Gå til innhold

Hvilke fordommer har du som du er mindre stolt av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fordommer mot folk som ser en rød strek under det ordet de ikke klarer å stave, men som velger å ignorere det fire ganger på fire setninger....

Anonymous poster hash: 0e8ad...317

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er litt interessant er at alle har fordommer mot noen, og alle blir like dødelig fornærmet om noen har fordommer mot en selv! :)

"Jeg har fordommer mot deg, men kom faen ikke her og ha fordommer mot meg!"

Anonymous poster hash: 94c66...090

Gjest Antarctica
Skrevet

Det som er litt interessant er at alle har fordommer mot noen, og alle blir like dødelig fornærmet om noen har fordommer mot en selv! :)

"Jeg har fordommer mot deg, men kom faen ikke her og ha fordommer mot meg!"Anonymous poster hash: 94c66...090

Som det står i skriften, du ser splinten i din brors øye, men ikke bjelken i ditt eget!

Skrevet

- Nav'ere (selvfølgelig ikke de som er syke, men kjenner flere som Nav'er- som egentlig er helt friske. Men går på nav grunnet nakkeplager, magesmerter ol. Men styre hjemme i hagen, male hus, gå på fjjellturer og sitte på cafe hver dag, er ingen problem).

- Ekstremt religiøse (har bodd hos en overkristen familie, ble hjernevasket og trengte psykolog for å komme meg "tilbake")

- De som spiser fastfood hele tiden

- De som gir babyer brus, kake, is osv i store mengder, og ja, har sett flere av de på mammagruppene jeg har vært med i. "Ja, klart babyen må få smake litt kake", også peiser de på. Hvorfor lære barna opp til det, når det åpenbart ikke er bra? Litt er greit, men å peise nedpå synes jeg ikke er greit

- De som overlater nyfødte til barnevakter for å dra ut på fest, shopping osv gang på gang med en gang ungen er poppet ut.

Anonymous poster hash: f2bf8...790
Skrevet

Jeg har fordommer mot dem som drikker når de har ansvar for barn. Så en hel haug av dere med andre ord ;)

Anonymous poster hash: 605f4...92e

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden har jeg innsett at jeg er svært lite fordomsfull når det gjelder andre mennesker. Men hva er egentlig fordommene deres mot disse menneskene, hva tror dere om de?!

Ser mange nevner at de har fordommer mot religiøse mennesker, tok engang et evolusjonsfag på universitetet, professoren var svært kristen. Syns det var litt morsomt siden man kanskje ikke akkurat har den forestillingen om en professor i evolusjon, men uansett, han kombinerte sin tro med vitenskapen.

Jeg blir alltid så trist når jeg hører andre mennesker diskriminerer andre på bakgrunnen av en "gruppetilhørighet" de kommer i fra. Min svigermor er virkelig en versting, så vi har hatt en del heftige diskusjoner om homofili, tykke/tynne mennesker, syke mennesker osv.

Anonymous poster hash: 8a596...222

Skrevet

-Muslimer

-Tykke norske kvinner med utenlandske kjærester

- gamle menn men unge utenlandske damer.

- foreldre som er under bv og som ikke innser at de trenger hjelp

- overvektige

- arbeidsledige

- romfolket

- folk med ustyrlige barn

- folk med ekstremt rotete hjem

- folk som lukter og ser ustelte ut

- kriminelle

- folk som snakker dårlig norsk

Kan ikke si jeg er mindre stolt av noen av disse fordommene da de er berettiget.

Anonymous poster hash: 6185d...2e4

Gjest Antarctica
Skrevet

Etter å ha lest denne tråden har jeg innsett at jeg er svært lite fordomsfull når det gjelder andre mennesker. Men hva er egentlig fordommene deres mot disse menneskene, hva tror dere om de?!

Ser mange nevner at de har fordommer mot religiøse mennesker, tok engang et evolusjonsfag på universitetet, professoren var svært kristen. Syns det var litt morsomt siden man kanskje ikke akkurat har den forestillingen om en professor i evolusjon, men uansett, han kombinerte sin tro med vitenskapen.

Jeg blir alltid så trist når jeg hører andre mennesker diskriminerer andre på bakgrunnen av en "gruppetilhørighet" de kommer i fra. Min svigermor er virkelig en versting, så vi har hatt en del heftige diskusjoner om homofili, tykke/tynne mennesker, syke mennesker osv.Anonymous poster hash: 8a596...222

Du kan så si. Det med fordommer er interessant. Har måttet spise i meg mine fordommer mot religiøse, men det betyr ikke at jeg aksepterer at religion skal ha noe å si i mitt liv. Men jeg har sluttet å tenke at de er dårlig opplyste og fulle av overtro, som jeg tenkte før. Har møtt alt for mange kloke og reflekterte kirkemedlemmer, muslimer, hinduer og andre til å beholde fordommen.

Vet ikke helt om jeg har "fordommer" mot tykke mennesker - i alle fall ikke folk som er tykke og har et realistisk forhold til det. Men jeg hører så alt for ofte at det skyldes på masse utenforliggende grunner, alt unntagen egne spisevaner er grunnen. Da tenker jeg med meg selv at det de feiler aller mest er ikke fedme, men fornektelse... (Dessverre er min eksmann blant dem, men han klarer ikke se at det han kjøper og spiser mest av alt ødelegger for ungene. Og han har tatt på sikkert 25 kg siden vi ble skilt, selvsagt helt "uforskyldt!"

Skrevet

Jøder!!!! og generelt alle religiøse. Kan ikke forstå noe annet enn at de må være stokk dumme som tror, og lever etter eventyr... Stakkars mennesker og STAKKARS uskyldige barn som vokser opp med å bli hjernevasket.. Er de ekstra heldige blir de født i land med krig og faenskap takket være nettopp religion! Og blir dermed fratatt mulighetene til skole, utdanning og en trygg og sikker fremtid allerede før de er født!

Halleluja! litt av en verden vi lever i...

Anonymous poster hash: 9df54...96e

Skrevet

Folk som påstår de har ME og hypokondere. Siste sort!

Anonymous poster hash: bb43b...672

Skrevet

Fordommer mot:

Folk uten utdannelse

Folk som jobber i lavstatus yrker

Folk som røyker

Folk som går på sosialen

Folk som har ikke har stil

Folk som ikke har manerer

Folk som bare spiser ferdigmat

Folk som stemmer FRP

Folk som ikke har jobb eller eid bolig i voksen alder

Sikkert en del mer, men det jeg kom på i farta.

For å ikke glemme grupper som:

Utledninger, særlig mørkhudete

Romfolk

Unge enslige mødre

Homofile

Ja det var meg. Ikke perfekt selv så klart.

Skrevet (endret)

Har veldig mange fordommer... Men så viser det seg også ofte at 90% av fordommene "stemmer". Så da blir de liksom værende.

Anonymous poster hash: c39d0...255

Hvis du får 90% av fordommene dine til å stemme, så betyr det at du må gå i en rekke sosialpsykologiske feller. Enten ved å selektivt huske aller best det som bekrefter fordommene dine, eller ved å manipulere/ fremprovosere noe du feilaktig vil kunne tro at bekrefter fordommene dine/ hypotesen din.

Eks: Hvis du lurer på om noen kan noe om en tema, og derfor kommer med en rekke gale påstander fordi du innbiller deg at de ville ha sagt noe om de visste bedre, så lurer du bare deg selv. Du kan med din sterke selvhevdelse plutselig ha aktivert en tvil hos dem, det kan tenkes at de synes du virker lite mottakelig for kritikk og de bare ikke orker å diskutere med deg, eller en rekke annet.

Det at andre viser forståelse eller kan sympatisere i en situasjon, betyr i motsetning til det du kanskje tror heller ikke nødvendigvis at de selv kjenner seg igjen i det-  det betyr ofte bare at de har evne til empati/ klarer å sette seg inn i andres situasjon uten å ha vært der selv.

De fleste har hørt vandrehistorien om sjefen som kategoriserte de nyansatte som uten å først smake tok salt på maten som ble servert på en restaurant som forutinntatte, og var stolt over metoden han hadde kommet på for å sjekke dette på?

I realiteten er det komisk nok sjefen i denne historien som er den forutinntatte, tatt i betraktning at han hadde lagd sin helt egen hypotese om hva det å ta salt på maten uten å smake betød. Sjefen kunne ikke vite om noen av de ansatte hadde spist der før, sjefen kunne ikke vite om noen bare saltet maten av ren gammel vane,  kunne ikke vite om noen faktisk var ufattelig glade i salt osv. Det er med andre ord en haug mulige forklaringer- men nettopp det at sjefen velger å tolke atferden negativt og som et resultat av personlighetstrekk- det gjør interessant nok ham/ henne til den forutinntatte her. Han manipulerte frem en bekreftelse på det han regnet med å se.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Har vel endel jeg også..

Jenter/damer som er over gjennomsnittet interessert i sminke, hår og mote er dumme som brød. Samme med menn med overdrevne muskler / bolemuskler.

Er du religiøs er du hjernevasket, og mindre intelligent.

Og bruker du religiøse plagg (som hijab osv, skjønner jeg ikke hva du har i vesten å gjøre og ønsker deg tilbake til møkka du kom fra)

Mennesker som ikke bryr seg om dyr mangler empati.

Anonymous poster hash: 698ee...faf

Helt enig ,..

Anonymous poster hash: b3448...56d

Skrevet

-Muslimer

-Tykke norske kvinner med utenlandske kjærester

- gamle menn men unge utenlandske damer.

- foreldre som er under bv og som ikke innser at de trenger hjelp

- overvektige

- arbeidsledige

- romfolket

- folk med ustyrlige barn

- folk med ekstremt rotete hjem

- folk som lukter og ser ustelte ut

- kriminelle

- folk som snakker dårlig norsk

Kan ikke si jeg er mindre stolt av noen av disse fordommene da de er berettiget.

Anonymous poster hash: 6185d...2e4

Også enig..

Anonymous poster hash: b3448...56d

Skrevet

Denne fikk meg til å ta et dypt kikk på meg selv og kan heldigvis si at jeg er veldig fordomsfri. Det eneste jeg egentlig kommer på og som jeg kan føle litt på er eldre menn som henter seg svært unge damer fra Thailand, Polen, Russland osv.

Skrevet

Selv har jeg fordommer mot dem som er glade i utropstegn, de som har manglende forståelse for hva som er et logisk resonnement og ikke skjønner hva en kilde er. Har nok også enkelte fordommer mot FrP'ere ja ;).

Skrevet

Feite folk

Folk som tar slankeoperasjon isteden for å spise mindre.

Gladkristne

Navere

Folk som gir barna sine idiotiske navn ala Maximilian Emilian

Skrevet

Jeg er ikke stolt av noen av fordommene mine jeg?

Selv om jeg liker å anse meg som ganske fordomsfri har jeg nok mine maler om hva som er bra og mindre bra.

Jeg har nok mine fordommer mot mennesker som stemmer FrP, som putter ansiktet fullt av botox, som henter seg kone nr 3 fra Thailand, som 'hater' innvandrere, homser og navere...

Skrevet

Jeg lurer mest på hvorfor dere har så mange fordommer, jeg. Hva er grunnen til det tro?

Når jeg leser denne tråden, ser jeg at jeg IKKE har så mange fordommer. Hva er vitsen med å bruke energi på å mislike folk som er ulike seg selv? Folk på NAV, tror dere de vil det? Flesteparten ønsker jo ikke å tigge penger? Eller hva med de med magesmerter? Det er kanskje en grunn til at de ikke kan jobbe. Kanskje de må være i nærheten av et toalett til en hver tid, eller at de plutselig får kramper som gnager de opp innvendig. Det passer dårlig å være f.eks allmennlege da, eller jobbe i kassa på Rimi. At folk tror på noe annet enn dere, gjør det de til dårligere mennesker? Eller at de er mørke i huden?

I don't get it.

Skrevet

Jeg har fordommer mot mennesker som diskriminerer homofile, de med et annet livssyn ( snakker ikke om ekstremisme) eller generelt er snevre.

Fordommer er kanskje feil begrep, det bikker nesten over til at jeg får sympati, da jeg oppfatter disse som svært uintelligente og unyanserte, og totalt manglende evner til å forholde seg til noe annet enn akkurat det som passer inn i deres firkant av komfort.

Bak mange av disse fordommene som er nevnt her ligger et hav av livshistorier, ulike forutsetninger i livet og ett sett biologisk arvemateriale som former hver enkelt.

Jeg kan være glad det ikke er meg, danne meg noen tanker, få medfølelse for og ikke knytte vennskap med enkelte mennesker, men jeg dømmer ikke hele grupper av mennesker.

Selv om jeg mener at Østfold er overrepresentert av mennesker under Harry-begrepet, så er ikke det generaliserbart til alle..

Skrevet

Mange muslimer og enkelte andre religiøse som skylder på eldgamle skrifter (selvsagt skrevet av menn) for å rettferdiggjøre dritten sin.

De uten utdanning.

De som har ME og andre vondter, men som styrer på med alt annet enn det å jobbe.

Fete og ustelte mennesker.

Folk som gir barna navn som Kaspasander og har navnet på vognskilt.

Folk som legger alle urkjedelige detaljer om seg selv ut på FB.

De som kun spiser kjøpepizza og annen ferdigmat.

De som ikke makter å holde styr på egen økonomi.

Folk som ikke kan skrive riktig.

De som røyker, spesielt når de er gravide.

Folk fra Somalia.

Folk som ikke vet hva statsministeren i Danmark heter.

Damer med mye sminke og annen juks.

Innvandrere som ser ut til å hate Norge og norsk kultur.

De som følger med på Hotel Cæsar.

Glamourmodeller og folk som lever av fjollete blogger.

Kjerringer som sladrer og snakker dritt om andre.

Syklubber.

Og noen til, men nå gidder jeg ikke å skrive mer. Jeg holder disse fordommene godt for meg selv, og tenker de rundt meg hadde blitt forbauset om de visste dette om meg.

Anonymous poster hash: 4094c...d87
Skrevet

Mange muslimer og enkelte andre religiøse som skylder på eldgamle skrifter (selvsagt skrevet av menn) for å rettferdiggjøre dritten sin.De uten utdanning.De som har ME og andre vondter, men som styrer på med alt annet enn det å jobbe.Fete og ustelte mennesker.Folk som gir barna navn som Kaspasander og har navnet på vognskilt.Folk som legger alle urkjedelige detaljer om seg selv ut på FB.De som kun spiser kjøpepizza og annen ferdigmat.De som ikke makter å holde styr på egen økonomi.Folk som ikke kan skrive riktig.De som røyker, spesielt når de er gravide.Folk fra Somalia.Folk som ikke vet hva statsministeren i Danmark heter.Damer med mye sminke og annen juks.Innvandrere som ser ut til å hate Norge og norsk kultur.De som følger med på Hotel Cæsar.Glamourmodeller og folk som lever av fjollete blogger.Kjerringer som sladrer og snakker dritt om andre.Syklubber. Og noen til, men nå gidder jeg ikke å skrive mer. Jeg holder disse fordommene godt for meg selv, og tenker de rundt meg hadde blitt forbauset om de visste dette om meg.  Anonymous poster hash: 4094c...d87

Finnes det noen du liker?

Anonymous poster hash: 3a000...a54

Skrevet

Mange muslimer og enkelte andre religiøse som skylder på eldgamle skrifter (selvsagt skrevet av menn) for å rettferdiggjøre dritten sin.De uten utdanning.De som har ME og andre vondter, men som styrer på med alt annet enn det å jobbe.Fete og ustelte mennesker.Folk som gir barna navn som Kaspasander og har navnet på vognskilt.Folk som legger alle urkjedelige detaljer om seg selv ut på FB.De som kun spiser kjøpepizza og annen ferdigmat.De som ikke makter å holde styr på egen økonomi.Folk som ikke kan skrive riktig.De som røyker, spesielt når de er gravide.Folk fra Somalia.Folk som ikke vet hva statsministeren i Danmark heter.Damer med mye sminke og annen juks.Innvandrere som ser ut til å hate Norge og norsk kultur.De som følger med på Hotel Cæsar.Glamourmodeller og folk som lever av fjollete blogger.Kjerringer som sladrer og snakker dritt om andre.Syklubber. Og noen til, men nå gidder jeg ikke å skrive mer. Jeg holder disse fordommene godt for meg selv, og tenker de rundt meg hadde blitt forbauset om de visste dette om meg.  Anonymous poster hash: 4094c...d87

Finnes det noen du liker?

Anonymous poster hash: 3a000...a54

Ja da. Veldig mange, faktisk. Synes du det er merkelig?

Anonymous poster hash: 4094c...d87

Skrevet

Fordommer mot:

Folk uten utdannelse

Folk som jobber i lavstatus yrker

Folk som røyker

Folk som går på sosialen

Folk som har ikke har stil

Folk som ikke har manerer

Folk som bare spiser ferdigmat

Folk som stemmer FRP

Folk som ikke har jobb eller eid bolig i voksen alder

Sikkert en del mer, men det jeg kom på i farta.

For å ikke glemme grupper som:

Utledninger, særlig mørkhudete

Romfolk

Unge enslige mødre

Homofile

Ja det var meg. Ikke perfekt selv så klart.

Hvis ingen blir rørlegger, hvem skal fikse doen din da?

Anonymous poster hash: b245f...a63

Skrevet

Jeg har en jobb der jeg ofte møter barn som trenger behandling i narkose for råtne tenner/masse hull i tennene og de foreldrene har jeg masse fordommer mot. ( og ja, noen ytterst få tilfeller skyldes sykdom i tennene/medisinering og da er det selvsagt greit).

Anonymous poster hash: 99113...403

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...