Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #201 Skrevet 8. november 2014 Etter å ha lest denne tråden og svarene fra pro-spillerne håpet jeg av hele mitt hjerte at barna mine ikke blir spillfantaster. Makan til aggressiv og fordummende gjeng..... Anonymous poster hash: c33ee...7f7 Mener du virkelig at alle de som er pro-spill i denne tråden er dumme og aggressive? Anonymous poster hash: be5e0...b38 Nå er det ikke meg du spurte. Jeg vil ikke si dere er dumme, men et par av dere er veldig aggressive og nedlatende. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Det er vel mer fordummende å tro at alle som spiller spill er aggressive og dumme, vil jeg tro (Særlig med tanke på at rundt 90% av barn og unge i den vestlige verden spiller...) Anonymous poster hash: be5e0...b38 Mine barn spiller da også, men det er forskjell på Hay Day/minecraft og GTA. At ikke et par av de som forsvarer at barna spiller voldsspill ser at de er aggressive i ordføringen sier kanskje sitt? En smule ironisk, kanskje? Anonymous poster hash: d3bf7...5a8
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #202 Skrevet 8. november 2014 Etter å ha lest denne tråden og svarene fra pro-spillerne håpet jeg av hele mitt hjerte at barna mine ikke blir spillfantaster. Makan til aggressiv og fordummende gjeng..... Anonymous poster hash: c33ee...7f7 Mener du virkelig at alle de som er pro-spill i denne tråden er dumme og aggressive? Anonymous poster hash: be5e0...b38 Nå er det ikke meg du spurte. Jeg vil ikke si dere er dumme, men et par av dere er veldig aggressive og nedlatende. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Det er vel mer fordummende å tro at alle som spiller spill er aggressive og dumme, vil jeg tro (Særlig med tanke på at rundt 90% av barn og unge i den vestlige verden spiller...) Anonymous poster hash: be5e0...b38 Mine barn spiller da også, men det er forskjell på Hay Day/minecraft og GTA. At ikke et par av de som forsvarer at barna spiller voldsspill ser at de er aggressive i ordføringen sier kanskje sitt? En smule ironisk, kanskje? Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Du tror ikke det kan ha noe med tingene de får slengt etter seg? Om du har lest igjennom tråden er det merkelig at du ikke ser det selv. Anonymous poster hash: be5e0...b38
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #203 Skrevet 8. november 2014 Datteren min får i hovedsak ikke spille spill over aldersgrensen hennes. Hun spiller et spill som er 12 års grense selv om hun selv er bare 7. Det er sims og jeg har selv spilt det såpass mye at jeg vet at det ikke er noe der som jeg syntes er farlig or henne å spille. Tidligere spilte hun sammen med meg nå får hun spille alene. Men hun får ikke spille det med venner siden det er høyere aldersgrense. Jeg hadde ikke latt en 9 åring spille et spill for 17 plus. enda mindre når hvis dette er et online spill hvor man kommuniserer med andre spiller. Dette av flere grunner, 1. Om spillet har såpass høy aldersgrense er det av en grunn. Tviler på at du får med deg alt som skjer ved å kikke på litt. 2. De begynner for å spille med kamerater men du kan ikke ha full oversikt om du hele tiden vet hvem personene de spiller med faktisk er. Kan ligge en del farer der. 3. Det kan være ødeleggende og plagsomt for de som spiller som faktisk er eldre at det sitter en gjeng med 9 åringer å spiller og tuller. 4. at alle andre får lov er ikke og kommer aldri til å bli et vinnende argument her i huset. Unger har vel brukt dette siden dagens morgen for å få gjennom vilje si vil jeg tro. Og vet du at de andre barna faktisk får lov, vet foreldrene deres at de spiller det og syntes det er greit? Eller er alle andre en eller to barn og hvor foreldrene muligens ikke vet at de spiller engang? Jeg jobber på SFO og vi hadde to brødre der som spilte på et spill online, plutselig forteller han ene at de skal møte en person de har blitt kjent med i spillet i virkeligheten. De skulle gjøre det når de hadde barnevakt, jeg spurte de om foreldrene visste om møtet noe de ikke gjorde. Dette var i følge barna en gutt på deres alder, men de hadde kun snakket med personen skriftlig i spillet. Jeg snakket med moren om dette og hun ga beskjed at de skulle få lov å møte gutten men på en kafe og barnevakten skulle være tilstede hele tiden. Noe guttene ikke hadde noe problem med, men det hadde visst den andre "gutten" så møtet ble avlyst. Og de har ikke spilt stort med han siden. Selvsagt kunne det hende at det var en gutt i 9 års alderen de faktisk spilte med, men sjansen er også stor for at det var noen som ga seg ut for å være en 9 åring. Anonymous poster hash: 09771...143
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #204 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #205 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Så han spiller ikke GTA, men mener han vet alt når det gjelder målgruppe og innhold? GTA er hva du gjør det til. Man får ikke poeng for å drepe eller ha sex med prostituerte. I bunn og grunn er det en temmelig standard historie om makt, korrupsjon og voldelige miljøer. Spiller jeg det selv? Nei. Men jeg kjenner flere som gjør det, og de har ikke noe verre menneskesyn enn meg og deg av den grunn. Anonymous poster hash: be5e0...b38
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #206 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Så han spiller ikke GTA, men mener han vet alt når det gjelder målgruppe og innhold? GTA er hva du gjør det til. Man får ikke poeng for å drepe eller ha sex med prostituerte. I bunn og grunn er det en temmelig standard historie om makt, korrupsjon og voldelige miljøer. Spiller jeg det selv? Nei. Men jeg kjenner flere som gjør det, og de har ikke noe verre menneskesyn enn meg og deg av den grunn. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Ok. Så du har peiling selv om du ikke spiller det, men min mann har ikke (selv om han har god greie på spill generelt, og flere spilleglade kompiser). Takk for oppklaringen, den var jo logisk Jeg snakker ikke om menneskesynet til de som spiller det, er sikker på at det finnes voksne, oppegående mennesker som driver med slikt, men om menneskesynet i spillet. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #207 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Så han spiller ikke GTA, men mener han vet alt når det gjelder målgruppe og innhold? GTA er hva du gjør det til. Man får ikke poeng for å drepe eller ha sex med prostituerte. I bunn og grunn er det en temmelig standard historie om makt, korrupsjon og voldelige miljøer. Spiller jeg det selv? Nei. Men jeg kjenner flere som gjør det, og de har ikke noe verre menneskesyn enn meg og deg av den grunn. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Ok. Så du har peiling selv om du ikke spiller det, men min mann har ikke (selv om han har god greie på spill generelt, og flere spilleglade kompiser). Takk for oppklaringen, den var jo logisk Jeg snakker ikke om menneskesynet til de som spiller det, er sikker på at det finnes voksne, oppegående mennesker som driver med slikt, men om menneskesynet i spillet. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Forskjellen er at jeg ikke har noe imot spillet, og har sett flere spille dem, mens mannen din er veldig anti og ikke ser helt ut til å forstå hva konseptet er Anonymous poster hash: be5e0...b38
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #208 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Så han spiller ikke GTA, men mener han vet alt når det gjelder målgruppe og innhold? GTA er hva du gjør det til. Man får ikke poeng for å drepe eller ha sex med prostituerte. I bunn og grunn er det en temmelig standard historie om makt, korrupsjon og voldelige miljøer. Spiller jeg det selv? Nei. Men jeg kjenner flere som gjør det, og de har ikke noe verre menneskesyn enn meg og deg av den grunn. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Ok. Så du har peiling selv om du ikke spiller det, men min mann har ikke (selv om han har god greie på spill generelt, og flere spilleglade kompiser). Takk for oppklaringen, den var jo logisk Jeg snakker ikke om menneskesynet til de som spiller det, er sikker på at det finnes voksne, oppegående mennesker som driver med slikt, men om menneskesynet i spillet. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Forskjellen er at jeg ikke har noe imot spillet, og har sett flere spille dem, mens mannen din er veldig anti og ikke ser helt ut til å forstå hva konseptet er Anonymous poster hash: be5e0...b38 Han er ikke veldig anti. Han har bare ingen interesse av å spille det selv, og ville aldri latt barna våre (eldste er som sagt ti) gå spille det. Er glad barna minneverdige sportsfrelst. Heller dager på fotballbanen, i svømmehallen og i orienterings- og skiløypene enn bak en lukket dør alene på rommet med voldsspill. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8
*Miss Marple* Skrevet 8. november 2014 #209 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Så han spiller ikke GTA, men mener han vet alt når det gjelder målgruppe og innhold? GTA er hva du gjør det til. Man får ikke poeng for å drepe eller ha sex med prostituerte. I bunn og grunn er det en temmelig standard historie om makt, korrupsjon og voldelige miljøer. Spiller jeg det selv? Nei. Men jeg kjenner flere som gjør det, og de har ikke noe verre menneskesyn enn meg og deg av den grunn. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Ok. Så du har peiling selv om du ikke spiller det, men min mann har ikke (selv om han har god greie på spill generelt, og flere spilleglade kompiser). Takk for oppklaringen, den var jo logisk Jeg snakker ikke om menneskesynet til de som spiller det, er sikker på at det finnes voksne, oppegående mennesker som driver med slikt, men om menneskesynet i spillet. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Forskjellen er at jeg ikke har noe imot spillet, og har sett flere spille dem, mens mannen din er veldig anti og ikke ser helt ut til å forstå hva konseptet er Anonymous poster hash: be5e0...b38 Så de som er FOR spillet trenger ikke ha personlig kjennskap til det, men de som ikke liker det må ha det? Jeg sliter med å se logikken din her. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det provoserer sånn at noen velger å hverken spille det selv eller la barna sine gjøre det. Vi kommer vel litt langt bort fra poenget i hi som var om man bør la barn spille spill som har for høy aldersgrense. Litt ironisk at de som mener at ingen tar skade av voldsspill er de som er mest aggressive her. Tilfeldig? Neppe.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #210 Skrevet 8. november 2014 En kan synse og mene hva man vil, jeg forholder meg til lover og regler, og forventer at barna skal gjøre det også. Så mitt eldste barn på 6 år får kun lov til å spille spill opp til 6 år alene, men kan få lov til å spille 7 år sammen med oss voksne. Jeg er en gammel gamer, jeg har sittet endeløse netter foran dataskjermen med skytespill og det som verre er! Men jeg kommer aldri til å la mine barn spille voldelige spill før de er både gamle og modne nok. Lover og regler skal følges, og hvis noen her tror at man ikke blir preget av språk og handling i spill som GTA, da har dere gått glipp av noen timer sunn fornuft! Anonymous poster hash: 5a96e...130 Lover faktisk? Det står ikke i loven at en seksåring ikke kan spille spill med syvårsgrense altså Anonymous poster hash: ba034...3ca Det kommer vel under kategorien regler det. Skjønner ikke helt forskjellen på det du? Anonymous poster hash: efe95...490 Hehe.. Jo det gjør jeg, men det var nå du som skrev det Anonymous poster hash: ba034...3ca
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #211 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Så han spiller ikke GTA, men mener han vet alt når det gjelder målgruppe og innhold? GTA er hva du gjør det til. Man får ikke poeng for å drepe eller ha sex med prostituerte. I bunn og grunn er det en temmelig standard historie om makt, korrupsjon og voldelige miljøer. Spiller jeg det selv? Nei. Men jeg kjenner flere som gjør det, og de har ikke noe verre menneskesyn enn meg og deg av den grunn. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Har du googlet? Har du lest om spillet på wiki? Jeg klarer ikke kopiere fra wiki fra tlf, men dette spillet går ut på at du er en kriminell eller "wannabe" som prøver å klatre opp i det kriminelle miljøet etter å ha blitt utsatt for fæle ting selv. Hevn? Og ja, bilkjøring er det jo! Stjeling, drap også. (Ordet assassins ble brukt, husker ikke oversatt hva det betyr.) Men moralen her er syltynn - om ikke helt idiot(!), og hvis du forsvarer at en 10 åring skal ha rett til å spille dette er du noe spesiell. For det er dette tråden utartet seg til å handle om. En mor som mener GTA er helt greit til en 10 åring! Og jo, du får poeng ved å drepe en prostituert. Jeg sier ikke alle spiller spillet slik, poenget er bare at det er et alternativ som ligger der. Jeg har selv hatt spillet i hus i 24 t, og sett guttene spille. Nei, ingen prostituert ble drept, guttene visste om dette pga meg. "Nei mamma, vi driver ikke med det du er redd for" De kjørte bil, stakk fra politiet, drap andre, tok selvmord osv. Bare typiske guttestreker Poenget er at det er god grafikk oppi det hele, ikke akkurat Mindcraft. Anonymous poster hash: 36a45...6ff
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #212 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Jeg spiller GTA selv og ville aldri latt mitt barn spille det, han er snart ni år. Pixel gun får han lov til å spille da, men GTA blir mange år frem i tid Anonymous poster hash: ba034...3ca
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #213 Skrevet 8. november 2014 Her har 14-åringen spilt spill som GTA ol. siden han var ca. 10. Han er en oppegående, skoleflink gutt som helt klart klarer å skille spill fra virkelighet. Jeg syntes det er helt greit, de grensene på spill er bare tullete. Det er et fåtall unger som "blir preget" av slike spill, og jeg er sikker på at foreldrene til disse barna vet at ungene deres burde holde seg unna slike spill. Har med vett og forståelse å gjøre. Anonymous poster hash: ec38e...7d2 Jeg jobber for tiden på en skole. Og jeg er sjokkert over hva foreldre lar ungene sine spille. Det du sier her sier mer om ditt vett og din forståelse enn noe annet. Og ikke på en positiv måte. Anonymous poster hash: 5072a...95d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #214 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Jeg spiller GTA selv og ville aldri latt mitt barn spille det, han er snart ni år. Pixel gun får han lov til å spille da, men GTA blir mange år frem i tid Anonymous poster hash: ba034...3ca Mine barn får ikke spille pixel gun, men det er litt av føre-var-prinsipp. Tenker at du har en fordel som spiller selv, og dermed har kunnskap nok om spillene til å ta veloverveide avgjørelser. Jeg har rett og slett ikke interesse av spill. Følger opp barna på andre arenaer som skole og idrett, og det passer meg i grunnen godt at heller ikke de er så interesserte i spilling. Bileventyr av de minste spillfantaster har jeg vel ingen annen utvei enn å sette meg bedre inn i ting Anonymous poster hash: d3bf7...5a8
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #215 Skrevet 8. november 2014 Har du googlet? Har du lest om spillet på wiki? Jeg klarer ikke kopiere fra wiki fra tlf, men dette spillet går ut på at du er en kriminell eller "wannabe" som prøver å klatre opp i det kriminelle miljøet etter å ha blitt utsatt for fæle ting selv. Hevn? Og ja, bilkjøring er det jo! Stjeling, drap også. (Ordet assassins ble brukt, husker ikke oversatt hva det betyr.) Men moralen her er syltynn - om ikke helt idiot(!), og hvis du forsvarer at en 10 åring skal ha rett til å spille dette er du noe spesiell. For det er dette tråden utartet seg til å handle om. En mor som mener GTA er helt greit til en 10 åring! Og jo, du får poeng ved å drepe en prostituert. Jeg sier ikke alle spiller spillet slik, poenget er bare at det er et alternativ som ligger der. Jeg har selv hatt spillet i hus i 24 t, og sett guttene spille. Nei, ingen prostituert ble drept, guttene visste om dette pga meg. "Nei mamma, vi driver ikke med det du er redd for" De kjørte bil, stakk fra politiet, drap andre, tok selvmord osv. Bare typiske guttestreker Poenget er at det er god grafikk oppi det hele, ikke akkurat Mindcraft. Anonymous poster hash: 36a45...6ff Som sagt: Jeg har sett flere spille igjennom spillet. Man får ikke poeng for å drepe prostituerte. Man kan stjele pengene deres, men man får ikke poeng. (GTA har ikke et poengsystem...) Jeg har aldri sagt at en ti-åring skal få spillet GTA. Jeg sier at GTA i seg selv ikke er så grusomt (for dem som er gamle nok til å spille det) som folk skal ha det til. Det vi sitter igjen med etter å ha fullført dem er ikke "Faen så kult det er å drepe horer", men mer en følelse av hvordan vold avler vold og hvordan et kriminelt miljø kan ha innvirkning på dem rundt, selv dem man skader. Anonymous poster hash: be5e0...b38
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #216 Skrevet 8. november 2014 Snakket litt med mannen min, som har bedre greie på spill enn jeg. Han sier målgruppen for gta er 35 år. Spurte om han ville syntes det var greit om vår eldste på ti fikk spille det, og han så bare dumt på meg. Mannen min er langt fra hysterisk og prippen, og liker godt bilspill, men dette vil han ikke spille pga usmakelig innhold og er menneskesyn som ikke hører hjemme noe sted. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Så han spiller ikke GTA, men mener han vet alt når det gjelder målgruppe og innhold? GTA er hva du gjør det til. Man får ikke poeng for å drepe eller ha sex med prostituerte. I bunn og grunn er det en temmelig standard historie om makt, korrupsjon og voldelige miljøer. Spiller jeg det selv? Nei. Men jeg kjenner flere som gjør det, og de har ikke noe verre menneskesyn enn meg og deg av den grunn. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Ok. Så du har peiling selv om du ikke spiller det, men min mann har ikke (selv om han har god greie på spill generelt, og flere spilleglade kompiser). Takk for oppklaringen, den var jo logisk Jeg snakker ikke om menneskesynet til de som spiller det, er sikker på at det finnes voksne, oppegående mennesker som driver med slikt, men om menneskesynet i spillet. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Forskjellen er at jeg ikke har noe imot spillet, og har sett flere spille dem, mens mannen din er veldig anti og ikke ser helt ut til å forstå hva konseptet er Anonymous poster hash: be5e0...b38 Så de som er FOR spillet trenger ikke ha personlig kjennskap til det, men de som ikke liker det må ha det? Jeg sliter med å se logikken din her. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det provoserer sånn at noen velger å hverken spille det selv eller la barna sine gjøre det. Vi kommer vel litt langt bort fra poenget i hi som var om man bør la barn spille spill som har for høy aldersgrense. Litt ironisk at de som mener at ingen tar skade av voldsspill er de som er mest aggressive her. Tilfeldig? Neppe. Jeg har personlig kjennskap til spillet. Jeg har ikke fysisk sittet med kontrollen i hendene, men jeg har sett andre spille igjennom det. Som å se en film, med andre ord. Skal man snakke om noe så må man ha kjennskap til det man snakker om. Når folk begynner å snakke om at man får poeng for å voldta prostituerte så mister den personen all kredibilitet siden det er tydelig at personen ikke vet hva man snakker om. Nei, det bryr ikke meg hva andre velger å la barna sine spille. Men rett skal være rett. Pixel Gun har ikke 17-årsgrense og man får ikke poeng for voldtekt i GTA. Har jeg vært aggressiv i denne tråden? Har CaptainHindsight? Har den anonyme med kjennskap til Apple? Nei. Du kan mene at det ikke er tilfeldig, men 20+ år av forskning på emnet viser at det ikke er en sammenheng. Anonymous poster hash: be5e0...b38
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #217 Skrevet 8. november 2014 Han er ikke veldig anti. Han har bare ingen interesse av å spille det selv, og ville aldri latt barna våre (eldste er som sagt ti) gå spille det. Er glad barna minneverdige sportsfrelst. Heller dager på fotballbanen, i svømmehallen og i orienterings- og skiløypene enn bak en lukket dør alene på rommet med voldsspill. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Kan man ikke gjøre alt...? Vi som familie gjør alt det du nevner, men vi kan også kose oss med et spill eller film i helgene. Ser ikke noe galt i det? Anonymous poster hash: be5e0...b38
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #218 Skrevet 8. november 2014 Har du googlet? Har du lest om spillet på wiki? Jeg klarer ikke kopiere fra wiki fra tlf, men dette spillet går ut på at du er en kriminell eller "wannabe" som prøver å klatre opp i det kriminelle miljøet etter å ha blitt utsatt for fæle ting selv. Hevn? Og ja, bilkjøring er det jo! Stjeling, drap også. (Ordet assassins ble brukt, husker ikke oversatt hva det betyr.) Men moralen her er syltynn - om ikke helt idiot(!), og hvis du forsvarer at en 10 åring skal ha rett til å spille dette er du noe spesiell. For det er dette tråden utartet seg til å handle om. En mor som mener GTA er helt greit til en 10 åring! Og jo, du får poeng ved å drepe en prostituert. Jeg sier ikke alle spiller spillet slik, poenget er bare at det er et alternativ som ligger der. Jeg har selv hatt spillet i hus i 24 t, og sett guttene spille. Nei, ingen prostituert ble drept, guttene visste om dette pga meg. "Nei mamma, vi driver ikke med det du er redd for" De kjørte bil, stakk fra politiet, drap andre, tok selvmord osv. Bare typiske guttestreker Poenget er at det er god grafikk oppi det hele, ikke akkurat Mindcraft. Anonymous poster hash: 36a45...6ff Som sagt: Jeg har sett flere spille igjennom spillet. Man får ikke poeng for å drepe prostituerte. Man kan stjele pengene deres, men man får ikke poeng. (GTA har ikke et poengsystem...) Jeg har aldri sagt at en ti-åring skal få spillet GTA. Jeg sier at GTA i seg selv ikke er så grusomt (for dem som er gamle nok til å spille det) som folk skal ha det til. Det vi sitter igjen med etter å ha fullført dem er ikke "Faen så kult det er å drepe horer", men mer en følelse av hvordan vold avler vold og hvordan et kriminelt miljø kan ha innvirkning på dem rundt, selv dem man skader. Anonymous poster hash: be5e0...b38 Poeng eller ikke, lettere å si poeng enn at man får god helse. Har du sjekket linkene i denne tråden?? Nei forventer ikke at guttene skal begynne å pule rundt og drepe etter å ha spilt dette spillet, men likevel var det faktisk en mor til en 10 åring som er poenget her. Hun mener det er helt ok at en 10 åring spiller dette. Synes virkelig ikke du har så mye kredibilitet heller. Google litt først Uten at jeg skal være 100% sikker, mener det står ordet Mafia bak på spillet.(da jeg leste bakpå) Anonymous poster hash: 84488...4b4
CaptainHindsight Skrevet 8. november 2014 #219 Skrevet 8. november 2014 Vi kommer vel litt langt bort fra poenget i hi som var om man bør la barn spille spill som har for høy aldersgrense. Litt ironisk at de som mener at ingen tar skade av voldsspill er de som er mest aggressive her. Tilfeldig? Neppe. Jeg er en av dem som mener man ikke blir voldelig av voldspill, har jeg vært aggressiv? Merkelig at alle andre steder på dette forumet så blir man halshugget om man skjærer alle over en kam, mens når det gjelder spill så er det fritt frem. Jeg er faktisk skuffet over at ingen her ser ut til å virkelig ville ha en diskusjon rundt dataspill, man bare er opptatt av å trekke konklusjoner og fordømme dem som tenker annerledes. Nå er ikke jeg en av dem som mener GTA er for barn, men på samme tid mener jeg også at voldelige spill ikke fører til voldelig adferd, noe forskning underbygger. Ser alle her overser mine poeng, så jeg spør igjen: Om videospill virkelig fører til aggressiv oppførsel, hvorfor er Japan et av de fredeligste landene i verden? I Japan er det relativt vanlig med både voldelig pornografi, animert barneporno og voldtekssimulatorer, likevel er voldteksstatisikken markant lavere enn i Norge (Norge: 35/100 000, Japan: 1.2/100 000) Og jeg er enig med de "aggressive spillfantastene" her. Skal man diskutere noe, så bør man vite hva man snakker om. Man får ikke poeng for drap eller voldtekt i GTA, og Pixel Gun har kun en høy aldersgrense hos Apple siden man snakker med andre mennesker. De er bundet juridisk til å sette høye aldersgrenser på app'er hvor man snakker med andre mennesker. Derfor har også Twitter høy aldersgrense. Det er så langt min interesse for hvorvidt HI velger å la barnet spille eller ei går.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #220 Skrevet 8. november 2014 Poeng eller ikke, lettere å si poeng enn at man får god helse. Har du sjekket linkene i denne tråden?? Nei forventer ikke at guttene skal begynne å pule rundt og drepe etter å ha spilt dette spillet, men likevel var det faktisk en mor til en 10 åring som er poenget her. Hun mener det er helt ok at en 10 åring spiller dette. Synes virkelig ikke du har så mye kredibilitet heller. Google litt først :) Uten at jeg skal være 100% sikker, mener det står ordet Mafia bak på spillet.(da jeg leste bakpå) Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 844886e1ce43012c9290401898c4b4b4"] 84488...4b4 [/acronym] Man får helse av å kjøpe sex, på lik linje som å spise. Man får IKKE helse ved å drepe noen. Man stjeler derimot penger. På hvilken måte har jeg ingen kredibilitet? Hva er det du vil at jeg skal google, egentlig? [i]Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: be5e0ceaf7f7208deef044fe8c0ebb38"] be5e0...b38 [/acronym] [/i]
*Miss Marple* Skrevet 8. november 2014 #221 Skrevet 8. november 2014 Vi kommer vel litt langt bort fra poenget i hi som var om man bør la barn spille spill som har for høy aldersgrense. Litt ironisk at de som mener at ingen tar skade av voldsspill er de som er mest aggressive her. Tilfeldig? Neppe. Jeg er en av dem som mener man ikke blir voldelig av voldspill, har jeg vært aggressiv? Merkelig at alle andre steder på dette forumet så blir man halshugget om man skjærer alle over en kam, mens når det gjelder spill så er det fritt frem. Jeg er faktisk skuffet over at ingen her ser ut til å virkelig ville ha en diskusjon rundt dataspill, man bare er opptatt av å trekke konklusjoner og fordømme dem som tenker annerledes. Nå er ikke jeg en av dem som mener GTA er for barn, men på samme tid mener jeg også at voldelige spill ikke fører til voldelig adferd, noe forskning underbygger. Ser alle her overser mine poeng, så jeg spør igjen: Om videospill virkelig fører til aggressiv oppførsel, hvorfor er Japan et av de fredeligste landene i verden? I Japan er det relativt vanlig med både voldelig pornografi, animert barneporno og voldtekssimulatorer, likevel er voldteksstatisikken markant lavere enn i Norge (Norge: 35/100 000, Japan: 1.2/100 000) Og jeg er enig med de "aggressive spillfantastene" her. Skal man diskutere noe, så bør man vite hva man snakker om. Man får ikke poeng for drap eller voldtekt i GTA, og Pixel Gun har kun en høy aldersgrense hos Apple siden man snakker med andre mennesker. De er bundet juridisk til å sette høye aldersgrenser på app'er hvor man snakker med andre mennesker. Derfor har også Twitter høy aldersgrense. Det er så langt min interesse for hvorvidt HI velger å la barnet spille eller ei går. Jeg har sag at jeg kjenner for lite til spillene til å ha en mening om de, mitt poeng er at jeg syns det er fornuftig og riktig å følge aldersgrenser på spill og filmer. Jo yngre barn jo mer regid er jeg på aldersgrensen. Jeg sikter ikke til noen spesielt (jeg går i surr med alle de anonyme), men det er ikke tvil om at det er de som er for løsere tøyler mtp hvem som kan spille når som er de hissigeste her og som har store problemer med å respektere andres syn ved å kalle de hysteriske og overbeskyttende. Å trekke inn ungjenters kroppsfokus for å legitimere unge barns tvspilling blir bare dumt. To feil gir ikke en rett.
CaptainHindsight Skrevet 8. november 2014 #222 Skrevet 8. november 2014 Vi kommer vel litt langt bort fra poenget i hi som var om man bør la barn spille spill som har for høy aldersgrense. Litt ironisk at de som mener at ingen tar skade av voldsspill er de som er mest aggressive her. Tilfeldig? Neppe. Jeg er en av dem som mener man ikke blir voldelig av voldspill, har jeg vært aggressiv? Merkelig at alle andre steder på dette forumet så blir man halshugget om man skjærer alle over en kam, mens når det gjelder spill så er det fritt frem. Jeg er faktisk skuffet over at ingen her ser ut til å virkelig ville ha en diskusjon rundt dataspill, man bare er opptatt av å trekke konklusjoner og fordømme dem som tenker annerledes. Nå er ikke jeg en av dem som mener GTA er for barn, men på samme tid mener jeg også at voldelige spill ikke fører til voldelig adferd, noe forskning underbygger. Ser alle her overser mine poeng, så jeg spør igjen: Om videospill virkelig fører til aggressiv oppførsel, hvorfor er Japan et av de fredeligste landene i verden? I Japan er det relativt vanlig med både voldelig pornografi, animert barneporno og voldtekssimulatorer, likevel er voldteksstatisikken markant lavere enn i Norge (Norge: 35/100 000, Japan: 1.2/100 000) Og jeg er enig med de "aggressive spillfantastene" her. Skal man diskutere noe, så bør man vite hva man snakker om. Man får ikke poeng for drap eller voldtekt i GTA, og Pixel Gun har kun en høy aldersgrense hos Apple siden man snakker med andre mennesker. De er bundet juridisk til å sette høye aldersgrenser på app'er hvor man snakker med andre mennesker. Derfor har også Twitter høy aldersgrense. Det er så langt min interesse for hvorvidt HI velger å la barnet spille eller ei går. Jeg har sag at jeg kjenner for lite til spillene til å ha en mening om de, mitt poeng er at jeg syns det er fornuftig og riktig å følge aldersgrenser på spill og filmer. Jo yngre barn jo mer regid er jeg på aldersgrensen. Jeg sikter ikke til noen spesielt (jeg går i surr med alle de anonyme), men det er ikke tvil om at det er de som er for løsere tøyler mtp hvem som kan spille når som er de hissigeste her og som har store problemer med å respektere andres syn ved å kalle de hysteriske og overbeskyttende. Å trekke inn ungjenters kroppsfokus for å legitimere unge barns tvspilling blir bare dumt. To feil gir ikke en rett. Jeg er uenig. Nå gikk jeg igjennom de seks første sidene og her er et utvalg av hva de som er imot spill sier: "Hjelpes. Nei, det har ikke bare med vett og forståelse og gjøre når det gjelder barn. Du skriver som du har peiling, men du er på bærtur dessverre. " "Hvis du ikke evner å se det, må du jo være fullstendig korka i hodet. " "Du er et merkelig menneske jeg er glad jeg ikke kjenner personlig." "Den fnisesmileyen din kan du forresten dytte oppi det stedet der sola aldri skinner. " "Herregud for noen naut. " "Naive naive folk..." Så jeg vil nok si at begge sider har litt problemer med respekt og aggresjon altså... Jeg er også uenig i at det ikke er legitimt å sette spørsmålstegn ved bruk av tv og sosiale medier til barn og unge. Det kan så absolutt knyttes til videospillproblematikken, ikke minst den dobbeltmoralen man ser ved aldersgrenser.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #223 Skrevet 8. november 2014 Vi kommer vel litt langt bort fra poenget i hi som var om man bør la barn spille spill som har for høy aldersgrense. Litt ironisk at de som mener at ingen tar skade av voldsspill er de som er mest aggressive her. Tilfeldig? Neppe. Jeg er en av dem som mener man ikke blir voldelig av voldspill, har jeg vært aggressiv? Merkelig at alle andre steder på dette forumet så blir man halshugget om man skjærer alle over en kam, mens når det gjelder spill så er det fritt frem. Jeg er faktisk skuffet over at ingen her ser ut til å virkelig ville ha en diskusjon rundt dataspill, man bare er opptatt av å trekke konklusjoner og fordømme dem som tenker annerledes. Nå er ikke jeg en av dem som mener GTA er for barn, men på samme tid mener jeg også at voldelige spill ikke fører til voldelig adferd, noe forskning underbygger. Ser alle her overser mine poeng, så jeg spør igjen: Om videospill virkelig fører til aggressiv oppførsel, hvorfor er Japan et av de fredeligste landene i verden? I Japan er det relativt vanlig med både voldelig pornografi, animert barneporno og voldtekssimulatorer, likevel er voldteksstatisikken markant lavere enn i Norge (Norge: 35/100 000, Japan: 1.2/100 000) Og jeg er enig med de "aggressive spillfantastene" her. Skal man diskutere noe, så bør man vite hva man snakker om. Man får ikke poeng for drap eller voldtekt i GTA, og Pixel Gun har kun en høy aldersgrense hos Apple siden man snakker med andre mennesker. De er bundet juridisk til å sette høye aldersgrenser på app'er hvor man snakker med andre mennesker. Derfor har også Twitter høy aldersgrense. Det er så langt min interesse for hvorvidt HI velger å la barnet spille eller ei går. Nei, du har ikke svart aggressivt. Twitter har vurdering 4+ i app store. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8
CaptainHindsight Skrevet 8. november 2014 #224 Skrevet 8. november 2014 Vi kommer vel litt langt bort fra poenget i hi som var om man bør la barn spille spill som har for høy aldersgrense. Litt ironisk at de som mener at ingen tar skade av voldsspill er de som er mest aggressive her. Tilfeldig? Neppe. Jeg er en av dem som mener man ikke blir voldelig av voldspill, har jeg vært aggressiv? Merkelig at alle andre steder på dette forumet så blir man halshugget om man skjærer alle over en kam, mens når det gjelder spill så er det fritt frem. Jeg er faktisk skuffet over at ingen her ser ut til å virkelig ville ha en diskusjon rundt dataspill, man bare er opptatt av å trekke konklusjoner og fordømme dem som tenker annerledes. Nå er ikke jeg en av dem som mener GTA er for barn, men på samme tid mener jeg også at voldelige spill ikke fører til voldelig adferd, noe forskning underbygger. Ser alle her overser mine poeng, så jeg spør igjen: Om videospill virkelig fører til aggressiv oppførsel, hvorfor er Japan et av de fredeligste landene i verden? I Japan er det relativt vanlig med både voldelig pornografi, animert barneporno og voldtekssimulatorer, likevel er voldteksstatisikken markant lavere enn i Norge (Norge: 35/100 000, Japan: 1.2/100 000) Og jeg er enig med de "aggressive spillfantastene" her. Skal man diskutere noe, så bør man vite hva man snakker om. Man får ikke poeng for drap eller voldtekt i GTA, og Pixel Gun har kun en høy aldersgrense hos Apple siden man snakker med andre mennesker. De er bundet juridisk til å sette høye aldersgrenser på app'er hvor man snakker med andre mennesker. Derfor har også Twitter høy aldersgrense. Det er så langt min interesse for hvorvidt HI velger å la barnet spille eller ei går. Nei, du har ikke svart aggressivt. Twitter har vurdering 4+ i app store. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Oops, ja, lønner seg å dobbeltsjekke, skjønner jeg Det var Twitter sin Vine app som har 17+ aldersgrense. Vet Apple har vært i hardt vær før pga oppjusterte aldersgrenser på blant annet nettlesere og sosiale medier.
Novemberdama Skrevet 8. november 2014 #225 Skrevet 8. november 2014 Etter å ha lest denne tråden og svarene fra pro-spillerne håpet jeg av hele mitt hjerte at barna mine ikke blir spillfantaster. Makan til aggressiv og fordummende gjeng..... Anonymous poster hash: c33ee...7f7 Mener du virkelig at alle de som er pro-spill i denne tråden er dumme og aggressive? Anonymous poster hash: be5e0...b38 Nå er det ikke meg du spurte. Jeg vil ikke si dere er dumme, men et par av dere er veldig aggressive og nedlatende. Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Det er vel mer fordummende å tro at alle som spiller spill er aggressive og dumme, vil jeg tro (Særlig med tanke på at rundt 90% av barn og unge i den vestlige verden spiller...) Anonymous poster hash: be5e0...b38 Mine barn spiller da også, men det er forskjell på Hay Day/minecraft og GTA. At ikke et par av de som forsvarer at barna spiller voldsspill ser at de er aggressive i ordføringen sier kanskje sitt? En smule ironisk, kanskje? Anonymous poster hash: d3bf7...5a8 Haha, er det rart de blir aggsssive, sier jeg bare! Dere klarer jo ikke ta inn over dere informasjon, eller lese hva de faktisk skriver! Gudene vet hvor mange av dere krever kilder på det de sier, etter at kilder er linket til! Hva med å LESE de kildene og undersøke litt mer selv, istede for å komme med ting som "jeg var på kurs...." Det er IKKE en kilde Hva med hun som ikke skjønner at det er en aldersgrense for å laste ned noe, og en annen for å spille! Når man har forklart det 5 ganger skjønner jeg at vedkommende blir litt aggressiv. Jeg har leste denne debatten og må si at de mest aggressive og hjernedøde uttalelesene kommer fra de som ikke aner hva disse spillene går ut på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå