Mambaa Skrevet 24. november 2014 #101 Skrevet 24. november 2014 Helt middels varighet på fødselen,ikke igangsatt, til termin, kun badekar som smertelindring. "Drømmefødsel" i følge jordmor, helt til hjertelyden sank under pressriene, og ungen måtte ut med tang. Det var snakk om kort tid (minutter) fra fosterlyden sank til ungen var ute,ble likevel så dårlig at han ikke ville overlevd uten rask hjelp fra gybekologer og barnelege.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #102 Skrevet 24. november 2014 Min første fødsel gikk etter boken. Ingen stress eller intervensjoner, ingen styr og pes, ingen smertelimdring om du ser bort fra et bad ( det kan du gjøre hjemme også). Barnet kom ut og jeg styrtblødde! Og det stanset ikke av sprøyter, flere prøvde å få livmoren til å trekke seg sammen til ingen nytte. Havnet på operasjonssal med blodoverføring. Hadde gått veldig galt hjemme. Nr 2 og 3 fikk jeg epidural pga dette ( det hastet sånn første gang med å stoppe blødninger at det bedøvelsen ikke fikk virke før de begynte. Men da var jeg i lalaland allerede pga blodtap) Anonymous poster hash: 4e77b...54e
Jezebel Skrevet 24. november 2014 #103 Skrevet 24. november 2014 Jeg var ikke igangsatt, fikk ikke drypp, ikke epidural. Helt naturlig fødsel hvor alt gikk som normalt...helt til det plutselig ikke gjorde det og ungen ble tatt ut med hastesnitt.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #104 Skrevet 24. november 2014 Jeg håper flere av dere som har svart i tråden kan svare litt på noen oppfølgingsspørsmål her: Vær så snill, dere som skriver om hvordan alt plutselig slo om og barn/mor under all sannsynlighet ville dødd, kan dere forklare litt mer av fødselen deres? Det er veldig vesentlig informasjon! Hvordan var fødselforløpet, hvilke inngrep... Igangsatt? Epidural? Drypp? Lang, dryg fødsel? Foregikk alt som om man skulle vært hjemme? Eller var det mange intervensjoner, som ikke ville vært mulig hjemme? Eller generelt en tøff fødsel, ute av kontroll? Dette er ganske viktig å legge til. Forklar kanskje, hva var grunnen til at barnet ble født og så plutselig ikke pustet, eller at fosterlyden forsvant. Bare slik at alt kan sees i litt bedre sammenheng. En hjemmefødsel vil foregå uten noe som helst inngrep. Feks bedøvelse som demper rier, drypp som stresser baby, omgivelser som stresser mor og hindrer fødselshormonene i å jobbe fritt... Det er viktig å huske på at siden mange sykehus er lagt ned, så har mange veldig lang reisevei til sykehus. Mange velger også fødestue, hvor man ikke har like mye utstyr. Mange sykehus har heller ikke alt det andre sykehus i store byer har...Det er synd å skremme folk som kun har disse alternativene når de skal føde. Selv er jeg en av de, og er derfor veldig nysgjerrig på det jeg har skrevet om i akkurat dette innlegget:) Håper dere tar dere tid til å svare. Anonymous poster hash: e20db...7f3 Barnet mitt hadde en alvorlig hjertelidelse hvor det var essensielt at hn kom under behandling umiddelbart. Hn hadde ikke overlevd transport til sykehus om hn hadde blitt født hjemme. Fjerde barn, ukomplisert svangerskap og fødsel. Grunn god nok til å anse hjemmefødsel som fullstendig uansvarlig og en stor egotripp? Anonymous poster hash: 0ddb8...814
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #105 Skrevet 25. november 2014 Jeg håper flere av dere som har svart i tråden kan svare litt på noen oppfølgingsspørsmål her: Vær så snill, dere som skriver om hvordan alt plutselig slo om og barn/mor under all sannsynlighet ville dødd, kan dere forklare litt mer av fødselen deres? Det er veldig vesentlig informasjon! Hvordan var fødselforløpet, hvilke inngrep... Igangsatt? Epidural? Drypp? Lang, dryg fødsel? Foregikk alt som om man skulle vært hjemme? Eller var det mange intervensjoner, som ikke ville vært mulig hjemme? Eller generelt en tøff fødsel, ute av kontroll? Dette er ganske viktig å legge til. Forklar kanskje, hva var grunnen til at barnet ble født og så plutselig ikke pustet, eller at fosterlyden forsvant. Bare slik at alt kan sees i litt bedre sammenheng. En hjemmefødsel vil foregå uten noe som helst inngrep. Feks bedøvelse som demper rier, drypp som stresser baby, omgivelser som stresser mor og hindrer fødselshormonene i å jobbe fritt... Det er viktig å huske på at siden mange sykehus er lagt ned, så har mange veldig lang reisevei til sykehus. Mange velger også fødestue, hvor man ikke har like mye utstyr. Mange sykehus har heller ikke alt det andre sykehus i store byer har...Det er synd å skremme folk som kun har disse alternativene når de skal føde. Selv er jeg en av de, og er derfor veldig nysgjerrig på det jeg har skrevet om i akkurat dette innlegget:) Håper dere tar dere tid til å svare. Anonymous poster hash: e20db...7f3 Lurer på det samme! Mye bakgrunnsinformasjon dere ikke kommer med her. Anonymous poster hash: 632c9...530
Jezebel Skrevet 25. november 2014 #106 Skrevet 25. november 2014 Jeg tror mange som ønsker å føde hjemme liker å tro at alle som opplever komplikasjoner på sykehus, gjør det pga intervensjoner. Det er desverre ikke tilfelle. Av og til inntreffer komplikasjoner uansett og de kan inntreffe fort. Vi skal ikke glemme at barnefødsel er en av de største årsakene til dødsfall for kvinner verden over. Mange av disse dødsfallene er selvfølgelig knyttet til hygiene og det er jo heldigvis ikke et stort problem i Norge, men mange dødsfall skyldes komplikasjoner under selve fødselen.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #107 Skrevet 26. november 2014 Wow, for en respons! Jeg har vært utenfor nettforbindelse noen dager, så har ikke fått sjekket svarene før nå. Tusen takk alle sammen! Jeg ser at noen av dere har ekstremt sterke meninger om mitt (eventuelle, ingenting er jo bestemt) egoistiske valg, og det er helt greit. Og dere kan bruke sterke ord og uttrykk, og gjenta de så mange ganger dere vil, men i og med at jeg nok kommer til å fortsette og være like egoistisk i deres øyne, så er det kanskje på tide å agree to disagree? Dere får prøve å slå dere til ro med at det valget jeg tar er mitt, og kommer til å være nøye gjennomtenkt. Ikke tro et øyeblikk at jeg ikke er klar over eventuelle risikoer og uforutsette ting som kan skje. Til dere med egne erfaringer med hjemmefødsel som har svart; tusen takk for fine svar! Jeg skal se om jeg finner den boka Anonymous poster hash: 02c39...995
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #108 Skrevet 26. november 2014 Wow, for en respons! Jeg har vært utenfor nettforbindelse noen dager, så har ikke fått sjekket svarene før nå. Tusen takk alle sammen! Jeg ser at noen av dere har ekstremt sterke meninger om mitt (eventuelle, ingenting er jo bestemt) egoistiske valg, og det er helt greit. Og dere kan bruke sterke ord og uttrykk, og gjenta de så mange ganger dere vil, men i og med at jeg nok kommer til å fortsette og være like egoistisk i deres øyne, så er det kanskje på tide å agree to disagree? Dere får prøve å slå dere til ro med at det valget jeg tar er mitt, og kommer til å være nøye gjennomtenkt. Ikke tro et øyeblikk at jeg ikke er klar over eventuelle risikoer og uforutsette ting som kan skje. Til dere med egne erfaringer med hjemmefødsel som har svart; tusen takk for fine svar! Jeg skal se om jeg finner den boka Anonymous poster hash: 02c39...995 Du er klar over risikoen og at det kan skje uforutsatte ting - likevel vurderer du fremdeles å gjennomføre egotrippen din? Hva med når babyen er født da? Tenker du å ordne ev infeksjoner og sykdommer uten legens innblanding - siden det meste jo går over av seg selv? Anonymous poster hash: 0ddb8...814
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #109 Skrevet 26. november 2014 Jeg synes det er mange fine ting med det å føde hjemme, men jeg valgte likevel sykehus med nr 3 fordi jeg ikke ville se tilbake på valget jeg tok å angre om noe skulle skjedd med barnet her hjemme. Nr 2 ble født på fødestue, men samtidig på et av Norges største sykehus. Jeg var ikke fornøyd med assistansen under fødsel nr 1, og tenkte derfor på hjemme med nr 3 fordi jeg likte tilnærmingen til fødestue - jordmødrene bedre. SSamtidig ble jeg mye mer trygg på hvordan JEG ville ha det etter 2 andre fødsler, slik at jeg hadde vært tydelig på det om nødvendig under fødsel med nr 3. Heldigvis en flott opplevelse på vanlig fødeavdeling med sistemann. Anonymous poster hash: 16e14...e99
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #110 Skrevet 26. november 2014 Kan doula med på fødeavdeling være et alternativ da? Da har du med en person som kan være din talsmann om hvordan du vil ha det og som kan hjelpe deg med rammen rundt mens du og mannen er opptatt? Anonymous poster hash: 16e14...e99
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #111 Skrevet 27. november 2014 Wow, for en respons! Jeg har vært utenfor nettforbindelse noen dager, så har ikke fått sjekket svarene før nå. Tusen takk alle sammen! Jeg ser at noen av dere har ekstremt sterke meninger om mitt (eventuelle, ingenting er jo bestemt) egoistiske valg, og det er helt greit. Og dere kan bruke sterke ord og uttrykk, og gjenta de så mange ganger dere vil, men i og med at jeg nok kommer til å fortsette og være like egoistisk i deres øyne, så er det kanskje på tide å agree to disagree? Dere får prøve å slå dere til ro med at det valget jeg tar er mitt, og kommer til å være nøye gjennomtenkt. Ikke tro et øyeblikk at jeg ikke er klar over eventuelle risikoer og uforutsette ting som kan skje. Til dere med egne erfaringer med hjemmefødsel som har svart; tusen takk for fine svar! Jeg skal se om jeg finner den boka Anonymous poster hash: 02c39...995 Du er klar over risikoen og at det kan skje uforutsatte ting - likevel vurderer du fremdeles å gjennomføre egotrippen din? Hva med når babyen er født da? Tenker du å ordne ev infeksjoner og sykdommer uten legens innblanding - siden det meste jo går over av seg selv? Anonymous poster hash: 0ddb8...814 HI bor nærme sykehuset, og vil bli fraktet dit så fort jordmor mistenker et lite fnugg at noe er galt. Hun vil føde i trygge omgivelser, hvor hun kan eie sin fødsel og dermed gjøre den så vellykket som mulig. Fødselforløpet vil veldig sannsynligvis gå strålende pga dette - og gjør det ikke det så har hun som sagt kort vei til sykehus. Så jeg ser ikke hvordan dette kan være egotripp, hun gjør jo dette for fødselen sin del, for at alt skal bli en god og vellykket opplevelse. Og de spørsmålene på slutten der var jo bare merkelige... Anonymous poster hash: e20db...7f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå