Gå til innhold

Mars-jenter


J'espere

Anbefalte innlegg

Ja jeg har også hørt om Vitex! Jeg var innom en helsekost og spurte etter det, men de hadde det ikke. Men vurdere å prøve det, kan vel ikke skade.

 

Ja jeg tror AMH skal måle eggreserven, dvs hvor mange eggsekker som finnes .. Har hørt så mye forskjellig, leste et sted at AMH mellom 3 og 9 tilsier at fertiliteten sterkt nedsatt, og under 3 så har jeg hørt at det skal mye til å få barn. Men så har jeg lest et annet sted at man har høy fertilitet så lenge AMH er over 6. Det synker visst med årene, vet ikke om det kan forandre seg mye og plutselig... Hører også mye om de som har hatt kjempelavt nivå og likevel har blitt gravide på naturlig vis (det skjedde med en venninne av meg, hun fikk beskjed da hun var 31 år om at hennes AMH nivå var 0,1 og var sønderknust - også viste det seg at hun var blitt gravid i mellomtiden).

 

Det viktigste er jo uansett eggkvaliteten, og den sier ikke AMH-nivået noe om, selv om det visstnok kan være sammenheng mellom lave AMH verdier og dårlig kvalitet.. FSH-verdien skal visst si noe om eggkvaliteten - hvis man har høye FSH verdier tidlig i syklus kan man visst forvente at kvaliteten er dårlig..

 

Det er ikke så gøy å føle at man begynner å gå ut på dato .. men antakelig er vi innafor ettersom vi begge har fått ut mange egg - AMH på 13,5 tror jeg er veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei føler at best før datoen min er i ferd med å passere... Vi får håpe vi holder noen år til😉 de tallene kan helt sikkert tolkes på forskjellige måter utifra hvem som leser de! De hadde ikke satt i gang med ivf på dere hvis d ikke var håp😊

 

Googlet litt mer om vitex nå, fikk samme følelsen som med babyklister...det høres ut som en mirakelkur...og hvis d høres for godt ut til å være sant, så er d jo gjerne d... Men som med alt annet; d skader jo ikke å prøve! Jeg tror nok ikke jeg kommer til å gjøre det, siden d å bli gravid ikke er vårt største problem i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner også at jeg blir litt bekymret når noe fremstilles som en mirakelkur.. På den ene side ønsker jeg jo gjerne å tro på det for det hadde vært så fantastisk om det hadde vært en quick fix til denne ufrivillige barnløse tilværelsen..jeg ville jo gjerne vært gravid for mange år siden! Men samtidig er det jo en god sjanse for å la seg lure og at pengene og energien hadde vært bedre investert et annet sted .. Har hvertfall time hos akupunktør i morgen, håper jeg sitter igjen med en god følelse etter å ha vært der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg synes faktisk det var litt vanskelig å forstå hva han sa, for han er kinesisk og snakket litt dårlig norsk :eeeh:  Men han sa at infertilitet kan ha flere årsaker (som vi allerede vet), og hvorvidt akupunktur hjelper kommer an på hva som er årsaken i mitt tilfellet. Så han understreket at han ikke kunne garantere at jeg ble gravid, men det skjønner jo jeg også .. Han mente at han hadde hatt flere pasienter som hadde hatt nytte av akupunktur i forkant av fertilitetsbehandling, og at det både handlet om stabilisering av hormoner og blodgjennomstrømning til livmoren. Og så anbefalte han at jeg gikk en gang i uken frem til egget ble satt inn. Han jeg gikk til er hovedsakelig spesialist i almennmedisin, men han er utdannet i Shanghai og driver med kinesisk medisin og akupunktur ved siden av. Så jeg antar at det ikke er helt mambo jambo det han sier, men han ga ikke noe mer tips enn det dessverre..

 

Når var det du gikk til akupunktur? Og hva var det de sa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe han kan nok faget sitt i hvert fall😊

Jeg gikk til ei kinesisk dame som mer eller mindre sa d samme. Er ganske nøyaktig ett år siden. Vi gikk begge to, for da hadde sambo hatt en prøve m litt trege svømmere. Jeg fikk beskjed om at hun kunne hjelpe med blodfjennomstrømmingen i livmoren. I tillegg spurte hun meg masse om livstil og matvaner. Jeg fikk ikke lov å spise appelsiner eller sjokolade, jeg måtte ikke drikke alkohol og ikke spise eller drikke kalde ting!( det er mye vanskeligere enn d høres ut som!!) og jeg måtte ikke gå med trange bukser og ikke trene hardt. Og for guds skyld aldri være kald på beina!

Dette ble ganske vanskelig og leve etter og var mere stressfult enn å leve normalt! Og stress er jo ikke bra! Jeg var der to ganger før uttak og så den dagen jeg satte inn og så noen ganger etter det. Hun satte nåler på nytt sted hver 4. Uke i graviditeten. Og påstod å kunne kjenne alt mulig rart på pulsen min og se på tunga mi, noe av d stemte men når hun da sa jeg fortsatt var gravid etter at jeg visste at det endte i nok en ma, så orket jeg ikke mer.

Sambo måtte spise goji-bær tre ganger om dagen og aldri drikke alkohol. Han er mer skeptisk enn meg men gjorde det, mest for min skyld tror jeg❤️ Men også for å føle at han bidro han og! 😊

 

Det gikk jo galt den runden, men runden etter gikk det jo bedre. Ikke vet jeg om dette har med akupunkturen å gjøre!

 

Vi har bare prøvd å endre taktikk for hver gang vi har mislykkes, så det føles som om vi gjør noe annerledes og at det da kanskje kan hjelpe. For psyken om ikke annet😊

 

Blir spennende å se denne runden, nå gjør vi i genting annerledes siden forrige runde gikk bra. Eller...den endte jo ikke bra, men d var ikke ivf runden sin feil...

 

Du får nyte timene der, benytte sjansen da til å tenke positive tanker og visualisere at alt går bra og at du får en baby❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ush - jeg skjønner veldig godt at du ikke orket gå der mer. Når noen begynner å uttale seg om ting de åpenbart ikke har grunnlag for, så blir man jo generelt skeptisk til alt de sier.

 

Og jeg skjønner veldig godt hva du mener med det med livsstil .. Jeg tror det at det viktigste man kan gjøre er å sørge for at man har det så bra som mulig i denne vanskelige tiden. Har man det bra fungerer jo også kroppen best.. :danse: De fleste har det jo bedre når de trener og spiser sunt, og da bør man gjøre det. Men det er en ganske tøff livssituasjon vi er i, og det må også være lov til å være litt raus med seg selv. Et hysterisk forbud mot både det ene og det andre vil jo gjøre enhver stressa! Noen har jo hormonforstyrrelser som er forårsaket av overvekt, og hovedbegrunnelsen er da ikke selve overvekten, men insulinresistensen - og da lønner det seg jo så klart å kutte ut sukker. Men det er vel ikke problemet hos verken meg eller deg, og da ser jeg heller ikke problemet med å unne seg litt godteri nå og da. Det eneste jeg har innført totalforbud mot nå er alkohol, samt alt som inneholder koffein - jeg har lest ganske mange henvisninger til studier som viser at det sammenheng med inntak av koffein og abortrisiko: http://forskning.no/svangerskap/2008/04/koffein-kan-fordoble-abortfare. Alkoholen hadde jeg ikke så veldig stort problem med, for samboeren min er uansett totalavholdsmann, og det er etterhvert litt mindre interessant å dra på fest hver helg. Men kaffe synes jeg er litt verre - heldigvis har jeg funnet veldig mange gode Rooibush-te varianter, og etter et par dager går også den verste abstinenshodepinen bort.

 

Forresten, apropos det du skrev om Hareide og det at han stilte opp i media. I går leste jeg om flere Hollywood stjerner som har hatt fertilitetsproblemer, både Cortney Cox (habituell abort), Marcia Cross, Celine Dion, Brooke Shields og Jimmy Fallon har stått frem og snakket om fertilitetsproblemer og om hvor vanskelig det har vært. Av en eller annen grunn føltes det litt godt å lese det - det skjer til og med de mest glamorøse :hjerte:

 

Men jeg synes det er skummelt å visualisere at jeg får en baby - når jeg begynner å tenke at det faktisk kan skje, så blir lengselen så stor at jeg blir redd for at jeg ikke skal klare å håndtere sorgen dersom det ikke skulle gå.. Og når jeg aldri har vært i nærheten av en positiv test, så er det vanskelig å se for seg at det kan skje meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffein ja...jeg har ikke drukket alkohol eller noe med koffein på mange mnder, men har fått helt kaffedilla igjen nå..får bestille mer koffeinfri kaffe ja👍

 

Å kjære deg, tillat deg selv å bruke tiden hos akupunktøren til å bare drømme i vei! Det blir din tur og❤️ Og du blir ikke mindre lei deg om det ikke går, jeg tror det blir tungt uansett...og om d ikke går denne gangen så skal du jo få se en positiv test en annen gang!!

Men jeg kjenner meg igjen i d du skriver! Jeg veksler veldig selv, en dag er alt bare svart og jeg tror ikke vi noen gang kommer til å få barn....og så kan jeg få et glimt av håp innimellom, for jeg har jo sett og holdt et bevis på at vi kan få det til❤️ Vi må bare prøve å få en om gangen...

 

Nå er det en halv time med rydding og støvsuging og så er d helg - med sjokolade😉 lov å være litt snill med seg selv, helt enig!! Trimmer og spiser sundt nå så litt helgekos er lov!

 

Håper dere alle får en fin helg, og legger inn mange bra aksjer på valentines day❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer inn her fra januar gjengen. Hadde innsett av fryseegg i slutten av januar og fikk negativ blodprøve tidligere i uken. Slapp å vente på neste blødning og får innsett av siste fryseegg fra 2fersk forsøk 3.mars om det overlever opptining. Krysser fingrene for det overlever og at det klamrer seg fast til til november/desember.

Endret av 83jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embi: god helg og kos deg masse med sjokkisen!☺️ Det har du fortjent ❤️ Ja det blir nok vår tur til slutt - det er veldig godt å vite at det er flere som føler på lignende følelser!

 

83-jenta: jeg håper egget ditt overlever! Veldig spennende og nervepirrende!😳 Hvor mange egg fikk du på frys? Jeg skal også ha et fryseforsøk i mars etter mislykket ferskforsøk i januar, men det blir nok innsett uken etter deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk tre egg på frys etter november uttaket, de måtte tine to i januar da ene ikke ville. Fikk ett egg på frys etter første forsk runde, men det overlevde ikke opptining. Med bare ett egg igjen er det nervepirrende siden vi har hatt to fryseegg som ikke har overlevd opptining tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for at dette er gullegget 83jenta!! Dumme naturen som må gjøre det så spennende hele tida!!

 

Fikk en skikkelig opptur i et brev i posten i dag😊 fikk time til å starte ivf på haukeland! Letta!!!

Og så passer det perfekt med det opplegget vi kjører privat nå, time på haukeland uka etter testdato!! Kunne jo ikke passet bedre👍 og det er sååå godt å ha en backup planlagt, da blir det kanskje ikke fullstendig krise hvis dette forsøket blir negativt... Blir første gang vi prøver offentlig, vi har gjort alt privat hittil pga manglende tiltak fra tidligere fastleger. Spennende!!! Endelig går ting litt vår vei!

 

Da er det bare å håpe at vi ikke trenger den timen...

Satser på at mars er mnd og at vi ikke møtes igjen i en sånn gruppe noen av oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

83-jenta: skjønner godt at det er stressende! Enig med Embi, det hadde vært greit med bare en brøkdel av spenningen! Jeg er også veldig spent på om eggene mine overlever .. vi får bare gå for gull(egg) alle sammen og håpe det beste! ☺️💙

 

Og Embi: så bra! 🎉🎊 Godt at du fikk en liten opptur - fra nå av går det deres vei skal du se! Jeg håper også at dere ikke trenger å gå på den timen - men bra å ha noe som demper det største presset da! ☺️ Og ja, vi satser på at vi alle i stedet møtes i forumet for første trimester i april!! 😉💝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen av dere som har kommet over egenandelsgrensen? 

vi kommer over nå ved neste bestaling av medisiner..

kan jeg ringe til st.olavs å få de til å sende nedover papirene ferdig utfylt (det som de skal fylle ut) og så fører jeg på resten og sender inn sammen med kvitteringene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok også til å gå over ved neste forsøk . Jeg tror du har forstått det riktig! ☺️ Egenandelsgrensen har visst gått opp siden sist jeg sjekket. På nettsidene til helfo står det forresten følgende:

 

"Erklæringen fra legen og originale, spesifiserte kvitteringer sendes til HELFO. Når dere har oppnådd egenbetalingssummen på 16 236 kroner, må dere sende inn kvitteringer innen seks – 6 – måneder etter hvert enkelt legemiddelkjøp.

Dere må sende inn kvitteringene innen fristen, selv om dere ikke har fått legeerklæringen. Dere må ettersende legeerklæringen til HELFO så raskt som mulig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper også inn vedrørende søknadsprosess:

 

"Dere søker først om stønad fra HELFO når dere er i gang med infertilitetsbehandlingen.

 

Skjemaet «Lege- og egenerklæring i forbindelse med stønad til legemidler ved infertilitetsbehandling i Norge og utlandet» skal dere og behandlende lege fylle ut ved hvert forsøk. Dersom dere mottar behandlingen i utlandet, må lege som utøver sin praksis i Norge fylle ut et eget avsnitt i skjemaet.

 

Dere skal deretter sende inn det utfylte skjemaet til HELFO (se adresse til høyre på denne siden). Sammen med skjemaet må dere sende originale, spesifiserte kvitteringer (eller apoteklister) som må inneholde

-pasientens navn

-legemiddelets navn

-pris på legemidlene

-kjøpsdato

-apotekets stempel

-navnet på forskrivende lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere enn det virker😊

Dere ber om et helfo skjema utfylt av legen/klinikken og så må dere alltid be om spesifisert kvittering fra apotekene hvis ikke får dere den ikke medisinen med i regnskapet. Så sender dere inn etter at forsøket er over og alle medisinene kjøpt/betalt/spist eller stukket👍

Det funker, jeg fikk igjen penger i fjor og denne runden sender jeg kun inn kvitteringene så får jeg se hva som skjer...

Hater papirmøller...

 

En uke til spraystart😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu - en uke er jo veldig kort tid Embi! Føles bedre når man gjør noe aktivt (som å ta spray) enn når man bare går og venter .. Har du pleid å få noen bivirkninger av hormonene eller har det gått greit tidligere? Jeg fikk veldig lite bivirkninger da jeg skulle ha uttak i januar, det eneste var at jeg ble veldig trøtt av enten eggløsningssprøyten eller Crinonen .. Også fikk jeg ganske vondt i eggstokkene mot slutten av "rugeperioden", håpefullt tenkte jeg at det kanskje var graviditetssymptomer, men da mensen kom og jeg spurte sykepleier mente hun at jeg kanksje hadde vært på kanten til overstimulert (tok ganske høye doser med Menopur mot slutten for at eggposene skulle vokse seg store nok). Det gikk heldigvis over etter 5-6 dager.

 

Jeg begynner på Progynova når jeg får mensen, som er rundt 1. mars .. teller ned jeg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært heldig og har ikke hatt noen plager av hormonene hittil. Hadde ingen plager når jeg gikk gravid heller, selv om det var flere inni her❤️

Men nå er jeg litt spent for de siste to syklusene har jeg vært kvalm og merket veldig på humøret når ting skal skje...håper ikke det gjør at jeg nå merker mer av tilførte hormoner nå når jeg plutselig merker mine egne så godt!!

 

Skal bli godt å komme i gang igjen i hvert fall! Venting er det værste som finnes!! Mars er jo egentlig rett rundt hjørnet, spennende tider😊 satser på at årets julegaver blir produsert i mars!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første spray er tatt og nå er vi endelig i gang!

 

Fikk vite at en av venninnene mine er gravid i går. De har prøvd siden nyttårsaften og er nå 8 uker på vei...full klaff på første forsøk.. Jeg blir bare forbanna når jeg får sånne telefoner. Hvorfor i satan må folk fortelle meg sånt? Jeg gjør alt jeg kan for å beskytte meg selv og bare fokusere på våre planer, men hver eneste uke så trykker folk alt mulig drit opp i trynet mitt! Jeg er ikke på facebook lenger, jeg har slettet flere gravidmager vekk fra instagram og jeg snakker nesten ikke m noen lenger! Alikevel så føler folk at de må oppsøke meg og be meg i babyshowers og fortelle at de har blitt gravide uten å prøve! Jeg klikker snart! Det eneste jeg tenkte når jeg fikk vite d i går var at jeg ønsker hun opplever en SA....og så i neste sekund at jeg håper hun opplever mange etter hverandre...og så ender tankegangen opp, via hjerneskadet barn, hvorfor blir hun gravid når hun har endo og diabetes til å ende opp med at jeg ønsker å dø for da får jeg være med barna mine... En rimelig tøff dag i går og jeg kjenner det sitter i enda... Får bare fortsette å fokusere på meg selv og dette forsøket og prøve å glemme alle andre!

Nå er i hvertfall forsøket i gang! Neste spraydose kl tre og to uker til sprøytestart...

 

Håper alle disse grusomme tankene gir seg en gang... Jeg ønsker ikke tenke sånn om andre og jeg ønsker ikke å ha d så vondt resten av livet...jeg håper bare vi får det til og at det faktisk hjelper! Den som hadde hatt en spåkule nå...

 

Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...