Gå til innhold

Bhg holdt igjen ene barnet mitt i 40 min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette var helt greit så lenge de ansatte var vennlige og bestemte med gutten. De var jo inne på samme rom som han. Dersom de vennlig formidlet til han at han måtte rydde opp rotet sitt sammen med den voksne så kunne de finne på noe annet etterpå, er det helt greit!

Gutten kunne jo bare ha ryddet! Mest sannsynlig er dette en gutt uten konsekvenser hjemme og vant til å slippe unna det meste. De voksne har nok bestemt at nå må gutten ig få litt regler.

At søsteren satt og perlet har vel ingenting å si, hun hadde vel ryddet etter seg?

Dersom den voksne satt i hjørnet og trykket med mobilen og gutten surret rundt på rommet uten veiledning blir det veldig feil.

Men dersomden voksne flere gangerforklarte at nå rydder vi sammen og går ut, mens gutten nekter så er det jo bare å vente til han er klar.

2,5 åringer forstår mye. Viss han skjønner at søsteren sitter i naborommet og perler så skjønner han å rydde og.

Kanskje du bør se på hvilke "krav" du stiller til han hjemme. Slipper han unna med alt, mor ordner opp eller stiller man krav i forhold til alder?

I en barnehage er rutinene ganske klare og rydding er en av dem. Til og med et åringer er med på å rydde. Når man snart er3 år må man ha lært å rydde etter seg før man gjør noe annet.

Hva ville dere gutten skulle gjort? Etter 5 minutter med å nekte å rydde skulle han da fått viljen sin?

Anonymous poster hash: 0cdd7...8b5

Egentlig burde du ikke få svar. Men HI har jo skrevet at han er sta, men rydder etter seg hjemme. Fikk ikke inntrykk av at dette er en bortskjemt drittunge. Kanskje du burd lese gjennom alt HI har skrevet.

Anonymous poster hash: 6a019...b03

Uansett så går dette på hvilken måte den voksne har snakket til barnet på, ikke at barnet måtte være på et rom i 40 minutter.

De fleste mødre synes ungene er fantastiske hjemme, men ikke alltid de er slik i den virkelige verden.

Så her mener du at etter 5 minutter med å nekte å rydde etter seg så skulle den voksne ryddet selv og gutten fått viljen sin?

1,2,3,4,5,40? Hvor i all verden lærte du å telle? Mener bestemt at det skal være noen tall i mellom 5 og 40.
Spørsmålet er hva du ville den voksne skulle gjort? (Så lenge den voksne var vennlig og forklarende til gutten)

Jeg kan telle, det var vel ikke poenget.

Være intelligent nok til ikke å plage barna de har ansvar for sånn i første omgang.

Anonymous poster hash: 23aca...046

Så barna skal få gjøre som de vil? Rote uten å rydde?

Hva dersom dette var hjemme hos deg. Ungene leker og du gir beskjed om at de skal rydde. 2,5 åringen kaster togbanen utav kassen og søsteren rydder opp det hun skal.

Så sier du til 2,5 åringen at han skal rydde før dere går ut. Du skal hjelpe han. Han nekter. Du gir beskjed om at dere skal rydde sammen før dere går ut.

Far og søster går ut og du er sammen med gutten. Etter 5,10,15... Minutter rydder enda ikke gutten. Det er tydelig han tester deg for hva du gidder.

Du foreslår at han rydder 5 ting, du hjelper han osv. Han nekter. Så hva gjør du? Lar han slippe unna? Rydder selv og lar han vite at bare han nekter og syter litt neste gang han inne gidder så ordner mor opp?

Hva med søsteren som faktisk gadd rydde etter seg?

Spørsmålet er, hva gjør du etter 5.10,15,20.....40 minutter når ungen tester grensene?

Så lenge den voksne er rolig, vennlig og forklarende? Du prøver hele tiden nye innfallsvinkler på måter å rydde men kommer ingen vei.

Det er faktisk mulig å få barn til å rydde helt uten å plage dem! Oppegående mennesker klarer å leke en 2,5-åring igang.

Å forsvare det som skjedde i denne barnehagen med oppdiktede teorier om bortskjemte barn er virkelig toskete.

Hvordan vet du hva den voksne prøvde på og ikke?

Jeg vet at når resultatet er gråtende og utslitt 2,5-åring (!!) som har blitt plaget i 40 minutter har den ansatte dummet seg ut så kraftig at en skriftlig advarsel fra arbeidsgiver og hyppig veiledning er på din plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette var helt greit så lenge de ansatte var vennlige og bestemte med gutten. De var jo inne på samme rom som han. Dersom de vennlig formidlet til han at han måtte rydde opp rotet sitt sammen med den voksne så kunne de finne på noe annet etterpå, er det helt greit!

Gutten kunne jo bare ha ryddet! Mest sannsynlig er dette en gutt uten konsekvenser hjemme og vant til å slippe unna det meste. De voksne har nok bestemt at nå må gutten ig få litt regler.

At søsteren satt og perlet har vel ingenting å si, hun hadde vel ryddet etter seg?

Dersom den voksne satt i hjørnet og trykket med mobilen og gutten surret rundt på rommet uten veiledning blir det veldig feil.

Men dersomden voksne flere gangerforklarte at nå rydder vi sammen og går ut, mens gutten nekter så er det jo bare å vente til han er klar.

2,5 åringer forstår mye. Viss han skjønner at søsteren sitter i naborommet og perler så skjønner han å rydde og.

Kanskje du bør se på hvilke "krav" du stiller til han hjemme. Slipper han unna med alt, mor ordner opp eller stiller man krav i forhold til alder?

I en barnehage er rutinene ganske klare og rydding er en av dem. Til og med et åringer er med på å rydde. Når man snart er3 år må man ha lært å rydde etter seg før man gjør noe annet.

Hva ville dere gutten skulle gjort? Etter 5 minutter med å nekte å rydde skulle han da fått viljen sin?

Egentlig burde du ikke få svar. Men HI har jo skrevet at han er sta, men rydder etter seg hjemme. Fikk ikke inntrykk av at dette er en bortskjemt drittunge. Kanskje du burd lese gjennom alt HI har skrevet.

Anonymous poster hash: 6a019...b03

Uansett så går dette på hvilken måte den voksne har snakket til barnet på, ikke at barnet måtte være på et rom i 40 minutter.

De fleste mødre synes ungene er fantastiske hjemme, men ikke alltid de er slik i den virkelige verden.

Så her mener du at etter 5 minutter med å nekte å rydde etter seg så skulle den voksne ryddet selv og gutten fått viljen sin?

1,2,3,4,5,40? Hvor i all verden lærte du å telle? Mener bestemt at det skal være noen tall i mellom 5 og 40.
Spørsmålet er hva du ville den voksne skulle gjort? (Så lenge den voksne var vennlig og forklarende til gutten)

Jeg kan telle, det var vel ikke poenget.

Det virker ikke slik ettersom du er fremmed for en mellomting mellom å gi opp med en gang og og holde på med noe som ikke fungerer i 40 min.

Hvis ungen etter 20 min fremdeles ikke gjør som du sier, er det vel ganske innlysende at man må prøve en annen tilnærming. Å stå og stange hodet i veggen i 40 minutter synes jeg er lite pedagogisk.

Skrevet

Tja...kjenner jeg er litt delt her. Jeg synes ikke at den ansatte gjorde det riktig MEN min ekstremt viljesterk gutt fikk slippe unna med det meste i barnehagen sin under begrunnelsen at det ikke var så viktig så lenge han ikke plaget de andre (noe han aldri gjorde).Resultatet er at vi sliter fremdeles veldig mye med å få han til å forholde seg til regler og rammer som han ikke har bestemt selv. Hjemme funker det så som så, jeg er minst like viljesterk og ikke redd for å stå imot. Eneste punkt der vi absolutt ikke kommer i mål er rydding, jeg har enda til gode å se han rydde lekene sine selv uten vår involvering eller drama.På skolen derimot gjør han bare sitt uten å bry seg om hva lærerne sier, det bare perler over han som regn på en sydvest. Det er virkelig et problem, denne uken stakk han fra sfo og gikk hjem "fordi han syntes det var på tide å komme seg hjem". Bare 1 kmm, men midt i sentrum og 4 meget traffikerte gater å krysse. Og veldig heldig at jeg var hjemme akkurat da. Vi har byttet fra vanlig skole til Montessori og det er blitt litt bedre, men likevel er det en utfordring for dem å styre med en "rolig anarkist". Fritidsaktiviteter er også vanskelig, for alt som snaker av regler er fælt og grusomt.Han er bare 6 år, og vi bruker veldig mye tid og energi på å rette på den oppdragelsen/sosialisering han ikke fikk i barnehagen. Om de hadde giddet å ta noen kamper når han var 2,5 år ville vi kanskje ikke hatt så store problemer med skole og alt som krever at han respekterer en struktur. I den minste er han ikke en tyrann overfor andre, men det er en mager trøst når det virker som om han bare skaper seg sin egen tilværelse på siden av resten av gruppen.Derfor er jeg litt delt, noen barn er litt mer krevende og det er kjempe bra at de har vilje så lenge man bruker litt ekstra tid til å vise dem hvordan de skal utøve den viljen.Anonymous poster hash: 3f3a0...f95

"Han er bare 6 år, og vi bruker veldig mye tid og energi på å rette på den oppdragelsen/sosialisering han ikke fikk i barnehagen. Om de hadde giddet å ta noen kamper når han var 2,5 år ville vi kanskje ikke hatt så store problemer med skole og alt som krever at han respekterer en struktur." Det er utrolig sløvt av dere å forvente at barnehagen skal stå for oppdragelsen til deres barn, og skylde dårlig oppdragelse på de,  Snakk om ansvarsfraskrivelse, dere har da ansvar for eget barn Anonymous poster hash: e4c4f...db4

Jeg kjenner at jeg uttrykte meg feil. Det er ikke oppdragelse som spdann jeg tenker på, men de rutinene som banr skal lære i barnehagen som skal gjøre det lettere for dem å klare seg på skolen. F.eks. at dersom alle skal på tur, så skal alle på tur, lille Ola får ikke lov til å bli igjen fordi han ikke vil. Eller at dersom de hadde lesestund og han ikke gadd å høre, så kunne han leke i et annet rom. Han plaget jo ikke andre, var ikke trassig og fant aldri på noe tull, så barnehagen så ikke poenget med å ta opp kampen med han. Og vi stolte på de, vi har bare ett barn og har ikke peiling på hvordan ting skal foregå i barnehagesituasjon.

Men vi endte opp med en gutt som hører på oss hjemme og gjør som vi ønsker til slutt (rydding er fremdeles et vanskelig tema), men som bare kjører sitt eget løp i grupper. Og det kan jeg ikke gjøre noe med i utgangspunktet, er jo ikke jeg som styrer klassen/gruppen i barnehagen. Jeg snakker til han og ber han høre på læreren og gjøre det hun sier, men han er vant fra barnehagen at det ikke er så nøye så lenge han ikke plager andre ig gjør nøyaktig det samme på skolen.

Det er utrolig frustrerende i lengden, og kunne nok vært unngått med litt med konsekvent oppfølging i barnehagen. Til deres forsvar, som mange barnehager var de utrolig strukket for ressurser og gjorde så godt de kunne med det mannskapet de hadde. Men skulle jeg gjort det igjen, ville jeg blitt hjem til han var blitt 3-4 år og vi hadde innarbeidet bedre vaner og rutiner.

Anonymous poster hash: 3f3a0...f95

Skrevet

Tja...kjenner jeg er litt delt her. Jeg synes ikke at den ansatte gjorde det riktig MEN min ekstremt viljesterk gutt fikk slippe unna med det meste i barnehagen sin under begrunnelsen at det ikke var så viktig så lenge han ikke plaget de andre (noe han aldri gjorde).

Resultatet er at vi sliter fremdeles veldig mye med å få han til å forholde seg til regler og rammer som han ikke har bestemt selv. Hjemme funker det så som så, jeg er minst like viljesterk og ikke redd for å stå imot. Eneste punkt der vi absolutt ikke kommer i mål er rydding, jeg har enda til gode å se han rydde lekene sine selv uten vår involvering eller drama.

På skolen derimot gjør han bare sitt uten å bry seg om hva lærerne sier, det bare perler over han som regn på en sydvest. Det er virkelig et problem, denne uken stakk han fra sfo og gikk hjem "fordi han syntes det var på tide å komme seg hjem". Bare 1 kmm, men midt i sentrum og 4 meget traffikerte gater å krysse. Og veldig heldig at jeg var hjemme akkurat da. Vi har byttet fra vanlig skole til Montessori og det er blitt litt bedre, men likevel er det en utfordring for dem å styre med en "rolig anarkist". Fritidsaktiviteter er også vanskelig, for alt som snaker av regler er fælt og grusomt.

Han er bare 6 år, og vi bruker veldig mye tid og energi på å rette på den oppdragelsen/sosialisering han ikke fikk i barnehagen. Om de hadde giddet å ta noen kamper når han var 2,5 år ville vi kanskje ikke hatt så store problemer med skole og alt som krever at han respekterer en struktur. I den minste er han ikke en tyrann overfor andre, men det er en mager trøst når det virker som om han bare skaper seg sin egen tilværelse på siden av resten av gruppen.

Derfor er jeg litt delt, noen barn er litt mer krevende og det er kjempe bra at de har vilje så lenge man bruker litt ekstra tid til å vise dem hvordan de skal utøve den viljen.Anonymous poster hash: 3f3a0...f95

Du tuller, ikke sant? Du mener ikke at du bruker tid på å rette på oppdragelsen barnehagen ga sønnen din? De skal ikke oppdra sønnen din, DU skal. Og som du sier, han er ikke godt oppdratt. Det er DIN skyld, BARE DIN! Og eventuelt faren hans også om han er inne i bildet. Sykt at du i det hele tatt får deg til å skrive noe som er så på jordet

Viser til forrige kommentar, jeg brukte nok feil uttrykk, det er mer snakk om oppfølging enn om oppdragelse.

Samtidig, når et barn tilbringer 40 av ukens timer i barnehagen er det ikke til å unngå at barnehagen utøver en viss form for oppdragelse, uansett om man vil eller ikke. I vår tilfelle har vi mest merket det andre veien: vi lærte han ting om helgene som han avlærte i barnehagen når uken kom, som hvordan man spiser rent med gaffel og generelt bordskikk. Eller vi leverte han uten bleie etter ferien og han var tilbake i bleie etter 2 uker, "fordi det er enklere på tur". Særlig den satt hos oss, for etterpå tok han skrekken og ikke ville slutte med bleier.

Men igjen, egentlig ikke barnehagens skyld, de hadde altfor mange veldig små i småbarnsavdelingen til å kunne følge opp de som var eldre. Og ped.leder var egentlig en "fri barneoppdragelse" type.

Poenget mitt med innlegget var mest at selv om jeg ikke er enig med hvordan HIs barn ble behandlet, mener jeg at en del barnehager er litt for forsiktig i sin måte å følge opp barn som er ekstra viljesterke, noe som kan skape problemer når de begynner på skolen og må forholde seg til faste rammer.

Tar kveld nå, sorry for avsporingen.

Anonymous poster hash: 3f3a0...f95

Skrevet

Blir sikkert veldig upopulær her nå, men jeg synes ikke dette var så ille... 40 minutter var kanskje litt i overkant men skjønner samtidig barnehagen at de ikke alltid kan gi etter. Vanskelig å mene mye bastant om dette når jeg ikke vet alle detaljer. 

Anonymous poster hash: 3fff4...6db
Skrevet

Hadde ikke latt gutten slippe unna jeg heller, men hadde iallefall ikke gjort det på denne måten. Det hørtes jo helt grusomt ut. Mye bedre å starte i det små å gi dem ros for det de klarer enn å presse på om at de skal rydde alt. Jeg hadde bedt barnet om å rydde f.eks 5 ting(alt etter hva barnet kan mestre) samtidig som jeg selv hadde ryddet det andre. Stakkars liten.

Hvordan vet du at det ikke er dette den barnehageansatte har sagt til barnet?

Når den ansatte har brukt 40 minutter, så stiller jeg meg sterkt tvilende til at den ansatte har stilt krav i samsvar med mestringsnivå samt ikke vist/forklart barnet ordentlig. Den ansatte kunne vist på hånden hva 5 ting er, eller lagt frem en menge på 5 slik at barnet ser hva som ventes av det der og da. 

Skrevet

Hadde ikke latt gutten slippe unna jeg heller, men hadde iallefall ikke gjort det på denne måten. Det hørtes jo helt grusomt ut. Mye bedre å starte i det små å gi dem ros for det de klarer enn å presse på om at de skal rydde alt. Jeg hadde bedt barnet om å rydde f.eks 5 ting(alt etter hva barnet kan mestre) samtidig som jeg selv hadde ryddet det andre. Stakkars liten.

Når den ansatte har brukt 40 minutter, så stiller jeg meg sterkt tvilende til at den ansatte har stilt krav i samsvar med mestringsnivå samt ikke vist/forklart barnet ordentlig. Den ansatte kunne vist på hånden hva 5 ting er, eller lagt frem en menge på 5 slik at barnet ser hva som ventes av det der og da. 

Men det er det jo ingen som vet om den ansatte har gjort

Anonymous poster hash: e4c4f...db4

Skrevet

Finnes da vel ingen barn som trasser i 40 minutter om man går frem på riktig måte?

Skrevet

Hva sa de i barnehagen i dag?

Anonymous poster hash: 61625...41a

Skrevet

Finnes da vel ingen barn som trasser i 40 minutter om man går frem på riktig måte?

Selvfølgelig finnes det barn som gjør det

Skrevet

Selvfølgelig finnes det barn som gjør det

Akkurat det har jeg vanskelig for å tro. 40 minutter da du, noe er feil her et sted.

Skrevet

Du bør lese hele tråden. Jeg har allerede svart på mye av det du etterspør.

HI

Anonymous poster hash: b2a05...eb2

Skrevet

Er dette en Steinerbarnehage?

Anonymous poster hash: b01b7...5a8

?

Anonymous poster hash: e9cd9...3ce

Ansatte i Steinerbarnehager er som regel eksperter på all slags adferd, tilstander eller sykdommer. Derfor spørsmålet. 

Skrevet

?

Ansatte i Steinerbarnehager er som regel eksperter på all slags adferd, tilstander eller sykdommer. Derfor spørsmålet. 

Hva har det med hovedinnlegget å gjøre da? 

Skrevet

Hva har dette med steinerbhg å gjøre?

Anonymous poster hash: f2a54...701

Skrevet

?

Det var et av de første svarene i tråden (dvs spørsmål om det var en Steinerbarnehage). Derfor oppfølging av svar på innlegg

Skrevet

?

Det var et av de første svarene i tråden (dvs spørsmål om det var en Steinerbarnehage). Derfor oppfølging av svar på innlegg

Nå føler jeg meg fryktelig dum, for jeg skjønner fortsatt ikke!? 

Skrevet

?

Nå føler jeg meg fryktelig dum, for jeg skjønner fortsatt ikke!? 

Jeg spurte om denne hendelsen skjedde i en Steinerbarnehage?  Og når det kom spørsmål om hvorfor jeg stilte dette spørsmålet svarer jeg Steinerbarnehager gjerne har sine egne metoder for å håndtere ting, og at de gjerne er eksperter når det gjelder ting som adferd etc.

For de som har fulgt med i vaksinedebatten er jo meslinger "utviklende" i følge Steiner. 

Skrevet

Har du snakket med bhg, HI?

Anonymous poster hash: 5dd46...89a
Skrevet

Ikke hogg hodet av meg nå, jeg syns dette var fælt og ikke noe jeg hadde gjort selv, men hvorfor ryddet han ikke bare opp?

Anonymous poster hash: 9c95e...0f3

Guttungen er bare 2,5år!! Hallo? Har du barn selv eller?

Jeg hadde stengt inne den ansatte på rommet i 40 minutter jeg! Hadde klikket.

Anonymous poster hash: 8d31b...a56

Du ignorerte totalt hva jeg sa, for en bombe.

Jo, jeg har to barn.

Hun svarte på spørsmålet ditt.

Spørsmålet ditt var "hvorfor ryddet han ikke opp?"

Svaret var at guttungen var 2,5 år.

Hun ignorerte hva jeg sa. "Ikke hogg hodet av meg nå, jeg syns dette var fælt og ikke noe jeg hadde gjort selv"

Du har kanskje litt tungt for det. Hun svarte på spørsmålet ditt og hun hogget ikke hodet av deg i det hele tatt. Hun sier faktisk ikke noe om/til deg.

"Guttungen er bare 2,5år!! Hallo? Har du barn selv eller?" Er ikke dette å si noe direkte til henne? Hun legger no øksen godt an for hugging her. Så kanskje du bør lese innlegget selv før du angriper selv? Det er vel strengt tatt ikke første gang du angriper uten å lese hele teksten kjære sint, naken biltyv...

Anonymous poster hash: 6896a...c05

Skrevet

Tråden er moderert etter disse reglene:

* Krenkende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum. Heller ikke spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part.

* Persondebatt, personangrep, trakassering eller trusler. Det er tillatt å diskutere personer som velger å eksponere seg selv gjennom for eksempel sosiale medier eller blogger, så lenge ikke diskusjonen bryter med våre øvrige regler. Det samme gjelder offentlige personer.

Kira

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...