Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #101 Skrevet 4. januar 2015 Fordommer mot: -de som gir barna navn som Lukas, Kristian, Linnea, Karen, Aleksander og Nora osv. (Altså "vanlige navn") -kvinner som tar mannens navn når de gifter seg -folk som snuser -folk som smisker med sjefen -folk som kler barna bare i merkeklær -folk som matcher barn, klær og interiør i alle sammenhenger. -folk som kritiserer andre som har skrivefeil og i samme innlegg selv har skrivefeil eller tegnsettingsfeil. osv osv... Litt godt å få det ut Anonymous poster hash: 27699...7cf
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #102 Skrevet 4. januar 2015 Jeg har fordommer som jeg ikke er flau over: -folk som legger ut hele barndommen til barna sine på facebook -folk som legger ut "fiske etter oppmerksomhet" statuser på facebook -folk som stemmer frp -folk som kommer med halv eller helrasistiske kommentarer (gjerne på facebook) -alenemødre uten utdannelse (utdannelsen er gratis vha overgangsstønad - nuff said) Fordommer jeg ALDRI sier høyt (unntatt til mannen): -arbeidsføre folk på trygd uten klar diagnose -røykere -innvandrerfamilier med mange (3+) barn -innvandrere som har bodd lenge (+5 år) i norge og som snakker dårlig eller ingen norsk - og JA det gjelder også amerikanere, briter, spanjoler, polakker osv -eldre menn med thaikoner -pretensiøse eller selvhøytidelige mennesker -alle som går på BI - men spesielt de som går på linjen eiendomsmegling) -eiendomsmeglere - burde hete boligselgere, en megler skal faktisk megle mellom to parter!! -folk som har mer enn 3 av samme dyr - tenker at de er litt "smågal" katte eller hundepersoner -folk som har gigantisk TV som et "alter" i stua -folk uten spisebord - so da kun har piseplass foran tv i sofa -gamle menn i "kule" biler - tenker at de har micropenis Anonymous poster hash: 562cf...706
JessicaM50 Skrevet 4. januar 2015 #103 Skrevet 4. januar 2015 Jeg vil faktisk påstå at jeg har få fordommer. Tror i grunn den eneste fordommen jeg har er mot mennesker som har mye fordommer 😏
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #104 Skrevet 4. januar 2015 Jeg har mange fordommer, men det er svært sjelden jeg snakker høyt om dem. Noen av dem: -Svært overvektige og eldre nordmenn som er sammen med unge, pene utenlandske damer/menn - Folk med psykiske problemer (dette skammer jeg meg veldig over, og noe jeg heller ikke skjønner meg på da jeg selv har perioder med angst). - Folk som er veldig opptatt av sitt eget ytre (alltid sminket og pen i tøyet, bolemuskler ol). Jeg tenker da i mitt stille sinn at de sikkert er veldig overfladiske og mangler "rette" verdier. - Homofile menn er "tøser". Ja, jeg vet de ikke er det. Hadde noen homofile menn som venner for noen år siden, og de lå med alt de kom over. Tror fordommene mine stammer derifra -Min siste fordom jeg kommer på omhandler folk som er svært religiøse. Selv om jeg forstår at man kan kombinere intelligens og tro, så er det noe som skriker inni meg: Jammen dere må jo være dumme som tror på noe sånt? Wow! Fordommer mot de med psykiske problemer? Virkelig? Ser du ned på folk som av en eller annen grunn har det så vondt med seg selv at de ønsker å ta sitt eget liv? Som har opplevd kriser, traumer eller har blitt fortalt hele livet at de ikke duger til en dritt, er ubrukelige og som tilslutt blir overbevist om at det er til det beste for både familie, venner, nav og hele helsesystemet om de begår sitt eget liv? Psykiske problemer er som regel sammensatte og det er sjeldent de består kun av feks depresjoner. Som regel er det både angst, søvnproblemer, spisevegring og andre ulidelige diagnoser inn i bildet. Og disse ser du ned på??? Ser du ned på kreftpasienter også da kanskje? Siden du ser ned på de som er rammet av alvorlig sykdom og som må kjemper for sitt eget liv? det er kanskje stygt å sammenligne med, men begge de to sykdommene har et veldig likt utgangspunkt.. Og begge bunner i uforutsigbarhet, blir man rammet er det ikke sikkert medisiner eller behandling vil hjelpe. Man har ikke annet valg enn å stå i det å håpe på det beste. Selv har jeg opplevd akkurat dette. Jeg er i dag 100% ufør etter et mislykket forsøk på å ta mitt eget liv (ja jeg vet, når man mislykkes med å ta sitt eget liv, da har man faen meg feilet her i livet) men jeg trodde ærligtalt at 7 exstasy tabletter ville gjøre susen.. Dessverre feilet jeg og endte istede opp med en stor alvorlig hjerneskade og flere dager i koma. Selv om jeg har blitt frisk psykisk, vil jeg aldri noensinne bli ordentlig frisk igjen! (Men det synes sikkert du er tilpass for meg?) Jeg har også nære familiemedlemmer som har tatt sitt eget liv. Det ligger visst i familien. Men ærligtalt, dette er virkelig ikke noe en kan rå for, det er helt forferdelig. Så sitter du der, som selv har oppevd angst og forteller at du ser ned på de som blir rammet av alvorlig sykdom? Jeg blir direkte kvalm av deg! Fy skam deg! Du sier at du selv har problemer med angst? BULLSHIT! Du aner ikke hva angst går ut på! Det er nesten slik at jeg unner deg å oppleve dette selv, det virker som du har inntrykk av at dette er en tulle-diagnose! Kanskje du hadde endret mening om du selv måtte kjempe for ditt eget liv? Du må være ett ondt menneske med alvorlig mangel på empati! Og ja, til alle dere som hater uføre og skrivefeil. Hat meg dere og... Anonymous poster hash: 9df54...96e
ærlig talt Skrevet 5. januar 2015 #105 Skrevet 5. januar 2015 Jeg har mange fordommer, men det er svært sjelden jeg snakker høyt om dem. Noen av dem: -Svært overvektige og eldre nordmenn som er sammen med unge, pene utenlandske damer/menn - Folk med psykiske problemer (dette skammer jeg meg veldig over, og noe jeg heller ikke skjønner meg på da jeg selv har perioder med angst). - Folk som er veldig opptatt av sitt eget ytre (alltid sminket og pen i tøyet, bolemuskler ol). Jeg tenker da i mitt stille sinn at de sikkert er veldig overfladiske og mangler "rette" verdier. - Homofile menn er "tøser". Ja, jeg vet de ikke er det. Hadde noen homofile menn som venner for noen år siden, og de lå med alt de kom over. Tror fordommene mine stammer derifra -Min siste fordom jeg kommer på omhandler folk som er svært religiøse. Selv om jeg forstår at man kan kombinere intelligens og tro, så er det noe som skriker inni meg: Jammen dere må jo være dumme som tror på noe sånt? Wow! Fordommer mot de med psykiske problemer? Virkelig? Ser du ned på folk som av en eller annen grunn har det så vondt med seg selv at de ønsker å ta sitt eget liv? Som har opplevd kriser, traumer eller har blitt fortalt hele livet at de ikke duger til en dritt, er ubrukelige og som tilslutt blir overbevist om at det er til det beste for både familie, venner, nav og hele helsesystemet om de begår sitt eget liv? Psykiske problemer er som regel sammensatte og det er sjeldent de består kun av feks depresjoner. Som regel er det både angst, søvnproblemer, spisevegring og andre ulidelige diagnoser inn i bildet. Og disse ser du ned på??? Ser du ned på kreftpasienter også da kanskje? Siden du ser ned på de som er rammet av alvorlig sykdom og som må kjemper for sitt eget liv? det er kanskje stygt å sammenligne med, men begge de to sykdommene har et veldig likt utgangspunkt.. Og begge bunner i uforutsigbarhet, blir man rammet er det ikke sikkert medisiner eller behandling vil hjelpe. Man har ikke annet valg enn å stå i det å håpe på det beste. Selv har jeg opplevd akkurat dette. Jeg er i dag 100% ufør etter et mislykket forsøk på å ta mitt eget liv (ja jeg vet, når man mislykkes med å ta sitt eget liv, da har man faen meg feilet her i livet) men jeg trodde ærligtalt at 7 exstasy tabletter ville gjøre susen.. Dessverre feilet jeg og endte istede opp med en stor alvorlig hjerneskade og flere dager i koma. Selv om jeg har blitt frisk psykisk, vil jeg aldri noensinne bli ordentlig frisk igjen! (Men det synes sikkert du er tilpass for meg?) Jeg har også nære familiemedlemmer som har tatt sitt eget liv. Det ligger visst i familien. Men ærligtalt, dette er virkelig ikke noe en kan rå for, det er helt forferdelig. Så sitter du der, som selv har oppevd angst og forteller at du ser ned på de som blir rammet av alvorlig sykdom? Jeg blir direkte kvalm av deg! Fy skam deg! Du sier at du selv har problemer med angst? BULLSHIT! Du aner ikke hva angst går ut på! Det er nesten slik at jeg unner deg å oppleve dette selv, det virker som du har inntrykk av at dette er en tulle-diagnose! Kanskje du hadde endret mening om du selv måtte kjempe for ditt eget liv? Du må være ett ondt menneske med alvorlig mangel på empati! Og ja, til alle dere som hater uføre og skrivefeil. Hat meg dere og... Anonymous poster hash: 9df54...96e Jeg sier ikke at jeg ser ned på folk med psykiske lidelser, jeg sier at jeg har fordommer. Jeg ønsker heller ingen vondt! Her tillegger du meg meninger jeg ikke har! Du kan ikke ta utgangspunkt i at jeg mener det du lister opp her. Om du ikke skjønner hva jeg har skrevet (som er forståelig da jeg ikke har utdypet det), kan du spørre. Fordommene mine stammer fra flere i familien min med psykiske problemer, samt deres alkoholproblemer. De har klaget og bært seg over hvor vanskelig alt er, at alle er i mot dem og ikke skjønner hvordan de har det, at alle må skjønne at de ikke er i stand til å jobbe.. Også drikker de flere ganger i uka, holder det gående til langt utpå natt osv. For meg er det innlysende at livsstilen påvirker psyken, men så skjønner jeg selvsagt at alkoholen kan fungere som selvmedisinering. Jeg gosser meg ikke over at du har fått hjerneskade! Det er helt forferdelig at du engang hadde det så vanskelig at du ville ende livet. Jeg har mild angst, periodevis er den dominerende. Løsningen for meg er ikke å hive i meg alkohol, klage til alle jeg kjenner og sykmelde meg (slik noen i familien min er). Dette er altså en fordom jeg har, og jeg vet selvsagt at svært få er som mine psykisk syke familiemedlemmer. Allikevel har det satt seg noe i meg. Jeg kan ikke kontrollere den første tanken som slår meg når noen forteller om at de har psykiske problemer. Men det jeg kan kontrollere er hva jeg tenker etter at den første tanken har slått meg.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #106 Skrevet 5. januar 2015 Det virker som om veldig mange i denne tråden ikke helt har skjønt spørsmålet, eller dere vet ikke hva fordommer er. Mindre stolt over å ha fordommer mot folk som mishandler dyr? - Ok! Anonymous poster hash: 7103c...374
ærlig talt Skrevet 5. januar 2015 #107 Skrevet 5. januar 2015 Det virker som om veldig mange i denne tråden ikke helt har skjønt spørsmålet, eller dere vet ikke hva fordommer er. Mindre stolt over å ha fordommer mot folk som mishandler dyr? - Ok! Anonymous poster hash: 7103c...374 http://no.m.wikipedia.org/wiki/Fordom Enig med deg! Alle har fordommer, selv de mest rasjonelle og sympatiske. En fordom er i seg selv ikke kontrollert, men man velger selv hva man gjør videre med fordommen - lar man fordommene styre tankene/holdningene har man et problem!
Frøken Ubesluttsom Skrevet 5. januar 2015 #108 Skrevet 5. januar 2015 Oi da. Her var det mange som har fordommer mot meg. Jg er overvektig, har adhd og fibromyalgi, er ikke trygda men vært under nav i en del år, arbeidsledig... Men vet du, jeg bryr meg ikke. Jeg gir så totalt f... i hva dere tenker og tror om meg... Det er meg revnende likegyldig. Jeg er den jeg er, og de som kjenner meg aksepterer og respekterer ,eg som den jeg er på godt og vondt. Jeg har fordommer mot alle som alltid har et behov for å "heve" seg over alle andre. Rakke ned på andre, for å føle seg mer ovenpå sjøl.. Har vel også generelt fordommer mot alle som har fordommer mot meg, uten at jeg kan si at jeg har det... Har generelt lite fordommer da.... Godtar som regel alle som de er jeg.....
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #109 Skrevet 5. januar 2015 De som har ME, fibro o.l, men som orker alt annet en å jobbe. De som er arbeidsledige i årevis. Folk uten utdanning. Ekstremt overvektige. Religiøse. Folk med gjeldsordning Ad-hd. Kjenner ingen ressurssterke med diagnosen. Det var de jeg kom på i farta. Og jeg jobber med de,men de blir stadig bekreftet... Anonymous poster hash: 720a2...d1f Da må du kanskje sette seg litt mer inn i diagnosen da. Eller kanskje du bare kan utdype hva du mener med ressurssterk? Hilsen en med adhd, høyskoleutdannet, tar vare på barnet mitt, lever et "normalt" liv og klarer meg aldeles utmerket Anonymous poster hash: 605f4...92e Henger meg på her, utdannet og jobber som sivilingeniør, trengte 58poeng fra vgs for å komme inn på studiet. Og tenk jeg har ADHD Anonymous poster hash: a36f9...001
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #110 Skrevet 5. januar 2015 Oi da. Her var det mange som har fordommer mot meg. Jg er overvektig, har adhd og fibromyalgi, er ikke trygda men vært under nav i en del år, arbeidsledig... Men vet du, jeg bryr meg ikke. Jeg gir så totalt f... i hva dere tenker og tror om meg... Det er meg revnende likegyldig. Jeg er den jeg er, og de som kjenner meg aksepterer og respekterer ,eg som den jeg er på godt og vondt. Jeg har fordommer mot alle som alltid har et behov for å "heve" seg over alle andre. Rakke ned på andre, for å føle seg mer ovenpå sjøl.. Har vel også generelt fordommer mot alle som har fordommer mot meg, uten at jeg kan si at jeg har det... Har generelt lite fordommer da.... Godtar som regel alle som de er jeg..... Det du beskriver her er ikke fordommer. Anonymous poster hash: a6803...b6e
Fandens Oldemor Skrevet 5. januar 2015 #111 Skrevet 5. januar 2015 Trodde jeg var i overkant fordomsfull, men etter å ha lest her ser jeg jo at det ikke er tilfelle. For hver "folk som gjør sånn og sånn" som ble listet opp her, tenkte jeg at det sikkert er en grunn til at vedkommende gjør sånn eller sånn. Tror det kan være greit å huske på at det alltid er tre sider av en sak. Kanskje mine fordommer i hovedsak dreier seg om folk som er sneversynte (som feks alle dere rasistene i denne tråden), men det er ikke fordommer som jeg er "mindre stolt av".
Ladybird2014 Skrevet 5. januar 2015 #112 Skrevet 5. januar 2015 Huff, mista litt trua på mennesket av å lese denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #113 Skrevet 5. januar 2015 er utrolig flau over at jeg nesten gikk glipp av drømme mannen pga jeg ikke ville gå ut med en "svart" mann. fikk en instinktivt følelse av at det var ikke trygt? hvor det kom fra aner jeg ikke. mamma er gift med en araber & har flere utenladske venner, men klarte ikke helt tanken på å gå på date med han uten å kjenne noen han kjenner som kan gå "god" for han på en måte... heldigvis har vi flere felles venner & alle sa at han var en kjempe fyr så jeg måtte ikke la den kjangsen gå fra meg! i februar feirer vi 2 års dag som gifte, venter begges første barn, har hund sammen, kjøpt hus, jeg driver å tar bil lappen & skal kjøpe bil sammen. føler meg veldig ussel når jeg tenker tilbake på det.. spess siden han viste seg å være drømme mannen min, vi var sammen etter 3-4 dager. flytta sammen fort, ga hverandre 100% fra dag 1. IKKE stolt av de tankene jeg hadde når han ba meg ut, & syntes han er verdens beste mann som til tross for at han viste om det, flyttet sammen med, fridde til & giftet seg med meg. elsker mannen min <3 Anonymous poster hash: 184be...211
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #114 Skrevet 5. januar 2015 Fordommer mot: Folk uten utdannelse Folk som jobber i lavstatus yrker Folk som røyker Folk som går på sosialen Folk som har ikke har stil Folk som ikke har manerer Folk som bare spiser ferdigmat Folk som stemmer FRP Folk som ikke har jobb eller eid bolig i voksen alder Sikkert en del mer, men det jeg kom på i farta. For å ikke glemme grupper som: Utledninger, særlig mørkhudete Romfolk Unge enslige mødre Homofile Ja det var meg. Ikke perfekt selv så klart. Hvis ingen blir rørlegger, hvem skal fikse doen din da? Anonymous poster hash: b245f...a63 Lurer litt. Rørlegger er det lavstatusom yrkr? Svoger er det,og tjener godt over 35.000 i mnd. Jeg tenker det er da mere middelklasse yrke. Anonymous poster hash: ae6c9...a86 Mannen min jobber i Nordsjøen, kun 2 år på videregående og to år som lære før han tok fagbrevet. Tjener 670 000kr brutto i året 😋 Anonymous poster hash: 97812...8a5 Det er jo ikke akkurat mye. Mannen min har kun VGS utdannelse i handel og kontor. Han jobber for ett oljefirma og har 750 tusen i året. Anonymous poster hash: c7d6a...f40
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #115 Skrevet 5. januar 2015 Bloggere som lever av det. Damer som har barn med 3 eller flere menn. Anonymous poster hash: 6ad34...d2a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #116 Skrevet 5. januar 2015 er utrolig flau over at jeg nesten gikk glipp av drømme mannen pga jeg ikke ville gå ut med en "svart" mann. fikk en instinktivt følelse av at det var ikke trygt? hvor det kom fra aner jeg ikke. mamma er gift med en araber & har flere utenladske venner, men klarte ikke helt tanken på å gå på date med han uten å kjenne noen han kjenner som kan gå "god" for han på en måte... heldigvis har vi flere felles venner & alle sa at han var en kjempe fyr så jeg måtte ikke la den kjangsen gå fra meg! i februar feirer vi 2 års dag som gifte, venter begges første barn, har hund sammen, kjøpt hus, jeg driver å tar bil lappen & skal kjøpe bil sammen. føler meg veldig ussel når jeg tenker tilbake på det.. spess siden han viste seg å være drømme mannen min, vi var sammen etter 3-4 dager. flytta sammen fort, ga hverandre 100% fra dag 1. IKKE stolt av de tankene jeg hadde når han ba meg ut, & syntes han er verdens beste mann som til tross for at han viste om det, flyttet sammen med, fridde til & giftet seg med meg. elsker mannen min <3 Anonymous poster hash: 184be...211 Hvis du lærer deg å bruke "og" i stedet for "&" blir du mye mindre gjenkjennelig. Alle kan se hvem du er ut fra skrivemåten. Anonymous poster hash: 9f447...f7a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #117 Skrevet 5. januar 2015 Fordommer mot: Folk uten utdannelse Folk som jobber i lavstatus yrker Folk som røyker Folk som går på sosialen Folk som har ikke har stil Folk som ikke har manerer Folk som bare spiser ferdigmat Folk som stemmer FRP Folk som ikke har jobb eller eid bolig i voksen alder Sikkert en del mer, men det jeg kom på i farta. For å ikke glemme grupper som: Utledninger, særlig mørkhudete Romfolk Unge enslige mødre Homofile Ja det var meg. Ikke perfekt selv så klart. Hvis ingen blir rørlegger, hvem skal fikse doen din da? Anonymous poster hash: b245f...a63 Lurer litt. Rørlegger er det lavstatusom yrkr? Svoger er det,og tjener godt over 35.000 i mnd.Jeg tenker det er da mere middelklasse yrke. Anonymous poster hash: ae6c9...a86 Mannen min jobber i Nordsjøen, kun 2 år på videregående og to år som lære før han tok fagbrevet. Tjener 670 000kr brutto i året Anonymous poster hash: 97812...8a5 Det er jo ikke akkurat mye. Mannen min har kun VGS utdannelse i handel og kontor. Han jobber for ett oljefirma og har 750 tusen i året. Anonymous poster hash: c7d6a...f40 men hva gjør han om han mister jobben?? Særlig nå som oljesektoren skal nedbemanne kraftig? Da står han på bar bakke uten noe formell kompetanse og må konkurrere med 300+ om bunnjobbene...Da er det faktisk bedre å ha et fagbrev i bunn altså. Det er ikke noe å skryte av å ikke ha noe utdannelse! Anonymous poster hash: 562cf...706
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå