Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #76 Skrevet 21. november 2014 Meg med plutselig massiv blødning. Naturlig fødsel ingenting galt. Saken var ikke at ikke livmora ikke trakk seg sammen så den sprøyta ville hjulpet en jordmor hjemme. Jeg ville dødd i vente på ambulanse eller på vei til sykehus til deg som sier det bare er til å bli frakta dit om noe går galt. Kan bli for sent og det uten forvarsel. Anbefaler deg ikke å føde hjemme just in case... Anonymous poster hash: e2971...103
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #77 Skrevet 21. november 2014 Err sprøyta ville ikke hjulpet mente jeg. Anonymous poster hash: e2971...103
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #78 Skrevet 21. november 2014 Meg med plutselig massiv blødning. Naturlig fødsel ingenting galt. Saken var ikke at ikke livmora ikke trakk seg sammen så den sprøyta ville hjulpet en jordmor hjemme. Jeg ville dødd i vente på ambulanse eller på vei til sykehus til deg som sier det bare er til å bli frakta dit om noe går galt. Kan bli for sent og det uten forvarsel. Anbefaler deg ikke å føde hjemme just in case... Anonymous poster hash: e2971...103 Jeg har vært i samme situasjon- 3 ganger! Naturlig og fine fødsler, ganske lange men uten noe påvirkning. Allikevel styrtblødning etterpå. De sprøytene hadde lite effekt, ene gangen hadde den ingen effekt. Da var jeg glad for at kirurgisk team var like i nærheten med ekstra blod og utstyr. Det var snakk om minutter. En tur på 5 min i ambulanse ville tatt for lang tid... Anonymous poster hash: 4e77b...54e
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #79 Skrevet 21. november 2014 Det det uansett koker ned til er: om noe PLUTSELIG går til helvete og barnet må ut i løpet av minutter, hvilken stue har du lyst å være i nærheten av: en operasjonsstua...eller din egen stue? Dette, rett og slett. Jeg fikk selv valget om jeg ville føde på en jordmordrevet fødestue uten mulighet for akutt keisersnitt, eller om jeg ville videre til en fødeavdeling. Jeg valgte det siste. Heldigvis, for fødselen endte i akutt ks pga noe man absolutt ikke kunne vite om på forhånd. Barnet ville sannsynligvis overlevd helikopterturen, men det hadde vært veldig lite hyggelig. Det var fælt nok som de var, om jeg ikke skulle vært dratt inn i et helikopter i hui og hast også. Uten noen form for smertelindring. Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting. Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878 Mener du at hjemmejordmødre er mer kompetente? Det er størst risiko for komplikasjoner ved førstegangsfødsler. Så det er jo ikke rart at det vil være bedre statistikk for hjemmefødsler enn sykehusfødsler.Jeg mener at hjemmejordmødre har bredere erfaring. Les studien før du kritiserer den. Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg har lest den. Og er ikke enig i endel av det. Er andre studier som heller andre veien også. En hjemmejordmor har ikke bredere erfaring på kompliserte fødsler, tvert i motDet spørs jo på jordmoren da. Og det er ikke nødvendigvis en fordel å ha en jordmor som har bredest erfaring i katastrofefødsler. Da er det jo katastrofe hun er vant med å håndtere og ikke normale fødsler. Mitt inntrykk er at på sykehusene ser man komplikasjoner der det ikke er det, og de fødende behandles deretter. Det synet støtter også forskning. (Blant annet gjort av Ina May Gaskin (som er en anerkjent jordmor). Les boka. Vær så snill). Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg har lest boka. Og jeg er ikke enig i mye av det. Har du fått med deg det nå? Gnål i vei om dama der men om du skal sammenligne norske fødsler med fødsler i andre land må du sammenligne med et som ligner på Norge. Feks Finland, Nederland, Sverige osv... Herregud, om du liker det eller ikke, det er ikke like trygt å føde hjemme som på sykehus. Enig, det er ikke naturlig å sammenligne med USA. De har en helt annen kultur når det gjelder fødsler - der er det f.eks. ikke nødvendigvis vanlig at en jordmor i det hele tatt er med på fødsel. En gynekolog er ikke en del av spesialisthelsetjenesten på samme måte som de er her. En amerikansk venninne ble helt himmelfallen da jeg sa at under et svangerskap og fødsel i Norge ser du ikke en gynekolog med mindre det er noe spesielt. Det er også store forskjeller mtp. ting som keisersnittfrekvens, mødredødelighet og smertelindring. Skal vi begynne å snakke om Nederland, er det et land man kanskje ikke bør trekke fram som noe godt eksempel når det gjelder hjemmefødsler, for de har et av de høyeste perinatale mortalitetstallene i Europa. Men for all del, jeg sier ikke at hjemmefødsel er bare forferdelig. For fødsler som forløper normalt er det sikkert helt supert. Den fødende vil slappe bedre av, og dette vil være positivt for fødselsforløpet. De vil også få udelt oppmerksomhet av en jordmor på en måte som man kanskje ikke vil få på et sykehus. Kvinner som føder hjemme er en strengt selektert gruppe - de er ikke bare friske, det er det mange som føder på sykehus som er også, men de er spesielt motivert, og de har som regel hatt ukompliserte fødsler fra før. Den gjennomsnittlige hjemmefødende kvinnen skiller seg nok fra den gjennomsnittlige lavrisikofødende på et sykehus. Det påvirker tallene her. Det er skrevet en artikkel om komplikasjoner og dødelighet ved planlagte hjemmefødsler i Norge, såvidt jeg husker, men jeg finner den ikke i farta. Den fant ikke økt dødelighet, og færre komplikasjoner, om jeg ikke husker feil. MEN det var et lite antall fødsler, altfor lavt til at man kunne funnet en evt. forskjell i dødelighet, siden det skjer så sjelden at barn dør under fødsel i Norge. Man måtte hatt et stort antall fødsler til å kunne si om det er noen forskjell. Og det har man ikke. Så dermed er det ingen som vet. En jordmor som prøvde å få meg til å føde på jordmorstyrt fødestue uten mulighet for haste-ks sa at de "så alltid i god tid når det kom til å oppstå komplikasjoner, og da sendte de kvinnen videre med en gang til fødeavdelingen så det er ingen fare". Det er blank løgn, kanskje med mindre de skulle være synske. Heh. Under en fødsel kan livstruende komplikasjoner oppstå som lyn fra klar himmel, det er det rett og slett ikke mulig å komme bort fra. Men det er ganske sjelden at det skjer. Så for hver enkelt kvinne som velger hjemmefødsel, er sannsynligheten for det såpass liten at det kanskje ikke er så mye å bekymre seg for. Men jo flere som velger hjemmefødsel, jo større sannsynlighet er det for at en av dem vil rammes av nettopp en av disse komplikasjonene. Jeg sier ikke at kvinner som velger hjemmefødsel er uansvarlige og setter sine barns liv i fare. Men jeg er ikke enig i risikovurderingen de gjør. Sannsynligvis vil de gå helt fint. Men if the shit hits the fan... Anonymous poster hash: 41ca9...fde
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #80 Skrevet 21. november 2014 Trådstarter spør jo faktisk kun etter om det er noen som har født hjemme, og hvilke erfaringer DISSE personene har. Hun spør ikke etter hvorfor hun ikke skal føde hjemme eller hva som kan gå galt... Anonymous poster hash: 1848a...b9d
**venter** Skrevet 21. november 2014 #81 Skrevet 21. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting.Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg fikk fire av diss vidundersprøytene dine, på sykehus, og det holdt ikke. Ble hastet avsted i narkose, og hadde nok ikke overlevd en liten biltur først.v
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #82 Skrevet 21. november 2014 Bor du i Oslo-området? Ta i så fall kontakt med Jordmorteamet Fantastiske damer som driver med hjemmefødsler (og svangerskapskontroller forøvrig). Du vil nok få god hjelp og veiledning der Lykke til! Anonymous poster hash: 155a2...b58
Helene7 Skrevet 22. november 2014 #83 Skrevet 22. november 2014 På NRK nett ligger to sesonger av den norske tv serien jordmødrene. I sesong to er det flere hjemmfødseler.
Leirha Skrevet 22. november 2014 #84 Skrevet 22. november 2014 Jeg er gravid med nr 4 og skal føde på den lokale fødestua denne gangen, uten KS-tilgang (man flys til sykehus hvis det er noe), epidural osv. Ble nektet epidural på sykehusene under de 3 forrige fødsler, til tross for veldig lang fødselsforløp med nr 1 og 3. Overkjørt med nr 2 totalt, holdt på å gå galt. Ble ikke tilbudt badekar selv om de hadde, med nr 3. Generelt har jeg inntrykk av at helsepersonell her til lands gjør kvinnens fødsel til sin egen og vil gjerne styre fødselen uten å ta hensyn til den fødendes ønsker og behov. Gruer meg til å føde nr 4, men hadde aldri turt å føde hjemme. Så trist at du føler at helseperson styrer fødselen på den måten. Jeg har aldri opplevd det, ikke i nærheten gjennom mine tre fødsler. Følte virkelig det var min fødsel og de var bare et godt redskap. De trakk seg bort, og var der når jeg trengte dem. Jobbet på føden en sommer som barnepleier, syns sjeldent at helsepersonell (les jordmor) var styrende, isåfall de gangene hvor mor bare var en liten pudding i sengen, og da måtte hun inn og fortelle hva hun skulle gjøre og hvorfor, men jordmødrene var alltid like tålmodige, uansett hvor enn mye utskjelt de ble.
Sint naken biltyv Skrevet 22. november 2014 #85 Skrevet 22. november 2014 Ingen kluss med min fødsel . Startet med at vannet gikk på termindato , baby ute 3 timer etter men likevel plutselig alvorlig med massivt blodtap. Så man kan ikke forutse ting.Anonymous poster hash: e2971...103 En hjemmejordmor har sprøyter hun kan sette om livmoren ikke trekker seg sammen. Det finnes også andre "triks" man kan bruke. Og så flytter man over til sykehus for å få blod. Jeg vet ikke akkurat detaljene i hvordan det fungerer ved blodtap hjemme, men jeg vet at jordmødrene vet hva de gjør. Anonymous poster hash: 63457...878 Jeg fikk fire av diss vidundersprøytene dine, på sykehus, og det holdt ikke. Ble hastet avsted i narkose, og hadde nok ikke overlevd en liten biltur først.vSamme her.
SelenaMoon Skrevet 22. november 2014 #86 Skrevet 22. november 2014 Flott at du vil føde hjemme.Første du må gjøre er å finne en jordmor.Det finnes mange ressurser.Jo det er lov for førstegangsfødende å føde hjemmehttps://helsenorge.no/fodsel/hjemmefodsel#Hvem%20kan%20f%C3%B8de%20hjemme?
*Miss Marple* Skrevet 22. november 2014 #87 Skrevet 22. november 2014 Jeg skjønner ikke at det finnes noen som ikke ønsker å gi barna sine den beste medisinske hjelpen om det skulle bli nødvendig. Når barnet vel er ute gjør man alt man kan for å hjelpe det, men under fødslen skal man gamble på at naturen ordner opp? Ufattelig!
mamma_bergen Skrevet 22. november 2014 #88 Skrevet 22. november 2014 Min fødsel endte i katastrofesnitt når hun var halvveis ute, jeg ble veldig dårlig og baby holdt på å dø..Personlig ville jeg aldri risikert noe.
Planleggendemamma Skrevet 22. november 2014 #89 Skrevet 22. november 2014 Jeg har hatt to naturlige fødsler, begge to startet før termin og trengte verken smertestillende eller noe hjelp. Begge gangene har morkaken ikke trukket seg sammen så om jeg hadde vært hjemme kunne ting gått galt.. Veldig glad for at jeg var på sykehus da ja! Men man kan selvfølgelig være en av de med null komplikasjoner, håper for din del at du får en fin opplevelse uansett hva du velger ☺️
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #90 Skrevet 23. november 2014 Min fødsel endte i katastrofesnitt når hun var halvveis ute, jeg ble veldig dårlig og baby holdt på å dø..Personlig ville jeg aldri risikert noe. Hadde du en ellers 100% naturlig fødsel med normalt forløp, og ellers er fint svangerskap? Anonymous poster hash: e20db...7f3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #91 Skrevet 23. november 2014 Utrolig dritt å føde hjemme om noe skulle skje, om babyen sitter fast, du blør mye eller det ender med hastekeisersnitt. Da kan du og/eller babyen din dø. Anonymous poster hash: 83d52...210
mamma_bergen Skrevet 23. november 2014 #92 Skrevet 23. november 2014 Min fødsel endte i katastrofesnitt når hun var halvveis ute, jeg ble veldig dårlig og baby holdt på å dø..Personlig ville jeg aldri risikert noe. Hadde du en ellers 100% naturlig fødsel med normalt forløp, og ellers er fint svangerskap? Anonymous poster hash: e20db...7f3 Jeg kom inn med 5 cm åpning, og etter en stund fant de ut at det var seteleie. Før den tid hadde jm hele tiden sagt at baby lå rett vei og at alt var som det skulle. Fødselen foregikk relativt raskt til å være en førstegangs. Jeg hadde nok rukket sykehuset, men hvorfor risikere noe? Utover det var svangerskapet helt normalt, uten problemer.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #93 Skrevet 23. november 2014 Min fødsel endte i katastrofesnitt når hun var halvveis ute, jeg ble veldig dårlig og baby holdt på å dø..Personlig ville jeg aldri risikert noe.Hadde du en ellers 100% naturlig fødsel med normalt forløp, og ellers er fint svangerskap? Anonymous poster hash: e20db...7f3 Jeg kom inn med 5 cm åpning, og etter en stund fant de ut at det var seteleie. Før den tid hadde jm hele tiden sagt at baby lå rett vei og at alt var som det skulle.Fødselen foregikk relativt raskt til å være en førstegangs. Jeg hadde nok rukket sykehuset, men hvorfor risikere noe? Utover det var svangerskapet helt normalt, uten problemer. Skjønner:) Men ved hjemmefødsler er det slik at du sendes rett til sykehus med en gang de oppdager dette - noe jordmor i første omgang alltid forsikrer seg om ved hjemmefødsel. Kanskje hun tilogmed kunne oppdaget seteleie før dere fant ut av det på sykehuset, da hun kunne kommet hjem til deg med en gang riene begynte:) Men nå vet jeg jo ikke hvordan fødselsforløpet begynte osv! Anonymous poster hash: e20db...7f3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #94 Skrevet 23. november 2014 Hadde jeg født hjemme hadde to av mine tre barn ikke vært her mere. Det ene barnet fikk plutselig kjempelav og fallende puls og det hastet å få ham ut, og hvis ikke de hadde oppdaget det der og da(jeg lå med overvåkning av hjerterytmen), hadde det gått riktig galt sa jordmor til meg. Neste fødsel gikk fin fint, men babyen var veldig syk og stoppet å puste et minutt etter at han kom ut. Ingen kunne reddet ham om jeg var hjemme. Anonymous poster hash: 531a9...917
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #95 Skrevet 23. november 2014 Man bør bli ganske takknemlig når man leser denne tråden (om alle som hadde fått skader, omkommet eller mistet barnet ved hjemmefødsel) over hvor vanvittig heldige vi er som er født i vårt land, og til vår tid! Jeg kjenner ingen hvor både mor og barn hadde overlevd alle fødslene i Norge for 100 år siden, eller i uland i dag. Og det gjør meg så uendelig uendelig takknemlig for helsevesenet vårt, og for vår velferdsstat hvor alt av svangerskapskontroller og fødsler er helt gratis! Anonymous poster hash: 06c07...647
Jezebel Skrevet 23. november 2014 #96 Skrevet 23. november 2014 Hadde jeg født hjemme hadde to av mine tre barn ikke vært her mere. Det ene barnet fikk plutselig kjempelav og fallende puls og det hastet å få ham ut, og hvis ikke de hadde oppdaget det der og da(jeg lå med overvåkning av hjerterytmen), hadde det gått riktig galt sa jordmor til meg. Neste fødsel gikk fin fint, men babyen var veldig syk og stoppet å puste et minutt etter at han kom ut. Ingen kunne reddet ham om jeg var hjemme. Anonymous poster hash: 531a9...917 Så fint at du deler. Jeg tror mange ikke ta inn over seg at ikke alle problemer annonserer sin ankomst i god tid.
Jezebel Skrevet 23. november 2014 #97 Skrevet 23. november 2014 Når jeg hører om kvinner som vil føde hjemme tenker jeg på kvinner i vanskeligstilte land som nærmest ville gitt høyrearmen fir det privilegie det er å føde på et sykehus av vestlig standard. Er også utrolig takknemlig for å bo her jeg bor. Har selv en jente som kanskje ikke ville vært her om jeg ikke hadde født på sykehus.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #98 Skrevet 23. november 2014 Jeg kunne tenkt meg å føde hjemme. Med nr 1 kunne jeg fint gjort det. Jeg hadde grusomt vondt, men tenkte ikke på smertelindring. Lystgassen klarte jeg ikke. Og kunne ikke fått noe annet, fikk heller ikke tilbud. Siden jeg hadde nesten full åpning da jeg kom inn på sykehuset. Med nr 2 tok 3 jordmørde og 2 leger feil. Og fant ikke ut før vannet hadde gått at babyen lå i seteleie. (glad ikke jeg visste det før, slapp å grue meg unødvendig) Men da hadde jeg vel uansett ikke fått føde hjemme. Anonymous poster hash: 72ecc...841
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #99 Skrevet 24. november 2014 Jeg håper flere av dere som har svart i tråden kan svare litt på noen oppfølgingsspørsmål her: Vær så snill, dere som skriver om hvordan alt plutselig slo om og barn/mor under all sannsynlighet ville dødd, kan dere forklare litt mer av fødselen deres? Det er veldig vesentlig informasjon! Hvordan var fødselforløpet, hvilke inngrep... Igangsatt? Epidural? Drypp? Lang, dryg fødsel? Foregikk alt som om man skulle vært hjemme? Eller var det mange intervensjoner, som ikke ville vært mulig hjemme? Eller generelt en tøff fødsel, ute av kontroll? Dette er ganske viktig å legge til. Forklar kanskje, hva var grunnen til at barnet ble født og så plutselig ikke pustet, eller at fosterlyden forsvant. Bare slik at alt kan sees i litt bedre sammenheng. En hjemmefødsel vil foregå uten noe som helst inngrep. Feks bedøvelse som demper rier, drypp som stresser baby, omgivelser som stresser mor og hindrer fødselshormonene i å jobbe fritt... Det er viktig å huske på at siden mange sykehus er lagt ned, så har mange veldig lang reisevei til sykehus. Mange velger også fødestue, hvor man ikke har like mye utstyr. Mange sykehus har heller ikke alt det andre sykehus i store byer har...Det er synd å skremme folk som kun har disse alternativene når de skal føde. Selv er jeg en av de, og er derfor veldig nysgjerrig på det jeg har skrevet om i akkurat dette innlegget:) Håper dere tar dere tid til å svare. Anonymous poster hash: e20db...7f3
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #100 Skrevet 24. november 2014 Skjønner ikke hvorfor du vil utsette deg for en høyere risiko når du engang ikke aner hva en fødsel innebærer eller hvordan kroppen din takler det. HI, håper du kan se deg selv i speilet etterpå dersom noe tilfaller barnet ditt som kunne vært unngått. Anonymous poster hash: d0013...006
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå