Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #51 Skrevet 21. november 2014 Samme som sint naken biltyv, første fødsel var dog lang og stort barn men likevel ikke mye blødning, vurderte hjemmefødsel på andre men da hadde jeg ikke levd idag. Ville ikke rukket kommet meg til sykehus og fått livreddende hjelp. Ukomplisert graviditet og rask fødsel. Problemet startet da baby var ute. Skjønner ikke noen tør å føde hjemme... Er alltid en sjans mor eller baby trenger sykehushjelp. Anonymous poster hash: e2971...103
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #52 Skrevet 21. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting. Anonymous poster hash: e2971...103
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #53 Skrevet 21. november 2014 Å sette sin egen komfort foran barnets liv og helse....har ikke ord! Veldig mange føder hjemme, du trenger ikke å være frekk og nedlatende. Såkalt "komfort" kan også være veldig viktig i en fødsel - blir man overkjørt, motarbeidet og behandlet dårlig under fødsel så blir man redd, og kroppen starter å jobbe imot, og ikke med. Har selv blitt overkjørt totalt under fødsel nr 2, hadde ingenting jeg skulle ha sagt, og de hadde ingen medisinsk grunn for det de gjorde (fikk forklaring fra overordnet etterpå, at det der var i strid med regelverket deres). Jeg ønsker ikke å føde hjemme, men opplevde fødsel nr 2 som mer traumatisk enn nr 1 og 3, selv om jeg ble nektet smertestillende, hjelp og diverse annet også under disse fødslene. Synes det er så rart med alle bulldoser-jordmødrene man hører om på dib. Har aldri møtt noen (har flere, laange fødsler bak meg så jeg har møtt endel. Ei heller har jeg pratet med noen som har møtt noen. Og skulle man være så uheldig å møte på ei så står man på sitt. Jeg har flere uortodokse teknikker når jeg føder og har møtt litt protester. Så lenge det er jeg som føder, er det jeg som bestemmer hvordan det skal fødes. Har aldri vært noe problem.Mange primadonnaer som tror verden stopper opp fordi de skal føde en unge.Får de ikke personlig "connection" med jordmor og hun ikke oppfører seg EKSAKT slik de har fantaserert om og oppfyller alle slags mulige krav, da er både sykehuset og jordmor forferdelige. Anonymous poster hash: 14012...c59 Jeg ble satt på drypp uten medisinsk indikasjon (noe som ble forklart til meg senere av legen som hadde fødselssamtale med meg), ble nektet smertestillende i forkant selv om jeg hadde 4 cm åpning og tidligere opplevelse med smerter jeg besvimte av, og overkjørte meg slik at jeg fikk styrtfødsel på litt over 30 minutter fra 4 cm til ungen var ute og det holdt på å gå galt. Jeg fikk blant annet brist i halebeinet på grunn av det. Ble latterliggjort og overkjørt hele veien - legen forklarte meg senere at det var et avvik og at de ikke overholdt 24 timers fristen fra vannavgang til de setter på drypp. Jeg hadde ingen infeksjon, ganske gode rier og 4 cm åpning i ca 1,5 time da jordmor ville fremskynde det hele til tross for protester fra min side. Neste gang ble jeg nektet badekar fordi jordmor ikke synes det var noe særlig god ide under en fødsel, hun var nemlig av den oppfatning at føde skulle man gjøre naturlig uten noe hjelpemidler. Hvordan er jeg primadonna her mener du? Anonymous poster hash: 6763c...d01 Skrev jeg om deg konkret? Jeg brukte da visselig uttrykket "mange". Hører så mange nybakte mødre klage over helt idiotiske ting. Er jaggu ikke lett å tilfredsstille alle fødeprimadonnaene. Blir helt flau når folk klager og syter fremfor å være takknemlige for at de har fått hjelp til å fødd i trygge omgivelser. Toppa seg da ei venninne klagde etter å frivillig ha valgt barselhotell. Hun ville altså ha ro hos seg og at mannen kunne sove der sammen med henne. Barselhotellet var helt nytt, hun hadde TV, stor deilig seng, stort flott bad og helsepersonell bare et knappetrykk unna. Men nei, det hadde selvsagt vært heeeelt forferdelig, for pleierne kom ikke like ofte inn på rommene der som på barselavdelingen, og hun ville ikke være til bry ved å trykke på knappen for hjelp. Når hun altså har valgt dette BORT for å få bo på barselhotell. Noen blir bare aldri fornøyde. Og nei, da mener jeg ikke deg spesielt. Anonymous poster hash: 14012...c59
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #54 Skrevet 21. november 2014 Å sette sin egen komfort foran barnets liv og helse....har ikke ord!Gi deg da..Handler om MYE mer enn komfort. at du i det hele tatt sier det forteller bare at du vet lite om hvorfor folk velger hjemmefødsler. Mener du alle fødestuene i landet er gamling med barnas liv og helse og da? Siden mange ikke har fødselslege i nærheten.Anonymous poster hash: 16e14...e99 Jeg hadde ALDRI, ALDRI, ALDRI født på en fødestue uten fødselslege i nærheten. Jeg ville faktisk ikke valgt å føde på et sykehus uten nyfødtintensivavdeling. Ser du på statistikken for fødestuer er det fler fødselsskader enn på sykehus. Jeg synes fødestuer og hjemmefødsler er gambling med barnets helse. Anonymous poster hash: fe19c...e2d Dette er fødselstilbudet for mange i Norge. Alternativet kan være å kjøre/ta båt i 3-4t for å komme frem til sykehus. Det er det mange som ikke rekker. Vi har fritt sykehusvalg, men de færreste har vel mulighet til å betale for kost og losji i 3 uker før og 2 uker etter terminskatt for å være i nærheten av sykehus med intensivavdeling. Jeg ble kjøpt i ambulanse med nr 3 for å rekke sykehus. Det er 2,5t på vvinterføre. De kjørte på 1t og 45 min, vi var på sykehus 40min før baby var ute. Er det gamling av barnas helse å bosette seg slike steder da? Hvis vi hadde valgt fødestuen mener jeg.. Anonymous poster hash: 16e14...e99
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #55 Skrevet 21. november 2014 Samme som sint naken biltyv, første fødsel var dog lang og stort barn men likevel ikke mye blødning, vurderte hjemmefødsel på andre men da hadde jeg ikke levd idag. Ville ikke rukket kommet meg til sykehus og fått livreddende hjelp. Ukomplisert graviditet og rask fødsel. Problemet startet da baby var ute. Skjønner ikke noen tør å føde hjemme... Er alltid en sjans mor eller baby trenger sykehushjelp. Anonymous poster hash: e2971...103 Men hadde du en 100% naturlig fødsel, eller flere intervensjoner? Anonymous poster hash: e20db...7f3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #56 Skrevet 21. november 2014 Er det noen av dere som frivillig har født hjemme? Med jordmor? Erfaringer? En av grunnene er at fødeavdelingen på sykehuset som er nærmest har hatt mange "uønskede hendelser" i forbindelse med fødsel. I tillegg har mange av de jeg kjenner som har født der blitt direkte overkjørt av jordmor i forhold til sine ønsker og behov. Og da var det ikke medisinske grunner til overkjøringen, men f.eks at de ikke fikk bruke badekar fordi det ble vanskelig for jordmor, ikke fikk velge fødestilling i seng fordi det ble vanskelig for jordmor osv. En annen grunn er at jeg tror det er best for alle om jeg får vært i kjente omgivelser, føle meg trygg...jeg tror kroppen min takler en fødsel strålende helt selv, og jeg vil ikke "sykeliggjøres" bare fordi jeg skal føde. Hvis noe skulle tilsi at jeg må på sykehus er det kort vei. Jeg tenker dette nå, men er redd jeg kommer til å "glemme" alle de gode argumentene jeg har nå og la meg overtale til å føde på sykehus når den tid kommer. Det er første barnet. Anonymous poster hash: 02c39...995 Hei! Så gøy å høre at du tenker på hjemmefødsel. Jeg planla en selv, men pga. overtid måtte jeg føde på sykehuset, men jeg vil absolutt anbefale deg å vurdere det Det er noen "regler" for hjemmefødsel, f.eks. at førstegangsfødende ikke kan føde hjemme. Det stemmer ikke helt. Du kan fint føde hjemme ved første fødsel, og det er mange som gjør det Den største grunnen til at førstegangsfødende blir flyttet hjemmefra til sykehus er fordi førstegangsfødsler kan være ekstra lange, og da blir jordmor og far og mor slitne, så da flytter man over. Veldig udramatisk med andre ord Da kjører man bare til sykehuset, som oftest i hver sin bil (jm sin og din) akkurat som ved alle andre fødsler. Hvis du ønsker deg hjemmefødsel anbefaler jeg deg å ta kontakt med hjemmejordmor for en samtale. Der vil du få ganske objektiv informasjon. Og du trenger heller ikke ha en hjemmefødsel bare fordi dere har snakket sammen. Du kan ta flere møter med jordmoren din og bruke lang tid på å bestemme deg om du vil det Jeg anbefaler deg også å lese boka "Ina May's Guide to Childbirth" av Ina May Gaskin. Hun er en amerikansk jordmor som driver et senter med ekstremt gode resultater i forhold til de moderne sykehusene. I boka forteller hun hvorfor de har så gode statistikker og snakker om viktigheten av at kvinner får styre over sin egen fødsel. En kjempeflott bok å slå i bordet med uansett om du velger å føde på sykehus eller hjemme. Der får du masse kunnskap om det meste du trenger å vite om alt fra igangsetting til nærhet til oxytocin osv.. Du kan også finne masse foredrag av henne på youtube Jeg håper virkelig du får oppleve gleden ved å føde hjemme. Jeg har aldri hørt om noen som angrer på at de valgte det Man kan tilrettelegge på sykehus så mye som helst, men det er ikke det samme. Lykke til Anonymous poster hash: 63457...878
Sint naken biltyv Skrevet 21. november 2014 #57 Skrevet 21. november 2014 Samme som sint naken biltyv, første fødsel var dog lang og stort barn men likevel ikke mye blødning, vurderte hjemmefødsel på andre men da hadde jeg ikke levd idag. Ville ikke rukket kommet meg til sykehus og fått livreddende hjelp. Ukomplisert graviditet og rask fødsel. Problemet startet da baby var ute. Skjønner ikke noen tør å føde hjemme... Er alltid en sjans mor eller baby trenger sykehushjelp. Anonymous poster hash: e2971...103 Men hadde du en 100% naturlig fødsel, eller flere intervensjoner? Anonymous poster hash: e20db...7f3 Jeg hadde ingen intervensjoner. Selv om du ikke spurte meg da😁
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #58 Skrevet 21. november 2014 Er det noen av dere som frivillig har født hjemme? Med jordmor? Erfaringer? En av grunnene er at fødeavdelingen på sykehuset som er nærmest har hatt mange "uønskede hendelser" i forbindelse med fødsel. I tillegg har mange av de jeg kjenner som har født der blitt direkte overkjørt av jordmor i forhold til sine ønsker og behov. Og da var det ikke medisinske grunner til overkjøringen, men f.eks at de ikke fikk bruke badekar fordi det ble vanskelig for jordmor, ikke fikk velge fødestilling i seng fordi det ble vanskelig for jordmor osv. En annen grunn er at jeg tror det er best for alle om jeg får vært i kjente omgivelser, føle meg trygg...jeg tror kroppen min takler en fødsel strålende helt selv, og jeg vil ikke "sykeliggjøres" bare fordi jeg skal føde. Hvis noe skulle tilsi at jeg må på sykehus er det kort vei. Jeg tenker dette nå, men er redd jeg kommer til å "glemme" alle de gode argumentene jeg har nå og la meg overtale til å føde på sykehus når den tid kommer. Det er første barnet. Anonymous poster hash: 02c39...995 Hei! Så gøy å høre at du tenker på hjemmefødsel. Jeg planla en selv, men pga. overtid måtte jeg føde på sykehuset, men jeg vil absolutt anbefale deg å vurdere det Det er noen "regler" for hjemmefødsel, f.eks. at førstegangsfødende ikke kan føde hjemme. Det stemmer ikke helt. Du kan fint føde hjemme ved første fødsel, og det er mange som gjør det Den største grunnen til at førstegangsfødende blir flyttet hjemmefra til sykehus er fordi førstegangsfødsler kan være ekstra lange, og da blir jordmor og far og mor slitne, så da flytter man over. Veldig udramatisk med andre ord Da kjører man bare til sykehuset, som oftest i hver sin bil (jm sin og din) akkurat som ved alle andre fødsler. Hvis du ønsker deg hjemmefødsel anbefaler jeg deg å ta kontakt med hjemmejordmor for en samtale. Der vil du få ganske objektiv informasjon. Og du trenger heller ikke ha en hjemmefødsel bare fordi dere har snakket sammen. Du kan ta flere møter med jordmoren din og bruke lang tid på å bestemme deg om du vil det Jeg anbefaler deg også å lese boka "Ina May's Guide to Childbirth" av Ina May Gaskin. Hun er en amerikansk jordmor som driver et senter med ekstremt gode resultater i forhold til de moderne sykehusene. I boka forteller hun hvorfor de har så gode statistikker og snakker om viktigheten av at kvinner får styre over sin egen fødsel. En kjempeflott bok å slå i bordet med uansett om du velger å føde på sykehus eller hjemme. Der får du masse kunnskap om det meste du trenger å vite om alt fra igangsetting til nærhet til oxytocin osv.. Du kan også finne masse foredrag av henne på youtube Jeg håper virkelig du får oppleve gleden ved å føde hjemme. Jeg har aldri hørt om noen som angrer på at de valgte det Man kan tilrettelegge på sykehus så mye som helst, men det er ikke det samme. Lykke til Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg kan forresten legge til at du kommer ikke til å dø av en hjemmefødsel, noe mer enn du ville dødd på sykehus. Statistikker viser at hjemmefødende har færre komplikasjoner enn friske sykehusfødende. Dette er det flere grunner til. A: På sykehus "blander man seg" inn i fødselen mer enn nødvendig og en intervensjon kommer sjeldent alene. En intervensjon blir ofte en snøball av nye inngrep. B: Hvis det blir behov for å gripe inn så drar man på sykehus. Man drar altså på sykehuset når man ser at det er behov for midisinsk hjelp. En hjemmejordmor vil hele tiden vurdere om det er fare for komplikasjoner, og hvis det er en risiko der så drar dere på sykehuset. Enkelt og udramatisk Anonymous poster hash: 63457...878
Jezebel Skrevet 21. november 2014 #59 Skrevet 21. november 2014 Er det noen av dere som frivillig har født hjemme? Med jordmor? Erfaringer? En av grunnene er at fødeavdelingen på sykehuset som er nærmest har hatt mange "uønskede hendelser" i forbindelse med fødsel. I tillegg har mange av de jeg kjenner som har født der blitt direkte overkjørt av jordmor i forhold til sine ønsker og behov. Og da var det ikke medisinske grunner til overkjøringen, men f.eks at de ikke fikk bruke badekar fordi det ble vanskelig for jordmor, ikke fikk velge fødestilling i seng fordi det ble vanskelig for jordmor osv. En annen grunn er at jeg tror det er best for alle om jeg får vært i kjente omgivelser, føle meg trygg...jeg tror kroppen min takler en fødsel strålende helt selv, og jeg vil ikke "sykeliggjøres" bare fordi jeg skal føde. Hvis noe skulle tilsi at jeg må på sykehus er det kort vei. Jeg tenker dette nå, men er redd jeg kommer til å "glemme" alle de gode argumentene jeg har nå og la meg overtale til å føde på sykehus når den tid kommer. Det er første barnet. Anonymous poster hash: 02c39...995 Hei! Så gøy å høre at du tenker på hjemmefødsel. Jeg planla en selv, men pga. overtid måtte jeg føde på sykehuset, men jeg vil absolutt anbefale deg å vurdere det Det er noen "regler" for hjemmefødsel, f.eks. at førstegangsfødende ikke kan føde hjemme. Det stemmer ikke helt. Du kan fint føde hjemme ved første fødsel, og det er mange som gjør det Den største grunnen til at førstegangsfødende blir flyttet hjemmefra til sykehus er fordi førstegangsfødsler kan være ekstra lange, og da blir jordmor og far og mor slitne, så da flytter man over. Veldig udramatisk med andre ord Da kjører man bare til sykehuset, som oftest i hver sin bil (jm sin og din) akkurat som ved alle andre fødsler. Hvis du ønsker deg hjemmefødsel anbefaler jeg deg å ta kontakt med hjemmejordmor for en samtale. Der vil du få ganske objektiv informasjon. Og du trenger heller ikke ha en hjemmefødsel bare fordi dere har snakket sammen. Du kan ta flere møter med jordmoren din og bruke lang tid på å bestemme deg om du vil det Jeg anbefaler deg også å lese boka "Ina May's Guide to Childbirth" av Ina May Gaskin. Hun er en amerikansk jordmor som driver et senter med ekstremt gode resultater i forhold til de moderne sykehusene. I boka forteller hun hvorfor de har så gode statistikker og snakker om viktigheten av at kvinner får styre over sin egen fødsel. En kjempeflott bok å slå i bordet med uansett om du velger å føde på sykehus eller hjemme. Der får du masse kunnskap om det meste du trenger å vite om alt fra igangsetting til nærhet til oxytocin osv.. Du kan også finne masse foredrag av henne på youtube Jeg håper virkelig du får oppleve gleden ved å føde hjemme. Jeg har aldri hørt om noen som angrer på at de valgte det Man kan tilrettelegge på sykehus så mye som helst, men det er ikke det samme. Lykke til Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg kan forresten legge til at du kommer ikke til å dø av en hjemmefødsel, noe mer enn du ville dødd på sykehus. Statistikker viser at hjemmefødende har færre komplikasjoner enn friske sykehusfødende. Dette er det flere grunner til. A: På sykehus "blander man seg" inn i fødselen mer enn nødvendig og en intervensjon kommer sjeldent alene. En intervensjon blir ofte en snøball av nye inngrep. B: Hvis det blir behov for å gripe inn så drar man på sykehus. Man drar altså på sykehuset når man ser at det er behov for midisinsk hjelp. En hjemmejordmor vil hele tiden vurdere om det er fare for komplikasjoner, og hvis det er en risiko der så drar dere på sykehuset. Enkelt og udramatisk Anonymous poster hash: 63457...878 Kilde? Og hva legges i begrepet "frisk"? Inkluderer dette førstegangsfødende. I så fall er det jo ikke rart at det er færre komplikasjoner ved hjemmefødsler.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #60 Skrevet 21. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting. Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878
Sint naken biltyv Skrevet 21. november 2014 #61 Skrevet 21. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting. Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878 Mener du at hjemmejordmødre er mer kompetente? Det er størst risiko for komplikasjoner ved førstegangsfødsler. Så det er jo ikke rart at det vil være bedre statistikk for hjemmefødsler enn sykehusfødsler.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #62 Skrevet 21. november 2014 Er det noen av dere som frivillig har født hjemme? Med jordmor? Erfaringer? En av grunnene er at fødeavdelingen på sykehuset som er nærmest har hatt mange "uønskede hendelser" i forbindelse med fødsel. I tillegg har mange av de jeg kjenner som har født der blitt direkte overkjørt av jordmor i forhold til sine ønsker og behov. Og da var det ikke medisinske grunner til overkjøringen, men f.eks at de ikke fikk bruke badekar fordi det ble vanskelig for jordmor, ikke fikk velge fødestilling i seng fordi det ble vanskelig for jordmor osv. En annen grunn er at jeg tror det er best for alle om jeg får vært i kjente omgivelser, føle meg trygg...jeg tror kroppen min takler en fødsel strålende helt selv, og jeg vil ikke "sykeliggjøres" bare fordi jeg skal føde. Hvis noe skulle tilsi at jeg må på sykehus er det kort vei. Jeg tenker dette nå, men er redd jeg kommer til å "glemme" alle de gode argumentene jeg har nå og la meg overtale til å føde på sykehus når den tid kommer. Det er første barnet. Anonymous poster hash: 02c39...995 Hei! Så gøy å høre at du tenker på hjemmefødsel. Jeg planla en selv, men pga. overtid måtte jeg føde på sykehuset, men jeg vil absolutt anbefale deg å vurdere det Det er noen "regler" for hjemmefødsel, f.eks. at førstegangsfødende ikke kan føde hjemme. Det stemmer ikke helt. Du kan fint føde hjemme ved første fødsel, og det er mange som gjør det Den største grunnen til at førstegangsfødende blir flyttet hjemmefra til sykehus er fordi førstegangsfødsler kan være ekstra lange, og da blir jordmor og far og mor slitne, så da flytter man over. Veldig udramatisk med andre ord Da kjører man bare til sykehuset, som oftest i hver sin bil (jm sin og din) akkurat som ved alle andre fødsler. Hvis du ønsker deg hjemmefødsel anbefaler jeg deg å ta kontakt med hjemmejordmor for en samtale. Der vil du få ganske objektiv informasjon. Og du trenger heller ikke ha en hjemmefødsel bare fordi dere har snakket sammen. Du kan ta flere møter med jordmoren din og bruke lang tid på å bestemme deg om du vil det Jeg anbefaler deg også å lese boka "Ina May's Guide to Childbirth" av Ina May Gaskin. Hun er en amerikansk jordmor som driver et senter med ekstremt gode resultater i forhold til de moderne sykehusene. I boka forteller hun hvorfor de har så gode statistikker og snakker om viktigheten av at kvinner får styre over sin egen fødsel. En kjempeflott bok å slå i bordet med uansett om du velger å føde på sykehus eller hjemme. Der får du masse kunnskap om det meste du trenger å vite om alt fra igangsetting til nærhet til oxytocin osv.. Du kan også finne masse foredrag av henne på youtube Jeg håper virkelig du får oppleve gleden ved å føde hjemme. Jeg har aldri hørt om noen som angrer på at de valgte det Man kan tilrettelegge på sykehus så mye som helst, men det er ikke det samme. Lykke til Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg kan forresten legge til at du kommer ikke til å dø av en hjemmefødsel, noe mer enn du ville dødd på sykehus. Statistikker viser at hjemmefødende har færre komplikasjoner enn friske sykehusfødende. Dette er det flere grunner til. A: På sykehus "blander man seg" inn i fødselen mer enn nødvendig og en intervensjon kommer sjeldent alene. En intervensjon blir ofte en snøball av nye inngrep. B: Hvis det blir behov for å gripe inn så drar man på sykehus. Man drar altså på sykehuset når man ser at det er behov for midisinsk hjelp. En hjemmejordmor vil hele tiden vurdere om det er fare for komplikasjoner, og hvis det er en risiko der så drar dere på sykehuset. Enkelt og udramatisk Anonymous poster hash: 63457...878 Kilde? Og hva legges i begrepet "frisk"? Inkluderer dette førstegangsfødende. I så fall er det jo ikke rart at det er færre komplikasjoner ved hjemmefødsler. Nå hadde jeg skrevet masse og så mista jeg alt. Argh... Men for å gjøre det kort: Med "frisk" menes frisk. Ikke noe høyt blodtrykk, normalvektig, ingen hjertefeil eller sykdommer. Det er gjort forskning på friske kvinner som føder på sykehus kontra friske kvinner som føder hjemme, og hjemmefødende kom best ut. Jeg fant ikke studien i slengen her nå, men jeg leste meg opp på det før jeg gikk for hjemmefødsel selv. Du finner helt sikkert studien hvis du leter litt. Ina May's Guide to Childbirth snakker mye om temaet, så les den (uansett om du skal føde på sykehus eller hjemme, vær så snill og les den. Den er så verdifull for alle som skal føde.) Her er noen linker for de som har lyst til å lese ellers: http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Aktuell-forskning/2014/Kvinners-erfaring-med-jordmors-ferdigheter-ved-hjemmefoedsler-i-fire-nordiske-land http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Ledere/2012/Nr.8-Hipp-hurra-for-hjemmefoedsler/(language)/nor-NO Anonymous poster hash: 63457...878
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #63 Skrevet 21. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting. Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878 Mener du at hjemmejordmødre er mer kompetente? Det er størst risiko for komplikasjoner ved førstegangsfødsler. Så det er jo ikke rart at det vil være bedre statistikk for hjemmefødsler enn sykehusfødsler. Jeg mener at hjemmejordmødre har bredere erfaring. Les studien før du kritiserer den. Anonymous poster hash: 63457...878
Sint naken biltyv Skrevet 21. november 2014 #64 Skrevet 21. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting. Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878 Mener du at hjemmejordmødre er mer kompetente? Det er størst risiko for komplikasjoner ved førstegangsfødsler. Så det er jo ikke rart at det vil være bedre statistikk for hjemmefødsler enn sykehusfødsler.Jeg mener at hjemmejordmødre har bredere erfaring. Les studien før du kritiserer den. Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg har lest den. Og er ikke enig i endel av det. Er andre studier som heller andre veien også. En hjemmejordmor har ikke bredere erfaring på kompliserte fødsler, tvert i mot
sug lut Skrevet 21. november 2014 #65 Skrevet 21. november 2014 Jeg skjønner ikke behovet for å føde hjemme. Det er en grunn til at det er enorm forskjell på dødsraten for fødsel i u og i land. Jeg er selv tilhenger av naturlig fødsel, det er best og raskest og sunnest. Men å ta sjansen på å blø ihjel/ miste baby kan jeg bare ikke forstå. I Nederland har de mye større andel hjemmefødsler, enn i Norge, men de har ikke oppsiktsvekkende tall mtp. barnedødelighet under fødsel. Men det skjer dødsfall både hos mødre og barn pga hjemmefødsler der. Men nei, det skjer ikke ofte. Men hvis det skjer med akkurat deg Hi at barnet ditt dør pga at du ikke er på sykehus, kan du leve med det etterpå? Og hva med barnet ditt om du dør, tror du det blir noe det kan leve greit med, at mor satte seg selv foran barnet og at barnet da ble morløs pga det? Faen du er flink til å gi damer skylda for alt - barnedødelighet, voldtekt, omsorgssvikt hjemme hos far, utroskap fra ektemannen osv. KVINNER ER IKKE DJEVELENS VERK OG HAR IKKE SKYLD I ALT! Tror du at helsepersonell i Norge hadde anbefalt hjemmefødsler hvis de hadde like nedlatende og ufyselig holdning som deg? Beskylde HI for at barnet eller hun muligens dør? Du har ikke prøvd å formidle det samme på LITT mer saklig måte for en gangs skyld? Anonymous poster hash: 6763c...d01 Rette ræva osv osv osv osv osv osv osv osv osv
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #66 Skrevet 21. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting. Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878 Mener du at hjemmejordmødre er mer kompetente? Det er størst risiko for komplikasjoner ved førstegangsfødsler. Så det er jo ikke rart at det vil være bedre statistikk for hjemmefødsler enn sykehusfødsler.Jeg mener at hjemmejordmødre har bredere erfaring. Les studien før du kritiserer den. Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg har lest den. Og er ikke enig i endel av det. Er andre studier som heller andre veien også. En hjemmejordmor har ikke bredere erfaring på kompliserte fødsler, tvert i mot Det spørs jo på jordmoren da. Og det er ikke nødvendigvis en fordel å ha en jordmor som har bredest erfaring i katastrofefødsler. Da er det jo katastrofe hun er vant med å håndtere og ikke normale fødsler. Mitt inntrykk er at på sykehusene ser man komplikasjoner der det ikke er det, og de fødende behandles deretter. Det synet støtter også forskning. (Blant annet gjort av Ina May Gaskin (som er en anerkjent jordmor). Les boka. Vær så snill). Anonymous poster hash: 63457...878
Jezebel Skrevet 21. november 2014 #67 Skrevet 21. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting.Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878 Mener du at hjemmejordmødre er mer kompetente? Det er størst risiko for komplikasjoner ved førstegangsfødsler. Så det er jo ikke rart at det vil være bedre statistikk for hjemmefødsler enn sykehusfødsler.Jeg mener at hjemmejordmødre har bredere erfaring. Les studien før du kritiserer den.Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg har lest den. Og er ikke enig i endel av det. Er andre studier som heller andre veien også. En hjemmejordmor har ikke bredere erfaring på kompliserte fødsler, tvert i mot Det spørs jo på jordmoren da. Og det er ikke nødvendigvis en fordel å ha en jordmor som har bredest erfaring i katastrofefødsler. Da er det jo katastrofe hun er vant med å håndtere og ikke normale fødsler. Mitt inntrykk er at på sykehusene ser man komplikasjoner der det ikke er det, og de fødende behandles deretter. Det synet støtter også forskning. (Blant annet gjort av Ina May Gaskin (som er en anerkjent jordmor). Les boka. Vær så snill).Anonymous poster hash: 63457...878 Jada, vi har fått med oss at du liker ho Ina. Men hennes forskning er ikke relevant for norske forhold. Det er INGENTING naturlig med sykehusfødsler i USA. Der pumpes du full av epidural ( mye større dose enn i Norge) med en gang du kommer over dørstokken til fødestua. Mange amerikanske kvinner ligger å sender tekstmelding mens de har rier. Jeg tror gjerne at en hjemmefødsel er tryggere enn en amerikansk sykehusfødsel, der mødredødeligheten er tre ganger høyere enn i Norge. Men vi bor ikke i USA. Har du belegg for å hevde at hjemmefødsel er tryggere I NORGE.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #68 Skrevet 21. november 2014 Å sette sin egen komfort foran barnets liv og helse....har ikke ord!Gi deg da..Handler om MYE mer enn komfort. at du i det hele tatt sier det forteller bare at du vet lite om hvorfor folk velger hjemmefødsler. Mener du alle fødestuene i landet er gamling med barnas liv og helse og da? Siden mange ikke har fødselslege i nærheten.Anonymous poster hash: 16e14...e99 Jeg hadde ALDRI, ALDRI, ALDRI født på en fødestue uten fødselslege i nærheten. Jeg ville faktisk ikke valgt å føde på et sykehus uten nyfødtintensivavdeling. Ser du på statistikken for fødestuer er det fler fødselsskader enn på sykehus. Jeg synes fødestuer og hjemmefødsler er gambling med barnets helse.Anonymous poster hash: fe19c...e2d Dette er fødselstilbudet for mange i Norge. Alternativet kan være å kjøre/ta båt i 3-4t for å komme frem til sykehus. Det er det mange som ikke rekker. Vi har fritt sykehusvalg, men de færreste har vel mulighet til å betale for kost og losji i 3 uker før og 2 uker etter terminskatt for å være i nærheten av sykehus med intensivavdeling. Jeg ble kjøpt i ambulanse med nr 3 for å rekke sykehus. Det er 2,5t på vvinterføre. De kjørte på 1t og 45 min, vi var på sykehus 40min før baby var ute. Er det gamling av barnas helse å bosette seg slike steder da? Hvis vi hadde valgt fødestuen mener jeg..Anonymous poster hash: 16e14...e99 Hadde jeg bodd i utkant-Norge hadde jeg bodd de siste ukene før fødsel i nærheten av et sykehus ja. Om jeg kunne lånt et gjesterom hos venner eller brukt pengene mine på hotell så er det det jeg hadde gjort. Mitt barn nummer tre (etter to drømmefødsler med friske barn) holdt på å dø. Uten gynekolog og intensivavdeling for nyfødte hadde jeg i dag hatt et barn for lite (og nei barnet ville ikke klart seg om jeg først måtte tatt helikopter for å komme til gynekolog). Så hadde jeg bodd i utkant-Norge hadde barnet mitt dødd. Brutal sannhet. Anonymous poster hash: fe19c...e2d
Sint naken biltyv Skrevet 21. november 2014 #69 Skrevet 21. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting. Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878 Mener du at hjemmejordmødre er mer kompetente? Det er størst risiko for komplikasjoner ved førstegangsfødsler. Så det er jo ikke rart at det vil være bedre statistikk for hjemmefødsler enn sykehusfødsler.Jeg mener at hjemmejordmødre har bredere erfaring. Les studien før du kritiserer den. Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg har lest den. Og er ikke enig i endel av det. Er andre studier som heller andre veien også. En hjemmejordmor har ikke bredere erfaring på kompliserte fødsler, tvert i motDet spørs jo på jordmoren da. Og det er ikke nødvendigvis en fordel å ha en jordmor som har bredest erfaring i katastrofefødsler. Da er det jo katastrofe hun er vant med å håndtere og ikke normale fødsler. Mitt inntrykk er at på sykehusene ser man komplikasjoner der det ikke er det, og de fødende behandles deretter. Det synet støtter også forskning. (Blant annet gjort av Ina May Gaskin (som er en anerkjent jordmor). Les boka. Vær så snill). Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg har lest boka. Og jeg er ikke enig i mye av det. Har du fått med deg det nå? Gnål i vei om dama der men om du skal sammenligne norske fødsler med fødsler i andre land må du sammenligne med et som ligner på Norge. Feks Finland, Nederland, Sverige osv... Herregud, om du liker det eller ikke, det er ikke like trygt å føde hjemme som på sykehus.
Jezebel Skrevet 21. november 2014 #70 Skrevet 21. november 2014 Det det uansett koker ned til er: om noe PLUTSELIG går til helvete og barnet må ut i løpet av minutter, hvilken stue har du lyst å være i nærheten av: en operasjonsstua...eller din egen stue?
Jezebel Skrevet 21. november 2014 #71 Skrevet 21. november 2014 (endret) Å sette sin egen komfort foran barnets liv og helse....har ikke ord!Gi deg da..Handler om MYE mer enn komfort. at du i det hele tatt sier det forteller bare at du vet lite om hvorfor folk velger hjemmefødsler. Mener du alle fødestuene i landet er gamling med barnas liv og helse og da? Siden mange ikke har fødselslege i nærheten.Anonymous poster hash: 16e14...e99 Hva jeg vet eller ikke vet, vet du INGENTING om. Kan det kanskje tenkes at jeg brenner litt for å føde på sykehus fordi jeg har sett hvordan det fort kan gå med hjemmefødsler? Og jo, på en måte handler det mye om komfort. En person med sykehusskrekk som ønsker å føde hjemme gjør det jo fordi hun vil være mer KOMFORTABEL med å føde hjemme. Da synes jeg det er viktig å gå i dialog med jordmor og sykehus istenfor å insistere på å gjemme seg hjemme uten tilgang til medisinsk hjelp. Og hvis du ikke ser forskjell på å ikke ha tilgang til et tilbud og det å takke nei til et tilbud...så kan ikke jeg hjelpe deg. Endret 21. november 2014 av Jezebel
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #72 Skrevet 21. november 2014 Jeg har vært med på en hjemmefødsel. Det var veldig rolig, fint og ukomplisert, men jeg var likevel usikker på om jeg ville valgt det for meg. Mitt barn nr 2 kom i en uplanlagt hjemmefødsel. Hverken ambulanse eller jordmor rakk fram i tide, og pappaen tok i mot. Vi hadde jordmorkontakt pr telefon. Alt gikk veldig fint, og jeg var aldri redd, men om jeg skal ha flere barn vil jeg likevel ikke vurdere hjemmefødsel. Jeg tror ikke jeg tør det. Anonymous poster hash: 60454...5aa
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #73 Skrevet 21. november 2014 Å sette sin egen komfort foran barnets liv og helse....har ikke ord!Gi deg da..Handler om MYE mer enn komfort. at du i det hele tatt sier det forteller bare at du vet lite om hvorfor folk velger hjemmefødsler. Mener du alle fødestuene i landet er gamling med barnas liv og helse og da? Siden mange ikke har fødselslege i nærheten.Anonymous poster hash: 16e14...e99 Hva jeg vet eller ikke vet, vet du INGENTING om. Kan det kanskje tenkes at jeg brenner litt for å føde på sykehus fordi jeg har sett hvordan det fort kan gå med hjemmefødsler? Og jo, på en måte handler det mye om komfort. En person med sykehusskrekk som ønsker å føde hjemme gjør det jo fordi hun vil være mer KOMFORTABEL med å føde hjemme. Da synes jeg det er viktig å gå i dialog med jordmor og sykehus istenfor å insistere på å gjemme seg hjemme uten tilgang til medisinsk hjelp. Og hvis du ikke ser forskjell på å ikke ha tilgang til et tilbud og det å takke nei til et tilbud...så kan ikke jeg hjelpe deg. Beklager, jeg så ikke at denne diskusjonen utelukkende tok for seg hjemmefødsel for de som hadde sykehus i tilstrekkelig nærhet. Det jeg mente er at du skriver som om komfort fremfor barnets helse er det vektlegges for de som velger hjemmefødsel, og det mener jeg er feil. Det er mange grunner til at noen ønsker dette. Komfort kan godt være en av de. Men man ikke vet bakgrunnen for at noen ønsker å velge dette. Det er ingens ønske å sette sin egen komfort fremfor barnets helse. Man velger det man føler er mest riktig og trygt for seg og sine. Men synes det blir så drøyt å gå så hardt ut da mange ikke har denne nærheten til store sykehus, selv om du muligens snakket om de som hadde det. Anonymous poster hash: 16e14...e99
Jezebel Skrevet 21. november 2014 #74 Skrevet 21. november 2014 Å sette sin egen komfort foran barnets liv og helse....har ikke ord!Gi deg da..Handler om MYE mer enn komfort. at du i det hele tatt sier det forteller bare at du vet lite om hvorfor folk velger hjemmefødsler. Mener du alle fødestuene i landet er gamling med barnas liv og helse og da? Siden mange ikke har fødselslege i nærheten.Anonymous poster hash: 16e14...e99 Hva jeg vet eller ikke vet, vet du INGENTING om. Kan det kanskje tenkes at jeg brenner litt for å føde på sykehus fordi jeg har sett hvordan det fort kan gå med hjemmefødsler? Og jo, på en måte handler det mye om komfort. En person med sykehusskrekk som ønsker å føde hjemme gjør det jo fordi hun vil være mer KOMFORTABEL med å føde hjemme. Da synes jeg det er viktig å gå i dialog med jordmor og sykehus istenfor å insistere på å gjemme seg hjemme uten tilgang til medisinsk hjelp.Og hvis du ikke ser forskjell på å ikke ha tilgang til et tilbud og det å takke nei til et tilbud...så kan ikke jeg hjelpe deg. Beklager, jeg så ikke at denne diskusjonen utelukkende tok for seg hjemmefødsel for de som hadde sykehus i tilstrekkelig nærhet. Det jeg mente er at du skriver som om komfort fremfor barnets helse er det vektlegges for de som velger hjemmefødsel, og det mener jeg er feil. Det er mange grunner til at noen ønsker dette. Komfort kan godt være en av de. Men man ikke vet bakgrunnen for at noen ønsker å velge dette. Det er ingens ønske å sette sin egen komfort fremfor barnets helse. Man velger det man føler er mest riktig og trygt for seg og sine. Men synes det blir så drøyt å gå så hardt ut da mange ikke har denne nærheten til store sykehus, selv om du muligens snakket om de som hadde det. Anonymous poster hash: 16e14...e99 Jeg går ikke hardt ut mot de som ikke bor i nærheten av sykehus. Det er snakk om de som velger vekk sykehus. Hvis de som ikke har valget likevel velger å ta seg nær av det, får de ta det på egen kappe. Jeg kan ikke la vær å komme med en mening i tilfelle noen velger å bli truffet av noe som ikke gjelder dem.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #75 Skrevet 21. november 2014 Å sette sin egen komfort foran barnets liv og helse....har ikke ord!Gi deg da..Handler om MYE mer enn komfort. at du i det hele tatt sier det forteller bare at du vet lite om hvorfor folk velger hjemmefødsler. Mener du alle fødestuene i landet er gamling med barnas liv og helse og da? Siden mange ikke har fødselslege i nærheten.Anonymous poster hash: 16e14...e99 Hva jeg vet eller ikke vet, vet du INGENTING om. Kan det kanskje tenkes at jeg brenner litt for å føde på sykehus fordi jeg har sett hvordan det fort kan gå med hjemmefødsler? Og jo, på en måte handler det mye om komfort. En person med sykehusskrekk som ønsker å føde hjemme gjør det jo fordi hun vil være mer KOMFORTABEL med å føde hjemme. Da synes jeg det er viktig å gå i dialog med jordmor og sykehus istenfor å insistere på å gjemme seg hjemme uten tilgang til medisinsk hjelp.Og hvis du ikke ser forskjell på å ikke ha tilgang til et tilbud og det å takke nei til et tilbud...så kan ikke jeg hjelpe deg. Beklager, jeg så ikke at denne diskusjonen utelukkende tok for seg hjemmefødsel for de som hadde sykehus i tilstrekkelig nærhet.Det jeg mente er at du skriver som om komfort fremfor barnets helse er det vektlegges for de som velger hjemmefødsel, og det mener jeg er feil. Det er mange grunner til at noen ønsker dette. Komfort kan godt være en av de. Men man ikke vet bakgrunnen for at noen ønsker å velge dette. Det er ingens ønske å sette sin egen komfort fremfor barnets helse. Man velger det man føler er mest riktig og trygt for seg og sine. Men synes det blir så drøyt å gå så hardt ut da mange ikke har denne nærheten til store sykehus, selv om du muligens snakket om de som hadde det. Anonymous poster hash: 16e14...e99 Jeg går ikke hardt ut mot de som ikke bor i nærheten av sykehus. Det er snakk om de som velger vekk sykehus. Hvis de som ikke har valget likevel velger å ta seg nær av det, får de ta det på egen kappe. Jeg kan ikke la vær å komme med en mening i tilfelle noen velger å bli truffet av noe som ikke gjelder dem. Nei det er ok. Men jeg leste det litt som om du mente folk gamblet med barnets helse bare fordi de ville ha det mer komfortabelt selv. Men, ferdig med det. Du skal Såklart få ha din mening. Anonymous poster hash: 16e14...e99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå