Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #1 Skrevet 20. november 2014 Er det noen av dere som frivillig har født hjemme? Med jordmor? Erfaringer? En av grunnene er at fødeavdelingen på sykehuset som er nærmest har hatt mange "uønskede hendelser" i forbindelse med fødsel. I tillegg har mange av de jeg kjenner som har født der blitt direkte overkjørt av jordmor i forhold til sine ønsker og behov. Og da var det ikke medisinske grunner til overkjøringen, men f.eks at de ikke fikk bruke badekar fordi det ble vanskelig for jordmor, ikke fikk velge fødestilling i seng fordi det ble vanskelig for jordmor osv. En annen grunn er at jeg tror det er best for alle om jeg får vært i kjente omgivelser, føle meg trygg...jeg tror kroppen min takler en fødsel strålende helt selv, og jeg vil ikke "sykeliggjøres" bare fordi jeg skal føde. Hvis noe skulle tilsi at jeg må på sykehus er det kort vei. Jeg tenker dette nå, men er redd jeg kommer til å "glemme" alle de gode argumentene jeg har nå og la meg overtale til å føde på sykehus når den tid kommer. Det er første barnet. Anonymous poster hash: 02c39...995
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Førstegangsfødende får ikke føde hjemme her. Hjemmejordmor krever problemfritt svangerskap og tidligere problemfri fødsel. Jeg skjønner ikke at du tør da, jeg opplevde at barnet ble sittende fast og antagelig ikke hadde overlevd eller ihvertfall hadde blitt hjerneskadet om det ikke var et akutteam bare en korridor unna. Anonymous poster hash: c1dea...39f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Er du villig til å gamble med ditt barns liv og helse for at du skal føle deg komfortabel hjemme? Om det verste skulle skje, er 'kort vei' altfor langt. Kan du leve med det? Når det er sagt tror jeg ingen ansvarlig jordmor lar en førstegangsfødende føde hjemme. Anonymous poster hash: 0ddb8...814
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 4 lette fine fødsler og skulle få nr 5 hjemme. Ble helikopter til sykehuset det gitt. Ikke å anbefale. Anonymous poster hash: 8244d...d32
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #5 Skrevet 20. november 2014 Hadde ufrivillig hjemmefødsel og jeg har ikke noe ønske om å føde hjemme flere ganger. Gikk heldigvis bra, men det å føde langt fra legehjelp var en påkjenning og en ekstra belastning. Tenk om noe hadde gått galt:( Ville aldri valgt det frivillig. Anonymous poster hash: 1e2d8...54d
Sint naken biltyv Skrevet 20. november 2014 #6 Skrevet 20. november 2014 Jeg fødte første lett som en plett uten særlig vondt eller problemer. Så kom nr to og da holdt jeg på å dø av blodtap. Nr tre måtte tas med hastekeisernsitt og jeg blødde altfor mye da også. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få hjemmefødsel med nr to siden første fødsel gikk så bra. Tok ikke sjansen og hadde jeg gjort det ville jeg død.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #7 Skrevet 20. november 2014 Jeg var fast bestemt på å føde vårt 3.barn hjemme. Da jeg hadde GBS i urin valgte jeg å lytte til lege framfor hjemmejordmor, og gikk for fødsel på sykehus. Mine tidligere fødsler var normale, og jeg gledet meg veldig til hjemmefødsel og ble skuffet da lege frarådet det (hjemmejordmor mente det ikke var noe problem, vi bor veldig nært sykehus). Fødselen snudde raskt fra normal, sakte progresjon til at fosterlyd plutselig ble dårlig og barnet måtte tas ut, før 10cm åpning. Det hele gikk raskt, og måtte gå raskt. Glad jeg var på sykehus... hadde ikke gått bra hvis jeg hadde vært hjemme, til tross for nærhet til sykehus. Anonymous poster hash: d5cfd...a8e
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #8 Skrevet 20. november 2014 Heheh, du vet at det kun er her inne på DiB at prosentandelen for uønskede hendelser i forbindelse med fødsel er høy, sant? En hjemmefødsel krever selvsagt at man regner med at sjansen for at noe skal skje er tilnærmet lik null. Hvis noe tyder på noe annet, eller hvis jordmor TROR at noe tyder på noe annet, så vil jeg selvfølgelig velge sykehus. Det jeg derimot synes er interessant er jo bruken av intervensjon i forbindelse med fødsel, alt fra igangsetting til keisersnitt. I følge den statistikken har sykehus i Norge enten lagt opp til et standardisert fødselsløp som skal ta så og så mange timer, eller så legger de opp til at komplikasjonsstatistikken er unaturlig høy. Jeg vil gjette på det første. Anonymous poster hash: 02c39...995
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #9 Skrevet 20. november 2014 Svaret over var til anonym ...814. Ellers, tusen takk for svar HI Anonymous poster hash: 02c39...995
Sint naken biltyv Skrevet 20. november 2014 #10 Skrevet 20. november 2014 (endret) Heheh, du vet at det kun er her inne på DiB at prosentandelen for uønskede hendelser i forbindelse med fødsel er høy, sant? En hjemmefødsel krever selvsagt at man regner med at sjansen for at noe skal skje er tilnærmet lik null. Hvis noe tyder på noe annet, eller hvis jordmor TROR at noe tyder på noe annet, så vil jeg selvfølgelig velge sykehus. Det jeg derimot synes er interessant er jo bruken av intervensjon i forbindelse med fødsel, alt fra igangsetting til keisersnitt. I følge den statistikken har sykehus i Norge enten lagt opp til et standardisert fødselsløp som skal ta så og så mange timer, eller så legger de opp til at komplikasjonsstatistikken er unaturlig høy. Jeg vil gjette på det første. Anonymous poster hash: 02c39...995 Man kan ikke velge selv å ikke blø for mye. Mye kan ikke kan velge selv og om man ikke er på sykehus når det skjer kan det gå alvorlig galt. Hvorfor ta sjansen? Endret 20. november 2014 av Sint naken biltyv
Chl85 Skrevet 20. november 2014 #11 Skrevet 20. november 2014 Som flere her har nevnt, så må du gjerne ha hatt en ukomplisert graviditet og fødsel i fra tidligere før de lar deg føde hjemme Hadde faktisk litt lyst til det med førstemann jeg og(sykehusskrekk), men glad jeg gjorde det på sykehuset. Valgte bort det sykehuset jeg hørte til(hørt mye negativt) og valgte et annet 50 min unna og var fornøyd Husk det er fritt sykehus valg
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #12 Skrevet 20. november 2014 Jeg skulle egentlig med nr 3, men kunne ikke pga for lav HB. Fikk Nr 1 på sykehus, gikk bra men ikke imponert over hjelpen dessverre. nr 2 kom på Jordmordrevet fødestue midt i Oslo sentrum, under risksen (nedlagt nå) fantastisk opplevelse! Hvor bor du? Om du bor i Oslo/omegn ville jeg tatt kontakt med jordmorteamet om jeg var deg. Lykke til:) Anonymous poster hash: 16e14...e99
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #13 Skrevet 20. november 2014 Jeg svarte deg tidligere, jeg var fast bestemt på å føde hjemme. Jeg tror det må være fantastisk å ha hjemmefødsel, når alt går bra. Og det gjør som oftest det, samt at fødselsforløpet gjerne er anderledes enn en sykehusfødsel dersom man er anspent og ikke føler seg ivaretatt osv. Lykke til med valget, håper du uansett får en fin fødsel. Kanskje kan en doula være noe for deg hvis du ender opp med å velge sykehusfødsel? Anonymous poster hash: d5cfd...a8e
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #14 Skrevet 20. november 2014 Virkelig? Gravid nå og gleeeeder meg til å føde på sykehuset! Sist var det helt topp. Stående buffet hele døgnet, masse hyggelige mennesker som kommer å ser til deg...... var jo en gratis "hotell ferie" i 3 dager. Det har jeg ikke tenkt å gå glipp av nå heller!! Anonymous poster hash: e4cf2...316
*flux* Skrevet 20. november 2014 #15 Skrevet 20. november 2014 Jeg planla hjemmefødsel forrige gang. Som gørstegangsfødende. Det gikk ikke og jeg ble igangsatt på sykehuset. Mye gikk galt men ingenting som ikke ville løst seg hjemme. Ift blødning har de de samme medikamenter dimensjon man får på sykehus Om det drøyer, barnet har det dårlig eller grums i fostervann blir man sendt til sykehus. Jeg leste masse forskning fra mange land og det er ikke farligere å føde hjemme om mor er "grønn". Det er også mindre risiko for de skadene jeg ble påført under fødselen hjemme enn på sykehus.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #16 Skrevet 20. november 2014 Jeg forstår tankegangen din om å føde i kjente og rolige omgivelser. Flere jordmødre tilbyr seg hjemmefødsler, men det er til mødre som har hatt tidligere problemfrie fødsler. Jeg hadde selv planlagt hjemmefødsel med førstemann, men siden jeg var førstegangsfødende ble det ikke aktuelt. Alternativ nummer 2 ble fødsel på fødestue med badekar og stearinlys. Det ble også avlyst pga. svangerskapsforgiftning, og jeg måtte føde med epidural i tilfelle det skulle bli hastesnitt. Fødsel nummer 2 var en super fødsel på storken(Haukeland), men det endte dessverre med en ustoppelig blødning. Så det blir nok aldri, dessverre, noe hjemmefødsel på meg. Men for all del, jeg er veldig glad for den medisinske hjelpen jeg fikk under begge fødslene mine, uten den hadde jeg i verste tilfelle vært død nå. Om jeg var deg, som førstegangsfødende, vil jeg sett på alternativene jeg hadde. Som en fødestue som fokuserer på ro og harmoni. Og evt. vurdert hjemmefødsel ved senere svangerskap hvis forholdene tillater det, og det er svært kort vei til sykehuset. Anonymous poster hash: e80b6...0a6
AO3 Skrevet 21. november 2014 #17 Skrevet 21. november 2014 Ta kontakt med en jordmor som tar hjemmefødsler. På tettinntil er det endel som har født hjemme.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #18 Skrevet 21. november 2014 Kun naive som velger å føde hjemme. Jeg hadde to lette fødsler før 3 fødsel. Fødselen forløp problemfritt, men plutselig mistet de fosteret og babyen måtte tas ved hastesnitt og måtte ut i løpet av mitt små minutter. Anonymous poster hash: 4a393...a67
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #19 Skrevet 21. november 2014 Jeg hadde veldig lyst å føde hjemme, men ingen jm her som er villig til å stille opp. Bor på bygda. Her må man kjøre to timer for å komme til nærmeste sykehus. (la nylig ned nærmeste som lå 30 minutter unna) Så hva kan man gjøre om hjertelyden plutselig forsvinner i ambulansen 1 time unna sykehuset... Hadde helt klart født hjemme om jeg skulle hatt flere. Anonymous poster hash: 6f072...a91
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #20 Skrevet 21. november 2014 Mye skremselspropaganda ute å går her. Man kan aldri garantere hvordan en fødsel blir men å sammenligne egen sykehusfødsel å si tenk om dette hadde skjedd hjemme, da hadde det ikke gått bra osv..blir helt feil. Hadde akkurat den fødselen vært hjemme er det ingen garanti for at de probleme ville dukket opp! Hvor mange problemer tror dere det skapes på sykehuset med tidspress, unødvendig bruk av riestimulerende midler, stress for den fødende, for mange unaturlige inngrep osv? Noen inngrep er nødvendige, men ikke alle. Til dags dato har det aldri skjedd dødsfall ved hjemmefødsler i norge, jeg har hørt om et barn som ble skadet med der hadde barnet en uoppdaget medfødt hjertefeil så den skaden hadde ingenting med fødselen å gjøre. Ved det miste avvik blir man sendt til sykehuset og man får ikke hjemmefødsel om man bor for langt unna. Ville gått for det om man finner en jordmor man trives med:) Anonymous poster hash: 854cd...752
PartyOfFour Skrevet 21. november 2014 #21 Skrevet 21. november 2014 Jeg skjønner ikke behovet for å føde hjemme. Det er en grunn til at det er enorm forskjell på dødsraten for fødsel i u og i land. Jeg er selv tilhenger av naturlig fødsel, det er best og raskest og sunnest. Men å ta sjansen på å blø ihjel/ miste baby kan jeg bare ikke forstå.
Leirha Skrevet 21. november 2014 #22 Skrevet 21. november 2014 Da jeg hadde hatt 2 fantastiske enkle fødselforløp hvor ungene nærmest rant utav meg, og var friske med full apgarscore, ja så tenkte jeg jo at den tredje også skulle følge samme mønster.Fødsel var like ukomplisert som de to andre, men ungen hadde det ikke bra når han kom ut, han ble innlagt på nyfødt intensiv, så jeg vet ikke om jeg hadde turd å gamble på å føde hjemme.Jo, det er en naturlig prossess, i utgangspunktet skal jo ikke noe galt skje, men innimellom skjer det, og det kan skje med den som har tilnærmet 0% sjans for komplikasjoner under fødsel.I en fødsel så kan endringer sje på sekundet.
Luksusdyret Skrevet 21. november 2014 #23 Skrevet 21. november 2014 Jeg er gravid med nr 4 og skal føde på den lokale fødestua denne gangen, uten KS-tilgang (man flys til sykehus hvis det er noe), epidural osv. Ble nektet epidural på sykehusene under de 3 forrige fødsler, til tross for veldig lang fødselsforløp med nr 1 og 3. Overkjørt med nr 2 totalt, holdt på å gå galt. Ble ikke tilbudt badekar selv om de hadde, med nr 3. Generelt har jeg inntrykk av at helsepersonell her til lands gjør kvinnens fødsel til sin egen og vil gjerne styre fødselen uten å ta hensyn til den fødendes ønsker og behov. Gruer meg til å føde nr 4, men hadde aldri turt å føde hjemme.
Luksusdyret Skrevet 21. november 2014 #24 Skrevet 21. november 2014 Jeg skjønner ikke behovet for å føde hjemme. Det er en grunn til at det er enorm forskjell på dødsraten for fødsel i u og i land. Jeg er selv tilhenger av naturlig fødsel, det er best og raskest og sunnest. Men å ta sjansen på å blø ihjel/ miste baby kan jeg bare ikke forstå. I Nederland har de mye større andel hjemmefødsler, enn i Norge, men de har ikke oppsiktsvekkende tall mtp. barnedødelighet under fødsel.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #25 Skrevet 21. november 2014 Det er ikke ofte det skjer noe under en fødsel som gjør at det er fare for livet til mor eller barn, men jeg vet med meg selv, at hvis jeg hadde født hjemme og det skjedde noe med barnet, så hadde jeg aldri tilgitt meg selv. Jeg har født to ganger på sykehus og har fått bestemme alt selv begge gangene. Jordmor kom begge gangene med forslag underveis, men det var for at det skulle bli lettere for meg, ikke for henne. Jeg fikk også all den hjelpen jeg trengte på barsel. Jeg hadde aldri fått til amming med førstemann uten å ha mulighet for å få hjelp til å legge til hver gang. Anonymous poster hash: c532d...aec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå