd pga SF-mål litt over det grønne normalområdet sist jeg var hos legen, og var derfor innom Riksen nå på onsdag og fikk tatt en ekstra sjekk. Veldig betryggende med en slik ekstra ultralyd, og å se at alt stod bra til der inne Det var fortsatt en jente, og hun var litt over snittet stor, men ikke avskrekkende Hun ble estimert til å være ca 3,8 kg ved fødsel, men vet jo at disse målingene er litt så som så når det gjelder nøyaktighet, pluss minus 500 g sier de vel. Så vi får nå se hva det ender opp med, tipper det ikke blir så stor baby, men man vet jo aldri. De to første var ganske små, 2,9 og 3,1 - men tredjemann kan jo ha fått litt andre gener, siden både jeg og min mann var store da vi ble født, godt over 4 kg begge to

Var det noe grunn til at du var redd for prematur baby? Godt uansett å over visse uker. Jeg er 34 uker i dag :)

De siste dagene har jeg plutselig begynt å få endel ekstra vann i kroppen. Ikke sånn at folk egentlig kan se det veldig, men kjenner det i leddene og så blir det hvitt når jeg trykker på visse kroppsdeler som hender, legger og føtter. Håper ikke det blir verre. Her om dagen føltes faktisk det ene joggeskoparet litt trangt ut :P

Jeg har ikke fått vann i kroppen, som jeg merker noe til ihvertfall. Men masse åreknuter på beina😳😳. Håper de trekker seg noe tilbake etter fødselen, ser jo ikke ut. I natt trodde jeg fødselen skulle starte, 3 timer med mensensmerter. Men er over nå.

Oj! Skikkelig med modning da? Sykt at det faktisk kan skjer når som helst snart 😳

Fortsetter under...

Spennende, Oslojente, når er det du har termin igjen? Helt i starten av mnd, vel? Kan jo skje når som helst, i såfall.

Har heller ikke noe vann i kroppen, men det kan jo enda komme. Hadde ikke det sist heller, så kan jo hende jeg slipper, men det spørs vel visst det blir litt varme ute.

Ellers er formen grei, er godt å ha litt mindre å tenke på nå som skolen er ferdig. Sliter med det bekkenet, og er helsikes mye tissing nå, men det er nå bare å holde ut. 

Sitter og venter på rørlegger som skulle vært her for en halvtime siden... Skal fikse badet og han skal koble fra vasken.

Snart 34 uker på vei, og jeg kjenner at jeg trekker et lettelsens sukk nå! Vært litt redd for prematur baby, helt uten grunn egentlig, men likevel. Ble henvist til ultralyd pga SF-mål litt over det grønne normalområdet sist jeg var hos legen, og var derfor innom Riksen nå på onsdag og fikk tatt en ekstra sjekk. Veldig betryggende med en slik ekstra ultralyd, og å se at alt stod bra til der inne Det var fortsatt en jente, og hun var litt over snittet stor, men ikke avskrekkende Hun ble estimert til å være ca 3,8 kg ved fødsel, men vet jo at disse målingene er litt så som så når det gjelder nøyaktighet, pluss minus 500 g sier de vel. Så vi får nå se hva det ender opp med, tipper det ikke blir så stor baby, men man vet jo aldri. De to første var ganske små, 2,9 og 3,1 - men tredjemann kan jo ha fått litt andre gener, siden både jeg og min mann var store da vi ble født, godt over 4 kg begge to

Var det noe grunn til at du var redd for prematur baby? Godt uansett å over visse uker. Jeg er 34 uker i dag :)

De siste dagene har jeg plutselig begynt å få endel ekstra vann i kroppen. Ikke sånn at folk egentlig kan se det veldig, men kjenner det i leddene og så blir det hvitt når jeg trykker på visse kroppsdeler som hender, legger og føtter. Håper ikke det blir verre. Her om dagen føltes faktisk det ene joggeskoparet litt trangt ut :P

Neida, ikke noen spes grunn til det egentlig, bare en liten redsel for flere måneder på sykehus, med to små hjemme som også trenger mamman sin☺️ 34 uker på vei idag, og her har også vannet gjort sitt inntog i kroppen... Merker det både på hender, føtter og ansikt, og oppdaget til min store forskrekkelse igår at gifteringen sitter stuck fast på fingern nå😱 Sånn går det når dagene er travle og jeg har hatt minimalt med tid til å tenke på meg selv og baby i magen, søren heller😆

Har to roligere uker foran meg nå heldigvis, med jobb bare to dager i uka, så da skal det forhåpentligvis bli litt mer ordnings her hjemme. Både i hagen og inne i forhold til babystæsj får vi håpe, og hvis tiden strekker til skulle man jo helst fått presset inn litt avslapning innimellom slagene også.. Har jentene hjemme fra SFO/ bhg en-to dager i uka, så vi får nå se😁

Jeg hadde forresten to slitsomme uker før fødsel sist gang Oslojente, med vonde maserier hver kveld i 10 dager før fødselen endelig startet... Så da blir det litt sånn ulv-ulv til slutt, og det var egentlig litt flaks at jeg i det hele tatt kom meg inn til sykehuset i tide da det endelig satt igang på ordentlig, fordi de ville ha meg inn til kontroll av hodeleie. Får ikke håpe at du opplever det samme, men trøsten får være at selve fødselen ofte går raskt og greit for seg når man har hatt mye maserier i forkant:)

Så spennende Oslojente :) Håper du ikke må vente altfor lenge til nå :) 

Kjekt å høre at det gikk fort når det endelig kom i gang Lykkeli & gla. Har gått med stadig økende og plagsomme maserier nå i snart 2 uker. Det blir veldig ulv-ulv. Også har jeg begynt å grue meg. Tenkte jeg skulle ta fødeselen som den kom, men når en stadig tror at nå skjer det så får jeg altfor god tid til å tenke. 

Trodde jeg skulle bli den store lørdagsunderholdningen på IKEA også. Fikk maserier utav en annen verden. Måtte stoppe flere ganger fordi det var så ubehagelig. Kom oss til slutt hjem og tok en tur innom føden. Statusen er som før nesten avflatet og 2 cm åpning... Ja,ja det skjer vel snart :) 

Jeg føler av en eller annen grunn at fødselen er så langt unna. Er fire uker til termin, så i teorien kan det jo lett bare være et par uker til. Regner liksom med at jeg går sånn ca til termin, som sist gang. Nå merker ikke jeg noen modningstegn heller da, sist gang fikk jeg mye sånne stikkinger der nede på slutten, samt litt menssmerter. Men det må jo ikke bli likt denne gangen!

Legen ringte i stad, ser ut til at jeg kan ha en liten uvi. Leverte prøve i forrige uke fordi de fikk utslag på urinen da jeg var på Føden for en sjekk. Ser det an til i morgen siden jeg allikevel har time da, men da har jeg visst gått med det en liten stund. Har ikke tenkt at jeg har hatt noen symptomer, men ble litt usikker nå når jeg tenker etter. Er vel best å få det behandla hvis det er noe? Andre som har hatt uvi i svangerskapet?

Uvi uten symptomer hos gravide anbefales behandlet, ellers så er jo relativt restriktiv når det gjelder antibiotika og uvi. Legen din har sikkert også dyrkiningssvar siden prøven ble tatt for en uke siden. Og da vil du få det beste antibiotika alternativet med en gang. 

http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/antibiotika/infeksjoner-i-urinveiene/cystitt

Her står det litt om de forskjellige typene med antibiotika og graviditet: 

http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/antibiotika/gravide-og-ammende/prinsipper-for-antibiotikabruk

Jeg har hatt en del utslag på urinprøvene min, men ingen rendyrkede svar. Så jeg har ikke fått behandling under graviditeten. Hadde imidlertid ikke nølt med å ta antibiotika i din situasjon. 

4 uker går fort, selvom det også føles som lang tid. Fikk du rørleggeren på besøk? 

Annonse

Glemte å skrive at et av de hyppigste symptomene - hyppig vannlating er det jo helt umulig å merke seg som gravid også :)

He he nei det er akkurat det, tisser jo i et kjør :) Ber vel om å få antibiotika, det var ikke utslag på stix men var oppvekst av en bakterie når de hadde sendt den til dyrkning. 

Den rørleggeren kom ikke, og da samboeren min ringte han viste det seg at han hadde mista avtaleboka si i helga og glemt alt, høres jo skikkelig seriøst ut! Vært på en real fyllekule tenker jeg. Men OK, shit happens, han skulle komme i ett-tida, men jeg sitter nå her og har ikke sett snurten av han. Jævlig irriterende, kommer ikke videre med det vi skal gjøre før vi har hatt rørlegger, og nå må vi vel finne noen andre...Snakk om å leve opp til håndverker-stereotypien!

Hmmm....lurer på hvordan det føles. Jeg har såvidt hatt litt kynnere. Eneste jeg har fått med meg er at når jeg sier:"Ikke snakk til meg!" fordi jeg ikke kan snakke av smerter; da er det på tide å ringe føden :P

Venninnen min fødte sånn rett etterpå 😳

Jeg aner jo ikke om jeg får noe forvarsel i form av slimpropper, fostervannet som ryker etc. Har liksom ikke hatt noe plager i svangerskapet. Eneste er at jeg er trøttere, krever mer søvn og går i et tempo som en skilpadde ville skammet seg over, haha!

Endret av Me2u

Hos meg kjennes maseriene i økende grad som når en nesten møter veggen grunnet sur muskulatur. De svake kjennes litt småsure ut, mens de mer ubehagelige kjennes ut som sure lår. Lurer på hvordan det blir til slutt... 

Ja,ja får i allefall litt treningsfølelse siden jeg ikke har fått trent under svangerskapet. 

Kynnere derimot kjennes bare ut som en vannmelon i magen, knall hard mage men inten ubehag. 

Sikkert stor forskjell på hvordan det oppleves. 

Hvordan var det for dere som har prøvd før? 

Har aldri opplevd maserier så aner ikke hvordan det føles. Forrige svangerskap merket jeg ikke noe til kynnere heller, men merker det nå ved aktivitet. Får en sånn anspent, litt ubehagelig følelse i livmora, samt at den blir hardere.  Min forrige fødsel startet med vannavgang, dagen før gikk slimproppen. Når vannet har gått er det jo ingen vei tilbake, får du ikke rier da blir du jo satt i gang. Men den siste tida før fødselen hadde jeg som nevnt mye sånne stikkinger, akkurat som lynnedslag i dåsa, he he. Fikk også økte bekken- og ryggsmerter. Vannet gikk med et splæsj hos meg, men riene kom ikke før 14 timer senere. Begynte som lette menssmerter som kom i tak, de ble vondere og vondere. Da jeg dro på sykehuset syntes jeg selv at jeg hadde forferdelig vondt, men hadde bare 2 cm da jeg kom inn. Det tok 16-17 timer fra de første riene til ungen var ute. Men fikk litt dårlige rier etterhvert, mest sannsynlig pga epidural, så måtte få drypp. Det tok vel lengst tid opp til 4-5 cm, etter det var det ikke så mange timene.

Annonse

Maserier kjentes ut som vanlige start-rier for min del. Småvondt og takvis, men dabbet av etter en halvtimes tid eller så.

Før første fødsel hadde jeg ingen maserier eller tegn i forkant, men den tok lang tid, ca 15 timer fra første rie. Derfor litt overraskende at andre fødselen gikk så fort- 2 timer fra første rie, og rakk bare en time på fødestua før hun var født😄 Så det gikk virkelig unna i svingene, lurer litt på hvordan tredje fødsel skal bli... Enda raskere?!?😱

Nå husket jeg litt feil her. Hadde små-rier gjennom hele dagen før første fødsel, takvise og til tider regelmessige, men ikke vondere enn at vi koste oss på kino og Peppes etterpå. Først på natta satte de virkelig vonde riene inn, og 15 timer senere var jenta ute. Helt ukomplisert og fin fødsel, mye mindre vond enn andre fødsel, men mer slitsom pga lengden. Styrtfødselen med nr 2 var helt inni granskauen mye vondere i forhold, men deilig når man er ferdig, fort gjort og fin form etterpå😊

Er det her alle som har termin i juli er? :P Jeg har termin 15 juli, og jeg har det ikke noe lett. :( Er det flere enn meg som sliter? Har så mye plager at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Noe som resulterer i at jeg har det vondt eller ubehagelig mesteparten av døgnet, og må bare ta en dag om gangen for å holde ut... 

Jeg har ikke fått vann i kroppen, som jeg merker noe til ihvertfall. Men masse åreknuter på beina😳😳. Håper de trekker seg noe tilbake etter fødselen, ser jo ikke ut. I natt trodde jeg fødselen skulle starte, 3 timer med mensensmerter. Men er over nå.

Oj! Skikkelig med modning da? Sykt at det faktisk kan skjer når som helst snart 😳

Ja, tror det er noe som skjer. Kan nesten ikke gå lenger pga kynnere. Termin er 28 juni, så det kan vel skje når som helst😳.

Er det her alle som har termin i juli er? :P Jeg har termin 15 juli, og jeg har det ikke noe lett. :( Er det flere enn meg som sliter? Har så mye plager at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Noe som resulterer i at jeg har det vondt eller ubehagelig mesteparten av døgnet, og må bare ta en dag om gangen for å holde ut...

Jeg har termin 28 juni, men valgte juli gruppa fordi jeg trodde jeg kommer til å føde i juli. Skjer mye med kroppen om dagen, så er ikke lenger bombesikker på det. Hatt mye plager, men er bedre nå. Hva slags plager har du?

Spennende, Oslojente, når er det du har termin igjen? Helt i starten av mnd, vel? Kan jo skje når som helst, i såfall.

Har heller ikke noe vann i kroppen, men det kan jo enda komme. Hadde ikke det sist heller, så kan jo hende jeg slipper, men det spørs vel visst det blir litt varme ute.

Ellers er formen grei, er godt å ha litt mindre å tenke på nå som skolen er ferdig. Sliter med det bekkenet, og er helsikes mye tissing nå, men det er nå bare å holde ut.

Sitter og venter på rørlegger som skulle vært her for en halvtime siden... Skal fikse badet og han skal koble fra vasken.

Termin er 28 juni, så det nærmer seg. Trodde jeg skulle føde i juli, men nå skjer det jo litt. Huff, vet det godt kan bli overtid selv om jeg har tegn på at det kan skje før. Spennende er det ihvetfall. Må gå veeeeldig sakte, får så raskt kynnere. Kjenner igjen det med tissinga, jeg løper på do hele tida. Har mye utflod også😳.

Jeg har termin 28 juni, men valgte juli gruppa fordi jeg trodde jeg kommer til å føde i juli. Skjer mye med kroppen om dagen, så er ikke lenger bombesikker på det. Hatt mye plager, men er bedre nå. Hva slags plager har du?

Hva slags plager har du hatt? Jeg har egentlig hatt det hardt hele svangerskapet.. Jeg sliter med ekstremt rastløse bein, som gjør at det tar mellom 3-7 timer før jeg sovner om nettene. Det gjør også at jeg har store problemer med å sitte i ro, i det hele tatt. Jeg er helt utslitt, men får aldri hentet meg inn. Klarer ikke være i ro.. Også har jeg mega halsbrann, i perioder klarer jeg ikke annet enn å være helt loddrett. Og jeg spyr hver dag pga halsbrannen (helst om kvelden/natten). Jeg kan ikke ligge på sofaen om jeg har aldri så mye puter, ligge er bare vondt uansett... Sitte er også vondt, vondt i ryggen, andpusten og utrolig sliten når jeg sitter. Magen er megatung... Jeg syns jeg har svær mage :o  Jeg sliter også med forstoppelse, og fordøyelsessystemet går så sakte at det er ikke plass til noen ting nesten, i magen min. Er småsulten hele tiden, og kan kun spise helt enkel mat, og kun drikke vann. Aldri den minste utskeielse, da spyr jeg det rett opp igjen. Men det værste er den uroen, og at jeg ikke kan være i ro, og aldri slappe av. Jeg gråter og vrir meg i timervis hver natt, og det føles som et mareritt :(

Har aldri opplevd maserier så aner ikke hvordan det føles. Forrige svangerskap merket jeg ikke noe til kynnere heller, men merker det nå ved aktivitet. Får en sånn anspent, litt ubehagelig følelse i livmora, samt at den blir hardere. Min forrige fødsel startet med vannavgang, dagen før gikk slimproppen. Når vannet har gått er det jo ingen vei tilbake, får du ikke rier da blir du jo satt i gang. Men den siste tida før fødselen hadde jeg som nevnt mye sånne stikkinger, akkurat som lynnedslag i dåsa, he he. Fikk også økte bekken- og ryggsmerter. Vannet gikk med et splæsj hos meg, men riene kom ikke før 14 timer senere. Begynte som lette menssmerter som kom i tak, de ble vondere og vondere. Da jeg dro på sykehuset syntes jeg selv at jeg hadde forferdelig vondt, men hadde bare 2 cm da jeg kom inn. Det tok 16-17 timer fra de første riene til ungen var ute. Men fikk litt dårlige rier etterhvert, mest sannsynlig pga epidural, så måtte få drypp. Det tok vel lengst tid opp til 4-5 cm, etter det var det ikke så mange timene.

Høres ut som om det tok litt tid, sånn fra begynnelse til babyen kom? Jeg hadde ett lite håp om at smertene i natt skulle øke sånn at jeg kom i fødsel, men jommen slutta det etter noen timer. Jeg har ihvertfall erfart at jeg omtrent må slå kjæresten min for at han skal ta meg alvorlig. Jeg sa: " det gjør vondt" og han bare grynta, snudde seg rundt og sov videre. Men når smertene virkelig kommer blir man vel automatisk litt mer høylydt😜

Har aldri opplevd maserier så aner ikke hvordan det føles. Forrige svangerskap merket jeg ikke noe til kynnere heller, men merker det nå ved aktivitet. Får en sånn anspent, litt ubehagelig følelse i livmora, samt at den blir hardere. Min forrige fødsel startet med vannavgang, dagen før gikk slimproppen. Når vannet har gått er det jo ingen vei tilbake, får du ikke rier da blir du jo satt i gang. Men den siste tida før fødselen hadde jeg som nevnt mye sånne stikkinger, akkurat som lynnedslag i dåsa, he he. Fikk også økte bekken- og ryggsmerter. Vannet gikk med et splæsj hos meg, men riene kom ikke før 14 timer senere. Begynte som lette menssmerter som kom i tak, de ble vondere og vondere. Da jeg dro på sykehuset syntes jeg selv at jeg hadde forferdelig vondt, men hadde bare 2 cm da jeg kom inn. Det tok 16-17 timer fra de første riene til ungen var ute. Men fikk litt dårlige rier etterhvert, mest sannsynlig pga epidural, så måtte få drypp. Det tok vel lengst tid opp til 4-5 cm, etter det var det ikke så mange timene.

Høres ut som om det tok litt tid, sånn fra begynnelse til babyen kom? Jeg hadde ett lite håp om at smertene i natt skulle øke sånn at jeg kom i fødsel, men jommen slutta det etter noen timer. Jeg har ihvertfall erfart at jeg omtrent må slå kjæresten min for at han skal ta meg alvorlig. Jeg sa: " det gjør vondt" og han bare grynta, snudde seg rundt og sov videre. Men når smertene virkelig kommer blir man vel automatisk litt mer høylydt

Ja det tok jo sin tid. Åpningsfasen kan være ganske lang når man er førstegangs. Men jeg hadde jo ikke sånne vondter som du har, så kanskje de hjelper på? Håper det går raskere denne gangen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...