Gustav Klitt Skrevet 4. januar 2015 #51 Skrevet 4. januar 2015 Jeg lurer mest på hvorfor dere har så mange fordommer, jeg. Hva er grunnen til det tro? Når jeg leser denne tråden, ser jeg at jeg IKKE har så mange fordommer. Hva er vitsen med å bruke energi på å mislike folk som er ulike seg selv? Folk på NAV, tror dere de vil det? Flesteparten ønsker jo ikke å tigge penger? Eller hva med de med magesmerter? Det er kanskje en grunn til at de ikke kan jobbe. Kanskje de må være i nærheten av et toalett til en hver tid, eller at de plutselig får kramper som gnager de opp innvendig. Det passer dårlig å være f.eks allmennlege da, eller jobbe i kassa på Rimi. At folk tror på noe annet enn dere, gjør det de til dårligere mennesker? Eller at de er mørke i huden? I don't get it. Det kommer kanskje litt an på hvordan man definerer fordommer? Når jeg tenker på fordommer, tenker jeg at det dreier seg om automatiske tanker og forventninger om og til grupper av mennesker som man definerer som "ikke som meg". Disse tankene/forventningene kan være positive eller negative. Ofte vet man ikke at man har dem. Det viktigste er at de er tidsbesparende og kanskje til og med har hatt en beskyttende effekt, når man tenker på stammesamfunn for tusenvis av år siden. Med en slik definisjon synes jeg det blir feil å spørre seg om hvorfor folk gidder å kaste bort tid på å ha fordommer, siden fordommer er en (muligens) medfødt psykologisk egenskap, som kanskje til og med fremmer overlevelse. Iht denne definisjonen blir det også veldig rart å proklamere at man ikke har fordommer, men det er en annen sak Hvis fordommer defineres som bevisste negative tanker om de som er annerledes enn en selv, og man kanskje til og med dyrker disse tankene/oppfatningene i et fellesskap av likesinnede (f eks deler av min familie som ofte henfaller til å diskutere "de jævla innvandrerne"), da snakker vi om noe helt annet, etter min mening. Og da er det nok fullt mulig å være fordomsfri. Etter den første definisjonen er jeg proppfull av fordommer. Etter den andre definisjonen må jeg blant annet innrømme at jeg strever med å huske på at man ikke trenger å være idiot, selv om man er opptatt av klær, sminke og små hunder, for eksempel.
MammantilNurket Skrevet 4. januar 2015 #52 Skrevet 4. januar 2015 Jeg er fordomsfull mot: - Vestkantgutter. - Folk som har slike terninger i frontruten på bilen sin. - Folk som stemmer FrP. - Hipster-nordlendinger på Løkka med veeeeeldig avslepen dialekt (suspekt! Nordlendinger skal banne, tygge skråtobakk og drikke sprit). - Folk med hovedfag i filosofi og liknende tøysefag. - BI- og Westerdalsfolk. - Korpsmusikanter - kan du tenke deg noe mer creepy enn damer på 40 + med foldeskjørt og båtlue? - De som skriver/leser/kjøper kiosklitteratur. - Mødre og fedre som har bilskilt på barnevognen. - ALLE som på en eller annen måte kan knyttes til konseptet "gatebil". - Folk med profesjonelt av typen negldesigner.
Gustav Klitt Skrevet 4. januar 2015 #53 Skrevet 4. januar 2015 Jeg er fordomsfull mot: - Vestkantgutter. - Folk som har slike terninger i frontruten på bilen sin. - Folk som stemmer FrP. - Hipster-nordlendinger på Løkka med veeeeeldig avslepen dialekt (suspekt! Nordlendinger skal banne, tygge skråtobakk og drikke sprit). - Folk med hovedfag i filosofi og liknende tøysefag. - BI- og Westerdalsfolk. - Korpsmusikanter - kan du tenke deg noe mer creepy enn damer på 40 + med foldeskjørt og båtlue? - De som skriver/leser/kjøper kiosklitteratur. - Mødre og fedre som har bilskilt på barnevognen. - ALLE som på en eller annen måte kan knyttes til konseptet "gatebil". - Folk med profesjonelt av typen negldesigner. Hehehehehehehe, nå kom jeg til å tenke på kiosklitteraturforfatterdama i Little Britain.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #54 Skrevet 4. januar 2015 Har veldig sterke fordommer mot røykere (hvor ufattelig dum går det egentlig an å være? Hvertfall i dagens opplyste samfunn...). Jeg kan dessuten si at jeg kjenner en enorm forakt mot gravide (hvertfall de som VET de er gravide) som fortsetter å røyke. Det er for meg barnemishandling. Jeg har fordommer mot sykelig overvektige folk som ikke har annen grunn enn dårlig kosthold og null mosjon å skylde på. Jeg har fordommer mot de som går på NAV uten en "reell" grunn. Anonymous poster hash: 6868a...d32
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #55 Skrevet 4. januar 2015 Vel, for å snu på det: jeg er stolt av å ha fordommer mot folk som har fordommer. For hva er egentlig fordommer? Jo, vi dømmer folk basert på er rykte, et inntrykk og mangelfull informasjon. Vi skal være VELDIG forsiktig med å dømme noen uten å ha "gått i deres sko". Egentlig betyr det at jeg har fordommer mot folk som er negative mot andre uten at jeg ser noen opplagt grunn. Anonymous poster hash: 416a2...263
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #56 Skrevet 4. januar 2015 Voksne folk som leier bolig. Røykere. Unge mødre uten utdanning. De som stemmer FRP. Anonymous poster hash: f18be...fe6
gale damen Skrevet 4. januar 2015 #57 Skrevet 4. januar 2015 Jeg kjenner at jeg nok har litt fordommer mot alle nekene i denne tråden.. Jeg har fordommer mot; - folk som har fordommer mot religiøse, homofile, "utlendinger" (jeg regner ikke med at svensker er "utlendinger") - folk som ser en hijab som en trussel mot egen eksistens og eget verdigrunnlag - folk som stemmer frp - folk som stemmer sv - folk med botox, falske øyevipper, mye sminke, for trange klær etc etc som skal få dem til å se "naturlige" eller "unge" ut. - folk som ikke har lest sin Tolkien.
MammantilNurket Skrevet 4. januar 2015 #58 Skrevet 4. januar 2015 Jeg er fordomsfull mot: - Vestkantgutter. - Folk som har slike terninger i frontruten på bilen sin. - Folk som stemmer FrP. - Hipster-nordlendinger på Løkka med veeeeeldig avslepen dialekt (suspekt! Nordlendinger skal banne, tygge skråtobakk og drikke sprit). - Folk med hovedfag i filosofi og liknende tøysefag. - BI- og Westerdalsfolk. - Korpsmusikanter - kan du tenke deg noe mer creepy enn damer på 40 + med foldeskjørt og båtlue? - De som skriver/leser/kjøper kiosklitteratur. - Mødre og fedre som har bilskilt på barnevognen. - ALLE som på en eller annen måte kan knyttes til konseptet "gatebil". - Folk med profesjonelt av typen negldesigner. Hehehehehehehe, nå kom jeg til å tenke på kiosklitteraturforfatterdama i Little Britain.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #59 Skrevet 4. januar 2015 Langtidssykmeldte. Anonymous poster hash: a0184...023
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #60 Skrevet 4. januar 2015 Tenker at røykere er dumme og viljesvake, at de som er uføretrygdet med sosial angst er skikkelig late og ikke gidder å jobbe, at (alene)mødre uten utdanning er elendige på konsekvenstenkning og at mange såkalt fattige bare har prioriteringsproblemer. Anonymous poster hash: 079d8...3fa
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #61 Skrevet 4. januar 2015 Folk som bruker restylane og sminker seg som dumme nek er ofte det. Frp-ere er ikke spesielt mye smartere enn de overnevnte. Røykere er mindre smarte, og de skjønner ikke selv at de stinker dritt. Rumenere er noen forbanna tiggere hele gjengen som skulle blitt slengt på hue og ræva ut av landet. Muslimer er jordas avskum. Anonymous poster hash: 7d5b1...e64
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #62 Skrevet 4. januar 2015 Folk som kombinerer dress/ stivt jobbantrekk med sekk på ryggen. Tenker at de er fra Trøndelag :-) Anonymous poster hash: 0f37a...8d4
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #63 Skrevet 4. januar 2015 Har fordommer mot folk som Fotballfruen som bare får og får, og kun er opptatt av materielle ting, uten å gi noe tilbake. Ikke donerer hun ut noe av den perverse samlingen sin av klær, ikke støtter hun veldedige formål, ikke fronter hun noe som er bra for hverken miljø eller fattigdom, hun er bare opptatt av seg selv og sin lille verden full av kjoler og gaver. Blir virkelig kvalm av sånne mennesker. -og nei, jeg er for klok til å være misunnelig på henne Anonymous poster hash: e69ca...b4a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #64 Skrevet 4. januar 2015 Jeg er ikke stolt av noen av fordommene mine jeg? Selv om jeg liker å anse meg som ganske fordomsfri har jeg nok mine maler om hva som er bra og mindre bra. Jeg har nok mine fordommer mot mennesker som stemmer FrP, som putter ansiktet fullt av botox, som henter seg kone nr 3 fra Thailand, som 'hater' innvandrere, homser og navere... Herlighet, må si jeg ler at folk har fordommer mot de som feks. stemmer ulikt de Må jo være toppen av lite intelligens. Så lenge folk stemmer utifra det de tror på er vel det bra? Mer fordommer mot de som stemmer utifra kun fagre valgløfter. Anonymous poster hash: 71e89...acf
håperpåvinterbarn Skrevet 4. januar 2015 #65 Skrevet 4. januar 2015 Fordommer mot: Folk uten utdannelse Folk som jobber i lavstatus yrker Folk som røyker Folk som går på sosialen Folk som har ikke har stil Folk som ikke har manerer Folk som bare spiser ferdigmat Folk som stemmer FRP Folk som ikke har jobb eller eid bolig i voksen alder Sikkert en del mer, men det jeg kom på i farta. For å ikke glemme grupper som: Utledninger, særlig mørkhudete Romfolk Unge enslige mødre Homofile Ja det var meg. Ikke perfekt selv så klart. Oj birben! Du høres usmakelig ut! Du har fordommer mot folk i lavstatusyrker. Betyr det at du forakter de som betjener deg i butikken, vasker på sykehuset det du har født, de som hentet søppelet ditt? Jeg tre nemlig du hadde syntes verden var et svært så ubehagelig (ig ikke minst bedritent) sted å være uten disse "lavstatus" folka. Jeg reagerte på mange av fordommene dine, og tenker desverre fordomsfult nok at du mangler en del viktige perler i topplokket. Møtte meg selv i døra der gitt. Har ikke mane fordommer, men har levd mange år i ulike land og har definitivt fått jobbe grundig med egne fordommer, for dem har jeg desverre hatt mange av! Heldigvis har de fleste blitt grundig motbevist!!
håperpåvinterbarn Skrevet 4. januar 2015 #66 Skrevet 4. januar 2015 Fordommer mot: Folk uten utdannelse Folk som jobber i lavstatus yrker Folk som røyker Folk som går på sosialen Folk som har ikke har stil Folk som ikke har manerer Folk som bare spiser ferdigmat Folk som stemmer FRP Folk som ikke har jobb eller eid bolig i voksen alder Sikkert en del mer, men det jeg kom på i farta. For å ikke glemme grupper som: Utledninger, særlig mørkhudete Romfolk Unge enslige mødre Homofile Ja det var meg. Ikke perfekt selv så klart. Oj birben! Du høres usmakelig ut! Du har fordommer mot folk i lavstatusyrker. Betyr det at du forakter de som betjener deg i butikken, vasker på sykehuset det du har født, de som hentet søppelet ditt? Jeg tre nemlig du hadde syntes verden var et svært så ubehagelig (ig ikke minst bedritent) sted å være uten disse "lavstatus" folka. Jeg reagerte på mange av fordommene dine, og tenker desverre fordomsfult nok at du mangler en del viktige perler i topplokket. Møtte meg selv i døra der gitt. Har ikke mane fordommer, men har levd mange år i ulike land og har definitivt fått jobbe grundig med egne fordommer, for dem har jeg desverre hatt mange av! Heldigvis har de fleste blitt grundig motbevist!! Beklager skriveleifer. Telefonen min er dyslektiker.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #67 Skrevet 4. januar 2015 Jeg kjenner at jeg nok har litt fordommer mot alle nekene i denne tråden.. Jeg har fordommer mot; - folk som har fordommer mot religiøse, homofile, "utlendinger" (jeg regner ikke med at svensker er "utlendinger") - folk som ser en hijab som en trussel mot egen eksistens og eget verdigrunnlag - folk som stemmer frp - folk som stemmer sv - folk med botox, falske øyevipper, mye sminke, for trange klær etc etc som skal få dem til å se "naturlige" eller "unge" ut. - folk som ikke har lest sin Tolkien. Hjelpes... Anonymous poster hash: 051d3...a7c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #68 Skrevet 4. januar 2015 Mange muslimer og enkelte andre religiøse som skylder på eldgamle skrifter (selvsagt skrevet av menn) for å rettferdiggjøre dritten sin. De uten utdanning. De som har ME og andre vondter, men som styrer på med alt annet enn det å jobbe. Fete og ustelte mennesker. Folk som gir barna navn som Kaspasander og har navnet på vognskilt. Folk som legger alle urkjedelige detaljer om seg selv ut på FB. De som kun spiser kjøpepizza og annen ferdigmat. De som ikke makter å holde styr på egen økonomi. Folk som ikke kan skrive riktig. De som røyker, spesielt når de er gravide. Folk fra Somalia. Folk som ikke vet hva statsministeren i Danmark heter. Damer med mye sminke og annen juks. Innvandrere som ser ut til å hate Norge og norsk kultur. De som følger med på Hotel Cæsar. Glamourmodeller og folk som lever av fjollete blogger. Kjerringer som sladrer og snakker dritt om andre. Syklubber. Og noen til, men nå gidder jeg ikke å skrive mer. Jeg holder disse fordommene godt for meg selv, og tenker de rundt meg hadde blitt forbauset om de visste dette om meg. Anonymous poster hash: 4094c...d87 Tipper at de merker det Jeg har fordommer mot høyt utdannende mennesker som ser ned på alle andre. Anonymous poster hash: 53992...3f1
Mrs Smith Skrevet 4. januar 2015 #69 Skrevet 4. januar 2015 Hjelpes hvor mange usjarmerende mennesker det er her på dib 😳
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #70 Skrevet 4. januar 2015 Men jammen er mye av det som blir nevnt her "vanlige" fordommer. Du ser jo at mange har de samme fordommene, så uvanlige er de jo ikke. Anonymous poster hash: 99113...403
Lessismore Skrevet 4. januar 2015 #71 Skrevet 4. januar 2015 Hjelpes hvor mange usjarmerende mennesker det er her på dib Skulle akkurat til å skrive det samme selv. Her var det mange ekle og usmakelige uttalelser. Trist.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #72 Skrevet 4. januar 2015 Jeg har veldig lite fordommer, men fikk mange av å lese denne tråden. De jeg tenker minst om er de som ser ned på andre uten å kjenne deres historie. Anonymous poster hash: 533a1...9bf
Gjest Skrevet 4. januar 2015 #73 Skrevet 4. januar 2015 1. Romenere 2. Folk som går kronisk i sirævva grå joggebukse med Sparta Warrior jakke til, og gjerne med røyken i kjeften som det ikke finnes så mange tenner i, mens de triller barnevogn og 7 mndr ettervekst på hodet!! 3........kommer ikke på noe mer
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #74 Skrevet 4. januar 2015 Tipper at de merker det Jeg har fordommer mot høyt utdannende mennesker som ser ned på alle andre. Anonymous poster hash: 53992...3f1 Jeg snakker som sagt ikke om fordommene mine til andre, men det kan så klart være at folk merker det. Nå bryr jeg meg ikke nevneverdig om det, for de jeg omgås har stort sett samme bakgrunn og verdier som meg. Jeg ser dessuten ikke ned på alle andre (hvor tar du det fra?), jeg sier bare hvilke grupper jeg har fordommer mot. Og selvsagt finnes det enkeltunntak innenfor disse gruppene, og jeg blir glad hver gang fordommene mine motbevises. Anonymous poster hash: 4094c...d87
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #75 Skrevet 4. januar 2015 1. Romenere 2. Folk som går kronisk i sirævva grå joggebukse med Sparta Warrior jakke til, og gjerne med røyken i kjeften som det ikke finnes så mange tenner i, mens de triller barnevogn og 7 mndr ettervekst på hodet!! 3........kommer ikke på noe mer Sparta wArrior? Hva er d? Jeg har 6mnd ettervekst.. Tviler på du ser d veldig godt da jeg er ganske blond fra før men har ikke hatt råd til å prioritere frisøren dessverre .. Anonymous poster hash: b3448...56d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå